ACTUALITATE
Achitarea contribuțiilor către stat aduce beneficii firmelor dar și persoanelor fizice
Ministerul Finanțelor Publice (MFP) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) au luat mai multe măsuri pentru a sprijini economia și mediul afacerilor în contextul instituirii stării de urgență și pandemiei de coronavirus.
Măsurile luate prin intermediul termenelor de drept
Conform Codului de procedură Fiscală nu se calculează, datorează dobânzi sau penalități de întârziere pentru obligațiile fiscale și neachitările din momentul intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului 29/2020 și nici nu sunt considerate obligații fiscale restante. Totodată, în afară de recuperarea creanțelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătorești pronunțate în materie penală, se suspendă sau nu se încep executările silite sub formă de somații, popriri și altele. Mai mult, până la împlinirea a 30 de zile de la încetarea stării de urgență nu se calculează sau datorează dobânzi sau penalități. În acest caz, organul fiscal competent, din oficiu, reface graficul de eșalonare, cu respectarea perioadei de eșalonare aprobate. Noul grafic de eșalonare se comunică debitorului prin decizia organului fiscal.
Se mai suspendă și condițiile de menținere a valabilității eșalonărilor la plată, condițiile fiind considerate împlinite dacă debitorii achită obligațiile aferente termenului de 30 de zile de la încetarea perioadei de aplicare a acestor măsuri fiscale. Pentru obligațiile care reprezintă condiție de menținere a valabilității înlesnirilor la plată, contribuabilii pot solicita modificarea eșalonării la plată, cu condiția ca cererea să fie depusă până la expirarea termenului menționat la pct. 5, prevederile art. 195 din Codul de procedură fiscală aplicându-se în mod corespunzător. Sunt considerate obligații fiscale restante doar obligațiile bugetare care reprezintă condiție de menținere a valabilității înlesnirilor la plată.
S-a mai extins și rambursarea taxei pe valoare adăugată (TVA) cu control ulterior. Termenele de prescripție se suspendă sau nu încep până la împlinirea a 30 de zile de la stingerea stării de urgență. Se acordă o bonificație calculată asupra impozitului pe profit datorat, dacă contribuabilii plătitori de impozit pe profit plătesc impozitul datorat pentru trimestrul I al anului 2020, până la termenul scadent de 25 aprilie 2020 inclusiv. Bonificația este de 5% pentru contribuabilii mari și 10% pentru contribuabilii mijlocii si ceilalți contribuabili.
Cine beneficiază de aceste bonificații?
a) contribuabilii plătitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare și plată prevăzut de art. 41 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;
b) contribuabilii care intră sub incidența Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități, pentru impozitul pe profit aferent trimestrului I al anului 2020, determinat pentru activitățile desfășurate, altele decât cele corespunzătoare codurilor CAEN prevăzute de lege;
c) contribuabilii care intră sub incidența prevederilor art. 16 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, respectiv contribuabilii care inițial au optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic, iar ulterior au optat ca anul fiscal să corespundă exercițiului financiar. Această categorie de contribuabili beneficiază de bonificație dacă plătesc impozitul datorat pentru trimestrul/plata anticipată trimestrială până la termenul scadent cuprins în perioada 25 aprilie – 25 iunie 2020.
Ce mai prevede Codul de Procedură Fiscală?
Se acordă o bonificație de 10% calculată asupra impozitului datorat pentru trimestrul I al anului 2020, pentru plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor aferent acestui trimestru, până la data de 25 aprilie 2020, inclusiv. Contribuabilii obligați la plata impozitului specific unor activități, potrivit Legii nr.170/2016 privind impozitul specific unor activități, pentru anul 2020, nu datorează impozit specific pentru perioada în care aceștia întrerup activitatea total sau parțial pe perioada stării de urgență decretate.
Pentru depunerea situațiilor financiare anuale aferente exercițiului financiar 2019, respectiv a raportărilor contabile anuale încheiate la 31 decembrie 2019, termenele prevăzute la art. 36 alin. (1) și (3), respectiv art. 37 din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se prorogă până la data de 31 iulie 2020 inclusiv.
Deducerea sumelor reprezentând sponsorizări către instituții publice și alte organe ale autorității publice din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, în limita prevăzută de actul normativ, se efectuează în baza contractului de sponsorizare, fără a exista obligația înscrierii entităților beneficiare respective în Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale. Totodată, nu se face plata efectivă la organele vamale de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform Codului fiscal, care importă, în perioada pentru care s-a instituit starea de urgență și în următoarele 30 de zile calendaristice de la data încetării stării de urgență, medicamente, echipamente de protecție, alte dispozitive sau echipamente medicale și materiale sanitare care pot fi utilizate în prevenirea, limitarea, tratarea și combaterea COVID-19, prevăzute în anexa care face parte integrantă din ordonanța de urgență.
Modificarea modului de calcul a plăților anticipate pentru contribuabilii plătitori de impozit pe profit care aplică sistemul anual de plată a impozitului pe profit cu plăți anticipate, în sensul stabilirii nivelului acestora la valoarea stabilită pe baza calculului trimestrial curent ,față de 1/4 din impozitul anului precedent, pentru a corela sarcina fiscală cu încasările reduse determinate de închiderea activităților total sau parțial prin afectarea mediului economic de măsurile de combatere a epidemiei cu coronavirus.
Măsurile adoptate de ANAF și Minister
Au avut în vedere implementarea obligațiilor de plată în platforma ghiseul.ro pentru facilitatea îndeplinirii obligațiilor de plată ale contribuabililor și introducerea de noi documente pe baza cărora contribuabilii persoane fizice să se poată identifica electronic.
Asigurarea cadrului legal împreună cu MFP în vederea depunerii electronice și a altor formulare specifice evitării dublei impuneri și acorduri fiscale internaționale. Mai mult, soluționarea la distanță a solicitărilor contribuabililor de către 900 de inspectori, care au acces la bazele de date necesare desfășurării unor activități specifice.
Aprobarea, pe perioada stării de urgență, a susținerii contestației în fața organelor de soluționare a contestațiilor și prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare la distanță/telefon, direcția de specialitate menținând legătura permanent cu contribuabilii pentru găsirea celor mai bune soluții.
Asigurarea de la distanță a serviciului de asistență a contribuabililor în domeniul fiscal și IT în vederea îndeplinirii obligațiilor fiscale (SPV, Call – Center și Formularul de Contact) pentru asigurarea conformării fiscale.
Direcția Generală a Vămilor și Direcția Generală Antifraudă Fiscală lucrează în prima linie pentru a pune în aplicare ordonanțele militare din perspectiva atribuțiilor ANAF.
Desfășurarea de campanii în rândul contribuabililor care au solicitat rambursarea de TVA, pentru a fi pregătite cu rapiditate compensările și restituirile de taxe, necesare în derularea procedurii de rambursare.
Continuarea procesului de reorganizare a ANAF pentru ca analiza de risc să fie principalul mecanism de aplicare a procedurilor de administrare fiscală.
Constituirea Grupului de analiză fiscală pentru comunicarea rapidă cu reprezentanții mediului de afaceri și ai mediului academic, în care se discută și se propun măsuri economice și fiscale care să vină, în continuare, în sprijinul contribuabililor.
Un articol de Karla Fanea
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
FOTO. Mircea Abrudean a votat pentru responsabilitate și siguranță, cu un candidat care și-a făcut slujba în interesul țării
Secretarul general al Guvernului, liberalul Mircea Abrudean, a votat, duminică, la secția de votare nr. 231 de la Liceul Teoretic ”Petru Maior” din Gherla, pe care l-a absolvit.
”Am votat pentru responsabilitate, pentru siguranță, pentru o Românie sigură și prosperă, pentru echilibru, pace și pentru ca țara să fie condusă de un om care are toate calitățile necesare pentru a fi președintele României.
A demonstrat, de-a lungul carierei, că patriotismul nu se afișează doar pe panourile electorale și că și-a făcut slujba în interesul României. Sunt convins că asta va face în continuare. Am votat pentru băiatul meu care are 5 ani și să poată trăi în siguranță în țara aceasta și să-și găsească un viitor aici.
România are toate șansele să continue să se dezvolte pe parcursul euro-atlantic, cu ajutorul banilor europeni, cu ajutorul unui Guvern de dreapta și cu un președinte care are toate calitățile necesare: competență, patriotism, curaj, responsabilitate, integritate și omenie, nu în ultimul rând”, a spus Abrudean.
EVENIMENT
Sorin Naș (S.O.S. România): Am votat cu candidatul interzis de sistem. Mi-am anulat, astfel, votul
Președintele Partidului S.O.S. România, filiala Cluj, Sorin Naș, a votat, duminică, la secția de votare nr. 38 din Cluj-Napoca pentru alegerile prezidențiale.
”Am votat cu candidatul interzis de sistem, iar prin acest vot dat mi-am anulat votul. M-am asigurat, astfel, că votul meu nu va fi transferat către niciunul dintre ceilalți candidați care nu mă reprezintă în niciun fel”, a spus Naș.
Reamintim că liderul Partidului S.O.S. România nu a mai putut candida la alegerile prezidențiale în urma unei decizii a CCR.
Polițiștii clujeni au deschis un dosar penal pentru încălcarea prevederilor privind votul cu urna mobilă.
Vizați sunt doi membri ai secției de votare nr. 36 din Cluj-Napoca.
Dosar penal deschis la Cluj-Napoca pentru un vot cu urna mobilă la secția 36
Potrivit IPJ Cluj, în jurul orei 8:00, la secția de votare nr. 36 din municipiul Cluj-Napoca, a fost semnalată o posibilă încălcare a reglementărilor privind utilizarea urnei mobile.
Potrivit primelor verificări, locțiitoarea președintelui secției de votare, o femeie, de 57 de ani, împreună cu un alt membru al secției de votare, s-au deplasat cu urna mobilă la un imobil, din cartierul Grigorescu, fără a informa forțele de ordine, context în care a fost exprimat un vot.
În cauză se efectuează cercetări sub aspectul infracțiunii de nerespectare a regimului urnei de vot, faptă prevăzută și pedepsită de Codul penal.
6 amenzi date la Cluj pentru nereguli
De asemenea, potrivit IPJ Cluj, pe parcursul nopții și în cursul zilei de sâmbătă, au fost semnalate 12 sesizări cu privire la posibile incidente electorale dintre care una nu s-a confirmat.
Au fost aplicate 6 sancțiuni contravenționale cu avertisment pentru contravenții referitoare la procesul electoral, iar alte 3 sesizări sunt în curs de verificare.
ATENȚIE! Nu faceți propagandă electorală nici pe rețelele sociale
Polițiștii clujeni atrag atenția că persoana care continuă propaganda electorală după încheierea oficială a campaniei electorale, inclusiv prin intermediul rețelelor de socializare, considerate spațiu public, poate fi sancționată cu amendă cuprinsă între 1.500 și 4.500 de lei.
Principalele fapte interzise în ziua votului, precum și pedepsele prevăzute de lege:
- Persoana care continuă propaganda electorală sau sfătuiește alegătorii, la sediul secțiilor de votare, să voteze sau să nu voteze un anumit candidat, poate primi o amendă cuprinsă între 1.500 și 4.500 de lei.
- Tot cu amendă cuprinsă între 1.500 și 4.500 de lei poate fi sancționată persoana care refuză să se conformeze dispoziţiilor preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare cu privire la asigurarea ordinii în localul de vot şi în împrejurimi.
- Nerespectarea dispozițiilor legale privind prezența altor persoane în cabina de vot se sancționează cu amendă cuprinsă între 4.500 și 10.000 de lei.
- Prezența oricărei persoane în cabinele de vot, în afara celei care votează, este interzisă. Alegătorul care, din motive temeinice, constatate de președintele biroului electoral al secției de votare, nu poate să voteze singur are dreptul să cheme în cabina de votare un însoțitor ales de el, pentru a-l ajuta. Însoțitorul nu poate fi din rândul persoanelor acreditate, al membrilor biroului electoral al secției de votare sau al candidaților.
- Comercializarea şi consumul băuturilor alcoolice în spaţiul de protecţie al secţiei de votare, între orele 7:00 – 21:00, se sancționează cu amendă de la 1.500 la 4.500 de lei.
- Împiedicarea, prin orice mijloace, a liberului exerciţiu al dreptului de a alege sau de a fi ales se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.
- Oferirea sau darea de bani, de bunuri ori de alte foloase în scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze un anumit candidat se pedepseşte cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi. Nu intră în categoria bunurilor interzise cele cu valoare simbolică, inscripţionate cu însemnele unei formaţiuni politice.
- Persoana care votează fără a avea acest drept, de două sau mai multe ori, sau prin introducerea în urnă a mai multor buletine de vot decât are dreptul, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă şi interzicerea exercitării unor drepturi.
- Tot cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă şi interzicerea exercitării unor drepturi, se sancţionează utilizarea unui act de identitate nul ori fals sau a unui buletin de vot fals.
- Violarea prin orice mijloace a secretului votului se pedepseşte cu amendă. Dacă fapta este comisă de un membru al biroului electoral al secţiei de votare, pedeapsa este închisoare de la 6 luni la 3 ani sau amendă şi interzicerea exercitării unor drepturi.
EVENIMENT
ALEGERI PREZIDENȚIALE. Clujenii votează. Prezența la urne la ora 12.00, mai mică decât în 2019
Procesul de vot continuă în județul Cluj. Prezență la vot, la ora 12.00, era de 14,31%.
În anul 2019, prezența la urne în județ era de peste 17%.
Clujenii votează. Prezența la urne la ora 12.00, mai mică decât în 2019
La turul I al alegerilor prezidențiale din anul 2019, în județul Cluj prezența la vot a fost, la ora 12.00, de 17,60 %. La Cluj-Napoca, până la ora 12.00, votaseră 21,35 % dintre alegători.
În această duminică, prezența la urne în județ era la ora 12.00 de 14,31%. În Cluj-Napoca au votat până acum peste 16.50% dintre cei cu drept de vot.
Cele mai multe persoane care au votat acum la Cluj sunt din categoria de vârstă 45-64 de ani. Cea mai mică prezență la vot s-a înregistrat în rândul tinerilor cu vârste între 18 și 24 de ani.
În jurul orei 12.00, de altfel, s-a înregistrat și cel mai mare număr de votanți de până acum, în jur de 3.000.
La nivel național, prezența la urne era de peste 18%, procent în care sunt incluși și românii care au votat în diaspora.