Connect with us
Advertisement
Advertisement

Clujul de altădată

CLUJUL DE ALTĂDATĂ. Povestea Abatorului din Cluj

Publicat


porc bun

Cluj24 prezintă fragmente din Clujul de altădată, surprinse de ziariștii din perioada interbelică și nu numai și culese din gazetele vremii de Felix Ostrovschi de la Biblioteca Centrală Universitară (BCU) Cluj-Napoca.

„De o organizaţie sistematică a examinării cărnii, bazată pe principii ştiinţifice, nu se poate vorbi însă, decât după înfiinţarea primelor şcoli de Medicină Veterinară, în secolul al XVIII-lea, când s-a început studierea temeinică a diferitelor boli la animale şi s-a putut cunoaşte care anume dintre ele se transmit la om”.

Primele abatoare din lume

„Nu mult după aceia a luat fiinţă, în diferite ţări, primele abatoare. Cum era şi firesc acestea erau la început în stare rudimentară; de multe ori nu erau decât nişte simple poduri acoperite, aşezate peste râurile şi pâraiele care străbăteau localităţile respective. De o instalaţie interioară a lor, nici nu putea fi vorbă. Aşa cum erau ele pe acele vremuri slujeau într-o bună măsură interesele materiale ale comunelor şi prea puţin interesele sănătăţii publice.

În epoca modernă însă fiecare popor s-a încredinţat de marea lor utilitate publică şi toate ţările au legiferat înfiinţarea, organizarea şifuncţionarea abatoarelor. Aşa se face că şi Legea noastră de Poliţie Sanitară Veterinară cuprinde dispoziţiuni la înfiinţareaşifuncţionarea abatoarelor.

Abatoarele în decursul vremii au evoluat, ajungând în ultimele trei decenii cu deosebire în ţările apusene şi mai ales în Germania, să satisfacă, graţieinstalaţiunilor lor tehnice, cele mai mari exigenţe de igienă şi economie.

Într-adevăr, astăzi abatoarele trebuie să fie astfel construite, utilate şi organizate, ca să poată împlini cu prisosinţă gusturile şicerinţele consumatorilor de carne şi să înlesnească prelucrarea, valorificarea, a tuturor subproduselor, precum piei, intestine, sânge, seu, unghii, coarne, păr.

Abatoare în asemenea condiţiuni găsim câteva şi la noi în ţară, făcând cinstea corpului veterinar şi edililor oraşelor respective, la Braşov, Constanţa, Bucureşti.

Să vedem acum cum stau lucrurile la abatorul Municipiului Cluj. Dacă nu a putut să urmeze ritmul de evoluţie al abatoarelor sin străinătate, trebuie să recunoaştem că a avut şi el parte, de la clădirea lui între 1885-1886 şi până astăzi [1936] de o serie de îmbunătăţiri.

Înainte de anul 1885, servea drept loc de tăiere a animalelor pentru consumaţia publicului clujean, un pod de lemn acoperit, aşezat peste Someş, în dreptul Pieţei Mihai Viteazul.

Şi astăzi se văd încă stâlpii de stejar în albia râului pe care a fost aşezat podul acesta, sau abatorul vechi şi ne putem lesne închipui ce murdărie era sub podul şi numai puhoaiele Someşului le puteau îndepărta.
În anii 1885-1886 s-a format clădirea care formează azi edificiul principal al Abatorului, după sistemul celular, având 26 de celule în care se tăiau aproape 30-35 de mii vite cornute mari, mici şi oi pentru o populaţie de 48 de mii de suflete, cât avea Clujul pe acele vremuri, înglobând şi un gheţar care servea în mod primitiv pentru conservarea cărnii cu gheaţă naturală scoasă din Someş.

Această clădire principală împreună cu abatorul de porci şi celelalte anexe, ce s-au construit ulterior, şi curtea Abatorului, ocupau o suprafaţă de peste 16 mii metri pătraţi”.

Cum se tăiau înainte porcii?

„Porcii se tăiau pe atunci în curţile măcelarilor şi numai târziu măcelarii au fost obligaţi să-i taie într-un loc anume destinat, în curtea Abatorului, unde prelucrarea începea prin pârlirea cu paie.

Această situaţie nu mai putea însă dăinui din consideraţiuni igienice. Primăria oraşului a construit şi a amenajat în anul 1894, după modelul abatorului din Praga şi în dimensiunile corespunzătoare necesităţilor de atunci, clădirea principală pentru tăierea porcilor. De atunci şi până la înscăunarea administraţiei româneşti nu i s-au mai adus Abatorului alte îmbunătăţiri demne de menţionat”.

Desfiinţarea sistemului celular

„O transformare provizorie s-a făcut apoi la Abator prin dărâmarea pereţilor ce despărţeau cele 26 de celule din clădirea destinată tăierii vitelor cornute şi oilor precum şi amenajarea celor cinci hale mari de tăiere.

Prin aceasta schimbare a mărit pe deoparte suprafaţa de folosit a sălilor de tăiere, reclamată de împrejurarea, că trebuia să se taie un număr dublu de animale, populaţiaoraşului ajungând la 100.000 locuitori şi cu noi posibilităţi de înmulţire, iar pe de altă parte, s-a înlesnit examinarea cărnurilor, care se poate face mult mai bine în sălile de tăiere, cu vedere largă, după sistemul halelor, decât cu sistemul celular”.

Frigoriferul Abatorului

Pentru conservarea cărnii, de la tăierea animalelor şi până la distribuirea ei către consumatori, „s-a construit pe teritoriul Abatorului şi un frigorifer care, după amplificarea şi îmbunătăţirile care i s-au adus între anii 1928-1931, cheltuindu-se aproape 4.000.000 lei, funcţionează în condiţiunimulţumitoare.

În anul 1924 s-au făcut mari îmbunătăţiri şi în curtea Abatorului, care a fost canalizată şi pavată cu piatră cubică de granit.

Pentru a satisface măcar în parte dezideratul de umanitate, la tăierea animalelor, s-a înzestrat Abatorul cu unelte de asomarea [anesteziere] a lor.

Ca să ţină pasul cu noile progrese ale ştiinţei s-au introdus la Abator şi noi aparate de examinare a cărnii, Trichinoscopulşi s-a instalat şi un mic laborator pentru cercetările bacteorologice.

Dar şi aceste îmbunătăţiri nu corespund încă timpurilor de astăzi, neputându-se încă tăia şi prelucra în bune condiţiuni numărul de animale necesare populaţiei sporite a Clujului, şi nici ca utilaj tehnic, care să îngăduie prelucrarea tuturor părţilor tăiate şi o manipulare a cărnurilor, potrivit cerinţelor de igienă”.

Lucrările de amplificare a Abatorului

Cu executarea lucrărilor de amplificare a fost însărcinată o firmă care a dat dovadă de specialitate în această materie, adjudecându-i-se prin licitaţie publică, iar pentru lucrările de construcţie se va ţine o altă licitaţie în preajma sezonului de lucru, în primăvară. Iată câteva din lucrările care vor forma această îmbunătăţire a abatorului:

Transformarea sălilor din corpul principal al abatorului în vederea sporirii capacităţilor pentru tăierea de 75 mii animale (vite cornute mari, mânzaţi, viţei, oi) şi a posibilităţilor de prelucrare a animalelor tăiate în condiţiuni igienice.

Se vor mai dărâma pereţii din unele săli, se va repara pardoseala, se vor căptuşipereţii din interior cu plăci de faianţă până la înălţimea de 2 metri, se vor instala cuiere de atârnat cărnurile şi linii aeriene cu macarale de siguranţăşi macarale mobile destinate pentru transportul cărnurilor prelucrate în sala de aerisire şi de aici în frigider.

Construirea între sălile de tăiere şi frigorifer a unei hale de svântarea cărnurilor, care va servi în acelaşi timp şi ca loc de desfacere a lor de către măcelarii angrosişti.

Lărgirea abatorului pentru tăierea porcilor şi instalarea lui cu macarale pentru transportul cărnii în frigorifer.
Construirea unei încăperi având comunicaţie cu sala de tăiere a porcilor pentru instalarea unui aparat de electro-pârlire.

Instalarea de cântare automate pe căile de transport a cărnurilor.
Construirea şi instalarea de măţării sistematice.

Deschiderea unei porţi pentru intrarea animalelor de tăiat dinspre oborul de vite, rămânând ca actuala intrare să servească la scoaterea cărnurilor din abator.

Laborator de testarea cărnii

Transformarea şi amenajarea construcţiilor de la intrarea proiectată pentru casierie, poliţia abatorului, sala de adăpost pentru măcelari, camera de portar.

Procurarea cărucioarelor speciale pentru transportul pieilor, intestinelor şi organelor confiscate.

Şi în anul expirat [1935] s-au adus simţitoare îmbunătăţiri laboratorului abatorului, înzestrându-l cu aparate şi substanţe chimice necesare examinării cărnii şi produselor ei, precum şi la controlul laptelui adus pentru desfacere pe piaţa Clujului. S-a cheltuit pentru acest scop 125 mii lei.

Laboratorul nu a ajuns încă la desăvârşirea instalaţiunilor de care ar avea nevoie, s-a făcut totuşi un pas înainte. Dar va mai fi amplificat şi acesta”. [„Patria”, nr. festiv din 1 decembrie 1936, Cluj].

carte felix

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

UPDATE. Incendiu de apartament pe strada Aurel Vlaicu din Cluj-Napoca. Intervenția pompierilor. Cauza incendiului

Publicat

incendiu Aurel Vlaicu

Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca intervin sâmbătă dimineață pentru a stinge un incendiu care a izbucnit în apartamentul unui bloc situat pe strada Aurel Vlaicu.

”Mai exact, flăcările se manifestă în zona bucătăriei.

Până acum nu sunt persoane care să solicite îngrijiri medicale.

La misiune iau parte 2 autospeciale cu apă și spumă, autoscara, în vreme ce partea medicală este asigurată de un echipaj al Serviciului de Ambulanță Județean (SAJ) Cluj”, arată pompierii de la ISU Cluj.

Incendiul a fost lichidat

UPDATE. Incendiul a fost lichidat, manifestându-se în zona bucătăriei de aproximativ 12 mp.

”A fost afectat tavanul și mobilierul. În apartament nu se afla nicio persoană și nu s-a impus evacuarea locatarilor. Cel mai probabil, incendiul a izbucnit de la o defecțiune a hotei din bucătărie”, au precizat pompierii.

vlaicu

Citește mai departe

EVENIMENT

PASTORALA de Paști a mitropolitului Clujului, IPS Andrei Andreicuț

Publicat

andreicut

Mitropolitul Clujului, IPS Andrei, a transmis Pastorala la Învierea Domnului intitulată „Iubirea adevărată este jertfelnică”, scrisoare care va fi citită, duminică, în toate bisericile de pe raza Mitropoliei.

Cucernicului Cler, Cuviosului Cin Monahal şi dragilor noştri credincioși, împărtășire deplină din iubirea lui Hristos și sărbători pascale pline de bucurie,

Iubirea adevărată este jertfelnică

„Dumnezeu așa a iubit lumea, încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat, ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică.” (Ioan 3, 16).

Iubiți credincioși,

Domnul Iisus Hristos este iubirea absolută. Din dragoste pentru noi S-a adus jertfă pe cruce. Lucrul acesta îl subliniază El în Evanghelia după Ioan: „Dumnezeu așa a iubit lumea încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat, ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică” (Ioan 3, 16). Dragostea adevărată este jertfelnică.

Acest adevăr ni-l descoperă în discuția nocturnă pe care a avut-o cu bătrânul Nicodim, care era preocupat de mântuirea lui. Din jertfa crucii Sale izvorăsc sfintele Taine. Îi spune Domnul Iisus lui Nicodim: „după cum Moise a înălțat șarpele în pustie, așa trebuie să Se înalțe Fiul Omului, ca tot cel ce crede în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică” (Ioan 3, 14-15).

Știm că la ieșirea israeliților din Egipt, la un moment dat au fost atacați de șerpi veninoși, iar Dumnezeu i-a poruncit lui Moise să facă un șarpe de aramă și să-l pună pe un stâlp. Șarpele pus de-a curmezișul pe stâlp preînchipuia sfânta cruce. Citim în cartea Numerii că „a făcut Moise un șarpe de aramă și l-a pus pe un stâlp; și când un șarpe mușca vreun om, acesta privea la șarpele cel de aramă și trăia” (Numerii 21, 9).

Din iubirea Lui cea mare, pe lemnul crucii, Domnul Hristos S-a adus jertfă pentru noi, păcătoșii. Ne relatează Sfântul Ioan că atunci când Domnul Iisus a murit pe cruce, „unul dintre ostași cu sulița a împuns coasta Lui și îndată a ieșit sânge și apă” (Ioan 19, 34). Apa sfântului Botez și sângele sfintei Cuminecături, sfânta cruce fiind izvorul tainelor. Nicodim a înțeles că nașterea lui din nou se face prin Taina Botezului și creșterea duhovnicească prin sfânta Cuminecătură.

Când ne pregătim pentru Liturghie, la Proscomidie citim troparul: „Răscumpăratu-ne-ai pe noi din blestemul Legii cu scumpul Tău sânge. Pe cruce fiind răstignit și cu sulița împuns, nemurire ai izvorât oamenilor, Mântuitorul nostru, slavă Ție”[1]. Iar în rugăciunea Sfintei Jertfe, zicem: „pogorându-Se prin cruce în iad, ca să plinească toate ale Sale, a dezlegat durerile morții. Și, înviind a treia zi și cale făcând oricărui trup spre învierea cea din morți, făcutu-S-a începătură celor adormiți”[2].

Din marea Sa dragoste, Domnul Hristos Se aduce jertfă pentru noi pe cruce. De aceea, în grai liturgic, zicem: „Bucură-te, preacinstită cruce a lui Hristos, că tu ai mântuit lumea ridicând asupra ta pe Iisus țintuit. Bucură-te, pom preamărit, pentru că tu ai ținut rodul vieții ce ne-a mântuit din moartea păcatului”[3].

Domnul Iisus Hristos prin iubirea Sa jertfelnică ne-a răscumpărat din păcat și din moarte. Pe bună dreptate, Sfântul Pavel ne spune că „precum prin greșeala unuia a venit osânda pentru toți oamenii, așa și prin îndreptarea adusă de Unul a venit, pentru toți oamenii, îndreptarea care dă viață” (Romani 5, 18). 

Iubiți frați și surori,

Mântuitorul ne învață și pe noi să-L iubim pe Dumnezeu și să ne iubim semenii. Spune El în Evanghelia după Ioan: „Aceasta este porunca Mea: Să vă iubiți unul pe altul, precum v-am iubit Eu” (Ioan 15, 12). Deci, măsura iubirii este jertfelnicia. Subterfugiul nu ține în fața lui Dumnezeu. Tot evanghelistul Ioan spune în prima sa epistolă: „Dacă zice cineva: iubesc pe Dumnezeu, iar pe fratele său îl urăște, mincinos este! Pentru că cel ce nu iubește pe fratele său, pe care l-a văzut, pe Dumnezeu pe Care nu L-a văzut, nu poate să-l iubească. Și această poruncă avem de la El: Cine iubește pe Dumnezeu, să iubească și pe fratele său” (1 Ioan 4, 20-21).

Bietul om căzut se poartă aberant. Pe bună dreptate, Sfântul Maxim Mărturisitorul spune: „Așa s-a tăiat firea cea unică în nenumărate părticele și noi, cei ce suntem de aceeași fire, ne mâncăm unii pe alții ca reptilele și fiarele. Căci căutând plăcerea din pricina iubirii trupești de noi înșine și străduindu-ne să fugim de durere din aceeași pricină, născocim surse neînchipuite de patimi făcătoare de stricăciune”[4].

Declarațiile teoretice de dragoste n-au nicio valoare, pentru că dragostea adevărată este jertfelnică. Ea se concretizează în fapte. Sfântul Pavel ne spune: „dragostea îndelung rabdă; dragostea e binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește. Dragostea nu se poartă cu necuviință, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândește răul. Nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr. Toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduiește, toate le rabdă. Dragostea nu cade niciodată” (1 Corinteni 13, 4-8). Dragostea este altruistă și jertfelnică.

Sfântul Diadoh al Foticeii spune că atunci când omul „începe să simtă cu îmbelșugare dragostea lui Dumnezeu, începe să iubească și pe aproapele întru simțirea duhului. Și aceasta este dragostea despre care grăiesc toate Sfintele Scripturi. Căci prietenia după trup se desface foarte ușor când se găsește o cât de mică pricină. Pentru că nu a fost legată cu simțirea duhului. Dar sufletul ce stă sub înrâurirea lui Dumnezeu, chiar dacă s-ar întâmpla să se producă vreo supărare, totuși legătura dragostei nu se desface dintr-însul”[5].

Ne relatează o povestire pioasă că un tată avea doi feciori. Când era pe punctul de a trece în eternitate, le-a împărțit pământul în părți egale. Fratele mai mare era însurat, avea copii, avea o soție bună și o gospodărie. Fratele mai mic nu era căsătorit.

Amândoi frații au semănat pe pământ grâu. A venit secerișul, au secerat grâul și l-au făcut clăi. Ce s-a gândit cel mai mare dintre frați? Eu sunt om la casa mea, am soție și copii, și nu-mi lipsește nimic. Fratele meu încă nu e însurat, e nevoie să se rostuiască. Mă voi duce la miezul nopții să iau din snopii mei și să-i trec pe holda lui.

Ce s-a gândit cel mic? Eu sunt singur și fără greutăți. Fratele meu are familie de întreținut și greutăți. La miezul nopții voi merge și voi lua din snopii mici și-i voi trece pe holda lui.

La miezul nopții s-au întâlnit pe hatul dintre holde cu snopul de grâu în brațe. Dându-și seama ce s-a întâmplat, s-au îmbrățișat și au început să plângă. Dragostea adevărată este, așa cum se vede, jertfelnică.

Dreptmăritori creștini,

Modelul suprem de dragoste jertfelnică este Domnul Iisus Hristos. El ne învață și pe noi: „Aceasta este porunca Mea: Să vă iubiți unul pe altul, precum v-am iubit Eu”, adică până la jertfă (Ioan 15, 12). Dragostea își pune viața pentru semenul său: „Mai mare dragoste decât aceasta nimeni nu are, ca sufletul lui să și-l pună pentru prietenii săi” (Ioan 15, 13).

În nuvela „Săptămâna Patimilor”, Ion Agârbiceanu ni-l prezintă pe un tânăr preot entuziast și foarte exigent, care era total nemulțumit de progresul spiritual al credincioșilor lui. Nu mai avea răbdare cu ei. În noaptea din Joia Patimilor are un coșmar. Desprindem din dialogul lui interior următorul crâmpei: „Eu îi urăsc pe oameni pentru că nici după a treia dezlegare nu s-au făcut mai buni. Dar am dreptul acesta? Eu iert păcatele lor cu puterea mea? Nu este Hristos Cel Care le iartă? Și dacă El află de bine ca să le ierte de șaptezeci de ori câte șapte, nu-s eu un rău preot dacă nu mă supun voinței Lui? Și pentru ce ne iartă? Pentru că îi iubește pe oameni”. Iubirea L-a făcut să se jertfească pentru ei.

Privind în jurul nostru, vedem că într-o lume ce se secularizează, dragostea jertfelnică este ignorată. Altfel, cum s-ar explica războaiele din Ucraina și din Orientul Mijlociu? Iubirea jertfelnică ar trebui să îmbrățișeze pe tot omul, pe toate popoarele, întreaga omenire și toată lumea. E adevărat că aceste cuvinte sunt prea mari, iar noi suntem prea mici ca să le putem implementa. Mare însă este Dumnezeu, Căruia ne rugăm pentru pace.

Domnul Hristos, a Cărui Înviere o sărbătorim, este Domnul Păcii. În ziua Învierii Sale, apărând între ucenicii Săi, „le-a zis: Pace Vouă!” (Ioan 20, 19). El este Domnul păcii și al iubirii jertfelnice. „Pacea lui Hristos este pacea între noi și Dumnezeu, este pacea sufletului pătruns de luminile harului, este pacea dintre oameni care sunt frați întreolaltă, este pacea dintre popoare care fac parte din marea familie umană, este pacea întregii făpturi, pacea cosmică. Pacea aceasta e un dar de la Dumnezeu, însă spre a se menține, a se dezvolta și a ajunge la biruință deplină, ea pretinde angajarea tuturor forțelor umane în acțiunea pentru pace, conlucrarea necontenită cu Iisus Hristos”[6].

Cântarea de la sfârșitul Slujbei Învierii este inegalabilă: „Ziua Învierii! Și să ne luminăm cu prăznuirea, și unul pe altul să ne îmbrățișăm. Să zicem: fraților și celor ce ne urăsc pe noi; să iertăm toate pentru Înviere. Și așa să strigăm: Hristos a înviat din morți, cu moartea pe moarte călcând, și celor din morminte viață dăruindu-le”[7].

Hristos Cel Înviat din morți să vă umple de dragoste jertfelnică și sărbătorile Paștilor să vă fie pline de bucurie.

Hristos a înviat!

ANDREI

Arhiepiscopul Vadului, Feleacului şi Clujului

şi Mitropolitul Clujului, Maramureşului şi Sălajului

[1] Liturghier, E.I.B.M.B.O.R., București, 2012, p. 117.

[2] Ibidem, p. 251.

[3] Ceaslov, E.I.B.M.B.O.R., București, 1973, p. 366.

[4] Filocalia 3, Tipografia Arhidiecezană, Sibiu, 1948, p. 10.

[5] Diadoh al Foticeii, Cuvânt ascetic, Filocalia 1, Sibiu, 1947, p. 341.

[6] † Nicolae, Mitropolitul Ardealului, Studii de Teologie Morală, Sibiu, 1969, p. 115.

[7] Slujba Învierii, Alba Iulia, Editura Episcopiei Ortodoxe, 1997, p. 49.

Citește mai departe

ACTUALITATE

Încep lucrările pe încă un lot al căii ferate Cluj-Oradea. A fost emisă autorizația de construire

Publicat

De

Pot începe lucrările pe lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria al liniei de tren Cluj-Napoca – Oradea. Ministerul Transporturilor a emis autorizația de construire, scrie Economedia.

Ministerul Transporturilor a emis autorizația de construire pentru modernizarea lotului 4 Aleșd – Frontieră Ungaria, unul dintre cele mai dificile tronsoane de pe magistrala M 300 Cluj – Oradea. Durata de execuție a lucrărilor este de 36 luni.

Autorizația de construire este emisă pentru lucrări de 1,96 miliarde lei, potrivit sursei citate. Contractul pentru lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria este finanțat din PNRR, iar lungimea lotului este de 47 de kilometri. Lucrările vor fi realizate de constructorul italian WeBuild.

Contract împărțit pe patru loturi

Lucrările pe tronsonul de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Frontieră Ungaria sunt împărțite pe patru loturi, după cum urmează:

– Lotul 1: Cluj Napoca – Aghireșu (30,41 km);

– Lotul 2: Aghireșu – Poieni (36,53 km);

– Lotul 3: Poieni – Aleșd (52,74 km);

– Lotul 4: Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km).

Lucrările pe linia Cluj-Oradea au început în ianuarie

La finalul lunii februarie, Ministerul Transporturilor a emis autorizația de construire parțială pentru lotul 3 Poieni – Aleșd al Magistralei CFR Cluj-Oradea, însă doar pe 15 din cei 53 de kilometri.

Pe lotul 2 Aghireș – Poieni lucrează Asocierea Alstom – Arcada cu autorizație completă, iar în ianuarie 2024, Ministerul a emis Autorizația de Construire și pentru Lotul 1 Cluj – Aghireș (fără pasajul Tăietura Turcului).

Cele patru contracte pentru modernizarea/electrificarea magistralei M 300 Cluj – Oradea au fost scoase la licitație pe 1 ianuarie 2022, iar finanțarea prin PNRR este de 1,3 miliarde euro.

FOTO: Arhivă

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Frumoasa fiică a unui lider PSD Cluj, Miss Tourism World 2024 România

Publicat

Ioana Oleleu, fiica politicianului PSD Cluj Ioan Oleleu, a fost desemnată Miss Tourism World 2024 România. Va reprezenta țara noastră la competiția găzduită în China.

Ioana Oleleu va reprezenta țara noastră în competiția internațională de frumusețe Miss Tourism World 2024. Tânăra este studentă în anul I la Facultatea de Psihologie și Stiințe ale Educației din cadrul Universității Babeș-Bolyai.

Într-un interviu din 2022, Ioana arăta că face parte din lumea modell-ingului de la vârsta de 14 ani, dar a practicat și fotbalul pentru mai mulți ani. De asemenea, mai arăta ea, are zeci de mii de urmăritori pe contul său de TikTok.

Ioana este fiica lui Ioan Oleleu. politician PSD Cluj și vicepreședintele Autorității Naționale Sanitar-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA). Originar din comuna Beliș, județul Cluj, Ioan Oleleu a fost consilier județean și vicepreședinte al Consiliului Județean Cluj în perioada 2012-2016 (USL) și secretar executiv al PSD Cluj. Ioan Oleleu a ocupat de asemenea funcția de director al DSVSA Cluj.

Concursul internațional Miss Tourism World 2024 se va desfășura în lunile august și septembrie 2024 în China. Anul trecut, câștigătoare a fost desemnată reprezentanta Cehiei. Competiția aduce împreună reprezentante de pe tot globul. Câștigătoarea competiției va deveni ambasadoare a Turismului din țara reprezentată și va putea contribui la promovarea turismului în țara de origine.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax