Connect with us

EDUCATIE

De la Bătălia de la Waterloo la bullying în clasa zero. Minuni uitate ale psihologiei sau când ai psihologi, dar îi ignori

Publicat


ULTIMA BĂTĂLIE. UN CÂȘTIGĂTOR NEMERITAT

Campania militară a lui Napoleon în 1815, în perioada zbuciumată a celor ”100 de zile”, debutase cu o serie de succese militare. Se întorceau zilele de glorie ale  francezilor?  După înfrângerile din acel an de la Ligny și Quatre Bras (Belgia), armata prusacă se retrăgea. În urmărirea ei, Napoleon a trimis un foarte puternic corp de oaste condus de generalul Groucy , de peste 40000 de oameni şi 104 tunuri.

După două zile, a început bătălia de la Waterloo dintre Napoleon și englezi. Se auzeau tunurile de la mulți kilometri, iar prusacii s-au deplasat spre câmpul de luptă, contra francezilor, și au marcat marea înfrângere și ultima bătălie a lui Napoleon.

Istoria spune că ofițerii din echipa condusă de Groucy ar fi solicitat imperativ să se întoarcă și ei în direcția tunurilor. Generalul ofuscat a ales să mărșăluiască pe o altă direcție. Degeaba au îngenuncheat în fața lui după aceea și l-au implorat unii ofițeri, decizia în cadrul echipei fusese luată. O echipă formată din militari de excepție, dar care nu se înțelegeau. Nu erau în armonie înspre un țel comun și au făcut un general englez erou victorios. Neașteptat și nemeritat.

ȘI GENIILE MAI GREȘESC. DAR CONDUCĂTORII DE AZI?

Napoleon acorda o importanță deosebită selectării colaboratorilor. Lui i se atribuie o expresie folosită acum în management : ”Valoarea unui comandant nu constă în ceea ce face personal, ci în valoarea oamenilor pe care știe să și-i atragă în sprijin”.  A știut să își aleagă generali extraordinari, savanți, literați, cele mai mari capacități intelectuale ale timpului. A promovat oameni excepționali. Dar uneori nu ajunge. Oamenii valoroși pot să dea rezultate defavorabile în condițiile în care echipa din care ei fac parte este constituită nefericit. A fost cazul generalului Groucy, în momentul Waterloo, care a marcat istoria cu o echipă dispusă de unul dintre cei mai mari comandanți ai omenirii. A greșit și unul din marile genii ale omenirii. Oare conducătorii de azi au înțeles aluzia?

GRUP POT FI MULȚI, ECHIPĂ MAI GREU

Se spune acum că Piramida lui Maslow are o valoare mai mult didactică. În realitate, nevoia omului de a comunica, de a interacționa, de a se afirma, poate conta uneori mai mult decât satisfacerea nevoilor de securitate sau fiziologice.

De la Adam și Eva până în prezent, mediul social în care se afirmă, se emancipează, se ambiționează, se distruge sau se nefericește omul este echipa, grupul. Pe bună dreptate s-ar putea spune. Grup poate fi oricine, echipă mai greu. Cineva, mai mult sau mai puțin glumind, spunea că problemele lui Adam sau ulterior cele ale lui Cain, au fost probleme de echipă.

În cutia cibernetică a realității contemporane inputurile sunt prea numeroase, prea imprevizibile, prea copleșitoare pentru a se mai putea concepe ceva semnificativ fără o echipă și mai ales fără echipe bine constituite.

Unul dintre principiile fundamentale ale Managementului Calității la aceasta se și referă – Leadership-ul nu este altceva decât capacitatea de a forma și menține o echipă care să obțină rezultatele dorite. Țara nu este bogată sau săracă, este bine sau prost condusă – este o butadă care se poate extrapola în toate direcțiile.

FIECARE CU ROLUL SĂU. TEORIA ROLURILOR DE ECHIPĂ

De dată relativ recentă, la începutul anilor 80 un cercetător britanic, Meredith Belbin, și-a câștigat notorietatea prin Teoria Rolurilor de Echipă. Rezultat al unui deceniu de studii și experiențe a fost impus de mediul universitar. Actualmente, peste jumătate din firmele de succes din Anglia și foarte multe altele din lume aplică în practică modelul său.

Rolul de echipă este definit de Belbin ca ”tendința specifică a unei persoane de a se comporta, contribui și interacționa cu cei din jur ”. Echipa lui Belbin (cum altfel decât echipa?) a demonstrat că echipele echilibrate, formate din persoane cu aptitudini diferite, înregistrează performanțe superioare celor din echipe dezechilibrate.

NU EXISTĂ ROL BUN SAU RĂU. EXISTĂ ECHIPE

Belbin a evidențiat și separat prin testare psihologică mai multe roluri în cadrul unei echipe reprezentând combinații de personalități care se manifestă într-un anume fel în grup. Numărul acestora a diferit ușor în funcție de cercetare, Belbin identifică la început opt roluri, după care mai selectează încă unul, Expertul. Alte cercetări în domeniu folosesc un număr apropiat de roluri, dar diferit, la aceasta contribuind și dezideratul declarat al echipei.

Oamenii au calități și defecte, iar în modelul lui Belbin nu există rol bun sau rău, echipele trebuie să conțină categorii diferite pentru a fi echilibrate, evitând situațiile antagoniste, tensionale, concentrându-se pe aspectele pozitive și constructive ale activităților.

CATEGORIILE DE ROLURI BELBIN

În funcție de cercetare, inclusiv în cele inițiale ale lui Belbin, unele roluri au suferit modificarea denumirii. După o testare relativ rapidă se reușește încadrarea membrilor echipei în câteva categorii pe care, neavând pretenția unui demers științific sau exhaustiv, ci doar informativ, le prezentăm sintetic, conform scrierilor de specialitate :

Coordonatorul (președintele): este matur, preocupat de obiective, descoperă priorități, nu domină discuțiile.

Formatorul: competitiv, energic, urmărește să câștige cu orice preţ. Prezența mai multor formatori într-o echipă generează tensiuni.

Fabrica: creativ, fantezie, rezolvă probleme uneori neortodox. E sursa ideilor. Uneori e radical. Prezența mai multor membri de acest gen într-o echipă generează conflicte.

Monitorul (evaluatorul): Prudent, analitic, oprește echipa de la acte riscante. Pot fi hipercritici, demolatori de inițiative și idei.

Implementatorul (lucrătorul): Loial, de încredere, transformă strategia în acțiune pozitivă. Poate avea și o viziune îngustă.

Investigator de resurse: negociator, deschis și iute, entuziast. Poate avea o aplecare de a pierde din avânt și a rătăci/ignora amănunte ale proiectului.

Coechipierul : adaptabil, împăciuitor, având tendința de a da unitate și continuitate echipei. Imparțial, are probleme în luarea deciziilor importante.

Finalizator: atent la amănunte, standarde, respectarea orarului și specificațiilor. Perfecționist, poate fi și negativ în obsesia după arogarea de merite și termene.

Expertul : Dedicat muncii, empatic, preocupat de cunoștințe profesionale și aptitudini pe care le împarte cu generozitate.

ATENȚIE! TESTELE BELBIN NU DOR!

Esențial este că oameni valoroși pot ajunge grupați în echipe tensionate care deseori se autoconsumă, iar indivizi foarte diferiți pot fi  grupați în echipe constructive, productive, de excepție. Să ne imaginăm asemenea colective de lucru, clasele de elevi, grupele de studenți sau cercetători, constituite la sfatul psihologului ajutat de rezultatele Testelor BELBIN. Care nu dor! Clasifică oamenii în anumite categorii, nu mai bune unele decât altele, ci care pot lucra mai bine unii cu alții !

Adică psihologul ar conta mai mult decât toanele, părerile, ”atențiile” date managerului, directoarei de școală, șefului de personal sau administratorului ?

Caracteristicile, conștientizarea rolurilor de echipă ne ajută să ne înțelegem mai bine, explică unele comportamente și moduri de lucru și poate contribui la acceptarea, înțelegerea celor din jurul nostru. Cu ajutorul Modelului Belbin, spun specialiștii,  putem înțelege și procesa mai bine informațiile despre propria persoană și ceilalți membri ai echipei.

Noi nu suntem specialiști, dar ni se pare că nu prea mai există profesiuni individuale, ci numai de echipă. Prin excelență o profesiune de echipă din România (adică toate) vor fi, în viitor, marcate de rezultatele cercetărilor Belbin și Rolul de echipă. Sigur, specialiștii vor avea un cuvânt de spus și vor consilia managerii. Managerii buni nu îi vor (MAI) ignora. De exemplu, într-o Primărie, într-o școală, firmă, criteriile de repartizare a funcționarilor, elevilor pe clase au ținut cont de notele obținute, de originea geografică, de evitarea rudeniilor etc., fiecare cu argumente pozitive, dar TOATE și cu argumente negative.

Să ne imaginăm ce ar însemna constituirea claselor la începutul unei serii de învățământ după modelul Rolurilor de echipă? Adică să nu mai fie bullying în România începând de la clasa zero? Deloc academic, am vrea să concluzionăm. Testele BELBN nu dor.  Dar fenomenul bullying doare la orice vârstă. Darmite în clasa zero! Prostia doare. Și ineficiența. Sigur, psihologii ne vor spune mult mai multe despre acestea, noi am îndrăznit doar să îi anunțăm.

Adrian Marian

Nota redacției : Autorul este director adjunct pentru probleme de învățământ la Școala de Agenți de Poliție din Cluj-Napoca și lect. dr. la o facultate de drept. Este cunoscut pentru că i s-a acordat odată titlul de Polițistul anului  și pentru ardoarea cu care promovează jocul de rugby.

Foto: ksla.com



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

ALEGERI PREZIDENȚIALE. Clujenii au VOTAT. Prezența la urne la finalul zilei

Publicat

stampila

Votarea s-a încheiat la Cluj-Napoca. La ora 21.00, în jud. Cluj votaseră 57,38% din cetățenii cu drept de vot.

Prezența la urne este puțin mai redusă ca în urmă cu 4 ani, când până la ora 21.oo votaseră 59,20% dintre locuitorii județului.

Prezența la vot în județul Cluj la închiderea secțiilor de votare

În Cluj-Napoca, până la ora 21.00 au votat 66,16% dintre locuitorii cu drept de vot. Acum 4 ani, prezența la vot la ora 21.00 era de 69,01%.

În județul Cluj au votat și 77.890 de persoane pe liste suplimentare.

ALEGERI PREZIDENȚIALE. Clujenii au VOTAT. Prezența la urne la finalul zilei

La nivel național, prezența la vot a fost de 52,40%. Numărul celor care au votat până la ora 21.00, inclusiv în diaspora, este de 10.234.415.

 

Citește mai departe

EVENIMENT

EXIT POLL. Marcel Ciolacu și Elena Lasconi s-ar putea înfrunta în turul II. Călin Georgescu, marea surpriză

Publicat

De

Potrivit exit poll-urilor prezentate la ora 21.oo, Marcel Ciolacu, candidatul PSD la Președinția României. Acesta este urmat, în funcție de numărul de voturi de Elena Lasconi și candidatul independent Călin Georgescu.

Exit poll-ul nu cuprinde, însă, și voturile românilor din diaspora.

Potrivit exit poll-urilor, Marcel Ciolacu a obținut cele mai multe voturi, respectiv 25%. Pentru cea de a doua poziție, lupta este strânsă. Astfel, Elena Lasconi, candiratul USR, a obținut 18% din voturi, iar independentul Călin Georgescu a primit 16% din voturile exprimate în țară.

George Simion, candidatul AUR, are, potrivit primelor sondaje la ieșirea de la urne 15% din voturile românilor.

Nicolae Ciucă – PNL, are 14% din voturi, iar Mircea Geoană, care a candidat independent, are 5% din voturi.

Prezența la vot, mai mare decât în turul I, dar și turul II al alegerilor prezidențiale din 2019

La ora 21.oo, votaseră 52,42% dintre alegători .

În anul 2019, în primul tur al alegerilor prezidențiale prezența la vot a fost de 47,66 %.

S-a depășit inclusiv prezența la vot din turul II al alegerilor prezidențiale din 2019, când prezența a fost de 49,87 %.

În 2014, în primul tur au fost prezenţi la urne 9.723.232 de cetăţeni cu drept de vot, ceea ce a însemnat o prezenţă de 53,18%.

În ceea privește județul Cluj, în 2019, în primul tur al alegerilor prezidențiale, din 10 noiembrie, prezența la vot a fost de 59,20%.

Atunci au fost pe liste 608.661 de alegatori, iar pe liste permanente au votat 282.852 de persoane. 74.768 de români au votat la Cluj pe liste suplimentare în primul tur din 2019.

 

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Reclamații PSD Cluj privind alegerile: Aglomerație nejustificată în interiorul secțiilor de votare. Crește riscul de fraude

Publicat

psd

PSD Cluj și-a exprimat îngrijorarea profundă față de comportamentele neconforme înregistrate în mai multe secții de votare din județ, atât în mediul urban, cât și în mediul rural la alegerile prezidențiale de duminică și susține că aceste nereguli pun sub semnul întrebării respectarea normelor legale și corectitudinea procesului electoral.

Printre cele mai grave situații semnalate se numără aglomerație nejustificată în interiorul unor secțiil de votare.

”În mai multe secții, s-a constatat prezența simultană a unui număr de votanți mult peste cel permis de lege, care prevede că în interior pot fi doar atâția alegători câte cabine de vot sunt disponibile. Această aglomerație îngreunează supravegherea operațiunilor electorale, crescând riscul unor fraude și încălcând normele privind organizarea procesului de vot”, arată PSD Cluj.

Urnă mobilă cu dosar penal

De asemenea, reprezentanții PSD din secțiile de votare au raportat cazuri în care urna mobilă a fost scoasă din secție fără a fi însoțită de un reprezentant al Ministerului Afacerilor Interne (M.A.I.), caz în care a și fost întocmit un dosar penal

”Aceste comportamente nu doar că încalcă legea, dar creează și un climat de neîncredere în procesul electoral. PSD Cluj a sesizat deja organele competente, inclusiv Inspectoratul de Poliție al Județului Cluj și Biroul Electoral Central, pentru investigarea acestor nereguli și aplicarea sancțiunilor legale corespunzătoare.

Cerem autorităților să intervină de urgență pentru a asigura corectitudinea procesului electoral, să elimine neregulile semnalate și să protejeze dreptul fundamental al cetățenilor de a-și exprima votul într-un cadru legal și sigur. Vom monitoriza îndeaproape situația și vom continua să raportăm orice comportament neconform pentru a asigura integritatea procesului electoral”, precizează PSD Cluj.

Citește mai departe

EVENIMENT

ALEGERI PREZIDENȚIALE. Clujenii votează. Prezența la urne la ora 20.00, în continuare sub cea din 2019

Publicat

urna

Votarea continuă la Cluj-Napoca. La ora 20.00, în jud. Cluj votaseră 55,44%.

Prezența la urne este puțin mai redusă ca în urmă cu 4 ani, când până la ora 20.oo votaseră 57,80% dintre locuitorii județului.

Prezența la vot în județul Cluj, la ora 20.00

În Cluj-Napoca, până la ora 20.00 au votat aproape 63,60% dintre locuitorii cu drept de vot. Acum 4 ani, prezența la vot la ora 20.00 era de 67,14%.

În județul Cluj au votat și aproape 76.000 de persoane pe liste suplimentare.

ALEGERI PREZIDENȚIALE. Clujenii votează. Prezența la urne la ora 20.00, în continuare sub cea din 2019

La nivel național, prezența la vot este de 51,1%. Numărul celor care au votat, inclusiv în diaspora, se apropie de 10.000.000.

Județul Cluj se situa la 19.00 pe locul 2 ca prezență la vot, în timp ce Cluj-Napoca era pe primul loc.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax