Connect with us

CULTURA

CRONICĂ DE FILM TIFF. Doru Pop: Un film ca un PARAVAN pictat

Publicat


tiff

Anul acesta TIFF-ul are o secțiune specială, dedicată filmului japonez. Secțiunea „Focus Japonia” include mai multe producții producții recente, dar filme etalon ale cinematografiei nipone, cum este Tokyo Story (1953) al lui Yasujirō Ozu. Așa cum observa David Bordwell în „Poetics of Cinema”, există un mod de a face filme „în stil japonez”, care presupune un dialog între „japonezitate” și asimilarea tehnicilor narative ori cinematografice „occidentale”. Paradigma cinemaului japonez, bazată pe o „poetică a existenței”, vine din tradiția benshi, a filmelor fără sonor, ce poate fi regăsită și în moștenirea lui Yasujirō Ozu, pentru care tăcerea are un rol la fel de important ca și acțiunea sau dialogurile.

Unele dintre filmele ce pot fi vizionate la Cluj, realizate de tineri regizori japonezi, cum este Yui Kiyohara (Îmi amintesc de fiecare noapte, 2023), continuă această tradiție a cinemaului vieții cotidiene, susținut de un mod neconvențional de a face cinema. Dacă Kiyohara, care a fost studenta lui Kurosawa, spune o poveste despre femei, filmul lui Kei Ishikawa (Un bărbat, 2023) este despre un bărbat mort, ale cărui secrete sunt descoperite de soție după ce acesta are un accident.

CRONICĂ DE FILM TIFF. Doru Pop: Un film ca un PARAVAN pictat

Iubitorii de comedie pot să vadă filmul lui Junta Yamaguchi care, chiar dacă nu mai este atât de tânăr, face parte din noua generație. Umorul din Ribâ, nagarenaide yo (tradus prea simplu cu Râul, 2023) se bazează pe ideea din Groundhog Day. Iar cei care preferă animațiile pot viziona Primul Slam Dunk (2022) regizat de Takehiko Inoue.

Preferatele mele sunt filmele lui Ryusuke Hamaguchi Răul nu există (2023), care a câștigat marele premiu al juriului la Veneția, Drive My Car (2021), care a candidat din partea Japoniei la premiile Oscar și Perfect Days, al lui Wim Wenders. La Wenders și la Evil Does Not Exist voi reveni după vizonare, dar Drive My Car, multiplu nominalizat la Oscaruri pentru cel mai bun film, cel mai bun film internațional, cel mai bun scenariu adaptat și cel mai bun regizor, este o bijuterie japoneză, reprezentativ pentru modul cum a evoluat acest cinema de la Rashōmon (1951), care a primit Leul de aur la Veneția în 1951, declanșând japono-mania cinematografică, la Ozu, care a făcut în Tokyo monogatari (1953), o replică la „orientalismul” confratelui său.

„Hamaguchi a vrut să folosească piesa trupei britanice”

Ryūsuke Hamaguchi e unul dintre regizorii japonezi contemporani care au reușit să combine starea interioară a unei societăți cu tradiții ancestrale și influențele occidentale. Drive My Car e remarcabil, de altfel criticii americani de la Hollywood Reporter l-au pus printre cele mai influente 50 de filme ale secolului 21, poate și pentru că transpune în mod autentic tensiunea dintre lumea modernă, cu atributele sale mecanice, cu telefoane mobile și automobile, și modul de a vedea această lume prin ochii omului japonez. Între atitudinea aproape retractilă față de semeni și sentimente, lucrul în tăcere și austeritate, și adoptarea obiceiurilor, a valorilor și a culturii din Vest.

De altfel titlul conține aceste tensiuni, prezente și în proza lui Haruki Murakami, pe care o adaptează. De aceea nici nu poate fi tradus cu românescul „Condu-mi mașina”, pentru că nu este un film de aventuri în stilul „Băi, care mi-ați șutit mașina”, ci este o referință la melodia The Beatles „Drive My Car”, din povestea omonimă.

Deși Hamaguchi a vrut să folosească piesa trupei britanice nu a obținut drepturile de autor, însă referințele la ideea lui Murakami rămân intacte. Harukiștii, iubitorii lui Murakami, știu cât de importante sunt aceste referințe, așa cum este și în Norwegian Wood, care funcționează ca niște chei de lectură.

„Hamaguchi și-a dezvoltat o tehnică cinematografică ce include tot ce este mai bun în paradigma cinematografică japoneză”

Povestea lui Yusuke Kafuku, actor și regizor de teatru, care vine de la Tokyo la Hiroshima pentru a pune în scenă piesa lui Anton Pavlovici Cehov, „Unchiul Vanea”, ea însăși despre multe prea complicatele relații dintre oameni, e aparent simplă. Regizorul japonez (jucat de Hidetoshi Nishijima), a cărui soție a murit recent, beneficiază de serviciile unei șoferițe, numită Misaki, care conduce Saab-ul 900 de culoare roșie al bărbatului, din rațiuni de asigurări.

Referința aici e indirectă la Kurosawa, care a condus el însuși o trupă ambulantă de teatru, punând în scenă lucrările lui Cehov și care a fost fascinat de scriitorii ruși ca Tolstoi, Dostoievski sau Gorki.

Deși nu are „orientalismul” lui Kurosawa, nici „senzualismul” lui Mizoguchi, Hamaguchi și-a dezvoltat o tehnică cinematografică ce include tot ce este mai bun în paradigma cinematografică japoneză. Imaginile lui au intimismul lui Ozu, personajele au stranietatea lui Kobayashi, dar și preocuparea pentru profunzimile sufletului omenesc care caracterizează operele lui Mizoguchi, precum și natura enigmatică care există în filmele recente ale lui Hirokazu Kore-eda.

„Mișcările aparatului de filmare aduc aminte de (…) Kurosawa”

Drive My Car a reprezentat o premieră pentru cinemaul japonez contemporan, deoarece au trecut peste 36 de ani de când Akira Kurosawa a fost nominalizat la Oscaruri, pentru inegalabila versiune a tragediei regelui Lear, intitulată „Ran”, tânărul regizor japonez reușind să readucă pe scena internațională o stilistică demonetizată de atâtea „Godzille” (dintre care cea mai recentă este Godzilla X Kong: The New Empire, o caricatură atroce, dar de dimensiuni colosale).

Relația dintre regizor și șoferița amatoare îmi amintește de relația dintre Watanabe și Toyo, din Ikiru (1952), de altfel întreaga atmosferă, chiar și mișcările aparatului de filmare aduc aminte de această capodoperă a lui Kurosawa. Legătura dintre cei doi autori nu constă doar în preocuparea pentru teatralitate și pentru tema „teatrului în film”, care domină și modul de a povesti al lui Hamaguchi, cât într-o explorare a acelei dimensiuni a vieții care nu se vede imediat, care este la intersecția dintre realitate și imaginație.

„De fapt asistăm la două filme separate”

Construcția filmului punctează această ruptură -într-un mod neașteptat, genericul filmului („creditele” pentru romglezi) apare pe ecran după 40 de minute, informațiile tehnice despre film separă existența lui Yusuke alături de fosta lui soție, de momentul actual.

De fapt asistăm la două filme separate, după informațiile tehnice tipice, Yusuke începe o nouă viață la Hiroshima și o întâlnește pe Misaki. Atitudinea sumbră a lui Yusuke este amplificată de garajul unde are loc contactul cu tânăra femeie, cu atitudine de băiețoi. Saab-ul roșu are, evident, funcție simbolică, în acea mașină, unde am asistat la relația dintre Yusuke și soția lui, regizorul își repetă replicile din „Unchiul Vania”.

„Regizorul reușește să suprindă ceea ce Murakami conturează discret în prozele sale”

O mare parte din acțiunea filmului are loc fie în mașină, unde regizorul repetă replicile, fie în timpul repetițiilor pentru punerea în scenă a piesei lui Cehov, iar replicile din piesele în care joacă personajul sau cele doar auzite ori rememorate, devin explicații pentru trăirile acestuia în lumea reală.

După ce asistăm la celebrul monolog al Soniei, în care aceasta spune „Da, vom trăi unchiule Vania”, vedem cum pătrunde moartea în viața personajului din povestea cinematografică. La fel este trecerea de la momentul când Yusuke îl joacă pe Didi în „Așteptându-l pe Godot”, la instaurarea tragediei personale, pe care episodul teatral o contextualizează.

„Intimitatea și erotismul, narațiunea și stranietatea se îmbină în mod natural”

Deși nu este o adaptare „literală” a povestirii lui Haruki Murakami inspirată de atmosfera piesei Beatles-ilor, o altă mare calitatea acestui film decurge din faptul că regizorul reușește să suprindă ceea ce Murakami conturează discret în prozele sale. Filmul chiar începe cu o scenă tipic „murakamiană”, în care intimitatea și erotismul, narațiunea și stranietatea se îmbină în mod natural.

Otu, care este scenaristă de televiziune și scriitoare de proze construite tocmai în toiul orgasmelor, se află în pat cu soțul ei, eroul principal, Yusuke. Poveștile inventate de ea în toiul partidelor de sex sunt memorate de soț, care apoi îi reproduce dimineața ceea ce ea creează, dar uită.

Toate aceste discuții, învăluite într-o senzualitate tandră și calmă, ne generează iluzia unei intimități domestice. Numai că, pe măsură ce ne cuplăm cu personajele, începem să descoperim elemente de inflexiune tragică în existența lui Yusuke. El martor al unui moment neașteptat, soția îl înșală cu tânărul actor Takatsuki, care joacă în filmele ei de televiziune, apoi află că are glaucom, ne dăm seama că și-a pierdut fiica, moartă de pneumonie la doar 4 ani. Toate aceste înlănțuiri de evenimente culminează cu momentul când Yusuke revine acasă și își găsește soția moartă pe podea, în urma unei hemoragii cerebrale.

„Această tăcere devine mai grăitoare decât toate replicile și toate dialogurile din lume”

Narațiunea face un salt, după doi ani îl regăsim pe Yusuke, acum este regizor el însuși, dorind să pună în scenă tot „Unchiului Vania”, aceeași piesă în care jucase atunci când a murit Oto, soția lui. Deși e cazat la Hiroshima, nu întâmplător o referință tragică, unde are loc într-o vilă cu vedere spre mare, aproape extrasă din filmele lui Ozu, regizorul nu vrea să rămână acolo. Așa că este obligat să o accepte pe Misaki Watari, o tânără șoferiță care să îl transporte în siguranță.

În timp ce dezvoltă o relație cu Misaki, Yusuke interacționează și cu fostul amant al lui Otu, care este actor în piesa la care regizorul lucrează. Tensiunile mute dintre cei doi nu escaladează, însă, chiar în timpul repetițiilor, tânărul este arestat pentru uciderea unui bărbat, iar repetițiile la piesă sunt puse în pericol. Într-o răsturnare de situație și de emoții, Yusuke trebuie să preia rolul fostului amant.

Poezia vizuală a existenței personajelor într-un obiect cotidian, cum este Saab-ul roșu 900, care iese mereu în evidență pe fundalul spațiilor urbane gri și terne, subliniază amestecul despre care vorbeam, dintre real și subiectiv, dintre existența urbană și conflictele viscerale. Mijlocul prin care Hamaguchi ne conduce în lumea personajelor sale e ilustrat perfect printr-o scenă centrală din Drive My Car. Pe drum spre casă, Yusuke ascultă replica Elenei, care îi spune lui Ivan: „Ești cult și inteligent, înțelegi că lumea nu este distrusă de răufăcători și conflagrații, ci de ură și răutate”.

„Finalul ne aduce noi necunoscute”

Pe casetă este vocea fostei soții a lui Yusuke, iar Misaki îi povestește despre propria ei mamă, moment în care cele două personaje sunt cuplate vizual. Saab-ul roșu rulează în noapte, în tăcere, iar această tăcere devine mai grăitoare decât toate replicile și toate dialogurile din lume.

Pe măsură ce relația dintre regizor și tânăra femeie se dezvoltă, iar aici trimiterile la Alain Resnais și memorabilul Hiroshima, mon amour (1959) sunt inevitabile, se lămuresc o parte din necunoscutele relației dintre acesta și soția moartă, dintre Misaki și trecutul ei.

După aproape trei ore de film, finalul ne aduce noi necunoscute, pe care fiecare dintre noi trebuie să le procesăm în afara timpului filmic. De ce Saab-ul are alte numere de înmatriculare, de ce Misaki este în Coreea și nu în Japonia, de ce în mașină este un câine și nu Yusuke? Pentru că adevăratul cinema nu are loc în sala de cinematograf, ci în mintea spectatorilor, filmul continuă și după ce filmul s-a terminat, așa cum viața va continua și după viețile se vor fi încheiat.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ADMINISTRAȚIE

FOTO. Tronsoanele 2 și 3 din centura metropolitană: Peste 40 de kilometri de șosea și 5 tuneluri în Făget și Pădurea Hoia

Publicat

De

Centura metropolitană a Clujului

Trosnoanele 2 și 3 din centura metropolitană a Clujului se vor construi într-o perioadă de 4 ani, iar lucrările prevăd drumuri de legătură, noduri rutiere, tuneluri, poduri, pasaje, viaducte, dar și piste de biciclete.

Contractul de execuție a fost semnat luni, la București, și are o valoare de peste 1,1 miliarde de euro. Lucrările încep din comunele Florești și Feleacu, cu mențiunea că cele de pe tronsonul dintre Florești și Cluj-Napoca sunt deja în desfășurare.

5 tuneluri, peste 95 de alte structuri rutiere și piste de biciclete

Lucrările vor fi complexe, iar albia Brcașului va trebui recalibrată.

Proiectul pentru tronsoanele 2 și 3 are următoarele caracteristici principale:

  • 23 de kilometri de drum de centură
  • 16,9 kilometri de drumuri de legătură
  • 14 noduri rutiere (din care: Tronsonul 2 începe la nodul 5, în Florești, cu 9,6 kilometri lungime, iar Tronsonul 3 începe la nodul 10 în Feleac, în zona DN1 /
  • Calea Turzii, cu 14 kilometri)
  • 5 tuneluri în zonele Făget și Pădurea Hoia

  • Peste 95 de structuri rutiere: poduri, pasaje, viaducte, bretele și sensuri giratorii suspendate

  • 30 de kilometri de piste pentru biciclete

De asemenea vor fi contruite un centru de întreținere și coordonare, un spațiu de servicii cu parcări pentru vehicule grele și autoturisme dar și 2 parcări de scurtă durată cu dotări moderne.

”Lucrările de consolidare vor reprezenta o componentă deosebit de importantă a acestui proiect, având în vedere relieful dificil din zona Clujului. Albia Becașului va fi recalibrată, vor fi relocate și deviate rețele edilitare”, au precizat reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca.

Exproprierile se vor face etapizat

De asemenea, proiectul presupune proceduri complexe de expropriere care vor realiza etapizat, având în vedere și faptul că lucrările se vor desfășura pe parcursul a 4 ani.

Primarul Clujului, Emil Boc a semnat, luni, la Ministerul Transporturilor, contractul de execuție al centurii metropolitane și a spus că acest proiect de infrastructură este cel mai important după ce al metroului.

Foto: Captură video randări proiect

 

 

Citește mai departe
Publicitate

EDUCATIE

FOTO. Elevii clujeni, rezultate deosebite la Concursul Național pentru cei cu deficiențe de auz. 4 au urcat pe podium

Publicat

De

Elezi Liceul pentru Deficienți de Auz Cluj

Elevii de la Liceul Special pentru Deficiențe de Auz din Cluj-Napoca au obținut rezultate de excepție la concursul național care le este dedicat.

Aceștia au intrat în competiție cu elevi din alte 9 instituții de învățământ de profil din țară, la concursul găzduit de Liceul Tehnologic Special Bivolărie din Vicovu de Sus, județul Suceava.

4 elevi au urcat pe podium, unul de două ori

Elevii cu rezultate de excepție de la iceul Special pentru Deficiențe de Auz din Cluj-Napoca sunt:

  • Matei Dragomiroiu, clasa a 7-a– Premiul III, Matematică (prof. Camelia Neagu) și Premiul III, TIC (prof. Kommer Elena)
  • Costea Camelia, clasa a 8-a – Premiul II, Limba română (prof. Georgeta Ruști)
  • Nagy Mateo, clasa a 8-a – Premiul III, Matematică (prof. Adelina Sabău)
  • Chirilă Laura Ibolya, clasa a 8-a – Premiul III, Educație plastică-grafică (prof. Irinel Oltean)
  • Măzărache Alexandru, clasa a 8-a – Locul V, TIC (prof. Dobrican Delia)

Din Comisia Centrală a făcut parte și directoarea Liceului Special pentru Deficienți de Auz Cluj-Napoca, Nicoleta-Maria Dunca. Elevii au fost însoțiți și sprijiniți pe tot parcursul concursului de profesoarele Anicuța Vermeșan și Laura Ifrim.

Elevii au avut parte nu doar de competiții, ci au participat la un foc de tabără, la discotecă, spectacole de teatru de păpuși și o festivitate de premiere cu multe surprize.

Citește mai departe

EVENIMENT

Nelu Varga (finanțator CFR Cluj): Louis Munteanu la FCSB? NICIODATĂ

Publicat

varga

Nelu Varga, finanțatorul CFR Cluj, atât de absent din peisaj în ultima vreme, exclude faptul ca Louis Munteanu să ajungă la FCSB și amenință campioana în perspectiva sezonului viitor.

Varga, aflat în aceste zile la Dubai cu afaceri, caută o modalitate de a fi miercuri alături de echipa lui la finala Cupei României de la Arad.

Nelu Varga (finanțator CFR Cluj): Louis Munteanu la FCSB? NICIODATĂ

Omul de afaceri a avut un mesaj de forță pentru elevii lui Dan Petrescu, dar a transmis prin intermediul GSP și un mesaj războinic pentru Gigi Becali și FCSB în perspectiva sezonului viitor.

„Mă chinui să fac rost de bilete ca să vin direct la Arad, pentru finala Cupei României. Emoții ai, ca la orice meci, mai ales la o finală. Un astfel de meci se câștigă, nu se joacă! Trebuie să câștigi tactic, există o singură variantă, să învingi adversarul, nu ai un al doilea meci.

Am convingerea că ai mei vor fi pregătiți să câștige finala Cupei. Am vorbit și cu Cristi Balaj să le facă o primă băieților, 150-200.000 de euro, de echipă. Pentru ei, să-și împartă. Ar trebui să vină 5-7.000 de euro de persoană, sunt bani buni!

Nu e vorba de bani, ci de trofeu, de succes, de calificarea în Europa. De a fi în top. Dan Petrescu are capacitatea de a-i motiva și de a-i face să înțeleagă asta”, a spus Nelu Varga.

Gigi Becali a transmis că-l vrea pe Louis Munteanu, subiect care îl enervează la culme pe conducătorul clujenilor. Ridică tonul atunci când este abordată această discuție.

„Poate nu-l dau pe Munteanu în această vară”

„Louis Munteanu la FCSB? Niciodată, în veci! Hai să terminăm cu acest subiect, e gratuit. M-a sunat și Gigi Becali, că a auzit el în ziar… Ce a auzit?! Că dă el 6 sau 7 milioane de euro. OK, suntem prieteni, dar pe Louis Munteanu nu-l vând în România, gata!

El poate pleca doar în străinătate pe 18 milioane de euro plus 20 la sută procente la o vânzare ulterioară. Fără discuții, fără negocieri. Aaa, poate suma va crește. Am prea multe oferte din străinătate, ca să vorbesc acum de cele din România. Și nu cred să nu primim o sumă uriașă pentru Louis. Păi, 6-7 milioane de euro am cheltuit eu cu el…

Și mai e ceva: poate nu-l dau pe Munteanu în această vară! Dacă ne calificăm în Europa și nu găsesc altul mai bun, nu-l cedez acum, în vară. Avem cinci ani contract cu el, este tânăr, fraged, va crește și mai mult. A dat multe goluri și aici, și la națională, va crește bine de tot”, a mai spus patronul „feroviarilor”.

Nelu Varga, mesaj pentru ceea ce va urma în campionat: „FCSB o să aibă o surpriză mare de tot. Nici nu mă uit la meciurile lor. Doar ce citesc. Îi felicit pe cei de la FCSB, bravo lor, au demonstrat că sunt cei mai buni în acest campionat. Dar la anul, credeți-mă, vă spun din suflet, n-o să mai fie la fel!

O să aibă o competitoare supertare în CFR Cluj. O să aibă o surpriză mare de tot, ascultați-mă pe mine!”, a încheiat Nelu Varga.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Ce se mai aude de parkingul subteran anunțat în Piața Cipariu. Emil Boc: Suntem într-o fază avansată de discuție

Publicat

De

Francisc

Primarul Emil Boc a anunțat că proiectul de construire a unui parking subteran în Piața Timotei Cipariu se află într-o etapă avansată de discuții.

Potrivit edilului, municipalitatea se află în „discuții avansate” pentru obținerea acordului și colaborarea cu Biserica Greco-Catolică, dat fiind amplasamentul în vecinătatea Catedralei.

„Noi am dori să facem în subteran un parking, sper că vom găsi înțelegere și dialog și o soluție finală, până la urmă, cu Biserica Greco-Catolică, pentru nu este un proiect ușor, este destul de dificil din punct de vedere tehnic. Suntem într-o fază avansată de discuție și planul nostru este ca acolo să facem un parking subteran. Vom vedea exact cum se vor finaliza discuțiile tehnice și discuțiile bazate pe dialog cu biserica grec-catolică”, a declarat primarul Emil Boc, la Ziua Live.

Zona centrală din Piața Timotei Cipariu, una dintre cele mai tranzitate și vizibile din Cluj-Napoca, a rămas printre puținele din centrul orașului care nu au trecut printr-un proces de modernizare în ultimii ani. Alături de Piața Mihai Viteazul și Piața Avram Iancu, este una dintre ultimele piețe importante care nu au beneficiat de reamenajări urbane recente, deși planurile există de ceva timp.

Un proiect anunțat încă din 2021

Ideea construirii unui parking subteran în Piața Cipariu a fost lansată oficial în 2020, când Primăria Cluj-Napoca a supus consultării publice Planul Urbanistic Zonal (PUZ) pentru reamenajarea zonei. Proiectul propunea un parking subteran pe trei niveluri, cu o suprafață de aproximativ 3.300 de metri pătrați.

Pe lângă parcarea subterană, planul include și reabilitarea spațiului public adiacent Catedralei Greco-Catolice, prin amenajarea de piste de biciclete, o piațetă la sud de strada Posada, iluminat public cu LED și mobilier urban modern dotat cu prize USB.

PUZ-ul, întocmit de arhitecta Andreea Gabriela Vasilca de la Spiri Com SRL, a fost în consultare publică în perioada 31 decembrie 2020 – 14 ianuarie 2021.

FOTO: Arhivă

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate