Connect with us

ACTUALITATE

CLUJENI DE CINCI STELE. Compania clujeană DARIAN prosperă de 30 de ani. Adrian Crivii: Schimbări dramatice în România şi în lume

Publicat


Poate că nu e puţin lucru să ţii o companie, vreme de 30 de ani, în lumea bună a firmelor. Iar dacă e vorba de România, cu trecere de la economia socialistă la cea capitalistă, cu multe schimbări şi multă instabilitate, probabil e şi mai greu. Dar compania clujeană DARIAN a reuşit, cum puţine companii clujene şi româneşti au mai reuşit. Şi nu numai că a rămas în viaţă, dar, în toţi cei 30 de ani bătuţi pe muche azi, a scos şi profituri substanţiale. Milioane de euro. Iar afacerile sale sunt doar cu alte firme private, nu cu statul.

Fondatorul companiei clujene, Adrian Crivii, prim-vicepreşedinte al Organizaţiei Mondiale a Evaluatorilor (World Association of Valuation Organisations – WAVO) şi unul dintre cei care au adus evaluarea în România, ne dezvăluie o parte dintre secretele succesului. Iar ca specialist în consultanţă, ne oferă şi o perspectivă asupra lumii în care trăim. Şi oferă şi câteva sfaturi antreprenorilor care trebuie să treacă prin criza economică care apare la orizont.

Succesul derivă din încrederea clienţilor în noi

Reporter: Domnule Adrian Crivii, conduceţi o companie de succes, DARIAN, înfiinţată în urmă cu fix 30 de ani, una dintre puţinele cu o viaţă atât de lungă pe piaţa românească. Cum aţi reuşit? Care e secretul?

Adrian Crivii: Cred că fără o competiţie în cadrul echipei, compania nu este competitivă în exterior, pe piaţă. Şi fără o sinergie serioasă între oamenii echipei, din nou pot să existe probleme în a satisface pe deplin clientul, comunicarea cu clientul şi relaţiile cu clientul. Dacă discutăm din punct de vedere al pieţei şi a poziţiei clientului, eu cred că cel mai mare succes al companiei DARIAN şi că a reuşit 30 de ani să rămână în piaţă este atitudinea faţă de client şi faptul că în centrul preocupărilor noastre a fost clientul. Problemele lui, rezolvarea cu celeritate şi seriozitate, în concordanţă cu standardele şi etica.

Cred că succesul nostru rezidă din încrederea pe care au clienţii în calitatea serviciilor, în membrii echipei, consultanţii din firma DARIAN. Cel mai mare activ în afară de calitatea umană, motivarea partenerilor şi oamenilor DARIAN, este acest aspect, încrederea pe care o au clienţii în DARIAN. Prosperitatea noastră stă în prosperitatea clienţilor noştri privaţi, nu mai avem legături cu statul român.

Schimbarea o să fie dramatică

Rep: DARIAN a trecut prin mai multe crize din 1990 încoace. Iată, acum e o nouă criză, mondială. Cum vă gândiţi că o să depăşiţi şi această criză?

AC:  Într-adevăr, noi am început activitatea în 1990, la schimbarea economiei de comandă într-o economie de piaţă. Am trecut prin tranziţie, am avut crize succesive destul de serioase –valutare în 1992, crize guvernamentale, probleme legate de strategia de privatizare şi poziţia faţă de proprietate. Cred că acum, după 30 de ani, schimbarea o să fie al fel de dramatică. Digitalizarea, Internet of Things, lucrul pe platforme, îmbrăţişarea noului vor fi provocările cu care o să ne confruntăm. Cred că cine va şti să fie creativ, să rezolve problemele digitalizării şi ale inteligenţei artificiale o să aibă căutare pe piaţă. Pe de altă parte, cei care o să îmbrăţişeze aceste metode în a rezolva problemele clienţilor, problemele oamenilor.

O să fie modificări dramatice în profesii, o să dispară profesii, o să se schimbe dramatic alte profesii. Eu, prin DARIAN, sunt optimist, am încredere în partenerii mei, care sunt oameni tineri, creativi, motivaţi.

Trotinete în loc de maşini

Rep: Apropo, cum vedeţi că va afecta lumea această pandemie?

ACi: Cred că primul lucru care o să se întâmple după pandemie, dincolo de comportamentul oamenilor, o să fie mobilitatea. Mobilitatea o să conteze foarte mult. Şi cred că activele, să deţii bunuri, o să fie, pentru generaţia care vine, din ce în ce mai nesemnificative. Văd o prietenă, de exemplu, care a stat la Londra şi s-a mutat la Barcelona. Îmi spune că, de exemplu, şi-a dat seama că nu are rost să-şi ia o maşină. Că ea o săptămână se duce pe mare, se plimbă prin Barcelona, unde are biciclete, trotinete, taxi –merge unde vrea foarte convenabil- şi, doi, la două săptămâni merge în Pirinei, în Franţa etc şi-şi închiriază maşină. Maşina o ia de unde vrea, o aduce unde vrea, şi o lasă tot unde vrea. Şi o costă mai puţin decât leasing-ul. N-are grija parcării, n-are grija asigurării etc.

La fel cu casa. Închiriză un apartament în Barcelona, soare, la cinci minute de mare. Dar zice că după 3-5 ani poate vrea să-şi schimbe viaţa, să meargă la Madrid sau în altă parte.

Primul lucru, după părerea mea, e că va fi comparabil între a deţine o proprietate şi a plăti chirie.

Mobilitatea oamenilor o să conteze foarte mult

Rep: Deocamdată la noi nu e aşa…

AC: Într-o perspectivă… Că de aceea merge aşa piaţa imobiliară acum. Achiziţia de proprietăţi îţi ia un lucru foarte important: mobilitatea. Care mobilitate, în perspectivă, o să fie foarte importantă.

Rep: Dar intervin şi copiii aici, mai ales când sunt mai mici, şcolari. Nu încurcă acest lucru mobilitatea, preconizata mobilitate?

AC: Dacă eşti la Câmpia Turzii, de exemplu, şi poţi, vrei să te muţi la Cluj, îţi închiriezi la Cluj şi stai la Cluj şi ţii copiii la şcoală, facultate. Nu poţi să ţii copiii în chirie? Te duci cu copilul unde e mai bună şcoala.

Taxele vor fi foarte mari

Rep: Cum se va ieşi din criza care vine?

AC: Ca să iasă lumea din criza asta, o să iasă numai prin taxe foarte mari. Cred că o să fie o schimbare de optică teribilă.

Rep: Cine o să plătească taxele dacă nu vor fi bani? Veniturile o să scadă şi taxele o să crească?

AC: Taxele pe proprietăţi o să explodeze. Că de undeva trebuie să scoţi banii. N-o să poţi să mai plăteşti 200 de lei impozit pe o proprietate şi 40 de lei impozit pe o maşină. E normal ca efortul acesta să-l ducă cei care deţin proprietăţi sau au active. Că tinerii aceştia sunt foarte dezavantajaţi, peste tot în lume. Că ei n-au capital. Şi deţinătorii de capital nu-s suficient de taxaţi ca să creeze locuri de muncă şi avantaje pentru cei care vin.

Maşinile clasice o să dispară în zece ani

Rep: Şi dacă cererea de bunuri o să scadă, de imobile, maşini…

AC: Maşinile o să dispară în zece ani. Eu am patru maşini. Înainte aveam o maşină sau două şi făceam 150.000 km/an. Acum am patru maşini şi fac 10.000. Deci, eu iau un capital, l-am imobilizat într-o maşină şi nu mi-e de folos. La fel cu casele. Taxarea foarte mică a dividentelor –taxarea unică e de 16%, pe dividente e 5% şi a fost 0- face să iasă foarte mult capital din zona productivă şi să fie imobilizat, să bage oamenii banii în case. Dar apartamentele sunt goale acum, cu chiriile. Toată lumea visează să fie rentier. Chestiunea asta o să se termine. De ce?! Pentru că diferenţa între a plăti chirie şi a plăti rata datoriei, dobânzi, taxe etc o să fie destul de apropiată.

Bani scoşi din circuitul economic

Discutam cu cineva, care zicea că dacă pică piaţa imobiliară în Cluj îşi vinde apartamentul, îl închiriază şi merge în altă parte. Dar, stai un pic, că dacă apare o problemă, nu mai ai cui să-l închiriezi. Sunt aici spaţii care nu se mai închiriază cu niciun ban. În blocul acesta dacă sunt doi sau trei care locuiesc din 22 de apartamente. Asta înseamnă bani scoşi din circuitul economic şi imobilizaţi în case.

La fel cu maşinile, care sunt foarte importante, ţin de mobilitate. Dar cum sunt maşinile, aşa o să fie trotinetele. Fiindcă diferenţa majoră între o maşină ca acum, care poluează, care are nevoie de locuri mari de parcare… O maşină electrică are de 10 ori mai puţine componente şi e foarte simplu de întreţinut şi reparat. Aşa cum stau acum trotinetele pe trotuar, pe marginea străzilor, aşa o să stea maşinuţele electrice. Vii, o iei, o laşi unde vrei şi plăteşti. Apropo, aşa o să salveze aglomeraţia oraşelor, cum e şi în Cluj.

Metroul clujean e o prostie

Rep: În cazul Clujului, n-ar fi mai bună atunci o variantă cu astfel de maşini în locul proiectului costisitor şi poate ineficient cu metroul?

AC: Povestea asta cu metroul e ca în cântecul acela, „minte-mă frumos”. E o prostie fără seamăn; costurile şi durata nu vor fi rezonabile.  Şi, într-adevăr, s-ar putea să apară altă filosofie a mobilităţii.

Criza o să schimbe dramatic gândirea oamenilor

Rep: Revenind… Ce schimbări credeţi că o să mai aibă loc în lume, în comportamentul oamenilor, după această pandemie şi criza pe care o generează?

AC: Criza aceasta pandemică în primul rând o să schimbe dramatic gândirea oamenilor. Acum ne forţează să nu ne întâlnim, lucruri care sunt foarte naturale, normale. Deja am observat la copii că devin din ce în ce mai confortabili în discuţiile la distanţă. Nici nu mai vor neapărat să se întâlnească, ci doar să se joace în comun, la distanţă. Acest lucru începe să lase urmări.

Să nu credem că la vara, toamna viitoare, dacă o să scadă numărul infectărilor, o să fim iarăşi buluc prin hoteluri etc. Faptul că putem lucra la distanţă, faptul că digitalizarea e o necesitate, că tehnologia ne obligă să o facem, o să facă să dispară foarte multe profesii. Profesiile repetitive, automatizate o să le facă tehnologia.

Clujenii care va rezolva accidente în SUA

Cred că două categorii de oameni o să aibă succes în perspectivă. Oamenii care sunt creativi. Şi, după mine, oamenii creativi sunt cei care ştiu să rezolve probleme. Fiindcă informaţii găseşti, nu e o problemă să iei o informaţie, să citeşti ceva. E nevoie de competenţe, mâine competenţe digitale, ca să rezolvi o problemă.

A doua categorie, cel care va îmbrăţişa utilizarea tehnologiei şi a digitalizării în rezolvarea problemelor, un fel de meseriaş cu tehnologie digitală. Două idei: s-ar putea să fie la un moment dat un centru în Cluj, de exemplu, un centru de depanări de maşini şi descarcerări care să rezolve accidente pe Route 66 în SUA. Adică, stă la computer în Cluj, există o dronă, el coordonează drona, el ajunge cu drona la maşină, el descarcerează accidentaţii, el scoate bolnavul, el îl pune pe targă şi pune un robot să-i facă primele analize. Şi cel care face asta poate să fie localizat oriunde. Asta înseamnă tehnologia.

Operaţii dificile oriunde în lume

E nevoie de cine să facă sistemele acestea şi de cine să le coordoneze. O să fie platforme, Internet of Things. Am o problemă cu maşina, sună telefonul, maşina anunţă automat, maşina transmite pe platformă, cei de colo zic că nu e nimeni disponibil în Montreal sau unde e accidentul şi singurul disponibil e la Cluj. Şi omul de la Cluj va face treaba acolo, cam cum fac cei de la SMURD acum. Aici o să se ajungă. Şi cine înţelege că o să fie schimbări dramatice în lume şi le îmbrăţişează va avea succes.

Sau –o chestiune care există deja în lume- eu sunt un doctor renumit la Atena, de exemplu, şi să operez la Bucureşti, pe inimă. Cineva te pune pe tine pacient pe scaun, îţi bagă un robot în vene şi cel de la Atena operează prin robot. Apoi mai stai două ore şi pleci acasă. Revoluţia în tehnologie, telemedicină. La fel cu analizele, o picătură de sânge şi-ţi dă robotul diagnosticul. Nu-ţi mai pune 50 de diagnostice. Îţi pune 50 de întrebări, îţi face 100 de analize dintr-o picătură de sânge şi-ţi dă diagnosticul la fix.

Să nu mai zic că poşta, coletele o să-ţi vină cu drona.

Clujeanul o să concureze cu chinezul şi cu americanul, nu cu românul

Schimbarea de regim din 1990-1991, de la economia centralizată la economie de piaţă, a fost o chestiune care se întâmplă o dată la multe generaţii. Eu am comparat-o cu cucerirea Vestului: cine a fost curajos, s-a urcat pe cal şi s-a dus acolo unde a găsit petrol, aur, a găsit ceva. Schimbările care o să vină acum în societate o să fie generalizate în lume, care o să fie şi mai globalizată, iar concurenţa n-o să mai fie între noi clujenii, Clujul cu Maramureşul, Clujul cu Bucureştiul. Acum, tu o să concurezi cu chinezul, cu americanul, cu japonezul pe un subiect. Şi important e să avem comunităţi puternice. Dar, din păcate, noi, în România, nu ştim să facem comunităţi puternice.

Şcoala românească repetitivă, nu creativă

Rep: Spuneaţi că o condiţie pentru succes este, o să fie creativitatea. Ori, mi se pare că tocmai această creativitate nu este stimulată în şcoala românească.

AC: Corect. Repetitiv, repetitiv, repetitiv, exact de ce nu mai e nevoie în lumea aceasta. Nu contează neapărat câte cunoştinţe ai, ci să găseşti soluţii. Dar la noi e şi plin de oameni foarte conservatori.

Revenind. Cel mai mare şoc o să fie la primăvară. Ceea ce o să se întâmple de anul viitor în România o să fie echivalent cu schimbarea din 90, cu trecerea la economia de piaţă. Acum o să fie trecerea de la o economie capitalistă la o economie digitalizată a cunoştinţelor, la o economie de platformă, la Internet of Things. O să fie nişte schimbări care n-o să fie generate de Guvernul României neapărat, n-o să fie o decizii politice, administrative etc, ci lumea o să meargă spre ele.

Restructurarea cheltuielilor statului în România

Rep: Ce o să se mai schimbe în România, în particular?

AC: Corupţia a fost o plagă foarte mare pe România. Dar cred că mult mai ucigaşe sunt birocraţia şi incompetenţa, o permanenţă în România ultimilor 30 de ani.

Anul viitor o să fie o restructurare puternică a cheltuielilor statului. Foarte probabil o apariţie a FMI pe scenă. Fiindcă niciun guvern nu va lua măsurile pe care trebuie să le ia şi atunci, dacă vine FMI-ul, o să fie obligat şi guvernul o să spună că n-are ce face, că el nu vrea, dar vrea FMI. Şi toate împrumuturile pe care le face acum România e o invitaţie către FMI. Urmările pandemiei din punct de vedere economic o să fie dezastruoase.

Antreprenori, mizaţi pe creativitate

Rep: Ce sfaturi le-aţi da antreprenorilor?

AC: Antreprenorii trebuie să facă exact ceea ce ştiu ei să facă mai bine. Un antreprenor este un om care se confruntă cu probleme, care rezolvă probleme, are curaj şi nu aşteaptă sprijinul nimănui, nici măcar al statului. Calitatea şi succesul antreprenorului rezidă din cât de hotărât, cât de ambiţios este să rezolve problemele. Aceasta este provocarea. Sunt convins că cei foarte buni şi motivaţi o să depăşească cu succes crizele.

Rep: Pe ce ar trebui să mizeze pentru succesul lor în această criză, care este abia la început?

AC: Cred că cel mai mult, astăzi, în criza pandemică şi în criza economică care o să apară repede şi dureros, ar trebui să mizeze pe creativitate. Să caute, să fie curajoşi, să nu se uite în trecut şi să găsească soluţiile pentru problemele de mâine. Cred că cel mai de folos le-ar fi creativitatea în a depăşi aceste momente.

Despre Grupul DARIAN

Darian Rom Suisse SRL a fost fondată în Noiembrie 1990 de Adrian Crivii și Danilo Bertazzo ca societate mixtă odată cu apariția legislației ce permitea înființarea companiilor cu capital privat în România.

Cel mai important obiectiv al fondatorilor a fost furnizarea unor servicii de înalta calitate profesională și etică astfel încât să câștige încrederea clienților, fiind traseul imbratisat de toți partenerii și angajații companiei pe întregul parcurs de 3 decenii ai Darian.

Compania s-a transformat începând cu anul 2009 în Darian DRS SA fiind cooptat ca acționar actualul COO al grupului Adrian Popa Bochis.

Odată cu această transformare compania a continuat nu numai extinderea prin birouri la nivel regional cât și mai ales lărgirea sferei de consultanță acordată clienților săi.

În anul 2013 compania a promovat încă 6 noi parteneri și acționari din rândul consultanților seniori cu experiență și atașament la valorile promovate de Darian încă de la începuturi.

Începând cu 2015 Darian DRS a pus mai mult accent pe consultanță complexă specializată pentru companii mari renunțând treptat la serviciile de evaluare pentru clienți ai sectorului bancar.

Activitatea în zona de servicii financiare complexe

Compania activează azi în acordarea de servicii financiare complexe pe un palier larg companiilor din România atât cele cu capital românesc cât și cele cu capital străin.

Preocuparea spre oferirea unor servicii mai complexe pentru partenerii noștri a condus la înființarea unor noi companii specializate astfel au apărut în 2014 Darian DRS TAX care are ca partener coordonator pe d-na Oana Rada și începând cu  anul 2018 Darian DRS Project Management coordonator Horia Abrudan.

Profituri de milioane de euro

Evoluția cifrei de afaceri a companiei a fost majoritatea timpului ascendentă atingand 500.000 euro în 2003, 1 milion euro în 2006, 3,5 milioane euro în 2008.

Cifra de afaceri consolidată  a grupului la sfârșitul anului 2019 a fost de aproximativ 3 milioane de euro realizată cu un număr de aproximativ 50 de parteneri, angajați, colaboratori.

Marja de profit înainte de achitarea bonusurilor de performanta si participarea la profit a fost de aproximativ 20%.

În anul 2020 cu toate dificultățile provocate de pandemie echipa Darian a dat dovada de unitate si spirit de sacrificiu si va reuși performanta sa conserve aproximativ aceeași cifra de afaceri a grupului ca în anul trecut.

Adrian Crivii, CEO DARIAN DRS SA

Crivii Adrian a început în 1984 o carieră de cercetător științific în IT la ITC ( Institutul pentru Tehnică de Calcul), apoi începând cu anii 90 s-a dedicat antreprenoriatului în consultanță financiara si evaluare.

Plecând de la cariera de inginer si cercetator stiintific la ITC a continuat începând cu anii 90 să își extindă aria de expertiză prin studii în economie și management devenind în 2006 doctor în Management la Universitatea de Vest din Timișoara.

A  activat în ANEVAR chiar de la început 1993, devenind în 2001 Președinte al Asociației Evaluatorilor. A promovat profesia de evaluare participând activ la scrierea de cărți, cursuri, seminarii activând ca lector la acestea. De asemenea a participat ca speaker la Congrese și Conferințe internaționale ale profesiei desfasurate in intreaga lume.

De asemenea in calitate de presedinte al Anevar a promovat in anul 2003 introducerea Standardelor Internationale de Evaluare ( IVS) in Romania, un moment important in recunoasterea utilitatii publice a profesiei.

În conducerea mondială a evaluatorilor

Începând cu 2004 s-a implicat și în activitatea internațională a Asociațiilor de Evaluatori fiind membru fondator si membru in Comitetul Executiv al  WAVO ( World Association of Valuation Organisations) fiind ales în primăvara anului 2020 prim-vicepresedinte al Organizației Mondiale.

Fondator al Darian DRS în 1990 a trasat strategia companiei în cele 3 decenii de existența, azi coordonând echipa de management a grupului Darian format din Darian DRS SA, Darian DRS TAX, Darian DRS Project Management.

De asemenea este implicat în promovarea unor activități de natură socio-culturala, fiind membru al Clubul Oamenilor de Afaceri al Fundației Transilvania Leaders.

(M. Avram)



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

„Tatăl” hamburgerului de 6.200 de euro, Avram Gal, renunță la Transylvania Steakhouse și se LANSEAZĂ în gătitul PASTELOR

Publicat

avram gal

Cunoscut pentru hamburgerul de 6.200 de euro, fostul patron al Transylvania Steakhouse, Avram Gal, se lansează în gătitul pastelor.

„Dragi prieteni, cu stimă și nostalgie vă anunț că m-am retras total din proiectul Transylvania Steakhouse!

Am decis să mă implic într-un alt proiect gastronomic, complet nou, personal, un brand nou-nouț, pe care am de gând să-l multiplic apoi la nivel național.

„Tatăl” hamburgerului de 6.200 de euro, Avram Gal, renunță la Transylvania Steakhouse și se LANSEAZĂ în gătitul PASTELOR

Conceptul meu privind acest nou proiect gastronomic constă inițial în lansarea unui restaurant cu specific în gătirea și prepararea pastelor.

Acest concept unic și inovativ are următoarele particularități, care-i vor creiona o identitate și o originalitate aparte: ne dorim să promovăm doar produse „homemade” , gătite la noi în restaurant, inclusiv producerea pastelor de la 0.

„From farm, to fork”

O altă particularitate este aceea că vom colabora doar cu producători locali, achiziționând de la aceștia materia primă și produse de calitate obținute în gospodăriile sau fermele acestora.

Vom crea astfel premisele unei dezvoltări economice pe orizontală, utilizând și conceptele promovate de Uniunea Europeană „from farm, to fork” sau “consumați produse din proximitate”.

Cu această viziune nouă și complexă, vom crea un brand nou-nouț, care va pune accent pe calitatea materiei prime înainte de toate, pe verificarea și siguranța alimentelor, pe crearea unor conexiuni și legături cu fermierii din zonă ajutându-i și sprijinându-i să-și valorifice propriile produse, fiindu-le astfel apreciată și recompensată valoarea muncii lor.

Deocamdată vă doresc “O zi minunată!” și promit să revin cu detalii cât de curând”, scrie Gal pe Facebook.

Citește mai departe

EDUCATIE

FOTO. Clădirea Anatomie, veche de peste 120 de ani, modernizată. Rectorul UMFIH: E nucleul pe care s-a dezvoltat universitatea

Publicat

De

Clădirea Anatomia din Cluj, modernizată

Clădirea Anatomie de pe strada Clinicilor 3-5 din Cluj-Napoca, care este monument istoric, va fi modernizată și reabilitată. Un simbol al educației și al progresului Universității de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu”, aceasta va intra într-un amplu proces de reabilitare, dar și de restaurare.

Investiția de peste 11,2 milioane de euro va fi finalizată în anul 2029.

Clădirea Anatomie, veche de peste 120 de ani, modernizată. Rectorul UMF Cluj: E nucleul pe care s-a dezvoltat universitatea

Proiectul, pentru care a fost semnat deja contractul, este cofinanțat de Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest (ADRNV), care a alocat 6 milioane de euro, fonduri nerambursabile.

„Este clădirea în care a început, în anul 1888, Facultatea de Medicină de la Cluj, nucleul pe care s-a dezvoltat universitatea noastră.

Aici are loc primul contact al studenților din anul I cu universitatea, prin cursurile de anatomie și lucrările practice de disecție.

Este clădirea în care studenții învață anatomia patologică, una dintre cele mai dificile materii, dar esențială pentru cariera medicală și, totodată, clădirea în care studenții, la finalul celor 6 ani de studii, promovează examenul la disciplina de medicină legală”, a declarat prof. dr. Anca Buzoianu, rectorul UMHIH Cluj-Napoca.

Componentele artistice, tîmplărie și mobillierul vechi vor fi restaurate

În clădire își desfășoară activitatea studenții și cadrele didactice din cadrul Departamentelor de Medicină Legală, Anatomie Patologică și Anatomie Umană.

În cadrul acestui proiect se vor realiza reabilitarea și modernizarea clădirii astfel:

  • Consolidarea structurilor de zidărie, stoparea degradărilor cauzate de umiditate și ploi;
  • Reabilitarea si modernizarea finisajelor în acord cu cerințele funcționale și de confort actuale;
  • Restaurarea componentelor artistice și a elementelor de tâmplărie și mobilier istorice;
  • Accesibilizarea clădirii pentru persoanele cu dizabilități și facilitarea accesului la nivelurile superioare prin introducerea unui ascensor de persoane;
  • Creșterea capacitații educaționale prin amenajarea spațiilor cu funcțiuni dedicate studenților și cercetătorilor;
  • Modernizarea și dotarea spațiilor educaționale și de cercetare.

De asemenea, clădirea Antomie va fi dotată cu mobilier, echipamente IT, echipamente de igienizare, dezinfecție și pentru protecția contra incendiilor.

„Este o clădire simbolică și avea nevoie de restaurare. Este o capodoperă pentru noi toți.

În exercițiul de finanțare 2021 – 2027, în programul de dezvotare al universităților au fost depuse opt proiecte, din care au fost aprobate deja 3, unul fiind cel al UMFIH”, a declarat și Hegedüs Csilla, directorul general al ADRNV.

Mai mulți studenți vor putea învăța în această clădire

În prezent, cladirea Anatomie, care are o suprafață desfășurată de 4.731 de metri pătrați este utilizată de studenții de la toate cele trei facultăți din cadrul universității, respectiv Facultatea de Medicina, Facultatea de Medicină Dentară și cea de Farmacie.

Proiectul își propune îmbunătățirea calității infrastructurii educaționale, astfel că, dacă în prezent există 566 de locuri destinate activității studenților, după procesul de modernizare, numărul locurilor în săli va crește la 727 în întreaga clădire, pe toate cele trei nivele, subsol, parter, etaj.

Studenții vor învăța în amfiteatre, laboratoare, săli pentru lucrări practice și săli pentru autopsii.

Practic, în urma reamenajării și modernizării vor fi disponibile și alte spații funcționale, printre care săli de lucrări practice, săli de disecții, laboratoare, cabinete, amfiteatre, biblioteci, săli de conferință, săli de autopsie și săli pentru preparare-depozitare cadavre, printre altele.

„Mobilarea tuturor spațiilor va fi flexibilă, chiar modulară în sălile de lucrări practice, astfel încât acestea să poată fi adaptate mai multor tipuri de activități specifice”, a mai precizat rectorul UMFIH Cluj-Napoca.

Peste 120 de ani de istorie

Prof. dr. Anca Buzoianu a decarat că este un proiect important pentru universitate, fiind vorba de o clădire atât de încărcată de istorie.

În octombrie 1872 a fost întemeiată Universitatea Regală Maghiară din Cluj, care din 1881 devine Universitatea Francisc Iosif, având în componență patru facultăți: Drept și Științe de Stat, Medicină, Filosofie, Litere și Istorie, Matematică și Științe Naturale.

„Începând cu sfârșitul secolului al XIX-lea, pe terenul pus la dispoziția universității de către Societatea Muzeului Ardelean care, la rândul său, l-a primit de la contele Imre Mikó, a fost ridicat ansamblul de clădiri reprezentative ale Facultății de Medicină.

Acesta a fost conceput în sistem pavilionar, având o suprafață de aproximativ 10.000 de metri pătrați”, a precizat rectorul universității.

Prima etapă a construcției datează din perioada 1886-1888, când au fost realizate clădirile Institutelor de Anatomie, Anatomie Patologică și Medicină Legală (Pavilionul Anatomia) și clădirea Institutelor de Fiziologie și Igienă.

Clădire în stil neo-renascentist

Inaugurat în 1888, Pavilionul Anatomia a fost proiectat de arhitectul Hauszmann Alajos, profesor la Universitatea Tehnică din Budapesta.

Clădirea, în formă de H, are trei niveluri, subsol, parter și etaj. Institutul de Anatomie era amplasat în jumătatea vestică a corpului central (subsol și parter) și în corpul lateral estic (la toate nivelurile).

Simetric, orientat spre est, era adăpostit Institutul de Anatomie Patologică.

Institutul de Medicină Legală ocupa etajul corpului central și trei încăperi la subsol.

Pavilionul Anatomia a fost construit în stil neo-renascentist, placat integral cu cărămidă aparentă, decorațiile (soclu, brâuri, cornișă, ancadramente și portaluri) fiind confecționate din calcar. Avea o suprafață de peste 1.400 de metri pătrați și un parc propriu de aproximativ 6.000 de metri pătrați.

Pavilionul Anatomia era dotat cu săli de disecții, săli de autopsii, amfiteatre și săli de curs. Muzeul Institutului de Anatomie avea o colecție bogată de schelete, cranii, ansambluri osoase și multe altele, iar Muzeul Institutului de Anatomie Patologică adăpostea peste 3.500 de exponate de organe și țesuturi.

Clădirea, avariată în timpul războiului

În anii care au urmat celui de Al Doilea Război Mondial, s-a realizat o extindere a clădirii care astăzi adăpostește Institutul de Medicină Legală, arată rctorul UMFIH.

În timpul bombardamentelor din cel de Al Doilea Război Mondial, Institutul „Anatomia” a fost puternic avariat

Astăzi, Disciplina de Anatomie și Embriologie își aduce și aportul didactic la formarea viitorilor medici, oferind cursuri de anatomie descriptivă, topografică, secțională clinică, de embriologie și de antropologie la programele de studii din cadrul Facultăților de Medicină și Medicină Dentară, precum și la programele de masterat Cercetări avansate în investigaţia criminalistică şi în Medicina legală.

Cursurile sunt însoțite de lucrări practice, în care anatomia este studiată atât prin disecția pe cadavre umane, cât și prin tehnici virtuale de disecție.

Asta, spune prof. dr. Anca Buzoianu, în condițiile în care învățarea pe cadavru, esențială pentru un medic, este foarte scumpă și tot mai grau accesibilă.

Lucrările vor dura 5 ani, iar pe o perioadă de 3 ani, cât se preconizează că această clădire nu va fi funcțională la interior, universitatea va închiria spații de cursuri în clădiri de birouri.

 

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

FOTO. Aurelia Cristea și Alexandru Cordoș și-au LANSAT candidaturile din partea PSD la Primăria Cluj-Napoca și șefia CJ Cluj

Publicat

candidatii psd

Candidații PSD la Primăria Cluj-Napoca, respectiv președinția Consiliului Județean Cluj, Aurelia Cristea și Alexandru Cordoș, și-au lansat, vineri, candidaturile la alegerile locale din 9 iunie și și-a depus dosarele la Biroul Electoral Municipal și Biroul Electoral Județean.

Aurelia Cristea a declarat într-o conferință de presă la Casa de Cultură a Studenților că simte din plin pulsul orașului și îndrăznește să vrea mai mult pentru Cluj-Napoca.

FOTO. Aurelia Cristea și Alexandru Cordoș și-au LANSAT candidaturile din partea PSD la Primăria Cluj-Napoca și șefia CJ Cluj

”Orașul meu nu mai are suflet, oamenii simt că nu mai există coeziune, 3 din 10 clujeni nu mai încredere în ceilalți oameni din oraș, nu se simt în siguranță în vecinătatea locuinței și cred că există un nivel crescut al corupției în administrația locașă și nu au spații comune în care ar putea să reconstruiască suflul comun al orașului. (…) Îndrăznesc să cred că, avându-vă alături, reușim să reclădim sufletul Clujul și să redăm, împreună, măreția pe care o merită”, a spus Cristea.

”Îndrăznesc să vreau mai mult”

Aceasta a precizat că în Cluj-Napoca a crescut ca om, dar și profesional și care a ajutat-o atunci când, din postura de deputat, a spus stop fumatului în spațiile publice închise.

”Îndrăznesc să vreau mai mult, să fie Clujul un spațiu public pentru cetățeni, unul dialogului social, al echității, transparenței, competenței, al performanței și inovației. Aceste valori vor da sustenabilitate proiectelor noastre”, a precizat Aurelia Cristea.candidatii psd

Candidatul PSD la Primăria Cluj-Napoca a subliniat că propunerea sa este un proiect de dezvoltaee pentru 10-15 ani, un proiect pentru comunitate, pentru viitor, pentru clujeni, pentru oameni.

”Îmi doresc în Cluj o administrație modernă. Vom deschide o platformă permanentă de dialog social, iar cetățenii să fie parteneri. Înființăm centre civice în fiecare cartier, vom face demersuri pentru un tren între Gilău și Jucu, avem nevoie de parcări la intrările mari în oraș de tip park and ride, avem nevoie de pasaje subterane în intersecții și de parcări subterane, un transport în comun în exclusivitate electric, o axă verde de parcuri pe malul Someșului, vom face investiții în școli, grădinițe și creșe”, a mai spus Aurelia Cristea.

„Clujul a crescut, însă nu s-a dezvoltat armonios și echitabil pentru oameni”

Alexandru Cordoș a declarat la rândul său că își propune redarea Clujului oamenilor, transformarea Clujului într-un județ pentru toți cetățenii săi.

”Am fost consilier local, consilier județean, director în Prefectura Cluj, senator și am experiență în mediul privat și academic. Am adus îmbunătățiri palpabile în viețile oamenilor.

Am propus 62 de legi în Parlament din care 18 au fost promulgate. (…)

candidatii psd

Clujul a crescut, însă nu s-a dezvoltat armonios și echitabil pentru oameni. Administrația se ocupă la Cluj-Napoca de betoane, noi ne propunem să avem grijă și de oameni și de nevoile lor.

Administrația trebuie să fie sensibilă la nevoile oamenilor.

Ce vor clujenii? Să nu mai petreacă atât de multe ore în trafic, să aibă zone de recreere și relaxare, să rămână acasă, să nu caute un loc de relaxare în alte județe. Trebuie să redăm Clujul clujenilor”, a spus Cordoș.

Acesta a propus, printre altele, înființarea unei companii județene de transport județean, în parteneriat public – privat, care să satisfacă cererea de mobilitate a locuitorilor din județul Cluj, crearea unui mediu propice investițiilor și inovației și va demara realizarea proiectului Tetapolis, care este acum abandonat”, a promis Alexandru Cordoș.

„Propunem oamenilor să își dorească mai mult”

Președintele PSD Cluj, senatorul Vasile Dâncu, a afirmat și el, că lansarea era prevăzută, initial în aer liber, în Piața Unirii, dar administrația locală a amplasat corturi în zonă pentru a obtura spațiul.

”Asta demonstrează nivelul de civilizație politică din Cluj.
Noi venim cu un proiect politic decent, cu candidaturi decente, dar nu modeste.
Propunem oamenilor să își dorească mai mult.

candidatii psd

Comunitatea nostră și orașul nostru sunt blocate. Nu vorbesc de blocajul de mașini și de poluare, dar suntem blocați în proiect, nu știm unde mergem, ce vom facem în viitor. Industria IT scârțâie.

Clujul are nevoie de un nou proiect, de inovație, ar trebui să avem 50 de incubatoare de afaceri, ar trebui să vindem inteligență, nu lohn, nu ore de muncă pentru IT-ști. (…)

Primăria nu se ocupă numai de străzi, ci se preocupă de viitor. (…)

Avem senzația că există tendința unei găști de a șterge urmele românești din Cluj-Napoca, cu eleganță, dăm statuile mai jos, nu mai punem plăcuțele unde au fost. A trecut vremea lui Funar, suntem oraș multicultural, dar nu multiculturalitate fără români. (…)

Mai este un blocaj în festivism și în fala găunoasă la Cluj. E fain la Cluj, dar poate fi și mai fain. Am atins culmea fainoșagului?”, a mai spus Dâncu, care a arătat că Emil Boc și echipa sa au adus normalitatea în oraș acum 20 de ani, dar PSD trebuie să aducă ”excepționalitatea”.

Citește mai departe

EVENIMENT

Sabău (după înfrângerea în fața Oțelului): La cum suntem PLĂTIȚI, ei sunt datori față de club

Publicat

sabau 3

După înfrângerea din Cupă în fața Oțelului Galați, Ioan Ovidiu Sabău, antrenorul Universității Cluj, s-a declarat dezamăgit de prestația echipei sale.

După ce a ratat prezența în play-off în ultima etapă a sezonului regular, acum „șepcile roșii” au pierdut și accesul în finala competiției surprizelor care va avea loc la Sibiu, pe 15 mai.

Sabău (după înfrângerea în fața Oțelului): La cum suntem PLĂTIȚI, ei sunt datori față de club

La finalul celor 90 de minute, Sabău nu și-a menajat jucătorii în condițiile în care aceștia nu se confruntă cu probleme financiare, cum este cazul altor formații.

Antrenorul alb-negrilor crede încă într-o calificare în cupele europene. Universitatea Cluj mai poate obține accesul în competițiile continentale dacă ar câștiga barajul pentru prezența în Conference League.

„Datoria mea e să am încredere în ei”

„Eu cred că la cum suntem plătiți ei sunt datori față de club, fiecare trebuie să se gândească dacă face suficient pentru cât primește. Aici trebuie să fim mult mai atenți.

Au venit oameni de la Cluj să ne susțină, trebuie mult mai mult să oferim. Va fi foarte greu și în campionat, avem nevoie de puncte, echipele din spate își revin, joacă, se luptă.

Ai nevoie de oameni cu caracter care știu să lupte. Datoria mea e să am încredere în ei, timpul nu se mai întoarce, ne-a lipsit puterea de a finaliza de a fi obraznici în careu”, a declarat Sabău, conform Iamsport.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax