ACTUALITATE
A fost finalizată procedura de lucru privind TESTAREA cu teste rapide antigen din salivă în școli
Procedura de lucru privind realizarea testării cu teste rapide antigen din salivă, pentru diagnosticarea infecției cu SARS-CoV-2 a elevilor în unitățile de învățământ a fost finalizată de Ministerul Sănătății și va fi trimisă în școli. Edupedu.ro publică procedura după care profesorii vor face testarea elevilor.
Documentul prevede că elevii și profesorii sau personalul școlii care urmează să fie testat nu trebuie să mănânce sau să bea nimic cu cel puțin o oră înainte de efectuarea testului.
Testarea trebuie să se facă în zilele de luni și joi, înaintea începerii orelor de curs, prevede procedura.
Testele folosite și recipientele lor sunt „considerate deșeuri medicale cu potențial infecțios” și vor fi colectate printr-o procedură specială specificată într-un ordin din 2012 pentru colectarea deșeurilor medicale.
În procedură nu este specificată obținerea vreunui acord din partea părinților pentru testarea copiilor.
Procedura de testare din instrucțiunea emisă de Ministerul Sănătății:
„Unitățile de învățământ din sistemul public și privat au următoarele responsabilități:
1. să raporteze direcțiilor de sănătate publică județene și a municipiului București, cazurile cu rezultat pozitiv la testul antigenic rapid din salivă în vederea testării prin metoda RT-PCR sau prin testare rapidă antigen.
2. să anunțe imediat părinții sau reprezentantul legal dacă elevul are rezultat pozitiv la testul antigenic rapid din salivă.
Metodologie de lucru la nivelul școlii:
În scopul identificării rapide a eventualelor cazuri de infecție cu virusul SARS-COV-2, se efectuează testarea elevilor, utilizând teste antigenice rapide din salivă.
Măsuri generale
Cadrul medical/persoanele desemnate din cadrul unităților de învățământ, are/au următoarele responsabilități:
a) să gestioneze testele antigenice din salivă la nivelul unității;
b) să realizeze testarea elevilor cu testele rapide antigenice din salivă;
c) să țină evidența tuturor rezultatelor obținute la testarea bisăptămânală;
d) să participe la instructajul privind modalitatea de utilizare a testelor antigenice rapide din salivă și a interpretării rezultatelor acestora precum și a modului de colectare a testelor utilizate.
Testarea elevilor cu teste antigenice rapide din salivă se realizează după cum urmează:
În prima și în a 4-a zi lucrătoare a săptămânii, înaintea începerii orelor de curs;
Testarea se va efectua în sala de clasă/grupă, de cadrul medical/persoanele desemnate din cadrul unității de învățământ;
Personalul unităților învățământ va fi instruit privind colectarea testelor utilizate, acestea fiind considerate deșeuri medicale cu potențial infecțios. Acestea se vor arunca în coșuri de gunoi prevăzute cu capac și pedală prevăzute cu sac de gunoi, și vor fi colectate și eliminate pe un circuit separat, conform prevederilor OMS 1226/2012 pentru aprobarea Normelor tehnice privind gestionarea deşeurilor rezultate din activităţi medicale şi a Metodologiei de culegere a datelor pentru baza naţională de date privind deşeurile rezultate din activităţi medicale.
Procedura de testare a elevilor se încheie cu dezinfecția corectă a mâinilor.
Managementul elevilor cu test antigenic rapid din salivă pozitiv:
Cadrul medical/persoana desemnată anunță imediat părinții/reprezentantul legal al elevului.
Elevul este izolat în cabinetul medical sau în spațiul special desemnat și organizat, unde este monitorizat de către un cadrul medical sau persoanele special desemnate conform prevederilor prevăzute la punctul VI – Protocoale, subpunctul 4 – Protocol de izolare a copiilor cu simptome specifice COVID-19 din Anexa la Ordinului comun MS/MEC/5338/2015/2021 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activităţii în cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ în condiţii de siguranţă epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2;
Cadrul medical sau, după caz, persoanele desemnate din cadrul unității de învățământ solicită la direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București efectuarea testării prin metoda RT-PCR sau testare rapidă antigen a elevului.
Recomandări generale de utilizare a testelor rapide antigen din salivă:
1. Se respectă instrucțiunile de utilizare specifice fiecărui tip de test, conform recomandărilor producătorului;
2. Se păstrează testele intre +2 și +30 °C;
3. Se utilizează caseta de testare imediat ce a fost scoasă din folia protectoare de aluminiu;
4. Se prelucrează mostra de salivă imediat după recoltare;
5. Se evită consumul de alimente/băuturi cu cel puțin o oră înainte de efectuarea testului, în funcție de prevederile producătorului.
6. Pentru testarea propriu-zisa:
Se scoate dispozitivul de testare din ambalajul de aluminiu sigilat și folosiți-l cât de curând posibil.
Se așază dispozitivul de testare pe o suprafață plană și curată.
Se scoate un tub de extracție și o sticluță de soluție. Scoateți capacul și adăugați soluția în tubul de extracție.
Se scuipă saliva în recipientul pentru colectare a salivei.
Se extrag 4 picături de salivă cu o pipetă și se transferă în tubul de extracție.
Se îndoaie și se aruncă recipientul de colectare a probei într-o pungă de plastic ca și deșeu medical.
Se închide tubul de extracție cu capacul și se agită ușor, vertical, timp de aproximativ 5 secunde pentru a permite salivei să se amestece bine cu soluția.
Se transferă 3 picături de probă în spațiul de probă al dispozitivului de testare (casetă).
Se citește rezultatul după 10-15 minute.
Se interpretează rezultatul conform instrucțiunilor de utilizare:
Pozitiv: Apar două linii. O linie colorată apare în zona martor (C) și o altă linie colorată apare la zona de test (T), indiferent de intensitatea liniei de testare.
Negativ: O linie colorată apare în zona-martor (C) și nu apare nicio linie în zona de test (T).
Neconcludent: Linia de control nu apare. Volumul specimenului insuficient sau tehnicile incorecte din punct de vedere procedural constituie motivele cele mai probabile ale rezultatelor nule. Revizuiți procedura și repetați testul utilizând o nouă casetă de testare.”
Sursa: Edupedu.ro
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Remus Lăpușan (PSD): În orice variantă de reorganizare administrativă, Cluj-Napoca va fi centru regional. Capitala Transilvaniei
Reforma administrativă a României reprezintă un proiect fundamental pentru eficientizarea administrației publice și dezvoltarea comunităților locale, crede deputatul PSD de Cluj, Remus Lăpușan. Premierul Marcel Ciolacu a demonstrat viziune și determinare, asumându-și inițiativa de a redacta proiectul de lege privind reorganizarea teritorială a țării, un demers privind reorganizarea teritorială a țării, un demers care răspunde necesităților stringente ale cetățenilor.
„Reorganizarea administrativă, prin regionalizare și descentralizare, este o inițiativă pe care PSD o susține de mult timp. Încă din 2013, am adus această propunere în dezbatere publică, dar, din păcate, nu am găsit sprijinul necesar din partea celorlalte forțe politice. Astăzi, este evident pentru toată lumea că actuala formă de organizare nu mai răspunde nevoilor societății și riscă să ducă administrația publică în colaps.
Cluj-Napoca, centru regional
Sigur, vor fi multe variante de reorganizare/comasare administrativă propuse de partide și de societatea civilă, însă, un singur aspect îl pot garanta, în orice variantă de reorganizare administrativă, Cluj-Napoca va fi centru regional, pentru că este capitala economică și culturală a Transilvaniei. Statutul Clujului, de cel mai important oraș al Ardealului, nu este discutabil, negociabil”, a declarat Remus Lăpușan, deputat PSD de Cluj.
Avantajele regionalizării
Reforma administrativă aduce cu sine multiple avantaje care vor contribui la modernizarea și eficientizarea statului:
Debirocratizare și descentralizare: Deciziile publice vor fi luate mai aproape de cetățeni, facilitând accesul rapid la fonduri pentru proiectele locale și regionale, fie ele din bugetul de stat sau din fonduri europene.
Implicarea cetățenilor în deciziile publice: Reforma va crea premisele unui dialog deschis între autorități și comunități, consolidând astfel democrația locală.
Reducerea cheltuielilor administrative: Economiile rezultate vor fi redirecționate către investiții în proiecte prioritare, precum infrastructura, educația și sănătatea.
Adaptarea serviciilor publice la nevoile locale: Fiecare comunitate va beneficia de soluții personalizate, țintind exact nevoile specifice.
Consolidarea identităților regionale: Reforma va respecta diversitatea economică, socială și culturală a regiunilor, sprijinind dezvoltarea echilibrată a întregii țări.
Atragerea investițiilor: O administrație eficientă și transparentă va crește încrederea investitorilor și va sprijini proiectele mari de infrastructură.
Creșterea încrederii în administrația publică: O administrație modernă, eficientă și transparentă va reduce risipa de resurse și va răspunde mai bine așteptărilor cetățenilor.
Proiectul, în 6 luni
„Această reformă nu înseamnă fragmentarea sau pierderea unității naționale, ci, dimpotrivă, este o șansă de a construi o administrație eficientă și performantă, care să răspundă nevoilor reale ale comunităților.
Trebuie să corectăm exemplele de risipă din trecut, cum ar fi construirea sălilor de sport în comune îmbătrânite, unde era evident că prioritatea ar fi trebuit să fie serviciile medicale. Este timpul să ne concentrăm pe ceea ce contează cu adevărat pentru oameni”, a subliniat deputatul PSD de Cluj.
PSD și-a asumat ca, în următoarele șase luni, să prezinte public un proiect de reformă administrativă bazat pe principii de eficiență, performanță și adaptare la nevoile fiecărei comunități.
Va susține proiectul
„Cred cu tărie că această reformă este indispensabilă. Este momentul să construim o administrație publică modernă, care să lucreze pentru cetățeni, să ofere servicii de calitate și să susțină dezvoltarea echilibrată a regiunilor României.
Eu personal voi susține cu toată convingerea acest proiect, pentru că dezvoltarea comunităților locale este dezideratul numărul unu pe care mi l-am asumat ca și obiectiv major al mandatului meu de deputat. Am promis clujenilor că voi fi vocea lor la București, și mă voi ține de cuvânt!”, a concluzionat Remus Lăpușan.
EVENIMENT
Vlad Oargă, căpitanul Naționalei României U17, transferat la CFR Cluj. Tânărul clujean are 17 ani și e atacant
Echipa de fotbal CFR Cluj a anunțat, miercuri, transferul lui Vlad Oargă.
Tânărul fotbalist, care este clujean, a jucat și la Sampdoria.
Vlad Oargă, căpitanul Naționalei României U17, transferat la CFR Cluj. Tânărul clujean are 17 ani și e atacant
”Vlad Oargă, tânărul atacant clujean în vârstă de 17 ani, a semnat un contract de fotbalist profesionist cu CFR 1907 Cluj”, a anunțat clubul de fotbal.
Căpitan al Naționalei României U17 și un obișnuit al echipelor de juniori ale țării noastre, internaționalul român a avut un parcurs excelent la Sampdoria, echipă la care a jucat în sezonul precedent. În ultimele șase luni, Vlad a jucat pentru cei de la Viitorul Cluj.
Foto: CFR Cluj/ Facebook https://www.facebook.com/cfr1907
O mașină a fost mistuită de flăcări, în comuna Iara din județul Cluj. Incendiul ar fi fost provocat de un foc făcut pentru igienizare, care a fost lăsat nesupravegheat.
Pompierii din Turda au avut o intervenție pentru stingerea unui incendiu care a distrus un autoturism în comuna Iara. Flăcările de la un foc aprins pentru igienizare și lăsat nesupravegheat s-au extins la mașină.
„Pompierii din cadrul Detașamentului Turda au intervenit în urmă cu puține momente pentru a stinge un incendiu care a distrus un autoturism parcat în apropiere unei gospodării din localitatea Surduc, comuna Iara. Flăcările s-au manifestat generalizat, însă din fericire nu au existat persoane care să solicite îngrijiri medicale. Cel mai probabil, flăcările au izbucnit din cauza unui incendiu făcut în apropiere pentru igienizare și care a fost nesupravegheat. La fața locului a acționat un echipaj de la Garda Băișoara”, a transmis ISU Cluj.
CULTURA
VIDEO FOTO. Primarul Emil Boc a recitat versuri din Eminescu la ceremonia Zilei Culturii Naționale, organizată la Cluj-Napoca
Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a recitat câteva versuri din celebra poezie „Fiind băiet, păduri cutreieram” de Mihai Eminescu, în fața participanților la manifestarea de Ziua Culturii Naționale.
Miercuri, 15 ianuarie, de la ora 11, la Cluj-Napoca a avut loc un eveniment solemn organizat în fața Teatrului Național „Lucian Blaga” pentru a sărbători Ziua Culturii Naționale și 175 de ani de la nașterea poetului Mihai Eminescu.
Sărbătoarea a debutat cu intonarea Imnului Național și a continuat cu o ceremonie religioasă, urmată de alocuțiuni și momente artistice.
Emil Boc a recitat din poezia „Fiind băiet, păduri cutreieram”
Primarul municipiului, Emil Boc, a fost printre cei care au luat cuvântul, adresându-se publicului cu un mesaj despre importanța culturii și a valorilor naționale. Un moment special al discursului său a fost recitarea câtorva versuri din poezia „Fiind băiet, păduri cutreieram” de Mihai Eminescu, prin care a dorit să sublinieze profunzimea creației eminesciene și legătura ei cu identitatea românească.
„Nu cred că este cetățean român să nu îi fi rămas în minte un vers, o strofă sau o poezie din Mihai Eminescu. De aceea Mihai Eminescu este poet național, și nu pentru că l-am decretat noi printr-o lege, ci pentru că el reprezintă esența și ființa neamului românesc, el este poetul național dintotdeauna. De aceea noi, astăzi, sărbătorim în egală măsură Ziua Culturii Naționale și omagierea lui Mihai Eminescu”, a declarat Emil Boc.
Ceremonie religioasă, recital și depunere de jerbe
Ceremonia a inclus un moment religios oficiat de PS Benedict Bistrițeanul Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului și Clujului și o alocuțiune susținută de scriitoarea Constantina Raveca Buleu, membră a Uniunii Scriitorilor, Filiala Cluj.
Evenimentul a fost completat de un micro-recital liric susținut de elevii Ioana Căprar și Ioana Alessia Săsărman, de la Liceul Teoretic „Lucian Blaga”. Acestea au recitat poezia „Odă (în metru antic)” de Mihai Eminescu și „Poeții” de Lucian Blaga cu o pasiune care a impresionat audiența.
În încheiere, participanții au depus jerbe de flori la statuile lui Mihai Eminescu și Lucian Blaga, într-un gest de respect și recunoștință pentru valorile pe care aceștia le reprezintă.
15 ianuarie, Ziua Culturii Naționale
Evenimentul de la Cluj-Napoca a reunit autorități locale, personalități din lumea culturală și clujeni care au dorit să-și exprime aprecierea față de moștenirea lăsată de Eminescu.
Ziua Culturii Naționale, instituită prin Legea nr. 238/2010, are scopul de a promova cultura, arta, și efortul academic. Data de 15 ianuarie a fost aleasă în semn de omagiu pentru Mihai Eminescu, considerat simbolul poeziei românești.