ACTUALITATE
ANPC, avertisment în pragul reducerilor de iarnă: „Atenţie la preţuri”
ANPC le recomandă cumpărătorilor să fie vigilenți în perioada reducerilor de iarnă. Consumatorii sunt sfătuiți să verifice prețurile și să se informeze temeinic asupra produselor dorite, pentru a evita capcanele unor reduceri false sau a unor oferte înșelătoare.
Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, recomandă cumpărătorilor să fie foarte atenţi la preţuri în perioada reducerilor de iarnă şi să se informeze cât mai bine asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze.
„În perioada reducerilor de iarnă este recomandat să verificaţi preţurile prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, practică ce a dus la îmbunătăţirea constantă a modalităţilor de prezentare a preţurilor şi reducerilor de către magazinele online. Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de iarnă, citiţi cu atenţie caracteristicile produsului şi verificaţi dacă acesta corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dumneavoastră”, a scris Paul Anghel, duminică, pe Facebook.
Verificați prețurile și reducerile reale
Cumpărăturile din această perioadă pot fi făcute în deplină siguranţă dacă se întocmeşte o listă cu produsele pe care cumpărătorii doresc să le achiziţioneze şi cu preţurile actuale ale acestora, fiind astfel informaţi cu privire la reduceri.
Câteva măsuri recomandate de eprezentantul ANPC:
- verificaţi stocul existent;
- verificaţi preţul afişat şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA);
- verificaţi dacă preţul include şi costul de livrare;
- în cazul în care comandaţi online, verificaţi, înainte de a trimite comandă, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când aţi ales produsul;
- dacă aveţi nelămuriri, contactaţi comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozităţii vânzătorului.
Comerciantul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii, oferind, printre altele, informaţii despre datele de identificare, caracteristicile esenţiale ale produsului, preţul cu toate taxele incluse, cheltuieli de livrare şi modalităţi de plată, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului, durata minimă a contractului, funcţionalitatea, compatibilitatea şi interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conţinutului digital şi a serviciilor digitale precum şi existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.
Cumpărăturile online: măsuri de siguranță
Totodată, acesta recomandă consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot oferi indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. În plus, pentru contractele încheiate pe pieţele online (de intermediere vânzări între comercianţi şi consumatori), consumatorul trebuie să ştie că orice furnizor de piaţă online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze o serie de informaţii într-o secţiune specifică a interfeţei online, care este direct şi uşor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate ofertele.
Astfel, furnizorii online trebuie să precizeze dacă partea terţă care oferă produsele este sau nu un comerciant – persoană juridică şi în cazul în care nu este un comerciant – persoană juridică, ci o persoană fizică să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislaţia în materie de protecţie a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat.
Potrivit sursei citate, indiferent că este vorba despre un magazin online sau despre unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare), dacă este cazul.
Astfel, preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă/preţului anterior. Acesta reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării preţului redus.
În cazul produselor susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în aceeaşi suprafaţă de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de dată aplicării reducerii de preţ. În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioadă mai mică de 30 de zile, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în această perioadă înainte de data aplicării reducerii de preţ.
Drepturile consumatorilor la retur și rambursare
În ceea ce priveşte contractul, Anghel afirmă că acesta se consideră a fi încheiat, pentru magazinele clasice, în momentul în care se face plata şi este primit produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către comerciant, a acceptării comenzii cumpărătorilor.
În cazul magazinelor clasice, dacă un consumator doreşte să renunţe la achiziţie după ce a încheiat contractul, legea nu oferă dreptul de a renunţa la contract. „Odată achiziţionat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanţiile. Pentru magazinele online, legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care puteţi renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare”, mai scrie Paul Anghel în recomandările postate pe reţeaua de socializare.
Unele magazine online, ca parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, însă cumpărătorii trebuie să verifice acest lucru cu fiecare comerciant în parte.
Termenul de 14 zile se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor. În cazul în care vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, cumpărătorul trebuie să plătească returul.
Reprezentantul ANPC menţionează că, în cazul în care produsul ajunge deteriorat sau distrus, vânzătorul este cel care suportă pierderea.
Reguli privind garanțiile produselor
Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate bunurile şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg, iar OUG 140/2021 este actul normativ care reglementează garanţiile bunurilor, respectiv stabileşte că există două tipuri: garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, care pot coexista pentru un singur bun.
În postarea sa, Anghel precizează că garanţia legală se aplică pentru orice bun comercializat şi este responsabilitatea vânzătorului în temeiul legii, în principiu fiind de doi ani, deşi există şi excepţii în cazul bunurilor cu elemente digitale, unde poate fi şi de cinci ani. În cazul produselor de ocazie, consumatorul şi vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanţie mai de cel puţin un an.
În cazul în care produsul se defectează sau nu respectă specificaţiile, cumpărătorii au dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaţiile.
Atenție la comercianții din afara UE
Acesta a atras atenţia şi asupra comercianţilor şi pieţelor online care nu au sediul în Uniunea Europeană, precizând că în cazul în care operatorul economic care administrează site-ul de pe care sunt achiziţionate produsele nu are personalitate juridică în Uniunea Europeană, „capacitatea autorităţilor de a interveni în protejarea intereselor consumatorilor este limitată”.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
O cameră montată montată pe un domeniu de vânătoare de lângă Răchițele, jud. Cluj, a surprins, în data de 4 ianuarie, atacul unei haite de lupi asupra unor mistreți.
În imagini se vede cum turma de porci, care avea și mai mulți godaci, se răspândește la apariția lupilor, însă aceștia reușesc să încolțească un purcel și să plece cu el.
VIDEO. Mistreți ATACAȚI de lupi într-o pădure de lângă Răchițele, în Cluj
Intervenția scroafei este tardivă.
Sursa video: Facebook Oficial Vânătorul Alpin
O agenție imobiliară oferă spre vânzare, la început de an, un apartament cu o cameră în Cluj-Napoca, cu o suprafață de 50 mp, la un preț de 194.000 de euro, ceea ce înseamnă 3.880 euro/mp.
Apartamentul ultrafinisat și utilat complet, la cheie, se găsește în ansamblul rezidențial Record Park, situat în apropierea The Office, arată imobiliare.ro.
Acesta este situat la etajul 1 al unui imobil cu 6 niveluri, finalizat in anul 2020, are suprafata utila de 50 mp, fiind compus din living cu bucatarie open-space, loc de servit masa si zona de relaxare, nișă de dormit, baie, dressing si 1 balcon deschis de 7 mp.
Imobilul este dotat cu încălzire în pardoseala.
Cei care au bani pentru un astfel de apartament de aproape 200.000 de euro mai pot scoate 10% din sumă, adică 20.000 de euro, pentru achiziționarea unui loc de parcare aflat la subsolul imobilului.
EVENIMENT
Susținătorii lui Călin Georgescu cer în stradă, la Cluj-Napoca, reluarea turului 2 al alegerilor prezidențiale. Fac și marș
CULTURA
Sărbătoare mare. 7 ianuarie, Sfântul Ioan Botezătorul. La mulți ani celor care poartă acest nume
Biserica Ortodoxă îl sărbătorește în 7 ianuarie pe Sfântul Ioan Botezătorul, cel care l-a botezat pe Iisus Hristos în râul Iordan.
Sfântul Ioan Botezatorul s-a nascut in cetatea Orini, in familia preotului Zaharia. Elisabeta, cu sase luni inaintea nasterii lui Iisus.
Potrivit Sfintei Scripturi, Ioan Botezatorul a saltat in pantecele maicii sale, in momentul in care Elisabeta se intalneste cu Fecioara Maria atunci cand aceasta Il purta in pantece pe Domnul. Desi a saltat in pantece, Ioan afirma ca „nu-L stia pe Domnul” (Ioan 1, 31).
Aceasta marturisire a lui Ioan este adevarata, caci el nu putea cunoaste din proprie experienta ca Cel purtat in pantecele Mariei este Fiul lui Dumnezeu.
Sfântul Ioan Botezătorul arată în Evanghelistul Ioan (In 1, 34) cum l-a întâlnit pe Iisus Hristos: „Cel ce m-a trimis pe mine sa botez cu apa, Acela mi-a spus: Peste care vei vedea Duhul pogorandu-Se si ramanand peste El, Acesta este Cel ce boteaza cu Duhul Sfant. Si am vazut si marturisit ca El este Fiul lui Dumnezeu” (In 1, 33-34).
Evangheliile relatează cum Sfântul Ioan Botezătorul îl botează și pe Iisus, care vine la el pentru a împlini planul lui Dumnezeu, moment în care Duhul Sfânt se pogoară asupra lui Iisus ca un porumbel, acesta fiind recunoscut ca Fiu bineplăcut înaintea lui Dumnezeu.
Ioan Botezătorul îl recunoaște pe Iisus ca fiind mielul lui Dumnezeu ce ridică păcatul lumii, care era înaintea Lui, pe care l-a făcut cunoscut, și care va boteza cu Duh Sfânt, relatează Evanghelia lui Ioan.
Sfantul Ioan Botezatorul a inceput sa predice in al cincisprezecelea an al domniei Cezarului Tiberiu, pe cand Pontiu Pilat era procuratorul Iudeii, având menirea de a pregati poporul pentru primirea lui Mesia si de a- L face cunoscut.
Moartea Sfântului Ioan Botezătorul
Din Evanghelie se știe ca Irod, la un ospat prilejuit de sarbatorirea zilei de nastere, a taiat capul Sfantului Ioan Botezatorul, la cererea Irodiadei, soția fratelui său, cu care trăia regele Irod.
La acea vreme, Sfantul Ioan era intemnitat in castelul lui Irod de la Maherus. Ioan il mustrase pe Irod pentru traiul lui nelegiuit cu Irodiada, care era sotia fratelui sau. In ura ei de moarte, Irodiada a sfatuit-o pe Salomeea, fiica ei, care dansase si placuse oaspetilor si indeosebi lui Irod, sa ceara de la acesta capul Botezatorului ca rasplata.
În caledarul creșrin ortodox, pe 29 august se mai sărbătorește Tăierea capului Sfântului Ioan Botezătorul.
Cluj24 urează La Mulți Ani celor care poartă numele Sfântului Ioan Botezătorul.