CULTURA
CRONICĂ DE FILM TIFF. Doru Pop: Ce vezi nu e niciodată ce crezi

Filmele lui Ryûsuke Hamaguchi, care a studiat la Universitatea de Artă din Tokio cu regizorul Kiyoshi Kurosawa (fără nicio legătură cu Akira) și cu producătorul Kenzo Horikoshi, care se declară un admirator al lui Cassavetes și un adept al Heidegger, nu sunt niciodată ce par a fi.
Cea mai recentă creație a acestui regizor japonez din noua generație, intitulată Akuwa Sonzai Shinai (Răul nu există 2023), care a primit Leul de argint la festivalul de la Veneția și premiul Fipresci în 2023, devine sugestiv pentru o întreagă filosofie cinematografică, nu doar a autorului, cât a unei stilistici mai ample.
De fapt, titlul folosește o litotă clasică, iar povestea demonstrează că cinemaul poate funcționa ca un mecanism stilistic întemeiat pe răsturnarea de semnificații și sensuri. Noțiunea de litotă, care vine din greacă, unde descria ceva „simplu”, chiar „neînsemnat”, caracterizează acest mod de a face filme, printr-o aparentă banalitate vizuală și tehnică ajungem la profunzimi neașteptate.
Răul există
Ceea ce pare să fie o poveste simplă, nu este niciodată simplistă, fiecare element are o funcție reversibilă, ca și litotele din retorică, în care o afirmație nu este ceea ce pare, ea fiind chiar negația propriei declarații.
De fapt, în limbile europene, această modalitate de exprimare e chiar mai puțin puternică (tocmai am făcut o litotă) decât în limbile orientale, cum sunt chineza sau japoneza, unde o afirmație poate fi folosită ca propria ei negație.
Și în limba română avem astfel de expresii – când spunem „ce noroc pe capul meu” de fapt înțelegem referința ironică implicită la sensul invers; la fel, când felicităm pe cineva la modul ironic, „Bravo, ai reușit”, sau când afirmăm despre ceva că „nu e rău”, și înseamnă că nu e chiar atât de bine, folosim un mecanism retoric esențial pentru relația dintre limbaj și gândire.
La fel, când un regizor japonez ne spune că „Nu există răul”, ar trebui să știm și să ne gândim că nu e chiar așa. Spre deosebire de „maestrul” său, Kiyoshi Kurosawa, care este reprezentativ pentru filmul de „groază niponă” (cel mai cunoscut fiind Ringu, 1998, regizat de Hideo Nakata, care a inspirat mai mulți regizori de la Hollywood), Hamaguchi nu merge pe traseul contrastelor puternice.
Deși are o atmosferă ce aduce cu primele episoade din Twin Peaks, filmul lui Hamaguchi ne lasă în așteptare, ne oferă sugestii, ne atrage în capcane și în false expectative.
Comuniune cu natura
Filmul pare de la bun început o ilustrată romantică, un soi de documentar pro-natură. Incipitul din Răul nu există, care e o lungă panoramare în contraplonjeu cu o perdea de crengi și ramuri de copaci, arată ca o introducere la narațiunile tipice pentru eco-cinemaul contemporan, aduce cu stilul narațiunilor educaționale, cum ar fi Kiss the Ground (2020), documentarul povestit de Woody Harelson.
Vedem, timp de aproape cinci minute, doar coroanele unor arbori, ramificațiile verzi și crăcile lor uscate, care formează un paravan de protecție. Astfel că, în planul vizual următor, din care înțelegem că era perspectiva unei fetițe, pe care o cheamă Hana și care locuiește chiar lângă această pădure, putem crede că am înțeles simbolistica și intențiile regizorului.
Liniștea pădurii e spartă doar de zgomotul drujbei și al securii lui Takumi, tatăl fetei, alături de care trăiește într-o cabană de lemn, ce pare izolată de tot restul lumii.
Takumi adună apă de băut dintr-un pârâu de munte, culege wasabi sălbatic și duce o viață de conexiune cu natura.
Într-o scenă bucolică, în timp ce își duce fiica în spinare, o învață numele arborilor și arbuștilor, calitățile și gusturile acestora, cum să citească urmele animalelor sălbatice.
Modernizare cu orice preț
Ceea ce arată ca o afirmație, o declarație ecologistă, e punctat de o descoperire macabră, tatăl și fata văd o carcasă de animal în descompunere. Cineva omoară căprioare, pe care le abandonează într-o stare de agonie, fără să le ucidă pe loc, fără să le folosească pentru hrană.
E un prim moment de inflexiune, un punct în care Hamaguchi își pregătește spectatorii pentru ciocnirea de semnificații. Și aici suntem pe o pistă greșită dacă credem că poezia naturii și realismul existenței umane se vor ciocni, că stranietatea tăcută a pădurii și vorbăria oamenilor sunt țintele acestei povești.
După aproape o jumătate de oră de peisagistică cinematografică, în care asistăm la existența atemporală a tatălui și a fiicei, aflați într-un fel de comuniune cu Natura, regizorul japonez, care este și scenaristul acestui film, ne introduce conflictul narativ.
În cabana lui Takumi mai mulți vecini s-au întâlnit să discute problema cu care se confruntă micul sat. Un dezvoltator vrea să construiască un „glamping”, neologism pentru noua practică a eco-yuppișilor, iubitori de natură de weekend care vor să combine campingul cu „glamour”-ul.
Proiect controversat
La întâlnirea dintre reprezentanți dezvoltatorului, care vrea să aducă în această zonă bogătanii iubitori de natură, și comunitatea locală, apar primele tensiuni.
Oamenii se simt amenințați de acest proiect, care le va schimba modul de viață, care poate pune în pericol natura, care le va afecta sursa de apă.
Cei doi reprezentanți ai firmei, numită în mod relevant „Playmode”, sunt Takahashi și Mayuzumi, care le prezintă oamenilor un video de promovare, un fel de reclamă pentru proiectul „Glamping în Harasawa”.
După ce are loc prezentarea încep discuțiile în contradictoriu, care îi pun pe reprezentații firmei în opoziție cu localnicii. Fosa septică este chiar lângă sursa de apă a oamenilor, zonele de barbecue sunt o sursă necontrolată de incendii, dezvoltatorii par să fie mai interesați de subvenții decât de oameni.
Natura pe primul loc
La un moment dat Takumi se ridică în picioare și începe să vorbească despre cum s-a format această comunitate de lângă Tokio, cum imediat după război în acest loc fără istorie, unii au primit parcele de teren.
Bărbatul spune că toți sunt musafiri acolo, cu trimitere directă la prezența oamenilor pe această planetă, pe care o tratăm ca și când ar fi a noastră, dar de fapt suntem niște trecători, pasageri utilizatori ai unui bolovan care se învârte prin Cosmos.
Monologul lui Takumi, despre cum toți distrugem Natura, despre cum trebuie să găsim un echilibru, personajul însuși fiind poziționat central, ca brațul de sprijin al unei balanțe, poate părea o voce a rațiunii.
Un rol foarte important îl are actorul care joacă personajul principal. Hitoshi Omika nici măcar nu este actor, el a fost angajat inițial ca membru al echipei de producție, fiind el însuși regizor de film și scenarist.
Colaborator mai vechi al lui Hamaguchi, a fost asistent de producție la remarcabilul Gûzen to sôzô (Roata norocului și a fanteziei, 2021), a acceptat să joace în film oarecum ezitant.
Actor neprofesionist
Nu e prima oară când Hamaguchi folosește actori neprofesioniști, în cea mai bună tradiție a neorealismului, pentru că actorul de cinema nu e aidoma actorului de teatru.
Descoperim tot mai multe despre acest bărbat al cărui chip e impenetrabil și chiar imobil. Tocmai pentru că nu spune nimic, acest lucru devine relevant.
Când reprezentanta firmei îl întreabă ce meserie are el spune: „sunt omul bun la toate” și, într-adevăr, Takumi face de toate, desenează, crapă lemne, aduce apă, dar nu știm cu adevărat nimic despre el.
Când compania încearcă să-l recruteze, oferindu-i slujba de paznic al glampingului, el spune că nu are nevoie de bani. Deși aparatul de filmat intră în spațiul său intim, arătându-ne fotografii de familie, în care apare și o femeie, cel mai probabil soția lui Takumi, nu știm nimic despre trecutul lui.
Contrast cromatic
Ca și alți regizori japonezi, Hamaguchi mizează pe expresivitatea vizuală, imaginile realizate de Yoshio Kitagawa (care a fost director de imagine și la alte filme ale aceluiași regizor, ca lungmetrajele Nami no oto, 2011, Happî awâ din 2015 ori scurtmetrajul Tengoku wa mada tôi, 2016) sunt fie de o frumusețe stranie, cu ochiuri de apă înghețată în care se răsfrânge imaginea unor copaci, în formă de cochilie, fie simple, cum sunt urmele de animale în zăpadă, dar niciodată lipsite de semnificație.
Chiar și imaginile aparent redundante, care sunt un instrument vizual recurent la Hamaguchi, sunt construite atent.
De exemplu un personaj secundar, care fumează la o masă, are în spatele lui un tablou în care portretul e o copie exactă a realității din fața camerei de luat vederi.
Dar poate cea mai impresionantă rămâne imaginea picturală de la final, în care o vedem pe Hana stând lângă o căprioară cu puiul ei, în contrapunct cu acțiunea din fundal.
Și relația contrastivă dintre dintre Takumi și Takahashi este cromatică (și narativă). Reprezentantul dezvoltatorului poartă o geacă oranj, în timp ce personajul principal are mereu o haină albastru închis.
Dacă unul este taciturn, celălalt e locvace. Când ajunge la casa lui Takumi, Takahashi, care i-a mărturisit colegei sale că vrea să se căsătorească și să se mute într-o casă din pădure, vrea să spargă și el lemne, dar nu reușește.
Dispariția unei fete
Spre final totul se accelerează, întreg conflictul se derulează în ultimele zece minute dintr-un film de peste o sută de minute. Înainte ca cei doi agenți ai Playmode să ajungă în satul de munte, discută o vreme în mașină despre carierele și scopurile lor.
Pe măsură ce discuția devine tot mai intimă, aparatul de filmare se mută pe bancheta din spate, poziționându-se ca și când ar fi un călător din mașină, care trage cu urechea la secretele oamenilor.
În dialogul din mașină, unde descoperim că există un palier mult mai adânc al existenței oamenilor decât cel pe care îl vedem imediat, aflăm că și căprioarele pot ataca oameni, ceea ce devine inchietant și relevant, fiindcă aceste animale, care sunt sperioase și timide, pot fi și agresive atunci când sunt puse în pericol, au apărut deja în poveste.
După ce tatăl, împreună cu cei doi reprezentanți ai dezvoltatorului, iau apă din pârâu, iau masa la restaurantul tradițional din localitate, merg să o ia pe Hana de la școală, descoperim că fata a plecat singură spre acasă.
Când o voce oficială, dintr-un anunț public, ne informează că Hana a dispărut de mai multe ore, că toți oamenii o caută pe fetiță, ne dăm seama că s-a întâmplat ceva serios.
Final cu suspans
Ca să nu stric nimănui plăcerea de a descoperi deznodământul (șpoilăr ălărt!), voi spune doar că finalul e atât de neașteptat și de inexplicabil la fel cum e pădurea, văzută acum noaptea, învăluită în ceață.
Ultimele cinci minute sunt cinema pur, în care răspunsul la întrebarea dacă există răul sau nu e la fel de incert ca și ambiguitatea narativă și vizuală a poveștii.
În fond e ca și când regizorul ne-ar spune, dacă nu vrei să stai până la sfârșitul unui film, nu vei înțelege nimic.
Regizorul japonez, care practică un stil de a face cinema ce presupune un anumit tip de spectator, nu neapărat un cinefil ultra-sofisticat, dar un privitor cu o predispoziție aparte, mizează mereu pe contrazicerea așteptărilor noastre.
Și, tot contrar așteptărilor, e relevant faptul că, aidoma regizorilor români din generația „noului val”, care sunt mai apreciați la nivel internațional decât acasă,
”Răul nu există” a avut încasări relativ scăzute în Japonia (circa 760 de mii de dolari din bilete), fiind foarte bine primit de spectatorii din alte țări (peste 3 milioane de dolari încasări internaționale, aproape jumătate fiind din Franța).
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EVENIMENT
Crosul Inimilor Mari. Clujenii, invitați să alerge în sprijinul Centrului de Îngrijiri Paliative pentru copiii în suferință

Începutul verii aduce la Cluj un eveniment caritabil care sprijină finalizarea construirii primului Centru de Îngrijiri Paliative Pediatrice cu asistență gratuită și complexă din România.
Toți cei care doresc să ajute la finalizarea Centrului „Sfântul Hristofor”, care se construiește la Sânnicoară, sunt așteptați la Crosul Inimilor Mari sau pot să facă donații.
Clujenii, invitați să alerge în sprijinul Centrului de Îngrijiri Paliative pentru copiii aflați în suferință
Evenimentul va avea loc sâmbătă, 31 mai 2025, în Parcul Central „Simion Bărnuțiu” din Cluj-Napoca. Competiția sportivă din acest an va debuta oficial la ora 10:00 când se vor desfăsura, succesiv, cele trei probe ale crosului:
- MARELE CROS – Se vor parcurge circular 5 kilometri, pornind din zona de START. Participanții vor înainta spre Teatrul Maghiar, urmând să vireze stânga pentru continuarea traseului spre partea opusă a parcului. Cei 5 kilometri vor fi parcurși în 3 ture, iar proba este destinată persoanelor cu vârsta peste 14 ani.
- MICUL CROS– Probă destinată exclusiv copiilor sub 14 ani. Se vor parcurge 800 de metri pe aleea mare a Parcului Central. Copiii vor înainta spre Teatrul Maghiar, urmând să străbată cea de-a doua jumătate a traseului în sens opus, până în punctul inițial de pornire.
- CROSUL FAMILIILOR – Participanții (1 copil +1 adult) vor parcurge 800 de metri pe aleea mare a Parcului Central, pornind din zona de START amplasată în apropierea corpului de clădire al Universității de Artă și Design. Copiii însoțiți de adulți vor înainta spre Teatrul Maghiar, urmând să străbată cea de-a doua jumătate a traseului în sens opus, până în punctul inițial de pornire.
Dacă doriți să luați parte la Crosul Inimilor Mari, înscrierile se pot face până în 25 mai AICI.
15.000 de euro au fost donați după prima ediție a Crosului Inimilor Mari
ASCOR Cluj-Napoca în colaborare cu Asociația „Sfântul Nectarie” – ONG care patronează construirea Cemtrului care va asista gratuit copiii a căror supraviețuire până la vârsta adultă nu este garantată îi invită pe clujeni să se alăture din nou acestei cauze prin participarea la Crosul Inimilor Mari
La Prima ediție, care a avut loc în 8 iunie 2024 au luat parte peste 1.000 de persoane, iar în urma acestui exercițiu de solidaritate, după achitarea tuturor cheltuielilor organizatorice, în contul Centrului de Îngrijiri Paliative Pediatrice „Sfântul Hristofor” a fost virată suma de aproximativ 15.000 de euro.
Pe toată durata defășurării acestui eveniment caritabil, toți cei prezenți s-au putut bucura de diferite momente artistice, cât și de atelierele special pregătite pentru copii, arată reprezentanii ASCOR – Asociația Studenților Creștini Ortodocși din România, filiala Cluj.
Și în acest an, atât cei mici, cât și cei mari, sunt așteptați cu o paletă largă de activități precum: jocuri de grădină, facepainting, baloane modelabile, ateliere de brățări, tras cu arcul, badminton, momente artistice diverse, dar și multe alte surprize. ”Toate acestea pentru a fi ÎMPREUNĂ în împlinirea acestui vis al copiilor diagnosticați cu boli cronice progresive și al familiilor lor, dar și pentru a celebra, în avans, Ziua Internațională a Copilului – sărbătorită anual la data de 1 iunie”, arată organizatorii.
Îngrijirea paliativă în România
Din punct de vedere etimologic, arată organizatorii crosului de la Cluj, termenul de îngrijire paliativă provine din latinescul „pallium” și este echivalentul în limba română a substantivelor „mască” și „acoperământ”. Pornind de la aceste înțelesuri, observăm cum se creionează câteva dintre mijloacele la care acest tip de îngrijire apelează atunci medicina curativă nu mai poate oferi vindecarea – „mascarea” efectelor bolii incurabile și oferirea unui „acoperământ” pentru cei suferinzi.
Conform OMS, îngrijirea paliativă reprezintă „îngrijirea activă și totală a pacienților a căror boală nu mai răspunde la tratament curativ (OMS, Geneva, 2002). Conform unor date din literatura de specialitate, putem observa – privind istoricul îngrijirilor paliative – că primul hopsice a apărut în Franța undeva în jurul anului 1842, în Spania în 1962, în Marea Britanie în 1967, urmând ca în România familiarizarea cu acest concept să înceapă abia din anul 1992 datorită eforturilor susținute ale ONG-ului „Hospice Casa Speranței”.
Centrul de Îngrijiri Paliative Pediatrice „Sfântul Hristofor”
„Să acorzi îngrijiri paliative copiilor bolnavi de cancer înseamnă să privești cel mai adesea moartea în ochi, să lupți cu ea, să încerci să o alungi, s-o amâni ori cel puțin să o faci mai puțin dureroasă” , spune un autor anonim. Centrul de Îngrijiri Paliative Pediatrice „Sfântul Hristofor” este primul astfel de centru din regiunea Nord-Vest a țării și primul din țară care oferă asistență paliativă complexă și gratuită exclusiv minorilor diagnosticați cu boli cronice progresive. Beneficiarii îngrijirii paliative pediatrice sunt copiii cu boli care fac improbabilă supraviețuirea până la vârsta de adult.
Aceste boli sunt:
- boli care amenință viața, dar pentru care tratamentul poate ameliora prognosticul și îmbunătăți calitatea vieții,
- boli progresive pentru care de la debut este posibil numai tratament paliativ
- boli non-progresive care determină o fragilitate constituțională și o susceptibilitate mare pentru complicații.
Cu ajutor, centrul poate fi deschis în toamna acestui an
Centrul, cu o suprafață de aproximativ 1.700 de metri pătrați, va dispune de un cabinet de consultații și 3 săli de tratamente, un spațiu de activități recreative, un cabinet de logopedie, un cabinet de kinetoterapie, o sală de stimulare multisenzorială, un paraclis și 19 saloane cu băi proprii. Acesta se construiește în Sânnicoară, comuna Apahida, pe str. Eternității, nr. 42, pe un teren cu o suprafață de 2.800 de metri pătrați.
Lucrările la Centrul de Îngrijiri Paliative Pediatrice au început în luna noiembrie 2023, iar acestea avansează considerabil de la o zi la alta, dar este nevoie de ajutor pentru ca acest edificiu să-și deschidă porțile pentru primii pacienți minori încă din toamna acestui an.
Iar acest lucru poate fi însă posibil și cu sprijinul fiecăruia dintre noi. Puteți susține finalizarea construirii acestui prim Centru de Îngrijiri Paliative destinat exclusiv copiilor, astfel:
- Donații în conturile:
Lei: RO83BTRLRONCRT00C6603105
Euro: RO25BTRLEURCRT00C6603103
Beneficiar: Asociația „Sfântul Nectarie” Cluj - Prin SMS, la numărul 8845, cu textul JOY, însemnând 2 euro donați lunar
- Participând activ la evenimentele caritabile care au ca beneficiar direct Centrul de Îngrijiri Paliative Pediatrice „Sfântul Hristofor”
Notă: În pozele din articol se poate observa cum au înaintat lucrările din mai anul trecut.
EVENIMENT
Nelu Varga (finanțator CFR Cluj), după câștigarea cupei: Sunt MÂNDRU de băieți, îi așteaptă primele

CFR Cluj a câștigat prima Cupă după o pauză de 9 ani și va merge în preliminariile Europa League. Nelu Varga, omniabsentul finanțator, a spus că le va da băieților primele promise.
Acum, echipa va încerca să se califice în grupele Europa League și va ținți titlul în sezonul următor.
Nelu Varga (finanțator CFR Cluj), după câștigarea cupei: Sunt MÂNDRU de băieți, îi așteaptă primele
„Mă bucur din suflet, pentru băieți, dar mai ales pentru Dan Petrescu, care trece prin momente teribile. Este victoria lui!
Un nou început, acum rămâne să ne calificăm in grupele Europa League, iar la anul, am zis, atacam titlul cu si mai mare avânt.
Sunt mândru de băieți, îi așteaptă primele! Ce am promis e sfânt!”, a spus Ioan Varga, pentru GSP.
„Cu băieții, cu Deac și Camora, urmează să am o discuție la terminarea campionatului să vedem ce e mai bine pentru ei și pentru club. Încă nu am luat o decizie. Vedem, s-ar putea să aprob să rămână.
Dacă nu, le găsim un loc în conducere. Nu îi lăsăm de izbeliște, nu se pune problema asta. Sperăm să mai meargă un an împreună. Mă bucur pentru succesul de aseară, să le dea Dumnezeu sănătate, îi felicit pe băieți”, a mai spus Varga.

În data de 15 mai a.c., în jurul orei 13.00, Poliția municipiului Dej a fost sesizată despre faptul că Mureșan Marius, în vârstă de 37 de ani, ar fi plecat în Germania în cursul anului 2024, iar din luna ianuarie a anului 2025, familia nu ar mai fi reușit să stabilească legătura cu acesta.
SEMNALMENTE : Înălțime aproximativă – 1,83 m, greutate de circa 100 de kg, ochi căprui, păr șaten închis, tuns scurt, barbă tip cioc.
Bărbat de 37 de ani din Dej, DISPĂRUT în Germania. Dacă l-ați văzut, sunați la 112
Nu se cunosc detalii privind vestimentația acestuia.
Persoanele care pot furniza orice informaţii despre persoana plecată voluntar, sunt rugate să se adreseze celei mai apropiate unităţi de poliţie sau să apeleze gratuit numărul unic de urgenţă 112!
EDUCATIE
VIDEO FOTO. Mașina solară a studenților UTCN, gata de start. Prinde peste 100 km/h. Va participa la un concurs în Australia

Solis, mașina electrică, alimentată cu energie solară, construită de studenții UTCN, va participa, în luna august, la concursul Bridgestone World Solar Challenge în Australia. Vehiculul a fost prezentat, joi, la UTCN HUB, în fața conducerii universității și a sponsorilor.
Mașina studenților clujeni va străbate peste 3000 de km prin deșertul australian, startul urmând să fie dat în 24 august în orașul Darwin, din nord, iar linia de finish va fi în orașul Adelaide, situat în sudul continentului.
”Vom conduce zilnic între orele 8-17”
Studentul Raymond Nemeth, unul dintre piloții echipei, a declarat că noul model al mașinii solare a fost construită având la bază principiul eficienței absolute.
”Am refăcut caroseria complet, am completat suprafața de panouri solare. Vom conduce zilnic între orele 8-17, vom campa în deșert, în corturi.
Bugetul echipei pentru participarea la această competiție este de peste 250.000 de euro, acoperit de sponsori, dar mai avem nevoie de bani.
Este nu doar un test de inginerie ci și unui de disciplină și spirit de echipă”, a spus Nemeth.
Conducerea UTCN sprijină în fiecare an acest proiect
Prof. Ștefan Breban, unul dintre coordonatorii echipei, a spus că este a 5-a variantă a vehiculului cu care se va merge în Australia.
”Un astfel de proiect permite creșterea nivelului de încredere și de prestigiu al școlii românești”, a spus acesta.
Prorectorul UTCN, Daniela Popescu, a declarat la rândul său că echipa trebuie să viseze că va fi câștigătoare în Australia, să nu se limiteze doar la a participa.
”Conducerea UTCN sprijină în fiecare an acest proiect și vom continua și anul viitor. Noi suntem în rivalitate cu autovehicule solare unde se investesc de zece ori mai muți bani decât suntem noi capabili în Cluj, România în 2025 să investim”, a subliniat Popescu.
Viteză de peste 100 de km/h
Eric Lefter, team-manager-ul echipei, a declarat pentru Cluj24 că mașina solară are trei roți și funcționează cu o baterie de 3 Kw/h.
”Vehiculul are o lungime de 5,3 m, o lățime de 1,4 m și poate prinde o viteză de 100-110 km/ h. Suprafața acoperită de panourile fotovoltaice este de 5,8 mp”, a precizat Lefter.
În perioada următoare, Solis va fi scoasă în teren și testată pe un circuit de karting, iar în luna iulie va fi trimisă în Australia.