ACTUALITATE
ANALIZĂ/ Ce au făcut Emil Boc şi Gabriela Firea în fruntea primăriilor. Promisiuni şi bugete

Când vine vorba despre promisiuni, realizări şi bugete, cine s-a descurcat mai bine în fruntea primăriilor oraşelor Cluj-Napoca şi Bucureşti? Emil Boc sau Gabriela Firea? Această comparaţie din ce în ce mai prezentă în spaţiul public are câteva răspunsuri în rândurile de mai jos.
Desigur, trebuie ţinut cont şi de dimensiunea problemelor din cele două oraşe. Altfel se rezolvă lucrurile într-un oraş de 300.000 de locuitori şi altfel se rezolvă în Capitală, cu o populaţie ce depăşeşte 1.800.000.
În acest context, Emil Boc a demonstrat că a fost un edil mai bun decât Gabriela Firea. Asta reiese din analiza efectuată de ziare.com în ceea ce priveşte promisiunilor celor doi primari și realizările în materie de transport public.
Buget de aproape 25 miliarde lei pentru Firea
Astfeş, în 2017, PMB a avut un buget de aproximativ 5 miliarde lei. În 2018, Consiliul General al PMB a aprobat bugetul în valoare de 5,7 miliarde lei. În 2019 s-a ajuns la 6,7 miliarde de lei, iar în 2020 au fost aproximativ 10 miliarde de lei. Conform unui calcul simplu. Gabriela Firea a avut de gestionat aproape 25 de miliarde de lei.
În vara anului 2016, după ce s-a impus la alegeri, Emil Boc anunța că prioritățile mandatului erau traficul, parcările, transportul public, dar și păstrarea orașului la nivel înalt. La polul opus, Firea promitea „revoluție în materie de trafic în Capitală”.
Mai mult, în campania electorală, ea spunea că va continua amenajările de parcări de tip park&rode și va realiza parcări de reședință. De pe lista promisiunilor nu lipsea nici cea referitoare la instituirea unui sistem de plată a parcării prin SMS.
Clujul are flotă de autobuze electrice
Totodată, fosta prezentatoare TV anunţa că va extinde numărul de intersecții incluse în sistemul de management al traficului din București (SMTB). În ceea ce priveşte modernizarea transportului public, Primăria Cluj a accesat fonduri europene în valoare de 100 de milioane de euro pentru autobuze, troleibuze și tramvaie.
Practic, peste 40% din flota de transport în comun este electrică, iar în ultimii patru ani a fost completată cu 41 de autobuze electrice, cumpărate din fonduri europene. Au mai fost cumpărate 70 de troleibuze (20 de la bugetul local și 50 din fonduri europene), 75 de autobuze noi Mercedes tip Euro 6 și 19 autobuze noi Mercedes Setra pentru elevi.
Mai departe, transportul de autobuze școlare a fost implementat și extins la 14 trasee. În stațiile de autobuz au fost introduse 70 de panouri care afișează ora de sosire în stație. Mai mult, a fost lansată o aplicație pentru transportul în comun, iar costul unei călătorii se poate plăti contactless sau prin aplicația 24Pay.
Benzi speciale pentru transportul în comun
Primăria condusă de Boc a introdus mai multe benzi speciale pentru transportul în comun. În aprilie 2021 a fost semnat şi contractul pentru studiile de prefezabilitate și fezabilitate pentru metroul și trenul metropolitan din Cluj.
Contractul are o valoare de aproape 36 de milioane de lei, iar linia de metrou ar urma să se construiască pe axa vest-est a zonei metropolitane: Gilău – Florești Sud – cartierul Mănăștur – centrul orașului Cluj – Mărăști. Şi nu este tot! Clujenii vor avea şi un tren metropolitan care va acoperi întregul coridor feroviar cuprins între haltă Nadasel și stația Bonțida, pe o lungime de aproximativ 43 de kilometri.
În Capitală, primele mijloace noi de transport în comun din mandatul actualului edil au ajuns în 2018. În acest sens a fost semnat un contract pentru 400 de autobuze fabricate de turcii de la Otokar. Ele ar fi trebuit să ajungă în București până la finalul anului 2019.
Autobuze din Turcia şi Germania în Capitală
În cele din urmă, Primăria Capitalei a semnat contractul pentru 130 de autobuze hibrid de la Mercedes-Benz. În luna martie 2021, PMB a semnat contractul pentru achiziția a 100 de troleibuze. Înainte, PMB a vrut să cumpere 100 de tramvaie de la turcii de la Durmazlar, dar reprezentanţii Astra Vagoane au contestat câștigătorul licitației, suspendată ulterior.
Și Primăria Capitalei a introdus în 2017 o bandă unică pentru transportul în comun pentru autobuze, pe Șoseaua București-Ploiești. Măsură a fost un fiasco. La o zi de la implementare, Firea a renunțat la banda unică din nordul Capitalei, din cauza aglomeraţiei create pe DN1.
În timpul mandatului, Gabriela Firea a cerut diverşilor miniștri ca Centura orașului să treacă în administrarea PMB. Ea argumenta că lucrările pentru construcția acesteia ar fi început mai repede, dar niciun minister nu a fost de acord cu solicitarea.
Cum stă Clujul la capitolul parcărilor
La capitolul parcări, Clujul are mai multe realizări decât Bucureştiul. În prim-plan apare parkingul Negoiu-Mehedinți, cu 372 de locuri, dar şi cele din Primăverii (376 de locuri) și Mogoșoaia (294 de locuri). Clujenii pot plăti parcarea online, prin aplicația ParkingPay. Totodată, locurile de parcare libere sunt arătate în aplicația Cluj Parking.
Încă de când candida pentru funcția de primar, Gabriela Firea susținea că va construi locuri de parcare și parcări de tip parkride pentru ca șoferii să-și poată lasă mașinile la intrarea în oraș. Astfel, ea spera că va rezolva problema traficului infernal din Capitală.
De abia septembrie 2020, PMB anunța că au început lucrările la primul parkride, cel din Pantelimon. Proiectul costa 21 de milioane de euro şi punea la dispoziție 500 de locuri de parcare. La începutul anului trecut, Primăria Capitalei lansa sistemul de plată a parcării prin sms. Totuşi, șoferii au fost foarte nemulțumiți din cauză că nu puteau află dacă există sau nu locuri libere în zonă.
Emil Boc s-a descurcat cu un buget de 6 miliarde
Referitor la bugete, Emil Boc a avut la dispoziție aproape 6 miliarde de lei în ultimii patru ani. În 2017, Consiliul Local a aprobat bugetul în valoare de 1,35 miliarde de lei, iar în 2018, bugetul a fost de circa 1,1 miliarde de lei. În 2019, Cluj-Napoca a avut 1,5 miliarde de lei, iar în 2020 1,68 miliarde de lei.
În ianuarie 2020, Firea anunță că PMB a atras în ultimii trei ani fonduri europene în valoare de 920 de milioane de euro. Dintre acestea, 360 de milioane de euro erau destinate pentru finalizarea stației de epurare Glina. 213 milioane de euro erau pentru modernizarea a peste 200 de kilometri din rețeaua primară.
279 de milioane de euro fuseseră programate pentru achiziția de tramvaie și autobuze electrice și 68 de milioane de euro pentru extinderea și reabilitarea infrastructurii de apă și apă uzată.
Pentru proiectele derulate în exercițiul financiar 2014-2020, Cluj-Napoca a atras peste 400 de milioane de euro.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EVENIMENT
Nelu Varga (finanțator CFR Cluj), după câștigarea cupei: Sunt MÂNDRU de băieți, îi așteaptă primele

CFR Cluj a câștigat prima Cupă după o pauză de 9 ani și va merge în preliminariile Europa League. Nelu Varga, omniabsentul finanțator, a spus că le va da băieților primele promise.
Acum, echipa va încerca să se califice în grupele Europa League și va ținți titlul în sezonul următor.
Nelu Varga (finanțator CFR Cluj), după câștigarea cupei: Sunt MÂNDRU de băieți, îi așteaptă primele
„Mă bucur din suflet, pentru băieți, dar mai ales pentru Dan Petrescu, care trece prin momente teribile. Este victoria lui!
Un nou început, acum rămâne să ne calificăm in grupele Europa League, iar la anul, am zis, atacam titlul cu si mai mare avânt.
Sunt mândru de băieți, îi așteaptă primele! Ce am promis e sfânt!”, a spus Ioan Varga, pentru GSP.
„Cu băieții, cu Deac și Camora, urmează să am o discuție la terminarea campionatului să vedem ce e mai bine pentru ei și pentru club. Încă nu am luat o decizie. Vedem, s-ar putea să aprob să rămână.
Dacă nu, le găsim un loc în conducere. Nu îi lăsăm de izbeliște, nu se pune problema asta. Sperăm să mai meargă un an împreună. Mă bucur pentru succesul de aseară, să le dea Dumnezeu sănătate, îi felicit pe băieți”, a mai spus Varga.

În data de 15 mai a.c., în jurul orei 13.00, Poliția municipiului Dej a fost sesizată despre faptul că Mureșan Marius, în vârstă de 37 de ani, ar fi plecat în Germania în cursul anului 2024, iar din luna ianuarie a anului 2025, familia nu ar mai fi reușit să stabilească legătura cu acesta.
SEMNALMENTE : Înălțime aproximativă – 1,83 m, greutate de circa 100 de kg, ochi căprui, păr șaten închis, tuns scurt, barbă tip cioc.
Bărbat de 37 de ani din Dej, DISPĂRUT în Germania. Dacă l-ați văzut, sunați la 112
Nu se cunosc detalii privind vestimentația acestuia.
Persoanele care pot furniza orice informaţii despre persoana plecată voluntar, sunt rugate să se adreseze celei mai apropiate unităţi de poliţie sau să apeleze gratuit numărul unic de urgenţă 112!
EDUCATIE
VIDEO FOTO. Mașina solară a studenților UTCN, gata de start. Prinde peste 100 km/h. Va participa la un concurs în Australia

Solis, mașina electrică, alimentată cu energie solară, construită de studenții UTCN, va participa, în luna august, la concursul Bridgestone World Solar Challenge în Australia. Vehiculul a fost prezentat, joi, la UTCN HUB, în fața conducerii universității și a sponsorilor.
Mașina studenților clujeni va străbate peste 3000 de km prin deșertul australian, startul urmând să fie dat în 24 august în orașul Darwin, din nord, iar linia de finish va fi în orașul Adelaide, situat în sudul continentului.
”Vom conduce zilnic între orele 8-17”
Studentul Raymond Nemeth, unul dintre piloții echipei, a declarat că noul model al mașinii solare a fost construită având la bază principiul eficienței absolute.
”Am refăcut caroseria complet, am completat suprafața de panouri solare. Vom conduce zilnic între orele 8-17, vom campa în deșert, în corturi.
Bugetul echipei pentru participarea la această competiție este de peste 250.000 de euro, acoperit de sponsori, dar mai avem nevoie de bani.
Este nu doar un test de inginerie ci și unui de disciplină și spirit de echipă”, a spus Nemeth.
Conducerea UTCN sprijină în fiecare an acest proiect
Prof. Ștefan Breban, unul dintre coordonatorii echipei, a spus că este a 5-a variantă a vehiculului cu care se va merge în Australia.
”Un astfel de proiect permite creșterea nivelului de încredere și de prestigiu al școlii românești”, a spus acesta.
Prorectorul UTCN, Daniela Popescu, a declarat la rândul său că echipa trebuie să viseze că va fi câștigătoare în Australia, să nu se limiteze doar la a participa.
”Conducerea UTCN sprijină în fiecare an acest proiect și vom continua și anul viitor. Noi suntem în rivalitate cu autovehicule solare unde se investesc de zece ori mai muți bani decât suntem noi capabili în Cluj, România în 2025 să investim”, a subliniat Popescu.
Viteză de peste 100 de km/h
Eric Lefter, team-manager-ul echipei, a declarat pentru Cluj24 că mașina solară are trei roți și funcționează cu o baterie de 3 Kw/h.
”Vehiculul are o lungime de 5,3 m, o lățime de 1,4 m și poate prinde o viteză de 100-110 km/ h. Suprafața acoperită de panourile fotovoltaice este de 5,8 mp”, a precizat Lefter.
În perioada următoare, Solis va fi scoasă în teren și testată pe un circuit de karting, iar în luna iulie va fi trimisă în Australia.

Cea mai mare flotă de Bolt și Uber din Cluj-Napoca a fost închisă, joi, de ANAF. Mai mult, aceasta e cu conturile blocate până la terminarea inspecției Serviciului de Investigare a Criminalității Economice de la IPJ Bihor și ITM Cluj.
Pe surse, Cluj24 a aflat că 468 de șoferi ride-sharing au, de astăzi, aplicațiile blocate până la finalizarea anchetei.
Cea mai mare flotă de Bolt și Uber din Cluj-Napoca a fost ÎNCHISĂ, joi, de ANAF
Șoferii de pe platformele Uber și Bolt din Cluj-Napoca au anunțat un protest de amploare pentru zilele de 1 și 2 iunie 2025. Aceștia intenționau să își suspende activitatea timp de 48 de ore, în semn de nemulțumire față de condițiile actuale de lucru și politicile companiilor de ride-sharing.
„Fraților și surorilor, până când mai acceptăm bătaia asta de joc?
Suntem tratați ca niște simpli executanți de comenzi. Ni se cere să livrăm servicii premium la preț de nimic. Uber și Bolt își cresc profiturile pe spatele nostru, în timp ce nouă ne rămân firimiturile.
Tarifele scad. Comisioanele cresc. Costurile explodează.
Noi punem mașina, timpul, nervii, combustibilul, și la final suntem tot noi cei care ieșim în pierdere.
Asta nu mai e colaborare.
E exploatare.
Dar adevărul e simplu: fără noi, aplicațiile nu au valoare.
Fără noi, pasagerii nu se mișcă din loc.
Noi suntem motorul.
E momentul să ne trezim.
Să nu mai fim duși cu zăhărelul, să nu mai acceptăm tarife de mizerie. Să arătăm că suntem uniți și conștienți de valoarea noastră.
—
1 și 2 IUNIE
Toți șoferii OFFLINE timp de 48 de ore.
Fără curse. Fără profit pentru ei. Fără compromisuri.
—
Nu mai porni motorul pentru 1 leu/km real.
Nu mai alimenta o platformă care te stoarce și te lasă gol.
Stăm pe loc – ca să putem merge mai bine mai departe”, propunea un șofer, preluat de Clujenii.