ACTUALITATE
EXCLUSIV. Alexandra, polițista anului 2023 la Cluj. De la jurnalism la poliție
Alexandra Tomoiag, inspector de poliție la Secția 7 Poliție Rurală Gherla, este ”polițistul anului 2023”, titlu primit din partea IPJ Cluj. Tânăra a lucrat la un radio din Dej încă în perioada liceului, a absolvit Jurnalistica la UBB Cluj-Napoca și un master, și se pregătea pentru o carieră în presă, dar viața avea alte planuri, astfel că de la jurnalism a ales o carieră în poliție, fiind pasionată de meserie.
Alexandra a povestit pentru Cluj24 cum a început cariera în uniformă, ce cazuri a instrumentat și cum s-au atașat de ea oamenii cu care a interacționat.
În poliție din 2016
Alexandra Tomoiag are 34 de ani și lucrează în Poliție din anul 2016, fiind încadrată direct.
”În 1 iulie 2016 am activat prima dată la postul de poliție Țaga, ca ajutor șef de post, iar ulterior am rămas în același loc 5 ani ca șef de post. În 2021 am promovat examenul de trecere în corpul ofițerilor la Secția 7 Poliție Rurală-Gherla, unde era, de altfel, și structura din care făceam parte și postul în care lucram.
Iar din martie 2021, sunt ofițer în cadrul Secției 7 Poliție Rurală-Gherla pe specializarea de ordine publică”, a precizat tânăra.
De la radio la FSPAC
Alexandra nu visa să devină polițistă, și mai ales una care să facă teren și să prindă infractori, în condițiile în care a cochetat cu jurnalismul încă de pe băncile liceului, când a lucrat ca și colaborator la un radio din Dej.
A terminat chiar și o facultate de profil, FSPAC din cadrul UBB Cluj-Napoca, în 2012, urmată de un master în PR, și se pregătea să continue o carieră în presă, după ce lucrase la radio vreo 8 ani.
”Perspectiva mea era clar presă, pentru că asta mi-am dorit din clasa 9-a. Și nu mi-am dorit orice fel de presă, mi-am dorit radio.
Nu pot să zic că poliția a fost o chestie pe care mi-am dorit-o sau la care m-am gândit. Eram la aproape o lună – două după ce încheiasem povestea cu radio-ul, după ce terminasem și masterul și am văzut un anunț privind încadrările directe la Poliție.
Am zis timp am, să văd, să mă pregătesc. M-am prezentat, am fost 27 de candidați înscriși la postul de la Țaga și am fost prima care a luat locul, prima și pe județul Cluj”, a povestit tânăra despre începuturile vieții în uniformă.
După încadrare, a urmat cursul de inițiere în carieră la Școala de Agenți de Poliție ”Septimiu Mureșan” Cluj-Napoca, unde a făcut pregătirile pe linie de ordine publică, cercetare penală, pregătire fizică, armament, iar după absolvire, în 2016, a intrat direct în munca de la postul de poliție din Țaga, ca ajutor de șef de post.
A lucrat pe toate liniile de muncă
”Mediul rural are, oricum, un specific aparte față de mediul urban și, practic, acolo, la un post de poliție ajungi să cunoști liniile de muncă, pentru că ajungi să le faci pe toate – circulație, dosare penale, prevenire. Nu pot să zic că la început a fost ușor, a fost chiar destul de greu pentru că șeful de post s-a pensionat când eu nu aveam un an în Poliție.
Venise, între timp, un coleg nou, iar când s-a pensionat șeful de post el avea două luni, eu nu aveam un an în funcție, și ne-am întrebat ce facem. Și am zis că trebuie să ne punem pe treabă și să tragem.
Țaga este o comună apreciată, a trebuit să stăm, să ne pregătim, să analizăm și să rezolvăm ce avem de rezolvat.
În zona rurală problemele cele mai multe se rezumă la furturi, dacă vorbim pe partea de penal, pe partea de loviri, agresiuni care vin pe fondul consumului de alcool, violențe în familie”, a explicat Alexandra Tomoiag.
Secția Gherla, una dintre cele mai mari din țară
După 5 ani petrecuți la Țaga, a trecut la Secția 7 Poliție Rurală Gherla, unde își dedică timpul în special dosarelor penale, cu complexitate ridicată.
”Secția de la Gherla este una dintre cele mai mari din țară, având 17 posturi comunale arondate. Biroul fizic este în Gherla, dar problematica este cea din mediul rural, și aici vorbim de agresiuni fizice, tâlhării, furturi”, a precizat polițista.
Anul 2023 a fost pentru Alexandra unul de foc, având de instrumentat 85 de dosare penale cu complexitate ridicată pe care le-a soluționat, la care se adaugă 14 persoane reținute și arestate, autori identificați în diferite fapte.
