Connect with us

ECONOMIE

Companiile Itochu din Japonia şi EDF din Franţa sunt interesate de proiectul hidrocentralei Tarniţa-Lăpuşteşti

Publicat


tarnita-lapustesti

Consorţiul format din Itochu-EDF este interesat de proiectul hidrocentralei Tarniţa-Lăpuşteşti, fiind dispuse să realizeze pe banii lor studiul de fezabilitate, a anunțat ministrul Energiei, Sebastian Burduja.

Companiile Itochu din Japonia şi EDF din Franţa sunt interesate de proiectul hidrocentralei cu acumulare prin pompaj Tarniţa-Lăpuşteşti şi sunt dispuse să realizeze pe banii lor studiul de fezabilitate, iar apoi să ducă până la capăt proiectarea şi execuţia centralei, a anunţat ministrul Energiei, Sebastian Burduja.

„Cele două mari companii sunt interesate de proiect”

„Am continuat chiar zilele acestea discuţiile cu partenerii strategici din Japonia şi Franţa, consorţiul format din Itochu-EDF, doi giganţi energetici la nivel mondial. EDF este cea mai importantă companie de utilităţi din Europa, care produce peste 16% din energia electrică din Uniunea Europeană. EDF este cel mai mare operator de active nucleare din lume, cu aproximativ 180.000 de angajaţi. Itochu, gigantul japonez, are venituri totale de aproape 90 miliarde USD, adică 28% din PIB-ul României. Cele două mari companii sunt interesate de proiect (Tarniţa Lăpuşteşti, n.r.) şi dispuse să realizeze pe banii lor SF-ul, iar apoi să ducă până la capăt proiectarea şi execuţia centralei. Un proiect de mare anvergură are nevoie de parteneri serioşi, stabili, de încredere şi care au dovedit că ştiu şi pot să implementeze proiecte mari. Aşa cum este Tarniţa-Lăpuşteşti pentru ţara noastră”, a scris Sebastian Burduja, marţi seara, pe pagina sa de Facebook.

Cel mai important proiect pentru sistemul energetic românesc

El a reafirmat că Tarniţa-Lăpuşteşti este proiectul cel mai important pentru sistemul energetic românesc, vechi de 50 de ani, ignorat şi pasat de la un an la altul, deşi contribuie substanţial la securitatea sistemului energetic, la preţuri corecte şi, nu în ultimul rând, la producţia de energie curată şi stocarea de mari dimensiuni.

Burduja a precizat, în context, că, la începutul mandatului său, a scos „de la sertar proiectul” şi a mandat conducerea SAPE să demareze licitaţia pentru studiul de fezabilitate (SF). Ministrul Energiei a subliniat, însă, că după un an nu s-a înregistrat niciun progres.

„SAPE este societatea statului român care administrează participaţiile în energie şi căreia i-am acordat toată încrederea şi sprijinul meu în a duce la bun sfârşit prima etapă a proiectului, respectiv atribuirea SF-lui. După un an de zile constat că nu s-a înregistrat niciun progres şi că suntem în acelaşi punct, SAPE nereuşind să închidă licitaţia pentru atribuirea SF-ului. Nu renunţ nici în ruptul capului. Proiectul acesta va vedea lumina zilei. Cu mine sau fără mine ministru. Pentru că România şi energia României nu mai au timp să aştepte, iar mandatele de ministru nu sunt despre o persoană sau alta, ci despre viitorul acestei ţări şi a viitoarelor generaţii”, a mai precizat Sebastian Burduja, pe reţeaua de socializare.

Avantajele construirii hidrocentralei

În vara acestui an, SAPE a anunţat că două companii au depus oferte în cadrul procedurii de licitaţie pentru realizarea „Studiului de Fezabilitate şi Documentaţiei tehnico-economică aferente obiectivului de investiţii Centrala hidroelectrică cu acumulare prin pompaj (CHEAP) Tarniţa – Lăpuşteşti”.

Potrivit SAPE, construirea şi funcţionarea hidrocentralei cu acumulare prin pompaj Tarniţa – Lăpuşteşti are numeroase avantaje:

  • îmbunătăţeşte regimul de funcţionare a centralei atomo-electrice de la Cernavodă, mai ales în perspectiva construirii Unităţilor 3 şi 4, dar şi a centralelor termoelectrice pe combustibili fosili, prin transferul de energie electrică de la gol, la vârf de sarcină;
  • participă la reglajul frecvenţă – putere;
  • asigură rezerva terţiară rapidă;
  • asigură rezerva de avarie de scurtă durată;
  • asigură condiţii optime pentru funcţionarea centralelor electrice intermitente regenerabile;
  • furnizează putere reactivă şi funcţionarea în regim compensator, asigurând respectarea standardelor de calitate a energiei electrice;
  • îmbunătăţeşte participarea SEN la piaţa unică europeană de energie electrică, mărind gradul de siguranţă pe ansamblul SEN şi creşte posibilitatea exploatării SEN în condiţii tehnice şi economice superioare.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

CLUJ24 TV

VIDEO. Primarul Bogdan Pivariu: Floreștiul este cea mai tânără, educată și vibrantă comunitate urbană din România

Publicat

pivariu

Primarul Bogdan Pivariu consideră că Floreștiul este cea mai tânără și educată comunitate din România, conform studiului făcut de Banca Mondială, dar și cea mai vibrantă comunitate urbană din țară.

Pivariu a declarat în emisiunea ”Transilvania la raport” de pe Clujlive TV, realizată în parteneriat cu Cluj24, că a început și o campanie prin care locuitorii pot să doneze străzile private către primărie dintr-o necesitate, deoarece aceste străzi nu pot fi întreținute sau nu sunt întreținute corespunzător de către cei care locuiesc acolo.

”Am sesizat această problemă și am venit în întâmpinarea lor, prin această platformă, prin această campanie de preluarea străzilor private, pentru că doar când ele sunt în patrimoniul Floreștiului, putem investi banii publici în ele și, de asemenea, să le putem întreține corespunzător, deszăpezit, curățat și așa mai departe.

Când spun modernizat, mă refer inclusiv la rețele edilitare, apă – canal, colectarea sau dirijarea apelor, după caz, iluminat public, asfalt, trotuare și tot ceea ce este nevoie pentru ca să ridicăm calitatea vieții”, a spus Pivariu.

Acesta a dat asigurări că există suficiente fonduri în bugetul local, fiecare stradă cedată Primăriei urmând să fie analizată în parte pentru a inclusă în acest proiect.

Citește mai departe
Publicitate

ADMINISTRAȚIE

Când va fi semnat contractul pentru tronsonul 2 al centurii metropolitane a Clujului. Emil Boc: „Am intrat în linie dreaptă”

Publicat

De

Boc

Contractul de execuție pentru tronsonul 2 al centurii metropolitane va fi semnat în luna mai, potrivit declarațiilor primarului Emil Boc.

După publicarea în Monitorul Oficial a indicatorilor tehnico-economici pentru tronsonul II al centurii metropolitane, primarul Emil Boc a anunțat că în luna mai va fi semnat contractul de execuție pentru această lucrare majoră de infrastructură.

„În urma publicării în Monitorul Oficial a aprobării indicatorilor tehnico-economici la tronsonul II al centurii metropolitane – care începe de la intrarea în Cluj, ocolește Făgetul, taie Calea Turzii, merge înspre Borhanci, intersecția cu Sopor și de la Selgros traversează direct până pe Bulevardul Muncii, sunt în total 42 de kilometri, 35 de kilometri de pistă de biciclete, încă vreo 35 de kilometri de bretele de legături, 20 de noduri rutiere, cinci tuneluri, o lucrare de peste 1,2 miliarde de euro – am intrat și cu acest proiect în linie dreaptă. În luna mai, vom semna contractul de execuție a centurii”, a declarat primarul Emil Boc.

Primarul Emil Boc a anunțat, joi, 17 aprilie, că se poate trece la semnarea contractului de execuție a centurii metropolitane a municipiului Cluj-Napoca după ce Hotărârea de Guvern cu actualizarea indicatorilor tehnico-economici a fost publicată în Monitorul Oficial.

Asocierea formată din firmele Dimex-2000 Company (lider), Hydrostroy Ad (Bulgaria), Integral Inzenjering AD Laktasi (Muntenegru) și alți 19 subcontractanți sunt cei care vor realiza lotul 2 al centurii metropolitane a Clujului.

Citește mai departe

EDUCATIE

Trei olimpiade naționale școlare găzduite în județul Cluj. Sunt așteptați aproape 600 elevi din toată țara

Publicat

meditatii

Inspectoratul Școlar Județean  (ISJ) Cluj, cu sprijinul Ministerului Educației și Cercetării, organizează, în perioada 23 aprilie – 4 mai 2025, trei etape naționale ale olimpiadelor naționale școlare.

În aceste zile, județul Cluj găzduiește etapele naționale a trei olimpiade școlare, cuprinse în Calendarul olimpiadelor și competițiilor școlare, aprobat de Ministerul Educației și Cercetării.

Aceste competiții, la care participă elevi din toate județele țării, vor reuni la Cluj-Napoca și în municipiul Câmpia Turzii un număr impresionant de elevi participanți, de profesori însoțitori și de cadre didactice, desemnate a face parte din comisiile centrale de evaluare a probelor scrise și orale.

Care sunt cele trei olimpiade

Infrastructura școlară și logistica necesare desfășurării probelor scrise și orale, din cadrul etapelor naționale ale olimpiadelor școlare care se desfășoară în județul Cluj, în perioada 23 aprilie- 4 mai 2025, sunt asigurate de unitățile de învățământ preuniversitar nominalizate drept centre de concurs, după cum urmează:

·       Colegiul Tehnic „Victor Ungureanu” Câmpia Turzii, Olimpiada din aria curriculară „Tehnologii”, pentru Domeniul Industrie textilă și pielărie, 23-27 aprilie 2025, la care participă 22 de elevi, din clasele a XI-a și a XII-a, din 11 județe ale țării;

·       Colegiul Național „George Barițiu” Cluj-Napoca, Olimpiada națională pentru disciplinele socio-umane, 24-27 aprilie 2025, organizată la disciplinele filosofie, economie, psihologie, sociologie, logică și educație socială, la care participă 390 de elevi, 76 elevi de gimnaziu și 314 elevi de liceu;

·       Liceul Greco-Catolic „Inochentie Micu” Cluj-Napoca, Olimpiada națională de religie, cultele romano-catolică, limba română și greco-catolică,30 aprilie-4 mai 2025, la care participă 191 de elevi, 88 elevi de gimnaziu și 103 elevi de liceu.

Aproape 600 de elevi

592 de elevi calificați, din toate județele țării, 80 de profesori însoțitori ai elevilor  participanți și 90 de cadre didactice desemnate în comisiile centrale de evaluare a probelor scrise și orale vor fi prezenți în județul Cluj, cu prilejul organizării acestor etape naționale ale olimpiadelor școlare, în perioada 23 aprilie- 4 mai 2025.

Parteneri instituționali: Ministerul Educației și Cercetării, Universitatea „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca, Facultatea de Istorie și Filosofie, Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca, Consiliul Județean Cluj, Primăria și Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca, Primăria și Consiliul Local al Municipiului Câmpia Turzii, Episcopia Română Unită cu Roma Greco-Catolică, de Cluj-Gherla.

Ulterior desfășurării probelor scrise și a celor orale, elevii participanți vor vizita, în tururi ghidate centrul orașului, precum și diverse obiective turistice și culturale din municipiul  Cluj-Napoca și din județul Cluj: Grădina Botanică „Alexandru Borza” Cluj-Napoca, Muzeul de Istorie al Transilvaniei, Muzeul Etnografic al Transilvaniei, Parcul Etnografic Național „Romulus Vuia” Cluj-Napoca, Catedrala Greco-Catolică „Schimbarea la Față” Cluj-Napoca, Salina Turda, Cheile Turzii.

23 de elevi clujeni calificați

Județul Cluj este reprezentat la aceste olimpiade naționale prin cei 23 de elevi calificați, la cele trei etape naționale, organizate în această perioadă în județul nostru.

„ Îi felicit pe toți pentru performanța de a se fi calificat la aceste etape naționale și adresez mulțumiri partenerilor instituționali, precum și sponsorilor care au contribuit la șederea olimpicilor în condiții deosebite în județul nostru și la petrecerea într-un mod plăcut și util a timpului liber pe care îl au la dispoziție.

În speranța că experiențele trăite la Cluj-Napoca vor fi unele memorabile, care îi vor determina să revină în municipiul nostru, ca studenți la prestigioasele universități clujene sau ca turiști, le urez tuturor participanților să fie inspirați, să creadă în șansa lor și să se lase provocați de tot ceea ce experința participării la o etapă națională a olimpiadelor școlare implică!”, a declarat Marinela Marc, inspector școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Cluj.

 

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Emil Boc: „În luna mai, vom lansa lilcitația pentru lucrările la trenul metropolitan din Cluj”

Publicat

De

trenul gara bun 2

Primarul Emil Boc a anunțat că în luna mai va fi lansată în SEAP licitația pentru lucrările de infrastructură, iar în iunie va urma și licitația pentru achiziția trenurilor.

Primăria Cluj-Napoca va lansa în luna mai licitația pentru lucrările aferente proiectului ambițios al trenului metropolitan, a anunțat primarul Emil Boc.

Licitația pentru lucrări la trenul metropolitan, lansată luna viitoare

În paralel, autoritățile mai așteaptă avizele finale de la CFR și hotărârile de consiliu local din comunele implicate, pentru a încheia asocierea necesară implementării proiectului. Acestea nu vor bloca însă demararea procedurilor, a spus edilul.

„În luna mai, vom trimite în SEAP pentru a scoate la licitație lucrările pentru trenul metropolitan. Mai avem nevoie de avizele de la CFR și hotărârile de consiliu local de la Cluj-Napoca și restul localităților implicate pentru asocierea finală. În paralel, putem să dăm drumul la licitație, cu clauză suspensivă, pentru că acum avem toate documentele să putem da drumul la licitație. Acești ultimi doi pași ne permit să scoatem la licitație trenul metropolitan. În luna mai va pleca spre licitație în SEAP lucrările pentru trenul metropolitan”, a declarat Emil Bo, la Ziua Live.

Două licitații distincte

Proiectul este structurat în două licitații distincte:

  • prima, pentru lucrările de infrastructură, care includ construcția stațiilor, pasajelor și tunelurilor;
  • a doua, programată pentru luna iunie, pentru achiziția trenurilor care vor opera pe această rută extinsă.

„În luna iunie, vom scoate la licitație contractul pentru achiziționarea de trenuri necesare trenului metropolitan. Sunt două licitații distincte – prima, care înseamnă lucrările de infrastructură, stațiile, pasajele, tunelurile”, a explicat edilul.

Două pasaje subterane, realizate la Cluj-Napoca

Printre lucrările-cheie se numără pasajul subteran de la strada Fabricii, în Cluj-Napoca, care va permite trenului metropolitan să circule fără a opri traficul rutier, dar și un tunel de 700 de metri în zona Aeroportului Internațional „Avram Iancu”, care va permite accesul direct din stația de tren spre aeroport.

„Vom avea un pasaj aici, în Cluj-Napoca, la Fabricii, un pasaj subteran, care va permite trafic constant și neîntrerupt al trenului, care astăzi se oprește pentru că el trece la nivel. Vom băga traficul pe dedesubt, construind un pasaj subteran, care va permite ca trenul metropolitan să circule din 30 în 30 de minute pe o rută de aproape 100 de kilometri dreapta-stânga Clujului și să ajungi în 30 de minute din Bonțida în centrul Clujului, mai repede decât dintr-un cartier mai îndepărtat al Clujului.

De asemenea, proiectul presupune realizarea unui pasaj-tunel la aeroport, de vreo 700 de metri, care va permite să ai stație la aeroport, să cobori la aeroport din tren și să iei avionul, fără să mai fii nevoit să vii prin traficul din Cluj-Napoca, va fi o lucrare foarte importantă. Este un proiect de 250 de milioane de euro în total, lucrări de infrastructură plus achiziție de trenuri”, a mai spus Boc.

Investiție de 250 de milioane de euro

Valoarea totală a proiectului este estimată la 250 de milioane de euro, bani care acoperă atât lucrările de infrastructură, cât și achiziția garniturilor de tren.

Odată finalizat, trenul metropolitan va deveni una dintre cele mai importante alternative de transport pentru locuitorii din zona metropolitană a Clujului, reducând presiunea asupra traficului rutier și oferind conexiuni rapide între comunele din jur și centrul orașului.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate