Connect with us

CULTURA

CRONICĂ DE FILM TIFF. Doru Pop: Un film ca un PARAVAN pictat

Publicat

tiff

Anul acesta TIFF-ul are o secțiune specială, dedicată filmului japonez. Secțiunea „Focus Japonia” include mai multe producții producții recente, dar filme etalon ale cinematografiei nipone, cum este Tokyo Story (1953) al lui Yasujirō Ozu. Așa cum observa David Bordwell în „Poetics of Cinema”, există un mod de a face filme „în stil japonez”, care presupune un dialog între „japonezitate” și asimilarea tehnicilor narative ori cinematografice „occidentale”. Paradigma cinemaului japonez, bazată pe o „poetică a existenței”, vine din tradiția benshi, a filmelor fără sonor, ce poate fi regăsită și în moștenirea lui Yasujirō Ozu, pentru care tăcerea are un rol la fel de important ca și acțiunea sau dialogurile.

Unele dintre filmele ce pot fi vizionate la Cluj, realizate de tineri regizori japonezi, cum este Yui Kiyohara (Îmi amintesc de fiecare noapte, 2023), continuă această tradiție a cinemaului vieții cotidiene, susținut de un mod neconvențional de a face cinema. Dacă Kiyohara, care a fost studenta lui Kurosawa, spune o poveste despre femei, filmul lui Kei Ishikawa (Un bărbat, 2023) este despre un bărbat mort, ale cărui secrete sunt descoperite de soție după ce acesta are un accident.

Iubitorii de comedie pot să vadă filmul lui Junta Yamaguchi care, chiar dacă nu mai este atât de tânăr, face parte din noua generație. Umorul din Ribâ, nagarenaide yo (tradus prea simplu cu Râul, 2023) se bazează pe ideea din Groundhog Day. Iar cei care preferă animațiile pot viziona Primul Slam Dunk (2022) regizat de Takehiko Inoue.

Preferatele mele sunt filmele lui Ryusuke Hamaguchi Răul nu există (2023), care a câștigat marele premiu al juriului la Veneția, Drive My Car (2021), care a candidat din partea Japoniei la premiile Oscar și Perfect Days, al lui Wim Wenders. La Wenders și la Evil Does Not Exist voi reveni după vizonare, dar Drive My Car, multiplu nominalizat la Oscaruri pentru cel mai bun film, cel mai bun film internațional, cel mai bun scenariu adaptat și cel mai bun regizor, este o bijuterie japoneză, reprezentativ pentru modul cum a evoluat acest cinema de la Rashōmon (1951), care a primit Leul de aur la Veneția în 1951, declanșând japono-mania cinematografică, la Ozu, care a făcut în Tokyo monogatari (1953), o replică la „orientalismul” confratelui său.

„Hamaguchi a vrut să folosească piesa trupei britanice”

Ryūsuke Hamaguchi e unul dintre regizorii japonezi contemporani care au reușit să combine starea interioară a unei societăți cu tradiții ancestrale și influențele occidentale. Drive My Car e remarcabil, de altfel criticii americani de la Hollywood Reporter l-au pus printre cele mai influente 50 de filme ale secolului 21, poate și pentru că transpune în mod autentic tensiunea dintre lumea modernă, cu atributele sale mecanice, cu telefoane mobile și automobile, și modul de a vedea această lume prin ochii omului japonez. Între atitudinea aproape retractilă față de semeni și sentimente, lucrul în tăcere și austeritate, și adoptarea obiceiurilor, a valorilor și a culturii din Vest.

De altfel titlul conține aceste tensiuni, prezente și în proza lui Haruki Murakami, pe care o adaptează. De aceea nici nu poate fi tradus cu românescul „Condu-mi mașina”, pentru că nu este un film de aventuri în stilul „Băi, care mi-ați șutit mașina”, ci este o referință la melodia The Beatles „Drive My Car”, din povestea omonimă.

Deși Hamaguchi a vrut să folosească piesa trupei britanice nu a obținut drepturile de autor, însă referințele la ideea lui Murakami rămân intacte. Harukiștii, iubitorii lui Murakami, știu cât de importante sunt aceste referințe, așa cum este și în Norwegian Wood, care funcționează ca niște chei de lectură.

„Hamaguchi și-a dezvoltat o tehnică cinematografică ce include tot ce este mai bun în paradigma cinematografică japoneză”

Povestea lui Yusuke Kafuku, actor și regizor de teatru, care vine de la Tokyo la Hiroshima pentru a pune în scenă piesa lui Anton Pavlovici Cehov, „Unchiul Vanea”, ea însăși despre multe prea complicatele relații dintre oameni, e aparent simplă. Regizorul japonez (jucat de Hidetoshi Nishijima), a cărui soție a murit recent, beneficiază de serviciile unei șoferițe, numită Misaki, care conduce Saab-ul 900 de culoare roșie al bărbatului, din rațiuni de asigurări.

Referința aici e indirectă la Kurosawa, care a condus el însuși o trupă ambulantă de teatru, punând în scenă lucrările lui Cehov și care a fost fascinat de scriitorii ruși ca Tolstoi, Dostoievski sau Gorki.

Deși nu are „orientalismul” lui Kurosawa, nici „senzualismul” lui Mizoguchi, Hamaguchi și-a dezvoltat o tehnică cinematografică ce include tot ce este mai bun în paradigma cinematografică japoneză. Imaginile lui au intimismul lui Ozu, personajele au stranietatea lui Kobayashi, dar și preocuparea pentru profunzimile sufletului omenesc care caracterizează operele lui Mizoguchi, precum și natura enigmatică care există în filmele recente ale lui Hirokazu Kore-eda.

„Mișcările aparatului de filmare aduc aminte de (…) Kurosawa”

Drive My Car a reprezentat o premieră pentru cinemaul japonez contemporan, deoarece au trecut peste 36 de ani de când Akira Kurosawa a fost nominalizat la Oscaruri, pentru inegalabila versiune a tragediei regelui Lear, intitulată „Ran”, tânărul regizor japonez reușind să readucă pe scena internațională o stilistică demonetizată de atâtea „Godzille” (dintre care cea mai recentă este Godzilla X Kong: The New Empire, o caricatură atroce, dar de dimensiuni colosale).

Relația dintre regizor și șoferița amatoare îmi amintește de relația dintre Watanabe și Toyo, din Ikiru (1952), de altfel întreaga atmosferă, chiar și mișcările aparatului de filmare aduc aminte de această capodoperă a lui Kurosawa. Legătura dintre cei doi autori nu constă doar în preocuparea pentru teatralitate și pentru tema „teatrului în film”, care domină și modul de a povesti al lui Hamaguchi, cât într-o explorare a acelei dimensiuni a vieții care nu se vede imediat, care este la intersecția dintre realitate și imaginație.

„De fapt asistăm la două filme separate”

Construcția filmului punctează această ruptură -într-un mod neașteptat, genericul filmului („creditele” pentru romglezi) apare pe ecran după 40 de minute, informațiile tehnice despre film separă existența lui Yusuke alături de fosta lui soție, de momentul actual.

De fapt asistăm la două filme separate, după informațiile tehnice tipice, Yusuke începe o nouă viață la Hiroshima și o întâlnește pe Misaki. Atitudinea sumbră a lui Yusuke este amplificată de garajul unde are loc contactul cu tânăra femeie, cu atitudine de băiețoi. Saab-ul roșu are, evident, funcție simbolică, în acea mașină, unde am asistat la relația dintre Yusuke și soția lui, regizorul își repetă replicile din „Unchiul Vania”.

„Regizorul reușește să suprindă ceea ce Murakami conturează discret în prozele sale”

O mare parte din acțiunea filmului are loc fie în mașină, unde regizorul repetă replicile, fie în timpul repetițiilor pentru punerea în scenă a piesei lui Cehov, iar replicile din piesele în care joacă personajul sau cele doar auzite ori rememorate, devin explicații pentru trăirile acestuia în lumea reală.

După ce asistăm la celebrul monolog al Soniei, în care aceasta spune „Da, vom trăi unchiule Vania”, vedem cum pătrunde moartea în viața personajului din povestea cinematografică. La fel este trecerea de la momentul când Yusuke îl joacă pe Didi în „Așteptându-l pe Godot”, la instaurarea tragediei personale, pe care episodul teatral o contextualizează.

„Intimitatea și erotismul, narațiunea și stranietatea se îmbină în mod natural”

Deși nu este o adaptare „literală” a povestirii lui Haruki Murakami inspirată de atmosfera piesei Beatles-ilor, o altă mare calitatea acestui film decurge din faptul că regizorul reușește să suprindă ceea ce Murakami conturează discret în prozele sale. Filmul chiar începe cu o scenă tipic „murakamiană”, în care intimitatea și erotismul, narațiunea și stranietatea se îmbină în mod natural.

Otu, care este scenaristă de televiziune și scriitoare de proze construite tocmai în toiul orgasmelor, se află în pat cu soțul ei, eroul principal, Yusuke. Poveștile inventate de ea în toiul partidelor de sex sunt memorate de soț, care apoi îi reproduce dimineața ceea ce ea creează, dar uită.

Toate aceste discuții, învăluite într-o senzualitate tandră și calmă, ne generează iluzia unei intimități domestice. Numai că, pe măsură ce ne cuplăm cu personajele, începem să descoperim elemente de inflexiune tragică în existența lui Yusuke. El martor al unui moment neașteptat, soția îl înșală cu tânărul actor Takatsuki, care joacă în filmele ei de televiziune, apoi află că are glaucom, ne dăm seama că și-a pierdut fiica, moartă de pneumonie la doar 4 ani. Toate aceste înlănțuiri de evenimente culminează cu momentul când Yusuke revine acasă și își găsește soția moartă pe podea, în urma unei hemoragii cerebrale.

„Această tăcere devine mai grăitoare decât toate replicile și toate dialogurile din lume”

Narațiunea face un salt, după doi ani îl regăsim pe Yusuke, acum este regizor el însuși, dorind să pună în scenă tot „Unchiului Vania”, aceeași piesă în care jucase atunci când a murit Oto, soția lui. Deși e cazat la Hiroshima, nu întâmplător o referință tragică, unde are loc într-o vilă cu vedere spre mare, aproape extrasă din filmele lui Ozu, regizorul nu vrea să rămână acolo. Așa că este obligat să o accepte pe Misaki Watari, o tânără șoferiță care să îl transporte în siguranță.

În timp ce dezvoltă o relație cu Misaki, Yusuke interacționează și cu fostul amant al lui Otu, care este actor în piesa la care regizorul lucrează. Tensiunile mute dintre cei doi nu escaladează, însă, chiar în timpul repetițiilor, tânărul este arestat pentru uciderea unui bărbat, iar repetițiile la piesă sunt puse în pericol. Într-o răsturnare de situație și de emoții, Yusuke trebuie să preia rolul fostului amant.

Poezia vizuală a existenței personajelor într-un obiect cotidian, cum este Saab-ul roșu 900, care iese mereu în evidență pe fundalul spațiilor urbane gri și terne, subliniază amestecul despre care vorbeam, dintre real și subiectiv, dintre existența urbană și conflictele viscerale. Mijlocul prin care Hamaguchi ne conduce în lumea personajelor sale e ilustrat perfect printr-o scenă centrală din Drive My Car. Pe drum spre casă, Yusuke ascultă replica Elenei, care îi spune lui Ivan: „Ești cult și inteligent, înțelegi că lumea nu este distrusă de răufăcători și conflagrații, ci de ură și răutate”.

„Finalul ne aduce noi necunoscute”

Pe casetă este vocea fostei soții a lui Yusuke, iar Misaki îi povestește despre propria ei mamă, moment în care cele două personaje sunt cuplate vizual. Saab-ul roșu rulează în noapte, în tăcere, iar această tăcere devine mai grăitoare decât toate replicile și toate dialogurile din lume.

Pe măsură ce relația dintre regizor și tânăra femeie se dezvoltă, iar aici trimiterile la Alain Resnais și memorabilul Hiroshima, mon amour (1959) sunt inevitabile, se lămuresc o parte din necunoscutele relației dintre acesta și soția moartă, dintre Misaki și trecutul ei.

După aproape trei ore de film, finalul ne aduce noi necunoscute, pe care fiecare dintre noi trebuie să le procesăm în afara timpului filmic. De ce Saab-ul are alte numere de înmatriculare, de ce Misaki este în Coreea și nu în Japonia, de ce în mașină este un câine și nu Yusuke? Pentru că adevăratul cinema nu are loc în sala de cinematograf, ci în mintea spectatorilor, filmul continuă și după ce filmul s-a terminat, așa cum viața va continua și după viețile se vor fi încheiat.

Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:

CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Avertizare prelungită de caniculă, în toată țara, inclusiv la Cluj. Temperaturi ce vor ajunge până la 40 de grade

Publicat

apa canicula facebook (1)

Avertizarea meteo de caniculă a fost prelungită de Administrația Națională de Meteorologie până marți, 16 iulie, în toată țara. În județul Cluj a fost instituit cod portocaliu de val de căldură, în timp ce majoritatea regiunilor se află sub cod roșu de caniculă.

Cod portocaliu de caniculă prelungit în județele din interiorul Arcului Carpatic până marți, inclusiv. Majoritatea teritoriului țării se află sub cod roșu de căldură extremă.

Clujul, sub cod portocaliu în weekend

Amintim, astfel, că în intervalul 13 – 14 iulie, în Maramureș, Transilvania, Dobrogea și în zona Carpaților Orientali, valul de căldură va persista și se va intensifica, fiind în vigoare o avertizare meteo cod portocaliu.

Va fi caniculă, temperaturile maxime vor fi de 35…40 de grade, iar pe litoral de 32…35 de grade. Disconfortul termic va fi accentuat, iar indicele temperatură-umezeală (ITU) va depăși pragul critic de 80 de unități. Local, minimele termice nu vor coborî sub 20 de grade, astfel că vor caracteriza nopți tropicale.

În același interval, în Crișana, Banat, Oltenia, Muntenia și Moldova, valul de căldură va continua să se intensifice. Se vor înregistra temperaturi maxime între 37 și 41 de grade.

Avertizarea meteo de caniculă, prelungită

Avertizările meteo cod portocaliu și cod roșu au fost prelungite și în intervalul 15 – 16 iulie. Astefl, vor fi semnalate val de căldură persistent, caniculă, disconfort termic accentuat.

În Maramureș și în cea mai mare parte a Transilvaniei, valul de căldură va persista și se va intensifica. Va fi caniculă, iar temperaturile maxime vor fi de 35…40 de grade. Disconfortul termic va fi accentuat, iar indicele temperatură-umezeală (ITU) va depăși pragul critic de 80 de unități. Local, minimele termice nu vor coborî sub 20 de grade, astfel că vor caracteriza nopți tropicale.

În Crișana, Banat, Oltenia, Muntenia, Moldova, Dobrogea și sud-vestul Transilvaniei, valul de căldură va continua să se intensifice. Se vor înregistra temperaturi maxime între 37 și 42 de grade, iar pe litoral vor fi de 33…36 de grade.

Valul de căldură va persista în toată țara și în zilele următoare, mai arată meteorologii

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Bărbat din Florești, reținut pentru înșelăciune. Lua bani pentru construirea de case, apoi nu le mai executa

Publicat

Polițiștii clujeni au pus în executare trei mandate de percheziție în municipiul Cluj-Napoca și în localitatea Florești, într-un caz de înșelăciune în formă continuată. Trei persoane sunt bănuite că luau bani pentru construirea de imobile și nu le mai realizau.

Polițiștii au efectuat percheziții la mai multe persoane din Cluj-Napoca și Florești, bănuite de comiterea infracțiunii de înșelăciune în formă continuată.

Potrivit polițiștilor, în perioada 2018-2023, trei persoane ar fi închieat numeroase contracte pentru executarea unor proiecte pentru locuințe și edificarea de imobile, peste tot în țară, pe care nu le-ar mai fi realizat, sub diverse pretexte.

„În perioada septembrie 2023-iulie 2024, polițiștii Serviciului de Investigații Criminale ai IPJ Cluj, sub coordonarea unui procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, au documentat activitatea infracțională a trei persoane, două femei și un bărbat, cercetate pentru comiterea infracțiunii de înșelăciune în formă continuată.

În fapt, din cercetări s-a stabilit că în perioada 2018-2023, un bărbat de 48 de ani, din localitatea Florești, cu ajutorul a două femei de 25 și 34, ambele din Florești, ar fi indus în eroare mai multe persoane, din orașe precum Galați, Sibiu, Timișoara, Cluj-Napoca, Câmpulung, Covasna, respectiv Brașov și comuna Crasna, județul Sălaj, sub forma unor contracte încheiate cu pretextul executării sau realizării unor proiecte pentru spații locative și chiar edificarea unor imobile.

Pentru încheierea contractelor de prestări servicii, aceștia s-ar fi folosit de anumite societăți comerciale pe care le gestionau, însă ulterior ar fi folosit diverse pretexte și amânări succesive, în ciuda sumelor solicitate și primite pentru realizarea lucrărilor”, arată IPJ Cluj, într-un comunicat.

Prejudiciu estimat la jumătate de milion de euro

Prejudiciul cauzat este estimat la 200.000 de euro, însă pe parcursul cercetărilor au fost identificate și alte situații, astfel că prejudiciul total estimat în cauză ar putea ajunge 500.000 de euro. Până în prezent, în cauză au fost identificate 8 persoane prejudiciate de cei trei.

„În urma probatoriului administrat, la data de 5 martie 2024, au fost puse în executare trei mandate de percheziție în municipiul Cluj-Napoca și în localitatea Florești, la sediile societăților comerciale folosite în demersul infracțional. De asemenea, au fost percheziționate mai multe dispozitive de stocare.

În urma activităților au fost descoperite și ridicate numeroase înscrisuri cu valoare probatorie. Totodată, au fost dispuse măsuri asigurătorii asupra unui apartament și a trei autoturisme.

La data de 5 martie, față de bărbatul de 48 de ani a fost dispusă măsura reținerii pentru 24 de ore, iar ulterior, acesta a fost arestat preventiv pentru 30 de zile, arestare ce a fost prelungită succesiv.

În acest caz, cercetările sunt continuate pentru documentarea completă a activităților infracționale, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca. Facem precizarea că pe întreg parcursul procesului penal, persoanele cercetate beneficiază de drepturile şi garanţiile procesuale prevăzute de codul de procedură penală, precum şi de prezumţia de nevinovăţie”, a mai transmis ISU Cluj.

Citește mai departe

CULTURA

O nuntă tradițională din Ardeal, reconstituită în detaliu la Cluj, în Parcul Etnografic

Publicat

O nuntă tradițională din Ardeal va fi reconstituită în Parcul Etnografic din Cluj-Napoca. „Mirii” vor avea parte de toate obiceiurile, iar alaiul va fi deschis de interpreții Elena Ștefănuț și Nucu Pandrea.

Sâmbătă, 13 iulie 2024, de la ora 10.30, în Parcul Etnografic Naţional „Romulus Vuia” din Cluj-Napoca, va avea loc o prezentare inedită a obiceiurile de nuntă din zona Ardealului, în prezența interpretei de muzică populară Elena Ștefănuț și a lui Nucu Pandrea, maestrul frunzei cântătoare, alături de instrumentiști de prestigiu, printre care profesorul Vasile Popa.

Nuntă cu tradiții specifice, strigături și legatul drumului

Participanții vor descoperi unele dintre cele mai frumoase tradiții de nuntă, precum „Steagul de nuntă”, „Împletitul cununii la mireasă” sau „Legatul drumului la mireasă”. Alaiul de nuntă va fi însoțit de tradiționalele strigături specifice acestui eveniment. Accesul este gratuit.

Evenimentul este organizat de Grupul literar „Sublim” și Asociația Educalise, în colaborare cu Asociația „De la lume adunate și-napoi la lume date” și face parte din proiectul „Revista de pe noptieră”, inițiat de trei poeți clujeni, Rodica Mureșan, Ovidiu Vasile, Alin Cucuruzan.

„Atunci când am inițiat acest proiect am avut în gând să reînviem dragostea oamenilor pentru poezia clasică, încărcată de sentiment, dar și să identificăm și să promovăm talente, autori de poezie clasică. Deja ne-am întâlnit cu elevii de la Liceul Teoretic«Apaczai Csere Janos» din Cluj-Napoca. De altfel, o parte dintre «protagonistele» pe care le veți vedea sâmbătă în Parcul Etnografic învață la acest liceu”, spune Carmen Nyilas, coordonatorul proiectului.

„Revista de pe noptieră”, proiectul care (re)aduce poezia în inimile oamenilor

Proiectul „Revista de pe noptieră” a luat naștere în anul 2023 atunci când a fost tipărit primul număr, în luna aprilie. Ajunsă la numărul 11, autorii revistei își doresc să readucă poezia în inimile cititorilor și să descopere talente ale stilului clasic. Inițiatorii proiectului își propun să facă acest lucru adresându-se, în primul rând, elevilor de liceu din Cluj-Napoca, pentru care au organizat deja o serie de întâlniri.

„Activitățile pe care le-am gândit au un caracter ludic, interactiv, dinamic și se desfășoară sub forma atelierelor de creație, întâlniri cu scriitorii, dramatizări. Pornind de la considerentul că cei mai mulți copii sunt generatori de artă, nutrim convingerea că puterea lor de creație și imaginația debordantă a acestora, stimulată și cultivată, îi modelează  în viitori adulți mai sensibili la frumos, echilibrați, care și-au găsit drumul spre ei înșiși, și-au găsit pacea interioară, de care avem atâta nevoie”, adaugă poetul Ovidiu Vasile.

„În proiectul nostru, ne dorim să folosim poezia la adevărata ei valoare, ca unealtă de șlefuire a minții copiilor, de creștere a stimei de sine și încredere în propriile forțe. Copilul care studiază poezia, intră în contact cu un vocabular complex, vocabular pe care nu-l folosește în viața cotidiană, prin urmare, poezia îi ajută pe copii să-și îmbogățească vocabularul. Învățarea poeziilor dezvoltă memoria auditivă și memoria de lungă durată. Metaforele folosite în poezie dezvoltă imaginația, sensibilitatea, gândirea abstractă, ingeniozitatea. Recitarea poeziilor dezvoltă comunicarea nonverbală, impune înțelegerea poeziei și prin urmare crește forța mentală”, spune Carmen Nyilas.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. O vulpe vânează și omoară pisici în cartierul Mărăști. Clujeancă: „Din 11 pisici au mai rămas 3”

Publicat

O vulpe și-a făcut apariția în cartierul clujean Mărăști, în ultimele zile, iar aseară a ucis mai multe pisici din zona blocurilor, îngrijite de locuitori.

O clujeancă a atras atenția, pe rețelele de socializare, asupra comportamentului vulpii și a nevoii de a lua măsuri pentru protejarea altor pisici care ar putea deveni ținta animalului sălbatic.

O vulpe vânează pisici în cartierul Mărăști. Clujeancă: „Din 11 pisici au mai rămas 3”

„O vulpe în Mărăști vânează pisici. M-au trezit din somn urlete de pisică. Am ieșit să văd care-i problema și erau strigătele de durere ale unui pui de pisica omorât de o vulpe.

Același pui tigrat l-am prins azi la ora 19:00 să-l duc la veterinar, dar era închis la Cromavet (cel mai apropiat cabinet) pentru a fi deparazitat și reîntors în lipsa soluțiilor.

Mentionez că era un cuib de 11 pisici din care au rămas 2 pui și 2 femele care nu au fost prinse de nimeni până acum”, a scris aceasta, pe un grup de protecția animalelor.

Vulpea pune în pericol pisicile din cartier

Clujeanca a mai arătat că și alte pisici din zona de blocuri se află în pericol din cauza animalului sălbatic, făcând apel la oameni să se mobilizeze și să ia pisicile de pe stradă.

„Sunt în pericol restul puilor și pisicilor. Sunt pisici și la alte blocuri în zonă. Unele de ani de zile, sterilizate și îngrijite de oameni.

Trebuie luate musai pisicile din stradă. Dacă a găsit pradă, sigur se mai întoace, sunt prădători oportuniști care revin în locurile în care au vânat cu succes. (…)

A revenit la 6 dimineata și a mai ucis o pisică. Si, da, relocată în siguranță vulpea…”, a mai arătat clujeanca.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax