Connect with us

ECONOMIE

Aurul, petrolul, grâul. Cu cine ţine coronavirusul

Publicat


Pandemia de coronavirus pune întreaga lume la încercare. Pune la încercare inclusiv mecanismele complicate ale economiei mondiale. Aurul şi petrolul sunt două “monede” în jurul cărora se cam învârte economia lumii. Dar, fără ele, cum spune prof. dr. Ioan Lumperdean, “mai treacă-meargă”. Însă, fără pâine…? Pâinea noastră cea de toate zilele… O incursiune în lumea celei de-a treia “monede” în jurul căreia se învârte lumea: grâul. Ghid pe “tarlaua” economiei mondiale, prof. dr. Ioan Lumperdean.

Grâul: un scenariu economic (re)confirmat? Predicții nedorite…

La începutul pandemiei am scris despre turbulențe economice care au cuprins în vâltoarea lor aurul, petrolul și grâul. Am analizat atunci, din perspectiva prezentului și trecutului economic ce se întâmpla pe piețele românești și internaționale. Inevitabil, am făcut și unele predicții, care din păcate s-au confirmat.

Astăzi constatăm că aurul și-a consolidat poziția de lider incontestabil în conservarea valorii, așa cum a făcut-o de-a lungul istoriei, în perioade critice, dar și de acalmie economică. Petrolul (țițeiul) rămâne în expectativă, cu ușoare tendințe de creștere față de perioada numită ”Marea Închidere”, iar grâul ne pune din nou pe gânduri de și despre cu pâinea noastră cea de toate zilele.

Aș fi dorit să nu am dreptate și să scriu despre ”marile vacanțe” și strălucirea soarelui de vară. Din păcate, prelungirea crizei epidemiologice globale și ”bâlbele” decidenților politici de pe toate meridianele au generat noi reacții ale pieței, care se reflectă și în prețul aurului, petrolului și grâului.

Pentru ”cel din urmă”, grâul, care trebuie să fie ”cel dintâi”, se mai adaugă și fenomenele naturale nefavorabile (ploi, furtuni, secetă excesivă, inundații), dar și alte motivații, mai mult sau mai puțin justificate. Am spus că trebuie să fie ”cel dintâi” pentru că existențialitatea noastră, de ieri, de azi și de mâine depinde de mâncare, iar grâul este  o cereală cu vechime multimilenară, care s-a răspândit și împământenit pe toate meridianele Globului, asigurând direct, indirect sau/și complementar resursele alimentare pentru oameni, păsări și animale sălbatice sau domestice.

Și așa cum se știe, grâul este materie primă pentru industria alimentară, textilă, chimică etc. Și cu toate acestea, atenția și neliniștea ”piețelor”, în realitate a oamenilor, este mai mare față de creșterea prețurilor la aur și  petrol.

Este dificil de explicat, uneori chiar imposibil, pentru oamenii care s-au născut și trăit în economiile dezvoltate și prospere, unde pâinea este un accesoriu… cotidian, după unii chiar banal!!! Nici media nu este prea interesată să transmită și să marșeze pe astfel de informații. Este mai cool să amintești ce se întâmplă cu aurul și cu petrolul decât cu grâul.

Psihologia economică, ca parte a psihologiei comportamentale, ne-a explicat atitudinile și manifestările oamenilor în și prin prisma provocărilor istoriei. Numai că memoria oamenilor este scurtă și se uită sau se neglijează realitatea de astăzi și de mâine. O să încerc eu reabilitarea grâului printr-o altă ierarhie.

Ce se întâmplă cu grâul?

În întreaga lume, siguranța și stabilitatea producțiilor agricole au fost agravate de actuala criză epideo-economică. Am spus agravate, pentru că de la revoluția industrială (secolele XVIII-XIX) Pământul a fost tot mai agresat de oameni, iar relația dintre natură și civilizația umană s-a modificat, cu consecințe nebănuite în economia agrară.

În țările dezvoltate, cu uriașe resurse umane  și financiare, în cercetare și învățământ, s-au elaborat și pus în aplicare programe cu grad ridicat de sustenabilitate prin care s-a realizat o relație prietenoasă cu mediul, care să asigure servicii performante, înalt productive și protectoare în agricultură. Chiar dacă nu s-a ajuns încă la optimul scontat, și nici nu se va ajunge vreodată -pentru că optimul este mai mult în capul teoreticienilor și analiștilor economici-, s-au făcut pași semnificativi spre concilierea dintre natură și economie, sub semnul eco-economiei.

De aproape o jumătate de secol, producțiile cerealiere, inclusiv cele de grâu, au fost ridicate, iar prețurile relativ scăzute. Problema surselor de hrană și siguranță alimentară se pare că a fost rezolvată pentru o parte semnificativă din populația Planetei. Atunci, de ce sunt îngrijorări în ceea ce privește producția și prețul cerealelor?

Răspunsurile sunt multe, de la cele ale ecologiștilor, până la cele ale demografilor, economiștilor, psihologilor, sociologilor și politologilor. Opiniile lor ar trebui să fundamenteze politicile agricole pe termen mediu și lung. Dar între a trebui și a implementa există multe ezitări, neimplicări și nereușite.

România, deși parte a Uniunii Europene, importă o cantitate semnificativă de alimente, iar criza actuală a modificat relațiile economice tradiționale. România este și un producător important, dar fără să asigure întregul necesar cerut de piața internă și de cea externă. Stabilitatea prețului este asigurată de stabilitatea producției, iar producția depinde de natură și îndeosebi de… natura disciplinată prin irigații, perdele forestiere de protecție, sisteme de rachete antigrindină, selecții biologice și multe altele.

La acestea se adaugă tergiversările legislative și instituționale privind resursele umane, regimul proprietății, arendării etc. Cum unele dintre acestea au fost mereu și mereu amânate, reportate sau numai parțial implementate, nu putem să ne așteptăm la producții record în viitorul apropiat sau mai îndepărtat!!! Nu este de mirare că ministrul Agriculturii vine cu știrea (4 august a.c.) îngrijorătoare: producția de grâu va fi cu 40% mai mică decât cea de anul trecut! Nu vor scăpa din acest vârtej și alte culturi: secară, orz, ovăz, rapiță, porumb, soia.

Și alte state din bazinul Mării Negre sunt sub incidența acestor fenomene pedo-climatice, dar grâul și alte produse agricole ne vor fi asigurate din rezervele strategice și probabil din importuri. Ministrul Agriculturii ne asigură că ”marii producători de grâu vor avea producții record”, iar ”preţul grâului şi implicit cel al pâinii nu ar trebui să crească”.

Cel puțin deocamdată și mai mult declarativ și teoretic, pentru că nu putem ști ce se va întâmpla în viitor. Oricum, după toate regulile pieței, există dezechilibre între cerere și ofertă, dezechilibre care inevitabil se vor repercuta în prețuri. O contracție a pieței cu 40%  față de anul trecut (deci cu aproape jumătate) nu poate să rămână fără influențe de la prețul de producție  până la cel de comercializare. Și aceasta datorită specificiăţii formării prețurilor agricole, aflate sub influența implacabilă a factorilor naturali.

Prăbușirea sau reducerea ofertei interne și efectele devastatoare asupra fermierilor și comercianților de cereale și derivate nu pot fi stăvilitecorijate decât prin politici intervenționiste și protecționiste. Rămâne să vedem ce se va întâmpla, deoarece producțiile neafectate sau parțial afectate trebuie gestionate cu chibzuință pentru însămânțare, morărit și panificație, furajare, industrie ușoară, chimică etc. Mai trebuie să ținem cont și de  firmele de import-export, care-și văd de ”treaba lor” într-o economie de piață. Până la urmă e chiar firesc, nu pentru o economie liberă ne luptăm de peste trei decenii? Nu este de loc ușor și ne pune pe gânduri afirmația ministrului Agriculturii: ”Sperăm să nu crească prețul pâinii…”  Deci, să sperăm!!! Oricum, ceea ce am afirmat în articolul nostru precedent rămâne valabil:  cu pâinea noastră cea de toate zilele nu este de glumit!!!

Fără aur și petrol (despre care o să vorbim într-un episod viitor) mai ”treacă-meargă”, dar fără pâine… Cred că trebuie să reflectăm cu toții, de la ”vlădică la opincă”, de la cel ”cu țâța în gură până la cel cu barba sură”.

Cele mai multe convulsii sociale și chiar răsturnări politice au fost generate de lipsa sau de prețul ridicat al pâinii!!! Doresc ca cele afirmate să nu fie confirmate, dar contextualitatea de astăzi și de mâine ne va aduce o pâine mai scumpă pe mesele noastre.

Prof.univ.dr. Ioan Lumperdean

CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


ANUNȚURI PUBLICE

E.ON a finalizat proiecte de iluminat inteligent de peste 1 milion de euro

Publicat

Compania E.ON Energie România a finalizat, până în prezent, 18 proiecte de iluminat inteligent cu tehnologie LED, în valoare totală de peste 1 milion de euro pentru companii din sectoare variate ale economiei, în special pentru cele care dețin spații cu destinație industrială, logistică, depozitare sau birouri.

– Au fost montate 11.000 de corpuri de iluminat cu
tehnologie LED;
– Reducerea costurilor cu iluminatul este de circa 60%;
– Emisiile de carbon au fost reduse cu 880 tone pe an;

„Soluțiile de iluminat inteligent sunt o necesitate pentru companii”

Proiectele reprezintă soluții personalizate, la cheie, și au presupus instalarea în total a circa 11.000 de corpuri de iluminat bazate pe tehnologie LED, dar și lucrări complexe de automatizare, care permit controlul și monitorizarea sistemului de iluminat și care aduc un plus de eficiență energetică. E.ON a asigurat pentru partenerii săi auditul instalației de iluminat, proiectarea soluției tehnice, achiziționarea și montarea echipamentelor, precum și sprijin pentru finanțarea întregului proiect.

„Soluțiile de iluminat inteligent sunt o necesitate pentru companii în contextul actual, în care trebuie să reducem risipa de energie. Beneficiile implementării acestei soluții de creștere a eficienței energetice sunt semnificative. De exemplu, reducerea costurilor cu iluminatul poate depăși 60%, ceea ce înseamnă economii de mii sau chiar zeci de mii de euro anual și contribuie, în același timp, la îmbunătățirea productivității și la atingerea obiectivele de sustenabilitate”, a declarat Cătălin Iordache, Director General E.ON Energie România.

Un exemplu este parteneriatul dintre E.ON și producătorul de carne de pasăre Avi-Top din Războieni, judeţul Iaşi, parte a grupului Kosarom, pentru reabilitarea sistemului de iluminat la Ferma Miroslava. Număr corpurilor instalate a fost de 2.292 în 27 de hale. Pentru Sermis Electronic, furnizor de servicii și soluții software pentru sisteme IT & C în România, E.ON a înlocuit 927 de corpuri de iluminat în spațiile de producție aparținând companiei.

Proiectul implementat la fabrica AGIL, situată în Timișoara, firmă cunoscută pentru activitatea sa în domeniul producției de mezeluri, a însemnat montarea a 615 corpuri de iluminat în spațiile de producție, precum și în cele de birouri și a condus la o calitate îmbunătățită a iluminatului interior și confort crescut pentru angajații firmei.

„Economia cu iluminatul a fost de între 50% și 60%”

Totodată, pentru Rud Florian Rieger din Sibiu, membră a Grupul internațional RUD, furnizor soluții inovative cu sisteme de lanț și componente pentru diferite domenii de aplicații, au fost înlocuite 1074 de corpuri de iluminat în hale de producție.

În fiecare din aceste cazuri economia cu iluminatul a fost de între 50% și 60% din consumul sistemelor înlocuite, încă din prima zi după implementare.  Un avantaj important al soluției E.ON este performanța energetică ridicată pe
care o aduce și care se datorează personalizării soluției tehnice și fiabilității echipamentelor alese. Printre beneficiile corpurilor de iluminat cu tehnologie LED se numără și fiabilitatea acestora, îmbunătățirea calității luminii în spațiul de lucru și confortul sporit, precum și impactul redus asupra mediului.

Expertiza E.ON în soluții de iluminat eficient nu se limitează la cele destinate companiilor, soluțiile pentru iluminatul stradal pe tehnologie LED fiind în portofoliul companiei din anul 2017. Pe acest segment, compania a încheiat parteneriate pentru modernizarea sistemelor de iluminat în 27 de localități, din diferite zone ale țării.

E.ON Energie România, membră a Grupului german E.ON, este furnizor integrat de gaze naturale, electricitate şi soluţii energetice având un portofoliu variat format din circa 3,2 milioane de clienţi, atât rezidenţiali, cât şi companii şi municipalităţi. Grupul E.ON este unul dintre liderii pieţei de energie, având în România o prezenţă
consolidată de-a lungul a 15 ani. De la intrarea pe piaţa din România, E.ON a investit circa 1,7 miliarde de euro, în principal în modernizarea reţelelor. Totodată, valoarea contribuţiilor virate la bugetul de stat şi bugetele locale se ridică la 2,3 miliarde de euro.

Citește mai departe

ECONOMIE

Yupiii Yeeei! Hornbach deschide primul magazin la Cluj

Publicat

Hornbach, cunoscutul retailer german de materiale de construcţii, pregăteşte extinderea reţelei sale în Cluj-Napoca şi Constanţa. În această săptămână, nemții deschid o unitate la Oradea, o investiţie de 28,5 milioane de euro.

Hornbach deţine în România cele mai mari magazine de materiale de construcţii ca suprafaţă, în condiţiile în care competitorii au suprafeţe sub 20.000 mp. Principalii săi concurenți sunt Dedeman, Leroy Merlin și Brico Depo.

Citește mai departe

ACTUALITATE

Parteneriat de 630.000 de euro pentru energie solară între E.ON și Don Pedro

Publicat

E.ON Energie România şi compania vâlceană Don Pedro, unul dintre cei mai mari jucători pe piața de hârtie tissue din țară, au decis să dezvolte parteneriatul semnat anul trecut pentru realizarea unui sistem de generare a energiei electrice prin procedeu fotovoltaic, acesta ajungând la o valoare de peste 630.000 de euro.

În cadrul parteneriatului dintre cele două companii, E.ON construiește pentru Don Pedro o Centrală Electrică Fotovoltaică pe care o va preda la cheie și care are drept obiectiv principal producerea energiei electrice utilizând energia solară. Centrala va permite Don Pedro să-și asigure cu forțe proprii o mare parte din energia electrică necesară pentru obținerea produselor igienico-sanitare din hârtie.

„Parteneriatul dintre E.ON și Don Pedro arată în primul rând angajamentul ambelor companii pentru un mediu înconjurător mai curat. Prin alegerea soluției noastre, E.ON Photovoltaic, Don Pedro va re-duce emisiile de CO2 cu peste 240 de tone pe an și va beneficia, totodată, de o aprovizionare cu energie independentă și mai economică”, a declarat Cătălin Iordache, Director General E.ON Energie România.

„Noua centrală fotovoltaică ne asigură o sursă independentă de energie”

„Suntem bucuroși că am reușit să demarăm acest proiect cu E.ON Energie România deoarece suntem conștienți de importanța protejării mediului. Am investit în linii de producție de ultimă generație, cu consum redus de energie electrică, iar la începutul acestui an am înlocuit centralele pe bază de com-bustibili fosili cu pompe de căldură pentru climatizare. Noua centrală fotovoltaică ne asigură o sursă independentă de energie și ne ajută în același timp să ne îndeplinim obiectivele de protecție a mediu-lui”, afirmă Petrișor Lazăr, Director General Don Pedro.

Centrala Electrică Fotovoltaică include sisteme de energie solară care vor fi montate pe acoperişurile celor 10 clădiri care formează unitatea de producţie Don Pedro, situată în localitatea Ruda, comuna Budești din județul Vâlcea, și va produce în total 767 MWh pe an, reprezentând 25-30% din necesarul total de energie al companiei. Lucrările de montaj au fost demarate în această lună.

Instalaţia aferentă centralei cuprinde un sistem de monitorizare prin intermediul căruia se pot supra-veghea şi analiza starea şi rezultatele operaţionale, atât local cât şi de la distanţă. Sistemele de pe acoperișuri au o putere nominală maximă de până la 615 kilowați (kWp).

Despre Don Pedro

Don Pedro este o companie cu capital privat 100% românesc înființată în județul Vâlcea, în urmă cu 25 de ani, și produce anual 20.000 de tone de produse igienico-sanitare din hârtie: hârtie igienică, prosoape de bucătărie, șervețele nazale și de masă, din celuloză și hârtie reciclată. Cu o cifră de afaceri de peste 114 milioane de lei și 250 de angajați compania are în prezent un portofoliu care totalizează peste 1.200 de articole, atât mărci proprii cât și private.

Despre E.ON Energie România

E.ON Energie România, membră a Grupului german E.ON, este furnizor integrat de gaze naturale, electricitate şi soluţii energetice având un portofoliu variat format din circa 3,2 milioane de clienţi, atât rezidenţiali, cât şi companii şi municipalităţi. Grupul E.ON este unul dintre liderii pieţei de ener-gie, având în România o prezenţă consolidată de-a lungul a 15 ani. De la intrarea pe piaţa din România, E.ON a investit circa 1,7 miliarde de euro, în principal în modernizarea reţelelor. Totodată, valoarea contribuţiilor virate la bugetul de stat şi bugetele locale se ridică la 2,3 miliarde de euro.

Citește mai departe

ECONOMIE

Aproximativ 150 de studenți de la UBB care lucrau în Cluj-Napoca și-au pierdut dreptul la cazare în cămin

Publicat

Începutul de an universitar a creat polemici extinse, studenții susținând că învățământul se face cel mai bine față în față, militând pentru întoarcerea la facultate, iar experții și profesorii lor, de altfel, susținând că în contextul actual întoarcerea la facultate reprezintă un risc prea mare pentru toată lumea. Decizia a fost luată în senatul Universității Babeș Bolyai, iar studenții au pierdut confruntarea. Cursurile se vor face online, cu excepția câtorva specializări.

Odată cu decizia de nu chema studenții la facultate, s-a ales și modul de deschidere a căminelor. Și aici s-a luat decizia cea mai sigură pentru clujeni, și anume de a nu le permite studenților să se cazeze în cămine decât cu excepția celor care au o justificare academică. Mulți dintre studenți trebuie să își regândească, totuși, planurile deoarece ei se bazau pe cazarea oferită de universitate în contextul în care aceștia au motivat șederea în timpul pandemiei și a verii cu o adeverință de la locul de muncă.

Mulți studenți au ales, din cauza chiriilor exagerat de scumpe, să părăsească orașul Cluj-Napoca și să se întoarcă în orașele în care au domiciliul. Reamintim că tariful pentru un loc în cămin se învârtea în jurul sumei de 200 de lei, pe când prețul unei garsoniere începe de la 200 de euro, adică este de 4,8 ori mai scumpă.

Ce spune Tudor Mureșan, Prefectul Studenților

Bineînțeles, o metodologie clară a fost creată și explicată studenților. Aceasta presupune că toți studenții eligibili vor primi loc în cămin, dar nu vor avea voie să îl ocupe.

„În acest an repartiția locurilor în căminele studențești se realizează diferit față de anii precedenți. Orice student poate depune cerere pentru cămin, fiind împărțite toate locurile existente. Studenții eligibili vor câștiga dreptul de a primi loc în cămin însă exercitarea dreptului este suspendată până la revenirea activității academice față în față. Astfel, în debutul anului universitar se vor caza în cămine doar studenții facultăților care au optat pentru scenariu hibrid și care, prin urmare, vor avea activități didactice on-site”, declară Tudor Mureșan, prefectul studenților.

Referitor la acei studenți care se implică în economia Clujului, prefectul spune că statutul de angajat nu este suficient pentru a le permite studenților să stea în cămin.

„Statutul de angajat nu este un criteriu prevăzut de regulamentul cadru privind cazarea în căminele studențești pe perioada anului universitar. Cazarea studenților cu statut de angajat este posibilă doar pe perioada verii, în limita locurilor disponibile. Criteriile de acordare a locurilor în cămin pe parcursul anului universitar sunt doar de ordin academic și social”, adaugă prefectul.

Referitor la salariații studenți, cea mai ușoară alternativă este chiria.

„Pentru studenții cu statut de angajat există variantele alternative existente deja precum locuințe în chirie, cămine private sau alte asemenea forme de rezidență”, explică Tudor Mureșan, prefectul studenților UBB.

Ce spun studenții

„Pulsul” opiniei studențești dictează că aceștia sunt dezamăgiți de decizie. Ei spun că sperau să fie susținuți de universitate și în carieră. Aceștia spun că nu înțeleg de ce ar fi reprezentat o problemă prezența lor în Cluj, din moment ce ei oricum se aflau acolo. Soluțiile pe care aceștia le-au găsit se învârt în jurul chiriilor. Unii au avut noroc și au găsit apartamente unde plătesc în jur de 120 de euro pe cameră, alții s-au gândit să altereze munca de acasă cu munca din birou venind din două în două luni în Cluj-Napoca.

Din păcate, nu toți au fost atât de determinați. Unii dintre ei au ales să își dea demisia pentru că plata unei chirii nu se justifica raportat la salariul lor. Ajungea viața din Cluj să le aducă pierderi și să îi forțeze să ceară bani de la părinți. Asta nu ar fi justificat munca și implicarea în economia Clujeană.

Câți studenți au ocupat locuri în căminele UBB

Biroul de presă al UBB a transmis redacției Cluj24 faptul că în căminele universității au fost cazați 514 studenți pe perioada verii. Dintre aceștia, 169 de studenți au motivat cazarea pe parcursul verii cu o adeverință de muncă. Astfel, toți cei care și-au justificat șederea pe parcursul verii cu un loc de muncă, au rămas fără cazare.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate