ADMINISTRAȚIE
Boc și Tișe, somați de un deputat AUR să facă reuniune de urgență pentru metrou: S-au cheltuit peste 200 de milioane de euro
Deputatul AUR, Ioana Ramona Bruynseels, solicită o reuniune de urgență la Cluj pe tema metroului.
Cererea se adresează primarului Emil Boc și președintelui Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, care, spune deputatul AUR, trebuie să consulte „actorii sociali clujeni“ cu privire la direcția de urmat, inclusiv oprirea lucrărilor.
Bruynseels: Pentru metrou s-au cheltuit peste 200 de milioane de euro din banii clujenilor
„Nu putem continua să cheltuim fără garanții pentru cetățeni”, spune deputatul AUR, Ioana Ramona Bruynseels, care solicită această reuniune.
Potrivit acesteia, este esențial să se știe care sunt prioritățile clujenilor.
„Dacă chiar am avea 2,5 miliarde de euro din banii românilor, pe ce și-ar dori clujenii să îi cheltuim? O întrebare care ar fi trebuit pusă de primarul Emil Boc și de echipa sa încă de când au venit cu ideea metroului clujean. Sau, măcar, înainte să fi plătit unei firme turcești peste 200 de milioane de euro, nu?!?”
Clujul are nevoie de soluții reale pentru mobilitate, dar întrebarea esențială rămâne aceeași: care ne sunt prioritățile?”, spune Ioana Ramona Bruynseels.
„Metroul, proiect ‘grandios’, dar extrem de greu de realizat”
Deputata AUR spune că, în timp ce județele din jurul Clujului și-au construit centuri rutiere, aici traficul a devenit un „dezastru zilnic”.
„Și nu pentru că nu ar exista soluții, ci pentru că o centură – un ‘must-have’ pentru un oraș de talia Clujului – a fost ignorată în favoarea unui proiect ‘grandios’, dar extrem de greu de realizat.
Metroul Clujului, un proiect evaluat la 2,2 miliarde de euro (plus TVA), cu 19 stații și 21 km de linie în 8 ani, a fost semnat în septembrie 2023 cu firme din Turcia, Franța și România.
La momentul semnării, PNRR acoperea 300,3 milioane de euro – o sumă care nici măcar nu acoperea TVA-ul.
Restul finanțării venea din: 2,03 miliarde de euro contribuție națională și 429 de milioane de euro TVA. Primăria Cluj-Napoca urma să contribuie cu aproximativ 10 milioane de euro. Însă, între timp, finanțările PNRR s-au pierdut din cauza greșelilor și a birocrației, iar acum proiectul depinde aproape exclusiv de banii din bugetul național – un buget aflat deja într-o ‘gaură neagră’ – și de banii clujenilor”, spune Ioana Ramona Bruynseels.
Mai poate fi făcut metroul?
Ioana Ramona Bruynseels se întreabă dacă metroul mai este un proiect ce poate fi implementat.
„E firesc să ne întrebăm acest lucru. Mai trebuie să cheltuim pe el? Bună întrebare. Cine, însă, e în măsură să ne răspundă?!? Clujenii, aș zice eu, dar trebuie ca autoritățile să își dorească să îi asculte”, a spus deputatul AUR.
Aceasta arată că, în mai puțin de un an, s-au plătit deja sume uriașe către constructori:
- 19 ianuarie 2024: 34.426.036,74 lei și 181.189.667,04 lei;
- 13 iunie 2024: 1.914.511,13 lei, 7.476.019,64 lei și o garanție de 1.300.177,34 lei;
- 23 iulie 2024: 3.045.328,69 lei, 11.891.775,88 lei și o garanție de 2.068.134,93 lei;
- 2 septembrie 2024: 137.704.146,95 lei și 724.758.668,17 lei către constructorul turc.
„În total, peste 200 de milioane de euro din banii clujenilor au fost deja cheltuiți pentru un proiect a cărui finalizare este tot mai incertă, din moment ce finanțările europene au fost pierdute și nu există claritate asupra resurselor financiare viitoare”, arată Ioana Ramona Bruynseels.
Clujenii trebuie să decidă
„Dacă am avea 2,5 miliarde de euro, pe ce și-ar dori clujenii să îi cheltuim?
- Pe proiectul metroului clujean?
- Pe prioritizarea centurii Clujului, o soluție mai ieftină, rapidă și eficientă, care ar reduce imediat aglomerația și, totodată, pe alte priorități precum locuințe accesibile, spitale, școli, crearea de locuri de muncă, facilități sportive etc.?
- Sau poate chiar pe autostrăzi, pentru a lega Clujul de București și de alte puncte strategice, ceea ce ar aduce beneficii reale tuturor?”, spune deputatul AUR.
Centura ocolitoare, spune Ioana Ramona Bruynseels, este soluția folosită în toate marile orașe europene înainte de a trece la soluții subterane complexe.
„La noi însă, s-a ales altfel. Fără logică și fără respect pentru banii românilor, spun mulți – mai ales că metroul nu rezolvă tranzitul de mare volum din jurul orașului, așa cum ar fi făcut o centură.
Pentru traficul actual al Clujului, centura ar fi fost soluția imediată, logică și necesară. Un metrou poate fi gândit ca o soluție pe termen lung, dar numai după ce infrastructura rutieră de bază (centuri + legături rapide cu autostrăzile) este complet funcțională. Așa zic specialiștii.
Dacă ar fi existat RESPECT, un referendum local ar fi trebuit organizat înainte ca Primăria să angajeze plăți uriașe. Banii orașului sunt ai comunității, nu ai administrației. Consultarea publică și deciziile responsabile ar fi demonstrat interes pentru ceea ce vor oamenii. Poate că visul metroului sună bine pe hârtie, dar Clujul are nevoie, în primul rând, de soluții realiste, etapizate și fezabile”, a mai arătat Ioana Ramona Bruynseels, care spune că, pentru a ști care sunt acestea, este nevoie ca autoritățile să se întoarcă la specialiști și la comunitate.
„Suntem într-un punct critic”
Ioana Ramona Bruynseels spune că este nevoie să se decidă, inclusiv oprirea lucrărilor.
„Deciziile nu sunt deloc ușoare în această fază: ori apare o soluție salvatoare, miraculoasă, ori suntem într-un punct critic în care trebuie să decidem oprirea lucrărilor – fie suspendare pentru câțiva ani buni, până apare o oportunitate de finanțare, fie oprire definitivă.
Așadar, oameni buni, cer primarului Boc și președintelui Tișe reuniune urgentă!
Le cer în mod deschis și oficial domnului primar al Clujului și, totodată, domnului președinte al Consiliului Județean: să reunească de urgență toți reprezentanții actorilor sociali clujeni pentru o informare corectă și pentru consultare asupra direcției de urmat în ceea ce privește proiectul metroului. Nu se poate să continuăm, în neștiință, să cheltuim fără garanții că vor exista și beneficii pentru cetățeni.
Vorbim de banii noștri, ai tuturor. În Cluj e nevoie de centură, de spitale, școli și grădinițe. E nevoie de locuințe la prețuri normale pentru familiile tinere, de fluidizarea traficului și de oportunități pentru cei mulți. Mediul de afaceri, mediul academic, societatea civilă, per ansamblu, trebuie să aibă un cuvânt de spus. Ideea referendumului local, la rândul său, nu trebuie abandonată! Clujeni, ne dăm mâna?”, încheie deputatul AUR, Ioana Ramona Bruynseels.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






