Connect with us

ADMINISTRAȚIE

Cursuri printre șantiere la mai multe școli din Cluj. Părinții cer Primăriei să mute orele pe perioada lucrărilor de construcție

Publicat


Scoli în șantier Cluj

În mai multe școli din Cluj-Napoca, lucrările de renovare energetică realizate prin fonduri PNRR se desfășoară în paralel cu orele de curs. Părinții reclamă condiții nesigure pentru elevi și solicită autorităților să ia măsuri.

Mai multe școli din Cluj-Napoca se confruntă cu situații excepționale la începutul anului școlar, în condițiile în care lucrările de renovare energetică au loc simultan cu orele de curs.

„Zeci de părinți panicați de riscurile la care sunt expuși copiii lor”

Consilierul local USR, Alexandra Oană, a ridicat problema în cadrul unei ședințe, semnalând că în ultimii 20 de ani nu s-a construit nicio școală nouă în Cluj, în ciuda dezvoltării unor cartiere întregi.

„În ultimii 20 de ani, nu s-a construit nicio școală nouă, deși s-au autorizat cartiere întregi. În ultimii 10 ani, numărul de elevi a crescut cu peste 10.000 de elevi și continuă să crească, iar cele două proiecte de școli noi, din Borhanci și din Bună Ziua, din păcate, înaintează într-un ritm foarte încet. La toate acestea, anul acesta se adaugă situația generată de renovarea energetică prin PNRR a mai multor școli, creșe și grădinițe. Nimeni nu pune la îndoială oportunitatea și beneficiile acestor renovări, dar nu putem trece peste modul în care sunt gestionate aceste șantiere. E ceva ce ne-a transmis zeci de părinți panicați de riscurile la care sunt expuși copiii lor”, a arătat Alexandra Oană.

Elevii merg la școală în schimburi, printre muncitori și utilaje

Consilierul local USR a citit mai multe mesaje primite de la părinții elevilor din școlile și grădinițele unde lucrările se desfășoară în paralel cu orele de curs, cele mai alarmante situații fiind semnalate la Școala Gimnazială „Constantin Brâncuși” și la Grădinița „Micul Prinț”.

Pentru a facilita ținerea cursurilor pentru toți elevii înscriși, conducerea școlii a apelat la soluții „de avarie”, inclusiv începerea cursurilor de la ora 7 sau după-masa, sau scurtarea orelor la 40 de minute și pauze de 5 minute.

Potrivit viceprimarului Dan Tarcea, din 2.338 de clase existente la nivelul municipiului Cluj-Napoca, doar 177 funcționează în mai multe schimburi.

Copiii, nevoiți să învețe în frig și praf

Părinții reclamă că elevii sunt nevoiți să învețe în condiții de praf și de gălăgie, dar și că nu au fost informați din timp despre condițiile în care se vor desfășura orele pe perioada lucrărilor. Ei arată că situația este și mai periculoasă pentru elevii cu afecțiuni respiratorii, care nu au voie să inhaleze praf.

La ședință a luat cuvântul inclusiv părintele unui elev de la Școal „Constantin Brâncuși”, care a relatat că elevii nu au avut acces la toalete în clădire și au fost nevoiți să o folosească pe cea de la sala de sport.

„Elevii, profesorii și părinții au parte de un real disconfort. În prima săptămână, elevii nu au WC funcțional în clădire, ci  merg la cea de la sala de sport. Școala are jumătate de acoperiș dat jos, cu o prelată peste. Este dată jos hidroizolația și termoizolația, vin temperaturile scăzute. Nu cred că va fi confort termic la etajul 2, unde sunt sălile de curs. Trebuie pusă presiune pe constructor, măcar pentru lucrările critice. Copiii vor sta în praf. Am găsit spații unde se pot muta cursurile, cu câteva luni înainte, autorizate ca școli private, le-am pierdut în detrimentul altor școli pentru că școala ne-a promis că totul va rezolvat până la începutul anului școlar”, a spus un părinte, care a intervenit în ședința Consiliului Local.

„Durează șase luni, un an, după aceea intrăm în altă logică”

Primarul Emil Boc a încercat să calmeze îngrijorările părinților, explicând că lucrările sunt necesare pentru a moderniza infrastructura școlară și că disconfortul actual este doar temporar.

„Aș vrea să le transmit tuturor părinților că îngrijorările lor legitime sunt prioritare pentru noi. Am păstrat un constant și continuu proces de comunicare cu conducerea școlilor și cu părinții, pentru a fi informați, pentru a știi ce se întâmplă. Trebuie să ne modernizăm școlile, trebuie să folosim cei 45 milioane de euro gratis pe care îi avem acum. Există un disconfort și doar prin înțelegere putem reuși. Este o lucrare de amploare mare la Brâncuși și toate eforturile au fost făcute, astfel încât să fie diminuat disconfortul. Tot ce este omenește posibil, se face. (…) Durează șase luni, un an de zile, dar după aceea intrăm în altă logică, ne vom bucura cu toții de condiții mai bune”, a explicat primarul.

Boc aruncă vina în curtea comunelor învecinate

În ceea ce privește lipsa locurilor în școlile din municipiu, Emil Boc a aruncat o parte din responsabilitate asupra comunelor din jurul Clujului, care nu au investit suficient în infrastructura educațională, punând astfel o presiune suplimentară pe școlile din oraș.

„O altă realitate, demonstrată prin cifre, dar care nu se spune, este că populația municipiului Cluj-Napoca nu a crescut în ultimii 10 ani, suntem tot acolo, dar cereți 100 de școli noi. Noi am făcut echivalentul a șase, mai facem încă patru. De unde e diferența? În Florești, unde sunt 80.000 de oameni, abia acum primarul face niște școli noi. Clujul plătește prețul incompetenței administrațiilor din preajmă care nu și-au sincronizat nici infrastructura rutieră, nici pe cea educațională cu nevoile lor. Cine plătește prețul oalelor sparte? Clujul. (…) Evident că omul nu este vinovat că stă în Florești, Apahida sau în altă parte, ei sunt clujeni, mă deranjează că nu se recunoaște această realitate. Aruncăm tot ce e rău pe Cluj și restul sunt îngeri. Clujul se ocupă de toată zona metropolitană pe toate problemele pe care le are, transport, educație, sănătate.

Că legislația permite ca cineva să își facă flotant și să vină presiune pe școlile din Cluj e vina municipiului? Știți bine problemele acestea și vă ascundeți după deget. Știți bine că se fac flotante peste noapte și de a doua zi ești acolo la școală. Să spunem lucrurilor pe nume”, a mai arătat edilul.

Luccrările la acoperiș, gata în ianuarie

Conform managerului de proiect, lucrările la acoperișul provizoriu al Școlii „Brâncuși” vor fi finalizate până la sfârșitul lunii octombrie, iar WC-urile și sistemul de încălzire sunt funcționale. „Am luat măsuri pentru siguranța elevilor, delimitând șantierul și construind un tunel de acces,” a explicat acesta, oferind asigurări că lucrările la etajul 2 vor fi gata în ianuarie 2025.

Lucrările de renovare continuă în mai multe școli din oraș. Vezi aici lista școlilor și a intervențiilor.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

ADMINISTRAȚIE

Autobuzele școlare scot zilnic 850 de mașini din trafic. Tarcea: Clujenii au prins încredere în transportul public

Publicat

De

CTP școlar

Autobuzele școlare din Cluj-Napoca au un impact semnificativ asupra traficului din oraș, este de părere viceprimarul Dan Tarcea. Potrivit acestuia, 850 de mașini sunt eliminate zilnic de pe străzile din municipiu datorită transportului dedicat elevilor.

Viceprimarul Dan Tarcea a subliniat succesul proiectului de transport școlar, arătând că acesta reduce semnificativ aglomerația în intervalul de vârf al dimineții.

Circa 850 de mașini scoase zilnic din trafic

El a afirmat că luni, 16 septembrie, peste 950 de elevi și părinți au fost transportați cu autobuzele școlare, eliminând, probabil, în jur de 850 de mașini din trafic la orele de vârf ale dimineții.

„Ieri (luni – n.red.) am transportat 899 de copii cu autobuzele școlare și 53 de părinți. Eu cred că a fost o investiție foarte bună, cea cu autobuzele școlare. Gândiți-vă că, cel mai probabil, am scos din trafic 850 de mașini, nu mai sunt în trafic dimineața în intervalul 7.30 – 8, atunci când copiii trebuie să meargă la școală”, a explicat Dan Tarcea, la Ziua Live.

14 rute, deservite de autobuzele școlare

Proiectul autobuzelor școlare din Cluj include 14 rute operate cu 19 mijloace de transport în comun. Tarcea a evidențiat faptul că, de la an la an, tot mai mulți locuitori ai orașului aleg transportul public în detrimentul mașinilor personale.

„Vom continua acest proiect, sunt 14 rute cu 19 mijloace de transport în comun. Clujenii au prins încredere în transportul public și vedem că de la an la an există un apetit tot mai mare de a folosi transportul în comun”, a mai arătat viceprimarul.

Citește mai departe

EVENIMENT

Roxana Mînzatu, membră a PSD, numită vicepreședinte al Comisiei Europene. A primit și un portofoliu major

Publicat

De

Roxana M[nzatu, vicepreședinte CE

Roxana Mînzatu, europarlamentar din partea PSD, va fi vicepreședinte executiv al Comisiei Europene, a anunțat președinta CE, Ursula von der Leyen. Această funcție este o premieră pentru România.

De asemenea, Mănzatu va deține și portofoliul pentru educație, ocuparea forței de muncă și drepturi sociale.

Roxana Mînzatu, membră a PSD, numită vicepreședinte al Comisiei Europene. A primit și un portofoliu major

Roxana Mînzatu este cea de a doua propunere venită din partea României, după ce premierul Marcel Ciolacu l-a nominalizat inițial pe Victor Negrescu.

Negrescu a obținut postul de vicepreședinte al Parlamentului European, iar Ramona Mînzatu este numele înaintat de premier, după ce președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a cerut ca România să nominalizeze o femeie.

Roxana Mînzatu a primit și un portofoliu important

Roxana Mînzatu a primit și unul dintre cele mai importante portofolii. Este vorba de Competențe și Educație, Locuri de muncă și drepturi sociale, demografie.

„Un portofoliu major, care va administra o cincime din bugetul UE, mai exact 235 de miliarde de euro”, a anunțat și Marcel Ciolacu, premierul României.

Acesta a mai precizat că, astfel, România devine parte a deciziei în Uniunea Europeană.

Roxana Mînzatu va coordona atât partea de educație, cât și zona de politici sociale, dar și programele de finanțare aferente acestor domenii, respectiv Fondul Social European Plus, Fondul Social pentru Climă și Erasmus+.

Roxana Mînzatu are 44 de ani. În anul 2016 a fost aleasă deputat în Parlamentul României, iar în 2019 a fost numită ministru al Fondurilor Europene.

În 2024, Roxana Mînzatu a devenit europarlamentar.

Foto: Facebook

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Bărbat care lovea oglinzile unor mașini parcate în Mănăștur, prins de polițiștii locali

Publicat

oglinzile

Polițiștii locali din cadrul patrulei de ordine publică au depistat azi noapte pe strada Grigore Alexandrescu, în dreptul imobilului cu nr. 39, o persoană de sex masculin care lovea oglinzile autovehiculelor aflate în parcări, distrugându-le.

”În urma verificărilor efectuate s-a constatat faptul că 7 autovehicule aveau oglinzile distruse.

Autorul distrugerilor a fost identificat și predat Secției 4 Poliția municipiului în vederea continuării cercetărilor pentru săvârșirea infracțiunilor de distrugere”, arată Primăria Cluj-Napoca.

Bărbatul a acționat și pe străzile Bucium, dar și Ciobanului.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Park&ride-ul de la Aeroport, tarif diferențiat pentru cei care lasă mașina pe termen lung. Tarcea: Nu vrem un cimitir de mașini

Publicat

De

Viceprimarul municipiului Cluj-Napoca, Dan Tarcea, a subliniat că park&ride-ul nu va funcționa ca o parcare pentru aeroport, ci ca o facilitate pentru cei care vin din afara orașului și își lasă mașinile pentru scurt timp aici.

Noua parcare va avea 863 de locuri și este destinată exclusiv utilizării de scurtă durată de către cei care vin din alte localități și doresc să își continue deplasările în oraș folosind mijloacele de transport în comun sau taxiurile.

„Facem park&ride la intrarea în municipiul Cluj-Napoca și aș vrea să lămuresc un aspect: foarte multă lume m-a întrebat dacă facem parcare pentru aeroport. Răspunsul este nu. Nu facem parcare pentru aeroport, facem o parcare pentru cei care vin din afara orașului să lase mașina acolo, să ia mijlocul de transport în comun, să își rezolve treaba în interiorul orașului cu mijlocul de transport în comun sau cu taxiul, după care să meargă înapoi să își ia mașina și să plece în localitatea de domiciliu. Park&ride înseamnă că parchezi și pleci, asta este explicația. Vor fi 863 de locuri de parcare”, a declarat viceprimarul Dan Tarcea, la Ziua Live.

Creștere exponențială pentru parcarea pe termen lung

Viceprimarul a detaliat modul în care va funcționa acest park&ride, menționând că se va aplica un tarif diferențiat pentru a descuraja parcările pe termen lung.

În primele ore, tariful va fi redus, dar va crește exponențial dacă utilizatorii vor să lase mașina pentru o perioadă mai îndelungată.

„Nu se va putea întâmpla acest lucru pentru că vom avea un tarif diferențiat, cu un tarif mic pentru primele ore – nu aș putea să vă spun încă pentru câte ore, vom stabili în comisii – și un tarif care va crește exponențial dacă vii să lași mașina pe termen lung acolo. Nu dorim să transformăm această parcare într-un cimitir de mașini, unu la mână, nu ne dorim să facem «concurență» aeroportului, pentru că nu acesta este scopul. Scopul este ca cei care au treabă în oraș o zi sau care fac naveta să își lase mașina și să folosească transportul în comun, nu să își lase mașina acolo și să plece în vacanță. De acest lucru trebuie să se ocupe aeroportul și companiile private”, a arătat viceprimarul.

Nici studenții nu vor putea parca pe termen lung

Dan Tarcea a subliniat, de asemenea, că Park&Ride-ul nu este destinat studenților care doresc să își lase mașina pentru perioade mai lungi de timp: „Nu îmi doresc nici să vină un student la Cluj, să își lase mașina în park&ride, să meargă la facultate și apoi la finalul săptămânii să își ia mașina și să plece acasă”.

Principalele obiective propuse la park&ride-ul de la Aeroport sunt:

  • realizarea unei parcări amenajate cu 863 de locuri de parcare, inclusiv 8 peroane pentru autocare;
  • amenajarea acceselor auto şi pietonale, cu infrastructura şi dotările aferente;
  • stații de bike sharing, cu infrastructura şi dotările aferente;
  • stații pentru mijloacele de transport în comun, cu infrastructura şi dotările aferente;
  • amenajarea accesului din drumul național;
  • amenajarea de spații verzi aferente;
  • realizarea unui terminal tip autogară (P+1).

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax