EVENIMENT
Cum sunt AUDIAŢI copiii abuzaţi SEXUAL. 85% dintre SESIZĂRI se CLASEAZĂ. Psiholog al Curţii de Apel Cluj
În premieră pentru România, Asociaţia pentru Victimele Infracţiunilor Sexuale (AVIS), în parteneriat cu Institutul Naţional al Magistraturii (INM), organizează on-line, în perioada 26 – 29 octombrie 2021, un program de formare intensiv în Evaluarea Validităţii Declaraţiilor – EVD (Statement Validity Assessment – SVA), pentru 20 de procurori şi psihologi români. 2 experţi din Germania alături de 2 coordonatori din România vor facilita învăţarea acestui instrument ştiinţific menit să determine credibilitatea mărturiilor copiilor care au fost abuzaţi sexual.
„În majoritatea cazurilor având ca obiect abuzurile sexuale comise asupra minorilor nu există alte probe decât cele care rezultă din declaraţia victimei. Practic, copilul este singurul actor care poate oferi probe directe în ceea ce priveşte abuzul la care a fost supus.
În acest context, evaluarea credibilităţii mărturiei copilului cu mijloace fundamentate ştiinţific se impune cu necesitate”, arată procurorul Marian Truşcă, formator în cadrul Institutului Naţional al Magistraturii şi procuror al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti.
„E posibil ca 7.500 dintre aceste acuzaţii să fi fost reale”
85% dintre sesizările privind infracţiuni sexuale împotriva copiilor se clasează în România, din cauza faptului că autorităţile nu pot recunoaşte adevărul din mărturiile victimelor. În statisticile de anul trecut ale Ministerului Public apăreau în instrumentare nu mai puţin de 9.500 dosare de viol, act sexual cu minor, racolare în scopuri sexuale, corupere sexuală, pornografie infantilă.
Mai puţin de 15% dintre sesizări pleacă în instanţă, deşi dacă ne raportăm la studii, e posibil ca 7.500 dintre aceste acuzaţii să fi fost reale.
„În investigarea infracţiunilor sexuale comise asupra minorilor, credibilitatea declaraţiei copilului este crucială. Evaluarea Validităţii Declaraţiilor este o metodă care se bazează pe conţinutul verbal al declaraţiei pentru a analiza credibilitatea acesteia. Pentru ca această metodă să funcţioneze optim, audierea copiilor victime se realizează după principii ştiinţifice prin utilizarea unui protocol de interviu, cum este protocolul NICHD.
De asemenea, această metodă integrează în analiză şi alte informaţii din contextul infracţiunii identificate în literatura ştiinţifică ca fiind relevante pentru înţelegerea cazului, cum ar fi contextul primei dezvăluiri realizată de copil. Astfel, EVD reprezintă un demers complex, bazat pe testarea de ipoteze şi fundamentat empiric”, declară George Visu-Petra, expert în cadrul Institutului Naţional al Magistraturii şi psiholog al Curţii de Apel Cluj Napoca.
„Un copil care şi-a găsit puterea să mărturisească un abuz este direcţionat spre un test poligraf”
Evaluarea Validităţii Declaraţiilor este cel mai utilizat instrument de determinare a veridicităţii conţinuturilor verbale şi este acceptat ca probă în instanţele din Germania, Suedia şi Olanda. În Marea Britanie, Statele Unite ale Americii şi Canada, unde EVD nu este acceptată ca probă în instanţă, este utilizată frecvent în cadrul cercetării penale.
„Intenţionăm să reducem povara pe care sistemul de justiţie şi chiar cel de protecţie socială o pun, în acest moment, pe umerii victimelor. Este ca şi cum funcţionarii statului, oameni buni în afara programului de lucru, empatici şi dornici să ajute, uită, când sunt la serviciu, că au contact cu persoane vulnerabile, copii care au trecut prin experienţe traumatice şi că reacţiile lor nu pot fi încadrate în tipare obişnuite, expeditive.
În realitate, de rutină în multe locuri din România, un copil care şi-a găsit puterea să mărturisească un abuz este direcţionat spre un test poligraf”, afirmă Mihaela Chiper, preşedinte al Asociaţiei pentru Victimele Infracţiunilor Sexuale.
„Traumatizarea sexuală a copiilor există, iar vindecarea consecinţelor ei este posibilă. Dacă luăm în serios acest fenomen, atunci este necesar să îi pregătim pe toţi cei implicaţi direct în procesul de identificare a traumatizării: procurori, psihologi, părinţi, profesori.
„Procurorii vor deveni mai eficienţi”
Cursul acesta oferă informaţii şi formează abilităţi procurorilor şi psihologilor pentru a sprijini copilul în cel mai adecvat mod, facilitând astfel identificarea abuzului, a consecinţelor acestuia în psihicul şi corpul copilului, a strategiei de abordare a procesului legal, precum şi a strategiei de tratament psihologic.
Procurorii vor deveni mai eficienţi, copiii mai încrezători că pot spune adulţilor ce se întâmplă cu ei, iar psihologii vor putea interveni mai rapid şi mai potrivit. Astfel, copiii sunt mai protejaţi şi recuperarea este mai rapidă”, explică psihologul Diana Vasile, preşedinte al Institutului pentru Studiul şi Tratamentul Traumei.
Formatorii programului sunt doi psihologi judiciari, experţi ai Academiei Germane pentru Judecători şi Academiei Germane pentru Psihologie:
* Dipl. Psih. Claudia Wendorf Expert, psiholog judiciar,
* Dipl. Psih. Christina Gropler Expert, psiholog judiciar.
Acest seminar are ca scop nu doar pregătirea grupului pilot de specialişti, ci şi pregătirea de experţi pentru formarea altor profesionişti în utilizarea EVD (SVA). Astfel, pe lista de participanţi au fost selectaţi procurorii cu cele mai bune rezultate în anchete prin utilizarea protocolului NICHD (National Institute for Child Health and Development), precum şi psihologi doctoranzi sau cu studii post-universitare (post-doctorale), activitate academică şi practică în două domenii de nişă: evaluare şi expertiză psihologică şi detecţia comportamentelor simulate”, informează organizatorii.
Foto: Arhivă
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Cuantumul contribuției minime lunare la pensie a crescut. Casa pe Pensii Cluj va modifica contractele de asigurare socială
Cuantumul contribuției minime lunare la pensie s-a modificat de la 1 ianuarie 2025,ca urmare a creșterii salariului minim pe economie.
În acest context, Casa de Pensii Cluj anunță că va modifica, din inițiativă proprie, toate veniturile asigurate înscrise în contractele de asigurare socială, care sunt sub salariul minim pe economie.
A crescut cuantumul contribuției minime lunare la pensie
Începând cu data de 1 ianuarie 2025, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată crește la 4.050 de lei. Astfel, începând cu acceași dată, nivelul minim al venitului lunar asigurat înscris în contractul de asigurare socială încheiat cu casa de pensii este de 4.050 de lei, iar cuantumul contribuției de asigurări sociale aferent acestui venit este de 1.013 lei, anunță Casa de Pensii Cluj.
În acest context, reprezentații Casei de Pensii Cluj au anunțat că, din inițiativa propirie și cu notificarea asiguratului, se vor modifica toate veniturile asigurate înscrise în contractele de asigurare socială al căror nivel se situează sub nivelul minim de 4.050 de lei.
În același timp, reprezentanții Casei de Pensii Cluj au precizat că noua valoare de 4.050 de lei nu are implicații pentru contractele de asigurare socială cu asigurare retroactivă, încheiate până la data de 1 ianuarie 2025.
Cadavrul unui bărbat a fost găsit sâmbătă pe malul unui lac din comuna clujeană Chinteni.
Pe trupul neînsuflețit nu au fost găsite urme de vioelnță, dar poliția face cercetări în acest, inclusiv pentru a identifica persoana .
Cadavrul unui bărbat a fost găsit pe malul unui lac din Chinteni
Poliția municipiului Cluj-Napoca a fost sesizată, prin apel 112, în jurul orei 16.00, cu privire la descoperirea unui cadavru pe malul unui lac situat pe raza localității Chinteni.
În urma sesizării, a fost constituită o echipă complexă, formată din polițiști ai Poliției municipiului Cluj-Napoca, Serviciului de Investigații Criminale și Serviciului Criminalistic, care au efectuat cercetarea la fața locului, sub coordonarea unui procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Cluj, pentru stabilirea tuturor circumstanțelor în care a survenit decesul.
Nu au fost descoperite urme de violență pe corpul bărbatului
Cu ocazia cercetărilor efectuate nu au fost descoperite probe, mărci traumatice ori leziuni de violență care să indice o posibilă cauză de agresiune de natură să-i fi provocat decesul.
În prezent, se desfășoară activități pentru identificarea cadavrului și clarificarea împrejurărilor în care a survenit decesul acesteia.
Totodată, cadavrul a fost transportat la Institutul de Medicină Legală Cluj-Napoca, unde va fi efectuată expertiza medico-legală.
Foto: Arhivă
CFR Cluj a jucat, duminică seara în deplasare, cu FC Botoșani, în etapa a 22-a a Superligii de fotbal. Clujenii ocupau locul 5 cu 35 de puncte, în timp ce botoșănenii erau pe locul 15 cu 18 puncte. Meciul se termină egal, 1-1, goluri marcate de Lopez (min.85), respectiv Korenica (min.10), clujenii ratând locul 2 după ce au preferat să apere scorul înregistrat din min.10 în loc să pună pericol pe poarta lui Anestis, grație strategiei gândite de „Bursuc”.
Echipele de start:
FC Botoșani: Anestis – Friday Adams, Sadiku, Țigănașu, Pavlovic – Enriko Papa, Ferreira – Cîmpanu, Ongenda, Bodișteanu – Chică-Roșă
Rezerve: Pap, Alin Ciobanu, Petro, Șeroni, Eugen David, Mouadib, Pănoiu, Ed. Florescu, Enzo Lopez, Salomon
Absenți: Matricardi, Miron, Mitrov (suspendați), Benzar (accidentat)
Antrenor: Leo Grozavu
CFR Cluj: Hindrich – Graovac, Bolgado, Aly Abeid, Camora – Tachtsidis, Kader Keita, Fica – Postolachi, Louis Munteanu, Korenica
Rezerve: Rareș Gal, Simao Rocha, Țîrlea, Boben, Djokovic, R. Filip, Ad. Păun, Deac, Andreas Sfait, Nkololo, Juric
Absent: M. Popa (accidentat)
Antrenor: Dan Petrescu
CFR Cluj începe bine partida și în min.10 are 1-0 prin golul marcat de Korenica. La adăpostul scorului, clujenii se mulțumesc să destrame tentativele de atac ale Botoșaniului și să încerce să dea lovitura pe contraatac.
În min.20, Loius Munteanu este perfect angajat în careu de Korenica însă Anestis reușește să respingă mingea plasată de atacantul clujean.
La rândul lor, moldovenii au o ocazie mare în min.30, când Papa trimite cu capul puțin pe lângă poartă. În min.44, Cîmpanu trimite lobat pe poarta lui Hindrich însă goalkeeper-ul clujean respinge peste bară.
În repriza a doua, CFR cedează total inițiativa și se lasă călăriți de moldoveni. Din fericire pentru clujeni, Botoșaniul nu reușește să finalizeze.
În min.72, Munteanu ratează cu poarta goală, șutul lui slab fiind respins de pe linia porții. La aceeași fază, nu se acordă penalty la un henț în careu, asta după ce faza a fost analizată la VAR. Peste două minute, același Munteanu ratează o lovitură cu capul din 6m.
Și ceea ce trebuia să se întâmple, se întâmplă: în min.85, Lopez înscrie din 6m după o retragere târzie a liniei de fund clujene, pentru 1-1.
Hindrich mai respinge un șut periculos al lui Florescu și meciul se termină egal, 1-1, cu o posesie zdobitoare a moldovenilor. CFR plătește pentru strategia falimentară a lui Dan Petrescu.
Notele Cluj24:
Hindrich 7 – Graovac 6, Bolgado 6, Aly Abeid 6, Camora 6 – Tachtsidis 6, Kader Keita 6, Fica 6 – Postolachi 5, Louis Munteanu 6, Korenica 7, Simao Rocha, Djokovic 5, Păun, Nkololo 7, Juric 5
EDUCATIE
Peste 6.000 de elevi clujeni încep luni probele scrise la simularea examenului de Evaluare Națională
Peste 6.000 de elevi clujeni susțin, începând de luni, 20 ianuarie, probele scrise în cadrul simulării județene a examenului de Evaluarea Națională, organizată la nivelul județului Cluj.
Elevii vor participa la simulatre în școlile în care învață.
Peste 6.000 de elevi clujeni încep simulările cu Limba română
Potrivit reprezentanților Inspectoratului Școlar (IȘJ) Cluj, din totalul celor 6.072 elevi de clasa a VIII-a, 4.560 sunt elevi din mediul urban, iar 1.512 sunt elevi care învață în unități de învățământ preuniversitar din mediul rural. Dintre aceștia 5.880 de elevi învață în unități de învățământ preuniversitar de stat, iar 192 de elevi sunt școlarizați în unități de învățământ preuniversitar private.
În municipiul Cluj-Napoca probele scrise în cadrul simulării județene a examenului de Evaluarea Națională, sesiunea ianuarie 2025, vor fi susținute de 3.289 elevi.
Marți, 21 ianuarie 2025, se va desfășura proba scrisă la Matematică, iar miercuri, 22 ianuarie 2025 va avea loc proba scrisă la Limba și literatura maternă, pentru elevii care studiază în limba minorităților naționale.
Accesul elevilor în săli este permis până la ora 8.30
Evaluarea lucrărilor scrise, în cadrul simulării județene a examenului de Evaluare Națională 2025, se realizează la nivelul unității de proveniență a elevilor, iar rezultatele vor fi comunicate în 29 ianuarie 2025.
Rezultatele obținute la simularea județeană nu se contestă, nu vor fi publice și nu vor fi afișate. La solicitarea scrisă a elevului sau a părintelui sau tutorelui, notele pot fi trecute în catalog.
Probele încep la ora 9:00, iar accesul elevilor în săli este permis până la ora 8:30. Elevii vor fi așezați câte unul în bancă, în ordine alfabetică, pe școală. Timpul alocat elaborării unei lucrări scrise este de două ore, din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fiecărui elev. Toate sălile de clasă în care se vor susține probele scrise din cadrul simulării Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a sunt dotate cu sisteme de supraveghere video și audio.
Elevii pot folosi numai cerneală sau pastă de culoare albastră
Pentru rezolvarea subiectelor, elevii claselor a VIII-a vor folosi numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar pentru executarea schemelor și a desenelor vor utiliza numai creion negru.
În acord cu prevederile legale în vigoare, comisiile din unitățile de învățământ preuniversitar în care se desfășoară simulările examenelor naționale îndeplinesc atribuții specifice și asigură organizarea și desfășurarea optimă a întregului proces. Rezultatele obținute de elevi la simularea județeană a Evaluării Naționale, sesiunea ianuarie 2025, sunt analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar în care acestea s-au desfășurat, prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri pentru îmbunătățirea performanțelor școlare.
Eventualele cazuri speciale, respectiv susținerea examenelor de către elevii cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare, vor fi gestionate la nivelul unităților de învățământ preuniversitar
Subiectele sunt elaborate la nivel județean, potrivit conținuturilor şi competențelor asociate programelor de examen, a transmis IȘJ Cluj.
Simularea, importantă pentru îmbunătățirea nivelului de pregătire
Simularea examenului de Evaluarea Națională este foarte importantă pentru elevii claselor a VIII-a, a transmis șefa IȘJ Cluj, Marinela Marc.
“Este important ca elevii să se acomodeze cu condițiile de desfășurare a examenului propriu-zis, cu structura subiectelor, cu completarea datelor pe foile tipizate de examen, cu încadrarea în timpul de lucru aferent probelor de examen. Consider că este binevenită această simulare județeană a examenelor, care oferă elevilor posibilitatea de a participa la o evaluare standardizată pentru întreg județul Cluj, înaintea simulării la nivel național organizată de minister, asigurându-se astfel un feed-back obiectiv cu privire la nivelul competențelor și a cunoștințelor pe care elevii le dețin.
Acest feed-back va permite cadrelor didactice optimizarea și reglarea demersului pentru perioada următoare și mai ales elaborarea unui set de măsuri specifice pentru îmbunătățirea nivelului de pregătire a elevilor până la data desfășurării examenelor, corelat cu nevoile de învățare ale elevilor la acest moment,” a declarat Marinela Marc.