Connect with us

ADMINISTRAȚIE

Clujul pentru toţi. Evaluarea programelor electorale ale candidaţilor la funcţiile de primar şi consilier local la Cluj-Napoca. Analiza specialiştilor

Publicat


Iniţiativa Consiliului Civic Local (CCL) împreună cu o parte a presei online(cluj24.ro), anunţată recent pe televiziuni, reţele sociale şi ziare, de a organiza întâlniri şi dezbateri cu candidaţii la demnităţile administraţiei locale, a parcurs o primă fază, în care au fost evaluate cantitativ şi calitativ programele electorale, făcute publice de o parte dintre cei 14 candidaţi.

Suprapunerea programelor electorale cu cerinţele clujenilor

Ne îngăduim să prezentăm câteva date şi concluzii preliminare la programele primite de la domnii: Emil Boc-PNL; Dan Cristian Codrean-Pro România; Emanuel-Dumitru Ungureanu-USR-PLUS; Avram Fiţiu-PMP; Călin Valentin  Cozma-independent; Paul Eugen Siserman-PALD.

Am comparat conţinutul acestor programe cu cel întocmit de către CCL cu specialiştii săi pe domenii ale administraţiei, completat cu foarte interesantele propuneri venite de la clujeni pe reţelele de socializare. În total, aşteptarile clujenilor se cifrează la 154 de proiecte, propuneri, soluţii.

Prima constatare este în legătură cu profunzimea programelor electorale, apreciată după numărul de proiecte, obiective, idei, soluţii pe care le cuprind, iar a doua constatare măsoara numărul de aşteptări ale cetăţenilor, ce se regăsesc în programele candidaţilor (suprapuneri fericite).

Programul Dlui. Emil Boc are 85 de puncte, adică 55% faţă de programul propus de cetăţeni şi un grad de suprapunere de 14%.

Programul Dlui. Dan Cristian Codrean are 83 de puncte, adică 54% faţă de aşteptarile cetăţenilor şi un grad de suprapunere de 14 %.

La Dl. Emanuel-Dumitru Ungureanu apar 117 puncte, adică 76% şi o suprapunere de 13 %.

La candidatul Avram Fiţiu se regăsesc 100 de idei, adică 5 %, cu o suprapunere de cca.12 %.

Dl. candidat independent Călin Valentin Cozma are 5 puncte, respectiv 3 % şi o suprapunere de 1 %.

Dl.candidat Paul Eugen Siserman vine cu 8 proiecte, ceea ce înseamnă 5 % faţă de aşteptări şi o suprapunere de 2%.

Promisiuni restante

Dl.Emil Boc-actualul primar cuprinde în program domeniile extinse ale administraţiei, dar multe din punctele enumerate între cele 85 se referă la promisiuni electorale restante din mandatele recente.

Ceilalţi candidaţi îşi concentrează programele pe nevoi curente şi stringente, culese mai ales din domeniul propriu de activitate profesională, dar şi din consultări cu echipa de campanie.

Neglijarea relaţiei cu clujenii

Este evidentă lipsa unei consultări extinse cu cetăţenii înaintea lansării programelor proprii, semn al aparentei neglijări a relaţiei cu oamenii, dar poate şi a stimei de sine, de atotştiutori.

Privind în trecutul apropiat, am putut constata permanent compatibilitatea precară a multora dintre consilierii aleşi cu problemele specifice ale administraţiei clujene. Dovada, lipsa iniţiativelor în propuneri de hotărâri de C.L., în ridicarea mâinii la comandă, în preocuparea precară pentru problemele urbei şi a cetăţenilor ei (ex. majorăm tarifele la RADP, la Compania de Apă, la firmele de salubritate, la transportul în comun etc pentru că sindicatele au cerut şi nu îi putem refuza).

Mai mult, niciun consilier ferm şi argumentat nu s-a opus la iniţiativa Primarului pentru studii de 850.00 de euro cu Banca Mondiala ori pentru alocarea altei sume importante din buget pentru proiectul metroului, chiar dacă vocile specialiştilor spun că este nevoie de o populaţie de peste 1 milion de locuitori ca să fie acceptabil.

Gradul foarte redus de suprapunere pe aşteptările cetăţenilor impune de la sine extinderea bugetării participative, nu doar la proiectele minuscule, cât mai ales la cele mari şi foarte mari, locul unde se risipeşte de regulă banul adunat din taxele noastre.

În cursul săptămânii curente, încercăm să prezentăm cum arată şi programele electorale ale celorlalţi 8 candidaţi -pe măsură ce le vor prezenta public şi vor răspunde solicitărilor noastre-, după care se vor purta discuţii cu candidaţii cu care am fixat întâlnirile. O să vă ţinem în priză cu rezultatele.

Proiectul „Clujul pentru toţi”

*Consiliul Civic Local (CCL) Cluj-Napoca şi redacţia www.cluj24.ro au lansat proiectul „Clujul pentru toţi”. Este vorba de un demers civic, fără influenţe  politice. Scopul proiectului esta ca, alături de clujeni, să-i determinăm pe candidaţii la funcţia de primar şi la posturile de consilieri locali să-şi asume proiecte importante pentru oraş. Proiectele sunt propuse de specialişti în domeniile respective, dar şi de populaţie.

*Consiliul Civic Local Cluj-Napoca este o organizaţie civică şi apolitică fondată în 2004 de către Cluburile Lions şi 38 de ONG-uri. În prezent, această iniţiativă civică este susţinută de 50 de ONG-uri.

CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


ADMINISTRAȚIE

Aproape 2000 de autorizații de construire pentru clădiri rezidențiale, emise în 2020 la Cluj. Mai multe ca în 2019

Publicat

Aproape 1900 de autorizații de construire pentru clădiri rezidențiale au fost eliberate în primele 11 luni ale anului 2020 în județul Cluj, doar în luna noiembrie fiind acordate 135 de autorizații pentru acest tip de clădire. Numărul autorizațiilor eliberate a crescut față de aceeași perioadă a anului precedent.

Conform datelor emise de Direcția Județeană de Statistică Cluj, în noiembrie 2020 au fost eliberate 135 de autorizații de construire pentru clădiri de tip rezidențial, cu 15 mai multe față de aceeași lună a anului 2019 și cu 45 mai puține față de octombrie 2020.

Cele mai multe autorizații, eliberate în mediul rural

În perioada ianuarie-noiembrie 2020 au fost eliberate 1878 de autorizații, cu peste 300 mai multe față de aceeași perioadă a anului 2019.

În mediul rural au fost eliberate mai multe autorizații de construire comparativ cu cel urban, diferența fiind una considerabilă.

Conform datelor statistice, cele mai multe autorizații din anul 2020 au fost acordate în luna septembrie, atunci când s-au eliberat nu mai puțin de 236 de autorizații de construire, număr care nu a mai fost atins în niciuna dintre lunile anului 2019.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Salariile angajaților Consiliului Județean Cluj au fost plafonate la nivelul anului trecut

Publicat

Consiliul Județean Cluj a decis vineri plafonarea salariilor de bază ale angajaților la nivelul celor din luna decembrie 2020. PSD s-a opus acestui proiect de hotărâre cu toate că sindicatele reprezentative și-au exprimat acordul de principiu.

Decizia a fost adoptată întrucât, începând cu 13 ianuarie 2021, salariul de bază minim brut pe ţară garantat se stabileşte, fără a include sporuri şi alte adaosuri, la suma de 2300 lei lunar, lucru care însemna unele majorări. Guvernul a oferit însă autorităților locale posibilitatea creșterii salariale.

Potrivit vicepreședintelui Consiliului Județean Cluj, la nivelul instituției se așteaptă un an cu încasări mai modeste la buget.

PSD a reclamat urgența cu care a fost dezbătut acest subiect sensibil, precum și faptul că sindicatele nu au fost consultate cu adevărat.

Alexandru Cordoș, liderul de grup al consilierilor județeni social-democrați, consideră că pot fi găsite alte alternative pentru evitarea plafonărilor salariale. Tratativele purtate cu sindicatele au fost de asemenea contestate.

Simulare de consultări cu sindicaliștii?

„Nu dorim să politizăm. Dacă aș fi încurajat, ați fi avut în fața instituției cel puțin 100 de oameni care ar fi protestat împotriva acestei decizii. Există și alte puncte de vedere. Sindicaliștii spun că nu au fost consultați, ci doar li s-a prezentat o hârtie”, a declarat Cordoș.

Consilierul județean Horea Chirteș (PSD) este de părere că oricum aceste creșteri salariale nu acopereau majorările facturilor la utilități și acuză Guvernul că nu a protejat mai bine cetățenii în fața scumpirilor.

De cealaltă parte, liberalul Cristian Haiduc consideră că în austeritate trebuie să fie asigurate salariile tuturor. ”În economia reală multe firme și-au închis activitatea și au lăsat angajații fără loc de muncă, alte firme așteaptă investiții de la Consiliul Județean. Trebuie să fim solidari toți când situația e grea, iar când e bine, salariile pot crește. E bine că nu reducem personalul”.

USR a încurajat de asemenea plafonarea salariilor – proiect care ar reprezenta ”o normalitate”, iar consilierul județean Marinela Marc a acuzat PSD-ul de populism ieftin atâta timp cât sindicatele și-au exprimat acordul.

În vederea elaborării proiectului de hotărâre a fost trimisă o adresă către Sindicatul Liber ”Transilvania” și Sindicatul AD-PAT din cadrul Consiliului Județean Cluj, respectiv Sindicatului „Speranța” și Sindicatului ”Unirea” din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Cluj. Sindicatele și-au exprimat în principiu acordul cu privire la menținerea salariilor la nivelul lunii decembrie.

Avocatul Laura Chiorean precizează că astfel de decizii, care privesc viața oamenilor, trebuie să fie dezbătute cu adevărat, nu în procedură de urgență. ”Nu am certitudinea că situațiile prezentate nu sunt pur formale. Nu am certitudinea că poziția exprimată de sindicate reprezintă poziția lor adevărată. Poate că pe viitor vom avea dezbateri, nu doar o hârtie semnată de cineva”.

Proiectul a fost adoptat cu 24 de voturi „pentru”, un vot împotrivă și 2 abțineri.

Marius Mureșan

Citește mai departe

ACTUALITATE

Consiliul Județean Cluj a finanțat achiziționarea a 11 echipamente medicale pentru Institutul Inimii

Publicat

Consiliul Județean Cluj a decontat achiziția a 11 aparaturi și echipamente medicale pentru Institutul Inimii „Niculae Stăncioiu” din Cluj-Napoca, unitate sanitară aflată în subordinea Ministerului Sănătății.

Valoarea noilor dotări este de 300.000 de lei. Banii special alocați în acest scop din bugetul propriu al Consiliului Județean Cluj au fost utilizați pentru dotarea cu un aparat pentru sigilarea instrumentarului în vederea sterilizării cu imprimantă încorporată, precum și cu cinci ansambluri pat cu accesorii.

De asemenea, din bugetul alocat de forul administrativ județean au mai fost achiziționate o consolă pentru litotripsie intravasculară, un injectomat compatibil cu RMN și trei dulapuri de transport.

Citește mai departe

ACTUALITATE

Deputatul AUR de Cluj, Alin Coleșa, acuză Primăria că pregătește o nouă mutilare urbanistică în Hasdeu

Publicat

De

Primăria Cluj-Napoca este pe care să facă o nouă mutilare urbanistică și să blocheze o altă zonă importantă din oraș, susține deputatul AUR de Cluj, Alin Coleșa.

Acesta s-a referit la anunțul Primăriei Cluj-Napoca privind consultarea publică referitoare la proiectul de Hotărâre privind aprobarea Planului Urbanistic Zonal (PUZ) dezvoltare complex studențesc „Hașdeu”.

”Consider că este inoportună avizarea favorabilă a proiectul de Hotărâre privind aprobarea Planului Urbanistic Zonal dezvoltare complex studențesc Hașdeu, str. B.P. Hașdeu nr. 11,23,25,45,53,69 din mai multe motive”, a spus Coleșa.

  1. Zona studiată prin PUZ-ul în discuție nu a făcut obiectul unui studiu de modelare matematică a traficului auto care ar fi generat în urma implementării acestui PUZ.

Lipsa unui asemenea model matematic face foarte probabilă crearea unei zone urbane total nefuncționale, blocate, deoarece zona respectivă deja se află într-un dezechilibru major din acest punct de vedere.

Această situație o întâlnim deja, din păcate, în multe alte proiecte urbaniste avizate de Primăria Cluj-Napoca.

Modelul de simulare a traficului auto ar trebui sa aibă în vedere mai mulți parametrii dintre care amintim:

– zona de trafic

– trama stradala

– recensămintele de circulație rutieră

– măsurătorile automate a traficului rutier pe rețeaua stradală

– date privind dezvoltarea socio-economică a teritoriului datorită creșterii mari a CUT-ului zonei studiate

Nu s-a evaluat impactul asupra mediului

  1. Zona studiată prin PUZ-ul în discuție nu a făcut obiectul unui studiu de evaluare a impactului asupra mediului și asupra sănătății populației din zona studiată.

În cadrul unui astfel de studiu ar trebui să se elaboreze cel puțin 2 modele și anume:

– model de determinare a scăderii generației de oxigen

– modelul de determinare a consumului de combustibil

– modelul emisiilor poluante

Tăierile de arbori seculari de talie mare și/sau de o mare valoare dendrologică (tisa, stejar roșu) care se vor face prin aplicarea PUZ-ului în discuție vor genera un dezechilibru ecologic, care va fi un factor negativ foarte important asupra sănătății populației din zonă.

Faptul că se vor planta alți arbori la distanță de arborii de talie mare care vor fi tăiați nu va fi un factor major de îmbunătățire/remediere a dezechilibrului ecologic creat.

Nu este studiu de însorire

  1. Lipsa unui studiu de însorire prin care să fie analizat modul în care iluminarea naturală a clădirilor existente vor afectate de viitorul cămin și de etajarea celor existente.

Distanțarea căminului studențesc proiectat față de clădirile deja existente este inacceptabil de mică. Distanța va fi foarte mică, de 10 m, atât față de clădirea bisericii, dar și față de celelalte clădiri de locuit.

Cămin studențesc la 10 m de biserică

  1. Lipsa unui studiu de siguranță împotriva incendiilor, de impact structural și social generat de amplasarea unui cămin studențesc la 10 m de o biserică de lemn, cu clopotniță.

Oportunitatea existenței bisericii în acest campus studențesc este dovedită prin activitatea duhovnicească și socială efectuată peste 15 ani. În plus, amprenta la sol a clădirii bisericii este foarte mică, minimală (aprox 70mp).

Amplasarea unei clădiri de locuit la o distanță de doar 10 m de o biserică din lemn creează un factor de risc foarte mare și inutil.

Datorită distanței foarte mici, cu siguranță clopotul bisericii va deranja viitorii studenți.

În plus există o posibilitate, neevaluată prin studii și măsurători, a efectelor negative pe care vibrațiile produse de sunetul clopotelor îl poate avea asuprea structurii de rezistență a noii clădiri.

PUZ-ul nu este oportun de aprobat

Ca atare nu considerăm oportună aprobarea acestui PUZ deoarece nu există studii fundamentate ori documentații justificative care sa demonstreze necesitatea si oportunitatea amplasării unei noi construcții în acest spațiu.

Sigur, sunt foarte necesare noi locuri de cazare pentru studenți, dar nu numai, ci e mare nevoie de noi spații educaționale și recreaționale universitare. De ce nu s-a proiectat construirea a noi campusuri universitare aerisite, cu mult spațiu verde, cu căi de circulație eficiente dimensionate conform unor studii exacte?

Faptul că zona respectivă a fost lăsată ca spațiu verde în momentul construirii campusului studențesc Hașdeu (în urma cu peste 40 de ani) ne arată că factorii enumerați mai sus au fost luați în considerare la vremea respectivă, însă în acest moment, nu. Ca atare putem concluziona că acest proiect depășește cu mult coeficienții de utilizare admisibili pentru zona studiată.

Proiectul se află în dezbatere publică până în 14 ianuarie.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate