EDUCATIE
”Afacerea meditațiilor” la Cluj. O industrie cu încasări oficiale de peste 3 milioane de euro pentru profesori
Meditațiile acordate elevilor de către profesori au devenit o adevărată afacere la Cluj, una extrem de bănoasă, estimată, oficial, cu încasări de peste 3 milioane de euro pe an. Părinții sunt încurajați să scoată banul din buzunar pe considerentul că, doar așa, copiii lor ar avea o șansă mai mare să intre la un liceu bun sau la facultate.
În multe cazuri, meditațiile nu se justifică, fiind destule exemple de-a lungul anilor de elevi cu 10 la Bacalaureat sau la Evaluarea Națională care au mărturisit că nu au avut nevoie de cursuri suplimentare în particular, fiind suficiente informațiile acumulate la școală, în special la cele două materii de bază – limba și literatura română și matematică.
Cuvântul de ordine al părinților, când vine vorba de meditații, este ”trebuie”: ”Copilul meu trebuie să intre la liceul X sau să ia media peste 9,50 la Bacalaureat, iar pentru acest lucru plătesc oricât”.
Profesorii, direct interesați, nu fac decât să profite de dorința părinților și le țină isonul, spunându-le că meditațiile scumpe sunt soluția. În această relație părinte – profesor copilul este doar un pion care se supune.
Bază de selecție pentru meditații
Potrivit cifrelor furnizate de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Cluj, la nivelul județului Cluj sunt înregistrați 395 de profesori de matematică și 384 de limba și literatura română, principalele materii din care se dau meditații, dintr-un total de peste 8000 de cadre didactice.
De asemenea, sunt înscriși în clasa a VII –a un număr de 5970 elevi și 6287 în clasa a VIII-a, iar în clasele a XI-a și a XII figurează 5973 elevi, respectiv 4470, aceștia constituind baza de unde profesorii își racolează cursanții pentru meditații.
Sunt, așadar, teoretic, peste 22.000 de elevi cu potențial de a face meditații, din rândul cărora cadrele didactice care predau diverse materii au de unde alege.
Meditație de 150 de lei
Costul unei meditații, care durează o oră și jumătate, se ridică la 150 de lei, dacă meditațiile sunt asigurate de un profesor de gimnaziu sau de liceu pentru elevii din clasele a VII-a și a VIII-a, care se pregătesc pentru Evaluarea Națională, și de clasele a IX-a și a X-a, pentru cei care se pregătesc de Bacalaureat.
Părinții care sunt potenți financiar și doresc o pregătire mai intensă pentru copiii lor la finalul liceului pot opta pentru meditații făcute de profesori universitari, mult mai puțini, care costă 300 de lei.
La Cluj-Napoca sunt și cazuri de tineri absolvenți care cer sume mai mici, în jurul a 60 de lei, iar unii prestează acest serviciu ”pe persoană fizică”, fără a avea PFA, astfel că fenomenul meditațiilor nu este controlat sută la sută de Fisc.
18.000 de lei/ lună din meditații
Dacă, de exemplu, un profesor de limba română are două grupe pe zi, adică șase elevi, timp de cinci zile, de luni până vineri, înseamnă 30 X 150 lei, adică încasează pe săptămână 4.500 lei. Înmulțiți 4500 de lei cu 4 și obțineți un venit lunar de 18.000 de lei, poate de 3 ori salariul unui profesor.
Meditațiile încep, de regulă, din septembrie, după vacanța de vară, și durează până anul viitor în iunie când au loc examenele, adică 10 luni, astfel că un profesor care dă meditații poate încasa 180.000 de lei din această activitate.
Dar sunt și profesori care dau meditații și sâmbăta, poate au mai mult de 6 elevi, astfel că și sumele încasate sunt pe măsură.
Peste 1500 de profesori înregistrați la Finanțe
În cursul anului 2023, peste 1500 de profesori, care predau diverse materii și care dau meditații, și-au înființat firme (PFA sau Întreprinderi Individuale (ÎI) sau SRL-uri), și s-au înregistrat la Agenția Județeană a Finanțelor Publice (AJFP) Cluj, activitatea fiind una fiscalizată.
Cei mai mulți profesori care dau meditații sunt la Cluj-Napoca, respectiv 1.352, potrivit datelor AJFP Cluj. De asemenea, sunt înregistrați 102 profesori din Dej, 70 din Turda, 16 din Gherla și 14 din Huedin.
De asemenea, în primele 6 luni ale anului 2024, s-au înregistrat 1.015 de cadre didactice, cele mai multe, 849, fiind din Cluj-Napoca, apoi 72 din Turda, 63 din Dej, 21 din Gherla și 10 din Huedin.
Venituri totale oficiale de peste 3 milioane de euro
Potrivit datelor Agenției Județene a Finanțelor Publice Cluj, veniturile declarate de cadrele didactice care dau meditații au fost de peste 16 milioane de lei (peste 3 milioane de euro) în anul 2023.
”Din totalul de 16.256.908 lei, 6.418.252 de lei reprezintă venitul realizat în anul 2022, declarat în anul 2023 pentru contribuabilii impuși în sistem real, iar 9.838.656 de lei reprezintă venitul conform normei de venit pentru contribuabilii impuși în sistem normă de venit în anul 2023 și venitul estimat a se realiza pentru contribuabilii impuși în sistem real în anul 2023 – cel efectiv realizat avea termen de declarare data de 27.05.2024”, au precizat pentru Cluj24 reprezentanții AJFP Cluj.
Profesori cu încasări de sute de mii de lei
Veniturile individuale obținute din meditații nu sunt deloc de neglijat în condițiile în care, potrivit datelor de la Finanțe, sunt profesori care au declarat sume cuprinse între 250.000 de lei și 500.000 de lei în cursul anului trecut.
Pe primele 6 luni din 2024 primele trei venituri înregistrate ale unor cadre didactice din Cluj-Napoca la AJFP erau, în ordine de 250.000 de lei, 247.000 de lei și 230.000 de lei, față de primele trei venituri raportate în cursul anului trecut în aceeași perioadă și care au fost de 399.095 lei, 230.369 lei, respectiv 213.570 de lei.
Sumele încasate de profesorii din celelalte localități urbane din județul Cluj sunt mult mai mici decât cele înregistrate la Cluj-Napoca și sunt cuprinse între 3.500 de lei la Huedin și 60.000 de lei la Turda.
”Moda meditațiilor”
O profesoară care a optat pentru a-și păstra anonimatul și care predă la un liceu de top din Cluj-Napoca a precizat pentru Cluj24 că dă meditații pentru a-și rotunji veniturile și recunoaște că meditațiile s-au transformat într-o adevărată afacere, într-o industrie.
”Dacă profesorii ar avea aceleași venituri ca medicii, poate că și acest fenomen al meditațiilor nu ar fi luat amploarea din prezent. Dar guvernanții neglijează de ani buni, cu bună știință, educația, și mă refer la nealocarea a 6% din PIB, astfel că și profesorii trebuie să se descurce cum pot.
Noi facem un mare efort, pentru că meditațiile se fac întotdeauna după ore, ne rupem din timpul nostru liber, iar timpul înseamnă, ca peste tot, bani. Sunt conștientă că nu toți copiii au nevoie de meditații, Eu, cel puțin, dar sunt convinsă că și mulți colegi de-ai mei procedează la fel, încerc ca la orele de la clasă să predau astfel încât un elev să înțeleagă tot și să nu aibă nevoie de cunoștințe suplimentare în privat.
Dar a devenit un fel de modă să iei meditații și asta, în majoritatea cazurilor, din cauza presiunii puse de părinți. Aceștia fie nu știu potențialul copilului, nu știu gradul lui de pregătire, fie se iau după turmă, dacă dintr-o clasă sunt mai mulți elevi care iau meditații, hai să îi iau și eu copilului, să fiu sigur că ia examenul cu notă cât mai mare, de Evaluare Națională sau Bacalaureat. Aici este problema.
Dacă vine un părinte și îți bagă banii în buzunar, ce să faci, tu, ca profesor, să îi refuzi? Ne adaptăm”, a spus profesoara.
Aberații a la Cluj: Meditații online și 2-3 meditatori/ elev
Fenomenul meditațiilor a dus, cel puțin, la Cluj, la unele situații aberante. Pe lângă zeci de elevi pregătiți pe lună, în camere amenajate în apartamentelor profesorilor, unele cadre didactice au început să dea meditații online pentru elevi din alte județe.
Sunt și cazuri de elevi care au nu unul, ci doi sau chiar trei meditatori, în special la matematică. În condițiile în care un profesor bun nu poate asigura meditații decât o dată pe săptămână, părinții caută alți meditatori pentru cel puțin încă o zi sau două.
De asemenea, unii profesori titulari care și-au dezvoltat o adevărată pasiune pentru meditații bănoase au făcut cerere la ISJ Cluj și li s-a aprobat pentru a preda la școală cu jumătate de normă, având, astfel, mai mult timp la dispoziție pentru a da meditații în particular.
Aberațiile nu se opresc, însă aici, deoarece sunt elevi care se pregătesc cu meditatori din clasele a V-a și a VI-a pentru examenul de Evaluare Națională pe care îl au la sfârșitul clasei a VIII-a…
În ceea ce privește materia limba și literatura română, profesorii care dau meditații au dezvoltat așa numitele ”prefabricate”, răspunsuri prestabilite pe care elevii trebuie doar să le memoreze, fără să gândească, și să le ofere la examene. Astfel, după cuvintele cheie, se știe care ”prefabricate” aparțin unuia sau altuia dintre profesorii meditatori.
Ministrul Educației: Părinții să nu apeleze din start la meditații
Și ministrul Educației, Ligia Deca, s-a arătat preocupată de subiectul meditațiilor pentru elevi și a declarat că părinții ar trebui să le ceară cadrelor didactice de la clasă să organizeze ore de pregătire suplimentară cu elevii, nu să apeleze din start la meditații.
Aceasta a explicat că nu toți elevii au nevoie de pregătire și că valorificarea oportunităților din partea școlii sunt suficiente.
„Faptul că avem copii care iau notă mare la Evaluarea Națională fără să fie meditați este o dovadă că nu avem nevoie de pregătire suplimentară întotdeauna”, a precizat Deca, citată de Edupedu.
Meditațiile nu sunt întotdeauna necesare
„Nu spun că uneori nu este nevoie de o personalizare, dar aș prefera ca părinții să solicite acest lucru școlii, decât să încerce să suplinească cu costuri suplimentare. Haideți să cerem de la școală ce ne dorim de la școală și după aceea să constatăm sau nu că ea poate să ne ofere și să luăm alte măsuri, nu să începem automat să căutăm în altă parte”, a mai adăugat ea.
În plus, ea a precizat că, dacă elevii se folosesc în mod corect de oportunitățile oferite de școală și dacă părinții mențin un dialog cu profesorii, meditațiile nu vor fi necesare.
„Trebuie discutat cu profesorii de la clasă pentru a înțelege clar care este nevoia reală de pregătire suplimentară, pentru că sunt convinsă că majoritatea copiilor, dacă vin la ore, dacă folosesc oportunitățile de formare suplimentară, sau de recapitulare, sau de consolidare pe care le oferă școala și dacă există un dialog între familie și cadru didactic, nu ar avea nevoie de acest instrument”, a explicat Deca.
Părinții să fie sensibili la nevoile copilului
Aceasta a criticat părinții care își trimit copiii la mai multe sesiuni de meditații, cu profesori diferiți și a tras un semnal de alarmă cu privire la pregătirea excesivă pentru examene: „Am văzut și multe excese: copii care au mai mulți meditatori. Mie mi se pare că nu faci altceva decât să induci o nesiguranță și o presiune suplimentară”.
„În ceea ce privește meditațiile, noi, ca părinți, trebuie să fim foarte sensibili la ce are nevoie copilul nostru. Din acest punct de vedere, aș recomanda și discuția cu consilierul școlar, pentru că nu întotdeauna supra-pregătirea ajută”, a conchis ministrul Educației.
Reglementare la Finanțe
În cazul în care un cadru didactic, persoană fizică, intenționează să realizeze sau realizează deja în mod individual venituri din prestarea de servicii reprezentând meditații, are obligația de a se înregistra la Oficiul Național al Registrului Comerțului și de a solicita autorizarea funcționării, în condițiile prevăzute de O.U.G. nr. 44/2008.
Ulterior înregistrării în registrul comerţului şi autorizării funcţionării, profesorul are obligația de a depune la organul fiscal Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice (formular 212).
În cazul în care încep activitatea în cursul anului fiscal, vor depune Declarația unică în termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.
În declarația unică contribuabilul va completa în mod corespunzător Capitolul II – Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate, prin intermediul căruia contribuabilii își exercita și opțiunea privind determinarea venitului net anual:
– fie pe baza normelor de venit;
– fie în sistem real, pe baza datelor din contabilitate.
În situația în care cadrul didactic începe activitatea în luna decembrie a anului de impunere, aceasta va depune Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice – Capitolul I. Date privind veniturile realizate până la data de 25 mai, inclusiv, a anului următor celui de impunere.
Stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit și calculul impozitului pe venit
În cazul în care venitul net anual din activități independente se determină pe bază de norme de venit, la stabilirea acestuia se utilizează normele de venit de la locul desfășurării activității. Impozitul se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net care reprezintă norma anuală de venit ajustată, impozitul fiind final.
Dacă activitatea se desfășoară pe perioade mai mici decât anul calendaristic, norma de venit aferentă activităţii se reduce proporţional, astfel încât să reflecte perioada de an calendaristic în care s-a desfăşurat activitatea respectivă.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
ECONOMIE
La sfârșitul lunii noiembrie va fi lansat Patronatul Societăților din Construcții, Filiala Transilvania
Evenimentul va avea loc în data de 28 noiembrie și va marca o etapă importantă în creșterea reprezentativității asociației în zona de centru și nord.
Patronatul Societăților din Construcții – Filiala Transilvania este o subdiviziune care se ocupă de specificul pieței și al regiunii Transilvania, care include județele din centrul și nordul țării și reprezintă interesele angajatorilor din domeniul construcțiilor din zona Transilvaniei, unii dintre cei mai importanți actori din industria construcțiilor la nivel regional.
”Împreună pentru protejarea valorilor breslei”
PSC a luat ființă din necesitatea de asociere a companiilor care activează în domeniul construcțiilor și din dorința de a colabora mai bine pentru a asigura un mediu de afaceri sănătos. Patronatul se dorește a fi reprezentativ în domeniu, atât în interiorul României cât și în afara granițelor țării, fiind promotor activ pentru protejarea valorilor acestui domeniu.
La sfârșitul lunii noiembrie va fi lansat Patronatul Societăților din Construcții, Filiala Transilvania
Motto-ul PSC este “Împreună pentru protejarea valorilor breslei” și reprezintă direcția în care ne dorim să mergem în continuare, a declarat președintele Alexandra Stoica. De asemenea, exprimă spiritul organizației și felul în care interacționăm cu membrii, autoritățile, media sau alte organizații”, a mai adăugat Stoica.
Patronatul Societăților din Construcții – PSC este membru fondator al Federației Patronatelor Societăților din Construcții – FPSC, singura federație reprezentativă la nivel de Sector de activitate, în domeniul Construcțiilor civile și industriale.
EVENIMENT
IMPORTANT. Clădirea UPU Cluj-Napoca intră o lună în reparații. Cum vor fi afectați pacienții. Ce alternative au
Clădirea Unității de Primiri Urgențe (UPU) de pe strada Clinicilor din Cluj-Napoca va intra, de joi, 21 noiembrie, timp de o lună, până în 22 decembrie, într-un proiect de de lucrări de reparații, întreținere și igienizare, anunță Spitalul Clinic Județean de Urgență.
Lucrările se desfășoară în sectorul de evaluare și tratament imediat pentru urgențe de cod galben, în compartimentul tampon de observație/ventilație, în camera de resuscitare, în camera de izolare pentru pacienții critici și în holul de acces către aparatura de radiologie și către lifturi.
”În mod concret, se va repara pardoseala prin înlocuirea rășinii existente cu tarchet rezistent, se va zugravi și igieniza fiecare spațiu în parte, se vor reface tavanele și se vor înlocui ușile de acces.
Prezentele lucrări le contină pe cele efectuate în perioada 26.02-04.03.2024, în zona de primire și triaj a pacienților.
Lucrările se vor desfășura etapizat pe zone, iar pacienții vor fi relocați, în funcție de codul lor de triaj, în celelalte compartimente ale secției”, arată spitalul.
Capacitate redusă de preluare a pacienților
Din cauza reducerii substanțiale a spațiului functional, în perioada menționată, UPU va avea o capacitate redusă de preluare a pacienților, astfel că se va asigura asistența medicală de urgență, cu prioritate cazurile critice, de cod rosu și, în funcție de spatiul disponibil, se vor prelua urgențele de cod galben și verde.
Pe durata efectuării lucrărilor, accesul în UPU se va face pe intrarea principală a clădirii.
”Pentru punerea în practică a lucrărilor de renovare și igienizare, rugăm pacienții și aparținătorii să dea dovadă de înțelegere”, transmit reprezentanții spitalului.
Alternative pentru clujeni
Clujenii care vor avea probleme de sănătate în această perioadă se vor putea îndrepta spre Compartimentele de Primiri Urgențe care funcționează la Spitalul Militar și la Spital Municipal Clujana.
Care este procedura la UPU
Un pacient care vine la UPU sau este adus cu ambulanța trebuie să știe că prima dată va evaluat de asistentul de triaj, căruia va trebui să-i comunice ce îl supără, ce alte probleme de sănătate a mai avut, ce medicaţie a luat la domiciliu şi să-i prezinte actele medicale (carnet de sănătate, bilete de ieşire din spital, scrisori medicale, rezultate ale investigaţiilor paraclinice); acesta îi va măsura tensiunea arteriala, frecvenţa cardiacă, frecvenţa respiratorie,temperatura.
După aceste proceduri va primi un cod de urgenţă în funcţie de severitatea afecţiunii pe care o prezintă, iar în funcţie de acest cod, de numărul de pacienţi existenţi concomitent în serviciu şi de numărul de medici disponibili va fi preluat de un medic de urgenţă;
Dacă severitatea bolii este mai mică decât a unui pacient venit ulterior, sau sunt oameni aduși în urma unor accidente, pacientul inițial va trebui să aștepte până să fie consultat de medic.
Recoltarea de analize
După consultul medical de specialitate, pacientul va fi preluat în una din ariile specifice: mici intervenţii chirurgicale, urgenţe minore, resuscitare, urgenţe majore cu risc vital. Cei care au riscul de a li se opri inima vor intra direct în camera de resuscitare indiferent câţi pacienţi au venit înaintea dânsilor la triaj.
După examinarea făcută de medicul de urgenţă, aceste va decide dacă se vor recolta analize şi se vor efectua investigaţii radiologice (radiografii, computer tomografii etc) pentru a putea definitiva diagnosticul. Efectuarea acestea poate dura mai mult sau mai puțin, în funcţie de complexitate şi de numărul de pacienţi ce trebuie să se supună aceleiaşi investigaţii.
În urma examenului clinic, a rezultatelor explorărilor făcute, a monitorizării, și a răspunsului la terapia de urgenţă se va lua decizia de: internare, trimitere spre medicul de familie cu recomăndari de investigaţii prin ambulator sau trimiterea la domiciliu cu indicaţii de dispensarizare prin medicul de familie.
În cursul anului trecut, peste 110.000 de pacienți s-au prezentat la UPU și la camerele de gardă ale Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj-Napoca.
CULTURA
Intrarea Maicii Domnului în Biserică sau Vovidenia. Cum se “citea” vremea în satele clujene în “prima zi de iarnă”
Intrarea Maicii Domnului în Biserică sau Vovidenia, marcată anual în calendar pe 21 noiembrie, este prima mare sărbătoare după Lăsatul Secului Crăciunului.
Sărbătoarea, care este celebrată în Postul Crăciunului, este considerată și prima zi de iarnă.
Intrarea Maicii Domnului în Biserică sau Vovidenia
În tradițiile populare românești, ajunul acestei sărbători este perceput ca un „timp sacru”, când, la fel ca la alte mari sărbători de peste an, se credea că se deschid cerurile, iar cei buni îl pot vedea pe Dumnezeu, arată specialiștii de la Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CJCPCT) Cluj.
Se crede că în pragul Vovideniei se aude toaca din cer.
Prima zi de iarnă. Practici care arătau cum va fi vremea în anul următor
În multe zone ale țării, sărbătoarea este considerată „prima zi de iarnă”.
Astfel, în această zi existau diferite practici care puteau să arate cum va fi vremea în anul următor.
“Dacă sărbătoarea cade într-o zi cu soare, luminoasă, vara va fi secetoasă, iar daca va fi brumă și promoroacă, anul care vine va fi bun pentru recolte și pentru sănătate”, arată specialiștii clujeni.
Dacă ninge la Vovidenie, va fi iarnă grea.
Tradiții și obiceiuri în satele clujene
Specialiștii clujeni de la CJCPCT arată că, în această zi se dădea de pomană apă și lumânări, pentru a fi luminată calea morților în Cealaltă Lume, crezându-se că “lumina de veci” nu se va stinge niciodată.
Totodată, în satele românești exista un obicei în această zi de a duce la biserică și a sfinți un fuior de cânepă cu care, în timpul anului, erau șterși la ochi cei bolnavi.
Icoana „Intrarea Fecioarei în Biserică” păzește casa de tot răul
De asemenea, nu era casă de creștin în care să nu fie prezentă icoana „Intrarea Fecioarei în Biserică”, pictată pe lemn sau sticlă.
“Se credea că această icoană păzește casa de tot răul, ajută la prosperitatea familiei și a neamului”, arată etnologul Maria Bocșe în volumul „Obiceiuri tradiționale românești din Transilvania – Sărbători, credințe, rituri, mituri”, apărut cu sprijinul Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj.
FOTO: „Intrarea Maicii Domnului în Biserică”- icoană pe sticlă, autor călugărul iconar Ilarion Mureșan de la Mănăstirea clujeană Nicula
Un accident de circulație a avut loc, în jurul orel 21.00, pe strada Aurel Vlaicu din Cluj-Napoca.
O femeie care a vrut să treacă strada pe culoarea roșie a semaforului a fost lovită de o mașină.
Accident pe strada Aurel Vlaicu. Femeie lovită de o mașină
Din primele verificări ale polițiștilor a reieșit că o femeie, de 64 de ani, din Cluj-Napoca, s-ar fi angajat în traversarea părții carosabile pe culoarea roșie a semaforului destinat pietonilor.
În aceste condiții, aceasta ar fi fost accidentată de un autoturism care se punea în mișcare de pe loc, condus de un bărbat, de 32 de ani, din Cluj-Napoca.
Testările cu aparatul etilotest au indicat rezultate negative.
Cercetările continuă pentru stabilirea tuturor circumstanțelor producerii accidentului.
Foto: Arhivă