Connect with us

ECONOMIE

Ce schimbări a adus criza de coronavirus în companii? Webinar organizat de ROCA X, în cadrul Techsylvania

Publicat


Fondatori ai unor companii susținute de ROCA X, alături de investitori cu experiență în zona de start-up și nu doar, au participat la un eveniment menit să pună în lumină particularitățile ecosistemului de afaceri tech la început de drum, așa cum arată el astăzi.

Folosind experiența personală, precum și o analiză a celor mai importante metrici obiective, speakerii au conturat principalele repere pentru o companie în dezvoltare, precum și portretul partenerului ideal în călătoria spre atingerea celor mai îndrăznețe obiective de business.

Ce schimbări a adus criza de coronavirus și cum ați reacționat la ele?

Bogdan Colceriu – co-fondator & CEO Frisbo

  • nicio companie nu a rămas unde era înainte de criză, avem multe industrii în portofoliul nostru și am putut analiza dinamica macro
    • Corona a lovit, toată lumea a devenit mai deschisă la online, am reușit să recrutăm din casele noastre, să integrăm clienții, să începem să livrăm mai eficient pe această piață
    • activăm în logistica specifică comerțului electronic, nu suntem într-o nișă scalabilă, dar de când comerțul electronic a explodat, munca noastră a devenit mai ușoară

Vasile Tamaș – co-fondator & CEO Beez

  • la început, printre clienții noștri au fost și CEOs care nu dețineau laptopuri, dar acum toată lumea înțelege rolul tehnologiei și că trebuie să fie pregătiți pentru schimbarea generată de aceasta
    • să nu lucrăm din același spațiu a fost cel mai greu în timpul crizei, înainte eram obișnuiți să lansăm idei permanent, acum a fost nevoie să programăm apeluri pentru asta

Mihai Lodoabă – co-fondator yeParking

  • în martie, după ce am asistat la un freeze general al consumului, s-a dovedit că economia comună este răspunsul
  • transportul public a scăzut, ceea ce a reprezentat o oportunitate contextuală pentru noi
    • parcarea ne costă la fel de mult ca articolele de lux, dar nu obținem beneficiul sau recompensa emoțională pe care am primi-o dintr-un bun de lux

Voicu Oprean – fondator & CEO AROBS Transilvania Software

  • aveam în plan câteva M&As pe care am decis să le oprim pentru a vedea ce se întâmplă
    • am supus companiile unor teste de stres pentru a le testa rezistența, dorința de a supraviețui, și doar în câteva cazuri am oferit capital
    • în unele cazuri, investitorii au pivotat, deoarece unele domenii noi au adus oportunități
    • am valorificat creșterea industriei digitale, pe care ne-am concentrat prin vânzarea produselor noastre online

Jacek Lubinski – Investment Manager MarketOne Capital

  • vizăm startupuri care se potrivesc profilului de tip network effects – marketplaceuri, platforme de date, prestatori de servicii
    • ne-am concentrat asupra portofoliului în primele luni de la Covid, cu investiții ulterioare în 5 dintre companii care au necesitat capital suplimentar pentru a supraviețui; abia după stabilizarea portofoliului, am analizat fluxul de tranzacții
    • ne-am uitat la companii fondate în criza trecută (cum ar fi Airbnb, Pinterest, Uber, Whatsapp), când oprirea investițiilor ar însemnat pierderea unora dintre cele mai de succes companii din istorie

Aurel Bernat – General Director, BT Asset Management SAI

  • în pandemie, investitorii individuali au devenit deznădăjduiți rapid, în special în zona de cash; partea de acțiuni a fost mai rezistentă, dar și recuperarea investitorilor individuali a fost destul de rapidă

Alexandru Bogdan – CEO ROCA X

  • startupurile sunt flexibile, adaptabile, astfel încât multe sunt capabile să pivoteze rapid, ceea ce a condus la adoptarea sporită și creșterea veniturilor
    • criza poate fi o oportunitate pentru că stimulează inovația și competitivitatea ceea ce aduce creștere și valoare adăugată per ansamblu în economia românească, care este necompetitivă în acest moment

Ce înseamnă să ai partenerii potriviți?

Mircea Popa – co-fondator & CEO MedicAI

  • cu fiecare proiect vor exista dificultăți. așadar, e important să știu dacă investitorul e o persoană cu care împart aceleași valori
  • ai nevoie de cineva de cealaltă parte a mesei cu care să poți vorbi. cunoaște industria? poate să-mi ofere acces la o rețea de contacte? mă interesează să primesc nu doar bani ci și timp. investitorul trebuie să îmi asigure cunoștințele de care am nevoie pentru a mă extinde

Mihai Lodoabă – co-fondator yeParking

  • la primul nostru apel telefonic după lockdown, l-am întrebat pe Alex de la ROCA X: ar trebui să continuăm? A fost liniștitor că răspunsul a fost da: pregătiți-vă pentru variații, planificați A, B și C, dar continuați

Vasile Tamaș – co-fondator & CEO Beez
• ROCA X ne-a dat încredere că, de cealaltă parte a schimbării, vom găsi o comunitate

Voicu Oprean – fondator & CEO AROBS Transilvania Software

  • ca investitori dacă puneți prea multă presiune asupra antreprenorilor, aceștia s-ar putea să vă perceapă ca fiind inamicii lor
    • antreprenorii au nevoie de 2 lucruri: timp, bani. când mi se cere o soluție, schimb paradigma și le cer fondatorilor top soluții din care să aleagă
    • dacă îl provocați prea mult pe antreprenor, acesta ar putea ceda. criză + provocări + piață = surmenaj. ca investitor, am încercat să fiu încurajator și să las ușa deschisă pentru orice cerințe

Aurel Bernat – General Director, BT Asset Management SAI

  • ROCA X se descurcă excelent la comunicare, ceea ce este foarte important în criză

Alexandru Bogdan – CEO ROCA X

  • este esențial să alimentezi ideile disruptive cu combustibil în timp real, atunci când vezi creșterea întâmplându-se
    • companiile emergente au nevoie de sfaturi despre cum să se adapteze atunci când cresc accelerat și nu au încă procese stabile implementate, este o provocare trecerea de la o echipă de 3 la o echipă de 20 care trebuie să lucreze și să livreze contra cronometru
    • este un moment foarte bun pentru startupuri, cu potențial ridicat, inovația atrage interesul, dar trebuie companiile emergente au nevoie de parteneri potriviți, cu aceleași valori, pentru o dezvoltare sustenabilă
    • partenerii potriviți împărtășesc informații și oferă păreri fundamentate. Iar investitorii care se implică într-un startup câștigă nu doar din punct de vedere financiar, ci atrag și inovația în afacerile lor, așa cum facem și noi în cadrul Impetum Group, unde creăm un marketplace pentru sinergii. Impetum Group reunește sute de companii, care odată aduse împreună formează parteneriate mutual avantajoase. Iar noi ne implicăm direct pe funcțiile suport, de marketing, legal, HR și astfel le dăm startupurilor un avans în piață

 

Cum arată dinamica actuală din piață?

Aurel Bernat – General Director, BT Asset Management SAI

  • din punctul de vedere al pieței de capital, aceasta va fi una dintre cele mai scurte recesiuni; dar, ca dezavantaj, investitorii se așteaptă ca businessurile să livreze mai mult pe termen lung

Voicu Oprean – fondator & CEO AROBS Transilvania Software

  • ecosistemul clujean este format din câțiva jucători: universități, companii, investitori, autorități locale. Văd eforturi din toate părțile, autoritățile locale încearcă să constituie un fond pentru creșterea ecosistemului

Jacek Lubinski – Investment Manager MarketOne Capital

  • avem în portofoliu 2 companii din domeniul turismului, printre care un furnizor global de mobilitate aeroportuară, precum Uber, dar concentrat pe transportul de la aeroport către centrul orașului.
  • Au luat decizii bune, au redus costurile. După ce Corona dispare, cel mai probabil oamenii vor călători din nou, anul viitor ar putea fi cel mai propice pentru călătorii, deoarece unele vacanțe au fost amânate

Alexandru Bogdan – CEO ROCA X

  • multe echipe par să fie pregătite să se întoarcă la birou și suntem destul de încrezători că lunile următoare vor fi benefice pentru YeParking

Care sunt particularitățile ecosistemului per ansamblu și a nișei voastre?

Mircea Popa – co-fondator & CEO MedicAI

  • toată lumea apelează la asistența medicală, dar sănătatea continuă să fie un domeniu conservator în care inovația este uneori privită cu neîncredere
  • • ținta noastră, pacienții cronici, sunt exact persoanele care trebuie ținute departe de spitale, ceea ce este ironic, fiind cei care au cea mai mare nevoie de tratament și supervizare
    • telemedicină = videocall + plată; de ce nu a fost implementat înainte?
    • vindem o platformă de servicii de sănătate, dar în termeni de vânzări, produsul nostru înseamnă de fapt schimbare organizațională, clinica trebuie să schimbe modul în care face lucrurile, sunt mulți pași administrativi implicați începând cu crearea de conturi pentru fiecare medic, până la stabilirea unui nou mod de interacțiune cu pacientul
    • este ineficient să începem să-i educăm pe late adoperts, așa că ne concentrăm să ajungem la early adopterși să îl înțelegem iar aceștia să declanșeze o reacție în lanț, ei devenind model pentru alți utilizatori
    Care sunt actualele KPIs, obiective, top priorități?

Bogdan Colceriu – co-fondator & CEO Frisbo

  • în ultimele luni ne-am concentrat să convertim userii offline în useri online
    • Covid a accelerat modul în care facem lucrurile, dar nu ne-a schimbat obiectivele
    • am atins rezultate care depășesc obiectivele noastre inițiale
    • UX cere o experiență a utilizatorului unitară, provocarea noastră a fost să-i aducem pe toți colaboratorii la aceleași standarde: manageri de depozite, curieri, vânzători

Vasile Tamaș – co-fondator & CEO Beez

  • prioritatea noastră principală este să câștigăm clientul prin UX într-o metodă subtilă și deja vedem rezultate mari

Voicu Oprean – fondator & CEO AROBS Transilvania Software

  • în cele din urmă, banii rămân o modalitate bună de a testa valoarea companiei
    • capacitatea de a se adapta și de a nu se opri, asta căutăm la startupuri: nu supraviețuiește cea mai puternică specie, ci aceea mai adaptabilă
  • limitați impactul crizei evitând concedierea oamenilor, cel mai mare atu al nostru sunt oamenii

Aurel Bernat – General Director, BT Asset Management SAI

  • rentabilitatea capitalului propriu rămâne cel mai important KPI
  • clienții sunt cea mai importantă parte a afacerilor noastre și includ atât IMM-uri, companii mari, precum și câteva companii puternic reglementate.
  • Acestea din urmă nu se pot reinventa în fiecare zi. Pentru noi, ca instituție, este necesar să ne menținem deschiși și să găsim soluții potrivite pentru fiecare tip de client.

Mircea Popa – co-fondator & CEO MedicAI

  • primii ani ai unui start-up sunt despre cota de piață
  • privim utilizatorii ca un mijloc pentru noi de a îmbunătăți produsul, proces care probabil nu se va termina niciodată

Alexandru Bogdan – CEO ROCA X

  • startupurile au nevoie să câștige cea mai mare cotă de piață pe care o pot obține în cea mai scurtă perioadă de timp.
  • De aceea noi folosim rețeaua de profesioniști la care avem acces prin apartenența la Impetum Group pentru a crea sinergii în care aplicațiile startupurilor noastre să se rodeze și să depășească cât mai rapid variantele alfa și beta, ca să ajungă pe piață într-o formă deja testată și optimizată

 

CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


ECONOMIE

Cota unică de impozitare va fi menținută. Orban declară că nu vor crește taxele și impozitele în anul 2021

Publicat

Recent, partidele de stânga au lansat ideea conform căreia taxele și impozitele vor crește de la începutul noului an. Ludovic Orban, premierul României, asigură populația că în bugetul pentru 2021 nu vor apărea creșteri de taxe și impozite.

”Nu vom crește taxe și impozite. Văd lansate în ultimele năzdrăvănii fără susținere. Noi susținem cota unică de impozitare. O creștere de taxe și impozite ar fi împotriva obiectivului fundamental al guvernului, de a relansa economia. Nu poți pune bariere fiscale”, a spus Ludovic Orban într-o conferință de presă în cursul zilei de vineri.

Karla Fanea

Citește mai departe

ECONOMIE

România, pe locul doi la cel mai ieftin carburant din UE. Vezi aici unde poți alimenta în Cluj la cel mai scăzut preț

Publicat

Conform unor date transmise la nivel european de către Oil Buletin, în România găsim unul dintre cei mai ieftini carburanți din întreaga Uniune Europeană. Pe primul loc se află Bulgaria. Începând cu data de 19 octombrie, benzina costă în România 0,934 euro pe litru în medie, în timp ce media europeană este de 1,265 euro pe litru.

Inclusiv în cazul motorinei în România, carburantul diesel costă 0,906 euro pe litru, faţă de media europeană, care este de 1,105 euro pe litru. Totuși, și aici sunt tot bulgarii pe primul loc respectiv cu 0,866 euro.

Conform Oil Buletin, instituţia care furnizează aceste date la Bruxelles din partea României este Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de afaceri.

Cea mai ieftină benzină la Cluj

Clujenii pot alimenta cu 4,41 lei un litru de benzină pe strada Oașului, acolo fiind cel mai mic preț al carburantului din întreg municipiul.

Karla Fanea

 

Citește mai departe

ECONOMIE

FOTO Agenția pentru Digitalizarea României a inițiat Consiliul Național pentru Transformare Digitală

Publicat

Un pas esențial în procesul de transformare digitală a României este întărirea relației de colaborare între sectorul public și cel privat. Agenția pentru Digitalizarea României (ADR) a inițiat Consiliul Național pentru Transformare Digitală (CNTD) – o piață digitală, dar și un organism tehnic, în care instituțiile aflate în serviciul public, împreună cu partenerii privați din industria IT&C, vor trasa parcursul corect către o Românie digitală și puternic conectată la statele partenere din UE și NATO.

Lansarea acestui consiliu a fost marcat printr-un eveniment hibrid (online și offline), ce a avut loc marți, 27 octombrie 2020, iar membri board-ului au punctat importanța formării acestei entități pentru viitorul României.

Membrii board-ului CNTD

Bianca Muntean, manager Transilvania IT Cluster și coordonator Transilvania Digital Innovation Hub face parte din Board-ul CNTD, împreună cu alți stakeholderi importanți din țară, printre care și partenerii Transilvania DIH, Universitatea Babeș-Bolyai și Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca.

De asemenea, mai fac parte și reprezentanți ai: IBM, Microsoft, UiPath, Bosch, Google, Dendrio, Smartbill, Universitatea Politehnica București, Confederația Patronală Concordia, Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii, Amcham și Strongbytes/Codecamp.

Prorectorul UBB, prof. univ. dr. Dan Lazăr, a subliniat importanța existenței unui parteneriat între administrație, mediul de afaceri, universități și societate civilă.

„Noi în ultimele șase luni am făcut în materie de transformare digitală ceea ce nu am făcut în ani de zile. (…) Digitalizarea a ajuns să fie un mod de viață și este un instrument pe care îl folosim în viața de zi cu zi. Ce am observat noi la nivelul Universității este că rețeta succesului este parteneriatul.

Dacă nu există un parteneriat între administrație, mediul de afaceri, universități și societate civilă practic rețeta este fără succes.

La nivelul Clujului suntem unde suntem din punct de vedere al dezvoltării economice dar și administrative, datorită acestei bune relații pe care o avem între entități!”, a explicat cadrul universitar.

Obiectivele Consiliul Național pentru Transformare Digitală

CNTD va funcționa drept organ consultativ al ADR și va contura direcțiile necesare pentru elaborarea politicilor publice din domeniul transformării digitale.

Prioritățile Consiliului în perioada următoare vor fi reflectate și în grupurile de lucru ale Consiliului: Cloud guvernamental, Identitate electronică, Transformare digitală, AI și Big data, Competențe digitale, Facturare electronică, Interoperabilitate.

Bianca Muntean a vorbit despre importanța centrelor de inovare digitală din România, dar și despre construirea unei viziuni comune referitoare la procesele de transformare digitală din România.

Vrem să contribuim cu know-how și cu resurse la ceea ce înseamnă procesele de digitalizare pe care și le propune să le coordoneze Autoritatea pentru Digitalizarea României și de asemenea, vrem să urmărim strategic poziționarea oricăror inițiative legate de digitalizare și nu doar ca și followeri, ci și ca și parteneri reali, atât la nivel național, local regional cât și european și internațional.

Credem că este extrem de important să lucrăm împreună la construirea unei viziuni comune și anume dorința de a accelera procesele de transformare digitală și România să ajungă unu din statele cu cea mai accelerată transformare digitală din UE.

Aveți în DIH-urile și în clusterele din România un partener real pentru a face acest lucru. Vorbesc despre DIH-uri pentru că acestea încorporează și zona non-IT, acele companii care au nevoie de transformare digitală, dar și zona de autorități publice”,  a spus Bianca Muntean.

Declarația rectorului UTCN, prof. univ. dr. ing. Vasile Țopa:

Eu zic că viitorul este în ochii celui care privește departe. Cu toții astăzi aici, parte din această inițiativă absolut lăudabilă, cred că trebuie să privim spre acest viitor.

Am pornit asemenea proiecte cu mult entuziasm și apoi încet, încet ele s-au stins. Nu mi-aș dori sub nicio formă ca acest lucru să se întâmple și în acest caz și am convingerea că nu se va întâmpla așa din mai multe motive.

În primul rând mă uit la componența acestui consiliu și am încrederea că prin forța acestor companii, prin forța celor implicați în această acțiune și România va ajunge acolo unde trebuia să fie de mult.(…) Eu mi-aș dori foarte mult ca această inițiativă și demersurile noastre comune să conveargă în același sens.”

Citește mai departe

ACTUALITATE

Spațiile de birouri din Cluj-Napoca, profund afectate de pandemie. „Au fost companii nevoite să renunțe definitiv la spațiile de birouri”

Publicat

Spațiile de birouri din Cluj-Napoca au fost printre cele mai afectate arii de efectele pandemiei, chiriașii acestora fiind nevoiți să ceară proprietarilor reduceri ale chiriei lunare ori chiar să renunțe definitv la spații, pe fondul mutării activității angajaților acasă.

Alina Berghian, broker imobiliar la Office Refresh a declarat pentru Cluj24.ro că majoritatea spațiilor din centrele de business sunt în acest moment nelocuite, majoritatea companiilor Desfășurându-și activitatea în sistem de telemuncă.

„În general se închiriază suprafețe mici, în jur de 200 de metri pătrați. Mulți au încercat să renegocieze prețul chiriilor cu proprietarii. Unii au reușit să obțină fie prețuri reduse, fie eșalonări ale prețurilor chiriei, însă cu toate acestea, sunt foarte multe spații goale”, explică Alina Berghian, aceasta adăugând că în zona centrală și semicentrală a municipiului Cluj-Napoca există în acest moment peste 20.000 de metri pătrați neocupați.

Totodată, aceasta a declarat că unele companii încearcă să subînchirieze spațiile, însă nu au la cine pentru că cererea este foarte scăzută, iar firmele care aleg totuși să caute spații de lucru se orientează pentru a găsi suprafețe care nu depășesc 100 de metri pătrați.

„Au fost cazuri în care s-a renunțat definitv la spațiul închiriat, inclusiv cazuri de companii mari internațioanle care au fost nevoite să renunțe la spații, pe considerentul că activitatea lor s-a redus enorm de mult ori chiar a scăzut la zero”, a mai spus brokerul.

Conform Alinei Berghian, domeniile din Cluj-Napoca care au fost cele mai afectate de pandemie sunt cele din turism, suport clienți sau call-center, angajații acestora având posibilitatea de a presta munca și de acasă, astfel spațiile de birouri rămânând goale.

Narcisa Corina Bud

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate