Connect with us

EDUCATIE

De la Bătălia de la Waterloo la bullying în clasa zero. Minuni uitate ale psihologiei sau când ai psihologi, dar îi ignori

Publicat


ULTIMA BĂTĂLIE. UN CÂȘTIGĂTOR NEMERITAT

Campania militară a lui Napoleon în 1815, în perioada zbuciumată a celor ”100 de zile”, debutase cu o serie de succese militare. Se întorceau zilele de glorie ale  francezilor?  După înfrângerile din acel an de la Ligny și Quatre Bras (Belgia), armata prusacă se retrăgea. În urmărirea ei, Napoleon a trimis un foarte puternic corp de oaste condus de generalul Groucy , de peste 40000 de oameni şi 104 tunuri.

După două zile, a început bătălia de la Waterloo dintre Napoleon și englezi. Se auzeau tunurile de la mulți kilometri, iar prusacii s-au deplasat spre câmpul de luptă, contra francezilor, și au marcat marea înfrângere și ultima bătălie a lui Napoleon.

Istoria spune că ofițerii din echipa condusă de Groucy ar fi solicitat imperativ să se întoarcă și ei în direcția tunurilor. Generalul ofuscat a ales să mărșăluiască pe o altă direcție. Degeaba au îngenuncheat în fața lui după aceea și l-au implorat unii ofițeri, decizia în cadrul echipei fusese luată. O echipă formată din militari de excepție, dar care nu se înțelegeau. Nu erau în armonie înspre un țel comun și au făcut un general englez erou victorios. Neașteptat și nemeritat.

ȘI GENIILE MAI GREȘESC. DAR CONDUCĂTORII DE AZI?

Napoleon acorda o importanță deosebită selectării colaboratorilor. Lui i se atribuie o expresie folosită acum în management : ”Valoarea unui comandant nu constă în ceea ce face personal, ci în valoarea oamenilor pe care știe să și-i atragă în sprijin”.  A știut să își aleagă generali extraordinari, savanți, literați, cele mai mari capacități intelectuale ale timpului. A promovat oameni excepționali. Dar uneori nu ajunge. Oamenii valoroși pot să dea rezultate defavorabile în condițiile în care echipa din care ei fac parte este constituită nefericit. A fost cazul generalului Groucy, în momentul Waterloo, care a marcat istoria cu o echipă dispusă de unul dintre cei mai mari comandanți ai omenirii. A greșit și unul din marile genii ale omenirii. Oare conducătorii de azi au înțeles aluzia?

GRUP POT FI MULȚI, ECHIPĂ MAI GREU

Se spune acum că Piramida lui Maslow are o valoare mai mult didactică. În realitate, nevoia omului de a comunica, de a interacționa, de a se afirma, poate conta uneori mai mult decât satisfacerea nevoilor de securitate sau fiziologice.

De la Adam și Eva până în prezent, mediul social în care se afirmă, se emancipează, se ambiționează, se distruge sau se nefericește omul este echipa, grupul. Pe bună dreptate s-ar putea spune. Grup poate fi oricine, echipă mai greu. Cineva, mai mult sau mai puțin glumind, spunea că problemele lui Adam sau ulterior cele ale lui Cain, au fost probleme de echipă.

În cutia cibernetică a realității contemporane inputurile sunt prea numeroase, prea imprevizibile, prea copleșitoare pentru a se mai putea concepe ceva semnificativ fără o echipă și mai ales fără echipe bine constituite.

Unul dintre principiile fundamentale ale Managementului Calității la aceasta se și referă – Leadership-ul nu este altceva decât capacitatea de a forma și menține o echipă care să obțină rezultatele dorite. Țara nu este bogată sau săracă, este bine sau prost condusă – este o butadă care se poate extrapola în toate direcțiile.

FIECARE CU ROLUL SĂU. TEORIA ROLURILOR DE ECHIPĂ

De dată relativ recentă, la începutul anilor 80 un cercetător britanic, Meredith Belbin, și-a câștigat notorietatea prin Teoria Rolurilor de Echipă. Rezultat al unui deceniu de studii și experiențe a fost impus de mediul universitar. Actualmente, peste jumătate din firmele de succes din Anglia și foarte multe altele din lume aplică în practică modelul său.

Rolul de echipă este definit de Belbin ca ”tendința specifică a unei persoane de a se comporta, contribui și interacționa cu cei din jur ”. Echipa lui Belbin (cum altfel decât echipa?) a demonstrat că echipele echilibrate, formate din persoane cu aptitudini diferite, înregistrează performanțe superioare celor din echipe dezechilibrate.

NU EXISTĂ ROL BUN SAU RĂU. EXISTĂ ECHIPE

Belbin a evidențiat și separat prin testare psihologică mai multe roluri în cadrul unei echipe reprezentând combinații de personalități care se manifestă într-un anume fel în grup. Numărul acestora a diferit ușor în funcție de cercetare, Belbin identifică la început opt roluri, după care mai selectează încă unul, Expertul. Alte cercetări în domeniu folosesc un număr apropiat de roluri, dar diferit, la aceasta contribuind și dezideratul declarat al echipei.

Oamenii au calități și defecte, iar în modelul lui Belbin nu există rol bun sau rău, echipele trebuie să conțină categorii diferite pentru a fi echilibrate, evitând situațiile antagoniste, tensionale, concentrându-se pe aspectele pozitive și constructive ale activităților.

CATEGORIILE DE ROLURI BELBIN

În funcție de cercetare, inclusiv în cele inițiale ale lui Belbin, unele roluri au suferit modificarea denumirii. După o testare relativ rapidă se reușește încadrarea membrilor echipei în câteva categorii pe care, neavând pretenția unui demers științific sau exhaustiv, ci doar informativ, le prezentăm sintetic, conform scrierilor de specialitate :

Coordonatorul (președintele): este matur, preocupat de obiective, descoperă priorități, nu domină discuțiile.

Formatorul: competitiv, energic, urmărește să câștige cu orice preţ. Prezența mai multor formatori într-o echipă generează tensiuni.

Fabrica: creativ, fantezie, rezolvă probleme uneori neortodox. E sursa ideilor. Uneori e radical. Prezența mai multor membri de acest gen într-o echipă generează conflicte.

Monitorul (evaluatorul): Prudent, analitic, oprește echipa de la acte riscante. Pot fi hipercritici, demolatori de inițiative și idei.

Implementatorul (lucrătorul): Loial, de încredere, transformă strategia în acțiune pozitivă. Poate avea și o viziune îngustă.

Investigator de resurse: negociator, deschis și iute, entuziast. Poate avea o aplecare de a pierde din avânt și a rătăci/ignora amănunte ale proiectului.

Coechipierul : adaptabil, împăciuitor, având tendința de a da unitate și continuitate echipei. Imparțial, are probleme în luarea deciziilor importante.

Finalizator: atent la amănunte, standarde, respectarea orarului și specificațiilor. Perfecționist, poate fi și negativ în obsesia după arogarea de merite și termene.

Expertul : Dedicat muncii, empatic, preocupat de cunoștințe profesionale și aptitudini pe care le împarte cu generozitate.

ATENȚIE! TESTELE BELBIN NU DOR!

Esențial este că oameni valoroși pot ajunge grupați în echipe tensionate care deseori se autoconsumă, iar indivizi foarte diferiți pot fi  grupați în echipe constructive, productive, de excepție. Să ne imaginăm asemenea colective de lucru, clasele de elevi, grupele de studenți sau cercetători, constituite la sfatul psihologului ajutat de rezultatele Testelor BELBIN. Care nu dor! Clasifică oamenii în anumite categorii, nu mai bune unele decât altele, ci care pot lucra mai bine unii cu alții !

Adică psihologul ar conta mai mult decât toanele, părerile, ”atențiile” date managerului, directoarei de școală, șefului de personal sau administratorului ?

Caracteristicile, conștientizarea rolurilor de echipă ne ajută să ne înțelegem mai bine, explică unele comportamente și moduri de lucru și poate contribui la acceptarea, înțelegerea celor din jurul nostru. Cu ajutorul Modelului Belbin, spun specialiștii,  putem înțelege și procesa mai bine informațiile despre propria persoană și ceilalți membri ai echipei.

Noi nu suntem specialiști, dar ni se pare că nu prea mai există profesiuni individuale, ci numai de echipă. Prin excelență o profesiune de echipă din România (adică toate) vor fi, în viitor, marcate de rezultatele cercetărilor Belbin și Rolul de echipă. Sigur, specialiștii vor avea un cuvânt de spus și vor consilia managerii. Managerii buni nu îi vor (MAI) ignora. De exemplu, într-o Primărie, într-o școală, firmă, criteriile de repartizare a funcționarilor, elevilor pe clase au ținut cont de notele obținute, de originea geografică, de evitarea rudeniilor etc., fiecare cu argumente pozitive, dar TOATE și cu argumente negative.

Să ne imaginăm ce ar însemna constituirea claselor la începutul unei serii de învățământ după modelul Rolurilor de echipă? Adică să nu mai fie bullying în România începând de la clasa zero? Deloc academic, am vrea să concluzionăm. Testele BELBN nu dor.  Dar fenomenul bullying doare la orice vârstă. Darmite în clasa zero! Prostia doare. Și ineficiența. Sigur, psihologii ne vor spune mult mai multe despre acestea, noi am îndrăznit doar să îi anunțăm.

Adrian Marian

Nota redacției : Autorul este director adjunct pentru probleme de învățământ la Școala de Agenți de Poliție din Cluj-Napoca și lect. dr. la o facultate de drept. Este cunoscut pentru că i s-a acordat odată titlul de Polițistul anului  și pentru ardoarea cu care promovează jocul de rugby.

Foto: ksla.com

CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


EDUCATIE

Terapia – o companie SUN PHARMA continuă să susțină învățământul dual la Cluj – Napoca cu 56 de elevi pentru anul școlar 2020-2021

Publicat

Terapia – o companie SUN PHARMA, cel mai mare producător de medicamente generice și produse OTC din România, sprijină dezvoltarea pentru formarea profesională a celei de-a doua clase de învățământ dual Ana Aslan din Cluj, din cadrul proiectului “Academia 2 în 1- Școală și Carieră”.

În acest an școlar, Terapia are în practică două clase din învățământul dual în domeniul de pregătire profesională „Chimie Industrială”, în total 56 de tineri care vor fi pregătiți pentru profesia de operator în industria de medicamente, urmând ca pe viitor compania să le asigure acestora un loc de muncă.

Prin punerea la dispoziție a resurselor informaționale și a echipamentelor necesare, elevii vor avea sansa de a opera echipamente de zeci de milioane de euro până la sfârșitul ciclului de învățământ, făcând permanent pregătire practică în cadrul laboratoarelor de specialitate și a secțiilor de producție, astfel putând fi încadrați în muncă încă din perioada de învățământ, în condițiile legii.

Pentru toată perioada de pregătire teoretică și practică, fiecare elev primește din partea companiei o bursă de 400 de lei, care se adaugă la cea 200 de lei acordată de către stat.

Totodată, Terapia – o companie SUN PHARMA a donat 50.000 RON Colegiului Tehnic “Ana Aslan”, bani care vor fi utilizați pentru achiziția de echipamente IT pentru elevii celor două clase, sprijinind astfel continuarea activităților de învățământ online, în cazul în care va fi necesar datorită contextului pandemic COVID-19. De asemenea, pentru momentul redeschiderii colegiului, după finalizarea lucrărilor de renovare, compania farmaceutică a pregătit încă 100.000 RON pentru dotarea unui laborator tehnologic menit să ajute elevii în calificarea profesională de operator în industria de medicamente.

“Sprijinirea celor 56 de tineri nu numai că ne ajută să pregătim o nouă generație de angajați pentru o industrie înalt tehnologizată, dar totodată ne îndeplinește astfel și datoria de a ține în țară tinerii care acum sunt pe băncile școlii, oferindu-le o carieră și o viață mai bună în România”, a menționat Dr. Dragoş Damian, CEO Terapia.

La începutul anului 2019, din dorința de a susține formarea competențelor necesare pentru dezvoltarea personală și profesională a tinerilor, Terapia – o companie SUN PHARMA a încheiat un parteneriat cu reprezentanții Colegiului Tehnic “Ana Aslan” vizând dezvoltarea învățământului profesional dual din Cluj.

 

Terapia – o companie SUN PHARMA, este cel mai mare producător de medicamente din România[1]. Din luna martie 2015, a devenit parte a SUN PHARMA, o organizație bazată pe cercetare şi dezvoltare care reunește 42 de situri de producție, în care se fabrică peste 2.000 de medicamente inovative, generice si OTC ce sunt distribuite în peste 100 de țări, prin implicarea a mai mult de 32.000 de angajați la nivel global.

[1] Conform Cegedim, IQVIA, unități, 2019; conform Keysfin, valoare 2019

TERAPIA

 

Citește mai departe

EDUCATIE

UTCN va avea un Centru Suport dedicat facilitării accesului entităților publice și private la proiecte și competiții CDI

Publicat

Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN) a semnat contractul de finanțare pentru proiectul ”CeS-UTCN – Excelență Științifică și Specializare Inteligentă prin crearea unui Centru Suport dedicat facilitării accesului entităților publice și private la proiecte/competiții CDI”, în valoare de 2.271.223,87 lei.

„Proiectul este finanțat în cadrul Programului Operațional Competitivitate, Axa prioritară 1: Cercetare, dezvoltare tehnologică și inovare (CDI) în sprijinul competitivității economice și dezvoltării afacerii, componenta 1: CENTRE SUPORT – Crearea de sinergii cu acțiunile de CDI ale programului cadru ORIZONT 2020 al Uniunii Europene și alte programe CDI internaționale.

Crearea Centrului Suport CeS-UTCN va contribui la întărirea capacității administrative a UTCN, de dezvoltare a excelenței, de consolidare a cercetării și inovării, asigurând suportul profesional necesar entităților de cercetare din UTCN să participe la competiții internaționale, în special în cadrul programului de finanțare Orizont 2020 și să depună aplicații/proiecte în cadrul competițiilor organizate la nivel european și mondial, în domenii de larg interes de tip specializare inteligentă, eco-nano-tehnologii și materiale avansate.

Perioada de implementare a proiectului este de 39 luni, iar Centrul Suport înființat va fi amenajat și dotat în spațiul existent în cadrul UTCN pe strada Emil Isac nr. 18”, se arată în comunicatul UTC-N.

Citește mai departe

EDUCATIE

Universitățile ar putea să nu mai fie închise la apariția a 3 cazuri de COVID-19

Publicat

Universitățile nu se vor mai închide la apariția a trei cazuri de persoane infectate cu COVID-19. Decizia se referă la situația apariției a trei cazuri în clădiri, ori facultăți separate din cadrul universității, ca instituție de învățământ superior.

Horia Oniță, președintele Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) a anunțat decizia, aceasta făcând parte dintr-un ordin de ministru comun aflat la acest moment în lucru la Ministerele Educației și Sănătății.

Conform Edupedu.ro, decizia o va lua fiecare unitate de învățământ superior împreună cu direcțiile de sănătate publică. Se va ține cont în luarea deciziei de numărul de cazuri din zona respectivă, dar și de felul în care sunt împărțite clădirile din cadrul unității de învățământ superior.

„Ordinul va conține în mare parte aceleași reguli stabilite anterior, dar se vor modifica unele lucruri cum ar fi clarificări privind cazarea din cămine și modificarea acelei reguli care prevedea că la trei cazuri de coronavirus/per universitate, se va închide toată instituția de învățământ superior.

Regula aceasta nu avea nicio logică, fiindcă una este în preuniversitar când ai, în general, un singur imobil, alta este în universitar când ai mai multe facultăți împărțite în mai multe clădiri. Poți să ai și 10 imobile, ori nu are nicio logică să le închizi pe toate dacă apar trei cazuri.

Astfel, în noul ordin, este prevăzut ca la apariția a trei cazuri confirmate de coronavirus, să aibă loc o discuție cu reprezentanții direcției de sănătate publică pentru a decide, în funcție de caz, unde vor fi suspendate cursurile, fie că este vorba de facultate/imobil/grupă/universitate”, a declarat Horia Oniță.

Decizia ar urma să modifice paragraful b, de la punctul 6 din ANEXA nr. 2 a Ordinului comun de ministru nr. 5.487/1.494/2020.

Narcisa Corina Bud

Citește mai departe

EDUCATIE

Cursuri online la două clase de la Colegiul ”George Coșbuc” Cluj-Napoca. Aici au fost descoperiți elevi cu COVID

Publicat

De

Elevii din două clase de la Colegiul ”George Coșbuc” din Cluj-Napoca vor învăța online de miercuri în următoarea perioadă după ce au fost descoperite patru cazuri de elevi infectați cu coronavirus.

Conform procedurii, elevii nu au fost prezenți la școală de vineri până marți din cauza alegerilor locale, în unitate fiind amenajate secții de votare.

”La Colegiul <<Coșbuc>> oricum cursurile se desfășurau după scenariul doi, hibrid, adică și online și față în față. La cele două clase unde au fost descoperite cazuri de elevi cu COVID, 3 într-una și un elev în alta, cursurile se desfășoară online începând de miercuri”, a declarat prefectul Mircea Abrudean.

Cursurile online se desfășoară timp de 14 zile de la data descoperirii cazurilor de COVID

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate