Connect with us

ACTUALITATE

DEZASTRU economic şi IMOBILIAR. „Când FRÂNEAZĂ brusc, AVIONUL poate să cadă”. Preşedintele Asociaţiei Mondiale a Evaluatorilor

Publicat


O perioadă tulbure din punct de vedere economic şi social. Peste criza generată de pandemie, a apărut criza energetică. Efectele vor fi resimţite puternic de populaţie. A mai apărut şi criza militară din apropierea României, despre care nu ştim încă dacă şi în cel fel va lovi şi societatea românească. O privire de ansamblu asupra situaţiei ne oferă clujeanul Adrian Crivii, într-un interviu pentru Cluj24.

Adrian Crivii este doctor în economie. El este CEO la grupul de firme DARIAN, companie clujeană independentă cu birouri regionale în toată ţara, care este pe piaţă de peste 30 de ani şi care a lucrat cam cu toate firmele mari din România. Adrian Crivii a fost preşedintele ANEVAR şi, printre altele, este preşedinte ales al Asociaţiei Mondiale a Organizaţiilor de Evaluatori.

Preţurile la energie o să lase urme adânci asupra nivelului de trai

Rep: Să ne gândim la o ecuaţie în care introducem aceste noi preţuri foarte mari la energie -curent, gaz-, introducem pandemia, cu efectele sale negative majore economice şi sociale, şi mai introducem, dacă se potriveşte în ecuaţie, şi preţul mare, tot mai mare la imobiliare -cumpărări, închirieri-, mai ales în Cluj, dacă particularizăm. Ce iese, ce rezultă din ecuaţia aceasta?

Adrian Crivii: Efectele acestea ale pandemiei și războiul acesta hibrid, aşa îl consider, cu energia… Acest război a găsit Europa nepregătită, iar pe România și mai nepregătită, în condițiile în care noi avem și depozite de stocare a gazului, și o cantitate mare relativ mare de gaz pe care o scoatem de la noi, iar consumul populației e numai 20 la sută. Tu când liberalizezi o piață, o dată trebuie să faci analiză a surselor de energie primară, a posibilităților de productie, a centralelor și așa mai departe și a consumului și să realizezi un echilibru. Cei care au luat masura nu au luat toate deciziile potrivite ca să facă liberalizare, guvernanţii nu au făcut o analiză, au făcut total aiurea, că a zis Europa să liberalizăm, hai să liberalizăm, nu mă interesează ce se întâmplă. Şi asta o să lase urme foarte grave asupra nivelului de trai, asupra stabilităţii sociale etc.

O parte din efectele economice au fost iniţial în HoReCa, dar HoReCa e 2-3 la sută din PIB, nu sunt efecte atât de mari sociale. În schimb, cu preţurile astea la energie vor fi două aspecte. O dată, o inflație galopantă. Prețul energiei o să se reflecte dramatic în două, trei luni, dar deja se reflectă, în prețurile bunurilor produse, pentru că marea majoritate au la bază energie, gaz, transport și așa mai departe, care le influențează. Deci va fi inflație mare despre care Banca Națională a apreciat că o să fie într-o lună de peste două cifre, va depăși 10 la sută, probabil și mai mult, că noi am încheiat cu peste 8 la sută anul trecut, adică un nivel ridicat.

Şi creșterea asta bruscă a preţului energiei o să genereze un șoc. Şocul acesta o să aibă efecte economice, pentru cei mai slabi, cei mai nepregătiți, pentru cei mai expuși în zona energetică o să aibă dificultăți mari, o să îi facă să dea faliment. Primele semne: Alro și alţi mari consumatori care deja închid. Efectele sociale: sute de oameni, mii de oameni fără lucru. La companiile astea de care ziceam că o să fie în dificultate o să apară un șoc al șomajului cu efecte sociale si costuri pe masură.

E vorba şi de finanţare de credite, creditarea a fost în trend în ultimii ani. A fost creştere economica mare bazată pe consum, dezvoltare, băncile au dispus de mai mulţi bani, au finantat, lumea s-a împrumutat, s-a bucurat de efectele creşterii economice şi a măririi de salarii, a veniturilor. Acum o să urmeze un şoc brusc. O frânare bruscă a economiei. Când frânează brusc, avionul poate să cadă puternic, să aiba o aterizare cu pagube majore.

Bani aruncaţi din elicopter

Rep: Deci, totuşi, au fost bani… De unde?

AC: Eu nu cred că au fost bani numai din creștere economică sănătoasă. Banii au ajuns şi în România de la „helicopter money”. În ultimii ani, după criza din 2008-2010, multiplicarea rapidă a banilor a continuat. Bani au fost întotdeauna mult mai mulţi decât activele existente. Şi e o chestie clară, pe care o susțin cu tărie: în Europa, toate activele sunt supraevaluate și în România cu atât mai mult. Deci, când vorbesc de active vorbesc de terenuri, clădiri, imobiliare, rezidențiale, fabrici, absolut tot.

De ce o cantitate mare de bani?! Societatea nu a mai produs atât de multe bunuri ca să compenseze cantitatea excepţională de bani. „Helicopter money” din Statele Unite, că acolo s-a inventat. Şi in Europa, Banca Centrală Europeană a început să facă acelaşi lucru cu o întârziere, aceeaşi aruncare de bani pe care a făcut-o și America, ca iasă din criză. În plus, la noi, ca să ne revenim, s-au făcut împrumuturi incredibile în ultimii ani, în zona publică şi privată, avem o datorie de peste 140 de miliarde de euro.

În ultimul an şi jumătate, la noi, în special pentru zona sanitară și pentru acoperirea deficitelor politicilor populiste, s-au făcut împrumuturi, dar cu o eficiență foarte scăzută, ca de obicei. Avem rata de vaccinare scăzuta, morți avem însă mulţi, sistemul medical nu s-a îmbunătățit substanțial, iar banii aceia au intrat rapid în societate. Unde au intrat? În zona salariilor majorate după politica de acum 3-4 ani, ce a majorat la toți funcționarii tot ce înseamnă salarii de stat, apoi au ajuns în active şi imobiliare.

Au mai câștigat tot ce a însemnat dealerii și traderii în zona medicală, cu măști, cu mănuși, cu echipamente, cu dezinfectante, materiale, oxigen… N-au fost puțini bani şi comisioane la masa asta mare de zeci de milioane de măști, unde mai punem că maștile stau la Unifarm și acuma. Astea au mers în împrumut într-o creștere exponențială a datoriei ţării până la urmă, dar şi în active, imobiliare pentru cei care au fost bine poziţionaţi.

Ce s a întâmplat cu banii? Şi aici putem să discutăm și de Cluj. Păi, banii au trecut din aceste zone în consum şi s-au consolidat în active. Nu? Că lumea n-a mai putut să meargă la restaurant, nici în excursie n-a mai putut să meargă, s-au făcut ceva economii și au zburat banii în imobiliare. Şi de aici o creștere spectaculoasă a imobiliarelor. Oferta nu a putut să vină în spatele cererii din ce în ce mai mari. Clujul a crescut şi mai tare. E foarte clar, Clujul are un PR foarte bun. Acuma, noi știm care e nivelul de trai aici -că e bun sau mai rău pentru masa mare a populaţiei-, dar vedem clar aglomeraţia, poluarea excesivă.

Deci, indiferent ce eforturi se fac-că Primăria face eforturi oarecum cu liniile astea dedicate, cu autobuze electrice, cu modernizarea centrului se vede că are preocupări, dar se face greu şi încet, adică nu de mâine vrei să nu mai fie poluare și n-o să mai fie poluare- durează.

Şi atunci multă lume, ca să își protejeze banii, îi bagă în imobiliare. Şi mulți au investit în Cluj. De ce?! Clujul e un oraș bine poziționat, aeroport, universități, o imagine foarte bună. Astea au făcut ca toată lumea să vină ca la pomul lăudat, să zicem, au venit și au adus mulți bani din străinătate şi din judeţele apropiate, a fost o mare oportunitate pentru Cluj. Asta a generat o explozie, un dezechilibru între cerere şi ofertă, cele mai mari preţuri din imobiliare din România.

Preţurile la imobiliare: după umflătură apare dezumflătura

Rep: Ce credeţi că o să se întâmple în Cluj în privinţa imobiliarelor?

AC: Toată lumea vrea să afle ce se întâmplă. Eu nu pot, e greu și întotdeauna am fost apreciat ca fiind sceptic, dar, în mod sigur, întotdeauna după o umflătură apare o dezumflătură. Banca Națională, într-o lună de zile, a crescut de la 1,75% la 2,5% rata de referință a dobânzii. Înseamnă că a sesizat poate cam târziu şi prociclic și sunt convins că o să mai crească încă în curând, încearcând să stopeze valul inflaţionist… Pe de altă parte, banii aruncați din elicopter -asta e o idee foarte interesantă- sunt strânși acum rapid de prețurile la energie, gaz, curent și din efectul cumulat pe care îl au asupra prețurilor.

Pâinea în Cluj de câte ori s-a scumpit? Absolut toate bunurile. Banii ăștia însă sunt luați și, repet, o să sufere mult cei care sunt în partea de jos a societăţii. Dar ei oricum consumă puțin. Cine o să fie cei mai marcați de acest război hibrid?! O să fie clasa de mijloc, o lovitură devastatoare asupra ei. Puțini sunt cei care au dobândit active sau și-au protejat suficient veniturile, profiturile, banii, iar majoritatea sau mulți cred că o să sufere o scădere dramatică a nivelului de trai sau o să ajungă aproape de un nivel de subzistență.

E ceva greşit în modelul economic global; săracii se înmulţesc

Rep: Dar marea majoritate a populație trăiește deja prost. Facturile la energie au crescut şi cresc foarte mult şi cei care n-au venituri suficiente, n-o să poată să le plătească. Pe de altă parte, creşte inflaţia, deci scade puterea de cumpărare. În plus, tot din cauza creşterii preţului la energie, o să crească şomajul, adică unele firme o să se închidă sau o să-şi reducă activitatea. Ce o să se întâmple?

AC: În concluzie, o să scadă dramatic consumul şi o să fie mai puțini bani disponibili pentru economii la populație, o să scadă şi creditatrea. În ultimii doi ani, cred că populația a dispus de bani, care acum sunt scoși din buzunarele lor în mod rapid si brutal.

Cred ca e ceva greşit în modelul economic global, clasa de mijloc e mică, săracii se înmulţesc ca numar şi sunt în cerc vicios. Banii ce se printează se duc rapid în buzunarele deţinătorilor de active, orice active, practic mai mulţi bani, mai multă inflaţie, mai scump tot, mult mai greu pentru cei cu munca ca resursă de trai. Se printează, se vine cu politici sociale şi într-un an, doi suntem tot acolo, cu ţări mai îndatorate, cu cetăţeni mai săraci şi mult mai datori şi, puţini, doar câţiva mai bogaţi, în situaţia de a prelua mai multe active.

După creştere vine scăderea. Preţurile la imobiliare

Rep: Dacă o să scadă consumul, impliciat ar trebui să scadă şi piaţa imobiliarelor…

AC: Evident.

Rep: Atunci, o să scadă şi preţurile la imobiliare?

AC: Este un subiect interesant de dezbătut. Cresc deja dramatic intrările, costurile în zona de construcții. Aici intră multa energie mai scumpă în fier,cărămidă, materiale de izolare și așa mai departe. Deci o să crească mult intrările în zona de construcţii, deci inclusiv în imobiliare Nu se mai construieşte cu 6-7-800 de euro metrul, ci poate cu 1.500- 1800-2000.

Rep: Dar atunci cine o să mai cumpere, dacă puterea de cumpărare scade?

AC: Eu ce spuneam?! Trebuie să fie un moment după o creștere accentuată, chiar agresivă, trebuie să existe un moment de cădere. Asta e evoluția economică, ciclică.

Rep: Deci, după tot tabloul acesta, preţurile la imobiliare ar trebui să scadă…

AC: N-o să scadă. Să spun de ce. Există o diferență majoră, esenţiala între ultima criză și criza de acum. Tot ce s-a construit s-a construit cu banii investitorilor, cu mai puțini bani de la bănci. Deci, gradul de îndatorare a dezvoltatorului este mic. Au construit cu banii lor, din profiturile făcute după ultimele investiții, au construit cu avansurile de la clienţi. Nu cred că o să fie multe falimente, o să fie o stagnare, după părerea mea.

Deci, o să se încetinească construcțiile de rezidențiale. E foarte normal să încetinească dacă nu mai cumpără lumea mult, scăderea economiilor şi a creditarii. Oamenii sunt speriați. Stau în expectativă, aşteaptă să vadă ce se întâmpla cu preţurile, cu inflaţia.

Stagnare a tranzacţiilor imobiliare

Rep: O să fie, deci, un fel de îngheţare a pieţei. Mai departe?

AC: Da, o să fie o stagnare, cel puţin a tranzacţiilor. Dezvoltatorii imobiliari nu o să mai construiască. Când văd că vând mai puțin, o să oprească construcţiile. Nu o să fie probleme mari, fiindcă, repet, majoritatea nu sunt cu credite. Dar nu mai bagă bani.

În principiu eu consider că până în vară-toamnă o să se atenueze valul inflaționist şi o să se așeze prețurile la alt nivel, mult mai înalt.Energia o să fie scumpă încă o perioadă, până se va face tranziţia spre energie verde. Probabil profitul antreprenorilor o să scadă. Probabil o să ajungă la 3.000-3.500 euro/mp sau mai mult preţul la apartamente. Dar inflaționist…

Dacă e 3.000 acum şi avem inflaţie 15-20 la sută pe anul viitor, înseamnă că din alea 3.000, 20 la sută i-a mâncat inflaţia și dacă vinde tot cu 3.000, înseamnă că îl vinde cu 20 la sută mai ieftin. Atunci, ei o să se oprească şi o să scadă numărul de tranzacții, normal. De ce?! Fiindcă sunt mai puține credite, mai puține economii ale oamenilor care să investească în imobiliare. După care, o să se meargă la alt nivel de preţuri. Iar o înceapă dezvoltarea, se termină proiectele, o să se reaşeze la alt nivel, o să cumpere cine are de cumpărat, cine mai are bani, orasul o să se dezvolte în continuare, e o necesitate.

Rep: Cine mai are bani? Mai ales la nivel de masă.

AC: La nivel de masă nu o să mai aibă bani pentru investit, o să intre toţi în consum. O să se rupă și din zona asta antreprenorială. Dar cei care cumpără imobiliare, nu fac asta neapărat ca să le folosească în interes propriu sau ca să fie generatoare de venit mai ales acum, ci ca să-şi protejeze banii. Şi, într-adevăr, în imobiliare se protejează banii pentru că ciclurile sunt pe termen lung. Într-un imobil de 22 de apartamente, sunt foarte puţine ocupate. Ele sunt vândute, dar nu-s ocupate. Ce înseamnă asta? Că omul şi-a protejat banii, prin investiţie.

Clujul pierde, Oradea câştigă

Rep: Ce credeţi că se va întâmpla în Cluj? Care până acum a fost un magnet.

AC: Orașul poate să decadă semnificativ. Ce înseamnă ca oraşul să decadă tare? Din cauza scăderii nivelului de viață, a calităţii, oamenii pot să plece (de exemplu, în New York s-a redus populaţia cu peste 100 de mii de locuitori în ultimii ani). Cei care generează venituri, şi în Cluj, cele mai multe venituri le generează industria de soft. După părerea mea, aici e cel mai mare pericol. Dacă nu reușim să rezolvăm problemele orașului, de mobilitate că astea-s probleme mari, școli…

Chestia asta cu școlile, cu buletin flotant trebuie să dispară, că vine profesorul din Grigorescu la Bălcescu și vine copilul din Grigorescu la Bălcescu; păi, fă, domnule, şcoală acolo, pune la punct şcolile de cartier, adu profesori de calitate şi nu mai plimba atâta copilul. Doi: fă la școală toate activitățile adiacente; eu asta am văzut în America: la o școală în US copiii fac toate activitățile adiacente, joacă tenis, joacă volei, fac șah, balet etc; nu-i mai plimbă, că altfel oraşul e inundat. Copilul stă în Grigorescu, vine la Bălcescu, după aceea adu-l în Gheorgheni la fotbal sau meditatii și s-a terminat. Când n-au fost mişcări din astea în pandemie, în oraş s-a putut circula. Deci, două lucruri: fă centura, ca să scoți traficul și poluarea, și rezolvă asta cu învățământul. Astea sunt probleme strategice care se pot rezolva în caţiva ani.

Rep: Reveniţi la ideea că s-ar putea să piardă Clujul… De ce?

AC: Vorbim de calitatea vieții, ce e important pentru clujeni….Calitatea vieții nu înseamnă PR. Nu înseamnă numai concertele şi festivalurile, care sunt foarte bune. Dar în afară de alea 12-14 zile pe an de festivaluri, omul trăieşte în fiecare zi aici. Dacă parcările sunt scumpe, mâncarea e scumpă, viața e scumpă, dacă meditațiile sunt scumpe, ambuteiajele şi poluarea sunt mari cum putem vorbi de calitatea vieţii…? Softiştii o să plece din moft, probabil.

Uite, Oradea se dezvoltă spectaculos. Oradea rezolvă cu autostrada repede, e aproape. Ei n-au nevoie atât de infrastructura orașului care oricum e rezolvată. Inginerul de soft are nevoie numai de Internet rapid și un laptop. Şi dacă are Băile Felix şi e plin de ștranduri acolo, alte locuri de agrement și dacă se fac și niște spectacole și dacă merge la Viena, la Budapesta sau la Berlin rapid, nu mai trebuie să stea în Cluj-Napoca. Că până la urmă o să se trezească şi o să zică: stai un pic, viaţa mea cum e? Sau acasă 8 sau 10 ore, dar copilul trebuie să mi-l duc, pe asta trebuie să o fac…

Eu zic că aici e un pericol mare și dacă o să se întâmple un șoc aici –sau conştientizează că el poate să stea la Oradea şi să lucreze la Cluj și vine o dată pe săptămână- asta ar putea să ducă la o decădere a orașului, să creeze probleme. Că degeaba ai PR… PR-ul e foarte important, dar trebuie să văd ce e în spate şi noi din păcate nu avem prea multe.

Rep: Deci, marele Cluj s-ar putea să piardă în favoarea Oradiei? Că e mai aerisită, mai aproape de graniţă…

AC: Da, da, da. Consider că acesta poate să fie un pericol mare. Apropo de Oradea. Investițiile și lumea merge unde viață e mai ieftină. Când se ajunge la un preț mare, consumul şi investitiile se saturează. Zice: vin în Cluj, cât costă? 2.500. La Oradea poate costă doar 1.500. Tu zici, la Cluj e mult mai bun decât cel din Oradea. Zice: dar poate merge ăsta de la Cluj la Oradea. Că diferenţa e mare între 2.500 şi 1.500… S-ar putea să fie grădinița mai scumpă, aia, aia, aia mai scumpe. Că lumea vrea să achiziţioneze bunuri și servicii cât mai ieftine şi de o calitate cât mai ridicată. Ăsta e mersul omenirii. Omul vrea să lucreze cât mai puțin şi să câștige aceeași sumă de bani sau mai mare. Sau nu neapărat mai mare, ci să-şi achiziționeze în schimbul muncii lui mai multe bunuri și servicii ca să-şi satisfacă necesitățile. Ăsta-i viitorul, aşa gândeşte generaţia de azi.

(MaAv)

Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

RAR: Cum îți RECUPEREZI talonul auto și ce documente sunt necesare. Motivele pentru care poți rămâne fără el

Publicat

RAR

Din cauza unui număr mare de solicitări privind restituirea certificatului de înmatriculare reținut de Poliție, Registrul Auto Român (RAR) face o serie de precizări cu privire la recuperarea talonului auto.

Reprezentanții RAR spun că talonul auto nu se restituie la RAR, așa cum cred mulți șoferi.

”Colegii noștri nu au dreptul să oprească autovehicule în trafic și nici să rețină un certificat de înmatriculare. În cadrul unui control efectuat de un echipaj mixt RAR-Poliția Rutieră, aceste decizii le poate lua doar reprezentantul MAI” precizează cei de la RAR.

RAR: Cum îți RECUPEREZI talonul auto și ce documente sunt necesare. Motivele pentru care poți rămâne fără el

Dacă certificatul de înmatriculare a fost reținut pentru defecțiuni tehnice, după remedierea problemelor tehnice semnalate, vehiculul trebuie prezentat la una dintre reprezentanțele teritoriale ale Registrului Auto Român pentru verificarea subansamblelor / sistemelor la care au fost constatate defecțiuni.

După ce se constată remedierea defecţiunilor, reprezentantul RAR va menţiona acest lucru pe originalul dovezii înlocuitoare a certificatului de înmatriculare.

Dovada înlocuitoare cu înscrisul respectiv permite redobândirea certificatului de înmatriculare.

Dacă motivul reţinerii certificatului de înmatriculare l-a constituit expirarea termenului de valabilitate al inspecţiei tehnice periodice anterioare, verificarea tehnică pentru redobândirea certificatului se efectuează exclusiv de către RAR.

Ce spune RAR

“Am venit la RAR ca să-mi recuperez talonul” este expresia pe care o auzim cel mai des de la cei care ajung într-o reprezentanță pentru verificările în vederea redobândirii certificatului de înmatriculare, indiferent de motivul pentru care acesta a fost reținut în trafic de polițiștii rutieri: lipsă ITP sau defecțiuni tehnice.

Vrem să fiți informați și să aveți o imagine clară asupra a ceea ce intră în atribuțiile Registrului Auto Român.

Colegii noștri nu au dreptul să oprească autovehicule în trafic și nici să rețină un certificat de înmatriculare.

În cadrul unui control efectuat de un echipaj mixt RAR-Poliția Rutieră, aceste decizii le poate lua doar reprezentantul MAI.

Specialiștii Registrului Auto Român doar verifică autovehiculul cu ajutorul echipamentelor disponibile în autolaboratorul CTT și întocmesc un raport cu constatările, pe care îl înmânează polițistului rutier. Acesta poate lua decizia aplicării unei sancțiuni.

„La reprezentanța RAR se efectuează verificarea tehnică”

Ce facem când vă prezentați la RAR pentru verificările în vederea redobândirii certificatului de înmatriculare?

În cazul în care CI a fost reținut doar pentru lipsa ITP, la reprezentanța RAR se efectuează verificarea tehnică așa cum este prevăzută în RNTR 1.

Dacă vehiculul este declarat admis, colegii noștri eliberează o dovadă a efectuării acestei proceduri, iar proprietarul se adresează structurii de poliție care a reținut CI pentru a-l recupera.

În cazul în care CI a fost reținut pentru defecțiuni tehnice, la reprezentanța RAR se verifică doar remedierea acestora, cu excepția situației în care alte neconformități pot fi constatate printr-o observare directă.

Dacă se constată că deficiențele nu mai există, reprezentantul RAR va menţiona acest lucru pe originalul dovezii înlocuitoare a certificatului de înmatriculare.

Dovada înlocuitoare cu înscrisul respectiv permite proprietarului redobândirea certificatului de înmatriculare.

Țineți cont de faptul că legislația prevede necesitatea fotografierii elementelor/zonelor care au fost reparate după reținerea CI (ex: element de caroserie reparat, tubulatură de evacuare înlocuită etc).

Ce documente trebuie să prezentați la RAR

Actele necesare sunt:

– Cartea de Identitate a Vehiculului;
– Dovada reținerii certificatului de înmatriculare în original (sau o declarație notarială în cazul în care a fost pierdută);
– Raportul cu constatările făcute în timpul controlului tehnic în trafic (doar în cazul în care CI a fost reținut în urma verificărilor efectuate de un echipaj mixt RAR-Poliția Rutieră);
– Cererea de activitate RAR (se va completa olograf de solicitant pe propria sa răspundere și va fi semnată în prezenţa angajatului RAR care efectuează prestaţia);
– Documentul de identitate al persoanei care solicită activitatea”.

Din ce motive poți rămâne fără talon

Conform Art 112 din  Oug 195/2002, poliția îți ia talonul pentru următoarele abateri:

(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se reţine de către poliţia rutieră în următoarele cazuri:

a) vehiculul înregistrat nu are efectuată inspecția tehnică periodică valabilă ori aceasta este anulată;

b) nu sunt respectate normele tehnice constructive referitoare la transportul produselor periculoase; FDC (dovada fără drept de conducere) și RPNÎ (se trerag plăcuțele de înmatriculare) și imobilizare

c) vehiculul circulă noaptea fără faruri sau lămpi de semnalizare, dispozitivele de iluminare şi semnalizare luminoase, mijloacele fluorescent-reflectorizante, prevăzute în normele tehnice în vigoare; FDC.

d) vehiculul circulă cu deficiențe majore sau periculoase la sistemele de iluminare-semnalizare sau cu alte dispozitive decât cele omologate;

e) sistemul de frânare de serviciu prezintă deficiențe majore sau periculoase; FDC și PC (permisul de conducere)

f) sistemul de frânare de securitate sau de staționare prezintă deficiențe majore sau periculoase;

„Anvelopele au alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevăzute în cartea de identitate”

g) mecanismul de direcție prezintă deficiențe majore sau periculoase; FDC și PC

h) anvelopele au alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevăzute în cartea de identitate a vehiculului, prezintă tăieturi sau rupturi ale cordului ori sunt uzate peste limita legal admisă;

h1) conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zapadă, gheaţă sau polei, fără ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roţile axei/axelor de tracţiune sau fără a avea montate pe aceste roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante certificate; FDC

i) zgomotul în mers sau staţionare depăşeşte limita legal admisă pentru tipul respectiv de vehicul;

j) motorul emite noxe poluante peste limitele legal admise;

k) elementele dispozitivului de cuplare pentru remorcare prezintă uzuri pronunţate ori nu sunt compatibile, fiind de natură să provoace desprinderea remorcii sau dezechilibrarea ansamblului;

l) autovehiculul sau tramvaiul are aplicate pe parbriz, lunetă sau geamurile laterale afişe sau reclame publicitare, folii neomologate şi/sau nemarcate corespunzător ori accesorii care restrâng sau estompează vizibilitatea în timpul mersului, atât din interior, cât şi din exterior;

„Autovehiculul prezintă scurgeri semnificative de carburant”

m) autovehiculul are aplicat pe partea frontală şi/sau posterioară a acestuia afişe, înscrisuri sau reclame care diminuează eficacitatea dispozitivelor de iluminare şi semnalizare luminoasă ori citirea numărului de înmatriculare;

n) autovehiculul prezintă scurgeri semnificative de carburant sau lubrifiant;

o) plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare nu sunt conforme cu standardul ori au aplicate dispozitive de iluminare, altele decât cele omologate; FDC și RPNÎ și imobilizare

p) datele din certificatul de înmatriculare sau de înregistrare nu concordă cu caracteristicile tehnice ale vehiculului; FDC și RPNÎ și imobilizare

r) vehiculul nu a fost radiat din circulaţie în cazurile prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă; FDC și RPNÎ și imobilizare

s) vehiculul nu este asigurat de răspundere civilă în caz de pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie, conform legii; FDC și RPNÎ și imobilizare

„Vehiculul are lipsă elemente ale caroseriei”

t) deţinătorul vehiculului nu a preschimbat certificatul de înmatriculare sau de înregistrare, în conformitate cu prevederile legale;

u) vehiculul nu are montată una dintre plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare;

v) vehiculul are lipsă elemente ale caroseriei ori aceasta este într-o stare avansată de degradare;

x) lipsa dotărilor obligatorii pe autovehicule destinate învăţării conducerii autovehiculelor în procesul instruirii persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere, prevăzute de reglementările în vigoare.

y) înmatricularea vehiculului este suspendată, în condițiile legii.

În situațiile  prevăzute la alin. (1) lit. b), o), p), r) și s), odată cu reținerea certificatului de înmatriculare polițistul rutier retrage și plăcuțele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare.

Citește mai departe

ACTUALITATE

FOTO. David Ciceo, la ședința directorilor de aeroporturi din România: Creștere de 6% a traficului de pasageri în 2024

Publicat

De

David Ciceo, președintele Asociației Aeroporturilor din România (A.A.R.) și directorul Aeroportului Internațional „Avram Iancu” Cluj, a arătat că traficul aerian din România a crescut cu 6% în 2024 față de 2023, iar tendința ascendentă continuă, la ședința directorilor generali ai aeroporturilor din România.

Întâlnirea directorilor generali ai aeroporturilor din România, organizată de Asociația Aeroporturilor din România (A.A.R.) în perioada 6-7 februarie 2025 la Poiana Brașov, s-a încheiat după două zile de dezbateri privind dezvoltarea aviației civile la nivel național.

Creștere de 6% a traficului de pasageri în 2024

În cadrul întâlnirii, David Ciceo, președintele A.A.R. și directorul Aeroportului Internațional Cluj, a menționat că în 2024 traficul de pasageri din România a crescut cu 6%, iar trendul ascendent va continua și în 2025.

„În 2024 față de 2023 în România a existat o creștere de 6% a traficului de pasageri și de 4% a traficului aerian de marfă. În ceea ce privește numărul pasagerilor din 2024 comparativ cu anul 2019, suntem la peste 12% creștere. Ne așteptăm la creșterea traficului de pasageri și pentru anul 2025 și vom continua dezvoltarea și modernizarea infrastructurii aeroportuare. (…) Ne pregătim pentru o dublare a traficului aerian în următorii 15 ani”, a declarat acesta.

Experți din domeniul aviației, reuniți la Poiana Brașov

Printre principalele teme abordate s-au numărat reducerea emisiilor de carbon, modernizarea infrastructurii aeroportuare și creșterea traficului aerian. De asemenea, s-a discutat despre siguranță și securitate, precum și despre îmbunătățirea experienței pasagerilor. Evenimentul a reunit, pe lângă directorii aeroporturilor, și reprezentanți ai Autorității Aeronautice Civile Române, ROMATSA, companiilor aeriene, Poliției de Frontieră și ai altor instituții relevante din domeniu.

Ședința de la Poiana Brașov a devenit un eveniment de referință pentru industria aeronautică românească, oferind o platformă esențială pentru colaborare și schimb de bune practici între principalii actori din domeniu.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. O stradă din Florești va fi închisă timp de o săptămână. Se lucrează la canalizare

Publicat

Primăria comunei Florești anunță închiderea unui segment strada Tăuțului timp de o săptămână, în perioada vacanței școlare.

În perioada 17 – 23 februarie 2025, în fiecare zi între orele 08:00 – 17:00, circulația va fi restricționată pe strada Tăuțiului din Florești, de la intersecția cu str. Crizantemelor până la intersecția cu str. Sub Cetate. În această perioadă, vor avea loc lucrări de extindere a rețelei de canalizare menajeră, anunță administrația locală.

Lucrările se vor desfășura pe zona centrală a drumului, iar accesul riveranilor va fi permis până în momentul în care lucrările ajung în zona respectivă.

Rute alternative

Traficul va fi deviat conform următoarelor rute alternative:

  • Dinspre Tăuți spre Florești: str. Hagău sau str. Crizantemelor
  • Dinspre Florești spre Tăuți și Cluj-Napoca: str. Hagău, str. Tăuțiului (zona intersecției cu str. Sub Cetate) și str. Crizantemelor.

La finalizarea lucrărilor, zona afectată va fi readusă la starea de piatră concasată compactată, pentru a asigura circulația în siguranță și a preveni eventualele accidente.

Lucrările se vor desfășura etapizat, cu semnalizare și protecție sporită pentru a minimiza impactul asupra circulației comunității.

Citește mai departe

EVENIMENT

Sancțiuni după derby-ul U Cluj – Rapid! Ambele cluburi, amendate de Comisia de Disciplină a FRF

Publicat

Comisia de Disciplină a FRF a anunțat, vineri, sancțiunile aplicate cluburilor Universitatea Cluj și Rapid București după incidentele de la meciul disputat sâmbătă, 1 februarie, între cele două echipe.

Rapid a fost sancționată cu o penalitate sportivă de 5.000 de lei, în baza regulamentului disciplinar al FRF, din cauza comportamentului suporterilor, care au introdus băuturi alcoolice, materiale pirotehnice și alte obiecte interzise pe stadion.

Universitatea Cluj a primit două sancțiuni financiare: 5.000 de lei pentru fapta repetată a copiilor de mingi de a întârzia reluarea jocului și 7.500 de lei pentru nerespectarea obligaţiilor de organizare a jocurilor, urmând să execute sancțiunea mai mare, conform regulamentului.

„Întrunită vineri, 7 februarie 2025, Comisia de Disciplină din cadrul FRF a luat următoarele hotărâri:

Universitatea Cluj vs. FC Rapid 1923 – Incidente – În temeiul art. 82.2 și 3.a și c, raportat la art. 83.2.b din RD, se sancționează clubul FC Rapid 1923 cu penalitate sportivă de 5.000 lei.

În temeiul art. 68.5 din RD, se sancționează clubul AS FC Universitatea Cluj cu penalitate sportivă de 5.000 lei.

În temeiul art. 83.7 din RD, cu aplicarea art. 12, 14 Bis și 15 din RD, se sancționează clubul AS FC Universitatea Cluj cu penalitate sportivă de 7.500 lei.

În temeiul art. 45.1 din RD, clubul Universitatea Cluj va executa sancțiunea pentru abaterea cea mai gravă prevăzută de art. 83.7 din RD, respectiv penalitate sportivă de 7.500 lei”, potrivit Comisiei de Disciplină a FRF.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate