Connect with us

EDUCATIE

EXCLUSIV/ INTERVIU cu Alma Olteanu, clujeanca șefă de promoție la Medicină Dentară în cadrul UMF Cluj-Napoca

Publicat


După șase ani de nopți nedormite, bucurii, dezamăgiri, emoții și multe amintiri, Alma Olteanu a absolvit anul acesta Medicina Dentară la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca și nu oricum, ci ca șefă de promoție.

Alma a știut de mică faptul că își dorește să lucreze în domeniul medical. Singurul semn de întrebare a fost dacă să aleagă Medicina Dentară sau Medicina Generală, decizia finală fiind luată cu câteva zile înainte de admitere, tânăra urmându-și vocea interioară.

Ea este de părere că lipsa părinților de la festivitatea de absolvire a fost cel mai greu moment din facultate, mult mai dificil decât cele 89 de examene din cei șase ani de studiu. Pentru ea nu există ,,nu pot”, există doar ,,nu vreau”, iar motto-ul pe care își ghidează viața este ,,vreau, pot, voi reuși”.

Alma Olteanu a acordat un interviu în exclusivitate pentru Cluj24.ro.

,,Am știut de mică faptul că-mi doresc să fac medicina”

Reporter: Alma, de unde pasiunea pentru Medicina Dentară? Cum ai aflat că aceasta este meseria pe care vrei să o faci pentru restul vieții?

Alma Olteanu: Dorința de a fi medic a existat dintotdeauna. Încă de mică, am avut  admirație față de medicii pe care i-am cunoscut și de care am fost înconjurată. Nu îmi amintesc să fi fost tentată niciodată de o altă profesie. Pot afirma, în schimb, că a fost o decizie dificilă și de durată în a alege între Medicină Generală și Medicină Dentară.

Răspunsul a venit de la sine, cu doar câteva zile înainte de admitere și din acel moment am știut și am simțit că am făcut alegerea cea mai bună și mai potrivită profilului și aspirațiilor mele.

Unde? Nu a fost niciodată o opțiune. A fost o decizie clară, având în vedere că în orașul meu natal se găsește o Universitate de prestigiu. Trebuie totuși să mărturisesc faptul că primul lucru pe care îl observ la o persoană este zâmbetul.

,,Îmi place să citesc cărți de beletristică și istorie și să cânt la pian”

Rep.: Ce faci în timpul liber, ce pasiuni ai?

A.O.: Despre pasiuni, ori de câte ori am puțin timp liber, îmi place să citesc cărți de beletristică și istorie. Recunosc că nici pe pian nu las să se pună praful și îmi amintesc cu drag de perioada în care studiam serios acest instrument la Școală Elf.

89 de examene în cei 6 ani de studiu

Rep.: Se știe faptul că medicina este unul dintre cel mai grele domenii de studiat. Câtă muncă se află în spatele unui absolvent de Medicină Dentară?

A.O.: Privind retrospectiv la cele 89 de examene trecute pe parcursul celor 6 ani de studiu (da, chiar le-am numărat), în spatele acestora stau sute, chiar mii de ore de pregătire și învățat, care să corespundă standardelor înalte impuse de profesorii noștri. Opt săptămâni pe an de examene, zeci de nopți nedormite, stres, emoții, dezamăgiri, sentimente de toate tipurile și lista continuă. A fost un drum lung, cu multe provocări și obstacole, însă bucuria absolvirii le lasă în urmă.

Secretul succesului: CONSTANȚA

Rep: Câtă muncă se ascunde în spatele unui șef de promoție la Medicină Dentară și cât de greu este să ajungi la această performanță?

A. O.: Consider că mai greu este să rămâi constant, cred că e răspunsul cel mai potrivit, valabil aici pentru orice facultate. Odată cu trecerea anilor, iar 6 ani sunt mulți, se pierde din răbdarea, ambiția și entuziasmul bobocului.

Am învățat, în schimb, să doresc să mă auto-depășesc de fiecare dată, să învăț mai mult, să nu renunț la principiile care îmi guvernează viața, să trasez o linie clară între facultate și viață personală și să încerc să găsesc un echilibru perfect între acestea.

,,Mereu este loc pentru mai bine, nu-i așa?”

Rep.: Ți-ai propus încă de la început să fii șef de promoție sau a venit ca și un bonus?

A.O.: A fi șef de promoție nu a fost un scop în sine, rezultatul a venit în urmă perseverenței și muncii depuse în toți acești ani de studenție. Rezultatele pe care le aveam m-au bucurat, desigur, însă m-au și motivat să merg mai departe și să nu mă opresc din drumul meu. Mereu este loc de mai bine, nu-i așa?

În altă ordine de idei, fără nici o intenție de a deprecia această onoare, consider că, de fapt, cel mai important lucru este să îți validezi meritele, mai devreme sau mai târziu, mai mult decât distincția de șef de promoție în sine.

„Nu există nu pot, există doar nu vreau. Vreau, pot, voi reuși”

Rep.: În timpul facultății, ai avut momente de cădere psihică în care voiai să renunți? Dacă da, cum s-au manifestat și cum ai reușit să treci peste?

A.O.: Împărtășesc cu tine și cu cititorii o vorbă: „Nu există nu pot, există doar nu vreau”.  renunț nu a fost o opțiune niciodatăÎnsă momente grele, sigur, am avut. Au fost dăți în care m-am epuizat. Cele aproape 5 săptămâni de sesiune lipite de birou din fiecare semestru cer mari eforturi de ordin psihologic.

Însăîn familie am fost educată sub îndemnul „vreau, pot, voi reuși”, așa după cum am spus, a renunța nu a fost o opțiune. Am învățat  pot continua mult timp după ce am spus  nu mai pot.

,,Lipsa părinților de la festivitatea de absolvire, cel mai greu moment din facultate. Vă rog să vă îmbrățișați copiii”

Rep.: Care a fost cel mai greu moment din timpul facultății?

A. O.: Nu există perioadă mai dificilă pentru noi decât încheierea acestor 6 ani ca „Generația COVID”. Nu ne-am imaginat niciodată că așa va fi finalul anilor de studenție, culminând cu lipsa unei festivități în prezența părinților, care ne-au sprijinit necontenit și care o meritau la fel de mult că noi, lipsa frumoaselor serenade ale studenților UMF și tot arsenalul amintirilor ultimului semestru în calitate de student: cursul de suflet și banchetul.

Din păcate, în condițiile restricțiilor epidemiologice și a vremurilor greu încercate în care trăim, ne-am construit propriile amintiri în online și așteptăm cu nerăbdare revederea. Dacă aveți prieteni, rude, cunoștințe din generația 2020, vă rog să îi îmbrățișați, chiar dacă doar virtual și fiți alături de ei. Nimic nu le va putea înlocui bucuria sinceră și pură a purtării tocii în semn al reușitei.

 

,,O adevărată provocare. Două săptămâni transformate în nedefinit”

Rep.: Dacă tot am ajuns la subiectul COVID și mediul online. Cum este Facultatea de Medicina făcută pe internet? Cum ai simțit tu această schimbare forțată de împrejurări?

A.O.: Nu o să uit niciodată ultima zi de școală: 2 martie 2020, care s-a potrivit a fi și ziua mea de naștere, marcată de un ultim stagiu în calitate de studenți. Ne-am bucurat cu toții că niște copii la auzirea veștilor! Am privit totul că pe o mică vacanță, perfectă pentru a profita de timpul liber cu scopul de a scrie la licență și de a învață pentru Rezidențiat.

Lucrurile au început să devină serioase ulterior, cele două săptămâni s-au transformat în nedefinit și totul s-a rezumat la online. A fost cu adevărat o provocare, ceva netrăit de nimeni înaintea noastră. Profesorii au fost înțelegători, și-au dat interesul în ceea ce privește viața academică în online. Da, ne-a lipsit partea practică, ne-au lipsit pacienții! Însă am învățat să ne descurcăm cu ceea ce ne-a fost dat și privim optimiști și cu capul sus spre înainte.

,,Nu spun nu unei cariere în afară”

Rep.: Având în vedere numărul mare de medici care termină facultatea în România, dar pleacă să lucreze în altă țară din cauza condițiilor de aici, nu pot să nu te întreb dacă vrei să lucrezi în România sau în străinătate?

A. O.: Momentan nu mă gândesc să părăsesc orașul natal. Încă pentru noi nu a început viața profesională propriu-zisă, mai avem un hop (mare) la examenul de Rezidențiat. Urmăresc să termin specializarea și apoi voi evalua opțiunile la momentul respectiv. Nu spun „nu” unei cariere în afară.

,,Profitați de fiecare clipă a studenției”

Rep.: Ce sfaturi ai pentru studenții boboci la medicină sau elevii care își propun să urmeze această specializare?

A.O.: Îndemn pe toți care doresc să urmeze această nobilă profesie să pună pe primul plan pasiunea și ambiția, căci nu există scurtături în a dobândi performanță. Dragi viitori colegi, vă invit să vă mențineți mintea veșnic tânără și să profitați de fiecare clipă a studenției.

 

CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


EDUCATIE

Universitatea Babeș-Bolyai a oferit cursuri universitare online pentru 200 de elevi în cadrul programului „Weekend lung pentru liceeni”

Publicat

Elevi din mai multe orașe din Transilvania au fost studenți pentru o zi la Universitatea Babeș-Bolyai au avut ocazia să ia un prim contact cu mediul universitar, participând la cursurile oferite de facultățile UBB.

Programul acesta este deja la a opta ediție și a fost gândit ca un weekend lung pentru elevii cu rezultate bune la învățătură, din orașe mici din Transilvania, care veneau la Cluj-Napoca, erau cazați în căminele UBB, mâncau la Cantina din Hașdeu, participau la cursuri și aveau parte de activități de consiliere și orientare în carieră.

În condițiile actuale, acest lucru nu a fost posibil, iar programul de anul acesta s-a desfășurat în totalitate în online, pe parcursul zilei de vineri, 30 octombrie 2020.

Elevii au asistat la cursuri dintre cele mai diverse: „Să ne jucăm cu PyGame” – Facultatea de Matematică și Informatică, „Shakespeare și dragostea: Visul unei nopți de vară” – Facultatea de Litere, „Intelligence din surse deschise” – Facultatea de Istorie, „A fi sau a nu fi biolog!” – Facultatea de Biologie și Geologie, etc.

„Elevii participanți la edițiile anterioare au fost încântați de experiența de “student la UBB”, lucru care ne-a determinat șă organizăm evenimentul și anul acesta, chiar dacă toate activitățile au fost online și elevii i-au cunoscut pe profesorii UBB doar pe ecran”, au spus inițiatorii programului.

Weekend-ul lung pentru liceeni face parte dintr-o serie de activități educative și interactive dedicate elevilor și organizate, în perioada octombrie–noiembrie 2020, în cadrul proiectului intitulat Facilitarea integrării tinerilor din mediul academic prin politici de incluziune, pe piața muncii – InclusUBB2, finanţat din Fondul de Dezvoltare Instituţională destinat universităţilor de stat – FDI 2020.

Citește mai departe

ACTUALITATE

Asociația Școlilor Particulare cere în instanță anularea Hotărârii CJSU Cluj de închidere a tuturor unităților de învățământ din Cluj-Napoca

Publicat

De

Asociația Școlilor Particulare (ASP) inițiază un demers juridic prin care solicită autorităților de la nivel central și local să reconsidere decizia de a suspenda cursurile școlare în toate unitățile de învățământ de stat și particulare de pe raza unităților administrativ teritoriale unde a fost depășită incidența de infectare cu COVID-19 peste 3 cazuri la mia de locuitori.

Membrii ASP au decis în ultima adunare generală la care au participat reprezentanții a peste 250 unități școlare particulare din toată țara să solicite în instanță anularea prevederilor hotărârilor emise de comitetele județene/municipale pentru situații de urgență prin care se suspendă cursurile în unitățile de învățământ.

”Plângerea prealabilă o să fie depusă vineri, 30 octombrie 2020, în municipiul Cluj-Napoca și în municipiul Brașov urmând ca la începutul săptămânii viitoare să fie depusă în toate județele și localitățile în care comitetele pentru situații de urgență au hotărât suspendarea cursurilor față în față din unitățile de învățământ de stat și particulare”, au arătat cei de la ASP.

Extras din Plângerile prealabile depuse în instanță

  1. Hotărârile comitetelor pentru situații de urgență sunt nelegale, lipsite de necesitate şi de proporţionalitate, discriminatorii şi nemotivate.
  2. Având în vedere faptul că hotărârile restrâng dreptul la educație garantat de Constituție și de legislația internațională, acest drept nu poate fi restrâs decât cu respectarea prevederilor constituționale: să fie prevăzută de o lege (a), să fie necesară într-o societate democratică (b), să fie proporţională cu scopul vizat (c) şi să nu fie aplicată în mod discriminatoriu (d). Niciuna dintre aceste condiţii nu este îndeplinită.
  3. Măsura închiderii tuturor unităţilor de învăţământ nu este prevăzută de lege. Prevederile constituţionale ale art. 53 sunt univoce: exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege. Hotărârile de guvern şi nici ordinele de ministru nu pot fi considerate legi în sensul art. 53 care să permită restrângerea drepturilor fundamentale.

Închiderea școlilor nu este necesară

Art. 38 (1) Legea nr. 55/2020 (singura lege organică invocată ca temei al hotărârii) prevede următoarele – Pe durata stării de alertă, activităţile didactice ce impun prezenţa fizică a antepreşcolarilor, preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ se pot suspenda, la propunerea consiliului de administraţie a unităţii de învăţământ preuniversitar

  1. Suspendarea cursurilor care implică prezenţa fizică a copiilor poate fi luată doar în mod individual în raport de fiecare unitate de învăţământ la solicitarea formulată de consiliul de administraţie şi în condiţiile în care sunt îndeplinite condiţiile de îmbolnăvire în cazul efectivului uneia sau mai multor grupe sau clase.
  2. Măsura închiderii unităților de învățământ nu este necesară într-o societate democratic pentru protejarea sănătăţii publice

Măsura este nefundamentată

  1. S-a dispus luarea celei mai drastice măsuri posibile fără ca aceasta să fie fundamentată prin raportare la existenţa transmiterii comunitare şi numărul de focare existente în unităţile de învăţământ din localitate, dar şi a altor criterii de risc, astfel cum impune Ordinul comun. În schimb s-a folosit strict criteriul tehnic, reprezentat de rata incidenţei cumulate cu îmbolnăviri Covid-19, a cărui îndeplinire nu presupune luarea obligatorie a măsurii trecerii tuturor unităţilor de învăţământ în scenariul de funcţionare 3.
  2. De altfel Organizația Mondială a Sănătății a constatat într-un Ghid din 14 septembrie 2020 că: Din perspectiva sănătății publice, decizia de a închide sau redeschide școlile ar trebui să fie ghidată de o abordare bazată pe riscuri, luând în considerare epidemiologia COVID19 la nivel local, capacitatea instituțiilor de învățământ de a-și adapta sistemul pentru a funcționa în condiții de siguranță; impactul închiderii școlilor asupra pierderilor educaționale, echității, sănătății generale și bunăstării copiilor; și gama de alte măsuri de sănătate publică implementate în afara școlii. Deciziile privind închiderea totală sau parțială sau redeschiderea ar trebui luate la un nivel administrativ local, pe baza nivelului local de transmitere a SARS-CoV-2 și a evaluării riscurilor locale, precum și în ce măsură redeschiderea setărilor educaționale ar putea crește transmiterea în comunitatea. Închiderea facilităților educaționale ar trebui luată în considerare numai atunci când nu există alte alternative.

Impact negativ asupra sănătății elevilor

Pe baza celor mai bune date disponibile, COVID-19 pare să aibă o povară direct limitată asupra sănătății copiilor, reprezentând aproximativ 8,5% din cazurile raportate la nivel global și foarte puține decese. În schimb, închiderea școlilor are un impact negativ clar asupra sănătății copiilor, educației și dezvoltării, venitului familiei și economiei generale.

Guvernele naționale și locale ar trebui să ia în considerare prioritizarea continuității educației prin investiții în măsuri cuprinzătoare, multistratificate (a se vedea tabelul 2) pentru a preveni introducerea și răspândirea în continuare a SARS-CoV-2 în medii educaționale, limitând totodată transmiterea în comunitatea mai largă.

  1. Emitentul actelor este cel care ar fi trebuit să justifice oportunitatea şi legalitatea acestei măsuri precum şi, să menționeze criteriile ce stau la baza examenului de proporționalitate în ingerința dreptului la educație al copiilor.

Citește mai departe

ACTUALITATE

COVID în învățământul clujean: 242 de școli sunt în scenariul roșu. Cursurile sunt online

Publicat

Inspectoratul Școlar Județean Cluj anunță că 242 de unități de învățământ din județ se află în scenariul trei (roșu), adică cursurile se desfășoară online.

Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Cluj anunță că se înregistrează următoarea situație la nivelul județului privind unitățile de învățământ:

  • 162 unități de învățământ preuniversitar în Scenariul 1 (S1): participarea zilnică (față în față) a tuturor preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție sanitară.
  • 18 de unități de învățământ preuniversitar în Scenariul 2 (S2). Acesta presupune participarea zilnică (față în față) a tuturor preșcolarilor și elevilor din învățământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție, respectiv revenirea parțială (prin rotație de una-două săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu și liceu, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție.
  •  242 de unități de învățământ preuniversitar în Scenariul 3 (S3): participarea tuturor preșcolarilor și a elevilor la activități/lecții online.

Municipiile Cluj-Napoca, Dej, Gherla și Câmpia Turzii din județ care au depășit rata de 3000 de cazuri la mia de locuitori.

În același scenariu se află și comunele Săvădisla, Sic, Mica, Florești, Tritenii de Jos, Săcuieu, Sâg și Câțcău.

De asemenea, orașul Huedin alături de comunele Apahida, Baciu, Borșa, Chinteni și Jichișu de Jos au fost incluse în scenariul roșu în cursul zilei de luni de către Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Cluj.

Citește mai departe

EDUCATIE

Biblioteca Județeană „Octavian Goga” organizează cursuri gratuite de antreprenoriat social pentru tineri

Publicat

Biblioteca Judeţeană „Octavian Goga” organizeazӑ în perioada 9-20 noiembrie 2020 cursul gratuit de antreprenoriat social pentru tineri cu vârsta cuprinsă între 14 ṣi 20 de ani – „Provoacă viitorul: fii antreprenor!”.

Cursul urmărește dezvoltarea de abilităţi antreprenoriale la tineri încadrați sau nu într-o formă de învăţământ, prin familiarizarea cu domeniul antreprenoriatului, al antreprenoriatului social ṣi al managementului de proiect.

Ce vor învăța tinerii?

În acest sens, tinerii vor învӑṭa cum sӑ iniṭieze ṣi sӑ dezvolte o afacere ṣi sӑ se implice în viaṭa comunitӑṭii.

Finalizarea programului se va face prin elaborarea de către fiecare cursant a unui plan de afaceri individual și prin elaborarea împreună cu alți cursanți a unui proiect de îmbunătăţire a calităţii vieţii comunităţii.

Implementarea proiectelor de îmbunătăţire a calităţii vieţii comunităţii se va putea face în măsura în care contextul pandemic o va permite, în echipӑ sau individual.

Participanṭii vor primi o diplomӑ la încheierea programului de instruire, în urma prezentӑrii proiectelor elaborate.

Organizarea cursului

Cursul se va desfăşura online, în limba română, prin douӑ serii a câte 20 de locuri fiecare, desfășurate zilnic, de luni până vineri, în perioada 9-20 noiembrie 2020, orele 14.00-17.00 – seria I și 9-20 noiembrie a.c., orele 17.00-20.00 – seria a II-a.

Cum te înscrii?

Înscrierile se pot face pânӑ în data de 5 noiembrie 2020, prin completarea formularului urmӑtor: https://tinyurl.com/y56b6ont.

Informaṭii suplimentare pot fi obţinute la numărul de telefon 0264-430323 (luni-vineri: 10.00-18.00) sau la adresa de e-mail americancornercluj@gmail.com.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate