ACTUALITATE
CLUJUL DE ALTĂDATĂ. O vizită la Închisoarea Centrală de Minori din Cluj

Cluj24 prezintă fragmente din Clujul de altădată, surprinse de ziariștii din perioada interbelică și culese din gazetele vremii de Felix Ostrovschi de la Biblioteca Centrală Universitară (BCU) Cluj-Napoca.
„Puţini poate ştiu că la partea dinspre Someşeni a oraşului nostru se găseşte Penitenciarul Central de Minori şi că aici îşi ispăşesc pedepsele toţi infractorii minori din întreaga ţară.
Institutul Central de Minori găzduieşte astăzi 218 deţinuţi dintre care peste 63% sunt condamnaţi pentru crime şi numai restul pentru furturi şi alte delicte.
Clădirea uriaşă şi complet renovată îţi face impresia prin curăţenia şi ordinea ce o caracterizează a unui cămin sau şcoală şi rămâi oarecum impresionat când sunând la poarta de fier îţi apare înainte gardistul înarmat.
Graţie priceperii şi cunoştinţelor domnului dr. Moldovan, directorul institutului şi a experienţei de peste 30 de ani, a domnului inspector general Ion Haţieganu, Institutul Central de Minori din Cluj este una din operile cu care românismul se poate mândri.
În lumea micilor criminali
Profitând de bunăvoinţa domnului director Moldovan, am vizitat ieri această instituţie având ocazie să ne convingem de modul în care se activează pentru readucerea la viaţă a celor pierduţi.
Închisoarea este compusă din două clădiri mari cari formează celularul şi dormitoarele comune, baia şi bucătăriile, într-o clădire mai mică o frumoasă capelă şi o modernă infirmerie vin să aline suferinţele fizice şi să potolească remuşcărileconştiinţelor.
În dosul celularului funcţionează atelierul de tâmplărie mecanică, de tâmplărie manuală şi fierărie, cari prin instalaţiile ce le au sunt cele mai moderne din oraşul nostru, putând să lucreze oricât şi orice, fireşte la preţuri mult mai reduse decât în atelierele particulare sau celelalte fabrici.
Celularul este compus din 47 de celule bine aerisite şi cu încălzire centrală. O etuvă specială serveşte de desinfectarea rufelor iar o baie mare şi bine dotată asigură curăţenia deţinuţilor.
Şase dormitoare comune vin să completeze salele alături de bucătăria şi brutăria cari alimentează pe cei 218 deţinuţi.
Infirmeria condusă de un medic ajutat de un infirmier poate satisface oricând şi orice caz. Aici l-am găsit având coloana fracturată în urma unui accident suferit, pe fostul băiat de trupă de la muzica militară din Dej, care împreună cu un plutonier a ucis în anul trecut pe locotenentul conducător al muzicei unde serveau.
În atelierul de tâmplărie am întâlnit câteva figuri foarte cunoscute din viaţa criminală şi mai ales din rubrica judiciară a Capitalei, a căror fapte au produs la timpul lor o vâlvă deosebită.
Meserie nouă
Aici ei caută ca prin meseria nouă ce o învaţă să-şi recâştige dreptul la viaţă şi să obţină iertarea societăţii. Am mai întâlnit tot aici, trei copii, recent aduşi de la Craiova, cari în vara anului trecut, pe când se reîntorceau de la ştrandul Jiul, au siluit şi ucis o fată.
Au fost condamnaţi la 10, 7 şi 3 ani şi acum îşi ispăşesc pedeapsa. Cel mai mic dintre ei abia are 12 ani. Ascultându-le povestea ispravei lor, te cuprinde şi scârba dar şi mila.
Să fie oare într-adevăr numai ei vinovaţi de fapta lor bestială ori poate au de ispăşitşi alte păcate mai mari? Văzându-i alături de ceilalţi tovarăşi ai lor, îţi par mai degrabă nişte copii refugiaţi din te miri ce calamitate.
Sunt mulţi, foarte mulţi copii de talia celor trei de la Craiova cari în urma faptelor lor au ajuns aici. Societatea caută să-i salveze şi felul cum este organizat acest institut ne îndreptăţeşte să afirmăm, că în cea mai mare parte, el satisface această dorinţă.
Marea majoritate a celor cari şi-au făcut adolescenţa în acest institut, au devenit oameni regăsindu-şi locul lor în societate şiputându-şi continua viaţa în mod cinstit.
Nici unul nu părăseşte institutul fără a avea vreo meserie, cum nici unul nu se liberează fără a fi devenit un bun cunoscător de carte. Dar pentru toate astea câte sacrificii s-au făcut, ce muncă trebuie depusă şi câtă răbdare?!
Aşa cum se prezintă azi, Institutul Central de Minori din Cluj este o instituţie cu care cei care o conduc se pot mândri, de care societatea are tot mai accentuată nevoie şi pe care Statul trebuie să o susţină”. [„Patria”, Anul XIX, nr.199, Cluj, 6 septembrie 1937].
Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EVENIMENT
Rareș Bogdan: Cutremur global. 2 aprilie este „Ziua eliberării” anunțată de Trump. Cum mută Europa?

Europarlamentarul PNL Rareș Bogdan vorbește despre ”Ziua Eliberării”, anunțată de președintele SUA Donald Trump, cea în care trebuie să fie introdusă taxă de 25% pe produsele din Europa, inclusiv asupra care nu sunt fabricate peste Ocean.
”Care vor fi țările cele mai afectate? Va fi un conflict comercial fără precedent, o negociere la sânge urmată de pace sau un tsunami economic?” Rareș Bogdan face un tablou al relațiilor dintre SUA și UE.
Rareș Bogdan: Cutremur global. 2 aprilie este „Ziua eliberării” anunțată de Trump
”După cum se știe, președintele SUA e gata să anunțe noi bariere comerciale – a numit 2 aprilie <<Ziua Eliberării>>, iar întreg sistemul comercial al planetei ar putea fi răsturnat. După tarifele pentru China, Canada și Mexic, Donald Trump are în cătare Uniunea Europeană, mai precis excedentul comercial al acesteia față de SUA: 198,2 miliarde de euro”, arară europarlamentarul.
”Mai jos, alte câteva cifre care arată tabloul anului 2024.
- Schimburile comerciale SUA – UE – 1,3 trilioane de euro
- deficitul comercial total al SUA pe 2024: 1,2 trilioane dolari, jumătate fiind în relația cu China (295 mld), Japonia, Coreea de Sud, Taiwan și Vietnam
- SUA au deficit comercial cu majoritatea țărilor europene, însă există și excepții: 56 mld. dolari excedent cu Olanda datorită exporturilor de petrol și gaze și 12 mld. cu UK, datorită exporturilor de aur și avioane.
- Totodată, SUA au surplus comercial pe servicii în relația cu UE, peste 120 mld euro. Aici avem marii giganți digitali americani, ale căror servicii n-au fost prinse acum 7 ani, când Donald Trump a făcut primele mutări în materie de tarife
- în 2024, UE a exportat în SUA bunuri de 531 mld euro și a important de 333 mld; comparativ cu 2023, exporturile UE au crescut cu 5,5%, iar importurile au scăzut cu 4%
- cele mai exportate în SUA: medicamente și produse farma (22,5%), vehicule (9,6%, 821.000 de bucăți), mașini și echipamente industriale (6,4%), mașini electrice, aparate și piese electrice (6%), mașini pentru diverse industrii (5%)
- exportul de mașini fabricate în SUA către UE: 75 miliarde;
- exportul de mașini fabricate în UE către SUA: 35 miliarde;
- cele mai multe mașini exportate în SUA: Volkswagen 237.000 de bucăți, Mercedes 207.000, BMW 157.000, Volvo 110.000 – grupul chinez Geely, dar produse în Europa;
- În 2024, SUA devin cel mai important partener comercial al Germaniei, devansând China; volumul comerțului – 255 mld. euro
BMW produce și în Carolina de Nord de 10 ani și e cel mai mare exportator din SUA – 10 mld dolari doar în UE - companiile europene produc în SUA cca 3 milioane de autovehicule anual, peste 25% din producția auto a SUA, ceea ce înseamnă peste 100.000 de angajați americani
- UE a exportat în SUA oțel, aluminiu și derivate în valoare de 26 mld. euro
- deficit de 87 mld. față de Irlanda, din care 50% bunuri farmaceutice
- deficit de 85 mld. cu Germania, din care 68 din vehicule și echipamente industriale;
- analiștii Deutsche Bank consideră că tarifele forfetare de 10% față de UE ar putea reduce cu până la 0.9% PIB-ul UE”.
Europa și-a pus singură tarife vamale
”Ce spune Mario Draghi, fost președinte BCE, într-un editorial: Uitați de SUA! Europa și-a pus singură tarife vamale. Tot el: Barierele comerciale interne ridicate și obstacolele de reglementare din UE sunt mult mai dăunătoare pentru creșterea economiei europene decât orice taxe vamale ar putea impune America asupra bunurilor UE. Și tot el: barierele interne ale UE, echivalente cu tarife vamale de 45% pentru industria manufacturieră și de 110% pentru servicii, sunt mult mai dăunătoare decât orice măsuri ar putea lua SUA. Aceste bariere reduc piața internă europeană: comerțul total între țările UE este mai mic decât jumătate din cel dintre statele americane.
Încă ceva:
- companiile europene au investiții de 4 miliarde de euro în SUA
- În SUA lucrează 10 milioane de europeni
Câteva întrebări puse de eurparlamentarul Rareș Bogdan
Rareș Bogdan are și câteva întrebări care privesc Uniunea Europeană:
- Este corect ca mașinile exportate de Germania către SUA să fie taxate cu 2,5%, iar mașinile exportate de SUA către Germania cu 10%, cum a subliniat Peter Navarro, consilierul comercial al lui Donald Trump?
- Are Uniunea Europeană furnizori alternativi pentru ce importă acum din SUA, pentru ca fluxurile să nu fie afectate?
- Vor exista derogări, excepții, ca acum 7 ani, negociate de Franța sau Germania?
- Cum vor reacționa companii emblematice, precum Mercedes, care sunt expuse la presiuni și oferte financiare teoretic de nerefuzat (reduceri de impozite) pentru a se muta în SUA?
- Cum rămâne cu vehiculele electrice, carnea de porc, cognacul, șampania, pe care au mai existat taxe, la care s-a renunțat după reacția UE?
- Cum rămâne cu 10% taxă europeană pe mașinile electrice din China, în timp ce mașinile Tesla construite în China sunt scutite de taxe?
- Ce urmează pentru comerțul digital, care nui a făcut parte din vechile înțelegeri? Vor fi și aici negocieri individuale? Va permite asta Comisia? Pentru cine va permite și pentru cine nu?
- Cum va suna pachetul de retaliere anunțat de Ursula von der Leyen?
- va juca UE cartea de a cumpăra mai mult gaz natural lichefiat din SUA?
Ce spun americanii: regulile fitosanitare au fost puse de UE tocmai ca să împiedice accesul pe piață, taxele sunt nejustificate la produse alimentare, taxele sunt disproporționate la autovehicule, reglementarile sunt excesive, mai ales pe materialul lemnos și industria farma, toate nedreptățind SUA în ultimii ’70 de ani, schimburile prin Canalul Suez sunt de 10 ori mai profitabile pentru UE
Ce spun europenii: cetățenii americani știu că vor plăti mai mult pentru autoturisme și șampanie? Cum rămâne cu faptul că au participat la misiuni militare doar pentru că sunt buni parteneri, în conflicte care nu erau ale Europei? De ce să nu existe contingente comune de oțel, etc, pentru a face față asaltului Chinei? Mai ales că Republica Populară Chineză a anunțat că ridică toate interdicțiile pentru actuali și foști deputați și jurnaliști, deci joacă pe toate planurile, atacând în forță.
Rareș Bogdan: Cum va fi afectată România
Europarlamentarul PNL arată și câteva date privind schimburile comerciale dintre țara noastră și SUA.
”CUM STĂ ROMÂNIA
- în 2024 (primele 11 luni) România a exportat în SUA de 2,1 mld euro și a importat de 1,2 mld
- am exportat aparate electrice și electronice și piese componente de 480 mil. Euro; articole din fier, fontă și oțel de 400 mil euro – este domeniu unde vom fi afectați; vor fi probleme la oțel – am exportat aproape 500.000 de tone, creștere cu 27% față de 2023; industria RO de oțel este dependentă de exporturi; RO este pe locul 11 între furnizorii globali
- exportul de aluminiu – valoarea totală de 11 milioane euro;
- anvelope 168 mil euro, mașini și echipamente 216 mil euro
- cele mai multe importuri – sisteme de rachetă și muniție, aeronave de luptă”, arată Rareș Bogdan.

În perioada 5-6 aprilie 2025, municipiul Cluj-Napoca și stadionul Cluj Arena vor găzdui cea de-a 14-a ediție a evenimentului internațional „Wizz Air Cluj-Napoca Marathon”, una dintre cele mai mari competiții de alergare din România.
Un număr de 7.888 de participanți din țară și din străinătate sunt așteptați să ia startul de pe stadionul Cluj Arena și să se bucure de traseele care traversează cele mai frumoase zone din centrul orașului, îmbinând performanța sportivă cu frumusețea urbană a Clujului.
Evenimentul se adresează tuturor iubitorilor de sport, indiferent de vârstă sau pregătire fizică, oferind probe pentru alergători profesioniști și amatori:
Maratonul Wizz Air (42,2 km)
Semimaratonul Parapet (21,1 km)
Ștafeta Staystrong (4×10,5 km)
Cross Garmin (10 km)
Crosul Mindera (4 km)
curse speciale pentru familii (Family Race Mega) și persoane în scaun rulant.
Cei mai mulți concurenți – 1787 – s-au înscris la crosul de 4 km, în timp de la maratonul de 42,2 km s-au înscris 932 de competitori din țară și străinătate.
Detalii despre curse aici.
EDUCATIE
VIDEO FOTO. Turnul OKI – Zai, prezentat de studenții UTCN la concursul de simulare a cutremurelor din SUA

Echipa Universității Tehnice din Cluj-Napoca a susținut marți, la Universitatea Berkeley din California (SUA) cu succes prezentarea proiectului său în cea de-a doua zi a competiției internaționale Seismic Design Competition 2025.
”Printr-o prezentare bine structurată și o abordare tehnică riguroasă, studenții au reușit să capteze atenția tuturor celor prezenți, evidențiind atât inovația, cât și precizia ingineriei din spatele modelului lor structural.
În următoarea etapă a competiției, echipa UTCN se pregătește pentru Shake Day, testul suprem al concursului, care va avea loc în cea de a 3 a zi de concurs, miercuri la ora 01:15 (ora României). În cadrul acestei probe, machetele construite de echipele participante vor fi supuse unei simulări de cutremur, menită să evalueze rezistența și eficiența soluțiilor de design seismic implementate”, a spus pentru Cluj24 prof. Ovidiu Prodan, unul dintre cei doi coordonatori ai echipei.
Potrivit acestuia, competiția continuă, iar echipa Universității Tehnice din Cluj-Napoca este pregătită să demonstreze, încă o dată, nivelul ridicat de pregătire și determinarea studenților săi pe scena internațională.
53 de universități participante, din toată lumea
Ovidiu Prodan a precizat că studenții clujeni sunt pregătiți să câștige, din nou, concursul de design seismic care se desfășoară la Berkeley, în SUA, cu macheta unei structuri din lemn de balsa construită special, un zgârie nori botezat OKI-Zai. Modelul structural proiectat de echipă, un zgârie nori construit din lemn de balsa, trebuie să răspundă cerințelor unui sit situat în Kobe, Japonia, o zonă cu un istoric seismic semnificativ.
În plus, prezența unui gol central în interiorul clădirii adaugă complexități structurale suplimentare, la care studenții au lucrat cu dedicare pentru a găsi soluții optime.
”La competiția de design seismic din SUA s-au înscris 53 de universități din întreaga lume, care au proiectat și construit structuri menite să reziste la simularea unor cutremure puternice. Printre aceste universități se numără unele americane de top, precum California State University, New York University, Cornell, Berkeley sau University of California San Diego”, a explicat profesorul clujean.
Echipa UTCN
Echipa studenților UTCN este compusă din Cosmin Chiforescu (căpitan), Horațiu Arion, Diana Derșidan, Petra Marcu, Miruna Maxim, Ștefania Oltianu, Eduard Pînzaru, Shamaiel Shamal, Ștefan Barabulă, Andreea Șoplea, Ioana Trisciuc și Maria Trușcă, fiind îndrumată de Andrei Mureșan, Bianca Bologa, Paula Bosi, Robert Teodorescu, Victor Mitea și de profesorii Ovidiu Prodan și Paul Moldovan.
Mai mult decât o competiție
”Această experiență reprezintă mai mult decât o competiție – este o oportunitate de a îmbina inovația cu principiile fundamentale ale ingineriei și arhitecturii, iar echipa UTCN este pregătită să își demonstreze abilitățile și creativitatea pe această scenă internațională. Suntem recunoscători pentru sprijinul oferit de Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, pentru îndrumarea constantă a profesorilor și a mentorilor noștri, dar și pentru încurajarea familiilor care ne-au fost mereu alături. Această susținere ne-a inspirat să ne depășim limitele și să privim cu încredere spre această competiție”, a mai spus Ovidiu Prodan
Anul trecut, echipa UTCN a obținut locul 2 la competiția de design seismic care a avut loc la Seattle, SUA.

Pompierii din cadrul Detașamentului Turda au intervenit miercuri dimineață la un accident rutier petrecut pe autostrada A3, la kilometrul 11.
Apelul de urgență a venit la ora 04.08, iar la misiune au luat parte o autospecială cu modul de descarcerare, o ambulanță SMURD și un echipaj al Serviciului de Ambulanță Județean.
În accident au fost implicate o autoutilitară și un autoturism, însă nu au existat victime încarcerate. În cele din urmă, doi bărbați de aproximativ 30 de ani, conștienți și cooperanți, au fost transportați la spital.