ACTUALITATE
CRED – un proiect oportun și necesar pentru implementarea școlii online
Odată cu închiderea școlilor din cauza pandemiei de Covid-19 și trecerea la școala online, mai precis, odată cu încercarea de trecere la școala online și la școala de acasă (pentru că, realmente, sunt două sintagme și două procese diferite pe care încercăm cu greu și, deocamdată, haotic și fără succes, să le experimentăm!), școlile cărora le pasă de soarta învățământului și de elevii lor au inițiat implementarea unor programe (platforme, aplicații) alternative predării față în față, asaltate fiind și de oferte (unele cu plată) din partea unor firme sau ong-uri specializate sau nu pe programe și tehnologii digitale și pe activități online.
Nu vom discuta acum nici despre cât de oportune și de utile au fost sau sunt aceste oferte, nici dacă ele au servit (servesc) prioritar școlilor sau, dimpotrivă, dacă au fost și sunt doar acțiuni de promovare a unor firme sau organizații neguvernamentale, cu sau fără sprijinul inspectoratelor școlare sau al ministerului de resort. Dimpotrivă, ne propunem să vă prezentăm alternativa viabilă și oportună, la îndemână, instituțional vorbind, pentru experimentarea și implementarea cu succes a școlii online în România. Este vorba despre un proiect implementat chiar de Ministerul Educației și Cercetării, în parteneriat cu Institutul de Științe ale Educației, cu inspectoratele școlare ale județelor Bihor, Iași și București și cu casele corpului didactic din județele Botoșani, Brașov, Buzău, Cluj, Olt, Teleorman, Timiș și din municipiul București. Proiectul se numește ”Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți – CRED” și are, după cum se poate observa cu ușurință, o acoperire națională evidentă. Câteva detalii tehnice și de anvergură a impactului acestui proiect:
Proiectul CRED, cod SMIS 2014+:118327, este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014 – 2020, Axa prioritară 6: Educație și competențe, Prioritatea de investiții 10.i Reducerea și prevenirea abandonului școlar timpuriu și promovarea accesului egal la învățământul preșcolar, primar și secundar de calitate, inclusiv la parcursuri de
învățare formale, nonformale și informale pentru reintegrarea în educație și formare, fiind parte integrantă a Strategiei Europa 2020 prin Strategia privind Reducerea Părăsirii Timpurii a Școlii și având la bază recomandările OECD și UNICEF incluse în documentul de poziție „România 2017 – Studii OCDE privind evaluarea şi examinarea în domeniul educației”. Bugetul alocat proiectului este de 196.586.777 lei prin finanțare din fonduri europene (POCU). Perioada implementării proiectului: 15.11.2017 – 14.11.2021. Proiectul și-a propus abilitarea curriculară a 55.000 de cadre didactice (15.000 din învățământul primar si 40.000 din învățământul gimnazial), în vederea unei abordări metodologice centrate pe competențe-cheie, prin organizarea a 2.750 grupe de formabili care să beneficieze de 330.000 de ore de formare la nivel național, implicând aportul a până la 900 de experți-formatori. De asemenea, proiectul prevede elaborarea a 18 ghiduri metodologice care să acopere toate disciplinele prevăzute în noile planuri-cadru pentru învățământul primar și gimnazial și crearea și încărcarea pe platforma dedicată a proiectului a 7.200 de resurse educaționale deschise (RED) pentru toate disciplinele din planurile de învățămnt ale ciclurilor primar și gimnazial.
Obiective specifice ale proiectului:
§ Facilitarea unei abordări curriculare unitare și coerente, centrate pe competențe în rândul decidenților și partenerilor educaționali, în vederea asigurării de oportunități egale pentru elevii aparținând grupurilor vulnerabile, inclusiv cei reintegrați în programe de tip a doua șansă;
§ Promovarea unor abordări didactice centrate pe competențe prin elaborarea și utilizarea de resurse educaționale deschise relevante pentru aplicarea la clasă a noului curriculum pentru învățământul primar și gimnazial;
§ Creșterea calității și relevanței activităților din școli cu populație vulnerabilă, în vederea reducerii părăsirii timpurii a școlii, prin implementarea de proiecte inovative centrate pe dezvoltarea competențelor-cheie a cel puțin 2.500 de elevi, în contexte de învățare curriculare și extracurriculare stimulative și motivaționale;
§ Realizarea de cercetări și studii tematice privind aplicarea noului curriculum din perspectiva dezvoltării competențelor-cheie (instrumente – broșuri de test), între care și documentul de politici educaționale ”Repere pentru proiectarea și actualizarea curriculumului național”.
Un proiect grandios și irealizabil în România, veți spune, având în vedere eșecul total al repetatelor ”reforme” educaționale ale celor 28 de miniștri ai educației din ultimii 30 de ani.
Și totuși, spre deosebire de alte două proiecte cu bani mulți ale ministerului, megaproiectul CRED, după un start întârziat, se profilează deja (semnele și rezultatele sunt, veți vedea ceva mai jos) ca un real succes în formarea profesională și a resurselor educaționale deschise pentru învățământul preuniversitar românesc.
CRED este un proiect grandios nu atât prin numărul mare de participanți, cât prin noutatea, eficacitatea și eficiența programelor de formare, prin structura, metodologia și instrumentele digitale de valorificare și obiectivare a formării, prin platformele, resursele educaționale deschise și prin exemplele de bune practici în implementarea de proiecte inovative centrate pe dezvoltarea competențelor-cheie, în contexte de învățare curriculare și extracurriculare stimulative și motivaționale și, ca elemente de noutate certă, promovarea și experimentarea de parcursuri de învățare formale, nonformale și informale pentru reintegrarea în educație și formare a copiilor și tinerilor care au părăsit timpuriu sau au abandonat școala pe parcursul învățământului obligatoriu, cu deosebire a elevilor din zonele sau regiunile defavorizate ale țării.
Cu o structură de formare de tip blended-learning (îmbinând activitățile față în față cu activitățile de învățare și dezvoltare online), ceea ce reprezintă în concepția experților în educație viitorul învățării școlare, la care se adaugă webinarele, utilizarea resurselor educaționale deschise din banca de date și din biblioteca virtuală proprie proiectului, beneficiind de asistență tehnică și educațională expertă și de implicarea activă a actorilor și partenerilor proiectului, CRED este, la aproape un an de activitate cu toate pânzele sus, cu mult mai mult decât un proiect și chiar decât un megaproiect. Este o comunitate educațională de tip digital ce însumează aproximativ 20.000 de membri activi. Dintre aceștia 18.390 de cadre didactice din primar și gimnazial (836 de grupe) sunt sau au fost cursanți, aproximativ 11.000 încheind deja programul de formare, restul fiind în curs de finalizare. Proiect de dimensiune națională, CRED integrează în structura sa formatori, experți și cursanți din toate județele țării. Pe harta formării de pe site-ul proiectului, la adresa https://www.educred.ro/formarile-cred/harta-formarilor/, se pot obține informații oficiale referitoare la numărul de cursanți, la structura acestora pe județe și distribuția lor pe discipline de predare și formare, inclusiv la categoria STEM.
Cunoscând din interior complexitatea și fundamentarea pedagogică și metodologică a proiectului, tipul și categoria de formare, competențele dobândite de cursanți și resursa extraordinară pe care o reprezintă cele 18.390 de cadre didactice care au absolvit sau sunt în curs de absolvire a programului, la care se adaugă superexpertiza specialiștilor de la (ex)Institutul de Științe ale Educației și managementul performativ al proiectului, putem înțelege și putem fi de acord cu ideea că proiectul CRED poate și trebuie să devină alternativa imediată, eficace și
eficientă pentru pregătirea expertă a implementării școlii online în aceste momente de criză și în învățământul românesc.
Desigur, proiectul CRED nu a fost gândit și conceput pentru această criză. Se întâmplă însă ca prin structură, modernitate și suportul puternic digitalizat al resurselor proiectului CRED acesta să fie în concordanță cu nevoile școlii noastre acum. Și nu numai în concordanță, ci și în participare, în implicare. Acesta este și motivul pentru care, după închiderea școlilor din cauza pandemiei de Covid-19, proiectul „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți – CRED” a organizat zilnic webinare, adresate cadrelor didactice din România, în care au prezentate, explicate și exersate programe, aplicații și instrumente de lucru și de predare online (inclusiv cu revenire, cu ”lecții” de recapitulare și consolidare), gratuite, utile pentru școala online/școala de acasă din această perioadă: Teams/Office365, Google Meet, Youtube live, Zoom, Livresq, Webex, Google Classroom, Moodle pentru învățarea colaborativă, Whiteboard, Sway, Paint 3D etc.
Ca recunoaștere a eficacității și eficienței proiectului CRED, la data de 25 martie a.c. Ministerul Educației și Cercetării a lansat portalul online digital.educred.ro, un spațiu creat pentru toate cadrele didactice din România implicate în activități de învățare la distanță cu elevii, portal dezvoltat de echipa proiectului „Curriculum Relevant, Educație Deschisă pentru toți” – CRED, cu sprijinul experților Institutului de Științe ale Educației (ISE), al formatorilor din proiect și al unor cadre didactice cu expertiză în utilizarea platformelor, programelor și instrumentelor online din învățământul nostru preuniversitar. În acest spațiu virtual sunt oferite informații despre tipuri de platforme, aplicații și instrumente digitale, împreună cu sugestii practice de utilizare, precum și exemple de resurse educaționale deschise (RED-uri) utile cadrelor didactice care proiectează și desfășoară activități online cu elevii. Prin acest portal oficial cadrele didactice sunt încurajate să se implice în colaborare și sprijin online la nivel național, să împărtășească cu colegii de breaslă resursele dezvoltate. În acest scop, portalul digital.educred.ro a inclus și o secțiune specială dedicată comunităților de învățare în care fiecare profesor poate primi sau oferi idei, experiențe și resurse digitale de învățare colaborativă. De menționat că toate resursele din portal sunt gratuite.
Prin OMEC nr. 4135/21.04.2020, Ministerul Educației și Cercetării a operaționalizat portalul digital educred.ro ca totalitate a programelor e-learning și a resurselor de învățare online asigurate, validate și recomandate de către Minister, destinate formării și susținerii cadrelor didactice în vederea proiectării, realizării, evaluării și gestionării activităților cu elevii pe platformele de învățare online. Decizie corectă și de esență.
Revenind, o informație de breaking news: de curând, proiectul CRED a fost promovat ca poveste de succes și, implicit, model de bună practică, din punctul de vedere al implementării la nivel național, prin propunerea înaintată de Ministerul Fondurilor Europene către Comisia Europeană – CE, urmând ca modelul de bune practici promovat de acest proeict să fie vizibil și valorificat la nivelul întregii Uniuni Europene.
Un semn bun și un motiv (puternic) în plus să CRED-em în Educație în România, chiar dacă mai sunt decidenți în domeniu care o consideră încă și o tratează ca pe o Cenușăreasă.
Mircea Bertea
*Prof. dr. MIRCEA BERTEA este directorul Colegiului Naţional Pedagogic „Gh. Lazar” Cluj-Napoca, Profesor asociat Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj, Membru al Centrului Internaţional de Cercetări şi Studii Transdisciplinare Paris, Expert al Uniunii Europene pentru Educaţie şi Cultură
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Conform datelor centralizate până la ora 22.00 de Autoritatea Electorală Permanentă, Călin Georgescu a obținut cele mai multe voturi dintre candidații la alegerile prezidențiale în județul Cluj.
La nivel național, Georgescu se află pe locul 3 în preferințele electoratului, după Marcel Ciolacu și Elena Lasconi.
Rezultate parțiale. Călin Georgescu conduce la Cluj în preferințele alegătorilor
Astfel, Călin Georgescu este creditat cu aproape 20% din voturi și este urmat de Marcel Ciolacu (PSD) cu 17%.
Urmează George Simion (AUR) cu aproape 16%. Nicolae Ciucă, PNL, este creditat cu aproape 15% din voturi și Elena Lasconi cu aproape 13%.
UPDATE
La Cluj-Napoca, la ora publicării acestei știri, Elena Lasconi, USR, se afla pe primul loc, cu peste 32% din voturi, fiind urmată de Călin Georgescu cu aproape 14% și de Kelemen Hunor cu 12,42%.
La Cluj-Napoca, Marcel Ciolacu este creditat cu aproape 10%, iar Mircea Geoană cu 8,52%.
Foto: Facebook
EVENIMENT
VIDEO. Aplauze la PSD Cluj la exit-poll-urile după închiderea urnelor. Marcel Ciolacu este pe primul loc și intră în turul 2
Exit-poll-urile la închiderea urnelor au adus ropote de aplauze, duminică seara, la sediul PSD Cluj, în condițiile în care candidatul social-democrat Marcel Ciolacu s-a clasat pe primul loc cu 25%.
Social-democrații clujeni s-au adunat, duminică seara, la sediul filialei județene pentru a urmări la ora 21 exit-poll-urilor după închiderea secțiilor de votare.
Cum toate datele caselor de sondare l-au dat pe candidatul PSD, Marcel Ciolacu, pe primul loc, cu circa 25%, și virtual finalist, membrii social-democrați au început să aplaude bucuroși, comentând și surpriza cauzată de independentul Călin Georgescu, clasat pe locul 3, dar și faptul că Elena Lasconi de la USR s-a clasat pe locul 2.
”Ne așteptam să intrăm în turul 2”
Prim-vicepreședintele PSD Cluj, Remus Lăpușan, a declarat că ocuparea de către Marcel Ciolacu a primului loc în exit-poll-uri a fost ceva firesc.
”Am fost convins că românii vor alege calea sigură pentru România, ne așteptam să intrăm în turul 2 și credem că este important că românii au ieșit la vot, fiind un semnal important. Dreptul de a vota este un drept fundamental pe care trebuie să îl exercităm cu toții, fiind o lecție de democrație.
Mă bucur că românii au ieșit în număr atât de mare la vot. Sunt convins că vom face tot ce este posibil să explicăm programul lui Marcel Ciolacu, un program coerent legat de ceea ce înseamnă investiții, sănătate, educație, creșterea veniturilor și a nivelului de trai, față de programele altor candidați, care sunt doar sloganuri de campanie.
Sunt convins că vom reuși în următoarele două săptămâni să convingem mulți dintre votanții altor candidați că programul lui Marcel Ciolacu este cel mai bun și să câștigăm pe 8 decembrie, iar candidatul PSD să devină președintele României”, a spus Lăpușan.
Acesta a precizat că social-democrații nu au emoții pentru turul 2 și că tot ce au de făcut este să explice alegătorilor de ce Marcel Ciolacu este cea mai bună alegere.
Mulțumiri pentru români
Secretarul executiv al PSD Cluj, Alexandru Cordoș, a mulțumit tuturor românilor, tuturor clujenilor ”care au votat pentru Marcel Ciolacu, care au înțeles că PSD reprezintă garanția stabilității, a dezvoltării și a unei vieți mai bune pentru fiecare cetățean”.
”Rezultatul obținut astăzi este dovada că munca, respectul și seriozitatea sunt apreciate de oamenii care își doresc o Românie unită și prosperă.
Este un angajament ferm din partea noastră, a PSD, să continuăm să punem pe primul loc oameni, să investim în sănătate, educație și infrastructură și să construim o Românie puternică.
Împreună, dăm un nou sens solidarității și echitatii sociale.
Am certitudinea ca pe 8 decembrie vom fi toți împreună, alături de Marcel Ciolacu, pe calea sigură pentru România”, a spus Cordoș.
Elena Lasconi, președinta USR, ar putea intra în turul doi al alegerilor prezidențiale.
Potrivit exit poll-urilor, Elena Lasconi a fost votată de 18% dintre români și ar putea intra în luptă cu Marcel Ciolacu pentru funcția de președinte. Totuși lupta între Elena Lasconi și independentul Călin Georgescu, care este pe locul trei, este strânsă.Georgescu a fost creditat cu 16% din voturi.
Elena Lasconi, USR: Speranţa este vie în România
“Românii au arătat că nu doresc acest Guvern PSD – PNL. Votul de astăzi este practic o moţiune de cenzură. 75% dintre români au votat altfel, nu cu PSD.
Urmează alegeri parlamentare. Avem nevoie de un Guvern care să reformeze România. Săptămâna viitoare voi vorbi cu toate forţele de dreapta şi toate forţele democratice din această ţară pentru a ne pregăti pentru o majoritate parlamentară”, a declarat Lasconi, la sediul USR, conform Agerpres.
“Nu vreau să mă bucur prematur”
Elena Lasconi a subliniat că nu doreşte să se bucure “prematur” de rezultatele indicate de exit-pollurile la alegerile prezidenţiale şi i-a îndemnat pe delegaţii din secţiile de votare să fie foarte atenţi la procesul de numărare a voturilor. “Scorul după cum vedeţi e foarte strâns. Mare atenţie în toate secţiile de votare, la fiecare buletin de vot”, a spus lidera USR. Lasconi le-a mulţumit tuturor românilor care au ieşit la vot, precum şi tuturor celor care i-au susţinut campania.
Totodată, ea le-a mulţumit lui Ludovic Orban, precum şi Partidului Forţa Dreptei, PMP şi REPER. “Speranţa este vie în România. Vreau să le mulţumesc tuturor celor care m-au votat şi le transmit că pentru mine fiecare vot e o responsabilitate”, a mai spus Elena Lasconi.
Foto: Facebook
Marcel Ciolacu, candidatul PSD la Preșidenția României a obținut duminică, în primul tur de scrutin, cele mai multe voturi, potrivit exit poll-rilor.
Acesta este creditat cu 25% din voturile exprimate în țară.
Marcel Ciolacu, PSD: Votul românilor a fost unul pentru echilibru şi stabilitate
Votul românilor a fost pentru echilibru şi stabilitate, precum şi pentru lucrurile care contează, a declarat, duminică, candidatul PSD la alegerile prezidenţiale, Marcel Ciolacu. “Le mulţumesc tuturor românilor care au ieşit astăzi la vot. A fost un semnal clar că democraţia în România este puternică şi mă bucur că votul s-a desfăşurat fără incidente majore, mai ales că în acest moment sunt şi prim-ministru al României. (…) Votul lor a fost un vot pozitiv pentru echilibru şi stabilitate, pentru lucruri care contează”, a afirmat Ciolacu, conform Agerpres.
Potrivit acestuia, un lucru este extrem de clar: “în spatele rezultatelor obţinute de fiecare dintre candidaţi sunt românii, indiferent de opţiunea lor politică”.
Foto: Facebook
TEOHAR MIHADAȘ
aprilie 28, 2020 la 9:20 pm
SPER PROIECT!
AM ÎSĂ O ÎNTREBARE LA CARE NIMENI NU A RĂSPUNS ÎNCĂ: ” CUM MOTIVĂM ELEVII SĂ INTRE ȘI SĂ FIE ACTIVI PE PLATFORMELE E-LEARNING EXISTENTE CÂND EI NU SUNT ATENȚI ȘI COOPERANȚI NICI CÂND SUNT ÎN BĂNCI?”.
AȘ PROPUNE ORGANIZAREA DE SESIUNI DE TIP BRAIN-STORMING PE ACEASTĂ TEMĂ.
FĂRĂ EXISTENȚA UNOR MIJLOACE DE MOTIVARE ȘI CONTROL OBIECTIV TOTE PLATFORMELE LANSATE PE TEME DE ÎNVĂȚĂMÂNT SUNT INEFICIENTE.