ADMINISTRAȚIE
Drulă: Duetul Boc – Grindeanu a cântat mult, dar a făcut puțin pentru infrastructura Clujului – centura metropolitană și metrou

”Duetul Boc – Grindeanu a cântat mult, dar a făcut puțin pentru proiectele de infrastructură ale Clujului, pentru centura metropolitană și pentru metrou”, a declarat președintele USR, Cătălin Drulă, aflat la Cluj-Napoca la Liga Aleșilor Locali a USR.
În ceea ce privește centura metropolitană a Clujului, Drulă a spus că ”i-a luat lui Boc 5 ani să facă studiul de fezabilitate în loc de un an și a lansat licitația fără scoaterea traficului infernal din Florești, adică ce era mai important”.
”În schimb, s-a încăpățânat să prindă niște drumuri de legătură a căror valoare poate există, dar este mai mică decât eliminarea traficului de tranzit din Florești. La metroul din Cluj, nu e semnat contractul, a fost ratat jalonul din decembrie 2022 din PNRR, avem contestații, mai durează mult până vor începe lucrările.
În mod cert nu sunt șanse să fie terminat în cadrul PNRR în 2026 și ar fi tragedie pentru Cluj să înceapă lucrări și să fie dat orașul peste cap din lipsă de finanțare. La A3, Grindeanu a lăsat proiectul de izbeliște. Sunt probleme cu alunecări de teren, se duce termenul de finalizare spre 2025. Un an întârziere la drumul expres A3-Tureni, iar la drumul expres Cluj-Dej au fost depuse 4 proiecte și nu se întâmplă nimic.
Peste trenul metropolitan s-a așternut praful în ultimul an.
Aceasta este poza unor oameni care nu sunt interesați de investiții, ci de clientela de partid și de privilegiile specialilor”, a precizat Cătălin Drulă, fost ministru al Transporturilor.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

La data de 25 martie 2006, la sărbătoarea Bunei Vestiri lua ființă în mod festiv Mitropolia Clujului, Albei, Crișanei și Maramureșului, devenită ulterior Mitropolia Clujului, Maramureșului și Sălajului. Evenimentul naşterii noii Mitropolii transilvănene este ancorat în viziunea şi voința istorică exprimată de Sfântul Andrei Şaguna, de Octavian Goga sau de Patriarhul Miron și confirmă faptul că Biserica privește întotdeauna cu respect spre trecut, dar înțelege că viitorul ei trăiește mereu sub aripa înnoitoare a Duhului Sfânt, scrie într-un comunicat primit de la Arhiepiscopie.
„Pentru a marca împlinirea a 17 ani de existență a Mitropoliei Clujului, sâmbătă, 25 martie 2023 de praznicul Bunei Vestiri, începând cu ora 9.30, un sobor de șapte ierarhi, format din: IPS ANDREI, Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului, PS IUSTIN, Episcopul Maramureșului și Sătmarului, PS NICODIM, Episcopul Severinului și Strehaiei, PS PETRONIU, Episcopul Sălajului, PS NESTOR, Episcopul Devei și Hunedoarei, PS BENEDICT BISTRIȚEANUL, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului și Clujului, și PS GHERONTIE HUNEDOREANUL, Arhiereu-vicar al Episcopul Devei și Hunedoarei, va săvârşi Sfânta Liturghie în Catedrala Mitropolitană din Cluj-Napoca, în prezenţa credincioşilor, a personalităţilor din lumea culturală şi academică, dar şi a reprezentanţilor autorităţilor civile şi militare din întreaga Mitropolie.
Ziua de 25 martie a devenit, prin actul providenţial al reînfiinţării Mitropoliei Clujului, Maramureşului şi Sălajului, o sărbătoare pentru întreaga Transilvanie, ea marcând momentul întronizării primului Mitropolit, Bartolomeu Anania, iar după 5 ani a Înaltpreasfinţitului Părinte Mitropolit Andrei.
Sărbătoarea din acest an subliniază în mod simbolic și împlinirea a 100 de ani de când episcopul Nicolae Ivan, reîntemeietorul Eparhiei Clujului, punea piatra de temelie pentru Catedrala din inima orașului, dar și 90 de ani de la sfințirea acestui important monument de artă românească din centrul capitalei culturale și spirituale a Transilvaniei”, se arată în comunicatul Arhiepiscopiei.
ADMINISTRAȚIE
Clujeanul Mircea Abrudean, șeful Cancelariei premierului, COORDONATOR din partea României pentru „Inițiativa celor 3 Mări”

Clujeanul Mircea Abrudean, șeful Cancelariei premierului, a fost desemnat coordonator din partea României pentru „Inițiativa celor 3 Mări”, se arată într-un comunicat al Cancelariei Prim-Ministrului.
„Șeful Cancelariei Prim-Ministrului, domnul Mircea Abrudean, a fost desemnat în calitate de coordonator național al României pentru I3M, potrivit Deciziei Prim-Ministrului nr. 65 din 21.03.2023 privind constituirea Comitetului interinstituțional pentru organizarea Summitului Inițiativei celor Trei Mări și a Forumului de Afaceri, precum și pentru desemnarea coordonatorului național al României pentru Inițiativa celor Trei Mări (I3M).
În vederea unei coordonări integrate a tuturor evenimentelor care se vor desfășura în marja Summitului Inițiativei celor Trei Mări, Comitetul are în componența sa reprezentanți ai Administrației Prezidențiale, Secretariatului General al Guvernului, Ministerului Afacerilor Externe, precum și președintele Agenției Române pentru Investiții și Comerț Exterior. În funcție de punctele aflate pe ordinea de zi, la reuniunile Comitetului participă, în calitate de invitați, și reprezentanți ai altor entități publice și private, cu atribuții și responsabilități adiacente față de organizarea și desfășurarea Summitului, a Forumului de Afaceri și față de alte colaborări planificate în marja Inițiativei celor Trei Mări.
Atribuțiile principale ale Comitetului sunt:
· desfășurarea activităților necesare privind sprijinirea și coordonarea organizării Summitului Inițiativei celor Trei Mări și a Forumului de Afaceri;
· coordonarea altor colaborări în marja Inițiativei celor Trei Mări.
Acest organism va asigura informarea permanentă a Prim-ministrului în legătură cu activitatea și rezultatele obținute și va face propuneri Guvernului în vederea implementării măsurilor privind organizarea Summitului Inițiativei celor Trei Mări, a Forumului de Afaceri, precum și a altor colaborări în marja Inițiativei celor Trei Mări.
„Preluarea rolului de gazdă a viitorului Summit al Inițiativei celor Trei Mări de către România presupune o coordonare interinstituțională eficientă și o colaborare strânsă între toți responsabilii care vor fi desemnați de instituții. Cancelaria Prim-Ministrului va depune eforturile necesare pentru a adopta toate măsurile organizatorice necesare în vederea desfășurării cu succes a evenimentelor organizate în marja I3M la București” a declarat Șeful Cancelariei Prim-Ministrului, Mircea Abrudean”, conform Cancelariei Prim-Ministrului.
Elemente de background
Inițiativa celor Trei Mări este o platformă politică flexibilă și informală, la nivel prezidențial, care reunește cele 12 state membre ale UE aflate între mările Adriatică, Baltică și Neagră (Austria, Bulgaria, Croația, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia și Slovenia). Inițiativa are ca obiectiv creșterea convergenței și a coeziunii, în paralel cu reducerea decalajului de dezvoltare economică între diferite zone și state membre ale UE, prin creșterea interconectivității în regiune, în domeniile energiei, transporturilor și celui digital. Principiile de bază ale Inițiativei celor Trei Mări sunt: promovarea dezvoltării economice, creșterea coeziunii la nivel european și consolidarea legăturilor transatlantice.
Până în prezent, au avut loc Summit-uri ale Inițiativei celor trei Mări la Dubrovnik în 2016, la Varșovia în 2017, la București în 2018, la Brdo în 2019, la Tallinn (format online) în 2020, la Sofia în 2021 și la Letonia în 2022.

Miercuri, 22 martie, la ora 19:29, pe cuibul de berze de la Vlaha, în jud. Cluj a aterizat prima barză a acestui an.
„Aceasta și-a anunțat sosirea printr-un clămpănit puternic, apoi s-a apucat de îndată de reparațiile necesare cuibului. În următoarele zile vom încerca să identificăm cine este primul sosit”, scrie pe pagina Păsările Clujului.

Din iunie 2021 Supercom a început să preia în operare colectarea deșeurilor de pe teritoriul județului Cluj și la sfârșitul lunii ianuarie 2023 în mun. Cluj-Napoca. Un sondaj realizat la cererea USR a scos în evidență nemulțumirile clujenilor legate de activitatea societății.
„Aleșii locali USR din tot județul au semnalat deficiențele serviciilor din zona 3 și 4, întârzierile în implementarea conformă a instrumentului de plată conform greutății deșeurilor, întârzierile în finalizarea investițiilor la CMID și operarea acestuia, costurile ridicate ale serviciului public județean de gestionare a deșeurilor ca urmare a disfuncționalităților sistemului în zonele 3 și 4, dar aceste apeluri au fost ignorate de autorități.
Debutul Supercom în zona metropolitană Cluj-Napoca și Huedin nu a fost unul plăcut pentru cetățeni. În toată zona au început să apară probleme pe toate palierele: de la probleme legate de accesul la informații privind noul Operator și noile condiții în care va fi furnizat serviciul de salubrizare, la probleme legate de înțelegerea termenilor contractuali și până la problemele cu impact semnificativ mare perceput de cetățeni, respectiv cele legate de întârzieri în ridicarea deșeurilor și în dotarea cu containere și pubele. La Cluj-Napoca, clujenii obișnuiți să colecteze separat în clopotele dedicate fiecărei fracții au văzut cum peste noapte infrastructura de colectare a dispărut.
De la preluarea serviciului am discutat cu peste 1000 de clujeni pentru a verifica dacă observațiile noastre privind serviciul public deficitar prestat de noul operator sunt reale. Pe scurt, salubritatea a devenit un serviciu excesiv de scump pentru clujeni, așa cum au constatat peste 65% dintre cei cu care am discutat, iar calitatea serviciilor este departe de nivelul promis, inclusiv echiparea cu recipiente de colectare întârziind nejustificat pentru mai bine de 62% dintre aceștia. Totodată, clujenii au văzut cum a devenit o regulă colectarea haotică a fracțiilor, fără să se țină cont de bunele practici de colectare, așa cum au constatat peste 62% dintre cei chestionați.
Cea mai gravă problemă a sistemului actual este, însă, încălcarea flagrantă a promisiunii unei facturi cinstite, pe măsura cantității de deșeuri produse de fiecare gospodărie. Cazurile de răspunsuri în care fiecare fracție este cântărită individual sunt extrem de rare.
Rezultatele și această analiză se găsesc și AICI”, se arată în sondajul USR.