Connect with us

ACTUALITATE

EXCLUSIV. Macarale gigant, de 800 de tone, aduse pentru coborârea celor două ”cârtițe” în puțul metroului de Cluj

Publicat


cârtițe

Antreprenorul general al proiectului metroului din Cluj, firma turcă Gulermak, continuă lucrările la puțul de lansare al celor două ”cârtițe” – Tunnel Boring Machine (TMB), care au sosit în luna decembrie 2024 din China. Startul lucrărilor la pereții mulați ai puțului a fost dat în 11 august, și, din cauza complexității lucrării, nu există o estimare a finalizării acestora.

Reprezentanții Gulermak au explicat pentru Cluj24 că, în această etapă, se lucrează la construcția pereților mulați ai puțului, iar piloții secanți care fac parte din sistemul de sprijin au fost finalizați.

”Următoarele etape sunt excavarea și turnarea contravântuirilor din beton, precum și a radierului, care vor asigura stabilitatea necesară înainte de coborârea și montarea celor două TBM-uri.

Ne dorim să oferim mai multă predictibilitate, fiind un proiect pe care cetățenii îl urmăresc cu interes.  De multe ori însă, apar condiții externe greu de anticipat, cum ar fi condițiile din teren și vremea, care pot influența ritmul de lucru.

Estimarea actualizată privind termenul de finalizare va fi comunicată public imediat ce toate verificările tehnice sunt confirmate”, au spus oficialii constructorului.

Tehnologii de spargere a rocilor dure

Întrebați dacă sunt întârzieri din cauza descoperirii unei roci dure la săparea pereților puțului, aceștia au spus că straturile de rocă (formațiuni de rezistență moderată) au fost anticipate în studiile geotehnice, ”iar prezența unor condiții geologice complexe este firească pentru un proiect de infrastructură de asemenea amploare și adâncime”.

”În astfel de situații folosim tehnologii specializate de spargere. Aceste metode sunt standard în construcțiile subterane și ne permit să avansăm fără a compromite siguranța sau calitatea lucrărilor”, au precizat reprezentanții Gulermak.

Soluții pentru piloții de pe traseu

În ceea ce privește o altă problemă, cea a unor piloți amplasați anterior pe traseul metroului, soluția tehnică optimă este îndepărtarea acestora prin metode specializate, adaptate la cerințele structurale și de siguranță ale zonei: ”Deoarece piloții existenți coboară până la adâncimi mari, aceștia vor fi înlăturați treptat, prin tăiere și spargere, în faza de excavare a stației”.

Reprezentanții Gulermak a menționat că cele două TBM-uri vor fi operate de o echipă mixtă de specialiști internaționali, organizați în schimburi, deoarece utilajele funcționează 24/7.

”Pe parcursul funcționării TBM-urilor, ne propunem să asigurăm transfer de cunoștințe către ingineri și studenți locali, pentru a stimula formarea de noi generații de experți în proiecte de infrastructură subterană.

Macarale gigant pentru cârtițe

Operațiunile de ridicare a pieselor TBM-urilor vor fi realizate cu macarale pe șenile (crawler cranes) cu capacitate de 600–800 tone, asistate de macarale auxiliare pentru componentele mai mici.

Asamblarea durează, în medie, 6 săptămâni pentru fiecare utilaj.

Este o etapă tehnică spectaculoasă, ne vom asigura că aceasta va fi înregistrată și vom transmite imaginile pe paginile dedicate din social media”, au conchis reprezentanții Gulermak.

Lucrările la metroul Clujului au început, oficial, în 5 iunie 2024, proiectul fiind estimat la 2 miliarde de euro.

Termenul de finalizare este vara anului 2031.




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate