EVENIMENT
Consiliul Național al Audiovizualului cere Comisiei Europene să investigheze Tik Tok. Ce spune clujeanul din CNA
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) cere Comisiei Europene să investigheze Tik Tok în condițiile în care, conform raportului realizat de Expert Forum (EFOR), candidatul independent la prezidențiale, Călin Georgescu, clasat pe primul loc în primul tur de scrutin, a înregistrat o creștere semnificativă în preferințele electorale, de la 2% la 22%. Această evoluție a fost atribuită în mare parte unei campanii desfășurate pe TikTok.
Evoluția s-a bazat pe coordonarea unor conturi care au promovat activ conținut electoral, fără marcaje adecvate, amplificarea artificială a mesajelor prin algoritmi, utilizând hashtag-uri dedicate, precum echilibru și verticalitate, care au atras milioane de vizualizări.
”Aceste acțiuni au ridicat suspiciuni de manipulare a opiniei publice printr-o utilizare inadecvată a platformei Tik Tok și lipsa transparenței în gestionarea conținutului politic”, arată Valentin Jucan, clujeanul membru al CNA.
Amplificarea dezinformării
Potrivit acestuia, Consiliul Național al Audiovizualului a constatat nerespectarea obligațiilor privind evaluarea riscurilor sistemice (Art. 34, DSA).
Conform Art. 34 din DSA, platformele online foarte mari (VLOP) trebuie să identifice, să analizeze și să evalueze riscurile sistemice care apar din:
– Proiectarea sau funcționarea serviciilor lor, inclusiv a sistemelor algoritmice.
– Utilizarea serviciilor lor.
Această obligație include evaluarea riscurilor precum:
– Impactul asupra proceselor democratice și al discursului civic.
– Algoritmii TikTok au amplificat conținut electoral favorabil unui singur candidat, generând un dezechilibru în competiția electorală și periclitând pluralismul politic.
– Nu au fost prezentate măsuri de evaluare sau atenuare a acestui risc.
– Amplificarea dezinformării și a conținutului nemarcat.
– Risc de manipulare prin algoritmi opaci (algoritmii TikTok prioritizează conținut emoțional, distorsionând dezbaterea publică).
Raportul Expert Forum indică că multe materiale distribuite pe TikTok nu au fost marcate ca fiind de natură electorală, expunând utilizatorii la conținut al cărui scop sau origine nu sunt clare.
Lipsa transparenței în publicitatea politică (Art. 26, DSA – Publicitatea pe platformele online)
Deși TikTok declară că nu permite publicitate politică plătită, analiza arată că platforma:
a permis promovarea indirectă a mesajelor politice prin influenceri, fără etichetare adecvată;
nu a asigurat transparența necesară pentru identificarea sponsorilor sau a surselor conținutului electoral.
Aceste practici contravin obligațiilor impuse de DSA privind transparența în publicitatea politică.
Lipsa transparenței algoritmilor (Art. 27, DSA – Transparența sistemelor de recomandare)
Algoritmii Tik Tok nu sunt transparenți
Conform Art. 27 din DSA, furnizorii de platforme online care utilizează sisteme de recomandare sunt obligați să furnizeze informații clare și inteligibile despre parametrii principali care determină afișarea conținutului, precum și să ofere utilizatorilor opțiuni pentru influențarea acestor parametri.
În cazul TikTok, algoritmii care prioritizează și amplifică conținutul audiovizual nu sunt suficient de transparenți, iar utilizatorii și autoritățile nu au acces la informații esențiale despre criteriile utilizate pentru recomandări. Această lipsă de transparență poate contribui la riscuri semnificative, inclusiv:
1. Distorsionarea dezbaterilor publice, prin promovarea disproporționată a conținutului menit să provoace reacții emoționale puternice;
2. Influențarea procesului electoral, prin amplificarea potențială a conținutului favorabil unui anumit actor politic, fără mecanisme clare de echilibrare.
Această lipsă de transparență împiedică autoritățile de reglementare să evalueze dacă platforma respectă obligațiile impuse de legislația europeană, afectând în același timp încrederea utilizatorilor în procesul democratic.
Acțiunile TikTok au avut un impact semnificativ asupra alegerilor prezidențiale din România 2024, primul tur, contribuind la:
crearea unui avantaj nedrept pentru un singur candidat;
manipularea opiniei publice prin conținut nemarcat;
exploatarea tinerilor utilizatori, care reprezintă o parte majoritară a publicului TikTok (8,9 milioane de utilizatori în România).
Solicitări adresate Comisiei Europene
1. Să inițieze o investigație oficială asupra conformității TikTok cu prevederile DSA, în special privind transparența algoritmilor și riscurile sistemice;
2. Să solicite TikTok să publice o evaluare detaliată a riscurilor democratice legate de activitatea sa în România;
3. Să impună măsuri corective și sancțiuni pentru încălcările identificate.
4. Să asigure publicarea unui raport privind transparența algoritmică, inclusiv în contextul conținutului electoral difuzat în timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din România 2024, primul tur.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






