Connect with us

CULTURA

CRONICĂ DE FILM TIFF. Doru Pop: Între meta-cinema și metis-cinema

Publicat


tiff

Orice film are nevoie de premise puternice, vizuale, narative, de acțiune sau de personaj. Așa este filmul care a deschis ediția 23 a TIFF-ului, cea mai recentă creație a lui Luc Besson, care începe ca un film de aventuri. La un control de rutină pe o autostradă, un camion plin cu câini e condus de un personaj travesti, plin de răni și vânătăi. Pretextul vizual e puternic, sub lanterna polițistului vedem un corp de femeie cu umărul zdrelit, urmat de un contrast acustic. „Șoferița”, care are evident voce masculină, ajunge în arest, însă, pentru spectatorii care se așteptau la un nou film cu Bruce Willis sau cu Nathalie Portman ori cu Milla Jovovich, Besson nu ne oferă nicio vedetă, iar camionul condus de acest „drag queen” plin de cicatrici nu are o bombă atomică, ci este plin de căței.

Eroul principal, jucat de Caleb Landry Jones, consacrat cu un alt rol de personaj cu tulburări mintale (criminalul Martin Bryant din Nitram, regizat de australianul Justin Kurzel), se numește „Doug”, iar povestea sa emoționantă o aflăm prin intermediul întâlnirii sale cu Evelyn Decker, o psihiatră-polițist, jucată de Jonica „Jojo” T. Gibbs (o puteți vedea în Civil War). Pentru că poliția nu știe în ce „categorie” de deținuți și în ce zacă să-l pună pe arestatul/ arestata lor, Evelyin îl intervievează pe Doug, ceea ce permite o serie de rememorări (fleșbecuri pentru romglezi).

CRONICĂ DE FILM TIFF. Doru Pop: Între meta-cinema și metis-cinema

Deși există un alt „Dogman” în cinema, pe care sunt convins că Besson îl cunoaște, pentru că Matteo Garrone e unul dintre reperele cinemaului european contemporan, regizorul francez are o cu totul altă abordare. Pe măsură ce aflăm povestea lui „Doug”, care se află într-un scaun cu rotile, suntem confruntați cu tot mai multe necunoscute și suntem expuși unor multiple referințe culturale, narative, artistice, bazate pe jocul transparent de cuvinte între Doug, Dog și God. „Doug” e diminutivul lui Douglas, băiatul care a crescut printre câini (dogs) și care se confruntă cu Dumnezeu (God), care scris invers este Dog.

Simbolistica e utilizată de Bresson fără false pretenții și farafastâcuri intelectualiste, pentru că în cinemaul „de look” simbolurile nu sunt niciodată ascunse, ci sunt intenționate și directe. Când fratele lui Doug pune un cearceaf deasupra cuștii unde copilul e închis, pe acesta stă scris: „In the name of God”, dar din punctul de vedere al lui Douglas se vede „Dog”. La un moment dat, deși vorbește cu psihiatrul, Doug sparge al patrulea perete și ne privește direct punându-ne întrebarea dacă oamenii sunt mai buni decât câinii.

Comparațiile om-câine (sunt prea bătrân să fiu re-antrenat, spune personajul), relațiile dintre erou și animalele pe care le salvează, sunt trasee prin intermediul cărora regizorul se adresează direct spectatorilor, prin care ar trebui să ne întrebăm dacă „God” mai crede în „Doug” – dacă Dumnezeu mai crede în oameni. Totul e punctat cu întrebări retorice de tipul: „De ce iubesc câinii mai mult decât oamenii?”, la care tot eroul răspunde, în timp ce aparatul de filmare face un contraplonjeu abrupt: „Câinii au toate virtuțile oamenilor, fără viciile acestora”.

„Besson se mută dintr-un gen cinematografic într-altul”

Filmul acesta este rezultatul unui metisaj cinematografic, pentru că regizorul-scenarist folosește sistematic tehnica povestirii prin fragmente, specifică pentru cinemaul de tip puzzle contemporan, cu momente de suspans și incertitudine, în care rememorările alternează între diverse planuri temporale și moduri narative. Besson se mută dintr-un gen cinematografic într-altul cu o libertate care depășește jocurile postmoderniste lui Tarantino. Tocmai aceasta este calitatea stilului „look”, amestecul dintre „retro” și „neo”, dintre fantezie și realism, dintre plauzibil și incredibil, dintre cotidian și fantastic.

Cu Dogman, Luc Besson a revenit la propriul său eu auctorial și la instrumentele pe care le-a folosit în urmă cu 40 de ani (!) în Subway (1985), filmul care l-a consacrat în cinemaul mondial, parte a mișcării numită „cinéma du look”. Chiar actorul din acest film, Caleb Landry Jones se aseamănă incredibil de mult cu Fred (jucat de un Christopher Lambert tânăr și inimitabil). Tot ca Fred, care trăia în vintrele metroului parizian, Doug duce o existență de recluziune auto-impusă într-un subsol abandonat. Ca și în Subway, care începea cu o filosofare ironică, amuzanta referință la Socrate, Sartre și Sinatra, Dogman e o meditație despre umanitate, voia lui Dumnezeu și inumanitate.

Referințele meta-cinematografice, care sunt mereu prezente în filmele „du look”, sunt chei de lectură. Cele trei alter-ego-uri travesti ale lui Doug sunt femei faimoase, e imposibil să nu le recunoaștem pe Dietrich, Piaf sau Marylin. Când Doug se demachiază în fața oglinzii, în fundal auzim melodia de pe coloana sonoră a celebrului „Godfather” – „Speak Softly, Love”, Sau, când fratele abia eliberat din închisoare e urmărit de haita de câini, auzim faimoasa piesă a trupei ZZ Top, „La Grange”, folosită adeseori în filmele de acțiune. La un moment dat Doug apare îmbrăcat cu un capot în motive orientale, cu trimitere directă la Madama Butterfly a lui Puccini.

„Chiar și cățeii folosiți sunt referințe inter-cinematice”

Când profesoara de teatru îi oferă o carte, pe copertă este un portret al lui lady Macbeth, realizat de pictorul american John Singer Sargent în stil prerafaelit, cu actrița Ellen Terry în rolul celebrei regine a răzbunării. De altfel Caleb Landry Jones, care e un amestec de Eddie Redmayne cu trăsăturile stranii ale personajelor lui Sargent, în special portretul ciudatei „Madame X”. Chiar și cățeii folosiți sunt referințe inter-cinematice, cum este faimosul câine din rasa de terrieri numiți Jack Russell, creați de vicarul din Swimbrigde pentru vânătoarea de vulpi și ajunși celebri în anii 30, trop canin reluat de Hazanavicius în The Artist (2011).

Punctul central al filmului are loc când, aflat în căutare de slujbe, după ce adăpostul de câini din New Jersey unde lucra este închis, Doug ajunge la un club de noapte, un „drag ball” unde au loc spectacole cu travestiți. Acolo, alături de Marilyn Monroe, Cher ori Madonna, Doug intră pe scenă îmbrăcat în Edith Piaf și interpretează în franceză legendara piesă „La Foule”, înlăcrimând publicul. Momentele din evoluția personajului sunt punctate de trecerile sale de la o piesă la alta, când cântă „Lily Marlene”, ca Marlene Dietrich cu joben, personajul e transformat într-un justițiar de haită.

„Modul de a povesti al lui Besson, numit uneori și ”post-punk”, e marcat de meandre și divagații „cu mesaj”

Chiar „cuplul” Doug-Emily e o trimitere intenționată la tandemul dintre Jules (rolul lui Frédéric Andréi) și soprana de culoare Wilhelmenia Fernandez, din primul film care inaugurează stilul „du look”, Diva (1980) regizat de Jean-Jacques Beineix. Problema este că uneori, pentru a înțelege referințele lui Besson, ca atunci când auzim piesa lui Charles Trénet, „Que reste-t-il de nos amours”, ar trebui să înțelegem cultura din care vine autorul.

Modul de a povesti al lui Besson, numit uneori și ”post-punk”, e marcat de meandre și divagații „cu mesaj”. Referințele la „visul American” sunt recurente și evidente. Din cușca unde e închis Doug se vede steagul american fluturând bleg printre rufele întinse la soare, iar diamantele albe, buzele roșii și fondul albastru al sălii de detenție formează culorile „americane”. Cel mai important este că, în aceeași cușcă unde e obligat să trăiască, băiatul descoperă revistele de modă ale mamei. Hrănit cu „American Magazine” și „Modern Woman”, astfel că băiatul crește iubit de câini și hrănit cu povești din reviste de „glamour”.

„Vizual, trecem dintr-o lume într-alta”

După ce aflăm despre copilăria lui Doug, narațiunea revine la Evelyn, polițista-psihiatru, care și ea are probleme cu soțul ei abuziv, Melvin. Apoi poliția derulează o investigație în „cuibul” lui Doug, care s-a transformat în arest, arătând ca un martor al lui Iehova, iar în vreme ce discută cu polițista, se aud clopotele unei biserici în fundal. După ce în prima parte asistăm la zeci de minute de dialog „în doi”, totul având loc exclusiv prin interacțiunea verbală între două personaje, susținute numai de abilitățile aparatului de filmare, care își schimbă poziția în mod discret, pentru a sublinia replicile personajelor, urmează un pretext retoric, care permite ca povestea să execute un nou salt narativ, direct în copilăria lui Douglas.

Acesta e deja un adolescent care trăiește cu un tată violent, care crește câini de luptă și care o bate pe mamă ca pe un animal, în timp ce aceasta stă ascunsă sub masă. Și vizual trecem dintr-o lume într-alta, de la sala de detenție, unde domină tonurile reci și culoarea roșie a hainelor și a buzelor rujate ale lui Doug, la lumea copilăriei, reprezentată în tonuri de sepia și punctată de amintiri sinistre. Vedem, din perspectiva subiectivă a copilului, o mamă care ascultă „discuri europene” în timp ce gătește. Apoi copilul este aruncat în canisa tatălui, pârât de Richie, fratele mai mare, pentru că hrănește animalele pe ascuns.

„Eroul nostru devine un fel de Robin Hood, dar cu patrupede”

După 20 de minute de emoții puternice și realiste, regizorul mută totul într-o nouă direcție, de data aceasta parodică. Acum, ca substitut al lui Jean Reno, apare Mickey, un Jack Russel terrier cu mișcări de asasin plătit, în timp ce un ciobănesc belgian, un malinois care apucă gangsteri de testicule, devine surogat de Liam Neeson. Această substituire comică a eroilor din filmele de acțiune cu căței e auto-parodică. În partea a doua filmul lui Besson se transformă în mod voit într-un soi de See Spot Run (2001), parodie după filmele cu câini bandiți sau detectivi unde Doug și banda lui de câini de pripas încep să dea spargeri, iar eroul nostru devine un fel de Robin Hood, dar cu patrupede.

Acest tip de narațiune cinematografică, care este uneori viciată de inconsecvențe, ne permite să descoperim tot mai multe lucruri despre protagonist pe măsură ce povestea evoluează. La întâlnirea cu Juan, care îi aduce un pui de labradoodle abandonat, aflăm că Doug e paraplegic. Apoi, în timp devine bărbat din femeie, în timp ce Doug se spală cu dușul de la chiuvetă, descoperim că are în mijlocul omoplaților o cicatrice de glonț.

„Improbabil, dar emoționant”

Și acest mister este rezolvat printr-o anamneză tragică, tatăl și-a împușcat fiul într-un moment de furie, spulberându-i un deget în timp ce fratele îi recită truisme biblice. La fel, dezbrăcarea lui Doug din ținuta de „drag queen” de la început și transformarea sa în bărbat, e însoțită de „îmbrăcarea” poveștii cu informații despre cruzimile la care a fost supus. După ce tatăl îl aruncă în cușca animalelor pe micul Doug pentru un motiv minor, aflăm că mama a fugit fără să încerce să îl salveze pe fiul ei.

Ca să putem să rămânem în interiorul acestui mod de a povesti trebuie să facem un efort de suspendare a neîncrederii. Când gangsterul sud-american, care se cheamă Morales (deși e imoral), este atacat de câini, Doug apare ca văduva neagră, înger al răzbunării în scaun cu rotile.

Când băiatul e salvat din canisă, trebuie să acceptăm presupoziția că un câine știe ce este o mașină de poliție doar văzând o poză dintr-o revistă este improbabilă și să îl urmăm pe Moby, care nu întâmplător e din aceeași rasă cu celebrul Benji, adică un amestec probabil între terrier, pudel și șnauțer. Faptul că Doug pretinde că nu și-a dresat animalele, că aceștia înțeleg tot ce le spune, inclusiv știu să îi aducă ingrediente precise pentru rețeta pe care o gătește, e improbabil, dar emoționant.

Filmul lui Besson e o critică la adresa masculinității „toxice”

O mare parte din reușita filmului e dată de actorul australian, care reușește să treacă de la un alter-ego al personajului la altul în mod natural. El nu are doar multiple identități feminine, este mereu la granița dintre masculin și feminin, între psihopat și supererou. Cu accentul lui de sudist și cu vocea dogită, cu fizionomia deformată și cu aspectul de Forrest Gump, Doug e un amestec de cruzime și inocență, fapt accentuat de groplanurile cu chipul bărbatului rujat alternând cu scene în care apare în ipostaze masculine. El devine ușor un justițiar în stilul lui John Wick, care se răzbună pe ucigașii cățelului iubit și îl învinge pe „El Verdugo”, un gangster local, care îi terorizează pe vecini.

Filmul lui Besson e o critică la adresa masculinității „toxice”. De la Mike, tatăl personajului principal (jucat de actorul german Clemens Schick), care e un creștin crescător de câini de luptă, la fratele semi-idiot sau agentul de asigurări, ambii uciși de câinii lui Doug (poate pentru că toți bărbații au mustăți similare), figurile masculine au o dimensiune care provoacă aversiune. Tatăl cu mustața lui „în oală”, cu salopetă de „redneck”, fratele care e tuns cu castronul și cu apucături sadice, bondocul șef al gangsterilor latino, care are și el mustață „tip ghidon”.

„Cronologia și evoluția personajelor șchioapătă”

În schimb, dacă bărbații sunt figuri odioase, femeile sunt mereu personaje emoționante. Așa e întâlnirea dintre Doug și Selma, tânăra consilieră care îl inițiază în lecturi selecte și machiaje complexe. Selma este un fel de Albă ca Zăpada, care discută în fața oglinzii despre ce e realitatea și ce e falsul, care îl învață pe băiatul fără prieteni să se refugieze în lumea personajelor ficționale.

Faptul că aici cronologia și evoluția personajelor șchioapătă – când Selma actriță celebră, iar Doug devine adult, femeia rămâne tânără – nu e neapărat un defect narativ, face parte din tehnica cinemaului „de look”. Unele planuri detaliu sunt excesiv de emoționante, dar exagerarea e parte a stilului filmelor „de look”. Deși nu știm cum ajunge „Dogman” să trăiască într-un liceu abandonat, care seamănă cu un buncăr postapocaliptic, aidoma „Fantomei de la Operă”, dar când un cățel salvat îi linge fondul de ten, chipul de gheișă al bărbatului devine o mască a durerii.

„Dogman va intra în cinematografe în iulie”

La final, poate și ca să nu-și dezamăgească fanii, Besson ne oferă un epilog triumfal. Dogman devine un fel de Taken (pe care tot Besson l-a produs) combinat cu Home Alone. Un personaj paraplegic, ajutat de teckeli și terrieri, de ciobănești irlandezi și germani, lichidează o bandă întreagă de sud-americani înarmați până în dinți. Și, desigur, tot în stilul siropos al „cinema du look”-ului, Douglas evadează din arest tot cu ajutorul cățeilor, pe muzica lui Piaf: „Non, rien de rien/ Non, je ne regrette rien”, îmbrăcat ca Willy Wonka. Poziționat direct sub umbra crucii unei biserici aflate taman în fața secției de poliție, la intersecția dintre străzile „Lincoln” și „Dewey” el se prăbușește pe jos, fără să mai știm dacă a murit sau doar a căzut înaintea Divinității.

La final, dacă nu v-ați dorit un câine până acum, sigur veți merge la ecarisajul cel mai apropiat. Iar dacă regretați că nu ați văzut filmul la deschiderea Festivalului, Dogman mai rulează în alte trei zile la TIFF și va intra în cinematografe în iulie, merită să îl vizionați. Dacă nu, atunci așteptați cercetările din domeniul „disability studies”, unde specialiștii în analizarea personajelor cu incapacități vă vor explica de ce nu trebuie să ocupați locurile pictate cu albastru prin parcări.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

CULTURA

FOTO. Evenimente de WEEKEND la Cluj-Napoca. Caniculă, teatru, concerte și FOTBAL

Publicat

canicula termometru pixabay

Foc și pară se anunță în acest weekend la Cluj-Napoca. De preferat ar fi să stați în casă la răcoare sau într-o piscină. Dar dacă, totuși, vă ard tălpile să ieșiți din casă, aveți o ofertă interesantă de petrecut timpul liber.

Vineri, 12 iulie, de la ora 19.30, sunteți așteptați la Cinema Dacia unde va avea loc reprezentația cu piesa „Micul Prinț”, un spectacol pentru oameni mari.

FOTO. Evenimente de WEEKEND la Cluj-Napoca. Caniculă, teatru, concerte și FOTBAL

„Ochii sunt orbi. Limpede nu vezi decât cu inima.”

„O montare minimalistă, pentru oameni mari, care aduce la suprafață profunzimile celui mai citit text din literatura universală, într-o atmosferă sinceră și intimă. Decorul, costumele, scenografia sunt construite de cei mai mari creatori ai lumii teatrului, pe numele lor: spectatorii.

Laboratorul de creație: imaginația.

Mijloace: cuvântul, muzica și fantezia.

Cadrul: scena.

3 actori cu 3 instrumente îi poartă pe privitorii pe toate planetele vizitate de Micul Prinț, într-o poveste emoționantă presărată cu personaje comice și situații inedite, toate acompaniate de muzică live”, anunță organizatorii.

micul print

Sirius Dim, live la Yolka

De la ora 20.00, la Yolka, în Pța Unirii, îi puteți vedea live pe cei de la  Sirius Dim.

„Pregătește-te pentru o noapte uimitoare de melodii pline de suflet și melodii captivante de chitară, în timp ce Sirius Dim urcă pe scenă cu unele dintre propriile sale lansări și, de asemenea, cover-uri ale celor mai emoționante melodii”, au transmis organizatorii.

sirius dim

Sâmbătă, 13 iulie, de la ora 19.00 are loc Ziua Nord la Cotton Club Cluj.
„Prin acest eveniment ne dorim să conectăm oamenii cu natura din jurul nostru. Am ales trei locații cool pentru a prezenta cât mai complex și urban relația om-natură și unde ne situăm noi ca cetățeni responsabili în raport cu animalele sălbatice.

Vom îmbina cafeaua de specialitate cu arta vizuală pentru a prezenta cât de frumoasă este biodiversitatea, indiferent dacă e vorba de specii de plante sau animale.

Pentru cei interesați în a face un pas în plus pentru conservarea biodiversității, am pregătit o serie de discuții ținute de specialiști în domeniul animalelor sălbatice, care să accentueze rolul pe care noi, oamenii, îl avem în a susține fauna și flora din jurul nostru.

Vom încheia Ziua Nord cu muzică live și after-party, pentru a crea o asociere pozitivă între oameni, natură, cultură și modern”, spun organizatorii.

ziua nord

Dumnică, 14 iulie, e marea finală EURO 2024, între Spania și Anglia, așa  că  orice altceva pălește în fața ei.

euro 2024

Sursa/ Foto: Zile și Nopți

 

Citește mai departe

CULTURA

Sinodul BOR: Preotul Liviu Galaction Munteanu, fost rector al Institutului Teologic clujean, propus pentru canonizare în 2025

Publicat

BOR

Membrii Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române (BOR) s-au reunit joi, în ședință de lucru în Aula Magna „Teoctist Patriarhul” a Palatului Patriarhiei, reuniunea fiind prezidată de PF Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.

La ședință au participat și ierarhii Eparhiei Clujului:  IPS Andrei, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și Clujului și Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului, și PS Benedict Bistrițeanul, episcopul-vicar al Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului și Clujului.

Propunerea Mitropoliei Clujului

La propunerea Mitropoliei Clujului, Maramureșului și Sălajului, preotul Liviu Galaction Munteanu (mort la Aiud), fostul rector al Institutului Teologic clujean, care, alături de alți mărturisitori și mari duhovnici misionari români persecutați sau martirizați de regimul comunist, este propus pentru a fi canonizat în anul 2025, cu prilejul împlinirii a 140 de ani de autocefalie a Bisericii Ortodoxe Române (1885) și a 100 de ani de la înființarea Patriarhiei Române (1925).

Liviu Galaction Munteanu – preot și profesor mărturisitor

S-a născut la data de 16 mai 1898, într-o familie de învăţători, fiind originar din localitatea Cristian, judeţul Braşov. S-a format ca teolog la Liceul „Andrei Şaguna“ din Braşov şi la Institutul teologic-pedagogic din Sibiu, apoi la Facultatea de Teologie din Cernăuţi, unde a obţinut şi doctoratul.

La 17 februarie 1927 a fost hirotonit preot, de Episcopul Nicolae Ivan, care l-a numit profesor la Academia Teologică din Cluj, ajungând astfel titularul cursului de Noul Testament, duhovnic, apoi chiar rector al acestei instituţii. În anul 1958 a fost numit vicar administrativ, de Arhiepiscopul Teofil Herineanu, care avea un proiect de relansare a catehizării în Eparhia Clujului.

Astfel, părintele Liviu a întocmit o programă pentru catehizarea copiilor şi adulţilor, fapt care l-a adus în atenția Securității. A fost anchetat, iar în 1959 condamnat la opt ani de închisoare pentru „uneltire contra ordinii sociale”.

A fost închis în penitenciarele Aiud şi Gherla. A murit în 8 martie 1961, la închisoarea Aiud, ca urmare a tratamentului inuman la care a fost supus de regimul comunist.

Procesul de canonizare, din 2021

În ședința de lucru din 25 februarie 2021, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a decis începerea demersurilor de canonizare a unor mărturisitori și mari duhovnici misionari români persecutați sau martirizați de regimul comunist, printre care se află și părintele Liviu Galaction Munteanu, propus pentru canonizare.

Aceștia vor fi canonizați în anul 2025, cu prilejul împlinirii a 140 de ani de autocefalie a Bisericii Ortodoxe Române (1885) și a 100 de ani de la înființarea Patriarhiei Române (1925).

Argumentele locale pentru canonizarea „profesorului martir” au fost aprobate în cadrul unei ședințe de lucru a ierarhilor din Mitropolia Clujului, Maramureșului și Sălajului, în ianuarie 2021.

De asemenea, în data de 20 iunie 2022, în ședința de lucru a Sinodului Mitropoliei Clujului, au fost discutate și analizate aspecte legate de proiectele de texte liturgice întocmite în vederea canonizării părintelui Liviu Galaction Munteanu.

Citește mai departe

CULTURA

FOTO. Opera Română din Cluj-Napoca deschide stagiunea cu spectacole celebre iubite de publicul clujean și premiere

Publicat

De

Stagiunea 2024-2025 Opera Română Cluj-Napoca

Opera Română din Cluj-Napoca dezvăluie în premieră programul artistic pentru stagiunea 2024-2025.

Este vorba de programul spectacolelor din septembrie și octombrie.

Opera Română din Cluj-Napoca deschide stagiunea cu spectacole celebre iubite de publicul clujean și premiere

Pe lângă spectacole celebre îndrăgite de melomanii clujeni, vor avea loc și premiere, dar și alte evenimente.
Duminică, 22 septembrie, se deschide Stagiunea 2024-2025 cu Nabucco de Giuseppe Verdi, arată reprezentanții Opereu Române din Cluj-Napoca.

Captivitatea evreilor, regele Babilonului și conflictele dintre evrei și babilonieni vor pune bazele unui spectacol extraordinar, care prezintă povestea eliberării poporului evreu, precum și transformarea împăratului Nabucodonosor în fața puterii divine.

Seara de duminică, 22 septembrie, îl va avea ca protagonist pe dirijorul Gheorghe Victor Dumănescu, aflat la pupitrul dirijoral al capodoperei verdiene Nabucco!

Bărbierul din Sevilla într-o nouă viziune

Cu o partitură spumoasă și o nouă viziune regizorală, cupluri de îndrăgostiți și un bărbier extrem de ocupat, clujenii sunt invitați la Premiera cu două reprezentații a operei Bărbierul din Sevilla de Gioachino Rossini, care va avea loc vineri, 27 septembrie și luni, 30 septembrie, ora 18:30.

Nu rata o poveste spumoasă, plină de comploturi și pozne, în care Figaro, bărbierul iscusit, va oferi farmec poveștii de dragoste dintre neliniștitul Conte Almaviva și frumoasa Rosina.

Tosca de Puccini, una dintre cele mai complexe producții ale Operei clujene

Opera Tosca de Giacomo Puccini este, cu siguranță, una dintre cele mai complexe producții ale Operei române clujene.

Duminică, 6 octombrie, clujenii sunt invitați să se lase cuceriți de complexitatea personajelor, intriga intensă și deznodământul neașteptat al unei povești dramatice, în care iubirea pasională, gelozia, trădarea și sacrificiul vor pune bazele unui spectacol cu o încărcătură emoțională intensă.

Comedie din Cluj la Sibiu

Marți, 8 octombrie, la Sibiu Opera Festival, va fi sus spectacol care pune de fiecare dată zâmbetul pe buzele tuturor: celebra operă comică Le nozze di Figaro de W. A. Mozart!

Bazată pe o comedie a lui Pierre Beaumarchais, opera mozartiană prezintă povestea servitorilor Figaro și Susanna, a căror căsătorie este amenințată de intențiile dezonorante ale angajatorului lor, contele Almaviva.

Pasiunea pe care acesta o dezvoltă pentru viitoarea mireasă, precum și divergența între clasele sociale, vor fi înveșmântate într-o manieră comică marți, 8 octombrie, ora 18:30.

Două reprezentații de excepție în octombrie

După o Premieră care s-a bucurat de un succes răsunător, spectacolul de balet La Fille mal gardée revine pe scena Operei din Cluj-Napoca în două reprezentații de excepție vineri, 11 octombrie și sâmbătă, 12 octombrie, de la ora 18.30.

E povestea de iubire cu inserții comice a frumoasei Lisa și chipeșului Colas, pusă la încercare de încercările văduvei Simone de a-și convinge fiica să se căsătorească cu Alain, un tânăr bogat.

Baritonul Florin Estefan și a tenorul Eusebiu Huțan, interpretează piese celebre

Miercuri, 23 octombrie, melomanii sunt invitați la o seară minunată,la un concert pe frecvențe italiene.

Baritonul Florin Estefan și a tenorul Eusebiu Huțan, acompaniați de Orchestra Operei Naționale Române Cluj-Napoca și de bandoneonistul invitat Giancarlo Palena, vor da viață celebrelor piese „Vivo per lei”, „Caruso”, „Parla piu piano” și altor titluri îndrăgite, semnate de clasici italieni, prin interpretări pline de expresivitate.

Innamorato di te! Va avea loc de la ora 18.30.

Madama Butterfly, în octombrie la Opera Română din Cluj-Napoca

Duminică, 27 octombrie, melomanii sunt invitațai la la Madama Butterfly de Giacomo Puccini.

E o poveste despre dragoste și sacrificiu, plasată în decorul exotic al Japoniei de la începutul secolului XX. Lasă-te cucerit de arii sublime, într-o producție scenică impresionantă, în care fiecare notă muzicală și fiecare gest scenic contribuie la crearea unei atmosfere captivante, unde frumusețea și tragismul se împletesc armonios.

Clujenii, răsfățați și cu balet

Mult îndrăgitul spectacol de balet Carmen revine pe Scena Operei Române clujene miercuri, 30 octombrie, la ora 18:30.

Într-o producție spectaculoasă, respectând același fir narativ al operei lui Georges Bizet, baletul Carmen va fermeca printr-o poveste de iubire purtată prin intrigi și trădări, pasiune și răzbunare, alături de senzuala gitană și al ei Don José, unici și eterni în repertoriul liric universal.

Foto: Opera Română Cluj-Napoca

Citește mai departe

EVENIMENT

AMENZILE de circulație nu vor mai veni acasă. Cum se vor COMUNICA procesele verbale

Publicat

amenda

Amenzile de circulație nu vor mai veni acasă. O nouă procedură de comunicare a proceselor verbale a fost implementată la nivelul poliției rutiere.

Este vorba șoferii care refuză să primească procesul verbal, în momentul constatării. Până de curând procesul verbal era trimis de polițiști prin poștă. Însă acest lucru s-a schimbat, scrie Alba24.ro.

AMENZILE de circulație nu vor mai veni acasă. Cum se vor COMUNICA procesele verbale

Dacă interacțiunea dintre șofer și polițist a fost înregistrată audio video, se va considera că procedura de primire a documentului a fost îndeplinită.

Condiția care modifică procedura de comunicare a proceselor verbale

În contextul intrării în vigoare a O.U.G nr. 84/2024 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, în scopul creșterii siguranței rutiere, polițiștii Serviciului Rutier din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Alba aduc la cunoștința conducătorilor de vehicule noile prevederi legale ce vizează procedura comunicării procesului verbal de constatare şi sancționare a contravenției.

Poliția nu mai trimite amenzile acasă

Astfel, procedura comunicării procesului-verbal atunci când contravenientul, deşi prezent la încheierea procesului-verbal, refuză primirea acestuia: dacă refuzul primirii procesului-verbal este înregistrat audio-video de către polițist, cu un mijloc tehnic din dotare, acest aspect fiind menționat în cuprinsul documentului de constatare, se consideră că procedura comunicării procesului-verbal a fost îndeplinită pe loc.

Prin urmare, este de reținut faptul că unitatea din care face parte agentul constatator nu mai este obligată să comunice la domiciliul contravenientului un exemplar al procesului-verbal.

Șoferul va merge după amendă

Pentru a obține o copie, demersurile vor fi întreprinse de către contravenient care va trebui să solicite, ulterior, emiterea acesteia unității din care face parte agentul constatator.

Poliţiştii rutieri din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Alba sunt prezenţi pe drumurile publice din judeţ, pentru menţinerea unui climat rutier sigur şi pentru prevenirea accidentelor de circulaţie, comunicându-le participanților la trafic și noile prevederi.

Recomandăm tuturor participanţilor la traficul rutier să manifeste prudenţă, să respecte regulile de circulaţie și indicaţiile poliţiştilor rutieri aflaţi în teren, au precizat într-un comunicat de presă reprezentanții IPJ Alba.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax