EVENIMENT
Așa arată „grija” pentru oamenii în scaun cu rotile și mame cu copii în cărucior în orașul de „5 stele” Cluj-Napoca
Persoane cu handicap sau părinți cu copii în cărucioare nu au nicio șansă să circule pe trotuare, în siguranță, în multe zone ale Clujului.
Majoritatea nici măcar nu se mai revoltă. Așa că merg pe stradă, cu atenție, ca să nu fie loviți de mașini.
Așa arată „grija” pentru oamenii în scaun cu rotile și mame cu copii în cărucior în orașul de „5 stele” Cluj-Napoca
„Instantaneul e de azi (duminică, n. red.), dar așa e în fiecare zi. Așa este în cartierul Andrei Mureșanu, unde sunt străzi cu case, unde oamenii au curți și garaje, dar pur și simplu își lasă mașinile în fața porților, urcate pe trotuare, că e mai ușor”, a scris un cititor Cluj24.ro, care a trimis și poza.
Așa cum se vede din poză, persoana care împinge un scaun cu rotile nu avea loc să meargă pe trotuar pe nicio parte a străzii.
„Așa arată grija pentru oamenii în scaun cu rotile și mame cu copii în cărucior în orașul de „5 stele”, unde oamenii se cred civilizați”, a mai scris cititorul.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Un accident s-a petrecut sâmbătă dimineață, la ieșirea din Turda spre Autostrada Transilvania. O tânără de 17 ani a fost transportată la spital pentru investigații medicale suplimentare.
Pompierii din Turda au avut, sâmbătă dimineață, o intervenție la un accident rutier petrecut la ieșire din Turda. Două mașini au fost implicate.
O minoră a fost transportată la spital
O tânără de 17 ani a fost rănită ușor în accident, fiind transportată la spital pentru investigații suplimentare.
„Pompierii din cadrul Detașamentului Turda au intervenit în urmă cu puține momente la un accident rutier petrecut la ieșire din Turda, spre A3. În accident au fost implicate două autoturisme, însă din fericire nu au existat victime încarcerate. O minoră de 17 ani a fost transportată la spital pentru investigații suplimentare. La o primă evaluare, aceasta suferise afecțiuni ușoare. Din partea ISU Cluj, la misiune au intervenit o autospecială cu modul de descarcerare și o ambulanță SMURD”, a transmis ISU Cluj.
Luni, 4 noiembrie, elevii vor începe cursurile celui de-al doilea modul al anului şcolar 2024-2025, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei.
Cel de-al doilea modul se desfăşoară de luni, 4 noiembrie, până vineri, 20 decembrie.
De luni, înapoi la ȘCOALĂ. Încep cursurile celui de-al doilea MODUL al anului școlar
Anul şcolar 2024-2025 este structurat pe intervale de cursuri şi intervale de vacanţă astfel:
Intervale de cursuri:
– de luni, 9 septembrie 2024, până vineri, 25 octombrie 2024;
– de luni, 4 noiembrie 2024, până vineri, 20 decembrie 2024;
– de miercuri, 8 ianuarie 2025, până vineri, 7 februarie 2025, respectiv vineri, 14 februarie 2025, sau vineri, 21 februarie 2025, după caz, la decizia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, în urma consultărilor cu beneficiarii primari ai educaţiei, cu părinţii/reprezentanţii legali ai acestora şi cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităţilor de învăţământ;
– de luni, 17 februarie 2025, respectiv luni, 24 februarie 2025, sau luni, 3 martie 2025, la decizia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, după caz, până joi, 17 aprilie 2025;
– de luni, 28 aprilie 2025, până vineri, 20 iunie 2025;
Intervale de vacanţă:
– de sâmbătă, 26 octombrie 2024, până duminică, 3 noiembrie 2024;
– de sâmbătă, 21 decembrie 2024, până marţi, 7 ianuarie 2025;
– o săptămână, la decizia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, în perioada 10 februarie – 2 martie 2025;
– de vineri, 18 aprilie 2025, până duminică, 27 aprilie 2025;
– de sâmbătă, 21 iunie 2025, până duminică, 7 septembrie 2025.
În zilele nelucrătoare sau de sărbătoare legală prevăzute de lege şi de contractul colectiv de muncă aplicabil nu se organizează cursuri.
Programul naţional „Şcoala altfel” şi Programul „Săptămâna verde” se desfăşoară în perioada 9 septembrie 2024 – 30 mai 2025, în intervale de câte cinci zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unităţii de învăţământ.
La clasele din învăţământul liceal – filiera tehnologică şi din învăţământul profesional, în perioadele dedicate programelor „Şcoala altfel” şi „Săptămâna verde” se organizează activităţi de instruire practică, urmărind şi scopul acestor programe.
„Inspectoratele şcolare pot aproba modificări ale structurii anului şcolar”
În situaţia suspendării cursurilor conform Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, măsurile privind parcurgerea integrală a programei şcolare prin modalităţi alternative stabilite de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ nu se dispun în perioada vacanţelor şcolare.
În situaţii deosebite, bine fundamentate, în funcţie de condiţiile climaterice locale speciale şi de specificul şcolii, inspectoratele şcolare pot aproba, cu avizul Ministerului Educaţiei, la cererea conducerii unităţilor de învăţământ, modificări ale structurii anului şcolar.
Aprobarea modificării structurii anului şcolar se acordă în condiţiile asigurării parcurgerii integrale a programei şcolare, precum şi a posibilităţii ca toţi elevii să participe, fără restricţii, la examenele şi evaluările naţionale.
Cum poți recunoaște dacă o mașină a fost grav avariată? Mașinile sunt frecvent implicate în incidente minore în trafic fără urmări grave, dar în urma unui accident major un vehicul poate fi atât de rău avariat încât să nu mai fie sigur de condus. Mai mult, chiar dacă o mașină deteriorată este reparată, tot mai pot apărea defecțiuni după un timp. Având în vedere că mașinile lovite puternic sunt mai puțin dorite pe piața secundară, vânzătorii necinstiți încearcă de multe ori să ascundă c-a existat un accident.
Potrivit statisticilor întocmite de compania de date auto carVertical, în acest an, 57,5% din totalul vehiculelor verificate pe platforma din România fuseseră avariate în trecut. Având în vedere că nu orice tip de avarie afectează manevrabilitatea și siguranța mașinii, experții carVertical au realizat un studiu pentru a determina care sunt șansele de a cumpăra un vehicul grav avariat.
Repararea unei mașini grav avariate s-ar putea să nu merite
Studiul carVertical arată că, dintre toate mașinile avariate care au fost verificate pe platforma proprie în România, 0,8% au fost implicate într-un accident grav de circulație între anii 2020 și 2024. Un accident grav de circulație este considerat a fi un eveniment în care pagubele se ridică la mai mult de jumătate din valoarea vehiculului. Dacă jumătate din valoarea unei mașini de clasă economică poate ajunge până la 10.000 de euro, pagubele aduse unei mașini de lux grav avariate ar putea fi de zeci de mii de euro.
Sfaturi pentru ȘOFERI: Cum poți recunoaște dacă o mașină fost grav AVARIATĂ în trecut
93,3% dintre toate mașinile din România cu înregistrări de daune pe carVertical au suferit daune în valoare de maxim 20% din valoarea mașinii. Deși probabilitatea de a cumpăra o mașină grav avariată anterior nu este mare, achiziționarea unui astfel de vehicul ar putea duce la probleme serioase. Odată ce defectele ies la suprafață, este posibil să nu merite să reparați o astfel de mașină.
„Adesea, după ce au deteriorat o mașină, șoferii aleg să apeleze la asigurare, să o repare ieftin și să o vândă. Din păcate, o astfel de mașină ar putea aduce pierderi financiare semnificative noului proprietar. De asemenea, este important să ne amintim că ar putea fi nesigur de condus”, spune Matas Buzelis, expert auto al carVertical.
Cum să recunoașteți o mașină puternic avariată
Chiar dacă o mașină a fost implicată într-un accident și a fost grav avariată, acest lucru nu înseamnă neapărat că ar trebui trimisă la dezmembrări. Un vehicul reparat corespunzător la un service autorizat poate fi condus în continuare fără griji. Cu toate acestea, fiecare caz ar trebui evaluat individual pentru a determina dacă vehiculul avariat mai merită reparat.
Unul dintre cele mai vizibile semne care sugerează existența unor daune anterioare este uzura neuniformă a anvelopelor. În timpul unui test drive este, de asemenea, recomandabil să vă asigurați că mașina circulă în linie dreaptă și nu trage într-o parte. În timp ce conduceți ar trebui să opriți muzica și să ascultați dacă apare orice zgomot neobișnuit de la motor și de la suspensie.
Pentru a verifica dacă o mașină a fost avariată în trecut, șoferii sunt sfătuiți să-i verifice istoricul cu ajutorul carVertical. Informațiile furnizate vă vor dezvălui ce componente au fost deteriorate și care a fost amploarea pagubei. Raportul istoric poate servi, de asemenea, ca un instrument valoros în negociere, permițând cumpărătorilor să prezinte vânzătorului istoricul daunelor mașinii și să negocieze un preț mai bun. Sunt cazuri în care o mașină a avut un accident în urmă cu mulți ani de zile și între timp și-a schimbat de mai multe ori proprietarul. Prin urmare, nu fiecare vânzător cunoaște istoricul complet al vehiculului pe care-l deține.
„Raportul care prezintă istoricul mașinii vă permite să aflați ce părți ale vehiculului au fost avariate și la cât s-a estimat costul reparațiilor. Puteți ulterior merge cu aceste informații la un service auto astfel încât mecanicii să poată inspecta cu atenție modul în care au fost reparate piesele avariate în trecut”, explică Buzelis. .
Mașinile importate au cel mai ridicat nivel de risc
Mașinile importate în România din străinătate prezintă riscuri suplimentare. Ele sunt adesea aduse în țară după ce au fost implicate în accidente grave, apoi reparate cât mai ieftin și vândute ca și când nu ar avea defecte.
Germania este cea mai mare piață pentru exporturi auto din Europa, vehiculele de aici fiind expediate pe tot continentul. Potrivit datelor carVertical, 5,2% dintre mașinile avariate din Germania au avut daune a căror reparație depășește 50% din valoarea totală a vehiculului, ceea ce indică faptul că 1 din 20 de mașini ar putea cauza probleme serioase noilor proprietari. În Suedia, ponderea acestor vehicule a fost de 2,5%, în Italia – 4,8%, iar în Spania – 2,5%.
71,7% dintre mașinile din Germania care au înregistrate avarii au suferit daune în valoare de maxim 20% din valoarea lor, în Suedia – 83,5%, în Italia – 79,5% și în Spania – 85,6%. Deși mașinile cu daune anterioare minore reprezintă majoritatea, cifrele reale ar putea diferi din cauza vânzătorilor necinstiți care ascund accidentele din trecut.
Sursa: carVertical
EVENIMENT
Vremea pe următoarele patru săptămâni. Temperaturi normale perioadei, PRECIPITAȚII în a doua parte a lunii
Luna noiembrie începe cu temperaturi mai scăzute decât de obicei, săracă în precipitații. Vremea se va stabiliza treptat și va ajunge la valori normale pentru această perioadă a anului. Deficitul de precipitații din primele două săptămâni va fi urmat de o revenire la normal a ploilor în a doua jumătate a lunii.
Meteorologii au emis prognoza pentru următoarea lună.
Vremea pe următoarele patru săptămâni. Temperaturi normale perioadei, PRECIPITAȚII în a doua parte a lunii
Săptămâna 4 – 11 noiembrie
Valorile termice vor fi mai coborâte decât cele specifice pentru această săptămână, pe întreg teritoriul României. Regimul pluviometric estimat pentru acest interval va fi deficitar la nivelul întregii țări.
Săptămâna 11 – 18 noiembrie
Temperaturile medii se vor situa în jurul celor normale pentru această perioadă, la nivelul întregii țări. Cantitățile de precipitații estimate pentru acest interval vor fi deficitare în toate regiunile.
Săptămâna 18 – 25 noiembrie
Temperatura medie a aerului va avea valori apropiate de cele normale pentru această perioadă, la nivelul întregii țări. Regimul pluviometric va fi în general apropiat de cel normal pentru acest interval, în cea mai mare parte a țării.
Săptămâna 25 noiembrie – 2 decembrie
Mediile valorilor termice se vor situa în jurul celor specifice pentru această săptămână, pe întreg teritoriul României. Cantitățile de precipitații se vor situa în jurul celor specifice pentru această perioadă, în cea mai mare parte a țării.