CULTURA
10 ani de la moartea lui Bartolomeu Anania, mitropolit al Clujului, teolog și scriitor

Bartolomeu Valeriu Anania, scriitor şi teolog, a fost mitropolit al Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului, Mitropolie înfiinţată în 2006, care a devenit ulterior Mitropolia Clujului, Maramureşului şi Sălajului.
Bartolomeu Anania (din botez Valeriu) s-a născut în localitatea Glăvile, judeţul Vâlcea, la 18 martie 1921. A fost elev al Seminarului Central din Bucureşti (1933-1941).
A intrat în monahism la 2 februarie 1942, la Mănăstirea Antim din Bucureşti, primind numele Bartolomeu. În acelaşi an a fost hirotonit ierodiacon; în peregrinările sale prin ţară, a fost ierodiacon la mănăstirile Polovragi şi Baia de Arieş.
Între anii 1941-1948, a urmat studii superioare de Teologie la Bucureşti, Cluj şi Sibiu; este absolvent al Academiei Teologice „Andreiane” din Sibiu.
A făcut studii incomplete de medicină la Sibiu şi Cluj (1945-1946) şi de muzică instrumentală la Cluj, unde a frecventat şi a participat la cenaclul literar al medicului scriitor şi profesor universitar Victor Papilian.
În iunie 1946, fiind student al Universităţii din Cluj şi preşedinte al Centrului Studenţesc „Petru Maior”, conduce greva studenţească antirevizionistă şi anticomunistă. A urmat un lung şir de arestări.
În perioada iulie-decembrie 1947, a fost stareţ al Mănăstirii Topliţa.
Bartolomeu Anania l-a cunoscut pe patriarhul Justinian (1948-1977) în toamna anului 1948, la Mănăstirea Bistriţa, urmând ca timp de peste 25 de ani să îi fie un colaborator apropiat.
A ocupat funcţiile de intendent al palatului patriarhal (1948-1949), inspector patriarhal pentru învăţământul bisericesc (1949-1950), decan al Centrului de Îndrumare Misionară şi Socială a clerului, la Curtea de Argeş, unde a predat cursuri de istorie bisericească şi omiletică (1951-1952).
În 1958 a fost condamnat politic la 25 de ani de muncă silnică, pentru „uneltire contra ordinei sociale” (www.mitropolia-clujului.ro). A fost închis la Securitate, Jilava, Piteşti şi Aiud şi eliberat după şase ani şi două luni, în 1964, prin decret general de graţiere.
Aflat în detenţie la Aiud, fără nicio posibilitate de a scrie, în perioada anilor 1962-1964 fixează în memorie piesele de teatru „Steaua Zimbrului” şi „Meşterul Manole”, precum şi numeroase poezii, toate însumând peste zece mii de versuri.
Între anii 1964-1965 a fost director al bibliotecii patriarhale.
O perioadă mai lungă, 1965-1976, a funcţionat în cadrul Arhiepiscopiei Misionare Ortodoxe Române din America şi Canada, ca secretar eparhial, consilier cultural, secretar general al Congresului bisericesc, director al Cancelariei eparhiale, director al Departamentului Publicaţiilor, reprezentant al relaţiilor interbisericeşti.
A fost membru în două comisii ale Conferinţei Permanente a Episcopilor Ortodocşi din America de Nord şi de Sud: Comisia Ecumenică şi Comisia de Studii şi Proiecte. Susţine conferinţe în Detroit, Chicago, Windsor şi Honolulu. A fost redactor al revistei şi almanahului „Credinţa” şi al casetei de literatură „Noi”.
La 29 octombrie 1967 a fost hirotonit preot de episcopul Victorin al Americii; ceva mai târziu, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române îi acordă rangul de arhimandrit.
În perioada 1976-1982 a fost directorul Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române. În 1982 s-a pensionat şi s-a retras la Mănăstirea Văratec.
Colegiul Electoral Bisericesc l-a ales pe arhimandritul Bartolomeu Anania pentru scaunul de Arhiepiscop al Vadului, Feleacului şi Clujului, la 21 ianuarie 1993. A fost hirotonit şi instalat arhiereu la 7 februarie, în Catedrala arhiepiscopală din Cluj-Napoca.
Ca arhiepiscop al Clujului, va urmări şi va lupta pentru dinamizarea activităţii pastorale a clerului şi pentru diversificarea ei în funcţie de cerinţele societăţii, pentru implicarea Bisericii în acţiunile de asistenţă socială organizate, pentru refacerea legăturilor dintre Biserică şi Cultură, pentru îndrumarea expresă a tineretului – de la amvon şi prin diverse întâlniri, pentru dezvoltarea relaţiilor ecumenice practice prin păstrarea identităţii proprii.
În urma hotărârii Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române din 4 noiembrie 2005 de înfiinţare a unei Mitropolii la Cluj, iniţiativă validată de Adunarea Naţională Bisericească la 1 martie 2006, Bartolomeu Anania a fost instalat, la 25 martie 2006, de praznicul Bunei Vestiri, de către patriarhul Teoctist (1986-2007), Mitropolit al Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului.
Pe linie bisericească a fost distins cu „Crucea patriarhală”, „Ordinul Sfântului Mormânt” al Patriarhiei Ierusalimului, „Ordinul Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel” al Patriarhiei Antiohiei.
În anul 2000 i-au fost decernate medalia jubiliară „Mihai Eminescu” şi Ordinul Naţional pentru Merit în grad de Mare Cruce. La 22 noiembrie 2010 a fost ales membru de onoare al Academiei Române.
Mitropolitul Bartolomeu Valeriu Anania s-a mutat la cele veşnice, la Cluj-Napoca, la 31 ianuarie 2011.
Valeriu Anania, numele de autor, a debutat editorial în 1966, cu poemul dramatic Mioriţa; volumul apare la Bucureşti, la Editura pentru Literatură, cu o Predoslovie de Tudor Arghezi. În 1978 a devenit membru al Uniunii Scriitorilor din România.
S-a afirmat de tânăr ca poet, prozator, eseist şi dramaturg. Principalele opere: „Mioriţa” (1966, poem dramatic); „Meşterul Manole” (1968, poem dramatic); „Du-te vreme, vino vreme” (1969, poem dramatic); „Steaua zimbrului” (1971, poem dramatic), toate reeditate; „Istorii agrippine” (1976, versuri); „Străinii din Kipukua” (1979, roman); „Rotonda plopilor aprinşi” (1983); „Anamneze” (1984, versuri); „Amintirile peregrinului Apter” (1991, nuvele şi povestiri); „Cerurile Oltului”, eseuri teologice (1990, ed. a II-a, 1998); „Din spumele mării: pagini despre religie şi cultură” (1995); „Pledoarie pentru Biserica neamului meu” (1995); „Apa cea vie a Ortodoxiei. Cuvântări, predici, meditaţii” (2001; ed. a II-a, 2006); „Memorii” (2008, Iaşi); „Cuvinte de învăţătură. Predici” (2009).
Cea mai importantă strădanie a sa o constituie revizuirea întregului text al Sfintei Scripturi în limba română, care a apărut în anul 2001, ca „ediţie jubiliară a Sfântului Sinod”.
A publicat numeroase articole cu profil teologic, predici, note în periodicele bisericeşti.
Sursa: Agerpres
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger


Pompierii din Cluj-Napoca au intervenit, sâmbătă dimineață, pe Centura Apahida-Vâlcele, pentru stingerea unui incendiu izbucnit la un autoturism.
Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca au intervenit în această dimineață pentru a stinge un incendiu care s-a manifestat la un autoturism aflat pe centura Apahida-Vâlcele.
„Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca au intervenit în această dimineață pentru a stinge un incendiu care s-a manifestat preponderent la compartimentul motor al unui autoturism aflat pe centura Apahida-Vâlcele. Solicitarea a venit în jurul orei 06.50, iar incendiul a fost stins în limitele găsite. Din fericire, nu au existat persoane care să solicite îngrijiri medicale, flăcările izbucnind, cel mai probabil, din cauza unei defecțiuni electrice”, a transmis ISU Cluj.
EVENIMENT
Un nou COD GALBEN de vreme rea pentru Cluj. Ploi, vijelii și grindină în zona montană, până duminică

Vremea instabilă persistă la Cluj, în zona de munte.
Sunt așteptate ploi torențiale, vijelii, dar și căderi de grindină.
Un nou COD GALBEN de vreme rea pentru Cluj
Administrația Națională de Meteorologie a emis un nou Cod Galben de instabilitate atmosferică pentru zona montană a Clujului. Avertizarea este în vigoare începând de sâmbătă, 26 aprilie, ora 10.00 și până duminică, 27 aprilie, ora 10.00.
Potrivit meteorologilor, în această perioadă vor fi perioade cu instabilitate atmosferică accentuată. Aceasta se va manifesta prin averse torențiale, frecvente descărcări electrice, intensificări ale vântului (viteze de 50-70 de kilometri pe oră, vijelii și căderi de grindină.
În intervale scurte de timp sau prin acumulare cantitățile de apă vor fi de 20-30 de litri pe metru pătrat și izolat de peste 50 de litri pe metru pătrat.

Un sistem de escrocare la scară largă a cumpărătorilor de mașini rulate face ravagii în Europa. Vânzătorii necinstiți au folosit bucăți de țesătură în loc de airbag-uri.
Aproximativ 16.000 de mașini – numărul de vehicule pe care gruparea infracțională le-a adus din Statele Unite și Canada în țările europene începând cu 2020. Evaziunea fiscală se ridică la peste 31 de milioane de euro, iar mașini care au suferit daune atât de importante încât pun în pericol viața șoferilor și a pasagerilor au fost vândute în diferite țări europene.
STUDIU. Sistem de ESCROCARE la scară largă a cumpărătorilor de mașini rulate din Europa
Autoritățile din Lituania și Germania și-au unit forțele și au identificat o metodă la scară largă de a escroca cumpărătorii de mașini rulate din Europa.
Escrocii operau în multe țări europene
Autoritățile din Lituania aduc la cunoștința publicului că gruparea infracțională activează în mai multe țări europene printre care și Germania, Lituania, Letonia, Estonia, România, Ungaria, Ucraina, Portugalia, Țările de Jos și Belgia.
Potrivit oamenilor legii, a fost declanșată o anchetă preliminară pentru evaziunea fiscală comisă de un grup infracțional. În cadrul anchetei s-a descoperit și că mașinile importate erau reparate foarte slab, resturi de țesături sau îmbrăcăminte fiind „instalate” în locul airbag-urilor. Câteva dintre aceste vehicule au fost deja identificate în Germania și scoase de pe drumuri, dar numărul exact de mașini de acest fel care sunt încă în uz rămâne necunoscut.
Daunele ascunse sunt încă o problemă răspândită în Europa de Est
Informațiile carVertical, companie de date istorice auto, arată că în cadrul tranzacțiilor transfrontaliere cu mașini second hand – reprezentând 1 din 20 de vehicule vândute în Europa – sunt șanse deosebit de mari să se comită fraude. Cercetările anuale ale carVertical pentru calcularea Indicelui de Transparență a Pieței au arătat că țările cele mai puțin transparente sunt Ucraina, Letonia, Lituania, România și Estonia.
O proporție mare de mașini care au kilometrajul dat înapoi și care au suferit daune, un parc de vehicule învechit și rate ridicate de import fac ca aceste piețe să fie considerate extrem de netransparente și riscante.
Consumatorii est-europeni au de obicei o putere de cumpărare mai mică în comparație cu cei din Europa de Vest. Prin urmare, există o cerere ridicată pentru mașini mai ieftine, cele rulate fiind deseori preferate în detrimentul celor noi. Importatorii și dealerii profită de acest tip de cerere aducând vehicule mai vechi sau deteriorate din țările europene mai bogate sau din SUA și vânzându-le la prețuri mai mici.
Datele carVertical evidențiază și faptul că aproximativ 7,2 % dintre mașinile importate în Europa provin din Statele Unite ale Americii. O parte semnificativă dintre acestea sunt vehicule avariate care au fost achiziționate la licitațiile susținute de companiile de asigurări, vehicule care sunt adesea reparate și revândute la prețuri atractive.
„Sunt dese cazurile în care o mașină este deteriorată într-o țară, reparată ieftin și apoi vândută în alta”
Statisticile și numărul cazurilor depistate de fraudă subliniază faptul că este esențial să verificați istoricul oricărei mașini rulate pe care vreți s-o achiziționați deoarece acestea v-ar putea pune viața în pericol din cauza daunelor suferite în trecut.
„Sunt dese cazurile în care o mașină este deteriorată într-o țară, reparată ieftin și apoi vândută în alta. Multe vehicule care au fost implicate în accidente majore în SUA sunt importate în Europa. Un raport care prezintă istoricul mașinii vă permite să aflați ce părți ale vehiculului au fost avariate și la cât au fost estimate costurile reparațiilor. Puteți împărtăși aceste informații cu un mecanic profesionist ca acesta să poată inspecta cu atenție modul în care au fost reparate zonele afectate”, spune Matas Buzelis, expert auto din cadrul carVertical.
Țările din Europa de Vest se confruntă cu pierderi mai mari
Ascunderea daunelor nu este singurul tip de înșelătorie pe care samsarii de mașini o folosesc pentru a profita de pe urma cumpărătorilor de vehicule second hand. În martie 2025 carVertical a estimat că fraudele care implică falsificarea kilometrajului costă țările europene în jur de 5,3 miliarde EUR anual, chiar și într-un scenariu conservator. Impactul real poate fi mai mare având în vedere că multe cazuri rămân nedetectate.
Chiar dacă modificarea odometrului este o problemă serioasă care costă economiile europene miliarde de euro în fiecare an, deciziile luate de guvernele anumitor țări sunt mai favorabile vânzătorilor de mașini necinstiți decât cumpărătorilor de mașini second hand. Acest lucru se datorează implementării fragmentate a GDPR, drepturilor de acces ale persoanelor vizate, dificultăților de schimb transfrontalier de date și altor dificultăți care complică în mod semnificativ accesul cumpărătorilor de mașini rulate la istoricul mașinilor pe care vor să le cumpere.
„Astăzi, informațiile esențiale din istoricul vehiculelor cum ar fi kilometrajul, accidentele, înregistrările de proprietate și numerele VIN rămân captive în bazele de date ale corporațiilor private sau în bazele de date naționale, creând condiții perfecte pentru comiterea de fraude în cadrul tranzacțiilor transfrontaliere”, spune Rokas Medonis, CEO al carVertical.
Cele mai recente cercetări au mai arătat că, deși fraudele care implică modificarea odometrului sunt o problemă larg răspândită, impactul lor financiar este mai mare în Europa de Vest comparativ cu țările din Europa de Est.
Evaluând numărul de mașini verificate de carVertical, valoarea lor medie de piață și rata de fraudă din fiecare țară, studiul estimează că Regatul Unit pierde anual în jur de 1,4 miliarde de euro din cauza manipulării odometrelor, Franța pierde 1,15 miliarde de euro, iar Germania 1,1 miliarde de euro.

Pompierii din cadrul Detașamentului Turda au intervenit, vineri seara, la un accident rutier petrecut între localitățile Băișoara și Iara. În accident a fost implicat un singur autoturism care, din primele date, s-a răsturnat.
”În interior s-a aflat încarcerat un bărbat de aproximativ 28 de ani, pe care echipajul de la Garda Băișoara l-a extras în siguranță.
Acesta a fost în permanență conștient și cooperant, prezentând multiple traumatisme. Victima este transportată în aceste momente la spital. La misiune iau parte o autospecială cu modul de descarcerare, o ambulanță SMURD și un echipaj SAJ.”, arată ISU Cluj