Connect with us

EDUCATIE

Reformă majoră la liceu. Daniel David: Analfabetismul funcțional, un risc de securitate națională, va fi drastic redus

Publicat


Noi programe la liceu

Programele școlare pentru liceu au fost publicate în transparență instituțională, a anunțat ministrul Educației, clujeanul Daniel David.

Oficialul spune că acestea marchează o schimbare profundă a unui curriculum vechi de aproape 20 de ani și subliniază că reforma este esențială pentru reducerea analfabetismului funcțional, pe care îl consideră „un risc de securitate națională”.

Programe noi pentru liceu, orientate spre opt competențe-cheie

Ministerul Educației a pus în dezbatere publică noile programe pentru disciplinele din învățământul liceal, urmând ca, în următoarele zile, să fie transparentizate și programele conexe disciplinelor care vor fi predate în clasa a IX-a.

Reforma este construită în jurul a opt competențe-cheie: comunicare și alfabetizare, competențe multilingvistice, STEM, digitale, competențe de viață, civice și juridice, antreprenoriale, respectiv competențe culturale și artistice.

Programele pot fi consultate AICI.

Ministrul Daniel David vorbește despre o „schimbare paradigmatică”, care înlocuiește structuri educaționale învechite cu un model adaptat la realitățile actuale și la profilul elevului așteptat de societatea modernă.

Echilibru între științe, cultură națională și educație pentru viață

Primul pas în reformarea curriculumului a fost adoptarea planurilor-cadru, care stabilesc reperele disciplinare și numărul de ore. Acestea au fost concepute în două variante: standard și alternativă.

Daniel David spune că varianta standard este rezultatul unui proces amplu de dezbateri, în care s-a urmărit menținerea echilibrului între disciplinele științifice și cele religioase, dar și între conținuturile dedicate culturii naționale și cele orientate spre formarea competențelor de viață.

Pentru cei care au dorit mai multă libertate, ministerul a propus și o variantă alternativă, care permite personalizarea accentuată a învățării la nivelul fiecărei școli și al fiecărui elev.

„Numai printr-un echilibru între științe și religie, pe de o parte, și între cultura națională și pregătirea pentru viață, pe de altă parte, putem forma buni specialiști, buni cetățeni și oameni cu o calitate bună a vieții”, a precizat ministrul.

Daniel David: „Analfabetismul funcțional va fi drastic redus”

Noile programe vor fi urmate de un proces amplu de elaborare a manualelor și formare a profesorilor. Iar efectele, spune ministrul, se vor vedea odată cu generația care intră în clasa a IX-a în anul școlar 2026–2027.

Daniel David atrage atenția că analfabetismul funcțional a devenit în ultimii ani „un risc de securitate națională”, iar reforma de curriculum este vitală pentru combaterea acestuia.

Potrivit ministrului, analfabetismul funcțional la nivel liceal înseamnă:

  • incapacitatea de a utiliza competențele în activități reale, ceea ce îi expune pe tineri la manipulări, pseudoștiință și teorii conspiraționiste;
  • integrare deficitară pe piața muncii;
  • competențe insuficiente de comunicare și alfabetizare numerică.

„Generația formată după noile programe va atinge standardele educaționale de care România are nevoie”, spune Daniel David, convins că reforma va produce rezultate vizibile.

Programe construite de peste 1.500 de specialiști și sincronizate cu standardele internaționale

În elaborarea noilor programe au fost implicați peste 1.500 de profesori, cercetători, experți universitari și reprezentanți ai mediului socio-economic. Echipele au lucrat după repere clare:

  • echipe mixte preuniversitar–universitar, pentru continuitate academică;
  • adaptarea conținuturilor după modele internaționale eficiente;
  • introducerea treptată a formării de competențe, pentru a întări rolul științei și a combate pseudoștiința;
  • coordonare transdisciplinară pentru a evita blocajele și suprapunerile inutile.

O noutate majoră este alocarea a 25% din timpul fiecărei discipline pentru activități remediale, care prevăd fixarea competențelor, folosirea lor în viața reală și dezvoltarea performanței.

Ministrul recunoaște că procesul nu a fost lipsit de controverse. Chiar și în interiorul grupurilor de lucru au existat discuții aprinse, dar le consideră un semn de normalitate academică.

„Știm că sintezele bune se nasc din teze și antiteze”, a conchis Daniel David, subliniind că dialogul și expertiza acumulată au dus la un curriculum modern, adaptat generațiilor actuale și viitoare.




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate