EVENIMENT
Atenție la FRAUDELE online! Cum poți rămâne fără BANI în cont sau să plătești obiecte pe care nu le vei primi NICIODATĂ

Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică a semnalat un nou tip de înşelătorie online. Hackerii construiesc site-uri care seamănă cu cele cunoscute pentru a culege date personale, scrie Alba24.ro.
Atenție la știrile false apărute online, pe site-uri care copiază identitatea vizuală a unor instituții de presă din România.
Atacatorii promovează scam-uri cu false oportunități rapide de a obține o importantă sumă de bani, într-un timp foarte scurt.
Textul în limba română este unul precis construit, arată Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică.
„Folosindu-se de mirajul câștigului rapid, atacatorii redirecționează potențialele victime către site-uri de phishing, site-uri clonă care arată similar cu cele oficiale ale unor companii sau chiar organizații media din România.
Aceste site-uri sunt controlate de infractorii cibernetici, iar datele introduse aici ajung în posesia atacatorilor, dacă utilizatorii creduli cad în capcana atacatorilor și furnizează informații sensibile”, transmite sursa citată.
Pentru început, atacatorii colectează date personale – nume, prenume, adresa de e-mail și număr de telefon.
Ulterior, cel mai probabil, utilizatorii care au introdus date pe astfel de pagini de phishing vor fi contactați pe mail sau telefonic pentru false oportunități de investiții.
Prin acest ultim pas, infractorii vor încerca să vă fure datele de card sau să îi determine pe oameni să facă o plată din cont.
DNSC recomandă:
– analizați cu atenție informațiile culese din mediul online
– verificați mereu sursa informației, a mesajului primit, precum și adresa site-urilor pe care le vizitați, înainte de a acționa
– evitați accesarea link-urilor din mesajele nesolicitate, fără a le verifica cu o soluție de securitate
– atenție la apelurile sau mesajele care vă îndeamnă să faceți anumite acțiuni online precum furnizarea de date, abonarea la anumite servicii sau deschiderea unor conturi noi.
Cele mai folosite tipuri de fraudă online
Dacă în trecut „neatenția” sau „vânătoarea de oferte” erau principalele cauze pentru care clienții băncilor deveneau victime ale fraudatorilor, în prezent, ingineriile sociale sunt pricipala cauză pentru care victime pot deveni din ce în ce mai multe persoane care dețin produse bancare prin care pot accesa serviciile băncilor la distanță (card, internet/mobile banking etc.). Un site dedicat siguranței online prezintă câteva tipuri de fraude online:
Frauda prin intermediul platformelor de comerț electronic (ex: olx, publi24, lajumate etc)
1) Fraudatorul este cumpărător. Acesta contactează vânzătorul și solicită mutarea conversației de pe platforma online pe un alt canal de comunicare (de regulă pe WhatsApp).
Fraudatorul (cumpărătorul) informează victima (vânzătorul) că a achitat produsul și îi trimite un link fals pentru a încasa suma. La accesarea link-ului, victimei i se solicită datele de securitate ale cardului bancar propriu (inclusiv parola statica și cea dinamica 3D Secure).
Odată intrat în posesia informațiilor, fraudatorul nu mai răspunde la conversație și inițiază tranzacții frauduloase prin utilizarea datelor de securitate furnizate de victimă (vânzător).
2) Fraudatorul este vânzător. Acesta postează anunțuri cu produse fictive la prețuri foarte avantajoase.
Pentru a cumpăra produsul respectiv, victima (cumpărătorul) este direcționată să acceseze un link destinat unei pagini de tip „phishing”.
După accesarea paginii, victimei îi sunt solicitate datele de securitate ale cardului (inclusiv parola statica și cea dinamica 3D Secure), care sunt folosite ulterior pentru plăți înregistrate la comercianți online din alte țări.
Cele mai importante măsuri de precauție:
– Nu furniza datele cardului bancar nici online, nici telefonic, nici prin alte canale de comunicare (WhatsApp, SMS, pagini web etc.);
– Cardul este un instrument de plată și nu un instrument de încasare bani, astfel că exprimarea “îți virez banii direct pe card, iar pentru asta am nevoie de datele cardului tău” este o capcană!
Ce trebuie să facă o persoană care a fost victima unei astfel de fraude:
– Trebuie să contacteze banca emitentă a cardului în cel mai scurt timp posibil (inclusiv telefonic) și să solicite blocarea și re-emiterea cardului cu alte date de securitate;
– Să sesizeze organele de cercetare penală despre incident.
Phishing-ul
Este o metodă de fraudă prin care se încearcă obținerea ilegală de date personale de identificare și autentificare sau accesare a unor website-uri.
Cea mai utilizată metodă de phishing pentru clienții băncilor este trimiterea unor email-uri care par a fi din partea unei bănci, care conțin un link cu îndemnul de a fi accesat, fie pentru actualizarea datelor personale, în caz contrar conturile persoanei urmând a fi blocate, fie pentru diferite campanii.
Acest link deschide un website foarte asemănător cu cel al băncii, unde victimei îi sunt solicitate în mod ilegal datele personale și de autentificare, cum ar fi: nume și prenume, adresa, numărul cardului, data expirării, cod de securitate CVV2/CVC, cod numeric personal, telefon etc.
Smishing-ul (phishing-ul prin SMS)
Smishing-ul este metoda de fraudare similară pshishing-ului, fiind folosite canale de comunicare prin mesaje SMS, care par a fi transmise de bănci.
Scopul este același, respectiv obținerea de către fraudatori a unor date personale sau de autentificare, de regulă prin direcționarea victimei către un link (website clonat) unde îi sunt solicitate datele personale/datele cardului (număr card, data expirării, CVV2/CVC) etc.
Odată furnizate, fraudatorii folosesc informațiile pentru a accesa și sustrage fondurile persoanei care le-a furnizat.
Cele mai importante măsuri de precauție:
– Verifică cu atenție înainte de a deschide un mesaj sau un fișier de la banca ta;
– Fii vigilent la cererile de comunicare a unor detalii financiare, date personale, de autentificare (user/parolă), datele cardurilor (numărul, data expirării, CVV2/CVC, cod PIN);
– Băncile niciodată nu solicită date confidențiale cum ar fi datele cardurilor, parole de acces, coduri PIN, nici telefonic, nici prin SMS, nici prin e-mail și nici prin completarea acestora pe website;
– Atenție la mesajele care conțin formule de adresare impersonale, greșeli gramaticale, de exprimare etc;
– Verifică dacă e-mail-ul provine dintr-o sursă legitimă;
– În ultimul timp, datorită acestor tipologii de fraude, băncile au început să evite inserarea de link-uri în mesajele trimise clienților, așa că, dacă ai suspiciuni, indicat este să verifici cu banca ta campania respectivă, apelând numerele de telefon de pe website-ul băncii;
– Activează și folosește o formă de autentificare în mai mulți pași pentru accesul la intenet/mobile banking.
Ce trebuie să facă o persoană care a fost victima unei astfel de fraude:
– De pe un dispozitiv diferit (telefon, PC) trebuie să schimbe parolele pentru aplicațiile de internet/mobile banking dacă acestea au fost furnizate pe website-ul clonat.
– Trebuie să informeze banca în cel mai scurt timp posibil (inclusiv telefonic) și să solicite, dacă este posibil, blocarea/dezactivarea temporară a serviciului de internet sau mobile banking dacă nu a putut schimba parola, blocarea și re-emiterea cardului cu alte date de securitate dacă aceste date au fost furnizate pe website-ul clonat.
– Să sesizeze organele de cercetare penală despre incident.
CEO Fraud sau Mesaje de la Șef
Din ce în ce mai mulți clienți ai băncilor din categoria persoanelor juridice devin victime ale acestei metode de fraudare.
CEO Fraud / Mesaje de la Șef reprezintă un tip de fraudă care vizează angajații autorizați să efectueze plăți, care, prin inducere în eroare, sunt determinați să efectueze un transfer.
Mai exact, fraudatorul sună sau trimite un e-mail, pretinzând că este unul dintre managerii de top din companie și solicită efectuarea de urgență a unei plăți, de regulă într-un cont din afara țării, invocând că este o situație deosebită și cerând să nu se respecte procedurile obișnute de autorizare a plăților.
Cele mai importante măsuri de precauție:
– Nu efectuați transferuri și nu procesați operațiuni doar în baza unui e-mail sau a unei solicitări telefonice urgente;
– Verificați cu atenție adresele de e-mail de la care primiți solicitări;
– Confirmați printr-un alt canal (telefonic, altă adresă de e-mail) instrucțiunile de efectuare a plății;
– Nu deschideți niciodată link-uri sau documente anexate acestor mesaje;
– Implementarea unor fluxuri interne stricte cu privire la efectuarea plăților, folosind principiul celor patru ochi;
– Respectați cu strictețe procedurile/fluxurile de autorizare a plăților;
– Instruiți colegii despre această metodă de fraudare, pentru a fi vigilenți la efectuarea plăților.
Ce trebuie să facă o persoană care a fost victima unei astfel de fraude:
– Să sesizeze organele de cercetare penală despre incident, chiar dacă nu a devenit victimă;
– În cazul în care a fost inițiată plata, să contacteze de urgență banca pentru a încerca să blocheze transferul fondurilor (dacă banii nu au fost deja transferați).
Frauda cu facturi
Această metodă de fraudare are loc atunci când angajații unei companii sau chiar persoane fizice, sunt contactate fie telefonic, fie prin e-mail, de care persoane care pretind că sunt reprezentanți ai unor furnizori de servicii sau bunuri și solicită modificarea datelor de plată, de regulă a contului IBAN în care trebuie efectuate anumite plăți.
Astfel, victimele ajung să trimită bani în conturile altor persoane decât cele care ar fi trebuit să încaseze sumele respective.
Cele mai importante măsuri de precauție:
– Implementarea unor fluxuri interne stricte cu privire la efectuarea plăților, folosind principiul celor patru ochi;
– Confirmați cu furnizorul printr-un alt canal (telefonic, altă adresă de e-mail) schimbarea datelor bancare;
– Instruiți colegii despre această metodă de fraudare, pentru a fi vigilenți la efectuarea plăților.
Ce trebuie să facă o persoană care a fost victima unei astfel de fraude:
Să sesizeze organele de cercetare penală despre incident, chiar dacă nu a devenit victimă;
În cazul în care a fost inițiată plata, să contacteze de urgență banca, pentru a încerca să blocheze transferul fondurilor (dacă banii nu au fost deja transferați).
Sursa: Alba24.ro
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger


Cluj24 informa, joi, despre închiderea de către ANAF a platformei de ride-sharing care gestionează Bolt și Uber în Cluj, până la finalizarea controlului pe care îl fac Serviciul de Investigare a Criminalității Economice de la IPJ Bihor și ITM Cluj.
Șoferii de pe aceste platforme din Cluj-Napoca au anunțat un protest de amploare pentru zilele de 1 și 2 iunie 2025. Aceștia intenționau să își suspende activitatea timp de 48 de ore, în semn de nemulțumire față de condițiile actuale de lucru și politicile companiilor de ride-sharing.
Șoferii de pe platformele de ride-sharing din Cluj vor OPRI lucrul în 19 și 20 mai
Între timp, un conducător auto Bolt ne-a transmis că șoferii din Cluj se vor opri din lucru luni, 19 mai si marti, 20 mai și vor trimite un mesaj către aplicații cerându-le reglementări din punct de vedere al tarifării și condițiilor de lucru.
„Salut! Noi ne-am luat liber câteva zile până reușiți să vă puneți la punct cu cerințele noastre ca șoferi. Ne-am săturat să fim puși în situația în care ne ducem traiul de pe o zi pe alta, iar formula asta de lucru nu mai funcționează”, scrie pe pagina de Facebook Cluj Uber Clever Bolt FreeNow.
În postare sunt stipulate și cerințele șoferilor, printre care comisionul aplicațiilor reglementat la 20%, tariful per km, diferențiere de tarif zi/ noapte sau cursa minimă.
ADMINISTRAȚIE
CTP Cluj: Linii de noapte pentru „Noaptea Muzeelor”. Program normal de circulație în duminica ALEGERILOR

CTP Cluj anunță că participanții la evenimentul ,,Noaptea Muzeelor”, care se desfășoară sâmbătă 17 mai, pot utiliza liniile de noapte care conectează zona centrală cu cartierele Zorilor, Grigorescu, Mănăștur, Mărăști, Gheorgheni, Piață Gării și Aeroport.
Ore de plecare din cartierul Zorilor, L54N: 23:00, 23:30, 00:00, 00:30, 01:00;
Ore de plecare din cartierul Grigorescu, L54N: 23:00, 23:30, 00:00, 00:30, 01:00;
CTP Cluj: Linii de noapte pentru „Noaptea Muzeelor”. Program normal de circulație în duminica ALEGERILOR
Ore de plecare din cartierul Mănăștur, L25N: 23:00, 23:30, 00:00, 00:30, 01:00;
Ore de plecare din cartierul Gheorgheni, L25N: 23:00, 23:30, 00:00, 00:30, 01:00;
Ore de plecare din Aeroport, L5N: 22:50, 23:20, 23:50, 00:20, 00:50;
Ore de plecare din Piata Garii, L5N: 22:50, 23:20, 23:50, 00:20, 00:50”
Totodată, pentru desfasurarea in bune conditii a alegerilor prezidentiale, duminica 18 mai 2025, programul mijloacelor de transport public in municipiul Cluj-Napoca se va desfasura intre orele 5:00 – 23:00.
Programele de circulaţie pot fi consultate pe site-ul companiei www.ctpcj.ro și în aplicația de mobil www.tranzy.ro.
EVENIMENT
Sociologul UBB Cluj Mircea Comșa: Predicțiile indică o victorie la limită pentru Nicușor Dan

Sociologul Mircea Comșa, profesor la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, vine cu o analiză riguroasă privind intenția de vot a românilor în turul II. Rezultatul – o victorie la limită pentru Nicușor Dan.
Sociologul clujean Mircea Comșa (UBB) a publicat vineri, pe blogul său Doar un grafic să-ți mai spun, o analiză detaliată privind intențiile de vot pentru turul al doilea al alegerilor prezidențiale din 2025.
Comșa a utilizat date din sondajele publice, rezultatele oficiale din turul 1 și două seturi de date brute pentru a construi o predicție agregată, bazată pe cinci tipuri de modelare:
- Medii ale estimărilor din cele mai recente sondaje realizate de firme credibile;
- Modelare statistică a dinamicii intențiilor de vot (inclusiv poll of polls, model bayesian);
- Scenarii statistice bazate pe date brute, cu corecturi pentru subreprezentarea populației 65+;
- Modelare multi-nivel cu post-stratificare, aplicată acelorași seturi de date brute;
- Estimări pornind de la rezultatele din turul 1, ajustate pentru posibile variații de prezență în turul 2.
„Pentru realizarea predicției am combinat mai multe predicții, produse prin diferite metode, toate bazate pe datele din sondajele publice. De asemenea, am folosit rezultatele oficiale de la primul tur și două seturi de date brute. Predicția finală este o medie ponderată a cinci tipuri de predicții, majoritatea construite pornind de la estimările din sondajele publice”, explică sociologul.
Diaspora nu a fost acoperită de sondaje
Pentru diaspora, unde sondajele sunt rare și mai puțin precise, Comșa a extrapolat intențiile de vot pe baza rezultatelor din turul 1 și a unor estimări punctuale, precum cele de la AtlasIntel.
„Pe scurt, am corectat estimările sondajelor folosind informații publice (extrem de limitate), informații deduse din informațiile publice și, nu în ultimul rând, ceea ce știu din diferite surse despre practicile firmelor de sondaje din România. În pofida acestor limite, mă aștept ca scorurile finale să fie în interiorul intervalelor de încredere. Cu cât un scor va fi mai aproape de centrul intervalului de încredere, cu atât predicția va fi mai bună”, a mai specificat acesta.
Rezultatul: Nicușor Dan – favorit
Conform predicției finale, Nicușor Dan este așteptat să câștige alegerile prezidențiale cu o diferență de aproximativ 4 puncte procentuale în fața contracandidatului său, George Simion (AUR).
În România, Nicușor Dan ar urma să obțină un avantaj de aproximativ 6 puncte procentuale. În diaspora, se estimează un avans de 12 puncte procentuale pentru George Simion. După ponderarea celor două segmente, modelul sugerează o diferență națională netă de 4 puncte procentuale în favoarea lui Nicușor Dan.
Deși nu exclude surprizele de ultim moment, modelul construit de Mircea Comșa indică o victorie previzibilă – dar strânsă – a lui Nicușor Dan.
„Prezint rezultatul modelării într-o formă grafică simplă: cercurile pline indică predicțiile, iar liniile indică incertitudinea acestora, adică intervalul în care ne așteptăm, cu o probabilitate de 95%, să se situeze rezultatul final. În partea din dreapta a graficului apare predicția la nivel național (fără diaspora), iar în stânga predicția pentru național plus diaspora. Mă aștept ca în țară diferența să fie de aproximativ 6 pp (puncte procentuale) în favoarea lui Nicușor Dan, iar în diaspora 12 pp în favoarea lui George Simion. Combinând aceste estimări obținem predicția rezultatului final al alegerilor: o diferență de aproximativ 4 pp în favoarea lui Nicușor Dan. Cel mai probabil, următorul președinte al României va fi Nicușor Dan”, concluzionează Mircea Comșa.

Un accident a avut loc pe DN1 E60 Cluj-Oradea, între o mașină și o autobasculantă, vineri. Un bărbat de 50 de ani a fost rănit.
Un accident rutier în care au fost implicate o autobasculantă și un autoturism a avut loc vineri pe DN1 E60, la ieșirea din Huedin spre Oradea.
Un bărbat de aproximativ 50 de ani a fost rănit și transportat la spital, potrivit informațiilor transmise de ISU Cluj.
„Pompierii din cadrul Detașamentului Huedin intervin în aceste momente la un accident rutier petrecut pe DN1 E60, la ieșire din orașul Huedin spre Oradea. În accident au fost implicate o autobasculantă și un autoturism, însă din fericire nu au existat victime încarcerate. Un bărbat de aproximativ 50 de ani a primit îngrijiri medicale și din partea echipajului SAJ și va fi transportat la spital”, a transmis ISU Cluj.
Update
„În data de 16 mai, în jurul orei 14.20, a avut loc un accident rutier pe DN1-E60, la ieșire din localitatea Huedin.
Din primele cercetări efectuate la fața locului a reieșit faptul că, un bărbat de 56 de ani, din localitatea Huedin, care conducea un autoturism din direcția Oradea spre Cluj-Napoca, ar fi pierdut controlul asupra direcției de deplasare, pătrunzând pe sensul opus de mers, intrând în coliziune cu un ansamblu de vehicule format din cap tractor și semiremorcă la volanul căruia se afla un bărbat de 35 de ani din comuna Ciucea.
În urma impactului a rezultat rănirea bărbatului de 56 de ani, acesta fiind transportat la spital pentru acordarea îngrijirilor medicale de specialitate.
Testările cu aparatul etilotest au indicat rezultate negative.
În continuare se efectuează cercetări pentru stabilirea cu exactitate a circumstanțelor în care a avut loc evenimentul”, a transmis IPJ Cluj.