EVENIMENT
Dr. Bogdan Petruț, Spitalul Medicover Cluj: Chirurgia robotică, beneficii în intervențiile oncologice de extirpare a tumorilor

Bogdan Petruț este medic primar, doctor în științe medicale și conferențiar al Universității de Medicină și Farmacie din Cluj-Napoca. Pasiunea pentru chirurgia oncologică și pentru tehnologiile de vârf l-au ajutat să se adapteze rapid la chirurgia urologică asistată robotic, acumulând o vastă și foarte valoroasă experiență în acest sens.
Alături de atenția deosebită acordată pacienților săi și calității actului medical, domnul doctor Petruț este implicat și în formarea chirurgilor oncologi. Astfel, de peste un deceniu organizează cursuri de specializare în urologie oncologică minim-invazivă, robotică și laparoscopie 3D, la care îi invită pe cei mai valoroși experți internaționali în domeniu.
Rep: Sunteți specializat de mai mulți ani în tratamentul deficiențelor urologice pe cale laparoscopică. Ce v-a determinat să vă formați și în chirurgia robotică?
B.P: Am găsit întotdeauna fascinantă îmbinarea tehnologiei cu medicina, respectiv chirurgia. Laparoscopia a constituit pasiunea tinereții mele, iar chirurgia robotică am văzut-o mereu ca pe o extensie firească a progresului tehnologic cu punct de plecare din chirurgia laparoscopică.
Chirurgia de mare exereză (n.red. operație de îndepărtare a unui organ sau a unor țesuturi pe cale chirurgicală) poate fi foarte traumatică pentru pacient, astfel că blândețea adăugată de tehnica laparoscopică și ulterior de chirurgia robotică constituie un mare avantaj pentru pacient. De cele mai multe ori efortul unui chirurg de a obține rezultate similare în laparoscopie și robotică, cu chirurgia deschisă, este foarte mare.
De aceea am simțit nevoia de a sprijini pe colegii mai tineri să învețe aceste tehnici minim-invazive încă din anii rezidențiatului organizând aceste cursuri de mai bine de un deceniu, unde ei se pot antrena, pot intra în contact direct cu chirurgi foarte cunoscuți din întreaga lume, care ne-au onorat cu prezența la aceste manifestații științifice.
Am acumulat în acești ani o experiență importantă care ne-a permis să efectuăm laparoscopic sau robotic intervenții cu grad foarte înalt de dificultate în sprijinul pacienților noștri, rezultatele acestora fiind publicate în revistele de specialitate: prostatectomia radicală, nefrectomia parțială fără oprirea circulației renale indiferent de gradul de dificultate al procedurii, îndepărtarea vezicii urinare canceroase cu reconstrucția altei vezici din intestinul pacientului sau pieloplastia sunt doar o parte din intervențiile pe care le efectuăm în mod curent la Spitalul Medicover Cluj în sprijinul pacienților noștri.
Tehnici învățate de la medici
Rep: Care a fost curba de învățare în chirurgia robotică față de cea laparoscopică sau HoLEP, mai recent?
B.P: Toate noile tehnici în medicină și, în special, în chirurgie se învață de la medici sau echipe cu experiență foarte bogată în acea direcție. Laparoscopia de înaltă performanță am învățat-o în Germania de la profesorul Rassweiler și am avut în continuare ocazia să o perfecționez alături de profesorul Coman, iar chirurgia robotică mi-a fost sădită în suflet și în mâini la Universitatea Karolinska de către profesorul Viklund în cadrul unor burse finanțate de către Asociația
Europeană de Urologie. Am învățat aceste două tehnici în anii de tinerețe beneficiind de o capacitate ridicată de absorbție a informației noi specifică acelei vârste. A fost incredibil, practic am crescut cu ele, toate gesturile găsindu-le firești, lucru care a dus inevitabil la o ascensiune rapidă în performanță și siguranță chirurgicală. Actualmente nu prea concep o intervenție chirurgicală care să nu fie posibil de efectuat laparoscopic sau robotic. Antrenamentul duce în timp ca aceste instrumente să devină practic o extensie a mâinilor chirurgului.
Cu HoLEP-ul a fost într-adevăr diferit. Am abordat această tehnică mai recent, dar tot așa apelând la experiența unui chirurg din Berlin pe care inițial l-am vizitat în clinica lui din Germania, iar ulterior a avut amabilitatea să vină la Spitalul Medicover pentru a ne sta alături la primele șase intervenții pe care le-am făcut la noi. Aceasta este modalitatea cea mai sigură de inițiere a unui chirurg într-o tehnică nouă pentru a nu pune pacienții la risc în primele intervenții când medicul nu este familiarizat cu tehnica sau tehnologia utilizată.
Actualmente sunt deosebit de fericit să putem oferi pacienților noștri, atât eu, cât și echipa mea, chirurgia robotică, chirurgia laparoscopică precum și tehnica HoLEP la standarde calitative impecabile.
Cine operează?
Rep: Multă lume se întreabă cine operează de fapt, chirurgul sau robotul. În ce măsură manualitatea chirurgului se întrepătrunde cu tehnologia avansată a robotului?
B.P: Robotul chirurgical este un instrument. Actualmente el nu are autonomie, ci reproduce cu ajutorul instrumentelor care sunt montate la pacient mișcările mâinilor chirurgului.
Aceasta este o întrebare foarte interesantă, deoarece în momentul de față există tehnologia ca robotul să poată prelua inițiativa și să facă unele manevre în mod autonom, dar încă nu este reglementată responsabilitatea în cazul în care aceste manevre dau greș. Gândiți-vă, spre exemplu, dacă robotul ar face singur o sutură în urma căreia apare o complicație: cine este responsabil de complicație – chirurgul care se uită la robotul care face sutura sau firma producătoare robotului care a implementat procedura de sutură chirurgicală?
Până aceste lucruri vor fi bine definite legal, robotul va fi doar un foarte fidel executant al comenzilor și a strategiei chirurgicale elaborată de chirurgul de la consolă.
Avantajul robotului
Rep: Cât de mult potențează precizia robotică gesturile chirurgului?
B.P: Acesta este practic avantajul folosirii robotului chirurgical în operație. Am tot spus, robotul adaugă forță și precizie mișcărilor chirurgului care, în chirurgia deschisă, fie sunt mișcări extrem de precise dar cărora le lipsește forța, fie sunt mișcări puternice cărora le lipsește de multe ori precizia.
În cazul unor disecții în țesuturi fibroase, extrem de aderente între o tumoră și un țesut sănătos care trebuie prezervat avem nevoie atât de forță, cât mai ales de precizie, combinație oferită în mod extrem de fericit de către robotul da Vinci. La acestea se mai adaugă și vederea macroscopică tridimensională, devenind astfel instrumentul perfect în cadrul intervențiilor oncologice.
Soluții chirugicale
Rep: Pentru ce fel de afecțiuni chirurgia robotică este cea mai potrivită soluție chirugicală?
B.P: Operațiile care beneficiază cel mai mult de calitățile robotului chirurgical sunt intervențiile oncologice, adică de extirpare a tumorilor, în special cele canceroase. După exereză urmează reconstrucția. Și în această etapă reconstructivă calitățile instrumentelor robotului, respectiv articulația mâinii face ca suturile să fie extrem de precise, iar reconstrucția chirurgicală să decurgă natural, ca și în chirurgia deschisă, atât doar că pacientul nu prezintă tăieturile abdominale traumatice practicate în chirurgia deschisă (clasică).
Operațiile care cred că beneficiază maxim de calitățile robotului sunt: prostatectomia radicală, nefrectomia parțială, disecția și excizia ganglionilor limfatici tumorali, îndepărtarea vezicii urinare canceroase precum și reconstrucția acesteia din intestinul subțire. Pacienții cărora li se efectuează aceste intervenții pe cale robotică vor beneficia de un act chirurgical calitativ superior față de abordul clasic sau laparoscopic.
Desigur că robotul de unul singur nu face minuni, astfel încât consider în continuare că succesul este dat de tandemul chirurg experimentat – robot chirurgical.
Un act medical și, în mod special, un act chirurgical de succes constituie rezultanta unui spital cu organizare excelentă, cu calitatea îngrijirilor pacienților la cote maxime, cu o igienă și curățenie exemplare și, nu în ultimul rând, o dotare de ultimă oră în materie de tehnică medicală și tehnologie alături de o echipă medicală dedicată și implicată în ceea ce face zilnic.
Îmi place să cred că pasiunea mea pentru chirurgia robotică și laparoscopică și-a găsit un loc propice de dezvoltare și manifestare în cadrul Spitalului Medicover Cluj, în interesul pacienților noștri.
Pentru mai multe informații și programări:
Call Center: 0264-933
Programări online: https://programare.medicover.ro/spital-cluj
https://www.medicover.ro/spital-cluj
Despre Medicover România
Din 1995, Medicover România a devenit unul dintre cei mai importanți furnizori de pe piața serviciilor de sănătate private, cu o rețea de 41 de clinici în București și în țară, patru spitale generaliste: în București, Cluj-Napoca, Oradea și Craiova, 28 de cabinete on-site și peste 250 de unități medicale partenere. Spitalele Medicover corespund celor mai înalte standarde medicale și deservesc o gamă largă de specialități medicale și chirurgicale. Pentru mai multe informații, vizitați: www.medicover.ro
Medicover România face parte din Medicover, companie internațională de servicii medicale și de diagnostic, înființată în 1995. Medicover operează o rețea extinsă de clinici, spitale, facilități de îngrijire specializată și laboratoare. Piețele principale ale Medicover sunt Polonia și Germania. În 2021, Medicover a avut venituri de 1.377 milioane de euro și peste 38.000 de angajați. Pentru mai multe informații, vizitați: www.medicover.com
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ECONOMIE
Preț de Cluuuj. Apartament cu o cameră în suprafață de 30 mp, de vânzare cu 114.000 de euro. Atenție, cică prețul e negociabil

O agenție imobiliară scoate la vânzare în Cluj-Napoca un apartament cu o cameră, cu o suprafață totală de 30 mp, situat la etajul 3, într-un imobil cu 7 etaje, având lift, edificat in anul 2014, pe str. Teodor Mihali, zona Iulius Mall.
Compartimentarea apartamentului este următoarea: hol, camera, baie, bucatarie, balcon.
Dispune de usa antiefractie, geamuri termopan, parchet, gresie, faianță. Se vinde mobilat si utilat cum se vede in fotografii. Incalzirea se realizeaza prin central de imobil si calorifere.
”Zona accesibila in imediata apropiere a punctelor de interes comun cum sunt mijloacele de transport in comun, magazine, Iulius Mall, FSEGA, centrele IT, Auchan, Lidl, Kaufland, Baza Sportiva Gheorgheni, parcul Iulius etc.
Este un apartament ideal pentru investitie in vederea inchirierii. Zona are o cerere mare pentru inchiriere.
Se accepta credite bancare.
Prețul de 114.000 de euro este negociabil”, se arată în anunț.
ECONOMIE
A fost semnat contractul pentru tronsonul Poarta Sălajului – Nușfalău de pe Autostrada Transilvania, cel mai SCUMP din România

După mai bine de două decenii, Autostrada Transilvania (A3) face un pas decisiv spre finalizare. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat joi, la Zalău, contractul pentru construcția ultimului tronson.
Joi, 10 aprilie, a fost semnat contractul pentru ultimul tronson al Autostrăzii Transilvania, între Poarta Sălajului și Nușfalău, care va include și cel mai lung tunel rutier din țară – Tunelul Meseș.
Pas decisiv pentru finalizarea lucrărilor la Autostrada Transilvania
Investiția este cea mai mare de până acum în infrastructura rutieră românească și aduce cu un pas mai aproape finalizarea unuia dintre cele mai ambițioase proiecte de autostradă din România.
„Pas decisiv pentru finalizarea construcției Autostrăzii Transilvania (#A3), după mai mult de 20 de ani! CNAIR a semnat astăzi contractul pentru construcția ultimului tronson al acestei autostrăzi foarte importante pentru economia României.
Cu o valoare de 6,62 miliarde lei (fără TVA), acesta este cel mai scump contract de infrastructură rutieră semnat până acum în România și va fi derulat de o asociere de constructori turci. Pe tronsonul de autostradă, cuprins între Poarta Sălajului și Nușfalău, cu o lungime totală de 41 km va fi construit și Tunelului Meseș (2,89 km), cel mai lung tunel rutier construit până acum în România”, a transmis ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Cel mai mare contract din istoria infrastructurii rutiere din România
Tronsonul va avea o lungime de 41 de kilometri, iar lucrările vor fi realizate de o asociere de antreprenori turci, Makyol și Ozaltin, în baza unui contract în valoare de 6,62 miliarde de lei (fără TVA), cel mai mare din istoria infrastructurii rutiere din România.
Printre elementele spectaculoase ale proiectului se numără și Tunelul Meseș, cu o lungime de 2,89 kilometri, care va deveni cel mai lung tunel rutier construit vreodată în România.
„Tronsonul Poarta Sălajului – Nușfalău, în lungime de 41 km, va fi construit de o Asociere de antreprenori turci (Makyol – Ozaltin), în termen de 78 de luni (18 luni proiectare, 60 de luni execuție). În cadrul contractului este prevăzută și construirea celui mai lung tunel rutier din Romania (Tunelul Meseș) care va avea o lungime de 2,89 km.
Proiectul, cu cea mai mare valoare de până acum (6,62 miliarde de lei, fără TVA), finanțat prin Programul Transport 2021-2027, include construcția a 65 de viaducte, poduri şi pasaje, cu o lungime totală de 13 km”, a declarat directorul general CNAIR, Cristian Pistol.
Proiectul, împărțit pe două secțiuni
Finanțarea este asigurată prin Programul Transport 2021–2027. Proiectul este împărțit în două secțiuni:
- Poarta Sălajului – Zalău (15,14 km), care include Tunelul Meseș
- Zalău – Nușfalău (25,86 km).
Construcția tronsonului de autostradă Poarta Sălajului-Nușfalău va asigura o legătură rutieră modernă între vestul, centrul și nordul României.
EVENIMENT
Peste 3.400 de părinți au apelat serviciul gratuit de telemedicină ALOPEDI în 2025. Tișe: Profesionalism, dăruire, eficiență

ALOPEDI – 0364 917 a fost apelat de peste 3.400 de ori în primul trimestru al anului 2025. Peste 70% dintre apeluri s-au finalizat cu recomandări pentru îngrijirea copilului la domiciliu, fără a fi necesară prezentarea la medic.
Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tişe, împreună cu reprezentanții Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii care gestionează serviciul de call-center ALOPEDI – 0364917, au realizat o analiză a activității derulate în trimestrul întâi al acestui an prin intermediul proiectului dedicat sfaturilor medicale pediatrice.
„Profesionalism, dăruire, eficiență și promptitudine sunt doar câteva dintre cuvintele ce definesc acest serviciu de telemedicină și specialiștii care deservesc ALOPEDI. Ne bucurăm că părinții au în continuare încredere în sfaturile și recomandările medicilor și le reamintim faptul că serviciul nostru de sfat pediatric telefonic este disponibil 24 de ore din 24, șapte zile din șapte”, a declarat Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj.
Peste 70% din cazuri, finalizate cu recomandări de îngrijire la domiciliu
ALOPEDI – 0324917 a fost apelat în primul trimestru al anului 2025 de către 3.417 părinți. Majoritatea apelurilor, mai exact 71,76% dintre acestea, s-au finalizat cu recomandări ce au permis îngrijirea copiilor la domiciliu, iar părinților li s-au explicat care sunt semnele la apariția cărora este necesar consultul medical față în față.
De asemenea, pentru 253 de copii a fost recomandat consultul medical imediat, în primele două ore de la apel, iar în patru cazuri a fost necesară intervenția Serviciului de Ambulanță.
Febra și problemele respiratorii, cele mai frecvente probleme
Febra și problemele respiratorii au fost principalele motive pentru care părinții au apelat serviciul de call center pentru urgențe pediatrice ALOPEDI – 0324917, situație specifică sezonului rece.
Din totalul celor 3.417 apeluri primite în primele trei luni ale acestui an, 1.191 de solicitări au provenit de la părinți din alte județe decât județul Cluj, Bucureștiul fiind principalul apelant, iar 15 apeluri au fost preluate de la părinți români aflați în afara granițelor țării.
ADMINISTRAȚIE
Primul autobuz electric articulat a intrat în CIRCULAȚIE la Cluj după ce s-a rezolvat problema cu AUTONOMIA

Primul autobuz electric articulat a revenit pe străzile Clujului după ce s-a întors din service. El face parte dintr-un lot de 18 bucăți care au avut o problemă cu autonomia.
„Este vorba de primul dintr-un lot de 18 autobuze electrice articulate. Acestea au avut o problemă legat de autonomia de funcționare și prima tranșă de cinci a fost trimisă în service la București.
Primul autobuz electric articulat a intrat în CIRCULAȚIE la Cluj după ce s-a rezolvat problema cu AUTONOMIA
După ce se vor finaliza și celelalte patru, o nouă tranșă de cinci va fi expediată pentru rezolvarea problemei și tot așa, până la 18”, a declarat pentru Cluj24 Liviu Neag, directorul CTP Cluj.