EVENIMENT
Cât de bună e apa de la robinet la Cluj? Ce spun reprezentanții de la vârful Companiei de Apă Someș
Este bună de băut apa de la robinet la Cluj? E mai bună, calitativ, în Mănăștur, Grigorescu ori în Gruia sau, din contră, în Centru, Mărăști, Gheorgheni? În ce cartier e apa cea mai bună?
De ce e ruginie apa după două-trei zile de repaus? Putem avea încredere în rezultatele analizelor de laborator care dau indicatori foarte buni pentru apa de la robinet?
cluj24.ro a dorit să afle răspunsurile la aceste întrebări – și nu numai -, iar pentru asta a dialogat cu Victor Lucian Croitoru, directorul de Relații Publice din cadrul Companiei de Apă Someș S.A.
Victor Lucian Croitoru, directorul Relații Publice din cadrul Companiei de Apă Someș S.A.
cluj24.ro: Este bună de băut apa de la robinet la Cluj?
Victor Lucian Croitoru: E o apă foarte bună. Și n-o spun doar eu, ca reprezentant al Companiei, ci sunt studii independente care arată asta.
Sunt destul de multe reclamații din partea clujenilor, conform cărora sunt diferențe privind calitatea apei în cartierele Clujului. Că în Mănăștur e mai bună decât în Mărăști ori în Someșeni sau că în Zorilor apa are un gust ciudat. Cum comentați?
Toți consumatorii Companiei de Apă Someș, de la intrarea în Cluj-Napoca până dincolo de Dej, primesc aceeaşi apă. Însă gustul este subiectiv şi pot exista diferenţe de percepţie privind apa potabilă distribuită de noi.
Pe de altă parte, rețeaua de distribuție a apei potabile din municipiul Cluj-Napoca este de tip inelar. Asta înseamnă că apa din cele șase zone din oraș este aceeași pentru fiecare consumator.
Și-atunci de unde vin nemulțumirile oamenilor referitoare la calitatea apei de la robinet?
Revenind la întrebare, în majoritatea timpului, consumatorul are aceeași apă, indiferent de cartier. Totuși, sunt situații, foarte puține și de scurtă durată, cauzate de lucrările de mentenanță de la Lacul Tarnița.
Acestea durează cam două-trei ore, iar în perioada asta putem alimenta cu apă din sursa subterană de la Florești.
Ei, de aici vine diferența de gust, pentru că apa din Lacul Tarnița, provenită dintr-o sursă de munte, nu este mineralizată, pe când cea din sursa Florești este foarte mineralizată.
Și e mai bună apa mineralizată provenită din sursa Florești?
Nu spun că e mai bună, ci că are e un gust diferit. Dar gustul e subiectiv. Și mai trebuie luată în calcul și vechimea rețelelor de incintă sau a rețelelor interioare ale imobilelor care poate influența gustul apei.
Noi, din punctul de vedere al respectării parametrilor, n-am avut în istoric depășiri pe care Directiva Europeană a apei potabile le cere.
Sunt reclamații din partea clujenilor cu un numitor comun: de ce e ruginie apa după două-trei zile de repaus?
Sau, la fel, după ce revin acasă dintr-un concediu. Cum explicați această situație?
Sunt două situații. Prima: după o avarie, angajații Companiei trebuie să spele țevile cu apa de la hidrant din rețelele publice pe care s-a intervenit.
E posibil ca o minimă turbiditate (tulburare) a apei să rămână imediat după intervenție, fără ca parametrii de calitate, respectiv de potabilitate sa fie influențați, iar câteva ore acest lucru antrenează particulele de rugină din interiorul conductelor.
A doua: vechimea rețelelor de incintă sau a rețelelor interioare ale imobilelor. Până acum, Compania de Apă Someș a atras, în total, în jur de 630 de milioane de euro pentru refacerea sau modernizarea rețelelor de apă și de canalizare în județele Cluj și Sălaj.
Din 1997, n-au fost trei sau patru ani în care Compania să nu facă investiții în infrastructură. Însă din păcate, apa de bună calitate ajunsă la intrare în bloc poate suferi modificări de gust din cauza vechimii rețelelor din clădire.
Ce spuneți dumneavoastră este că distribuiți apă de bună calitate, însă ea suferă modificări din cauza instalațiilor deteriorate sau chiar ruginite din blocuri. Așa e?
Da. Rețelele din unele blocuri din Cluj sunt foarte degradate. Mai ales în cazul imobilelor construite în anii ’70 – ’80. Chiar la mine în bloc instalația interioară este în situația asta.
Însă toate investițiile de modernizare a infrastructurii publice de alimentare cu apă realizate de Compania de Apă Someș devin inutile dacă nu se găsesc modalități de modernizare a rețelelor de incintă sau a rețelelor interioare din condominii și blocuri.
Și cum s-ar putea realiza asta?
Noi am încercat printr-un proiect legislativ cu câțiva ani în urmă, când am luat legătura cu mai mulți deputați și senatori de Cluj.
Inițiativa noastră a fost următoarea: asociațiile de proprietari să fie susținute financiar, printr–un act normativ, pentru modernizarea acestor rețele. Că din bani europeni nu se poate face asta. Din păcate, inițiativa noastră n-a avut succes.
Putem avea încredere în rezultatele analizelor de laborator care dau indicatori foarte buni pentru apa de la robinet? Nu se pot falsifica?
Nici vorbă să fie falsificate. Nimeni nu-și asumă așa ceva! De altfel, Direcția de Sănătate Publică face monitorizare de audit și verifică și rezultatele noastre.
Încă o dată: exclus să fie falsificate! Iar buletinul este postat zilnic pe pagina noastră de web casomes.ro.
La final, spuneți-ne ce ar trebui să știe consumatorul și să nu arunce în chiuvetă sau în vasul de toaletă?
Compania de Apă Someș a derulat, și o face în continuare, o campanie de informare a consumatorilor intitulată: „Toaleta și chiuveta nu sunt tomberoane”.
Mesajul e următorul: nu trebuie să aruncați solvenți, carburanți, substanțe chimice, șervețele și ștergare de hârtie greu degradabile în apă, prezervative, scutece și lenjerie.
Nu se aruncă uleiuri, grăsimi și mâncăruri, mucuri, medicamente, seringi și bandaje, păr și materiale de igienă femei, pet-uri.
Aceste materiale și substanțe vor duce la refularea canalizării și vor polua mediul înconjurător. Și, până la urmă, tot noi, consumatorii finali, vom avea de suferit!
Un ghid practic care vorbește despre această campanie poate fi consultat AICI.
Dacă ai nelămuriri referitoare la relația contractuală dintre consumator și Companie, dar ai nevoie și de alte sfaturi, poți accesa GHIDUL CLIENTULUI și vei afla toate informațiile.
Compania deservește două județe cu 750.000 de consumatori
Compania de Apă SOMEȘ S.A. deservește opt municipii și orașe din județele Cluj și Sălaj (Cluj-Napoca, Huedin, Gherla și Dej, respectiv Zalău, Șimleu Silvaniei, Cehu Silvaniei și Jibou) și 281 localități rurale din județele Cluj, Sălaj și Mureș.
În total, Compania deservește aproximativ 750.000 de consumatori din cele două județe, din care în jur de 550.000 sunt din județul Cluj.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






