Connect with us

ADMINISTRAȚIE

Argumentele pro și contra privind construirea metroului clujean

Publicat


Inginerul Dan Dragiciu a prezentat argumentele pro și contra privind construirea metroului clujean, într-un document înaintat Consiliului Civic Local Cluj. 

Argumete pro:

  • Circulația pe varianta Est-Vest este foarte aglomerată în orele de vârf,existând un număr mare de persoane care fac naveta din Florești și comunele limitrofe și de asemenea din Apahida, Jucu spre Cluj;
  • Configurația colinară a orașului nu permite realizarea unor noi căi de circulație pe această axă,calea subterană a metroului constituind o soluție ideală la criza de spațiu pentru alte căi de circulație;
  • Metroul are o capacitate mare de transport pasageri și o viteză de deplasare mult mai mare decât celelalte mijloace de transport, deplasarea acestuia putând fi programată cu mare precizie pentru a acoperi cât mai bine perioadele de vârf de aglomerație;
  • Nu poate fi blocat în trafic de aglomerația auto;
  • Se reduce numărul de accidente;
  • Se reduce poluarea prin descongestionarea arterelor de circulație,serviciul de transport urban urmând a se reorganiza pentru a asigură complementaritatea transportului de pasageri;
  • Va crea multe locuri de muncă pe perioadă celor 7-8 ani cât durează lucrările de realizare a metroului ,dar și după prin numărul mare de angajați necesari operării, exploatării și a lucrărilor de mentenanța a metroului;
  • Posibilitatea de extindere și realizare a altor linii de metrou spre alte cartiere.

Argumente contra:

  • Parcurile industriale și întreprinderile importante ale orașului sunt mult în afara axei preconizate, necesitând un al doilea mijloc de transport în comun . SPF are o variantă de traseu a metroului pe str. Hașdeu !!
  • Clujul are un mare număr de tineri (100.000 de studenți peste 50000 de elevi ) și nu numai, care folosesc din ce în ce mai mult deplasarea cu bicicletele și trotinetele electrice. De altfel există o preocupare permanentă a CL de a realiza piste speciale în acest sens, deci puțini tineri vor fi tentați să folosească mijloacele de transport în comun;
  • Realizarea metroului doar pe axa est-vest nu deservește importante cartiere de locuințe ale orașului (Gheorgheni, Zorilor, Borhanci, Grigorescu, Bună Ziua, Iris, Lomb, Dâmbul Rotund, Gruia, Horea, Gară etc.) ceea ce înseamnă un număr redus de pasageri. Desigur s-au avut în vedere locuitorii com. Florești, cart. Mănăștur, parțial Mărăști, Aurel Vlaicu Sud și Nord) ;
  • Tendințele actuale de reducere a poluării vor determina ca mai mult ca probabil în anul 2050 toate autoturismele folosite să fie acționate electric la fel ca majoritatea celorlate mașini (camioane, autobuze, trenuri etc.) fapt ce va reduce considerabil poluarea orașului.

Dezvoltarea tehnologiei digitale

  • Trecerea la tehnologia 5G care va mări considerabil viteza internetului și a mijloacelor de comunicație și transmitere date, va determina ca derularea a tot mai multe activități să se desfășoare de acasă, fapt care va reduce considerabil deplasarea oamenilor, deci implicit a numărului de pasageri și a rentabilității unei investiții foarte scumpe !-SPF nu a avut în vedere acest lucru !!!.

Durata foarte mare a investiției:

Întocmirea SF și PT – CS (proiect tehnic și caiet de sarcini), licitația și desemnarea câștigătorului, fără a lua în considerare eventuale întârzieri și contestații la licitație =48 luni =4 ani -;

Durata lucrărilor propriu-zise 6-7 ani. Execuția tunelului de metrou chiar dacă este la adâncime presupune devieri de rețele utilitare (conducte de apă, de gaz, de canalizare cabluri electrice etc.

Realizarea celor 14 stații cu o lungime a peronului de 80/60 m ,presupune lucrări la suprafață cu aceleași devieri de rețele utilitare în locuri și piețe largi care să permită amplasarea pasajelor de acces a pasagerilor în și dinspre stația de metrou (Ex: pta. Mărăști, pta. AV Iancu sau pta. Unirii etc. în funcție de varianta de traseu aleasă.)

Nu este greu de imaginat care va fi aspectul orașului pe parcursul celor 6-7 ani de lucrări ,ce blocaje de circulație ce ambuteiaje se vor crea exact pe axa cea mai importantă a orașului. Vor fi implicații serioase în toată viața socială ,economică și mai ales culturală și turistică a orașului.

SPF atrage atenția asupra posibilelor relicve istorice și arheologice ce s-ar putea să fie descoperite în timpul lucrărilor

SPF atrage atenția asupra posibilelor relicve istorice și arheologice ale vechiului oraș roman sau din epoca medievală etc care vor fi descoperite pe traseele metroului și în special la săpăturile de suprafață pentru stațiile de metrou și care vor trebui cercetate și inventariate de cercetători care cu siguranță vor întârzia lucrările sau chiar vor putea interzice continuarea lor pe acel amplasament.

Documentul înaintat Consiliului Civic Local Cluj-Napoca

 




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate