Connect with us

ACTUALITATE

Efectele crizei economice. Record. Peste 1.000 de firme clujene s-au închis

Publicat


Numărul firmelor dizolvate a atins, în prima jumătate a anului, un nivel record al ultimilor 15 ani, de peste 19.400 de afaceri, în creştere cu 18,2% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit unei analize realizate de o companie specializată în administrare şi lichidare, transmite Agerpres. La nivel regional, cele mai multe firme dizolvate au fost consemnate în Bucureşti (4.119), Cluj (1.004), Constanţa (892), Ilfov (870) şi Braşov (723). Cea mai mare creştere de firme dizolvate a fost înregistrată în Botoşani, de 118% (338).
Totodată, numărul firmelor în dificultate, aflate în diverse stadii de insolvenţă, radiere, suspendare a activităţii sau dizolvate, a depăşit 64.000, de asemenea un record al ultimilor 4 ani.
„Creşterea preţurilor, scăderea consumului, reducerea activităţii economice şi accentuarea fenomenului de dezintermediere au făcut ca economia să frâneze semnificativ cu consecinţe negative pe lanţurile de business. Posibila majorare a taxelor şi impozitelor ar putea accentua semnificativ declinul activităţii economice”, se precizează în analiza Sierra Quadrant.
Conform sursei citate, 19.442 de companii au fost dizolvate în perioada ianuarie-iunie 2023, în creştere cu 18,2% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut (16.447), precedentul record fiind înregistrat în 2018, când 18.570 de firme au fost dizolvate.
„Cele mai multe firme dispărute din mediul economic sunt din comerţul cu ridicata şi cu amănuntul; repararea autovehiculelor şi motocicletelor (5401), în creştere cu 6,3% faţă de perioada similară din 2022”, se mai precizează în document.
Topul domeniilor de activitate în care au fost înregistrate cele mai multe firme radiate plasează, pe locul secund, activităţile profesionale, ştiinţifice şi tehnice, cu 1.915 firme (+33,9%), podiumul fiind completat de sectorul construcţiilor, unde au fost înregistrate 1.796 firme radiate (+17,2%).
Potrivit analizei, locurile următoare sunt ocupate de transport şi depozitare (1.491/+14,6%), Informaţii şi comunicaţii (1.195/ +61,2%) şi Hoteluri şi restaurante (1.127/ +17,5%).
Pe ansamblul primei jumătăţi a anului, statisticile indică un număr de 64.676 de firme în dificultate (aflate în diverse stadii de insolvenţă, radiere, suspendare a activităţii sau dizolvate), un record al ultimilor patru ani. Spre comparaţie, Sierra Quadrant contabiliza, în 2020, un număr de 42.549 de firme cu probleme, iar anul trecut 62.474.
„Aşa cum estimam la începutul anului, mediul de afaceri românesc resimte din plin efectele inflaţiei, creşterii costurilor operaţionale şi accentuarea fenomenului de dezintermediere. Business-ul a devenit, în multe domenii, un teren destul de arid în care rezistă doar cei care ştiu să îşi adapteze expunerile financiare, volumul de activitate şi mai ales cheltuielile operaţionale”, a afirmat Ovidiu Neacşu, partener coordonator Sierra Quadrant.
Potrivit analizei companiei specializate în restructurarea afacerilor, dincolo de recordul de firme dizolvate, primele şase luni din acest an au adus şi un număr foarte mare de firme cu activitatea suspendată.
Datele Registrului Comerţului, citate în analiza Sierra Quadrant, indică un număr de 7.938 de firme cu activitatea suspendată, faţă de 7.190 anul trecut (+10,4%) şi 6.043 în 2021.
Cele mai multe firme cu activitatea suspendată sunt în Bucureşti (981), Cluj (562), Braşov (364) şi Iaşi (327).
„Şi numărul firmelor radiate este la un nivel ridicat. Statisticile indică peste 33.000 de firme care au dispărut, practic, din mediul de afaceri, cele mai multe din Bucureşti, Cluj, Constanţa şi Timiş, din comerţ, activităţi profesionale şi construcţii”, se mai precizează în comunicat.
Conform sursei citate, fotografia primelor 6 luni din 2023, din prisma firmelor în dificultate, reflectă doar în parte dimensiunea problemelor din economie.
„Inflaţia, reducerea creditului furnizor, limitarea accesului la creditare şi creşterea dobânzilor, accentuarea blocajului financiar şi scăderea semnificativă a vânzărilor pe fondul accentuării problemelor economice ale populaţiei sunt principalele provocări în perioada următoare. Acestora se adaugă, bineînţeles, posibila majorare a taxelor şi impozitelor care va avea efecte majore în sectoare sensibile, precum construcţiile şi comerţul”, arată analiza Sierra Quadrant.
Potrivit experţilor, de modul în care firmele vor gestiona aceste riscuri va depinde supravieţuirea acestora într-o perioadă în care problemele economice tind să se accentueze.
Economia a frânat semnificativ în prima parte a anului, marcând o creştere nesemnificativă, de numai 0,2%, potrivit datelor INS, iar perspectivele următoarelor şase luni nu sunt deloc încurajatoare, precizează autorii analizei.
Totodată, deprecierea cursului leului alături de scăderea semnificativă a afacerilor derulate pe credit furnizor vor accentua problemele din economie.
„Sunt multe lanţuri economice care atârnă de un fir de aţă. Pentru multe firme, mai ales din zona IMM-urilor, posibila ridicare a plafonării preţului gazelor şi energiei şi scumpirea acestora, alături de o presiune suplimentară din zona carburanţilor, ar putea crea dificultăţi suplimentare”, mai arată analiza Sierra Quadrant.
Potrivit experţilor de la Sierra Quadrant, datele statistice din primele şase luni vin să confirme estimările companiei, făcute la începutul anului, care arată că numărul firmelor cu probleme ar putea atinge, în 2023, un maxim al ultimilor ani, pe fondul scăderii puternice a consumului, urmare a inflaţiei, scumpirii creditării şi accentuării blocajului financiar.
Pentru firmele din România, cuvântul de ordine rămâne reorganizarea afacerilor, mai ales în sectoarele cele mai sensibile, precum comerţul, construcţiile, industria prelucrătoare şi serviciile de transport şi depozitare.
Una dintre soluţiile aflate la îndemâna firmelor cu probleme este procedura de concordat preventiv, o alternativă optimă la insolvenţă.
„Procedura de concordat preventiv se prezintă ca o alternativă pentru firmele aflate într-o situaţie financiară dificilă pe care doresc să o redreseze, fără a impacta relaţiile cu partenerii comerciali şi pentru creditorii care doresc să-şi recupereze creanţele deţinute împotriva acestor debitori, în cadrul unei proceduri cu un grad de control asupra mecanismelor de protecţie a intereselor economice”, spun experţii.
Potrivit legislaţiei, concordatul preventiv reprezintă contractul încheiat între debitorul aflat în dificultate financiară şi creditorii săi care deţin cel puţin două treimi (2/3) din valoarea creanţelor acceptate şi necontestate de debitor, omologat prin judecătorul sindic, contract prin care debitorul propune un plan de redresare a întreprinderii sale prin care, de asemenea, să fie acoperite creanţele creditorilor împotriva sa.
Sierra Quadrant este o companie specializată în lucrări de administrare şi lichidare complexe, cu un ridicat grad de dificultate, caracterizate prin patrimoniu mare şi diversificat, prin multitudinea problemelor legale care trebuie soluţionate, concomitent cu procedura de insolvenţă: bilanţ de mediu, substanţe periculoase în proprietate, servituţi neclare şi litigii legate de patrimoniu etc.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ECONOMIE

Remus Lăpușan (deputat PSD de Cluj): Industria asigurărilor poate fi un MODEL de urmat în adoptarea principiilor ESG

Publicat

lapusan

De la tribuna Parlamentului României, deputatul de Cluj Remus Lăpușan a atras atenția asupra faptului că legislativul trebuie să susțină includerea principiilor ESG în modelul de business al companiilor de asigurări, prin politici publice adecvate.

Încorporarea ESG (environment, social, governance) în practicile companiilor încurajează actorii economici să anticipeze impactul deciziilor de business asupra mediului, societății și a guvernanței. Este o dovadă de interes pentru sustenabilitate, prin care firmele își creează imaginea unui partener responsabil.

Remus Lăpușan (deputat PSD de Cluj): Industria asigurărilor poate fi un MODEL de urmat în adoptarea principiilor ESG

˝La nivelul întregii Uniuni Europene, încă din 2023, corporațiile au deja obligația de a raporta impactul activității lor asupra mediului, societății și a guvernanței. Trebuie să ne asigurăm, ca factori de decizie politică, de faptul că principiile ESG se transpun în practică uzuală a companiilor, dincolo de raportări statistice. Pentru asta, trebuie să gândim un set de politici publice prin care să impulsionăm companiile să facă acest lucru. Și pentru că domeniul asigurărilor îmi este foarte bine cunoscut prin prisma activității mele profesionale anterioare, am propus astăzi în Parlament câteva măsuri concrete pe care le-am putea adopta în această direcție˝, a declarat deputatul Remus Lăpușan.

În timpul alocuțiunii sale, deputatul a făcut referire la următoarele propuneri:

–          încurajarea investițiilor în produse de asigurare sustenabile, dedicate tranziției spre energia verde, clădirilor eficiente energetic sau agriculturii reziliente la schimbările climatice;

–          stimulente fiscale și parteneriate de tip public-privat pentru companiile care integrează activ ESG în modelul lor de business;

–          susținerea companiilor de asigurări să contribuie activ la dezvoltarea comunităților din care fac parte prin educație financiară, prin sprijin pentru persoanele vulnerabile și prin acțiuni în domeniul sănătății și siguranței publice.

„Industria asigurărilor poate fi un model de urmat în această direcție”

De asemenea, deputatul a punctat necesitatea integrării inteligenței artificiale în anticiparea riscurilor ESG, în reducerea costurilor și creșterea eficienței, inclusiv în găsirea unor soluții inovatoare pentru reducerea amprentei de carbon.

˝Este momentul ca România să nu mai fie doar un receptor pasiv al schimbărilor globale, ci un actor implicat în conturarea unei industrii a asigurărilor moderne, etice și orientate spre viitor. Avem expertiza, avem cadrul european, iar voința politică trebuie să vină în sprijinul acestui demers. Numai printr-o abordare coordonată între stat, mediul privat și societatea civilă putem integra real ESG în toate componentele economiei, iar industria asigurărilor poate fi un model de urmat în această direcție,” a mai susținut deputatul Remus Lăpușan.

 

Citește mai departe
Publicitate

CULTURA

Jazz in the Park Festival 2025: activități care dau RITM experienței din Parcul Etnografic clujean

Publicat

jazz

Jazz in the Park – a daytime festival, vine și în acest an cu o serie amplă de activități menite să completeze atmosfera relaxată creată de muzica jazz, în decorul natural și autentic al Parcului Etnografic „Romulus Vuia” din Cluj-Napoca. Ediția din 2025 aduce mai mult decât muzică live: o experiență completă, construită în jurul ideii de explorare, întâlnire și bucurie autentică. Vizitatorii vor descoperi zone tematice, ateliere, degustări și spații de reconectare, toate atent gândite pentru a se integra firesc în peisajul festivalului și pentru a oferi alternative și pauze inspirate între concerte.

„Programul zilnic al festivalului începe vineri, 6 iunie, de la ora 14:00, iar sâmbătă și duminică, în 7 și 8 iunie, porțile se deschid începând cu ora 12:00. Pentru a încuraja sosirea devreme și o zi petrecută pe îndelete în festival, primii 100 de participanți care intră zilnic în festival vor fi întâmpinați cu un pahar de bun venit la intrare.

jazz

Recomandări de activități conexe:

● Lecții de muzică by BRD – Participanții pot învăța să cânte la tobe, pian sau chitară, alături de profesori specializați.

● People’s Aftermovie by BRD – O parte din aftermovie-ul oficial va include imagini filmate de participanți, oferind o perspectivă autentică asupra festivalului.

● Curtea de vinuri Purcari – Degustări zilnice de vinuri, acompaniate de platouri selectate și atmosferă relaxată.

● Jam Sessions – Scena de jam sessions revine, oferind spațiu pentru improvizații în fiecare seară de festival.

Jazz in the Park Festival 2025: activități care dau RITM experienței din Parcul Etnografic clujean

● Italian Experience by Birra Moretti – O zonă dedicată gastronomiei italiene și socializării.

● Întâlniri pe prispă by TSV Line by PM Tehnic – Discuții pe teme de interes susținute de invitați cu experiență.

● Balon cu aer cald by PPC – O ocazie unică de a admira festivalul, dar și Parcul Etnografic și împrejurimile, de sus.

● Târgul de viniluri by Pepsi – O selecție de viniluri și casete curatoriate, disponibile în foișor.

● Târgul Creatorilor IARMAROC by 8×8 – Produse artizanale, ateliere de creație și obiecte realizate manual.

● Ateliere de gin by Malfy – Workshop-uri despre prepararea și mixologia ginului.

● Atelier de pălincă cu Ilie Galben – Demonstrații de distilare și degustări de pălincă, acompaniate de produse tradiționale.

● Ateliere de cafea by Olivo Coffee Culture – Instruire privind prepararea cafelei de specialitate.

● Music Gallery Area – O zonă expozițională inspirată din proiectul Music Gallery, dedicată istoriei muzicale.

● Listening Room by Acoustic Density – Un spațiu acustic special amenajat pentru audiție de înaltă calitate.

● Livada cu ceai by Demmers Tea House – Ceaiuri internaționale servite într-un colț umbrit, dedicat relaxării.

● Zona de wellbeing – Activități pentru echilibrul mental și fizic, precum yoga sau meditație.

● Zona de jocuri by DIGI – Jocuri recreative: ping-pong, fussball, Jenga, darts magnetic.

● Curtea dedicată copiilor by Kiddo Care – O zonă prietenoasă pentru copii, cu activități, jocuri și ateliere, supravegheată de personal calificat.

Lineup-ul ediției 2025 aduce nume importante din jazzul internațional

Cea de-a 13-a ediție Jazz in the Park va avea loc în perioada 6–8 iunie 2025, în Parcul Etnografic „Romulus Vuia” din Cluj-Napoca. Festivalul reunește artiști din întreaga lume, iar pe afișul din acest an se regăsesc nume mari precum: Ibrahim Maalouf, Kokoroko, Biréli Lagrène, Nneka, Omar Sosa (într-un concert special cu JazzyBIT și DJ K-Lu), Delvon Lamarr Organ Trio, Sandra Sangiao, Jacob Karlzon Trio, Jazz Family Trio ”ShekBand” și David Luca Quartet.

Abonamente și bilete de o zi – disponibile

Abonamentele pentru Jazz in the Park 2025 sunt disponibile la 499 lei, iar cei care doresc să participe doar o zi, pot achiziționa un bilet la prețul de 249 de lei, pe platforma oficială: bilete.jazzinthepark.ro. De asemenea, sunt disponibile pachete pentru două zile (1+2, 2+3, 1+3). În perioada festivalului (6–8 iunie), prețul unui bilet de o zi va fi de 269 lei, însă participanții care ajung în festival înainte de ora 15:00 vor beneficia de un tarif redus, de 249 lei. Copiii cu vârsta de până la 12 ani, au intrare gratuită, însoțiți de un adult plătitor de bilet sau abonament”, au transmis organizatorii.

Citește mai departe

EDUCATIE

VIDEO. Alphatronic, echipa de elevi clujeni care a spulberat un record mondial la un super-concurs de robotică. Cu Optimus Prime

Publicat

De

Alphatronic, echipa de elevi de la Transylvania College Cluj

14 elevi de la Transylvania College Cluj au reușit, în doar doi ani, să urce pe podium și să bată un record mondial de scor la Campionatul de Robotică FIRST 2025, care a avut loc recent în Huston, Statele Unite ale Americii.

Robotul lor, Optimus Prime, numit după un personaj din franciza Transformers, s-a dovedit a fi unul dintre cei mai eficienți din competiția pentru elevi, care a adunat 256 de echipe din întreaga lume.

Alphatronic, echipa care a spulberat un record mondial la un super-concurs de robotică

Echipa Alphatronic a fost formată în urmă cu doar doi ani de elevi pasionați de informatică și nu numai, coordonați de profesoara Gabriela Iușan. Unii dintre ei s-au alăturat echipei în acest an, iar robotul lor, Optimus Prime, a prins viață pentru prima dată în luna septembrie a anului trecut. De atunci, robotul a fost transformat de nenumărate ori și va mai fi îmbunătățit și pentru următoarele competiții.

Componenții echipei sunt:

  • Alexandru Ciornai – clasa a 11-a
  • Sofia Ciornai – clasa a 9-a
  • Tudor Cocarla – clasa a 8-a
  • Andrei Covaciu – clasa a 12-a
  • Alexandra Cristureanu – clasa a 10-a
  • Nina Gaghi – clasa a 10-a
  • Emma Ganea – clasa a 10-a
  • Razvan-Andrei Gradinaru – clasa a 11-a
  • Taishi-Antaeus Kudo – clasa a 11-a
  • Tudor Maier – clasa a 9-a
  • Sofia Manyet – clasa a 10-a
  • Sakura Orsi – clasa a 9-a
  • Luca Pop – clasa a 11-a
  • Alexandra Serban – clasa a 10-a
  • Arshpreet Singh – clasa a 11-a

Echipa este numeroasă, dar asta pentru că pe lângă departamentul tehnic este și unul non-tehnic. Iar cei care nu se ocupă cu construcția și controlul robotului, spune Alexandra de la marketing, promovează echipa, atrag sponsori și organizează evenimente, inclusiv pentru elevii mai mici din școală care în câțiva ani, poate, vor face parte din Alphatronic.

Optimus Prime, în continuă transformare

Elevii de la Transylvania College au lucrat la dezvoltarea robotului peste 1.000 de ore. Asta din luna septembrie a anului trecut.

“Am stat și până la ora 3-4 noaptea să lucrăm la robot, înainte de competiția regională (pe care au și câștigat-o, n. red.). Robotul a costat în jur de 5.000 de euro. E o sumă standard pentru ca toate echipele să poată să constuiască roboți, să nu fie discrepanțe între cei care au bugete mari și cei care au bugete mai mici”, au explicat elevii, chiar în sala de clasă unde a început totul.

Robotul este realizat “manual” în procent de 90%. “Tot ce este din aluminiu a fost tăiat CNC, iar părțile albastre au fost printate în 3D, fie la școală, fie la imprimantele noastre de acasă. Singurele componente cumpărate sunt motoarele sau controrelere”, au mai spus elevii din echipa Alphatronic.

Robotul va fi în continuare îmbunătățit pentru alte competiții. Elevii spun că folosesc matematica și toate principiile fizicii în constucția robotului, iar optimizările lor au fost cele care au făcut diferența în competiții.

Locul 2 și record mondial de scor la Huston

Elevii de la Transylvania College s-au calificat la prestigiosul concurs de robotică pentru liceeni din SUA, după ce au devenit primii campioni naționali din regiunea de Nord, câștigând FIRST Tech Challenge România. Ei au doborât atunci și un record mondial și, mai mult, au obținut locul 1 la Premiul INSPIRE. Clujenii nu au pierdut nicio “partidă” de la competiția regională.

La Huston, în Texas, au ajuns în finală și s-au clasat pe locul 2 la divizia la care au concurat, iar, alături de echipa TehnoZ Pitești, elevii clujeni au obținut un record mondial de scor într-un meci oficial. Practic, cum a precizat Alexandru Ciornai, și-au bătut propriul record.

Elevii clujeni nu se opresc însă, aici. Peste două luni vor merge din nou în SUA, pentru a participa la Competiţia Internaţională de Robotică ”Maryland Tech Invitational”, unde participarea este pe bază de invitație.

“Avem al doilea scor din lume, suntem în top 2 autonomie și vrem să căștigăm”, a spus Alexandru, care a precizat că România este printre cele mai competitive țări din lume în ceea ce privește robotica.

Foto: Cluj24.ro și Transylvania College

Citește mai departe

EDUCATIE

Daniel David: „Săptămâna altfel” din anul școlar 2025-2026 o să aibă două teme obligatorii, VIOLENȚA și consumul de substanțe

Publicat

Daniel David, analiză alegeri prezidențiale

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că „Săptămâna altfel” din anul școlar 2025-2026 o să aibă două teme obligatorii, adică violența și consumul de substanțe. „Activitățile vor fi semi-structurate, adică vom spune cam ce ne dorim acolo”, a spus David, citat de Edupedu.ro.

„De asemenea, am vorbit cu domnul secretar de stat ca „Săptămâna altfel” din noul an școlar să aibă două teme obligatorii, pe care le vom structura, nu să le lăsăm să se facă oricum. Și voi vedeți în presă când apare câte un caz legat de consumul de droguri sau de violență. Toți vorbim despre asta și ne întrebăm ce facem, deși, dacă ne uităm, avem mii de activități legate de consumul de droguri și de violență în școli în fiecare an școlar, dar am vrea să le facem un pic mai structurat”, a precizat Daniel David.

Daniel David: „Săptămâna altfel” din anul școlar 2025-2026 o să aibă două teme obligatorii, VIOLENȚA și consumul de substanțe

Ministrul Educației a spus că activitățile din „Săptămâna altfel” vor fi semi-structurate și a explicat ce ar trebui să cunoască elevii și profesorii:

„În Săptămâna altfel, cele două teme vor fi clar definite: violența și consumul de substanțe. Și activitățile vor fi semi-structurate, adică vom spune cam ce ne dorim acolo. Și ne dorim cel puțin două lucruri:

1 – profesorii, elevii și părinții să fie pregătiți de către specialiști, pentru a putea identifica astfel de fenomene, adică să știe să identifice astfel de fenomene.

2 – să cunoască și să exerseze, fie și într-o variantă de asta de simulare, în prima fază, în timpul școlii, dar după aceea să poată să aplice, sigur, în viața de zi cu zi, procedurile de management pe care le avem pentru aceste cazuri, fiindcă le avem, sunt descrise, sunt pe pași și, dacă îi întrebăm pe cei din școală, mulți nu știu că există, mulți nu știu cum să le utilizeze, astfel încât vreau să îi pregătim în utilizarea acelor proceduri de management pe care le avem și pentru controlul violenței și pentru consumul de substanțe. Așa vom gândi Săptămână altfel pentru noul an școlar”, a declarat Daniel David.

Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 8 septembrie 2025 – 3 aprilie 2026, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare o face unitatea de învățământ. Cele două programe se planifică în module diferite.

Școlile au avut termen până la 1 aprilie 2025 să îi anunțe pe elevi și părinți când au ales să fie săptămâna de vacanță mobilă din luna februarie 2026 și programele Săptămâna Verde și Săptămâna „Școala altfel”.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate