Connect with us

ACTUALITATE

AJOFM Cluj: 92 de ucraineni au fost încadrați în muncă în județ. Funcționarii se deplasează în centrele de refugiați

Publicat


Cele mai profitabile firme din Cluj

Aproape 100 de angajatori interesați să angajeze refugiați ucraineni au participat la webinarul „Raportul de Muncă cu Refugiații din România” oferit de FSP Global la Cluj-Napoca. Evenimentul a fost gândit să vină în sprijinul mediului de afaceri, pentru a clarifica nelămuririle legate de integrarea pe piața forței de muncă autohtone a cetățenilor ucraineni.

Astfel, special pentru webinar, Gianluca Zanellato, expert contabil, cadru didactic la Universitatea ”Babeș-Bolyai” (UBB) și membru al Boardului IBC a elaborat unul dintre cele mai utile ghiduri pentru firmele care vor să angajeze refugiați ucraineni, care a fost completat cu noutăți legislative de către experții Agenției de Ocupare a Forței de Muncă și de reprezentantul Parlamentului prezenți online.

Directorul executiv adjunct al AJOFM Cluj, instituție cheie în gestionarea relației dintre angajatori și ucraineni, a anunțat că, pentru a facilita procesul de recrutare – angajare, funcționarii instituției se deplasează în localitățile unde există comunități sau centre de refugiați.

„Noi suntem cu toate forțele mobilizate. Legat de ce înseamnă încadrarea în muncă a acestor persoane afectate de conflictul din Ucraina, procedura este destul de simplă. Este vorba de Ordinul 301/2022, semnat de ministrul Muncii și Inspecției Sociale, ordin care prevede încadrarea în muncă pe baza actului de identitate și pe baza unei declarații pe proprie răspundere.

Această declarație vine ca să confirme un nivel de studii, pentru ocuparea unui job. Această încadrare în muncă se face acum fără avizul de muncă. Anterior, acest aviz se obținea, de către angajator, de la Oficiul pentru Imigrări”, a declarat Ana-Maria Chiciudean, director executiv al AJOFM Cluj.

AJOFM îi ia în evidență

Ana-Maria Chiciudean a mai menționat că, până acum, 92 de ucraineni au fost încadrați în muncă în județul Cluj și, momentan, sunt disponibile 3.700 de joburi, în toate sectoarele economiei.

„Noi nu ne-am propus să acoperim toate locurile de muncă vacante (n. red. cu refugiați), noi ne-am propus să creăm un cadru de implicare în viața socială a urbei pentru aceste persoane greu afectate de conflictul din Ucraina.

Suntem deschiși oricărei inițiative pentru integrarea socială a acestor persoane, și aici mă refer la integrarea copiilor în școli sau a părinților pe piața muncii. Apelul meu către toți angajatorii care doresc să încadreze ucraineni pe piața forței de muncă este să faciliteze luarea în evidență la AJOFM a acestor persoane”, a mai precizat directorul AJOFM Cluj.

Legislația românească ține pasul cu nevoile ucrainenilor

La rândul său, parlamentarul Oana Țoiu, fost președinte al Comisiei pentru muncă şi protecţie socială și actual președinte al Comisiei pentru tineret și sport, a adus câteva clarificări de natură legislativă, cum ar fi: taxele pentru refugiații din Ucraina care solicită permis de lungă ședere sau condițiile în care ucrainenii cu profesii liberale își pot exercita meseria în România.

„Este incredibil ritmul în care s-a modificat legislația muncii într-un timp atât de scurt și m-am bucurat să văd că în Cluj instituțiile s-au mobilizat să aducă la cunoștința angajatorilor toate aceste modificări. Așadar, nu mai există taxe pentru ucrainenii care solicită permis de lungă ședere.

Taxe zero pentru angajatori și pentru angajați. Ce poate face un cetățean ucrainean acum: poate sta 90 de zile pe teritoriul României, apoi poate solicita acel permis de lungă ședere și primește, practic, CNP românesc. Legislația este încă în schimbare, Guvernul a preluat multe din ideile venite dinspre societatea civilă și mediul de afaceri, ceea ce este îmbucurător”, a explicat Oana Țoiu, membru al Parlamentului.

Parlamentarul a mai precizat însă că încă nu există un cadru legal cu privire la cei cu profesii liberale, care ar vrea să se angajeze în România, cum este cazul medicilor sau al avocaților, de exemplu.

„Cadrul legal actual spune că se aplică constrângerile pentru fiecare profesie în parte. Sigur că nu poți fi avocat în Ucraina și să profesezi în România. Dar poți fi, de exemplu, dentist, pentru că procedurile sunt aceleași. Ține de corpul profesional al fiecărei profesii să își reglementeze condițiile”, a mai spus Oana Țoiu.

Statul și mediul de afaceri găsesc soluții la aceeași masă

foto01

”Rolul webinarului de acum este a-i aduce la aceeași masă pe toți actorii implicați în procesul de ajutorare, sprijin și integrare în societatea românească a refugiaților din Ucraina.

Am făcut cu toții ce am știut și am putut mai bine, acum e nevoie de mai mult”, a declarat Antonio Patanè – fondator FSP Global, președinte al IBC și vicepreședinte al Camerei de Comerț Italiene. Acesta a fost alături de Kai Frithjif Brand-Jacobsen, ambii membri fondatori ai inițiativei multisectoriale „All Ukraine”, o premieră în România.

„Solidaritatea din Cluj și din întreaga Românie este incredibilă, oamenii s-au mobilizat exemplar să-i aștepte și ajute pe refugiați. Dar acum, războiul continuă și avem altă situație îngrijorătoare: oamenii au nevoie de sprijin să se integreze.

All for Ukraine aduce la un loc toate inițiativele de sprijin și ajutor pentru ucraineni, iar acum trebuie să găsim soluții pentru acești oameni, să găsim școli pentru copii, să învețe în limba lor, dar și să facilităm găsirea unor locuri de muncă și oportunități economice pentru ucrainenii care rămân în România. Avem nevoie de voi, de mediul de afaceri din România să susțină poporul ucrainean”, a transmis Kai Frithjif Brand-Jacobsen, președinte PATRIR Peace Action.

În cadrul webinarului au mai luat cuvântul: István Vákár – vicepreședinte al Consiliului Judeţean Cluj, Aurel Mocan – director executiv la Direcția de Asistență Socială din cadrul Primăriei Cluj-Napoca, Gianluca Zanellato – PhD cadru didactic asociat al Universității Babeș-Bolyai, expert contabil, Rahela Vlasa – Co-CEO FSP Global.

Despre FSP Global

FSP GLOBAL GROUP este un consorțiu de companii cu sediul central în Cluj-Napoca și cu operațiuni în țări de pe toate continentele. FSP Global, principala companie a consorțiului, și lider de piață în domeniul Business Processing Outsourcing (BPO), își desfășoară activitatea 24/7, 365 de zile pe an. FSP Global furnizează servicii de relații cu clienții și consultanță de cea mai înaltă calitate în toate call-center-urile sale.

FSP Global, cu sprijinul Gamemine, a lansat, în 2 martie, două linii telefonice gratuite, în limbile română, ucraineană și rusă, unde primesc informații atât refugiații din Ucraina, cât și cetățenii români dispuși să ajute cu bunuri sau servicii. Astfel, toate persoanele care vin sau se află pe teritoriul Ucrainei, indiferent dacă sunt cetățeni ucraineni sau ai altor state, și care doresc informații sau au nevoie de asistență de orice natură, sunt îndemnați să apeleze numerele de telefon gratuite 0800 360 880, apelabil din România, și 0800 801 489, apelabil din Ucraina, de luni până duminică.

Aceste linii telefonice speciale pot fi apelate și de către cetățenii români care doresc să ofere ajutor sau asistență celor care ajung în țara noastră de pe teritoriul ucrainean. Ofertele lor de ajutor sunt implementate direct pe platforma https://refugees.ro/.

Webinarul a fost organizat de Italian Business Club (IBC), cu sprijinul Camerei de Comerț Belgia-Luxemburg România-Moldova, Cluj International Committe, CFAC (Clubul de Afaceri Francez din Cluj), DWNT (Clubul de afaceri german din Transilvania de Nord), Camera de Comerț Italiană pentru România (CCIpR), PATRIR Peace Institute și alte asociații și instituții.

Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

CULTURA

Sute de mii de vizitatori din toate colțurile lumii, atrași în 2024 de muzeele Consiliului Județean Cluj

Publicat

De

Peste 200.000 de vizitatori au trecut pragul muzeelor subordonate Consiliului Județean Cluj, în anul 2024, acestea fiind printre atracțiile principale atât pentru publicul clujean, cât și pentru turiști.

Astfel, Muzeul Etnografic al Transilvaniei a fost, și în anul precedent, una dintre principalele atracții din județ, acestuia trecându-i pragul nu mai puțin de 102.677 de vizitatori.

Parcul Etnografic, cel mai atractiv din județ

Dintre aceștia, 72.115 au fost atrași de secția în aer liber a muzeului, respectiv Parcul Etnografic Național „Romulus Vuia” din Hoia, restul de 30.562 fiind interesați de exponatele și evenimentele găzduite la sediul central al instituției, Palatul Reduta.

Numărul crescut al vizitatorilor din Parcul Etnografic s-a datorat și unor evenimente care atrag an de an un public numeros, dintre care amintim Jazz în the Park, Iarmaroc la Sat, Zilele Culturale Maghiare, și altele, organizate în acest cadru natural deosebit.

Muzeul de Artă, 72 de expoziții temporare în 2024

Muzeul de Artă Cluj-Napoca a rămas, și în anul 2024, un alt obiectiv turistic preferat de vizitatori, atrăgând prin expozițiile și manifestările culturale organizate la sediu 88.420 de persoane.

În decursul anului 2024, pe lângă expozițiile permanente, Muzeul de Artă Cluj-Napoca a realizat 72 de expoziții temporare la sediul instituției. De asemenea, lucrări din patrimoniul instituției au fost prezentate în expoziții de anvergură din țară, și nu numai.

Nu în ultimul rând, Muzeul Memorial „Octavian Goga” Ciucea a fost vizitat de 19.457 de persoane, valoare în ușoară creștere comparativ cu cea din 2023, când au fost înregistrați 18.723 de vizitatori. Și în anul recent încheiat s-a menținut tendința vizitării instituției preponderent de către elevi ai școlilor generale.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

A fost semnat contractul de finanțare prin PNRR pentru pasajul de la Tetarom III. Investiție de 81 milioane de lei

Publicat

CNAIR și Ministerul Transporturilor au semnat contractul de finanțare pentru realizarea pasajului de legatură dintre DN1C și parcul industrial Tetatrom III, cu bani din PNRR.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA a anunțat semnarea contractului de finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru pasajul de legatură dintre DN1C și parcul industrial TETAROM III.

„Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA, în calitate de beneficiar al finanțării, și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de coordonator de reforme și/sau investiții pentru Planul național de redresare si reziliență, au convenit încheierea Contractului de Finanțare nr. 61/30.12.2024, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență Componenta 4 – Transport sustenabil, Reforma R1 – Transport sustenabil, decarbonizare și siguranță rutieră/Investiția I3 – Dezvoltarea infrastructurii rutiere sustenabile pe rețeaua TEN-T, taxarea rutieră, managementul traficului și siguranța rutieră”, a transmis miercuri dimineață Cristian Pistol, Director General CNAIR SA.

Investiție de 81 milioane de lei

Proiectul prevede realizarea unui pasaj între DN1C (zona km  23+465) și drumul de incinta Parc Industrial Tetarom III, în Zona Metropolitană Cluj – Napoca (UAT Jucu, respectiv UAT Bontida)

Valoarea totală a  proiectului este de 81.419.886.62 lei din care valoarea fondurilor europene aferente PNRR este de  57.187.268.77 lei, cofinanțarea națională reprezintă 11.365.472.40 lei și TVA aferent reprezintă 12.867.145.45 lei.

Obiectivele specifice ale proiectului:

  • asigurarea unei circulații în deplină siguranță și confort;
  • asigurarea scurgerii apelor de pe platforma drumului;
  • desfășurarea traficului de mic gabarit și de mare tonaj în condiții optime;
  • încurajarea dezvoltării economice zonale, dezvoltare bazată pe creșterea turismului si a investițiilor la nivel de județ;
  • posibilitatea de acces în condiții optime a mijloacelor de intervenție rapidă în caz de nevoie (pompieri, ambulantă, poliție etc.), precum și a mijloacelor auto pentru transportul școlar și cel public.

Proiectul trebuie finalizat până la finalului anului 2026

Durata proiectului: Contractul de finanțare începe de la data semnării acestuia de către toate părțile și încetează la momentul implementării, în integralitate și conform obligațiilor asumate, a obiectivelor proiectului, dar nu mai târziu de data de 31.12.2026.

Amintim că, în toamna anului trecut, între DRDP Cluj si Județul Cluj a fost încheiat un protocol pentru realizarea etapei de proiectare în cadrul proiectului.

Citește mai departe

EVENIMENT

Remus Lăpușan (PSD): În orice variantă de reorganizare administrativă, Cluj-Napoca va fi centru regional. Capitala Transilvaniei

Publicat

Lăpușan

Reforma administrativă a României reprezintă un proiect fundamental pentru eficientizarea administrației publice și dezvoltarea comunităților locale, crede deputatul PSD de Cluj, Remus Lăpușan. Premierul Marcel Ciolacu a demonstrat viziune și determinare, asumându-și inițiativa de a redacta proiectul de lege privind reorganizarea teritorială a țării, un demers privind reorganizarea teritorială a țării, un demers care răspunde necesităților stringente ale cetățenilor.

„Reorganizarea administrativă, prin regionalizare și descentralizare, este o inițiativă pe care PSD o susține de mult timp. Încă din 2013, am adus această propunere în dezbatere publică, dar, din păcate, nu am găsit sprijinul necesar din partea celorlalte forțe politice. Astăzi, este evident pentru toată lumea că actuala formă de organizare nu mai răspunde nevoilor societății și riscă să ducă administrația publică în colaps.

Cluj-Napoca, centru regional

Sigur, vor fi multe variante de reorganizare/comasare administrativă propuse de partide și de societatea civilă, însă, un singur aspect îl pot garanta, în orice variantă de reorganizare administrativă, Cluj-Napoca va fi centru regional, pentru că este capitala economică și culturală a Transilvaniei. Statutul Clujului, de cel mai important oraș al Ardealului, nu este discutabil, negociabil”, a declarat Remus Lăpușan, deputat PSD de Cluj.

Avantajele regionalizării

Reforma administrativă aduce cu sine multiple avantaje care vor contribui la modernizarea și eficientizarea statului:

Debirocratizare și descentralizare: Deciziile publice vor fi luate mai aproape de cetățeni, facilitând accesul rapid la fonduri pentru proiectele locale și regionale, fie ele din bugetul de stat sau din fonduri europene.
Implicarea cetățenilor în deciziile publice: Reforma va crea premisele unui dialog deschis între autorități și comunități, consolidând astfel democrația locală.
Reducerea cheltuielilor administrative: Economiile rezultate vor fi redirecționate către investiții în proiecte prioritare, precum infrastructura, educația și sănătatea.
Adaptarea serviciilor publice la nevoile locale: Fiecare comunitate va beneficia de soluții personalizate, țintind exact nevoile specifice.
Consolidarea identităților regionale: Reforma va respecta diversitatea economică, socială și culturală a regiunilor, sprijinind dezvoltarea echilibrată a întregii țări.
Atragerea investițiilor: O administrație eficientă și transparentă va crește încrederea investitorilor și va sprijini proiectele mari de infrastructură.
Creșterea încrederii în administrația publică: O administrație modernă, eficientă și transparentă va reduce risipa de resurse și va răspunde mai bine așteptărilor cetățenilor.

Proiectul, în 6 luni

„Această reformă nu înseamnă fragmentarea sau pierderea unității naționale, ci, dimpotrivă, este o șansă de a construi o administrație eficientă și performantă, care să răspundă nevoilor reale ale comunităților.

Trebuie să corectăm exemplele de risipă din trecut, cum ar fi construirea sălilor de sport în comune îmbătrânite, unde era evident că prioritatea ar fi trebuit să fie serviciile medicale. Este timpul să ne concentrăm pe ceea ce contează cu adevărat pentru oameni”, a subliniat deputatul PSD de Cluj.

PSD și-a asumat ca, în următoarele șase luni, să prezinte public un proiect de reformă administrativă bazat pe principii de eficiență, performanță și adaptare la nevoile fiecărei comunități.

Va susține proiectul

„Cred cu tărie că această reformă este indispensabilă. Este momentul să construim o administrație publică modernă, care să lucreze pentru cetățeni, să ofere servicii de calitate și să susțină dezvoltarea echilibrată a regiunilor României.

Eu personal voi susține cu toată convingerea acest proiect, pentru că dezvoltarea comunităților locale este dezideratul numărul unu pe care mi l-am asumat ca și obiectiv major al mandatului meu de deputat. Am promis clujenilor că voi fi vocea lor la București, și mă voi ține de cuvânt!”, a concluzionat Remus Lăpușan.

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Vlad Oargă, căpitanul Naționalei României U17, transferat la CFR Cluj. Tânărul clujean are 17 ani  și e atacant

Publicat

De

Vlad Oargă, CFR Cluj

Echipa de fotbal CFR Cluj a anunțat, miercuri, transferul lui Vlad Oargă.

Tânărul fotbalist, care este clujean, a jucat și la Sampdoria.

Vlad Oargă, căpitanul Naționalei României U17, transferat la CFR Cluj. Tânărul clujean are 17 ani  și e atacant

”Vlad Oargă, tânărul atacant clujean în vârstă de 17 ani, a semnat un contract de fotbalist profesionist cu CFR 1907 Cluj”, a anunțat clubul de fotbal.

Căpitan al Naționalei României U17 și un obișnuit al echipelor de juniori ale țării noastre, internaționalul român a avut un parcurs excelent la Sampdoria, echipă la care a jucat în sezonul precedent. În ultimele șase luni, Vlad a jucat pentru cei de la Viitorul Cluj.

 

Foto: CFR Cluj/ Facebook https://www.facebook.com/cfr1907

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate