Connect with us

EVENIMENT

Ce servicii pot fi acordate la distanță, fără să fie nevoie de card de sănătate. Noi reglementări, în contextul epidemiei

Publicat


Executivul a aprobat două acte normative care reglementează condiţiile de acordare a serviciilor medicale în sistemul de sănătate în trimestru II al anului 2021. Actele normative asigură cadrul legal pentru decontarea serviciilor medicale, medicamentelor şi dispozitivelor medicale contractate, potrivit unui comunicat de presă al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS).

De asemenea, până la data de 1 iulie 2021 vor fi elaborate şi aprobate actele normative necesare pentru punerea în aplicare a unor noi reglementări, potrivit reprezentanților CANS.

 

Consultaţiile

 

Actele normative aprobate de Guvern asigură cadrul legal pentru decontarea serviciilor medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale contractate, precum și reglementările aplicabile în contextul epidemiei cu virusul SARS-CoV-2, pentru trimestrul II al anului 2021, printre care se numără următoarele

– Consultaţiile medicale acordate în asistenţa medicală primară şi în ambulatoriul de specialitate clinic, inclusiv serviciile conexe actului medical furnizate de psiholog şi logoped, pot fi acordate şi la distanţă, utilizând orice mijloace de comunicare.

– Consultaţiile medicale la distanţă se acordă şi se validează fără a fi necesară utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate sau a documentelor înlocuitoare ale acestuia; toate celelalte servicii medicale vor fi validate cu cardul de sănătate.

– Consultaţiile la distanţă din ambulatoriul de specialitate pentru specialităţile clinice, inclusiv pentru specialitatea clinică medicină fizică şi de reabilitare, precum şi cele de îngrijiri paliative în ambulatoriu se acordă fără a fi necesară prezentarea biletului de trimitere. Pentru toate celelalte consultaţii este necesar biletul de trimitere.

 

Ce pot face medicii de familie

 

– Medicii de familie pot prescrie în continuare pentru pacienţii cronici inclusiv medicamentele restricţionate din lista de medicamente compensate şi gratuite care se acordă în cadrul programelor naţionale de sănătate, cu menţiunea că pentru medicamentele care se eliberează în baza unor protocoale terapeutice şi a unor formulare specifice este necesară evaluarea periodică a medicului de specialitate pentru a confirma sau modifica schema de tratament, la termenele prevăzute în protocoalele terapeutice sau în scrisorile medicale.

– Medicii de familie iniţiază tratamentul specific şi în absenţa unei scrisori medicale emise de medicul din ambulatoriul de specialitate/spital pentru medicamentele notate cu * din Lista de medicamente compensate şi gratuite, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 720/2008.

– Medicii de familie pot emite prescripţie medicală în continuare pentru pacienţii cu boli cronice cu schemă terapeutică stabilă, în baza documentelor medicale care au fost emise pacientului de către medicul specialist – scrisoare medicală şi/sau confirmarea înregistrării formularului specific de prescriere, şi pentru medicamentele care se prescriu de către medicii specialişti în conformitate cu limitările de prescriere prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 720/2008.

– Pentru situaţiile care necesită prezentarea de documente casei de asigurări de sănătate de către asigurat, documentele pot fi transmise prin mijloace electronice de comunicare sau pot fi depuse în numele asiguratului de orice persoană. Mijloacele electronice de comunicare se pot folosi şi pentru transmiterea de către casele de asigurări de sănătate a documentelor eliberate necesare asiguraţilor.

Ce documente, care au fost prelungite deja, își pierd valabilitatea de la data de 31 martie

O serie de documente, a căror valabilitate a fost prelungită în repetate rânduri pe perioada stării de alertă, îşi vor pierde valabilitatea în data de 31 martie, fiind necesară o nouă evaluare a medicului specialist pentru emiterea de noi documente:

– biletele de trimitere pentru specialităţi clinice, inclusiv pentru specialitatea medicină fizică şi de reabilitare;

– biletele de trimitere pentru specialităţi paraclinice;

– recomandările medicale pentru dispozitive medicale, tehnologii şi dispozitive asistive ce se depun/se transmit la casa de asigurări de sănătate;

– deciziile de aprobare pentru procurarea dispozitivului medical, tehnologiilor şi dispozitivelor asistive.

 

Perioada de valabilitate

 

Conform reglementărilor în vigoare, perioada de valabilitate a acestor documente este următoarea:

– Biletul de trimitere pentru specialităţi clinice are o valabilitate de maximum 30 de zile calendaristice de la data emiterii. Excepţii:

* Pentru toate bolile cronice, biletele de trimitere pentru specialităţile clinice şi pentru îngrijiri paliative în ambulatoriu au valabilitate de până la 90 de zile calendaristice.

* Biletul de trimitere pentru specialităţi clinice recomandate de medicul de familie, care are evidenţiat „management de caz”, are o valabilitate de 90 de zile calendaristice.

– Biletul de trimitere pentru specialitatea clinică medicină fizică şi de reabilitare are o valabilitate de maximum 60 de zile calendaristice de la data emiterii.

– Biletul de trimitere pentru specialităţi paraclinice are o valabilitate de maximum 30 de zile calendaristice de la data emiterii. Prin excepţie:

* Pentru toate bolile cronice, valabilitatea biletului de trimitere pentru investigaţii paraclinice este de până la 90 de zile calendaristice.

* Biletul de trimitere pentru investigaţii paraclinice – examinări histopatologice şi citologice are termen de valabilitate 90 de zile calendaristice.

* Biletul de trimitere pentru investigaţii paraclinice recomandate de medicul de familie/medicul de specialitate din ambulatoriu, care are evidenţiat „management de caz”, are o valabilitate de 90 de zile calendaristice.

* Biletul de trimitere pentru investigaţii medicale paraclinice de înaltă performanţă (RMN, CT, scintigrafie şi angiografie) are valabilitate 90 de zile.

 

Precizări

 

– Recomandarea medicală pentru dispozitive medicale, tehnologii şi dispozitive asistive îşi pierde valabilitatea dacă nu este depusă la casa de asigurări de sănătate în termen de 30 de zile calendaristice de la data emiterii. Precizări:

* În situaţia pacienţilor cu stome permanente, pentru obţinerea dispozitivelor de protezare stomii, prescripţia medicală se depune împreună cu cererea la casa de asigurări de sănătate o singură dată pentru un interval de maximum 12 luni consecutive.

* În situaţia pacienţilor cu incontinenţă urinară permanentă, pentru obţinerea dispozitivelor de incontinenţă urinară, prescripţia medicală se depune împreună cu cererea la casa de asigurări de sănătate o singură dată pentru un interval de maximum 12 luni consecutive.

 

* Pentru echipamentele pentru oxigenoterapie

 

şi ventilare noninvazivă prescripţia medicală se depune împreună cu cererea la casa de asigurări de sănătate o singură dată pentru un interval de maximum 90/91/92 de zile, în funcţie de starea clinică şi evoluţia afecţiunii pentru persoanele care nu sunt încadrate în grad de handicap şi de maximum 12 luni pentru persoanele care sunt încadrate în grad de handicap accentuat sau grav.

– Decizia de aprobare pentru procurarea dispozitivului medical are un termen de valabilitate de 30 de zile calendaristice de la data emiterii de către casa de asigurări de sănătate, cu excepţia următoarelor situaţii:

* Decizia de aprobare pentru procurarea dispozitivelor de protezare stomii şi incontinenţă urinară este valabilă pentru perioada prevăzută în prescripţia medicală, care nu poate fi mai mare de 90/91/92 de zile calendaristice sau maximum 12 luni consecutive, după caz. Decizia de aprobare pentru procurarea dispozitivelor de protezare stomii şi incontinenţă urinară este însoţită de o anexă cu 3 taloane sau 12 taloane, după caz, corespunzător perioadelor lunare, pentru perioada prevăzută în prescripţia medicală.

* Decizia de aprobare pentru închirierea fotoliilor rulante este valabilă pentru perioada prevăzută în prescripţia medicală, care nu poate fi mai mare de 90/91/92 de zile calendaristice.

* Pentru echipamentele pentru oxigenoterapie decizia de aprobare este valabilă pentru perioada prevăzută în prescripţia medicală, respectiv maximum 90/91/92 de zile calendaristice sau maximum 12 luni consecutive, după caz.

* Pentru aparatele de ventilaţie noninvazivă decizia de aprobare este valabilă pentru perioada prevăzută în prescripţia medicală şi nu poate fi mai mare de 90/91/92 de zile calendaristice sau maximum 12 luni consecutive, după caz.

