EVENIMENT
Cargoul care aduce ”cârtițele” pentru metroul Clujului din China ajunge în Sri Lanka. Cu ce viteză se deplasează
Cargoul Tian Qi, care navighează sub pavilion chinezesc, este cel care transportă cele două ”cârtițe”, TBM-urile vopsite în culorile tricolorului României. Nava a plecat în 5 noiembrie din portul Taicang din China. iar duminică dimineață, după 12 zile, se află în apropiere de Sri Lanka.
Tian Qi are o lungime de 190 de m și se deplasează cu o viteză medie de 12,8 noduri (23,7 km/h).
Nava, care cântărește cu tot cu marfă aproape 38.000 de tone, a fost construită în anul 2016 pe șantierul naval din Guangzhou (China) de firma Huangpu și aparține companiei Cosco.
Potrivit estimărilor, cargoul ar trebui să ajungă luni sau marți în portul Galle din Sri Lanka, iar dacă vine spre România prin Canalul Suez, ar trebui să ajungă în portul Constanța în termen de două săptămâni, deci undeva la începutul lunii decembrie, având de străbătut o distanță de 4500 de mile marine.
De la Constanța, ”cârtițele” vor fi aduse pe cale terestră la Cluj-Napoca în cadrul unui transport agabaritic, după care va urma asamblarea și pregătirea pentru a intra și săpa în subteran în zona Florești.
Clujenii interesați pot urmări traseul cargoului Tian Qi în timp real AICI.
Provocări în subteran pentru ”cârtița” de 6,35 m diametru
Echipamentele de forat tunelurile de metrou sunt complexe, iar constructorii chinezi de la fabrica CRCHI din orașul Changsha au trebuit să rezolve o serie de provocări pe baza specificațiilor trimise, legate de solul existent în Florești și Cluj-Napoca.
Astfel, în timpul proiectului, primul TBM va trebuie să foreze un tunel cu un singur tub de 5,6 km, trecând prin condiții geologice complexe, cum ar fi nisip, pietriș, sare și cinci zone de falie. De asemenea, mașinăria va trebui să sape în mod continuu prin sol lipicios și să se întoarcă pe o rază mică de 175 m.
”Pentru a aborda aceste provocări, inclusiv riscul de blocare cu argilă a capului de tăiere, echipa de cercetare și dezvoltare a CRCHI a inclus un cap de tăiat compozit cu patru brațe, cu deschidere mare, sisteme multiple de condiționare a solului, îmbunătățirea avansată a solului prin forarea și chituirea cu sonde și un sistem de articulare activ, pentru a se asigura că performanța TBM îndeplinește cerințele proiectului”, au precizat reprezentanții firmei constructoare din China.
TBM-ul va excava un tunel cu diametrul interior de 5,50 m, iar lucrând în condiţii similare tipului de sol de la Cluj-Napoca, se estimează un progres de 10-20 m/ zi, în funcţie de condiţiile solului.
Întrebări care așteaptă răspuns
Faptul că cele două TBM sunt pe drum și vor ajunge la Cluj-Napoca este, de departe, cea mai ușoară fază de început a proiectului, fiind vorba doar de partea de transport, ceea ce nu ar trebui să ridice dificultăți tehnice majore.
Dar, ulterior, odată aduse la Florești, începe partea complexă și anume asamblarea, coborârea la 10- 20 de metri și începerea forării tunelurilor, un astfel de tunel de metrou fiind circular, având un diametru de excavare de 6,40 m și un diametru interior de 5,50 m.
Astfel, se ridică o serie de întrebări la care antreprenorul general, firma turcă Gulermak și Primăria Cluj-Napoca, beneficiarul lucrării, ar trebui să înceapă să ofere răspunsuri.
- echipajul unui astfel de TBM este compus din circa 20 de persoane, care vor lucra non-stop în subteran și la suprafață. ”Cârtițele” vin cu specialiști chinezi sau cine vor fi cei care vor mânui ”cârtița” în subteran, mai ales că asamblarea la fața locului este estimată la aproximativ 3 luni?
- un astfel de TMB cântărește 300 de tone și va trebui coborât într-o groapă specială de unde să înceapă forarea tunelurilori. S-au contractat acele macarale gigant capabile să coboare TBM-urile?
- odată cu TBM se aduc și piese de schimb, în caz că se întâmplă ceva?
- în urma săpăturii la un tunel rezultă material excavat, un mix de noroi, care va trebui transportat cu camioanele. S-au contractat camioanele pentru transport și unde se va depozita acest material care însumează milioane de mc?
Ținând cont de graficul estimativ, de faptul că cele 2 TMB-uri ajung la începutul lunii decembrie și de durata asamblării lor la fața locului, lucrările efective de forare a tunelurilor ar trebui să înceapă undeva în martie – aprilie 2025.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






