Connect with us

CULTURA

CRONICĂ DE FILM TIFF. Doru Pop: Ce vezi nu e niciodată ce crezi

Publicat


TIFF

Filmele lui Ryûsuke Hamaguchi, care a studiat la Universitatea de Artă din Tokio cu regizorul Kiyoshi Kurosawa (fără nicio legătură cu Akira) și cu producătorul Kenzo Horikoshi, care se declară un admirator al lui Cassavetes și un adept al Heidegger, nu sunt niciodată ce par a fi.

Cea mai recentă creație a acestui regizor japonez din noua generație, intitulată Akuwa Sonzai Shinai (Răul nu există 2023), care a primit Leul de argint la festivalul de la Veneția și premiul Fipresci în 2023, devine sugestiv pentru  o întreagă filosofie cinematografică, nu doar a autorului, cât a unei stilistici mai ample.

De fapt, titlul folosește o litotă clasică, iar povestea demonstrează că cinemaul poate funcționa ca un mecanism stilistic întemeiat pe răsturnarea de semnificații și sensuri. Noțiunea de litotă, care vine din greacă, unde descria ceva „simplu”, chiar „neînsemnat”, caracterizează acest mod de a face filme, printr-o aparentă banalitate vizuală și tehnică ajungem la profunzimi neașteptate.

Răul există

Ceea ce pare să fie o poveste simplă, nu este niciodată simplistă, fiecare element are o funcție reversibilă, ca și litotele din retorică, în care o afirmație nu este ceea ce pare, ea fiind chiar negația propriei declarații.

De fapt, în limbile europene, această modalitate de exprimare e chiar mai puțin puternică (tocmai am făcut o litotă) decât în limbile orientale, cum sunt chineza sau japoneza, unde o afirmație poate fi folosită ca propria ei negație.

Și în limba română avem astfel de expresii – când spunem „ce noroc pe capul meu” de fapt înțelegem referința ironică implicită la sensul invers; la fel, când felicităm pe cineva la modul ironic, „Bravo, ai reușit”, sau când afirmăm despre ceva că „nu e rău”, și înseamnă că nu e chiar atât de bine, folosim un mecanism retoric esențial pentru relația dintre limbaj și gândire.

La fel, când un regizor japonez ne spune că „Nu există răul”, ar trebui să știm și să ne gândim că nu e chiar așa. Spre deosebire de „maestrul” său, Kiyoshi Kurosawa, care este reprezentativ pentru filmul de „groază niponă” (cel mai cunoscut fiind Ringu, 1998, regizat de Hideo Nakata, care a inspirat mai mulți regizori de la Hollywood), Hamaguchi nu merge pe traseul contrastelor puternice.

Deși are o atmosferă ce aduce cu primele episoade din Twin Peaks, filmul lui Hamaguchi ne lasă în așteptare, ne oferă sugestii, ne atrage în capcane și în false expectative.

Comuniune cu natura

Filmul pare de la bun început o ilustrată romantică, un soi de documentar pro-natură. Incipitul din Răul nu există, care e o lungă panoramare în contraplonjeu cu o perdea de crengi și ramuri de copaci, arată ca o introducere la narațiunile tipice pentru eco-cinemaul contemporan, aduce cu stilul narațiunilor educaționale, cum ar fi Kiss the Ground (2020), documentarul povestit de Woody Harelson.

Vedem, timp de aproape cinci minute, doar coroanele unor arbori, ramificațiile verzi și crăcile lor uscate, care formează un paravan de protecție. Astfel că, în planul vizual următor, din care înțelegem că era perspectiva unei fetițe, pe care o cheamă Hana și care locuiește chiar lângă această pădure, putem crede că am înțeles simbolistica și intențiile regizorului.

Liniștea pădurii e spartă doar de zgomotul drujbei și al securii lui Takumi, tatăl fetei, alături de care trăiește într-o cabană de lemn, ce pare izolată de tot restul lumii.

Takumi adună apă de băut dintr-un pârâu de munte, culege wasabi sălbatic și duce o viață de conexiune cu natura.

Într-o scenă bucolică, în timp ce își duce fiica în spinare, o învață numele arborilor și arbuștilor, calitățile și gusturile acestora, cum să citească urmele animalelor sălbatice.

 Modernizare cu orice preț

Ceea ce arată ca o afirmație, o declarație ecologistă, e punctat de o descoperire macabră,  tatăl și fata văd o carcasă de animal în descompunere. Cineva omoară căprioare, pe care le abandonează într-o stare de agonie, fără să le ucidă pe loc, fără să le folosească pentru hrană.

E un prim moment de inflexiune, un punct în care Hamaguchi își pregătește spectatorii pentru ciocnirea de semnificații. Și aici suntem pe o pistă greșită dacă credem că poezia naturii și realismul existenței umane se vor ciocni, că stranietatea tăcută a pădurii și vorbăria oamenilor sunt țintele acestei povești.

După aproape o jumătate de oră de peisagistică cinematografică, în care asistăm la existența atemporală a tatălui și a fiicei, aflați într-un fel de comuniune cu Natura, regizorul japonez, care este și scenaristul acestui film, ne introduce conflictul narativ.

În cabana lui Takumi mai mulți vecini s-au întâlnit să discute problema cu care se confruntă micul sat.  Un dezvoltator vrea să construiască un „glamping”, neologism pentru noua practică a eco-yuppișilor, iubitori de natură de weekend care vor să combine campingul cu „glamour”-ul.

Proiect controversat

La întâlnirea dintre reprezentanți dezvoltatorului, care vrea să aducă în această zonă bogătanii iubitori de natură, și comunitatea locală, apar primele tensiuni.

Oamenii se simt amenințați de acest proiect, care le va schimba modul de viață, care poate pune în pericol natura, care le va afecta sursa de apă.

Cei doi reprezentanți ai firmei, numită în mod relevant „Playmode”, sunt Takahashi și Mayuzumi, care le prezintă oamenilor un video de promovare, un fel de reclamă pentru proiectul „Glamping în Harasawa”.

După ce are loc prezentarea încep discuțiile în contradictoriu, care îi pun pe reprezentații firmei în opoziție cu localnicii. Fosa septică este chiar lângă sursa de apă a oamenilor, zonele de barbecue sunt o sursă necontrolată de incendii, dezvoltatorii par să fie mai interesați de subvenții decât de oameni.

Natura pe primul loc

La un moment dat Takumi se ridică în picioare și începe să vorbească despre cum s-a format această comunitate de lângă Tokio, cum imediat după război în acest loc fără istorie, unii au primit parcele de teren.

Bărbatul spune că toți sunt musafiri acolo, cu trimitere directă la prezența oamenilor pe această planetă, pe care o tratăm ca și când ar fi a noastră, dar de fapt suntem niște trecători, pasageri utilizatori ai unui bolovan care se învârte prin Cosmos.

Monologul lui Takumi, despre cum toți distrugem Natura, despre cum trebuie să găsim un echilibru, personajul însuși fiind poziționat central, ca brațul de sprijin al unei balanțe, poate părea o voce a rațiunii.

Un rol foarte important îl are actorul care joacă personajul principal. Hitoshi Omika nici măcar nu este actor, el a fost angajat inițial ca membru al echipei de producție, fiind el însuși regizor de film și scenarist.

Colaborator mai vechi al lui Hamaguchi, a fost asistent de producție la remarcabilul Gûzen to sôzô (Roata norocului și a fanteziei, 2021), a acceptat să joace în film oarecum ezitant.

Actor neprofesionist

Nu e prima oară când Hamaguchi folosește actori neprofesioniști, în cea mai bună tradiție a neorealismului, pentru că actorul de cinema nu e aidoma actorului de teatru.

Descoperim tot mai multe despre acest bărbat al cărui chip e impenetrabil și chiar imobil. Tocmai pentru că nu spune nimic, acest lucru devine relevant.

Când reprezentanta firmei îl întreabă ce meserie are el spune: „sunt omul bun la toate” și, într-adevăr, Takumi face de toate, desenează, crapă lemne, aduce apă, dar nu știm cu adevărat nimic despre el.

Când compania încearcă să-l recruteze, oferindu-i slujba de paznic al glampingului, el spune că nu are nevoie de bani. Deși aparatul de filmat intră în spațiul său intim, arătându-ne fotografii de familie, în care apare și o femeie, cel mai probabil soția lui Takumi, nu știm nimic despre trecutul lui.

Contrast cromatic

Ca și alți regizori japonezi, Hamaguchi mizează pe expresivitatea vizuală, imaginile realizate de Yoshio Kitagawa (care a fost director de imagine și la alte filme ale aceluiași regizor, ca lungmetrajele Nami no oto, 2011, Happî awâ din 2015 ori scurtmetrajul Tengoku wa mada tôi, 2016) sunt fie de o frumusețe stranie, cu ochiuri de apă înghețată în care se răsfrânge imaginea unor copaci, în formă de cochilie, fie simple, cum sunt urmele de animale în zăpadă, dar niciodată lipsite de semnificație.

Chiar și imaginile aparent redundante, care sunt un instrument vizual recurent la Hamaguchi, sunt construite atent.

De exemplu un personaj secundar, care fumează la o masă, are în spatele lui un tablou în care portretul e o copie exactă a realității din fața camerei de luat vederi.

Dar poate cea mai impresionantă rămâne imaginea picturală de la final, în care o vedem pe Hana stând lângă o căprioară cu puiul ei, în contrapunct cu acțiunea din fundal.

Și relația contrastivă dintre dintre Takumi și Takahashi este cromatică (și narativă). Reprezentantul dezvoltatorului poartă o geacă oranj, în timp ce personajul principal are mereu o haină albastru închis.

Dacă unul este taciturn, celălalt e locvace. Când ajunge la casa lui Takumi, Takahashi, care i-a mărturisit colegei sale că vrea să se căsătorească și să se mute într-o casă din pădure, vrea să spargă și el lemne, dar nu reușește.

 Dispariția unei fete

Spre final totul se accelerează, întreg conflictul se derulează în ultimele zece minute dintr-un film de peste o sută de minute. Înainte ca cei doi agenți ai Playmode să ajungă în satul de munte, discută o vreme în mașină despre carierele și scopurile lor.

Pe măsură ce discuția devine tot mai intimă, aparatul de filmare se mută pe bancheta din spate, poziționându-se ca și când ar fi un călător din mașină, care trage cu urechea la secretele oamenilor.

În dialogul din mașină, unde descoperim că există un palier mult mai adânc al existenței oamenilor decât cel pe care îl vedem imediat, aflăm că și căprioarele pot ataca oameni, ceea ce devine inchietant și relevant, fiindcă aceste animale, care sunt sperioase și timide, pot fi și agresive atunci când sunt puse în pericol, au apărut deja în poveste.

După ce tatăl, împreună cu cei doi reprezentanți ai dezvoltatorului, iau apă din pârâu, iau masa la restaurantul tradițional din localitate, merg să o ia pe Hana de la școală, descoperim că fata a plecat singură spre acasă.

Când o voce oficială, dintr-un anunț public, ne informează că Hana a dispărut de mai multe ore, că toți oamenii o caută pe fetiță, ne dăm seama că s-a întâmplat ceva serios.

Final cu suspans

Ca să nu stric nimănui plăcerea de a descoperi deznodământul (șpoilăr ălărt!), voi spune doar că finalul e atât de neașteptat și de inexplicabil la fel cum e pădurea, văzută acum noaptea, învăluită în ceață.

Ultimele cinci minute sunt cinema pur, în care răspunsul la întrebarea dacă există răul sau nu e la fel de incert ca și ambiguitatea narativă și vizuală a poveștii.

În fond e ca și când regizorul ne-ar spune, dacă nu vrei să stai până la sfârșitul unui film, nu vei înțelege nimic.

Regizorul japonez, care practică un stil de a face cinema ce presupune un anumit tip de spectator, nu neapărat un cinefil ultra-sofisticat, dar un privitor cu o predispoziție aparte, mizează mereu pe contrazicerea așteptărilor noastre.

Și, tot contrar așteptărilor, e relevant faptul că, aidoma regizorilor români din generația „noului val”, care sunt mai apreciați la nivel internațional decât acasă,

”Răul nu există” a avut încasări relativ scăzute în Japonia (circa 760 de mii de dolari din bilete), fiind foarte bine primit de spectatorii din alte țări (peste 3 milioane de dolari încasări internaționale, aproape jumătate fiind din Franța).



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO FOTO. Românii a făcut atmosferă pe străzile din Frankfurt, înaintea meciului România-Slovacia

Publicat

Suporterii români au făcut atmosferă pe străzile din Frankfurt, înaintea meciului România-Slovacia, programat de la ora 19.

Sute de suporteri de toate vârstele îi așteaptă deja pe jucătorii echipei naționale pe stadionul din Frankfurt, unde „tricolorii” vor juca meciul pentru calificarea în optimi împotriva naționalei Slovaciei.

Românii au făcut atmosferă pe străzile din Frankfurt

Români din toată țara, printre care și clujeni și bistrițeni, au mers miercuri la Frankfurt pentru a-și arăta susținerea pentru echipa națională de fotbal.

Mulțimile de suporteri îmbrăcați în tricouri galbene au făcut atmosferă pe străzile orașului înaintea meciului, îndreptându-se apoi spre stadion.

Suporteri de toate vârstele se află în galeria României. În timpul încălzirii echipei naționale, aceștia au urlat și au aplaudat, în semn de încurajare pentru „tricolori”. Echipele celor două țări au ajuns pe stadion cu puțin timp în urmă.

Peste 30.000 de suporteri români, la meciul România-Slovacia

Majoritatea locurilor din tribune vor fi ocupate de suporterii români, care au cumpărat pentru acest meci circa 33.000 de bilete, din totalul celor 47.000 de locuri, potrivit Digi Sport.

Naționala de fotbal a României va juca cu Slovacia , de la ora 19, meciul decisiv pentru calificarea în optimile de finală ale Euro 2024. România are nevoie de cel puțin un rezultat egal pentru calificarea în optimi.

România este lider în clasamentul grupei, dar toate cele patru echipe au câte trei puncte. În primele două meciuri, România a învins Ucraina cu scor 3-0, şi a pierdut cu Belgia, scor 0-2.

Citește mai departe

EVENIMENT

Clujul va găzdui etapa FINALĂ a Campionatului Național de Atletism SENIORI

Publicat

atletism

Clujul va găzdui etapa finală a Campionatului Național de Atletism Seniori. Aceasta se va desfășura pe „Cluj Arena” în zilele de 29 și 30 iunie.

atletism

PROBELE:

Masculin: 100 m, 200 m, 400 m, 800 m, 1500 m, 3000 m obstacole, 5000 m, 110 m garduri, 400 m garduri, înălţime, prăjină, lungime, triplusalt, greutate, ciocan, disc, suliță, 4X100 m, 4×400 m;
Feminin: 100 m, 200 m, 400 m, 800 m, 1500 m, 3000 m obstacole, 5000 m, 100 m garduri, 400 m
garduri, înălţime, prăjină, lungime, triplusalt, greutate, ciocan, disc, suliță, 4X100 m, 4×400 m;
Mixt: 4x400m

Clujul va găzdui etapa FINALĂ a Campionatului Național de Atletism SENIORI

Programul final de concurs și listele de start vor fi făcute publice miercuri, 26.06.2024.
Probele ciocan și greutate masculin și feminin se vor desfașura pe stadionul Babeș.

Condiții de participare:

– În urma deciziei Consiliului Federal, participarea se poate face fără condiționarea realizării
unei performanțe calificative
– La alcătuirea componenței seriilor contra timp, a ordinii efectuării încercărilor în probele de
teren și a stabilirii capilor de serie, se vor lua în considerare exclusiv rezultatele obținute în
sezonul 2024 aer liber.
– În situația în care numărul de concurenți in proba de lungime reclamă un tur calificativ,
acesta se va desfășura în reuniunea premergătoare finalei .
– Verificarea carnetelor de legitimare cu viza anuală medicală și achitarea taxelor de
participare ale concurenților înscriși se va face în pre-ziua datei
de desfășurare a competiției (Vineri:15:00–18:00, Sâmbătă: 16:00-18:00);
– Se recomandă participarea atleților în echipamentul clubului sau asociației sportive pe care
o reprezintă conform CIS-ului, atât în competiție cât și la festivitatea de premiere. Utilizarea
echipamentului echipei naționale sau al altei țări este interzisă.
– În probele de ștafetă înscrierea se face începând cu vineri 28.06.2024 ora 14:00 până cu 2
ore înainte de startul fiecărei probe de ștafetă.

Detalii despre probe și programul, AICI.

Sursa: Federația Română de Atletism

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Cum va fi VREMEA în următoarele patru săptămâni. Se anunță CANICULĂ

Publicat

canicula termometru pixabay

ANM a publicat prognoza pentru următoarele patru săptămâni. Potrivit acesteia, va fi foarte cald în toată țara, în special în sud și sud-est.

În ceea ce privește precipitațiile, acestea pot să apară în diferite regiuni ale țării.

Cum va fi VREMEA în următoarele patru săptămâni. Se anunță CANICULĂ

Săptămâna 24 iunie – 1 iulie

Potrivit ANM, valorile termice vor fi mai ridicate decât cele specifice pentru această săptămână pe întreg teritoriul României, dar cu o abatere termică pozitivă mai accentuată în regiunile sudice.

Regimul pluviometric va fi excedentar în regiunile vestice, nord-vestice, precum și în extremitatea de sud-vest a teritoriului, iar în rest va fi deficitar.

Săptămâna 1 – 8 iulie

În prima săptămână din luna iulie temperaturile medii vor fi mai ridicate decât cele specifice pentru această perioadă în regiunile estice, sudice și sud-estice, dar și ușor mai coborâte în extremitatea de vest a țării, iar în rest vor fi în general apropiate de cele normale.

Cu excepția regiunilor sud-estice, unde regimul pluviometric va fi apropiat de cel normal, cantitățile de precipitații vor fi în general excedentare, mai ales în zona Carpaților Occidentali.

Săptămâna 8 – 15 iulie

Temperatura medie a aerului va avea valori ușor mai ridicate decât cele specifice pentru acest interval în regiunile sudice și sud-estice, iar în rest valorile termice se vor situa în general în jurul celor normale.

Cantitățile de precipitații vor fi în general apropiate de cele normale pentru această perioadă, în toate regiunile.

Săptămâna 15 – 22 iulie

Mediile valorilor termice se vor situa peste cele specifice pentru această săptămână, în cea mai mare parte a țării, dar mai ales în regiunile sudice.

Regimul pluviometric estimat pentru acest interval va avea o tendință ușor deficitară în majoritatea regiunilor.

 

Citește mai departe

EDUCATIE

UBB Cluj-Napoca scoate la concurs aproape 28.000 de locuri la admitere. Specializare în Inteligența Artificială

Publicat

De

UBB

Universitatea ”Babeș – Bolyai” (UBB) Cluj-Napoca scoate la concurs pentru anul universitar 2024/2025 un număr de 27.880 de locuri la admitere, din care 5.298 de locuri bugetate destinate absolvenților de liceu care vor să se înscrie la facultate, 9.977 de locuri în regim cu taxă și 2.300 de locuri pentru învățământ la distanță și cu frecvență redusă pentru studii universitare de nivel licență, restul fiind la master.

Din locurile bugetate scoase la concurs de UBB, 35 sunt locuri speciale alocate pentru candidaţii de etnie rromă, 169 sunt destinate absolvenţilor de licee situate în mediul rural, 25 se alocă pentru candidații proveniți din sistemul de protecție socială, în timp ce alte 201 de locuri au fost alocate etnicilor români din afara granițelor țării.

La nivel master, UBB va scoate la concurs, pentru anul universitar 2024-2025, un număr de 3.583 de locuri la buget şi 6.024 de locuri la taxă.

Un număr de 238 dintre locurile bugetate sunt alocate domeniilor prioritare, 50 sunt dedicate masteratului didactic, 25 locuri sunt alocate pentru candidații cu dizabilități, iar 25 locuri sunt alocate pentru candidații proveniți din sistemul de protecție socială.

De asemenea, 83 de locuri sunt destinate etnicilor români din afara granițelor țării.

Candidații vor putea alege între cele 257 de programe de licență (învățământ cu frecvență și învățământ la distanță și cu frecvență redusă), respectiv cele 219 de programe de master (învățământ cu frecvență sau frecvență redusă).

Rectorul David, UBB prima din România

UBB

Rectorul Daniel David a declarat, miercuri, că dacă ar fi un absolvent de Bacalaureat și ar urma să aleagă o universitate ar alege UBB.

”În România, UBB a fost întotdeauna una dintre marile universități ale țării, dar de câțiva ani este prima, prin mărimea pe care o are, istoria veche și prin poziția în rankingurile internaționale. UBB, în Europa de Est, este a 15 –a universitate din zonă, iar la nivel european are un campus extins.

Avem campusul în UBB, dar prin alianța europeană EUTOPIA, avem un campus în Suedia, Germania, Franța, Marea Britanie, Spania, Italia, Slovenia. Studenții unei universități trebuie să circule în campusurile celorlalte universități.

De asemenea, UBB are cel mai mare grant din România pentru deplasările în programul Erasmus.

La nivel internațional, UBB se află între primele 2-3% universități ale lumii, având oameni citați care sunt în top 1-2%, care lucrează la un nivel foarte competitiv”, a explicat David.

Clujul nu este un oraș foarte scump

Acesta a precizat că un alt motiv pentru care un absolvent ar trebui să  aleagă UBB este faptul că universitatea are centrul în Cluj-Napoca, un oraș frumos, cu dezvoltarea socio-economică cea mai mare în ultimul deceniu din Europa.

”Există mitul că toate sunt foarte scumpe în Cluj și spun că este un mit, pentru că sunt scumpe, dar nu mai scumpe decât în București sau alte centre universitare. În Cluj reușești să găsești, dacă dorești, anumite canale prin care poți să duci o viață decentă de student, fără să fie la un nivel de lux.

Sunt anumite localuri cu prețuri accesibile, dar dacă vrei să iei masa la restaurantele din Piața Unirii, e foarte greu să fii student în Cluj.

Îi încurajez pe tinerii din România să vină la UBB. UBB ar trebui să fie una dintre alegerile de top din România”, a spus David.

Specializare în Inteligența Artificială la licență

De asemenea, admiterea în anul universitar 2024/2025 vine cu noutăţi în ceea ce priveşte specializările oferite, UBB propunând  patru specializări noi la nivel licență: trei specializări la Facultatea de Matematică și Informatică (Ingineria informației, 4 ani, cu predare în limba engleză;  Ingineria informației, 4 ani, cu predare în limba maghiară; Inteligență artificială, 3 ani, cu predare în limba engleză) și una la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării (Servicii și politici de sănătate publică – 3 ani, cu frecvență, în limba română).

Cercetări asiatice

În același timp, UBB va avea patru programe noi de studiu la nivel de master – la Facultatea de Litere (Studii și cercetări est-asiatice/East Asian Studies and Research – 2 ani, cu frecvență – în limbile română, chineză, coreeană, japoneză), Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (Health Economics – 2 ani, cu frecvență – în limba engleză, respectiv Management bazat pe date – 2 ani, cu frecvență, în limba maghiară) și Facultatea de Istorie și Filosofie (Securitate globală și politicile privind drepturile omului/ Global security and human rights policies – 2 ani, cu frecvență – în limba engleză).

Perioada de admitere

Perioada de admitere pentru noul an universitar este cuprinsă între 15 și 31 iulie 2024, iar calendarul admiterii cuprinde perioada de înscrieri, probele de concurs, afişarea rezultatelor, depunerea contestațiilor, confirmarea locurilor și perioada de redistribuire a locurilor rămase disponible pentru fiecare dintre cele 22 de facultăți ale UBB.

Pentru admiterea în anul universitar 2024-2025 facultăţile din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai au elaborat diferite tipuri de probe scrise sau orale pentru testarea cunoştinţelor şi capacităţilor cognitive ale elevilor. Facultăţile vor lua în considerare media examenului de bacalaureat cu pondere diferită.

Tematica de concurs şi bibliografia pentru probele scrise se găsesc afişate pe paginile oficiale ale fiecărei facultăţi.

Taxele de admitere şi taxele de şcolarizare pentru anul universitar 2024-2025 sunt stabilite la nivelul fiecărei facultăţi şi pot fi consultate accesând linkurile: https://www.ubbcluj.ro/ro/taxe/taxe_de_admitere, respectiv https://www.ubbcluj.ro/ro/taxe/taxe_de_scolarizare.

Informațiile complete cu privire la admiterea din acest an la UBB pot fi consultate accesând linkul https://infoadmitere.ubbcluj.ro/ro/ .

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax