Connect with us

EVENIMENT

Avocat clujean: Despre posibila obligare la efectuarea serviciului militar în România

Publicat


militari, 1 decembrie

În contextul diferitelor evenimente curente, interne și/sau internaționale, un subiect precum cel ce privește posibilitatea prin care efectuarea serviciului militar în România devine obligatorie poate prezenta interes. De altfel, un subiect precum acesta vine cu scopul de a preveni o probabilă dezinformare.

În cele ce urmează, cu scop strict informativ, vor fi prezentate dispozițiile legale în vigoare care circumstanțiază subiectul efectuării serviciului militar în România.

Pot fi românii obligați să execute serviciul militar?

E notoriu faptul că în prezent serviciul militar poate fi efectuat pe baza de voluntariat, adică, armata nu mai e obligatorie. Acest aspect rezultă din Legea nr. 395/2005 privind suspendarea pe timp de pace a serviciului militar obligatoriu și trecerea la serviciul militar pe bază de voluntariat. Astfel, s-a dispus în sensul în care începând cu data de 1 ianuarie 2007, executarea serviciului obligatoriu, în calitate de militar în termen și militar cu termen redus, se suspendă. Totuși, cetățenii români, bărbați și femei, care îndeplinesc condițiile prevăzute de legislația în vigoare, pot efectua, pe bază de voluntariat, orice formă a serviciului militar, fără discriminare.

„Pe de altă parte însă, aceeași Lege 395/2005, în articolul 3, dispune că pe durata stării de război, a stării de mobilizare, precum și pe timpul stării de asediu, executarea serviciului militar devine obligatorie, în condițiile legii. Aceasta înseamnă că în cazul declarării stării de război sau stării de mobilizare, ori în ipoteza instituirii stării de asediu, „armata redevine obligatorie”.” afirmă Cătălin Pop, Avocat Iordăchescu & Asociații.

Cine declară sau instituie starea de război, mobilizare sau asediu?

Constituția României ne spune în articolul 65 alineatul (2) că Parlamentul, Camera Deputaților și Senatul în ședință comună, e cel care poate declara mobilizarea totală sau parțială precum și starea de război. Totodată, articolul 93 din Constituția României arată că Președintele României e cel care instituie starea de asediu și starea de urgență. După cum s-a văzut recent, în temeiul acestui articol al Constituției României, Președintele României a declarat starea de urgență în raport de situația pandemică generată de Covid-19.

Despre starea de război, mobilizare, asediu

Constituția României, în ceea ce privește starea de război, starea de mobilizare și starea de asediu se completează practic cu Legea nr. 355 din 20.11.2009 privind regimul stării de mobilizare parțială sau totală a forțelor armate și al stării de război și cu Ordonanța de Urgență nr. 1 din 21.01.1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență. Din aceste dispoziții normative aflăm detaliile privind cele 3 ipoteze de interes, în special procedurile de urmat în ceea ce privește fiecare stare declarată sau instituită.

Cine nu poate fi obligat să execute serviciul militar în caz de stare de mobilizare, război sau asediu?

Legea nr. 446/2006 privind pregătirea populației pentru apărare arată că cetățenii încorporabili, în sensul prezentei legi, sunt considerați cetățenii români, bărbați, cu vârste cuprinse între 20 și 35 de ani, care îndeplinesc criteriile pentru a executa serviciul militar, iar femeile pot îndeplini, la cerere, oricare dintre formele serviciului militar.

„Regula de mai sus însă are și excepții, în sensul în care Legea nr. 446/2006 arată categoriile de persoane care sunt scoase din rândul cetățenilor încorporabili. Astfel, cei care nu îndeplinesc serviciul militar sunt: „cei clasați inapți pentru serviciul militar, cu scoatere din evidență, conform baremului medical; personalul hirotonit sau ordinat care aparține cultelor religioase recunoscute de lege, personalul consacrat oficial ca deservent al unui asemenea cult, precum și călugării care au o vechime în mănăstire de cel puțin 2 ani; persoanele condamnate la pedepse privative de libertate, pe timpul executării pedepsei, precum și cele arestate preventiv sau trimise în judecata până la data rămânerii definitive a hotărârii prin care s-a soluționat cauza penală”, precum și cei care, în general vorbind, dar cu respectarea unor anumite condiții, au persoane în întreținere.” continuă Av. Cătălin Pop.

Un aspect interesant de remarcat este dat de articolul 4 al Legii 446/2006 care prevede că „cetățenii care, din motive religioase sau de conștiință, refuză sa îndeplinească serviciul militar sub arme execută serviciul alternativ”. În acest caz nu am vorbi de o neîndeplinire a serviciului militar, ci doar despre faptul că, practic, cel încorporat poate refuza să poarte armă.

Despre procedura încorporării

Legea 446/2006 detaliază procedura prin care cetățeanul român este încorporat, această procedură implicând medicul de familie, istoricul medical, comisia locală de încorporare, etc.

De scos în evidență în acest context este faptul că deși vorbim de o procedură legată de serviciul militar, mijloacele de apărare a drepturilor există în mod clar. Astfel, deciziile comisiilor locale se pot contesta la comisia județeană de încorporare. În orice caz, „dacă recruții consideră că au fost lezați într-un drept sau interes legitim, după epuizarea căilor de atac, se pot adresa instanțelor competente.” Deci orice cetățean se poate adresa în final instanțelor de judecată, în fața unui judecător care o să rezolve acțiunea promovată de acesta, orice cetățean își poate apăra în mod concret drepturile.

Despre sancțiuni în caz de refuz al încorporării

Nu e necunoscut faptul că în cazul încălcării unei obligații stabilite de lege există și sancțiuni. În materia încorporării, există sancțiuni contravenționale, care pot consta în amenzi care pot varia între 500 și 8.000 lei (raportându-ne la valoarea salariului minim brut pe economie), conform Legii 446/2006. Pot exista și sancțiuni penale, Codul penal sancționând infracțiunile de sustragere de la serviciul militar sau de la luarea în evidență militară sau neprezentarea la încorporare sau concentrare. Totuși, cu privire la aceste infracțiuni, trebuie îndeplinite anumite condiții strict prevăzute de Codul penal.

Concluzii

Toate aceste aspecte arătate mai sus trebuie conștientizate cu titlu de informare deoarece, cel puțin din perspectiva serviciului militar, există extrem de multe variabile care depind atât de circumstanțele internaționale, cât și de cele interne. Trebuie avut în vedere și că Parlamentul, cu numărul corespunzător de voturi poate modifica dispozițiile legale prezentate (cu excepția Constituției, a cărei modificare ar necesita o revizuire a acesteia).

„Există multe incertitudini. În orice caz, ce nu trebuie uitat este faptul că mereu există mijloace prin care drepturile românilor să fie protejate, înrolarea fiind de asemenea un subiect privitor la care în eventualitatea unui conflict, se poate ajunge în final în fața unui judecător.” încheie Av. Cătălin Pop.

Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

LIVE VIDEO. Emil Boc își depune candidatura pentru Primăria Cluj-Napoca. Surpriza din lista candidaților pentru Consiliul Local

Publicat

De

Emil Boc, depunere candidatură Primăria Cluj-Napoca

Emil Boc își depune, luni, oficial, candidatura pentru un nou mandat de primar al municipiului Cluj-Napoca la Biroul Electoral Municipal (BEM) pentru alegerile locale din 9 iunie. 

De asemenea, se depune și lista de candidați liberali pentru Consiliul Local Cluj-Napoca, deschisă de actualul viceprimar Dan Tarcea, care este și președintele PNL Cluj-Napoca.

Emil Boc și-a depus candidatura pentru Primăria Cluj-Napoca

Emil Boc și-a depus candidatura la Primăria Cluj-Napoca, avându-i alături pe colegii liberali.

„Mi-am depus candidatura pentru funcția de primar al municipiului Cluj-Napoca și, în egală măsură, am depus lista de consilieri locali…

La Cluj reușim împreună și vom reuși împreună. Împreună cu toți clujenii de bine, cu echipa PNL. Astazi Clujul este un oraș de referință în Uniunea Europeană și cu cea mai bună calitate a vieții din România.

Știm foarte bine că Partidul Național Liberal a fost și rămâne un partid al construcției”, a declarat Emil Boc, după depunerea candidaturii.

Emil Boc a mai precizat că obiectivul pe care îl are, alături de Alin Tișe, ca președinte al CJ Cluj, este o viață de calitate la Cluj-Napoca și Zona Metropolitană extinsă.

„Este un moment important pentru continuarea proiectelor începute la Cluj. Azi, dacă vrei să vorbești de o administrație performantă la Bruxelles, Clujul este dat ca exemplu”, a declarat președintele PNL, Daniel Buda.

Acesta a mai precizat că la Cluj sunt absobrite mai multe fonduri europene decâ au reușit să absoarbă Cipru și Malta la un loc.

„Nu întâmplător suntem în toate topurile legate de calitatea vieții în Uniunea Europeană”, a mai spus Daniel Buda.

Lista PNL pentru Consiliul Local Cluj-Napoca

1.Tarcea Dan Stefan

2.Gliga Florin

3.Florian Ovidiu

4.Pop Loredana

5.Moldovan Ionut -Daniel

6.Petrus Flavia

7.Visan Ovidiu Vasile

8.Constantea Radu

9.Ursu Cristian Corneliu

10.Chira Beniamin Marius

11.Vaida Ovidiu

12.Irimie Andrei

13.Rad Vasile

14.Corb Samir

15.Chiș Diana

16.Bratu Petrut

17.Cocan Valentina Varvara

18.Bradea Andrei

19.Varga Calina

20.Romică Toader

21.Podar Tudor

22.Stângaciu Anca

23.Marcu Valtăr

24.Tibre Vasile Ioan

25.Florea Zoita

26.Gheorghiu Felicia

27.Vîrva Gabriel

28.Steopan Florin

29.Huluban Adina

30.Răchită Alexandru

31.Suciu Dina

32.Pop Dan

33.Sipoș Marian Emanuel

Surpriza de pe listă, locul 9, eligibil, este dr. Cristian Ursu, medicul șef al UPU – SMURD la Spitalul Clinic Județean de Urgență Cluj-Napoca.

Consiliul Local Cluj-Napoca are în componență 27 de membri. În urma alegerilor din 2020, PNL a avut 16 aleși locai.

Citește mai departe

EVENIMENT

LIVE VIDEO. Alin Tișe, candidat oficial la șefia Consiliului Județean Cluj. Lista PNL pentru CJ

Publicat

De

Alin Tișe și-a depus candidatura la Consiliul Județean

Actualul președinte al Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, își depune, luni dimineață, dosarul de candidat pentru funcția de președinte al CJ Cluj din partea PNL la Biroul Electoral Județean (BEJ) pentru alegerile locale din 9 iunie. 

Alin Tișe deschide și lista liberalilor pentru Consiliul Județean Cluj.

Alin Tișe, candidat oficial la șefia Consiliului Județean Cluj. Lista PNL pentru CJ

Liderii PNL Cluj au ajuns la Palatul Prefecturii în jurul orei 10.10.

Alături de Alin Tișe au fost și Emil Boc și președintele PNL Cluj, Daniel Buda.

Au fost depuse și 4 dosare pentru consilieri județeni. Toate cadidaturile vor fi verificate înainte de înregistrare.

„Este un angajament pe care îl facem în fața clujenilor, acela de a dezvolta acest județ și a aduce un plus de bine în viața fiecărui clujean”, a declarat Alin Tișe.

Acesta a mai precizat că parteneriatul cu primarul Emil Boc arată că județul Cluj este pe un trend ascendent.

„Administrația PNL a arătat în ultimii ani că se poate să ai performanță și să aduci investiții… Propunem clujenilor continuarea acestui angajament, în aceeași echipă…îm care Clujul să intre într-o nouă etapă de dezvoltare.

Ne dorim ca în viitor, Clujul să concureze cu tot ce înseamnă orice oraș din europa”, a mai spus Alin Tișe.

Alin Tișe și-a depus candidatura la Consiliul Județean

Acesta a vorbit despre proiecte mari, resepectiv dezvoltarea Aeroportului, centuri de ocolire și poli de creștere în fiecare minicipiu din județ.

„Am depășit acel ABC de dezvoltare. Așa cum am promis clujenilor în urmă cu 8 ani, astăzi găsim în fiecare comună drum, apă și canalizare. Echipa PNL propune o nouă etapă de dezvoltare, astfel încât să eliminăm cât mai mult decalajul dintre mediul rural și urban”, a mai spus Alin Tișe.

„Am depus o listă pentru consiliul județean și, desigur, candidatura pentru președintele Consiliului Județean. Venim în fața dumneavoastră cu o echipă de oameni performanți, care s-au validat de-a lungul timpului, facem administrație publică pentru Cluj de multă vreme…

Aici, la Cluj, am demonstrat că putem să facem o administrație performantă”, a spus și Daniel Buda, care a mai precizat că și în următorii 4 ani PNL va ști să facă administrație publică pentru binele cetățeanului.

Lista candidaților PNL pentru CJ Cluj

1. Tișe Alin
2. Haiduc Cristian
3. Stamatian Florin
4. Marc Marinela
5. Rațiu Radu
6. Forna Maria
7. Stănilă Ovidiu Sebastian
8. Morar Ignat
9. Sămărtean Iuliu
10. Moldovan George
11. Ciuta Cristian
12. Bashar Molhelm
13. Sima Georgiana
14. Țiriac Paul
15. Cojocaru Igor
16. Lupan Ștefan
17. Goia Radu Andrei
18. Sârcă Viorel
19. Roșianu Aurel
20. Dehenes Adela Corina
21. Cordiș Vlad Lucian
22. Fărăgău Paul Alexandru
23. Maxim Andrei
24. Ghior Ovidiu
25. Moldovan Cătălin
26. Pop Ligia Vasilica
27. Vârva Gabriel
28. Steopan Florin
29. Moldovan Gabriela
30. Ureche Solovăstru
31. Sfechiș Lidia
32. Moga Sebastian
33. Varga Petru
34. Șeica Răzvan George Horațiu
35. Artiudean Răzvan
36. Ciucaș Raul
37. Galben Lucreția Ioana
38. Bob Andrei
39. Bălașa Dana
40. Șurubaru Bogdan
41. Focșa Victor
42. Abrudan Rareș
43. Andras Sebastian
44. Câmpean Horațiu
45. Baciu Oleg

Consiliul Județean Cluj are, în total, 36 de consilieri. La alegerile din 2020, PNL a trimis în deliberativul județean un număr de 18 aleși.

 

Citește mai departe

EDUCATIE

Ce grad de DIFICULTATE ar trebui să aibe examenele de CAPACITATE și BACALAUREAT. Ce spune ministrul Deca

Publicat

examen

Ce grad de dificultate ar trebui să aibă exemenele de capacitate și bacalaureat? „Acestea nu sunt olimpiade. Cred că este greșit să ne referim la subiecte din punct de vedere al ușurinței sau al greutății”, a spus ministrul Educației, Ligia Deca. 

Aceasta a menționat că subiectele trebuie calibrate „din punct de vedere al programei de evaluare” și „din punct de vedere al perioadei parcurse de elevi”, potrivit Edupedu.ro.

Cât de grele ar trebui să fie examenele

„Cred că este greșit să ne referim la subiecte din punct de vedere al ușurinței sau al greutății. Examenele naționale nu sunt olimpiade.

Examenele naționale constată atingerea unor competențe înscrise în profilul absolventului.

Ele trebuie calibrate, trebuie calibrate din punct de vedere al programei de evaluare, din punct de vedere al, știu eu, perioadei parcurse de elevi. Ne trebuie subiecte calibrate pentru nivel mediu.

Acesta este nivelul vizat pentru atingerea competenței, dar care să ne poată permite și o departajare la vârf.

Și mă refer aici mai ales la Evaluarea Națională, care știm că este utilizată pentru repartizarea la liceu” a mai spus Deca.

ligia deca

Ce măsuri sunt luate în calcul

Ea a adăugat că scopul testului este tocmai să surprindă nivelul de competență, scrie Alba24.ro.

”Ne dorim să avem subiecte care să surprindă ceea ce elevii au acumulat. În niciun caz nu trebuie interpretată acea propoziție ca o indicație că subiectele vor fi mai grele sau mai ușoare.

În esență, Centrul Național de Evaluare proiectează subiecte în acord cu programa de evaluare și cu standardele pe care trebuie să le avem la absolvirea gimnaziului sau a liceului.

Orice altă speculație este de prisos. Indiferent de context, sistemul educațional trebuie să constate atingerea profilului absolventului.

Restul sunt, din punctul meu de vedere, discuții, știu eu, omenești, care se fac atunci când e vorba de un examen important pentru elevi, pentru familie, pentru școală”, a mai afirmat Ligia Deca.

Citește mai departe

EVENIMENT

UPDATE. Pietoni loviți de mașini în Cluj-Napoca. Un șofer era beat

Publicat

politia rutiera

Un pieton a fost lovit, luni dimineață, de un autoturism pe str. Frunzisului din Cluj-Napoca, la locul accidentului intervenind achipaje medicale. 

”Polițiștii Biroului Rutier au fost sesizați despre un accident de circulație produs pe strada Frunzișului din municipiul Cluj-Napoca

Din verificările preliminare s-a constatat că, un bărbat, de 39 de ani, din Cluj-Napoca, care se afla la volanul unui autoturism ar fi accidentat un pieton aflat în traversarea părții carosabile prin loc nepermis.

Pietonul, respectiv un bărbat de 48 de ani, din comuna Râșca, a necesitat îngrijiri medicale, ulterior fiind transportat la spital.

Atât conducătorul auto, cât și pietonul au fost testați cu aparatul etilotest, rezultatele fiind negative.

În cauză se efectuează cercetări sub aspectul infracțiunii de vătămare corporală din culpă”, au spus polițiștii.

Șofer beat

De asemenea, tot luni dimineață a fost înregistrat un alt accident rutier pe B-dul Muncii din Cluj-Napoca.

”Din cercetările efectuate la fața locului a rezultat că, un bărbat, de 58 de ani, din comuna Chinteni, care conducea un autoturism din direcția străzii Oașului, ar fi accidentat o femeie, de 43 de ani, din comuna Borșa, aflată în traversarea părții carosabile pe trecerea pentru pietoni.

În urma impactului a rezultat rănirea femeii”, arată Poliția Cluj.

Ambii au fost testați cu aparatul etilotest, iar conducătorului auto i-a rezultat o alcoolemie de 0,18 mg/l alcool pur în aerul expirat.

În continuare polițiștii efectuează cercetări sub aspectul infracțiunii de vătămare corporală din culpă.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax