Connect with us

ADMINISTRAȚIE

De ce au votat consilierii USR proiectul metroului clujean

Publicat


„Nu ne opunem proiectelor mari, dar
cerem responsabilitate și implementarea, în paralel, a celorlalte soluții privind infrastructura de transport”, precizează USR Cluj. 

Aceștia s-ar fi consultat și cu specialiști între care și fostul ministru al Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, care a clarificat aspecte ce țin de PNRR.

„Am cântărit atât opiniile pro, cât și criticile aduse acestui proiect, iar votul a fost acordat luând în calcul și faptul că în 2023 va exista un termen de evaluare a progresului privind investiția.

Un alt motiv pentru care nu ne-am opus
proiectului privind metroul este faptul că am pus în balanță și avantajele verzi. O astfel de modalitate de transport în comun va contribui nu doar la decongestionarea traficului, ci va
reprezenta și o măsură sustenabilă pentru protecția mediului în următorii 30 de ani, dacă proiectul va fi dus la îndeplinire conform planurilor promise de inițiatori.

Totuși, nu putem să ignorăm câteva aspecte-cheie. Metroul nu reprezintă soluția tuturor problemelor pe care le trăiesc zilnic cetățenii din Cluj-Napoca și Florești, iar îmbunătățirea calității vieții acestora nu poate fi proiectată într-un singur plan care cu o perioadă de execuție lungă.

Metroul va reprezenta o soluție viabilă, dar în paralel trebuie implementate și alte măsuri privind infrastructura.

Cerem prioritizarea centurii metropolitane, a drumului Transregio Feleac TR 35, dar și evaluarea extinderii liniei de tramvai spre Florești, proiect care amintim că în total costă cât o singură stație de metrou!

De asemenea, punctăm câteva aspecte care ne îngrijorează privind implementarea efectivă a proiectului votat astăzi și cerem responsabilitate din partea majorității PNL Cluj și a celor care
coordonează punctual activitățile.

Deocamdată, proiectul metroului Cluj beneficiază de doar 300 de milioane de euro, ca finanțare din Planul Național de Redresare și Reziliență, aproximativ
15% din total, pentru 7,5 km (șase stații).

De unde vor proveni restul banilor?

Raportat la calendarul de implementare cerem o analiză a fezabilității lui și a ancorării acestuia în realitate. Desigur, o analiză retrospectivă va putea fi făcută și la momentul evaluării din 2023, dar considerăm că putem preveni unele neconcordanțe în previziuni chiar de acum.

De asemenea, există opțiunea ca proiectul să fie oprit în cazul în care etapele promise nu sunt parcurse? Ce repercusiuni vor fi dacă apar întârzieri majore? Considerăm că această asumare
politică este necesară deoarece proiectul metroului Cluj nu poate reprezenta doar o strategie de PR.

USR PLUS Cluj cere și o decizie privind gestionarea directă a proiectului. Se vor ocupa primăriile locale direct, Metrorex sau se va apela la consultanță externă?

Un alt punct corelat cu gestionarea și pe care îl considerăm sensibil și de luat în calcul este planul de subvenție.

De cine va fi plătită? Cum va fi organizat bugetul local în cazul în care acesta va trebui să acopere și povara financiară a subvenției fără să fie afectate alte planuri de dezvoltare locală?

Considerăm că votul pentru metroul Cluj reprezintă un pas de bun augur pentru rezolvarea problemei traficului de multe ori deja sufocant, dar decizia de astăzi trebuie tratată cu responsabilitate și trebuie dublată de celelalte măsuri privind infrastructura de transport.

Orașul se dezvoltă continuu, iar administrația locală trebuie să ducă la capăt și celelalte proiecte promise cetățenilor, nu să se concentreze pe promisiunile că în viitor, cu metrou, toate problemele din trafic vor fi rezolvate!”, arată Camelia Sălcudean, președinte USR PLUS Cluj.




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate