ADMINISTRAȚIE
DEZBATERE. „Când vom plăti la Cluj pentru cât gunoi producem?”. Nimeni nu știe. Supercom pare depășită de situație
În iunie 2021, Fundația Comunitară Cluj a început implementarea unui proiect finanțat din fonduri norvegiene al cărui obiectiv a fost implicarea comunităților locale în protejarea mediului înconjurător, iar împreună cu actorii publici, privați și cetățeni din Băișoara și Bonțida, reprezentanții fundației au aflat că cea mai gravă amenințare de mediu în cele două localități sunt deșeurile.
Această concluzie venea în contextual implementării unui nou sistem de management a deșeurilor la nivelul județului Cluj, bazat pe principiul ”plătești atâta gunoi cât arunci”.
De menționat că, atât la nivelul comunelor, orașelor și municipiilor din județ, cât și la nivelul municipiului Cluj-Napoca, licitația pentru colectarea selectivă a deșeurilor a fost câștigată de aceeași firmă, Supercom SA.
”Pornind de la speranța că majoritatea problemelor legate de deșeuri, în cele două comunități, vor fi rezolvate de acest nou sistem, ne-am propus să înțelegem cum funcționează și să-l promovăm în rândul cetățenilor, cu accent pe reciclare, refolosire, reutilizare, compostare.
Când am demarat proiectul, la Băișoara se implementa deja noul sistem, iar pentru Bonțida se aștepta finalizarea procedurii de licitație (contractul a fost semnat în a doua parte a lui 2022, cu aceeași companie care asigură salubritatea și la Băișoara – Supercom).
Din păcate, din ce am reușit să aflăm până acum, noul sistem de management al deșeurilor nu doar ca nu rezolvă problemele existente, ci pare să creeze noi dificultăți și obstacole în vederea unui comportament sustenabil și asumat”, au arătat reprezentanții Fundației Comunitare Cluj, după o dezbatere publică pe marginea acestui subiect al colectării deșeurilor.
Procesul de implementare
Cum va funcționa sistemul la sat? Văzut din Cluj, foarte bine. Din spusele celor de la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară ECO-Metropolitan (ADI) – care s-a constituit în scopul înfiinţării, organizării, reglementării, exploatării, monitorizării şi gestionării în comun a serviciului de salubrizare a localităţilor pe raza de competenţă a unităţilor administrativ – teritoriale membre și Supercom, compania de salubritate care a câștigat contractul la Cluj, procesul de implementare este următorul:
1.Fiecare gospodărie va face un contract individual cu firma de salubritate
2.Odată semnat, gospodăria va primi tomberoanele pentru colectarea selectivă
3.Mașina companiei de salubritate va ridica și cântări deșeurile
4.Fiecare gospodărie va fi facturată exact pentru cantitatea de deșeuri ridicată.
Până aici, sistemul pare unul echitabil și aliniat dezideratelor naționale și europene – poluatorul plătește. Prin acest sistem se încurajează colectarea selectivă și chiar reducerea cantității de deșeuri: “Dacă produci mai puține deșeuri, cântărim mai puțin, facturăm mai puțin”.
Marile probleme se ascund în detaliile mici
Cel mai mare “Așa nu!” este că, încercând să contribuie la o comunicare mai eficientă, Fundația Comunitară s-a oferit să realizeze designul unui flyer care ar explica ce se întâmplă, odată cu implementarea noului sistem de management al deșeurilor în localitățile din județ.
”Am aflat cu stupoare că, în conformitate cu noul sistem, deșeurile reciclabile au un preț mai mare, per kg, decât deșeurile menajere pentru zonele rurale.
Într-un efort de a convinge oamenii să colecteze selectiv, ne-am trezit în situația de a le comunica nu doar că trebuie să își schimbe comportamentul și să facă un efort suplimentar pentru a selecta deșeurile, ci și că trebuie să plătească mai mult pentru ridicarea lor.
Reprezentații ADI au ținut să ne asigure că, de fapt, e o măsură temporară. Odată ce deșeurilor vor fi transmise către valorificare, iar firma de salubritate va fi compensată de către OIREP-uri pentru acele deșeuri, Supercom va reduce proporțional factura, iar taxa pentru reciclabile ar putea ajunge chiar la zero.
Însă această explicație pare destul de nesigură, cu foarte mulți de “dacă” și are puține șanse să schimbe atitudinea oamenilor față de felul în care se raportează la deșeuri”, au explicat reprezentanții fundației.
Acum să intrăm în detalii
La nivel de relație gospodărie – Supercom totul e clar, dar nimic nu e sigur. Viziunea ADI și Supercom definește zona rurală a județului Cluj uniform – cu gospodării și case amplasate de-a lungul drumurilor circulabile și accesibile.
Respectiv contractarea nu ar fi decât o formalitate. Însă realitatea este puțin mai complexă, și sunt două exemple în acest sens, care arată că abordarea generalistă nu face decât să creeze neînțelegeri la nivelul comunităților locale.
Băișoara și stațiunea Muntele Băișorii
Dacă în sat se pot face contracte, și oamenii probabil pot respecta orarul de ridicare a deșeurilor, cu totul alta este situația în stațiunea Muntele Băișorii, unde sunt foarte multe case de vacanță, amplasate în locuri mai greu accesibile și locuite sporadic.
Drept urmare, foarte puțini proprietari de case de vacanțe au acceptat să facă contract cu Supercom, pentru că firma de salubritate nu poate ridica deșeurile de la locațiile unde se află acestea (de multe ori la 2-3 km de drumul principal la care are acces mașina de salubritate).
În plus, orarul de colectare fiind unul fix, nu poate fi respectat de proprietarii caselor de vacanță, care nu sunt permanent la locație. Soluția Supercom pentru accesibilitate a fost recomandarea ca proprietarii sa aducă tomberoanele la drumul principal, de-a lungul rutei de colectare, chiar dacă aceasta presupune 2-3 km de mers cu tomberonul pe drum de munte.
Desigur, exista în caietul de sarcini o prevedere pentru o astfel de situație, și anume amenajarea punctelor de regrupare – locuri unde proprietarii caselor de vacanță pot duce oricând deșeurile, pentru a putea fi ridicate fără ca firma de salubritate să depindă de prezența lor.
Însă asta presupune implementarea a două tipuri de sisteme de facturare în cadrul unui singur UAT, ceea ce poate duce la un comportament nesustenabil din partea celor ce plătesc per kg, care ar putea alege să-și ducă deșeurile la acele puncte de colectare, pentru care sunt facturate casele de vacanță (inclusiv agenții economici practică acest lucru).
Cine plătește?
Mai mult, având în vedere că sunt de-a lungul traseului de acces în stațiune, în aceste puncte de regrupare ar ajunge și gunoiul generat de turiști.
În ambele cazuri, factura pentru aceste puncte de regrupare nu ar reflecta cantitatea de deșeuri produsă de cei care ar trebui să o achite. Primăria, în același timp, nu poate suplimenta/plăti pentru acestea din bugetul local, pentru că Muntele Băișorii este doar stațiune turistică de interes local, iar administrația publică nu are posibilitatea legală de a cere turiștilor o taxă de stațiune care să acopere cheltuielile pe care le produc prin prezența lor.
Astfel, apare întrebarea legitimă: cine plătește pentru deșeurile adunate în punctele de regrupare? La soluția propusă de fundație – de a amenaja punctele respective cu camere de monitorizare și porți cu acces doar pentru casele/gospodăriile arondate la acest spațiu, atât Primăria cât și Supercom au indicat că nu este clar cine ar putea să-și asume această investiție.
Ca urmare, Supercom a încercat să convingă locatarii din zonă să semneze totuși contracte individuale (iar la data de 07.12.2022, se reușise semnarea a 6 asemenea contracte, dintr-un total de aproximativ 800 de case de vacanță).
Iara – contracte de gospodărie la bloc
Deși logica contractelor individuale este potrivită doar gospodăriilor (având în vedere necesitatea de a aloca tomberoane individuale fiecăreia), la Iara, lângă Băișoara, Supercom a semnat contracte cu locatarii unui bloc de 4 etaje.
Și asta pentru că probabil nu se anticipează existența unor blocuri altundeva decât în zonele urbane ale județului. Evident că nu au fost livrate tomberoane individuale fiecărui apartament, cei de la Supercom ridicând deșeurile din tomberoanele mari de lângă bloc, rămase moștenire de la firma de salubritate care s-a ocupat de zonă înainte.
În acest caz, facturarea, a explicat Supercom, se face estimativ, sau mai bine zis in medie: cantitatea de deșeuri se împarte la numărul de contracte.
Evident că acest sistem reduce la zero orice efort de a avea un comportament sustenabil, ba dimpotrivă, încurajează un comportament dăunător: locatarii care au refuzat să semneze contractul cu Supercom folosesc un serviciu pentru care plătesc vecinii lor.
Campanii de colectare a deșeurilor mari și din construcții, țeluri ambițioase, implementare inexistentă
Conform caietului de sarcini în baza căruia s-a făcut licitația serviciilor de salubritate câștigate de Supercom, compania de salubritate se obligă să organizeze, cu titlu gratuit, 12 campanii anuale de colectare a deșeurilor voluminoase și încă 12 campanii pentru colectarea deșeurilor din construcții, costul acestora urmând a fi acoperit din taxa de salubritate aplicată contractelor individuale.
La solicitarea Fundației Comunitare și în cooperare cu Primăria din Băișoara s-au identificat locurile unde ar putea fi amplasate containerele pentru colectare, am sugerat datele pentru organizarea campaniilor și am comunicat Supercom locațiile, datele și persoana de contact de la nivel local.
Deși s-a făcut lucrul acesta în aprilie 2022, până în octombrie 2022 Supercom nu a organizat nici o astfel de campanie.
Reprezentanții firmei au confirmat că este o obligație care trebuie respectată, dar mereu au comunicat motive pentru care încă nu o pot face (e.g. nu e gata centrul de regrupare, nu sunt containere, un schimb de directori la Supercom). Neîndeplinirea acestei obligații contractuale nu s-a reflectat într-o reducere a taxei plătite de cetățeni pe contractele individuale.
Comunicarea – un dialog a muților cu surzii, cu toții bine intenționați
”În încercarea de a învăța despre noul sistem de management al deșeurilor, toate părțile implicate – ADI, Supercom, autoritățile locale – au fost deschise să ne descrie și detalieze pe marginea acestuia. Cu puțină insistență, am reușit să organizăm întâlniri aparent eficiente cu reprezentanții tuturor acestor instituții.
Totuși când a venit vorba despre o asumare pe acțiuni concrete, lucrurile au devenit incerte. În plus, de cele mai multe ori am primit răspunsuri sau feedback după un șir lung de emailuri, urmate de mesaje și telefoane.
În condițiile în care am acționat ca un ONG reprezentativ la nivelul Clujului, nu putem decât să presupunem că unui cetățean obișnuit i-ar fi multe mai greu să obțină niște răspunsuri.
Am observat că nu există nici un canal de comunicare directă între Supercom, ADI, autorități locale și cetățenii. Dincolo de dispeceratul Supercom, care are mai degrabă o funcție tehnică, cetățenilor nu le este comunicată o modalitate de feedback pentru serviciile de salubritate.
Din păcate, planul de management a deșeurilor nu pare să ia în considerarea aspectele locale, respectiv pare să neglijeze complet specificul zonelor rurale, cum ar fi de exemplu zonele de munte unde locuințele pot fi greu accesibile.
În aceste condiții, nimeni nu poate răspunde la întrebarea <<Când vom plăti pentru cât gunoi producem?>>, iar asta nu este deloc de natură să ne stimuleze să acționăm în spiritul protecției mediului”, au explicat reprezentanții Fundației Comunitare.
Cost mai mare al deșeurilor reciclate
Potrivit acestora, procesul de contractare a serviciilor de salubritate se desfășoară într-un ritm lent, ceea ce duce la confuzie legat de cine plătește, de fapt, pentru ridicarea deșeurilor.
Astfel, în lipsa reglementărilor, s-a ajuns și la situația absurdă în care firma de salubritate a facturat deșeurile de la nivelul întregii comunități pe contractele existente, astfel că gospodăriile de bună credință au ajuns să plătească și pentru cele care nu au încheiat contracte.
În noile contracte încheiate cu Supercom SA, costul ridicării deșeurilor reciclate este mai mare decât al ridicării deșeurilor menajere, oamenii nefiind motivați să selecteze deșeurile.
”1 tonă de deșeu rezidual și biodegradabil în mediul rural costă 490,81 RON (sau 1.26 RON/ persoană în funcție de modalitatea de facturare aplicată de operator). 1 tonă de deșeu reciclabil în mediul rural costă 566,02 RON (sau 3,20 RON/persoană în funcție de modalitatea de facturare aplicată de operator)”, precizează Fundația Comunitară Cluj.
De asemenea, lipsa infrastructurii pentru colectarea selectivă face dificilă atingerea obiectivului asumat prin noul sistem de management al deșeurilor: reducerea cantității de deșeuri depozitate.
”Dacă nu sunt colectate selectiv, gunoaiele nu pot fi reciclate, reutilizate, refolosite sau compostate (în cazul deșeurilor biodegradabile) și ajung tot la groapa de gunoi. Iar selectarea după colectare presupune costuri ridicate, care sunt reflectate în factură”, au conchis cei de la fundație.
Supercom SA, contract de 400 de milioane de lei pe lotul 1 Cluj
Președintele Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Eco-Metropolitan Cluj, Marius Mînzat, vicepreședinte al Consiliului Județean Cluj, a semnat în 24 august 2022, contractul privind delegarea, pentru o perioadă de 10 ani, a serviciilor de colectare şi transport al deșeurilor municipale, respectiv de operare și administrare a stațiilor de transfer pentru Lotul 1 – municipiul Cluj-Napoca și orașul Huedin, precum și alte 43 de comune situate în proximitatea acestora.
În urma licitației organizată de CJ Cluj, propunerea declarată câștigătoare a contractului aferent Lotului 1, cu un punctaj de 96,53 de puncte și o ofertă financiară de 409.305.859,42 lei, a fost cea a operatorului Supercom SA.
Principalele activități pe care operatorul desemnat câștigător le va realiza vizează colectarea și transportul, la stațiile de transfer, a deșeurilor menajere reciclabile, pe 3 fracții, și a deșeurilor menajere reziduale.
De asemenea, separat, vor fi colectate și alte categorii de deșeuri, precum deșeurile verzi din grădini și cele biodegradabile, deșeurile periculoase, deșeurile voluminoase, deșeurile provenite din construcții și demolări, etc.
Lotul 1 cuprinde municipiul Cluj-Napoca și orașul Huedin, precum și alte 43 de comune situate în proximitatea acestora: Baciu, Aghireşu, Aşchileu, Sânpaul, Căpuşu Mare, Gilău, Săvădisla, Ciurila, Tureni, Aiton, Cojocna, Frata, Cămăraşu, Cătina, Geaca, Pălatca, Bonţida, Dăbâca, Vultureni, Chinteni, Gârbău, Floreşti, Feleacu, Apahida, Jucu, Borşa, Căianu, Panticeu, Mociu, Suatu, Ciucea, Negreni, Poieni, Săcuieu, Mărgău, Beliş, Măguri-Răcătău, Mărişel, Rîșca, Călăţele, Mănăstireni, Izvoru Crişului și Sâncraiu.
Alte 273 de milioane de lei pe loturile 2 și 3
Consiliul Județean Cluj a finalizat, în 26 noiembrie 2020, prin intermediul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Eco-Metropolitan Cluj, licitația publică având drept scop delegarea, pentru o perioadă de 10 ani, a serviciilor de colectare şi transport al deșeurilor municipale, pe Loturilor 2 și 3.
Loturile 2 și 3 cuprind municipiile Turda, Câmpia-Turzii, Gherla și Dej precum și 32 de comune situate în proximitatea acestora.
În urma derulării procedurii de evaluare a ofertelor depuse pe cele două loturi, au fost declarate câștigătoare propunerile înaintate de S.C. Supercom SA, respectiv 139.563.089,07 lei pentru Lotul 2 și 134.004.396,78 lei pentru Lotul 3.
Cine este Supercom SA
Potrivit termene.ro, Supercom SA este o firmă din București care se ocupă cu colectarea deșeurilor nepericuloase.
Aceasta are 4 puncte de lucru în județul Cluj, la Cluj-Napoca, Gherla Huedin și în comuna Mihai Virteazul.
În anul 2021, Supercom SA a avut o cifră de afaceri de aproape 315 milioane de lei și un profit net de 4,2 milioane de lei.
Firma îl are ca administrator pe Ilie Ionel Ciuclea, acesta fiind și acționar majoritar, cu 53% din acțiuni. Acesta a fost senator PSD și fost vicepreședinte al Uniunii Naționale pentru Progresul României (UNPR).
Din 2013, Ciuclea este Mare Comandor al Ordinului Cavalerilor Templieri Masoni ai Ritului York din România.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Luni, în jurul orei 14:30, în stația Iclod (secția Apahida – Gherla) s-a produs o defectare tehnică cu degajare de fum la locomotiva trenului R 4022 Cluj Napoca – Baia Mare, anunță CFR Călători.
”Mecanicul trenului a acționat conform procedurilor aferente unor asemenea situații, a avizat serviciul 112 și a intervenit cu mijloacele din dotare până la sosirea echipei de intervenție pentru limitarea efectelor degajării de fum.
Siguranța și securitatea pasagerilor și a personalului propriu nu au fost puse în pericol. Trenul staționează până la reluarea circulației în condiții de siguranță, cu un alt mijloc de tracțiune.
Cauzele care au generat degajarea de fum vor fi stabilite de o comisie de cercetare”, arată sursa citată.
CFR Călători cere scuze pasagerilor pentru neplăcerile întâmpinate.
UPDATE Intervin pompierii clujeni
Pompierii din cadrul Detașamentului Dej intervin, luni, pentru stingerea incendiului care s-a manifestat la o locomotivă situată în gara din comuna Iclod.
”Locomotiva este cuplată la un vagon de călători, însă din fericire incendiul a fost localizat rapid. De asemenea, toți călătorii au reușit să se autoevacueze.
Echipajele ISU au putut acționa în siguranță doar după ce angajații CFR au decuplat curentul pe linia ferată, iar în aceste momente se verifică existența a potențiale focare ascunse. Nu sunt persoane care să solicite îngrijiri medicale. La misiune iau parte două autospeciale cu apă și spumă, alături de o ambulanță SMURD”, precizează pompierii.
EVENIMENT
Peste 300 de câini fără stăpân, la centrul de ecarisaj al RADP. Dan Tarcea: La Cluj-Napoca nu se eutanasiază nici un câine
Centrul de ecarisaj al RADP din Cluj-Napoca găzduiește peste 300 de câini care așteaptă să fie adoptați. Viceprimarul Dan Tarcea a arătat că niciun câine nu este eutanasiat, indiferent de perioada petrecută la centru.
Centrul de găzduire a câinilor fără stăpân, gestionat de RADP Cluj-Napoca, îngrijește peste 300 de câini, în speranța că aceștia își vor găsi o nouă casă.
Niciun câine fără stăpân nu este eutanasiat la Cluj
Viceprimarul Dan Tarcea a subliniat că, la Cluj-Napoca, niciun câine nu este eutanasia, în contextul incidentului de la adăpostul public al orașului Târgu Jiu, unde luna trecută au fost uciși zeci de câini într-o singură noapte.
La centrul de găzduire a câinilor fără stăpân sunt în prezent 295 de câini maturi și 22 de pui, toți gata pentru adopție. Câinii beneficiază de condiții optime și de îngrijire medicală atentă.
„La Cluj-Napoca nu se eutanasiază niciun câine. Sunt la Centrul de găzduire a câinilor fără stăpân, unde avem 295 de câini maturi și 22 de pui, care sunt gata pentru adopție. Aici avem condiții de găzduire optime, pe perioada iernii, temperaturile sunt pozitive, avem și medici care se ocupă de sănătatea lor, așa că sunt asigurate toate condițiile pentru câinii fără stăpân”, a transmis Dan Tarcea, într-o filmare postată pe rețelele de socializare.
Sute de câini, gata pentru adopție
Viceprimarul face apel la clujeni să adopte un câine de la centrul de ecarisaj.
„Dragi clujeni, vă invit să veniți și să adoptați un câine fără stăpân. Sunt animale de companie foarte drăgălașe și care pot să vă facă viața mult mai frumoasă”, a mai arătat Dan Tarcea.
Mai multe informații pot fi găsite și pe website-ul oficial: www.centru-caini.radpcj.ro. De asemenea, puteți să urmăriți și pagina de Facebook a organizației non-profit Cateii de la Ecarisaj – Cluj , unde puteți găsi videoclipuri, poze și informații despre câinii care așteaptă să fie adoptați.
EVENIMENT
FOTO. Festivalul de Toamnă al Economiei Germane revine în Piața Unirii din Cluj-Napoca. Dansuri bavareze și bere 100% nemțească
HerbstFest – Festivalul de Toamnă al Economiei Germane revine în Piața Unirii, din Cluj-Napoca, între 3 și 6 octombrie 2024. Evenimentul este organizat de DWNT – Clubul Oamenilor de Afaceri de Limba Germană din Transilvania de Nord și celebrează legătura între cultura germană și economie în Cluj-Napoca, pe partea germanofilă. Herbstfest este organizat cu sprijinul Primăriei Municipiului Cluj-Napoca și în parteneriat cu PENNY.
Cele 4 direcții ale HerbstFest 2024: DWNT
După o pauză de câțiva ani, Festivalul de Toamnă al Economiei Germane – Herbstfest revine cu scopul de a continua tradițiile de succes și de a întări relațiile dintre regiunea Nord-Transilvania și Germania. Anul acesta, evenimentul se organizează în 4 direcții, fiecare cu activitățile specifice:
– Dezbateri publice privind diverse teme economice sau educaționale cu impact în Cluj- Napoca, dar și în întreaga țară. Acestea vor avea loc în sala Aula Magna, din cadrul UBB, în prezența unor invitați speciali.
– Weekend de distracție bavareză: concerte, spectacole de dansuri bavareze, carnaval german, show de port popular german, demonstrații de câini ciobănești germani de salvare, piese de teatru și alte activități pentru copii, mâncare cu specific german și bere 100% nemțească.
– Networking și activități: workshopuri, cursuri ad-hoc de limba germană pentru copii și tineri, lectură de carte în germană și română, vizionare de filme germane, cu subtitrare în limba engleză, într-un cinematograf special amenajat, workshop-uri dedicate echipelor din companii (Colorful Teambuilding), tur ghidat al orașului în germană și română.
– Tehnologie și expoziții: expoziții de robotică cu demonstrație, expoziție de biciclete care generează curent, tur de biciclete electrice, drive test, diverse demonstrații de aplicații sau roboți, aplicații științifice.
Networking-ul, calea spre oportunitățile profesionale
În cadrul HerbstFest 2024 vor fi organizate sesiuni interactive, în cadrul cărora studenții și tinerii profesioniști vor putea discuta în mod direct cu reprezentanții firmelor germane, fiind facilitate, astfel, schimbul de idei și oportunitățile profesionale.
„Suntem extrem de încântați să anunțăm revenirea Herbstfest – Festivalul de Toamnă al Economiei Germane la Cluj-Napoca, după o pauză de șapte ani.
Acest festival a fost întotdeauna un punct de referință în promovarea legăturilor economice și culturale dintre Germania și România. Și anul acesta vom facilita accesul la oportunitățile de colaborare și schimbul de idei. Programul nostru include o varietate de activități economice și culturale menite să celebreze patrimoniul comun și să întărească relațiile bilaterale”, spune Florin Sabou, președintele DWNT.
Festivalul este deschis tuturor celor care sunt interesați să descopere latura culturală, economică și de know-how a comunității de business din Cluj-Napoca. Indiferent de vârstă sau background, Herbstfest oferă activități și evenimente care să atragă și să familiarizeze publicul larg cu importanța și impactul culturii și economiei germane în regiunea Nord Transilvania.
Trei obiective majore
“Festivalul nostru are trei obiective majore: promovarea schimbului și colaborării, dezvoltarea educației și consolidarea comunității.
Prin aducerea împreună a companiilor germane, studenților și publicului larg, dorim să facilităm schimburile economice și culturale, să susținem formarea continuă și dezvoltarea profesională prin dezbateri și conferințe științifice și să promovăm prietenia, ospitalitatea și precizia.
Herbstfest se adresează companiilor germane și germanofile, expaților și studenților vorbitori de germană, precum și întregului mediu academic german. Dar, cel mai important, evenimentul nostru se adresează tuturor celor interesați să exploreze latura culturală, economică și de know-how a comunității de business din Cluj-Napoca.”, a declarat Iulia Negrea, director general DWNT.
PENNY România – furnizor de prospețime la HerbstFest 2024
PENNY România aduce prospețimea la Festivalul de Toamnă al Economiei Germane din Cluj-Napoca printr-o serie de activități menite să creeze o atmosferă vibrantă și să le ofere participanților doza de energie necesară. Participanții la festival vor avea acces la un stand cu fructe proaspete și la un corner special în care se pot servi ceaiuri și fresh-uri din fructe, bucurându-se astfel de gustul fructelor de sezon.
Concursurile cu premii nu vor lipsi, astfel că toți cei care se simt norocoși, pot intra în joc și vor avea șansa să primească produse marca PENNY și alte cadouri surpriză. Momentele de la festival vor putea fi imortalizate la cornerul foto PENNY, pentru ca experiența HerbstFest 2024 să rămână o amintire frumoasă.
Aceste inițiative, dar și multe alte surprize pe care PENNY le pregătește, reflectă implicarea retailer-ului în comunitate și angajamentul pe care îl arată în promovarea culturii și economiei pentru dezvoltarea acesteia.
Dan Crișan, COO PENNY │REWE România a declarat că „Participarea la HerbstFest 2024 este un prilej pentru noi de a fi mai aproape de comunitățile în care activăm. Suntem furnizor de prospețime la Festivalul de Toamnă al Economiei Germane din Cluj-Napoca, pentru că aducem în prim-plan un aspect foarte important pentru noi – calitatea produselor fresh din magazinele noastre, care ne diferențiază și care îi face pe clienții PENNY să revină de fiecare dată la cumpărături. În același timp, contextul cultural și economic comun cu obiectivul festivalului – acela de a celebra împreună valorile germane care ne leagă – ne face să fim mândri că suntem parteneri ai acestui eveniment.”
Despre HERBSTFEST
Festivalul de Toamnă al Economiei Germane – HERBSTFEST ajunge, în 2024, la cea de-a 7-a ediție. Evenimentul a fost organizat între anii 2012 și 2017, iar acum revine, cu scopul de a celebra legătura dintre cultura germană și economie, în Cluj-Napoca. După o pauză de câțiva ani, revenim cu scopul de a continua tradițiile de succes și de a întări relațiile dintre regiunea Nord-Transilvania și Germania.
Despre DWNT
Clubul de Afaceri al Transilvaniei de Nord de limbă germană, înființat în 2011 și cu sediul la Cluj-Napoca, este un forum pentru companii din Germania, Austria, Elveția și România, în care oamenii de afaceri de limbă germană fac schimb de idei la întâlniri, evenimente și seminarii sau când organizarea de activităţi de agrement în comun poate. Pe lângă economie, alte domenii precum cultura, diplomația și educația sunt, de asemenea, de interes pentru DWNT.
U-BT Cluj-Napoca a suferit prima înfrângere în amicale. „Alb-negrii” au pierdut în fața celor de la Dinamo Sassari, în meciul disputat duminică seară.
U-Banca Transilvania a suferit o înfrângere în ultimul meci amical desfășurat în Bosnia și Herțegovina. Echipa a ajuns până în finala Memorialului Mirza Delibasic, iar duminică seara a pierdut împotriva celor de la Dinamo Sassari, scor 85-75.
„Alb-negrii” au început bine meciul, dar au pierdut ritmul
„Studenții” au început bine, încheind primul sfert cu un avantaj de 23-15. La pauză, jucătorii U-BT conduceau cu 38-35, având un avans de trei puncte.
Din păcate, „alb-negrii” și-au pierdut ritmul la revenirea pe teren. Italienii au jucat cu agresivitate și au pasat mingea eficient, reușind să înscrie 29 de puncte în sfertul trei. Nici în ultimul sfert U-BT nu a reușit să recupereze diferența, fiind nevoiți să accepte înfrângerea.
Silvășan: „Un meci foarte prost”
Mihai Silvășan, antrenorul U-Banca Transilvania, a recunoscut că echipa a avut un meci slab, cu multe greșeli și ratări, ceea ce a dus la prima lor înfrângere.
„A fost un meci foarte prost din partea noastră. Ne-am dorit să câștigăm, însă nu am avut mindset-ul necesar, din păcate. Au fost prea multe greșeli, mingi pierdute și ratări singuri cu inelul. Trebuie să învățăm din aceste lucruri, e prima înfrângere a noastră. Mergem mai departe și învățăm din acest meci pierdut”, a declarat acesta.
Cifrele meciului
Din punct de vedere statistic, U-Banca Transilvania a avut procentaje de 42% din interiorul semicercului, 33% de la mare distanță și 62% de la linia de pedeapsă. Totodată, au marcat 46 de recuperări și 8 pase decisive.
Cifrele jucătorilor U-BT Cluj-Napoca din acest meci:
- Kevin Hervey – 20:06 minute de joc, 9 puncte, 8 recuperări și o intercepție.
- Tudor Șomăcescu – 4:15 minute de joc, o recuperare.
- Zavier Simpson – 30:38 minute de joc, 22 de puncte, 4 recuperări și 3 pase decisive.
- Mareks Mejeris – 22:29 minute de joc, 5 puncte, 7 recuperări, 2 intercepții și o pasă decisivă.
- Sasu Salin – 24:56 minute de joc, 8 puncte, 2 pase decisive, o recuperare și o intercepție.
- Zach Hankins – 25:22 minute de joc, 10 puncte, 9 recuperări și o pasă decisivă.
- Deshawn Stephens – 14:38 minute de joc, 7 puncte și 3 recuperări.
- Mihai Măciucă – 17:11 minute de joc, 2 puncte și 3 recuperări.
- Patrick Richard – 13:36 minute de joc, o pasă decisivă.
- Adam Mokoka – 26:49 minute de joc, 12 puncte, 3 recuperări și 3 intercepții.
Pentru U-Banca Transilvania urmează ultimul amical din presezon, în deplasare împotriva celor de la Beșiktaș Istanbul. Întâlnirea este programată miercuri, 18 septembrie, cu începere de la ora 14.