EVENIMENT
Comisia Europeană propune crearea unei adeverințe electronice verzi pentru a facilita libera circulație
Astăzi, 17 martie, Comisia Europeană propune crearea unei adeverințe electronice verzi pentru a facilita libera circulație, în condiții de siguranță, în interiorul UE în timpul pandemiei de COVID-19. Adeverința electronică verde va constitui dovada că deținătorul a fost vaccinat împotriva COVID-19, a primit un rezultat negativ la testul de depistare a infecției cu virusul SARS-CoV-2 sau s-a vindecat de COVID-19.
Adeverințele vor fi disponibile gratuit, în format digital sau pe suport de hârtie, și vor include un cod QR care să le garanteze securitatea și autenticitatea. Comisia va institui un portal pentru a se asigura că toate adeverințele pot fi controlate în întreaga UE și va sprijini statele membre în ceea ce privește punerea în aplicare din punct de vedere tehnic a adeverințelor.
Statele membre au în continuare responsabilitatea de a decide ce restricții în materie de sănătate publică pot fi eliminate pentru călători, dar vor trebui să aplice aceste derogări în același mod și călătorilor care dețin o adeverință electronică verde.
Elementele-cheie ale regulamentului propus astăzi de Comisie sunt următoarele:
Adeverințe accesibile și sigure pentru toți cetățenii UE!
Adeverința electronică verde va acoperi trei tipuri de adeverințe – adeverințele de vaccinare, adeverințele privind testarea pentru SARS-CoV-2 (prin teste RT-PCR sau teste antigenice rapide) și adeverințele pentru persoanele care s-au vindecat de COVID-19.
Adeverințele vor fi eliberate în format digital sau pe suport de hârtie. Ambele vor avea un cod QR care va conține informații esențiale necesare, precum și o semnătură digitală care să ateste autenticitatea adeverinței.
Comisia va institui un portal și va sprijini statele membre să dezvolte programe informatice pe care autoritățile să le poată utiliza pentru a verifica toate semnăturile de pe adeverințe în întreaga UE. Datele cu caracter personal ale deținătorilor de adeverințe nu sunt transmise către portal și nu sunt păstrate de statul membru care efectuează verificarea.
Adeverințele vor fi disponibile gratuit, în limba sau limbile oficiale ale statului membru emitent, precum și în limba engleză.
Nediscriminare:
Toți cetățenii – fie că au fost sau nu vaccinați – ar trebui să beneficieze de o adeverință electronică verde atunci când călătoresc în UE. Pentru a preveni discriminarea persoanelor care nu sunt vaccinate, Comisia propune crearea nu numai a unei adeverințe de vaccinare interoperabile, ci și a unor adeverințe de testare pentru COVID-19 și a unor adeverințe pentru persoanele care s-au vindecat de COVID-19.
Același drept pentru călătorii care dețin o adeverință electronică verde – în cazul în care acceptă dovada vaccinării pentru a renunța la anumite restricții în materie de sănătate publică precum testarea sau carantina, statele membre ar trebui să accepte, în aceleași condiții, și adeverințele de vaccinare eliberate în cadrul sistemului de adeverințe electronice verzi. Această obligație s-ar limita la vaccinurile care au primit o autorizație de introducere pe piața UE, dar statele membre pot decide să accepte și alte vaccinuri.
Notificarea altor măsuri – în cazul în care un stat membru continuă să le solicite deținătorilor unei adeverințe electronice verzi să stea în carantină sau să efectueze un test, statul respectiv trebuie să notifice Comisia și toate celelalte state membre și să își argumenteze decizia de a fi luat astfel de măsuri.
Numai informații esențiale și date cu caracter personal securizate:
Adeverințele vor include un set limitat de informații, cum ar fi numele, data nașterii, data eliberării, informații relevante cu privire la vaccin/test/vindecare și un identificator unic al adeverinței. Aceste date pot fi verificate numai pentru a confirma și a verifica autenticitatea și valabilitatea adeverințelor.
Adeverințele electronice verzi vor fi valabile în toate statele membre ale UE, iar Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția vor putea recurge la ele.
Adeverințele electronice verzi ar trebui să fie eliberate pentru cetățenii UE și membrii de familie ai acestora, indiferent de naționalitatea lor.
Aceste adeverințe ar trebui să li se elibereze și resortisanților țărilor terțe care își au reședința în UE și vizitatorilor care au dreptul de a călători în alte state membre.
Sistemul de adeverințe electronice verzi este o măsură temporară. Această măsură va fi suspendată de îndată ce Organizația Mondială a Sănătății (OMS) va declara sfârșitul urgenței la nivel internațional în domeniul sănătății cauzate de COVID-19.
Etapele următoare
Pentru a fi gata înainte de începutul verii, această propunere trebuie să fie adoptată rapid de Parlamentul European și de Consiliu.
În paralel, statele membre trebuie să pună în aplicare cadrul de încredere și standardele tehnice, convenite în cadrul rețelei de e-sănătate, pentru a asigura punerea în aplicare la timp a adeverințelor electronice verzi, interoperabilitatea acestora și respectarea deplină a protecției datelor cu caracter personal. Scopul este ca lucrările tehnice și propunerea să fie finalizate în lunile următoare.
Context
Pentru a respecta măsurile de limitare a răspândirii coronavirusului, călătorilor din UE li s-a solicitat să furnizeze diverse documente, cum ar fi adeverințe medicale, rezultate ale testelor sau declarații. Lipsa unor formate standardizate a dus la apariția unor probleme în ceea ce privește deplasarea călătorilor în UE.
De asemenea, s-a raportat faptul că au fost prezentate documente frauduloase sau falsificate.
În declarația pe care au adoptat-o în urma videoconferințelor informale din 25 și 26 februarie 2021, membrii Consiliului European au solicitat continuarea lucrărilor în ceea ce privește o abordare comună a adeverințelor de vaccinare.
Comisia a colaborat cu statele membre în cadrul rețelei de e-sănătate, o rețea voluntară care conectează autoritățile naționale responsabile cu e-sănătatea, în vederea pregătirii interoperabilității adeverințelor de vaccinare. Orientările au fost adoptate la 27 ianuarie și actualizate la 12 martie, iar liniile directoare privind cadrul de încredere au fost aprobate la 12 martie 2021.
Astăzi, Comisia a adoptat o propunere legislativă de stabilire a unui cadru comun pentru o adeverință electronică verde. Comisia a adoptat, de asemenea, o propunere complementară pentru a se asigura că adeverința electronică verde li se eliberează și resortisanților țărilor terțe care își au reședința în statele membre sau în statele asociate spațiului Schengen, precum și vizitatorilor care au dreptul de a călători în alte state membre.
Din motive juridice, sunt necesare propuneri separate pentru a reglementa situația cetățenilor UE și, respectiv, a celor din afara UE; nu se face nicio diferență de tratament între cetățenii UE și cetățenii din afara UE eligibili în ceea ce privește obținerea de adeverințe.
Cele mai recente informații primite de la statele membre în ceea ce privește măsurile legate de COVID-19, precum și restricțiile de călătorie sunt disponibile pe platforma Re-open EU.
Mai multe informații pe: http://bit.ly/certificat-electronic
Sursa: RO Vaccinare
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
CNAS: În ce CONDIȚII beneficiază asigurații GRATUIT de servicii de prevenție, depistare și monitorizare a bolilor grave
Persoanele asigurate pot beneficia gratuit de servicii de prevenţie, de depistare, confirmare şi monitorizare a bolilor grave decontate de sistemul asigurărilor sociale de sănătate, a informat, vineri, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
Pentru a beneficia de servicii de prevenţie, persoana asigurată trebuie să se programeze şi să se prezinte la o consultaţie la medicul de familie, care va evalua riscul ca pacientul să aibă o boală ascunsă, fără simptome.
CNAS: În ce CONDIȚII beneficiază asigurații GRATUIT de servicii de prevenție, depistare și monitorizare a bolilor grave
„În funcţie de evaluare, medicul poate decide să trimită pacientul la analize medicale de prevenţie gratuite şi îi va înmâna acestuia un bilet de trimitere. Medicul de familie va interpreta şi rezultatul analizelor, în cursul unei noi consultaţii de prevenţie, iar pe această bază va decide dacă pacientul trebuie trimis la un medic de specialitate în ambulatoriu sau la spital, pentru diagnosticarea ori confirmarea unei boli grave şi pentru stabilirea tratamentului adecvat”, a precizat sursa citată.
De asemenea, medicul de familie va consilia pacientul în scopul reducerii factorilor cu risc asupra sănătăţii din viaţa acestuia – fumat, consum de alcool, alimentaţie nesănătoasă, stres etc.
Medicul de familie poate trimite pacientul să efectueze analize medicale de depistare a unor boli şi dacă, în cursul unei consultaţii în scop terapeutic, are suspiciunea că, pe lângă afecţiunea pentru care s-a prezentat pacientul la consultaţie, ar mai putea exista şi o astfel de boală ascunsă.
CNAS precizează că, în cazul în care pacientul persoană asigurată a fost diagnosticat cu o boală cronică, acesta beneficiază de consultaţii periodice lunare gratuite la medicul de familie pentru supravegherea evoluţiei bolii, continuitatea terapiei, screeningul complicaţiilor, educaţia privind îngrijirea şi autoîngrijirea.
„Medicul de familie (…) stabileşte conduita terapeutică”
„Dacă medicul de familie, în urma evaluării riscului dezvoltării altor afecţiuni, constată că pacienţii respectivi au anumite simptome sau rezultate ale analizelor în afara valorilor normale, poate acorda în plus şi consultaţii de monitorizare activă (management de caz) pentru bolile cronice cu impact major (risc cardiovascular înalt – hipertensiunea arterială, dislipidemia şi diabetul zaharat tip 2, astmul bronşic, boala pulmonară cronică obstructivă- BPOC şi boala cronică de rinichi)”, a explicat CNAS.
Totodată, în cazul acutizării afecţiunilor cronice sau a prezenţei oricăror simptome a căror provenienţă trebuie clarificată, pacienţii se prezintă la medicul de familie care, în urma evaluării, stabileşte conduita terapeutică.
Conform CNAS, pentru orice afecţiune acută/subacută/acutizare a unei boli cronice casa decontează medicilor de familie încă două consultaţii pentru fiecare episod de boală, în afara consultaţiilor periodice anterior menţionate, iar, în urma efectuării consultaţiilor, medicul de familie poate elibera bilete de trimitere (inclusiv pentru investigaţii medicale paraclinice) sau alte documente.
Dacă la orice consultaţie medicul de familie va avea suspiciunea că pacientul are o formă de cancer (boală oncologică), pentru confirmarea sau infirmarea suspiciunii îl va putea trimite, după caz: să efectueze analize medicale gratuite, radiografii, ecografii, ale căror rezultate vor fi apoi integrate tot de medicul de familie, să fie consultat ambulatoriu de un medic specialist, să fie internat în regim de spitalizare de zi ori continuă.
„Persoanele asigurate pot beneficia şi de servicii medicale de îngrijire la domiciliu”
De asemenea, pe baza biletului de trimitere, medicul specialist din ambulatoriu va putea acorda pacientului persoană asigurată consultaţii pentru depistarea afecţiunilor oncologice (se decontează maximum trei consultaţii pe asigurat, într-un interval de maxim 60 de zile calendaristice de la data acordării primei consultaţii, prezentarea la a doua şi a treia consultaţie consultaţie făcându-se direct, fără alt bilet de trimitere).
După caz, medicul specialist va putea elibera pacientului bilete de trimitere pentru un alt medic specialist, analize de laborator, radiografii, ecografii, investigaţii de înaltă performanţă, spitalizare de zi ori continuă.
„Pe baza biletului de trimitere de la medicul de familie sau de la specialistul din ambulatoriu, în spitalizare de zi se va efectua: diagnosticarea afecţiunii oncologice, evaluarea extensiei tumorale, evaluarea statusului clinico-biologic al pacientului cu afecţiune oncologică. Se recomandă ca aceste servicii să fie efectuate în maximum 28 de zile de la deschiderea primei foi de spitalizare de zi. Tot în spital se pot efectua şi servicii medicale în scop diagnostic-caz pentru depistarea precoce a cancerului de col uterin şi a cancerului de sân”, a mai transmis CNAS.
După confirmarea diagnosticului de boală oncologică, pacientul asigurat va putea fi inclus în Programul naţional de oncologie.
Persoanele asigurate pot beneficia şi de servicii medicale de îngrijire la domiciliu, tratamente de recuperare atât în ambulatoriu, cât şi în sanatorii, servicii de transport sanitar neasistat, medicamente compensate, dispozitive medicale.
CLUJ24 TV
VIDEO Eurodeputatul Siegfried Mureșan pentru Cluj24: Lipsa autostrăzilor și infrastructura proastă ne face mai puțin competitivi
Eurodeputatul Siegfried Mureșan susține că lipsa autostrăzilor și infrastructura proastă face România mai puțin competitivă, căci pe investitori îi costă mai mult și le rămân mai puțin bani în firmă pentru salariile oamenilor, pentru inovare, pentru a se extinde, pentru a investi.
Mureșan a declarat într-un interviu pentru Cluj24 realizat la sediul Parlamentului European de la Bruxelles că cu cât țara noastră reușește să termine mai repede cu infrastructura, devenind mai competitivă, ”cu atât și întreprinderile pot investi mai mult, cu cât le rămân mai mulți bani în firmă”.
Siegfried Mureșan este negociator șef al Parlamentului European pentru buget, vicepreședinte al grupului Partidului Popular European (PPE), care este familia de partide politice de centru-dreapta, din care din România face parte Partidul Național Liberal.
”Ca vicepreședinte al grupului PPE, coordonez munca grupului pe tot ce ține de fonduri europene”, a precizat, printre altele, eurodeputatul liberal.
Florin Danciu
EVENIMENT
VIDEO FOTO. Emil Boc a aprins luminile festive la deschiderea Târgului „Planeta Crăciun” din Cluj-Napoca
Vineri, începând cu ora 19, a avut loc deschiderea oficială a târgului „Planeta Crăciun”, organizat de UNTOLD Universe. Clujenii s-au bucurat la aprinderea luminilor festive, care au transformat Piața Unirii într-o atmosfera de poveste.
Spectacolul de deschidere i-a adus în scena pe Carla’s Dreams, Andreea Șilochi și Kids Sing Academy. Conceptul „Planeta Crăciun” transformă Piața Unirii într-un loc inedit oferind surprize pentru toate vârstele. Printre acestea se numără roată panoramică, caruselul pentru cei mici, sania lui Moș Crăciun în versiunea VR.
De asemenea, căsuțele cu bunătăți locale și produse handmade, oferă vizitatorilor o multitudine de gusturi cu care se pot delecta, dar și o varietate de cadouri pe care le pot achiziționa pentru cei dragi.
Au fost aprins iluminatul festiv din centrul Clujului
De pe scena amenajată în Piața Unirii, primarul Emil Boc a transmis un mesaj participanților la deschiderea Târgului de Crăciun.
„Sunt mândru că sunt primarul unui asemenea oraș, sunt mândru de dumneavoastră și cu toții suntem mândri că suntem clujeni, în primul rând prin ceea ce faceți dumneavoastră în fiecare zi pentru Cluj. Vă mulțumesc, dragi clujeni”, a transmis edilul publicului.
În cadrul evenimentului de vineri seară a avut loc și un moment special, aprinderea luminițelor în Piața Unirii. Primarul Emil Boc, înconjurat de mai mulți tineri și copii, au apăsat butonul pentru aprinderea iluminatului festiv.
20 de lei un pahar de vin, 35 de lei kürtos-urile
Prețurile, deși puțin modificate față de ediția anterioară, sunt în continuare considerate ca fiind ridicate.
Băuturile calde: vinul fiert, ceaiul și ciocolata caldă, au prețuri variate între 15-20 lei. Totodată, la mare căutare sunt și kürtos-urile și plăcintele pe lespede, ale căror prețuri se încadrează între 20-35 lei.
Ce puteți vizita la Târgul de Crăciun?
Printre căsuțele lui Moș Crăciun se evidențiază „Căsuța binelui”, care oferă la prețuri accesibile lumânări naturale și cărți în limba engleză pentru copii, având ca scop strângerea de fonduri pentru copiii din medii defavorizate, incluși în programul caritabil „Something New”.
Târgul din Piața Unirii va rămâne deschis până pe 1 ianuarie 2025, iar pe 1 decembrie se va inaugura și Târgul de Iarnă de pe platoul Sălii Sporturilor „Horia Demian”, ambele parte din conceptul „Planeta Crăciun”.
Bianca Matei
Timeea Morocoj
EVENIMENT
Aeroportul Cluj, în CEAȚĂ. „Vom UPGRADA sistemul actual de aterizare instrumentală dar doar în 2025”
Ceața a fost, este și se pare că va mai fi o problemă pentru traficul aerian de pe aeroportul din Cluj. Sistemul de balizaj sau, așa cum i se spune corect, sistemul de aterizare instrumentală achiziționat în 2014 se pare că nu face față ceții ardelene. Acesta ar fi influențat și de apropierea Someșului Mic care ar crea interferențe.
Există sisteme mai performante și se pare că actualul sistem va fi upgradat până anul viitor. Cluj24 a cerut lămuriri Aeroportului „Avram Iancu” din Cluj-Napoca legat de această problemă.
Aeroportul Cluj, în CEAȚĂ. „Vom UPGRADA sistemul actual de aterizare instrumentală dar doar în 2025”
„Sistemul de aterizare instrumentală (ILS) de Categoria 2 este utilizat pe durata efectuării procedurilor de apropiere de precizie și de aterizare în condiții de vizibilitate redusă. Sistemul ILS CAT II are următoarele valori minime de operare: distanta vizuală în lungul pistei nu mai mică de 300m; vizibilitatea verticală nu mai mică de 30m.
Cu toate acestea, existenta unui astfel de sistem nu garantează efectuarea aterizărilor. Pe lângă echipamentele existente la sol, sunt și alți factori implicați care trebuie luați în considerare.
Având în vedere influența pe care râul Someș poate să o aibă asupra performanțelor acestui sistem, dorim să vă aducem la cunoștință că, pentru asigurarea condițiilor de desfășurare în deplină siguranță a activității de aviație pe Aeroportul International Cluj, toți parametrii de funcționare ai acestui sistem sunt verificați din zbor în mod regulat.
În ceea ce priveşte sistemul ILS CAT III, la fel ca în cazul ILS CAT II, nu există garanția efectuării aterizărilor până la o anumită valoare a vizibilității orizontale și verticale. În plus, limita de operare pentru un astfel de sistem este stabilită de către autoritatea competentă, în funcție de un cumul de factori.
Totodată, dorim să vă aducem la cunoștință că Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj a întreprins demersuri pentru upgrade-ul sistemului ILS actual de la CAT II la CAT III, dar din cauza complexității implementării unui astfel de sistem, acesta va deveni operațional (la standard CAT III) în anul 2025”, a comunicat Aeroportul Internațional Cluj-Napoca.