ACTUALITATE
CE: Firmele cu peste 250 de angajați ar putea fi obligate să publice diferențele salariale dintre femei și bărbați
Comisia Europeană a prezentat joi o propunere privind transparența salarială, menită să asigure faptul că femeile și bărbații primesc salarii egale pentru o muncă elagă. Potrivit propunerii CE, angajații ar putea avea și dreptul la despăgubiri pentru discriminarea salarială.
Potrivit unui comunicat al CE, propunerea stabilește măsuri de asigurare a transparenței salariale, cum ar fi informarea persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă referitor la salariul pe care urmează să îl primească, dreptul de a cunoaște nivelurile de remunerare a lucrătorilor care prestează aceeași muncă, precum și obligații de raportare a diferenței de remunerare dintre femei și bărbați pentru întreprinderile mari, potrivit Mediafax.
De asemenea, propunerea facilitează accesul la justiție și consolidează mijloacele prin care lucrătorii își pot revendica drepturile.
Angajatorilor nu li se va permite să le solicite persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă istoricul salarial și, la cererea angajaților, vor trebui să furnizeze date anonimizate referitoare la remunerații.
Angajații vor avea, de asemenea, dreptul la despăgubiri pentru discriminarea salarială
Conform CE, noile măsuri vor spori gradul de sensibilizare cu privire la condițiile de remunerare din cadrul întreprinderilor și le vor oferi angajatorilor și lucrătorilor mai multe mijloace pentru a combate discriminarea salarială la locul de muncă.
„Munca egală merită o remunerație egală. Iar pentru a asigura o remunerație egală, este nevoie de transparență. Femeile trebuie să știe dacă angajatorii le tratează în mod echitabil, iar atunci când nu este cazul, ele trebuie să aibă puterea să se lupte și să obțină ceea ce merită, a declarat președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.
Printre măsurile propuse se numără transparența salarială pentru persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă – angajatorii vor trebui să ofere informații cu privire la nivelul inițial de remunerare sau la intervalul aferent acestuia în anunțul de post vacant sau înainte de interviul de angajare.
O altă măsură vizează dreptul la informare pentru angajați: lucrătorii vor avea dreptul să solicite, de la angajator, informații cu privire la nivelul lor individual de remunerare și la nivelul mediu de remunerare, defalcat în funcție de sex, pentru categoriile de lucrători care prestează aceeași muncă sau o muncă de aceeași valoare.
„Raportarea diferențelor de remunerare între femei și bărbați – angajatorii cu cel puțin 250 de angajați trebuie să publice informații privind diferența de remunerare dintre lucrătorii de sex feminin și cei de sex masculin din organizația lor. În scopuri interne, aceștia ar trebui, de asemenea, să furnizeze informații cu privire la diferența de remunerare dintre angajații de sex feminin și cei de sex masculin pe categorii de lucrători care prestează aceeași muncă sau o muncă de aceeași valoare”, este o altă propunere a CE.
Propunerea va fi transmisă Parlamentului European și Consiliului pentru a fi aprobată
După adoptare, statele membre vor avea la dispoziție doi ani pentru a transpune directiva în legislația națională și pentru a transmite Comisiei textele legislative relevante.
Comisia va efectua o evaluare a directivei propuse după opt ani.
Sursa: Mediafax
Foto: pixabay
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
VIDEO FOTO. Aeroportul ”Avram Iancu” Cluj, primul din România cu autobuz electric de transfer al pasagerilor la avioane
Aeroportul „Avram Iancu” Cluj este primul din România care dispune de un autobuz electric destinat transferului pasagerilor la aeronave.
Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj a inaugurat joi, 19 decembrie, primul autobuz electric de transfer al pasagerilor la avioane, în premieră europeană. Directorul David Ciceo a declarat, joi, că instituția pe care o conduce își respectă, astfel, angajamentul în ceea ce privește implementarea unor soluții pentru reducerea emisiilor de carbon, precum și cel de creștere a gradului de confort al pasagerilor.
„Este un eveniment important pentru Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj, primul autobuz electric pe un aeroport din România. Este cu atât mai important cu cât Aeroportul Cluj s-a angajat, ca și celelalte aeroporturi europene, ca până în 2050 să avem zero emisii de carbon. Aeroportul și consiliul de administrație a decis că pe aeroportul nostru vor fi doar echipamente electrice, un pas foarte important pentru reducerea emisiilor de carbon. Este un autobuz nou, care sporește confortul pasagerilor. A fost produs de către firma BYD, le mulțumim pentru efortul făcut. Este un autobuz pentru aeroport, noi la Cluj avem un standard pentru transportul aeroportuar care este respectat. Înțeleg că este singurul autobuz produs cu uși pe ambele părți de către această companie”, a declarat David Ciceo, directorul Aeroportului Cluj.
Autobuz proiectat și construit în China
Prin evenimentul de joi, Aeroportul Cluj marchează o premieră națională și europeană prin livrarea primului autobuz electric destinat transportului aeroportuar. Modelul K10B, produs de gigantul chinez BYD, cel mai mare producător de autobuze electrice din lume, a fost proiectat pentru a respecta toate standardele internaționale aeroportuare. Cu o capacitate de 110 pasageri, autonomie de 10 ore și dotări moderne precum sisteme de climatizare, acces pentru persoane cu dizabilități și monitorizare video, autobuzul promite să îmbunătățească semnificativ transportul pe aeroport.
„Suntem fericiți și onorați că ne aflăm aici. Acest eveniment marchează ducerea la bun sfârșit a unui contract care vizează livrarea primului autobuz electric destinat transportului aeroportuar, este o premieră națională și europeană. Autobuzul pe care l-am livrat este model K10B, este un echipament proiectat și construit în integralitate de producătorul chinez BYD, cel mai mare producător de autobuze electrice la nivel mondial. Autobuzul este echipat cu un pachet de baterii de tracțiune de 348 de kilowați, marcă BYD. Tot ce înseamnă sistem de tracțiune, puntea motoare spate, inclusiv motoarele sunt tot BYD. Autobuzul este în dotarea aeroportului din Shanghai, sunt câteva zeci e unități care deja operează acolo. Este un echipament care respectă toate standardele aeroportuare internaționale.
Are o capacitate de transport de 110 călători, din care 10 sunt pe scaune. Este echipat cu toate sistemele de confort și de supraveghere a pasagerilor, sistem de climatizare, sistem de încălzire, facilități pentru accesul persoanelor cu dizabilități, sistem de îngenunchere pe ambele părți pentru acces mai ușor. Autobuzul are o autonomie de funcționare de minimum 10 ore de funcționare continuă cu toate sistemele funcționale la capacitate maximă”, a declarat un reprezentant al firmei.
Autobuzul are o garanție suplimentară care ajunge la 36 de luni, inclusiv la baterii.
4,4 milioane de lei pentru autobuzul electric
Valoarea acestui autobuz electric este de 4,4 milioane de lei, a mai arătat directorul aeroportului.
„Este un autobuz 100% electric, are și un preț destul de mare, 4,4 milioane de lei, dar, după cum vedem, vom face o economie în ce privește costul carburantului. Dacă acum, la un autobuz Cobus, costul este de circa 35 de lei pe oră, vom avea costul energiei electrice de doar 13 lei pe oră. Autobuzul are o autonomie de deplasare de aproximativ 240 de kilometri la o încărcare completă și are foarte multe facilități: display multifuncțional, soft de bord și dotări moderne, sistem de supraveghere video, sistem de frânare generativă, toate aceste facilități vor contribui la experiența pasagerului. Pe lângă avantajul legat de consumul de carburant, cel mai important în acest moment este că are zero emisii de carbon, care este scopul nostru final. Are o capacitate de transport mai mare decât autobuzele pe care le avem în prezent, accesibilitate facilă și confort sporit”, a mai declarat acesta.
Al doilea autobuz ajunge în jumătate de an
Un al doilea autobuz electric pentru transportul la avioane ar urma să ajungă pe Aeroportul Cluj în circa șase luni.
„Am organizat deja o a doua licitație, care a fost câștigată de o altă firmă, și în 6-8 luni va sosi al doilea autobuz și dorim să continuăm, astfel încât, treptat, să schimbăm întreaga flotă de autobuze”, a mai arătat David Ciceo.
Un bărbat de 42 de ani a fost reținut, miercuri, de polițiștii clujeni pentru trafic de droguri. Acesta a fost arestat preventiv pentru 30 de zile.
„Polițiștii Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate Cluj-Napoca, împreună cu procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Serviciul Teritorial Cluj, au documentat activitatea infracțională a unei persoane, de 42 de ani, cercetată pentru trafic de droguri de mare risc, efectuarea de operațiuni cu produse știind că acestea sunt susceptibile de a avea efecte psihoactive, fără autorizație eliberată în condițiile legii și deținere de droguri de mare risc, pentru consum propriu, fără drept.
VIDEO FOTO. Bărbat de 42 de ani, reținut de polițiștii clujeni pentru TRAFIC de droguri
Probatoriul administrat a relevat că, în perioada 2022 – 2024, persoana cercetată ar fi procurat, manipulat și distribuit substanțe susceptibile de a produce efecte psihoactive (2MMC și 4 MMC) către consumatori, inclusiv minori, din județul Cluj și ar fi deținut, pentru consum propriu, fără drept, o cantitate de substanță cristalină formată din 3-CMC și 4-MMC (droguri de mare risc).
De asemenea, în intervalul iulie – decembrie 2024, ar fi deținut și comercializat droguri de mare risc sub formă de substanță cristalină (3-CMC), iar pe parcursul perchezițiilor (corporală și domiciliară) efectuate, au fost descoperite și ridicate peste 100 de grame de drog de mare risc și substanță psihoactivă (mefedronă și 2MMC), obiecte purtând urme de substanță, precum și alte mijloace de probă.
La data de 18 decembrie 2024, procurorii D.I.I.C.OT. – Serviciul Teritorial Cluj au dispus reținerea persoanei cercetate, pentru 24 de ore, iar astăzi, 19 decembrie, judecătorul de drepturi și libertăți din cadrul Tribunalului Cluj a dispus arestarea preventivă a acesteia, pentru 30 de zile.
Acțiunea a beneficiat de suportul specialiștilor Serviciului Criminalistic din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Cluj, jandarmilor Grupării Mobile de Jandarmi Cluj și lucrătorilor Direcției Regionale Vamale Cluj.
Precizăm că pe întreg parcursul procesului penal, persoanele cercetate beneficiază de drepturile și garanțiile procesuale prevăzute de Codul de procedură penală, precum și de prezumția de nevinovăție~, a comunicat IPJ Cluj.
ADMINISTRAȚIE
Stațiile de încărcare electrice din Parkingul Mogoșoaia, nefuncționale de o lună: „Luați măsuri, aplicați amenzi!”
În Parkingul Mogoșoaia din Cluj-Napoca, stațiile de încărcare electrică de tip 2 sunt complet nefuncționale de mai bine de o lună. Un clujean cere Primăriei să ia măsuri.
Un clujean reclamă pe platforma MyCluj de sesizări a primăriei că stațiile de încărcare din Parkingul Mogoșoaia sunt nefuncționale de o lună, iar administrația locală nu face nimic pentru a rezolva situția. El solicită primăriei să aplice măsuri drastice împotriva firmei responsabile de mentenanță.
„Stațiile de type 2 de la Parking Mogosoaia nu merg de fix o lună! Am mai făcut 2 sesizări în luna noiembrie. Am mai sunat la nr. 1003 la primărie și colegii dumneavoastră mi-au spus că au trimis solicitare firmei care se ocupă de stațiile respective. Nu vă supărați, a trecut o lună de atunci!!!!!!! Chiar nu se poate lua nicio măsură împotriva așa-zisei firme care trebuie să se ocupe de aceste statții? Zeci de oameni depind de stațiile respective și sunt în continuare inutilizabile. Întelegeam dacă problema se remedia în câteva zile/săptămâni, dar a trecut o lună de la prima sesizare!! Vă rog faceți ceva cu firma respectivă!! Luați măsuri, aplicați penalizări, amenzi, etc, dar nu se poate să nu remedieze situația într-o lună de zile
Reclamația, postată pe 18 decembrie, figurează pe platforma MyCluj ca fiind „în lucru”. Între timp, șoferii de vehicule electrice sunt forțați să găsească soluții alternative pentru încărcarea mașinilor.
ADMINISTRAȚIE
Noi reglementări de circulație pe Bd. Nicolae Titulescu, strada Arieșului și strada Aurel Suciu din Cluj-Napoca
Noi reglementări de circulație intră astăzi în vigoare pe Bulevardul Nicolae Titulescu, strada Arieșului și strada Aurel Suciu din catierul Gheorgheni, anunță Primăria Cluj-Napoca.
Primăria municipiului Cluj-Napoca anunță faptul că, începând cu data de 19.12.2024 se vor implementa în teren reglementările aprobate în Comisia operativă de circulație prin care:
- Se va interzice virajul la stânga de pe B-dul Nicolae Titulescu pe str. Arieșului, pentru sensul de mers spre centru;
- Se va interzice virajul la stânga de pe B-dul Nicolae Titulescu (nr. 24) pe str. Aurel Suciu.
- Noile reglementări de circulație vor fi implementate în teren prin indicatoare rutiere și separatori de sensuri de circulație pe axul Bd. Nicolae Titulescu.
„Rugăm participanții la trafic să respecte noile reglementări”, a transmis Primăria Cluj-Napoca.