* Decizia de aprobare pentru închirierea fotoliilor rulante, aparatelor pentru administrarea continuă cu oxigen şi ventilaţie noninvazivă este însoţită de o anexă cu 3 sau 12 taloane, după caz, corespunzător perioadelor lunare, pentru perioada prevăzută în prescripţia medicală.

 

Noile măsuri asigură accesul nediscriminatoriu

 

„În condiţiile determinate de evoluţia situaţiei epidemiologice, aceste noi măsuri asigură accesul neîntrerupt şi nediscriminatoriu al asiguraţilor la servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale necesare pentru diagnosticarea, tratarea şi monitorizarea bolilor, inclusiv a celor cu impact major asupra stării de sănătate”, a declarat Adrian Gheorghe, preşedintele CNAS.

Reglementările fac obiectul celor două acte normative aprobate de guvern în data de 25 martie 2021: Hotărârea de Guvern care prevede prelungirea termenului de aplicare a prevederilor HG nr. 140/2018 şi Ordonanţa de Urgenţă pentru stabilirea unor măsuri în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate în contextul evoluţiei situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, pentru abrogarea unor prevederi din OUG nr. 70/2020.

Sursa: CNAS

Foto: Arhivă



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ADMINISTRAȚIE

Ora Pământului, marcată la Cluj. Mai multe instituții, „în beznă” timp de o oră

Publicat

Consiliul Județean Cluj se alătură inițiativei globale „Ora Pământului”. Sâmbătă, 22 martie, între orele 20:30 și 21:30, administrația județeană și mai multe instituții subordonate vor opri iluminatul ambiental exterior, demonstrând astfel solidaritate cu eforturile globale de protejare a mediului.

Consiliul Județean Cluj se alătură și anul acesta inițiativei „Ora Pământului”, derulată la nivel mondial, prin care oameni, organizații, companii şi instituții publice fac un apel de conștientizare asupra nevoii de a economisi resursele mediului înconjurător.

În acest sens, sâmbătă, 22 martie, în intervalul orar 20:30 – 21:30, forul administrativ județean va renunța la iluminarea sediului, situat pe Calea Dorobanților nr. 106, din Cluj-Napoca, prin sistarea iluminării ambientale exterioare.

Iluminatul arhitectural al unor instituții va fi oprit timp de o oră

Primăria Cluj-Napoca a anunțat, de asemenea, că va opri lumina în turnul Primăriei pentru o oră, sâmbătă, 22 martie.

Totodată, și următoarele entități subordonate Consiliului Județean vor susține ideea reducerii risipei de energie și resurse, renunțând la iluminatul ambiental exterior în același interval de timp:

  • Muzeul Etnografic al Transilvaniei,
  • Muzeul de Artă Cluj-Napoca,
  • Biblioteca Județeană ,,Octavian Goga”,
  • Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului,
  • Direcția Județeană de Evidență a Persoanelor,
  • Tetarom S.A. și imobile aflate în administrarea societății,
  • Centrul Agro Transilvania,
  • stadionul Cluj Arena.

Clujenii, îndemnați să se alăture demersului

„Profit de acest prilej pentru a îndemna, o dată în plus, întreaga comunitate clujean să manifeste o conduită responsabilă față de mediul înconjurător și să stingă lumina din locuințe timp de o oră. Consider că este datoria noastră, a tuturor, să contribuim la protejarea și conservarea naturii”, a declarat Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj.

De asemenea, ca o tradiție, angajații Consiliului Județean Cluj vor fi încurajați să stingă luminile din locuințele personale.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO. Se întâmplă la Cluj. Un tânăr a plecat din fast-food-ul Rosa de la Sora cu un…scaun

Publicat

a ploecat cu un scaun din fast-food

Reprezentanții fast-food-ului Rosa din Sora Shopping Center caută un tânăr care a plecat nu cu mâncare, cu cu un scaun.

Momentul a fost „imortaliza” pe camerele de luat vederi, iar conducerea shaormeriei l-a făcut public și speră să recupereze scaunul.

Un tânăr a plecat din fast-foodul Rosa cu un…scaun

“Uneori clienții pleacă cu amintiri… alteori cu scaune.

Vedeți în video un tânăr care, din motive doar de el știute, s-a gândit să plece dintr-unul dintre restaurantele noastre cu un scaun. Nu suntem siguri dacă l-a furat, l-a adoptat sau pur și simplu i s-a părut că ‘merge cu decorul de acasă’. Că e roșu și frumos. Nu putem decât să sperăm că scaunul va reveni la masa lui, unde îl așteaptă colegii din set.

Dincolo de glumă, nu putem încuraja astfel de comportamente. Ne dorim scaunul înapoi, nu atât pentru valoarea sa de inventar, cât pentru a ușura conștiința tânărului care l-a luat”, au scris reprezentanții fast-food-ului alături de imagini.

 

 

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Doi hoți din Cluj au păgubit compania Orange cu 10.000 de euro. Au ajuns în arest după ce au furat un cablu

Publicat

De

Furt cablu telecomunicații Cluj

Doi bărbați au fost arestați la Cluj pentru 30 de zile după ce au tăiat și furat aproape 70 de metri liniari de cablu care aparține companiei Orange România.

Cablul era montat și aflat în funcțiune pe strada Căminului din satul Bogata, comuna Călărași, din județul Cluj.

Pagubă de 10.000 de euro provocată companiei Orange de doi bărbați din Cluj

Procurorul de caz din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Turda a inițiat acțiunea penală împotriva celor doi bărbați, L.O.I. și A.L.I., acuzați de furt calificat. Aceștia au tăiat și sustras un cablu de telecomunicații aparținând companiei SC Orange Romania S.A. Furtul a avut loc în noaptea de 28 februarie 2015, în jurul orei 03:35 în satul Bogata, iar prejudiciul se ridică la aproximativ 10.000 de euro.

Cei doi au fost prinși de polițiștii de la Secția 9 Rurală Turda. În urma cercetărilor, procurorul a propus și judecătorul a aprobat arestul preventiv pentru cei doi inculpați.

Citește mai departe

EVENIMENT

Jandarm condamnat de Tribunalul Militar Cluj la muncă în folosul comunității, după ce a bătut cu pumnii și bastonul un bărbat

Publicat

De

Jandarm condamnat la muncă în folosul comunității

Un jandarm a fost condamnat de magistrații de la Tribunalul Militar Cluj să presteze muncă în folosul comunității pentru 60 de zile, după ce a bătut un bărbat.

Jandarmul, care este plutonier adjunct într-un Pluton Antitero și Acțiuni Speciale, și-a recunoscut vinovăția, iar pedeapsa de 2 ani de închisoare a fost amânată.

Jandarm condamnat la muncă în folosul comunității, după ce a bătut un bărbat

Potrivit rechizitoriului, jandarmul, care se afla în timpul serviciului, a fost acuzat de purtare abuzivă. Astfel, în data de 24 septembrie 2023, în jurul orei 22.30, în timp ce se afla în desfășurarea atribuțiilor de serviciu pe strada Pădurii din localitatea Zizin, județul Brașov, jandarmul a agresat fizic un bărbat, cunoscut sub numele Pir, aplicându-i lovituri cu pumnul și tonfa (bastonul) prin care i-a cauzat victimei vătămări corporale care au necesitat 7-8 zile de îngrijiri medicale. Potrivit procurorilor, trei persoane au fost atunci agresate fizic, fiind lovite cu pumnii, picioarele și tonfele de mai mulți jandarmi.

Jandarmul care l-a bătut pe așa numitul Pir a încheiat un acord de recunoaştere a vinovăţiei, la data de 20 decembrie 2024, cu Parchetul Militar de pe lângă Tribunalul Militar Cluj și a fost cercetat în stare de libertate. Mai mult, partea vătămată și-a retras plângerea.

Pedeapsa de 2 ani de închisoare transformată în perioada de supraveghere

Astfel, Tribunalul Militar Cluj a decis în cazul jandarmului o pedeapsă de 2 ani de închisoare pentru infracţiunea de purtare abuzivă, dar a hotărât să amâne aplicarea pedepsei pe durata unui termen de supraveghere tot de de 2 ani.

De asemenea, instanța a mai dispus, printre altele ca, pe perioada termenului de supraveghere, jandarmul să presteze o muncă neremunerată în folosul comunităţii pe o durată de 60 de zile, dar și să frecventeze un program de reintegrare socială.

 

 

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate