EVENIMENT
Cum se acordă zile LIBERE pentru părinți pe durata suspendării cursurilor sau școlii online
Părinții care trebuie să supravegheze copiii în cazul în care cursurile sunt suspendate pot beneficia de zile libere plătite, scrie într-un articol Irina Marinescu, Director PwC România.
Recent, prin Ordonanța 110/2021, Guvernul a reglementat că pentru anul școlar în curs se acordă același tip de sprijin pentru părinți cu cel care a fost în vigoare anul trecut, în contextul pandemiei. Însă pe durata vacanțelor școlare, măsura nu se aplică.
Cine și în ce condiții beneficiază de zile libere?
Zilele libere se acordă obligatoriu de către angajator numai unuia dintre părinți, în cazul familiilor care au copii mai mici de 12 ani sau copii cu dizabilități de până la 26 de ani înscriși într-o unitate de învățământ sau într-o unitate de educație timpurie antepreșcolară. Pentru a putea fi acordate zile libere, locul de muncă ocupat de părinte trebuie să nu permită munca la domiciliu sau telemunca.
De asemenea, beneficiază de zile libere și părintele sau reprezentantul legal al copilului cu handicap grav neșcolarizat și părintele care are în îngrijire un adult cu grad de handicap grav care beneficiază de servicii de zi, a căror activitate a fost limitată sau suspendată ca urmare a răspândirii coronavirusului.
Pe de altă parte, nu beneficiază de zile libere părintele care se află în una sau mai multe dintre următoarele situații: este în concediu pentru creșterea copilului, este asistentul personal al unuia dintre copiii aflați în întreținere, este în concediu fără plată sau de odihnă, are raportul de muncă suspendat ca urmare a întreruperii temporare a activității angajatorului și nu realizează venituri supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Codului fiscal.
Zilele libere se acordă de la data depunerii cererii de către părinte la angajator, dar nu mai devreme de data la care se decide limitarea sau suspendarea activităților didactice. Cererea va fi însoțită de o declarație pe propria răspundere a celuilalt părinte, o copie a certificatului de naștere al copilului sau a documentului care atestă calitatea de părinte și, dacă e cazul, o copie a certificatului de încadrare în grad de handicap al copilului/adultului în vârstă de până la 26 de ani.
„Decontarea se face în termen de 30 zile lucrătoare de la data înregistrării documentelor”
Pentru decontarea sumelor aferente indemnizației, angajatorul depune cerere la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene/a municipiului București în a cărei rază teritorială își desfășoară activitatea angajatorul sau sucursala sau punctul de lucru al acestuia; cererea va fi însoțită de documente justificative privind îndeplinirea condițiilor de decontare a indemnizației.
Cererile se transmit în cel mult 30 de zile de la efectuarea plății contribuțiilor și impozitelor aferente indemnizației. Decontarea se face în termen de 30 zile lucrătoare de la data înregistrării documentelor.
Neacordarea de zile libere de către angajator conform prevederilor Ordonanței 110/2021 constituie contravenție și se sancționează cu amendă între 1.000 și 2.000 lei pentru fiecare persoană pentru care se refuză acordarea zilelor libere, fără a depăși valoarea cumulată de 20.000 lei. Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se efectuează de către inspectorii de muncă.
Care este cuantumul indemnizației?
Indemnizația pentru zilele libere este de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.
Indemnizația este supusă impozitării și plății contribuțiilor de asigurări sociale, de asigurări sociale de sănătate, precum și plății contribuției asiguratorii pentru muncă.
Persoanele fizice care beneficiază de indemnizația aferentă zilelor libere conform Ordonanței 110/2021 nu pot dispune de suma de până la 3,5% din impozitul pe venit aferent indemnizațiilor, pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private.
Condiții speciale
Angajații sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională și personalul din unitățile sanitare publice beneficiază de zilele libere numai cu aprobarea angajatorului.
În situația în care angajatorul nu aprobă cererea de acordare a zilelor libere, părintele are dreptul la o majorare acordată suplimentar drepturilor salariale cuvenite, în cuantum de 75% din salariul de bază/salariul de funcție/solda de funcție corespunzătoare unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, corespunzător numărului de zile lucrătoare.
Acest drept este condiționat de respectarea de către celălalt părinte a prevederilor privind telemunca sau dacă nu beneficiază deja de zile libere.
În cazul în care ambii părinți sunt angajați în domeniile menționate mai sus, poate beneficia doar unul dintre ei de o majorare acordată suplimentar drepturilor salariale cuvenite.
Sursa: Mediafax
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Clujul medical se poate lăuda și la capitolul integritate. Cea mai nouă Hartă a Șpăgii arată că în unitățile medicale din Cluj, actul medical este mai puțin condiționat ca în alte județe din țară.
Bucureștiul nu a prins top trei, dar este sub media națională a șpăgii.
La Cluj se dă cea mai puțină ȘPAGĂ comparativ cu alte spitale din țară
A apărut Harta Șpăgii pentru luna decembrie 2024, realizată de platforma graphs.ro. Conform acesteia, județul Cluj a înregistrat cea mai mică rată din țară privind solicitarea de mită de către personalul medical.
Astfel, în spitalele din Cluj, procentul solicitărilor de bani sau alte tipuri de recompensații din partea personalului medical este de 2,39%.
Clujul este urmat de județele Satu Mare, cu un procent de 3.31%, Timiș, cu un procent de 3.36%, Iași – 3.38% și Bihor, cu un procent de 3.44%. Cel mai rău în Harta Șpăgii din spitale stau județele Călărași cu 11.61%, Harghita, cu 10.32%, Olt, cu 8.81%, Ialomița, cu 8,74% și Covasna cu 8.56%.
Conform datelor graphs.ro, Bucureștiul se situeaza la 3.77%, iar media naționala la 4.21%.
Foto: pixabay.com
ECONOMIE
Construcții Erbașu poate începe lucrările pe „lotul Bechtel” Suplacu de Barcău – Chiribiș al Autostrăzii Transilvania
Construcții Erbașu a primit „undă verde” pentru construcția lotului Suplacu de Barcău – Chiribiș, abandonat în urmă cu mai bine de un deceniu de constructorul american Bechtel.
După ani întregi de licitații anulate și întârzieri, CNAIR a dat „undă verde” firmei de construcții Erbașu pentru începerea lucrărilor la lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 km) din Autostrada Transilvania (A3), scrie Economica.net.
Lucrările, realizate aproape pe jumătate de către constructorul american Bechtel, pot începe din data de 20 ianuarie, potrivit ordinului de începere a lucrărilor.
Proiectul fusese abandonat în 2013, când ministrul de atunci Dan Șova a decis rezilierea contractului cu Bechtel. Tronsonul fusese construit aproape 50%, inclusiv o mare parte din celebrul viaduct de 1,8 km de la Suplacu de Barcău peste lacul de acumulare cu același nume.
Doi ani pentru finalizarea lucrărilor
Contractul pentru finalizarea construcției celor 26,35 km prevedea 24 de luni: 6 luni proiectare și 18 luni execuție lucrări. Contractul în valoare de 884,12 milioane de lei a fost semnat în noiembrie 2023 cu antreprenorul Construcții Erbașu, acesta fiind primul contract de autostradă pe care l-a câștigat.
Pe traseul secțiunii de autostradă Suplacu de Barcău – Chiribiș vor fi construite opt poduri, opt pasaje și trei viaducte.
Sursa foto: Facebook/ Cristian Pistol
EVENIMENT
Marcel Ciolacu: Pensiile mici și medii, indexate în luna septembrie, dacă va permite bugetul
Prim-ministrul Marcel Ciolacu a declarat marți că o indexare a pensiilor mici și medii ar putea fi făcută în luna septembrie a acestui an.
Analiza privind indexarea se va face, însă, la prima rectificare bugetară din 2025.
Marcel Ciolacu: Pensiile mici și medii, indexate în luna septembrie, dacă va permite bugetul
Marcel Ciolacu a vorbit miercuri despre indexarea pensiilor în acest an, inghețată deocamdată din cauza dificultăților economice, prin Oardonanța trenuleț.
Premierul a declarat, într-o conferință de presă la Ministerul de Finanțe, că o indexare a pensiilor în luna septembrie va fi analizată la prima rectificare bugetară.
”Am stabilit, la fel cum am promis înainte de votul din Parlament, că vom veni la pensiile mici și medii la începutul acestui an cu o suplimentare și cu o majorare pe tip one-off până vom vedea execuția bugetară la prima rectificare, când se va analiza dacă se poate… dacă statul român și bugetul de stat își permite indexarea din luna septembrie”, a declarat Marcel Ciolacu.
Acesta a mai spus că este important ca investițiile prevăzute, în spcial în PNRR, unde există cofinanțări foarte mari, să nu fie afectate.
În același timp, Marcel Ciolacu a precizat că Guvernul va acorda, în continuare, și ajutoare de stat.
Pensiile trebuiau indexate la început de an, cu rata inflației.
CULTURA
Sute de mii de vizitatori din toate colțurile lumii, atrași în 2024 de muzeele Consiliului Județean Cluj
Peste 200.000 de vizitatori au trecut pragul muzeelor subordonate Consiliului Județean Cluj, în anul 2024, acestea fiind printre atracțiile principale atât pentru publicul clujean, cât și pentru turiști.
Astfel, Muzeul Etnografic al Transilvaniei a fost, și în anul precedent, una dintre principalele atracții din județ, acestuia trecându-i pragul nu mai puțin de 102.677 de vizitatori.
Parcul Etnografic, cel mai atractiv din județ
Dintre aceștia, 72.115 au fost atrași de secția în aer liber a muzeului, respectiv Parcul Etnografic Național „Romulus Vuia” din Hoia, restul de 30.562 fiind interesați de exponatele și evenimentele găzduite la sediul central al instituției, Palatul Reduta.
Numărul crescut al vizitatorilor din Parcul Etnografic s-a datorat și unor evenimente care atrag an de an un public numeros, dintre care amintim Jazz în the Park, Iarmaroc la Sat, Zilele Culturale Maghiare, și altele, organizate în acest cadru natural deosebit.
Muzeul de Artă, 72 de expoziții temporare în 2024
Muzeul de Artă Cluj-Napoca a rămas, și în anul 2024, un alt obiectiv turistic preferat de vizitatori, atrăgând prin expozițiile și manifestările culturale organizate la sediu 88.420 de persoane.
În decursul anului 2024, pe lângă expozițiile permanente, Muzeul de Artă Cluj-Napoca a realizat 72 de expoziții temporare la sediul instituției. De asemenea, lucrări din patrimoniul instituției au fost prezentate în expoziții de anvergură din țară, și nu numai.
Nu în ultimul rând, Muzeul Memorial „Octavian Goga” Ciucea a fost vizitat de 19.457 de persoane, valoare în ușoară creștere comparativ cu cea din 2023, când au fost înregistrați 18.723 de vizitatori. Și în anul recent încheiat s-a menținut tendința vizitării instituției preponderent de către elevi ai școlilor generale.