Flerul de polițist a făcut diferența
Aceasta crede că titlul de ”polițistul anului 2023” l-a primit pentru o situație care a făcut diferența și în care flerul de polițist s-a dovedit a fi determinat în rezolvarea unui caz.
”A fost o situație de șantaj și m-am sesizat cu privire la povestea în cauză.
Urmăream altceva, dar am deschis o altă linie de cercetare, iar de la momentul în care am descoperit-o, a fost undeva o perioadă de vreo patru ore până l-am săltat pe un suspect.
A fost o activitate mai complexă, cu un flagrant realizat, cu reținere, ulterior arestare, iar în prezent persoana respectivă este după gratii și nu mai poate face rău nimănui”, a dezvăluit Alexandra.
Validare a muncii
Titlul de ”polițistul anului” înseamnă pentru ea o recompensă, o recunoaștere a implicării, a nesfârșitelor ore suplimentare petrecute în birou și pe teren.
”Este și o validare a muncii care te împlinește și se vede că-ți este apreciată munca”, a mai spus Alexandra, care în 2018 a luat și mențiune pentru ”agentul anului” pe când lucra la postul de poliție din Țaga.
Tânăra recunoaște că meseria de polițist a prins-o, îi place ceea ce face, deși admite acum că nu a crezut vreodată că va putea trece de la presă la poliție.
Dialog cu oamenii
În cariera sa de 8 ani, Alexandra a știut să-și pună în evidență calitățile, altele decât cele fizice și specifice bărbaților, astfel că la intervențiile la evenimente a folosit calea dialogului pentru a dezamorsa conflicte.
”Tot timpul am învățat, desfășurând multă perioadă activitate la postul din Țaga, să stau de vorbă cu oameni, ceea ce este un aspect foarte important. Mi-a plăcut să discut cu cei din comunitate.
Pentru mulți dintre ei, mai ales oameni în vârstă, să meargă cineva, din când în când, să-i mai întrebe de sănătate, contează foarte mult, iar ei încep să aibă încredere în tine, ca polițist”, a menționat Alexandra.
O sună să o întrebe dacă e bine
Aceasta a amintit și de un episod emoționant când, în 2018, a avut o situație la Țaga legată de un furt la niște persoane vârsnice, pe care a soluționat-o.
”De atunci, persoana în vârstă căreia i-am rezolvat cazul mă sună periodic și mă întreabă ce fac, deși am plecat din localitate. Continuă să mă sune și pentru mine a luat rolul unui bunic. Mă sună să mă întrebe pur și simplu ce fac și dacă sunt bine, și la sărbători cu urări.
Ultima dată când am vorbit cu dânsul mi-a spus că se roagă pentru mine dimineața când se trezește.
Am ajuns, așa, câteodată când mă sună și văd că mă sună, să îmi provoace niște stări ca și cum ar suna ceva din familie, să nu fi pățit ceva.
Prin muncă, ajungem să cunoaștem niște oameni și să legăm niște relații care rămân”, a conchis ”polițista anului”.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Premieră la alegerile prezidențiale. STS: Rezultatele votului, în timp real, după închiderea secțiilor de votare
Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a anunțat lansarea unei noi funcționalități a site-ului prezenta.roaep.ro, odată cu alegerile prezidențiale de duminică. Astfel, pentru prima dată vor fi prezentate centralizarea voturilor și grafice ale rezultatelor provizorii, parțiale și finale, după închiderea secțiilor de vot.
„Astfel, toți cei interesați vor putea urmări centralizarea voturilor și o serie de reprezentări grafice ale rezultatelor provizorii, parțiale și finale, după închiderea secțiilor de votare.
Pe site-ul prezenta.roaep.ro, pentru prima dată, vor fi prezentate grafic, în mod continuu, rezultatele voturilor obținute de către candidați, pe măsură ce președintele și membrii secțiilor de votare transmit digital procesele-verbale cu voturile exprimate”, se arată într-un comunicat al STS, citat de Mediafax.
Hartă interactivă
Cei care vor accesa site-ul vor putea selecta diverse criterii pentru afișarea rezultatelor: în funcție de candidat, județ sau localitate, pe țară sau în străinătate. Este o hartă interactivă ce permite diferite filtre.
De asemenea, la fel ca la procesele electorale anterioare, vor fi publicate în timp real datele statistice cu privire la prezența alegătorilor în secțiile de votare, fotografiile proceselor-verbale și alte date de transparență.
Atât site-ul prezenta.roaep.ro, cât și site-ul voting.roaep.ro vor fi disponibile începând cu deschiderea oficială a votării.
Zeci de mii de persoane instruite
„STS asigură suportul IT&C pentru buna desfășurare a proceselor electorale și a instruit personalul desemnat de către AEP să utilizeze aplicațiile și sistemele informatice.
De asemenea, echipele de specialiști ai STS sunt pregătite să intervină pentru remedierea unor situații de natură tehnică și să răspundă adecvat la evenimente de securitate cibernetică, precum și pentru a acorda asistență personalului din secțiile de votare, premergător și pe timpul alegerilor”, transmite STS.
Instituția a precizat că pentru alegerile prezidențiale și parlamentare a instruit peste 46.000 de persoane care vor face parte din secțiile de votare.
EVENIMENT
Expert în Cybersecurity NTT DATA România: Securitatea cibernetică trebuie IMPLEMENTATĂ, cu sau fără ajutorul AI
La Forumul de Securitate Cibernetică în Energie, desfășurat recent la Cluj-Napoca, specialistul NTT Data, Cătălin Pătrașcu a declarat că trebuie să trecem la acțiune, făcând referire la implementarea măsurilor de securitate cibernetică, mai ales pentru că în ultimii șapte ani au apărut legi care reglementează acest domeniu, atât directive europene, cât și legislație la nivel național.
El recomandă crearea unor noi structuri, mai ales că există deja bugete alocate, astfel că în următoarea perioadă să fie construită o arhitectură de securitate în fiecare companie și denumită o singură persoană care să răspundă atunci când vine vorba de securitate cibernetică.
Expert în Cybersecurity NTT DATA România: Securitatea cibernetică trebuie IMPLEMENTATĂ, cu sau fără ajutorul AI
Pătrașcu a mai observat că în timpul unor audite, care au fost realizate deja, în multe companii nu era clar cine răspunde de securitate. În țările mai avansate, spune el, există răspundere în scris pe orice document, dacă un sistem se implementează sau nu, dacă există un anumit risc, iar cineva din top management semnează pentru securitate.
”Asta ar fi prima măsură, cu sau fără AI, asta ar trebui făcut!”, a declarat Cătălin Pătrașcu.
Orice companie are la îndemână soluții cibernetice pe piața liberă
Reprezentantul NTT DATA a mai declarat că securitatea cibernetică trebuie să pătrundă la toate nivelurile, prin implementarea unor soluții, nu doar prin emiterea unor legi și a unor structuri.
„În ceea ce privește cybersecurity-ul, totul este reactiv”
„Nu se poate cumpăra securitatea cibernetică direct, ci se pot cumpăra niște soluții, care trebuie puse într-un proces continuu. Orice fel de companie, indiferent de mărime, poate să implementeze și are la îndemână soluții cibernetice pe piața liberă, adecvate pentru cheltuieli, ori riscuri. Avem directiva NIS în România, dar multe companii spun că nu și-o permit. Un exemplu ar fi că, există cinci companii care împart un IT-ist, nici măcar un departament întreg, apoi vine directiva NIS, care le spune că trebuie să aibă un responsabil, sisteme, proceduri, iar aceste lucruri nu sunt rezolvate.”, a mai spus Pătrașcu.
Liderul departamentului de consultanță în securitate cibernetică a mai afirmat că AI-ul ajută la rezolvarea acestor lucruri, dar trebuie să construim sănătos, iar asta însemnă că business-ul trebuie să ajungă la o situație similară cu securitatea caselor și familiilor proprii.
„Am văzut că, în ceea ce privește cybersecurity-ul, totul este reactiv. Companiile, odată ce sunt atacate, se grăbesc să investească, dintr-o dată se găsesc bugete, imediat există bani pentru asta, dar până atunci nu! Nu este atât de complicat, nici pentru persoanele fizice. Există soluții, dar trebuie doar gândite și implementate”, a conchis Cătălin Pătrașcu.
EVENIMENT
Senator Răzvan Ciortea (PSD Cluj): Lansez campania „Fii informat. Viitorul îți va mulțumi”, de prevenire a consumului de droguri
Senatorul PSD Cluj, Răzvan Ciortea, organizează joi, 21 noiembrie, la ora 15:00, la Casa de Cultură a Studenților din Cluj-Napoca campania „Fii informat. Viitorul îți va mulțumi”. Această inițiativă este mai mult decât un eveniment- este un angajament comun de a neproteja tinerii și familiile de pericolul tot mai prezent al consumului de droguri.
”Această problemă nu este doar despre statistici, este despre vieți reale, despre familii care au nevoie de sprijin și despre comunități care pot deveni mai puternice prin solidaritate și acțiune.
Adolescența este o perioadă plină de provocări, iar în aceste momente critice, un simplu „sunt aici” poate schimba destine. Nu e nevoie de judecată, ci de sprijin, înțelegere și deschidere. Noi, ca părinți, educatori și membri ai comunității, avem responsabilitatea de a le fi aproape și de a le arăta că există soluții și speranță
Campania „Fii informat. Viitorul îți va mulțumi” vine cu un program concret, structurat în trei direcții esențiale, pentru a răspunde nevoilor familiilor, tinerilor și comunității noastre:
1. Consultanță și terapie gratuită pentru familiile tinerilor consumatori, sesiuni de informare și conștientizare și înființarea unui centru non psihiatric de tratament, în parteneriat cu Narconon Sud Europa și alți specialiști în domeniu.
2. Programe de informare și conștientizare cu privire la pericolele reale ale consumului de substanțe care creează adicții în toate instituțiile de învățământ din țară, programe de sprijin și workshop-uri care au ca invitați persoane cu expertiză profesională recunoscută în domeniul adicțiilor.
3. Sporirea siguranței în școli, printr-un program anti-bullying și prin parteneriate încheiate cu autoritățile publice locale: multe studii demonstrează că există o corelație directă între bulliyng și consumul de substanțe interzise”, a spus Ciortea.
Un viitor mai sigur și informat pentru tinerii noștri
”Dragi clujeni, această campanie nu este doar despre prevenție – este despre speranță, sprijin și construirea unui viitor mai bun. Adolescenții noștri au nevoie de noi, iar noi, ca societate, avem datoria să le oferim șansa de a-și atinge potențialul, fără să fie împovărați de capcanele consumului de droguri.
Astfel, le putem arăta că, indiferent de situație, îi susținem și suntem alături de ei în lupta lor pentru un viitor mai bun. Să ne amintim că, uneori, un simplu „sunt aici” poate face minuni.
Vă invit să fiți alături, joi, 21 noiembrie, la ora 15:00, pentru a găsi împreună soluții și pentru a demonstra că împreună putem face diferența.
„Fii informat. Viitorul îți va mulțumi” este un apel la solidaritate. Este despre a fi acolo pentru tinerii noștri, despre a le oferi instrumentele necesare pentru a-și construi un viitor sigur și așa cum și-l visează”, a transmis Răzvan Ciortea.
EVENIMENT
FOTO. RMN-ul de la RAR Cluj. Verifică mașinile second hand pentru a fi sigure din punct de vedere tehnic pentru șoferii clujeni
Specialiștii de la Registrul Auto Român (RAR) Cluj pun la dispoziția clujenilor care vor să cumpere un autovehicul utilizat și vor să fie siguri că au luat o decizie corectă serviciul RAR eXpert, prin care se asigură o verificare amănunțită.
”Experiența ne-a arătat cât de vulnerabili pot fi unii cumpărători atunci când cred că au găsit autovehiculul mult așteptat și, pentru că nu au pregătirea de specialitate necesară, pot fi ușor păcăliți de cei care, cu rea credință, pun la vânzare mașini cu defecțiuni ascunse, cu kilometrajul modificat sau, și mai grav, cu probleme de identificare. Și uite așa, apar situațiile nefericite în care cumpărați mașini pe care nu le puteți folosi.
Centrul țării este o zonă în care ajung frecvent autovehicule importate din UE, iar acesta este motivul pentru care ne-am asumat și rolul de consultant oficial în materie de achiziții auto și considerăm că sfatul nostru și verificarea pe care o primiți la RAR pot cântări semnificativ la decizia de a cumpăra o mașină”, arată RAR Cluj.
Cum se face programarea la verificare
Pentru a beneficia de aceste servicii, puteți face extrem de simplu programare la RAR, fie telefonic în call-center (021.9672), fie pe site-ul nostru www.rarom.ro, unde trebuie să dați click pe butonul RAR eXpert, aflat pe prima pagină.
Prin efectuarea verificării RAR eXpert puteți afla și dacă mașina pe care vreți să o cumpărați a fost în trecut implicată în accidente ale căror reparații nu au fost făcute ca la carte și nu mai corespunde criteriilor de fabricație, dacă sunt probleme la geometria roților și la sistemele de frânare și direcție, insesizabile pentru necunoscători, dar care neremediate în timp pot face diferența între o manevră sigură și una cu riscuri.
Printre multe altele verificăm elementele de identificare, bazele de date cu vehicule date în urmărire, geometria caroseriei, toate sistemele vitale ale vehiculului și elementele care prezintă deformări, tăieturi sau suduri care ridică semne de întrebare.
Pe scurt, facem o radiografie a mașinii, un RMN și emitem un raport detaliat care poartă ștampila RAR. Testați-l, merită!”, au mai precizat reprezentanții RAR Cluj.
Tarife RAR eXpert
1. Tarif pachet 1 – IDENTIFICARE (elementele de identificare modificate, cazuri de mașini furate sau nepredate la leasing etc) – 270 lei
2. Tarif pachet 2 – STARE TEHNICĂ DETALIATĂ – 400 lei
Pachetele pot fi achiziționate și în mod individual.