EVENIMENT
15 zile. Atât au la dispoziție CHIRIAȘII și proprietarii lor să se supună noilor REGULI emise de autorități
O nouă lege care aduce schimbări în ceea ce îi privește pe proprietarii care au persoane în chirie a intrat în vigoare. Chiriașii trebuie să aibă înscrisă în cartea de identitate adresa la care locuiesc, în caz contrar proprietarii fiind pasibili de amendă.
Noile reguli au intrat în vigoare la 10 iunie, iar proprietarii și chiriașii au la dispozișie 15 zile lucrătoare să facă demersurile necesare.
15 zile. Atât au la dispoziție CHIARIAȘII și proprietarii lor să se supună noilor REGULI emise de autorități
Potrivit noilor reglementări, proprietarii care găzduiesc persoane care nu și-au înscris adresa actuală în buletin vor trebui să-i însoțească pe acești chiriași la autorități pentru a-și actualiza informațiile. Conform regulilor existente, gazdele sunt obligate să anunțe poliția sau serviciul de evidență a persoanelor în astfel de situații, scrie Alba24.ro.
De acum înainte, proprietarii vor trebui să însoțească chiriașii la autorități și să actualizeze adresa la care aceștia locuiesc efectiv în cartea de identitate. Este important de menționat că termenul acordat pentru acest proces este de 15 zile, în loc de 30 de zile, așa cum era înainte.
Conform documentului, „persoana care găzduiește o altă persoană care nu are înscrisă în actul de identitate adresa la care locuiește efectiv după trecerea termenului prevăzut la art. 31 alin. (1) (15 zile) are obligația de a se prezenta împreună cu aceasta la serviciul public comunitar de evidență a persoanelor de la locul unde este situat imobilul, în vederea exprimării consimțământului de primire în spațiu”.
Există și excepții de la această obligație. Persoanele care locuiesc în altă locație decât cea de domiciliu în interes de serviciu sau în scopuri turistice sunt exceptate.
În cazul în care proprietarii nu respectă noua obligație, autoritățile pot aplica amenzi cuprinse între 75 și 150 de lei.
Legea aduce și o altă noutate, și anume limitarea numărului de persoane care se pot înregistra aceeași adresă de domiciliu sau de reședință. Concret, la aceeași adresă nu vor mai putea fi înregistrați mai mult de zece oameni, indiferent de domiciliu sau reședință.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
FOTO. ”Vile” placate cu marmură pentru somnul de veci într-un cimitir clujean. Prețul unui cavou depășește 80.000 de euro
Toată lumea a trecut în această perioadă prin cimitir, pentru a pregăti locurile de veci pentru ziua de 1 Noiembrie, Luminația. La Cluj-Napoca există două tipuri de cimitire, cele de stat, administrate de Primăria municipiului și cele eparhiale, care funcționează pe lângă bisericile ortodoxe și care se află sub patronajul Arhiepiscopiei Vadului Feleacului și Clujului.
Cât costă un loc de veci?
Cine are un deces în familie, dar nu deține în concesiune, ori proprietate un loc de veci, trebuie să se adreseze Serviciului Cimitire Domeniul Public din cadrul Primăriei și va primi un loc în concesiune, dacă are domiciliul pe raza municipiului. În această perioadă, mai sunt locuri libere doar în Someșeni, în Cimitirul ”Moș Ioan Roată”, inaugurat în 2020. Suprafața acestuia este de aproximativ 20 de hectare și are peste 5500 de locuri de veci.
Taxa de concesiune nu este anuală, transmit reprezentanții administrației clujene, ci se plătește o dată la 20 de ani și se ridică la 100 lei pe metru pătrat concesionat, la care se adaugă taxa de întreţinere a cimitirului în valoare de 200 lei pentru fiecare loc de înhumare.
Numărul de persoane care pot fi înmormântate într-un singur loc este determinat de gradul de ocupare al locului pe adâncime și este influențat de timpul scurs între înmormântări. Dreptul de concesiune asupra terenurilor din cimitire se transmite moștenitorilor.
Cimitirele au devenit și parcuri
Un nou concept de cimitir a ajuns și la noi, este vorba de cimitirul-parc. Aceste zone se doresc a fi mai mult decât o înșiruire de morminte, fără o logică anume, ci mai degrabă locuri de reculegere, spații unde se poate petrece mai mult timp, unde mormintele și pietrele funerare trebuie să aibă anumite dimensiuni și forme, distanța dintre ele este reglementată încă de la început,unde există bănci, capele, locuri de întâlnire special amenajate și multă verdeață.
Cavouri cu marmură în cimitirul ”Sf. Lazăr”
Două cimitire respectă aceste reguli, este vorba de ”Moș Ion Roată” din Someșeni și ”Sfântul și Dreptul Lazăr”, situat pe Calea Turzii.
Din 2018 funcționează un cimitir destinat familiilor creștin ortodoxe sau celor mixte, pe Calea Turzii, de asemenea considerat cimitir – parc. Aici există o biserică, o clădire administrativă, două camere de priveghi, un magazin bisericesc și o sală de mese.
Familiile îndoliate pot găsi aici servicii funerare complete, de la obținerea unui certificat de deces până la slujbele de pomenire din timpul și după evenimentele de înmormântare.
Toate locurile de veci de aici sunt tip cavou, cu trei sicrie suprapuse, iar vânzarea se face cu transmiterea unui titlu de proprietate, valabil pentru o perioadă de 99 de ani.
Prețurile sunt cuprinse, în funcție de zona aleasă, între 7145 și 10.785 euro, în funcție de zona aleasă. Dacă plata se face în mai multe rate costurile pot ajunge la 11.400 de euro. Finisajele se realizează din granit, oferta fiind cuprinsă între 5600 și 7000 lei.
Întreținerea anuală a unui loc de veci costă 200 lei.
Tot aici, au fost construite șase clădiri tip cavou,care în această perioadă sunt placate cu marmură. Costul unui astfel de stabiliment este de peste 80.000 euro, conform unor surse Cluj24.ro.
În administrarea Primăriei Municipiului Cluj-Napoca se află aproximativ 576.000 de metri pătrați de cimitir, cu peste 51.000 de locuri de înhumare, aflate în mai multe zone ale orașului, denumite în general după străzile pe care sunt situate. Avem, așadar, Cimitirul Central, Mănăștur, Crișan, Pomet și Someșeni.
Lângă Turda se află cel mai apropiat crematoriu uman
Există în cimitirele parc și locuri destinate urnelor columbar. Ce înseamnă acest lucru? Există familii care nu doresc să urmeze calea tradițională a unei înmormântări și decid care trupurile rudelor să fie duse la crematoriu, iar cenușa să fie păstrată într-un loc special, costurile de administrare fiind reduse la jumătate.
Cel mai apropiat și modern crematoriu uman, ”Pro Ignis”, se află lângă Turda și respectă toate regulile internaționale din domeniu, inclusiv cele de mediu.
Cristina Șendrea
ECONOMIE
Concluziile dezbaterii ”Ce îi așteaptă pe antreprenori în 2025?” Băltărețu: Nu vom accepta să fim pedepsiți pentru că muncim
Clujul a fost gazda unui nou eveniment din seria de dezbateri dedicate antreprenorilor organizate de deputatul Viorel Băltărețu. Alături de fostul antreprenor clujean, oameni de afaceri, legislatori și specialiști în domeniul financiar, economic și social au analizat contextul economic al lui 2025.
Având în vedere îngrijorarea crescândă a antreprenorilor români în ce privește o posibilă creștere a taxelor în 2025, Viorel Băltărețu, un susținător al mediului privat, a tras, încă de la începutul dezbaterii, un semnal de alarmă dur: “Putem să nu creștem taxele în 2025, dacă scădem cheltuielile statului.
Putem avea angajați bine plătiți, reducând taxarea muncii și, astfel, companii care să investească în angajații lor, pentru a fi competitive. Transmit, în numele angajatorilor și angajaților din companiile clujene un mesaj ferm: nu vom accepta la nesfârșit să fim pedepsiți pentru că muncim!”
Speakerii prezenți la dezbatere au susținut:
Oana Țoiu, vicepreședintă a Camerei Deputaților, membră a Comisiei pentru Muncă și Protecție Socială: “Știu că mediul de afaceri își dorește să fie mai puține schimbări legislative și mai puțin frecvente. Doar în ultimii opt ani, fiecare afacere s-a confruntat cu sute de modificări în zona de fiscalitate și câteva zeci în muncă.
Luptăm în continuare pentru eliminarea suprataxării muncii cu normă parțială, pentru că flexibilitatea e o necesitate tot mai prezentă în piața muncii. În ce privește dorința mediului privat pentru o intervenție redusă din partea Statului, aceasta trebuie văzută într-un context mai larg.
Tranziția verde, situația geopolitică actuală, refacerea lanțurilor de aprovizionare, reconstrucția Ucrainei cer mai degrabă un parteneriat strategic guvern-mediul privat, care va sprijini competitivitatea companiilor românești.”
Măsuri pentru stoparea scăderii natalității
Violeta Alexandru, fost ministru al Muncii, a adus în discuție problema scăderii natalității și a scăderii calității educației. “Încercați să vă implicați, veniți curajos către stat, de exemplu implicându-vă în practica elevilor și studenților.” Actuala deputată a tras un semnal de alarmă: “2025 depinde de cum veți alege, dacă veți alege partide care favorizează funcționarii statuluisau pe cele care iau decizii pentru oameni și antreprenori, având în centrul deciziei dorințele mediului privat.
Cel puțin 40% din aparatul de stat trebuie să plece, reforma salarizării în sectorul public nu a fost făcută. Va fi un decont și va fi pus pe umerii antreprenorilor. Guvernele slabe nu gândesc soluții pentru antreprenori, nu se confruntă cu marile companii, ci cu mediul privat mic, care nu are putere de negociere.”
Reducerea risipei în sectorul public
Cristian Popa, membru în Consiliul de Administrație al Băncii Naționale a României și fost Director de Investiții: “Poza macroeconomică nu arată extraordinar: cererea este mai mare ca oferta, consumul crește, dar din importuri, piața muncii încă este tensionată.
Politica de venituri relaxată (creșteri salariale în sistemul public ce trag în sus și costurile salariale din privat, pensii mai mari, creșteri ale salariului minim) creează cerere, dar nu și ofertă, reducând în același timp competitivitatea externăși exacerbând deficitele gemene.
Astfel, observăm o absorție internă redusă, consumul se duce pe importuri, creează PIB pentru alte țări.
Deficitul public, ce pare a tinde spre 8% din PIB, este finanțat din împrumuturi și asta face ca România să depindă de piețe și finanțatori străini, creează vulnerabilități. Absorbția fondurilor europene a scăzut de asemenea, impactând finanțarea deficitului de cont curent.
În aceste condiții este cu atât mai necesară o revenire la sustenabilitate, pentru a evita o corecție dureroasă impusă de piețe. Sper că se vor găsi mai degrabă soluții precum reducerea risipei în sectorul public și creșterea eficienței cheltuielilor publice. Trebuie, în același timp, să susținem companiile și antreprenorii să facă ce știu ei cel mai bine: să producă mai multe bunuri și servicii, prosperitate. Ei sunt eroii capitalismului.”.
Dezbaterea a fost una dinamică, interactivă, antreprenorii având ocazia să adreseze specialiștilor întrebări detaliate despre evoluțiile estimate pentru 2025 în economie, antreprenoriat sau piața muncii.
ECONOMIE
Ultimul sector necontractat din Autostrada Transilvania are constructor! Lotul conține cel mai lung tunel de autostradă din țară
Ultimul sector rămas necontractat din Autostrada Transilvania are desemnat constructorul. Lotul include și lucrări la cel mai lung tunel de pe o autostradă românească, Tunelul Meseș.
A fost desemnat constructorul pentru secțiunile Poarta Sălajului – Zalău și Zalău – Nușfalău ale Autostrăzii Transilvania (A3), ultimele rămase necontractate, a anunțat Cristian Pistol, directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Contractul de 6,62 miliarde de lei, desemnat unor firme din Turcia
Este vorba despre asocierea de firme Makyol Insaat Sanayi Turizm VE Ticaret AS – Ozaltin Insaat Ticaret VE Sanayi AS (Turcia). Contractul de proiectare și execuție se ridică la valoarea de 6,62 miliarde de lei (circa 1,32 miliarde de euro), fiind cel mai scump contract de autostradă din țară.
„Ultimul sector necontractat din Autostrada Transilvania (A3) are de astăzi constructor desemnat! Proiectarea și execuția secțiunilor Poarta Sălajului – Zalău și Zalău – Nușfalău a fost atribuită Asocierii de firme turcești Makyol Insaat Sanayi Turizm VE Ticaret AS – Ozaltin Insaat Ticaret VE Sanayi AS, cu suma de 6,62 miliarde de lei (fără TVA).
(…) Procedura pentru semnarea contractului, finanțat prin Programul Transport (PT), va putea începe în termen de 10 zile, dacă nu vor fi depuse contestații”, a declarat Cristian Pistol, directorul CNAIR.
Potrivit contractului, construcția celor două secțiuni trebuie finalizată în 78 de luni (6 ani și jumătate), din care 18 luni va dura proiectarea și 60 de luni execuția lucrărilor.
41 kilometri de autostradă și cel mai lung tunel din România
Contractul prevede realizarea a 41 de kilometri de autostradă, dar și construcția tunelului Meseș (2,89 km), care va fi cel mai lung tunel de pe o autostradă din România.
„Pe traseul acestui sector din Autostrada Transilvania (A3) vor fi construite inclusiv:
– Tunelul Meseș (în lungime de 2,89 km), cel mai lung tunel de autostradă din România. Acest tunel este format din două galerii unidirecționale care împreună totalizează 5,78 km.
– 65 de viaducte, poduri și pasaje (în lungime totală de aproximativ 13 km)”, a mai arătat șeful CNAIR.
Licitația a fost lansată inițial în noiembrie 2020, fiind anulată după aproape trei ani.
Procedura de achiziție publică a fost reluată în februarie 2023, fiind depuse șapte oferte: UMB (cu Euro-Asfalt pentru tunel), WeBuild, Makyol-Ozaltin, Ictaș, Mapa, Nurol-Duygu și Tekfen-Dogus.
USR anunță azi, la debutul oficial al campaniei electorale parlamentare că vine în fața clujenilor pentru votul din 1 decembrie cu un veritabil „dream team”/ „echipă de vis”. USR vrea ca prin votul clujenilor să ducă în parlament o echipă de profesioniști în domeniile lor de activitate, indiferent că vorbim de etnici maghiari sau români, femei sau bărbați, fețe noi sau cu experiența unui prim mandat deținut deja.
Cu studii la stat și la timp și cu experiență în sectoare de activitate precum IT și digitalizare, educație, energie, justiție, sănătate și antreprenoriat, echipa USR vrea să ducă la un nivel superior reprezentarea Clujului în viitorul parlament și să se diferențieze astfel și mai mult de politica numai a vorbelor și promisiunilor celorlalte partide.
Legi pentru clujeni și pentru toți românii
În ultimii 4 ani, parlamentarii USR au reușit chiar și din opoziție să obțină sprijinul necesar pentru adoptarea unor legi care au schimbat lucrurile în bine pentru clujeni și pentru toți românii. Interzicerea pouch-urilor cu nicotină pentru minori, Zero Hărțuire sexuală în educație, scurtarea duratei proceselor prin repartizarea experților judiciari în funcție și de gradul de încărcare, echitate pentru femeile antreprenor prin accesul la concediul de risc maternal și susținerea antreprenorilor în înregistrarea mai ușoară a mărcilor și brevetelor la OSIM, încurajarea digitalizării primăriilor în domeniul colectării taxelor, creșterea gradului de profesonalizare în diplomație, sunt doar câteva exemple.
Printre prioritățile echipei USR în viitorul parlament se numără reducerea contribuțiilor plătite de salariați, reducerea taxelor pentru IMM și activități independende, colectarea TVA cu taxare inversă, finalizarea odată pentru totdeauna a eliminării pensiilor speciale, depolitizarea funcțiilor publice, eliminarea prescripției pentru corupție, transferul spitalelor la autoritățile locale, înființarea pădurilor periurbane și a DNA-ului pădurilor.
Bani de la bugetul național pentru infrastructura locală
USR Cluj vrea de asemenea să aducă mai mulți bani de la bugetul național pentru proiecte de infrastructură locală, care să permită dezvoltarea accelerată a județului și reducerea decalajului urban – rural. Este nevoie ca de aer de o dezvoltare uniformă a întregului județ, susținerea proiectelor de infrastructură locală, de la rețele edilitare, la infrastructura educațională, la cea de sănătate și rutieră fiind esențială.
Conform tragerii la sorți din această săptămână, USR va figura pe poziția a treia pe buletinele de vot din 1 decembrie. Campania electorală pentru alegerile parlamentare a început vineri, la ora 00:00, şi se va încheia sâmbătă 30 noiembrie, la ora 7:00.
Cod mandatar financiar: 11240015