ADMINISTRAȚIE
EXCLUSIV. Explozie a numărului de mașini Uber și Bolt la Cluj-Napoca. Mai multe ca taxiurile. 80% dintre șoferi nu sunt din oraș
Companiile de transport alternativ Bolt și Uber fac o concurență serioasă firmelor mai vechi de taximetrie din Cluj-Napoca și afectează afacerile acestora. Pe lângă faptul că sunt înregistrate în municipiu mai multe mașini ale celor două firme decât ale firmelor de taxi, peste 80% dintre șoferii Bolt și Uber nu sunt localnici, astfel că majoritatea sumelor încasate nu rămân pe plan local.
Autoritatea Rutieră Română (ARR) a transmis pentru Cluj24 că a emis în cursul anului 2021 un număr de 605 ecusoane de transport alternativ pentru platforma digitală Bolt și 479 ecusoane de transport alternativ pentru platforma digitala Uber, adică un total de 1.084, iar în cursul anului 2022 afacerea a explodat, astfel că numărul ecusoanelor s-a dublat.
Astfel, anul trecut au fost emise 1432 ecusoane de transport alternativ pentru platforma digitală Bolt și 1233 ecusoane de transport alternativ pentru platforma digitală Uber, ceea ce ridică numărul acestora la 2.665.
Numărul de ecusoane pentru Bolt și Uber este mai mare decât autorizațiile de taxi emise de Primăria Cluj-Napoca, și anume 2.468.
”De asemenea, în anul 2021 au fost 248 solicitanți din municipiul Cluj-Napoca pentru platformele digitale Bolt și Uber, iar în anul 2022 au existat 506 solicitanți din municipiul Cluj-Napoca pentru aceleași platforme”, au precizat reprezentanții ARR.
Asta înseamnă că restul de 2.105 ecusoane, adică peste 80%, aparțin unor șoferi care nu sunt din Cluj-Napoca.
Potrivit ARR, ecusoanele se eliberează pentru fiecare autoturism al operatorului de transport, pentru care a fost emisă in prealabil copia conformă, după prezentarea de către operatorul de transport alternativ a unui contract de afiliere incheiat cu cel puțin un operator al unei platforme digitale.
În vederea eliberării ecusoanelor, operatorul de transport altemativ va depune o cerere însoțită de contractele de afiliere, în copie, incheiate cu cel puțin un operator al unei platforme digitale.
În vederea autorizării pentru transportul altemativ și in vederea obținerii ecusoanelor, operatorul de transport alternativ va depune documentele la agenția teritorială ARR din județul sau municipiul București unde iși are sediul sau domiciliul, după caz.
Condiții pentru a deveni șofer Bolt/ Uber
Să ai permis de conducere categoria B de cel puțin doi ani de zile;
Să ai 21 de ani împliniți;
Să deții un atestat profesional de conducător auto profesionist;
Mașina pe care o conduci să fie cu 4 portiere și să nu fie mai veche de 15 ani;
Să nu ai cazier judiciar.
Tarife mai mici față de taxi, dar…
Tarifele practicate de Bolt și Uber sunt diferentiate, sunt mai mici decât cele ale firmelor de taxi, în jur de 3 lei/ km, dar nu de puține ori, din varii motive, unele curse costă mult mai mult decât cele efectuate cu taxiul.
Astfel, sunt clujeni care au plătit 80 de lei o cursă de la Cluj Arena până în zona Minerva din Mănăștur, sau 60 de lei pentru o distanță de 2 km.
În schimb, tarifele practicate de firmele de taxi sunt fixe și sunt aprobate de Consiliul Local Cluj-Napoca, iar acestea sunt următoarele:
-pornirea este 4,05 lei pe timp de zi și 4,75 lei pe timp de noapte, iar pentru un kilometru se percep tot 4,05 lei pe timp de zi și 4,75 de lei pe timp de noapte.
-staționarea este 40,50 de lei/ oră pe timp de zi și 47,50 de lei/ oră pe timp de noapte.
Apel la Primăria Cluj-Napoca
În fața acestei adevărate explozii a transportului alternativ, firmele de taxi din Cluj-Napoca au cerut Primăriei Cluj-Napoca să intervină și să facă ordine.
Taximetriștii au cerut limitarea ecusoanelor pentru transportul alternativ, obligativitatea obținerii autorizației de transport alternativ de la consiliul local de pe teritoriul căruia dorește sa și desfășoare activitatea și interzicerea desfășurării activității de ride sharing societăților comerciale care nu au sediul pe raza municipiului Cluj-Napoca (condiție obligatorie pentru operatorii de transport în regim de taxi).
”Vine un student cu mașină din alt județ și face Bolt sau Uber la Cluj-Napoca. Nu au cerințele drastice ale Primăriei Cluj-Napoca pentru transport persoane pe care trebuie să le îndeplinim noi. Nu este normal. Orice șofer poate face Bolt sau Uber, dar nu orice șofer poate face taxi”, a spus șeful unei firme de taxi pentru Cluj24.
Potrivit Consiliului Concurenței, în cazul Uber și Bolt, contravaloarea curselor este încasată direct de companiile din afara țării (Olanda, în cazul Uber, respectiv Estonia, în cazul Bolt), iar în țară rămân banii pentru șoferi, plus ce se alocă pentru administrarea celor două companii înregistrate în România.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger







Vasile
aprilie 28, 2023 la 5:50 pm
Pe gunoaiele astea nui poate opri nimeni,atâta timp cât fica știți voi cui ii mare măhără la bolt
Cristetiu Marius
aprilie 28, 2023 la 7:05 pm
La fel și în Timișoara
Seba
aprilie 29, 2023 la 9:27 am
Foarte bun repoortajul. Sunt sofer de Uber, din Cluj. Taxe, impozite, masina… Totul e din Cluj. Sunt de acord ca toti cei care practica astfel de servicii sa fie din Cluj. Cel putin masinile sa fie inmatriculate in Cluj si atunci altfel sta treaba. Pe de alta parte mai este o categorie de soferi care fac Uber/Bolt, si care nu vor sa lase locul si celor tineri sau celor care fac asta ca un job full time. Pensionarii. Cred ca si aici se poate face ceva.