Connect with us

CULTURA

1 Decembrie, Ziua Marii Uniri şi Ziua Naţională. Pro şi contra. Zilele naţionale ale României

Publicat


Ziua Marii Unirii, 1 Decembre 1918, devenită între timp şi Ziua Naţională a României, a fost şi este îndelung lăudată de români şi mai ales de elitele conducătoare. Au fost însă şi voci care au privit-o şi o privesc cu rezerve, din diferite motive.

Voci împotrivă

O voce care odinioară s-a opus unirii a fost cunoscutul scriitor şi jurnalist Ioan Slavici, român din Banat. El s-a numărat printre românii ardeleni care nu voiau o unire necondiţionată. Slavici credea că România nu era pregătită pentru o unire administrativă şi voia mai degrabă o Românie federală, în care fiecare regiune să îşi păstreze identitatea şi specificitatea, iar unirea românilor să fie doar la nivel cultural şi spiritual.

„Îndeosebi în ceea ce privește viața culturală românii din Împărăția habsburgică sunt mai presus de frații lor din România. Dacă e vorba de cultura fizică, în România marile mase ale poporului degenerează în urma mizeriei în care se zbat, iar pătura superpusă, cum îi zicea Eminescu, e istovită de desfrâu. Dumneata știi că nu-i așa nici în Ardeal, nici în Țara Ungurească, nici în Banat, nici în Bucovina. Dacă e vorba de cultură economică, în România săteanul muncește în sec, iar boierii fac ceea ce nemții numesc „Raubwirtschaft”, storc și pământul, și pe muncitorii lui, și țara întreagă e paraginită. Hainele croite după cele mai noi jurnale, trăsurile cu cauciuc, automobilele, palatele zidite fără gust, mobile îngrămădite în ele și desfrâul sec nu sunt cultura economică. N-au românii de dincolo ce să învețe de la frații lor de aici și să-i și ferească Dumnezeu să n-ajungă în starea în care se află azi aceștia. Dacă e vorba de cultura morală, să ne închidem ochii, ca să nu vedem ceea ce se petrece și se tolerează în România, unde nu mai e nimic sfânt și omul cumsecade e fie nesuferit, fie disprețuit. Ai dori dumneata ca frații dumitale din Ardeal, cei din Banat, cei din Țara Ungurească ori cei din Bucovina să ajungă și ei în starea în care se află cei din România?”, îi scria, de exemplu, Slavici lui Nicolae Iorga, în 1907.

Pentru atitudinea sa, Iorga l-a scuipat în plină stradă pe Slavici, în 1919.

Până şi Alexandru Vaida-Voevod, unul dintre cei care a dus declaraţia de unire de la Alba Iulia la Bucureşti a avut momentele sale de îndoială, mai ales atunci când l-a întrebat pe Iuliu Maniu, cu refrire la actul Marii Uniri: „Măi, Iuliu, oare bine am făcut ce am făcut?”.
Mai în zilele noastre, istoricul şi diplomatul Neagu Djuvara contesta faptul că 1 decembrie a fost aleasă ca zi naţională.

„Nu sunt de acord cu alegerea lui 1 decembrie ca sărbătoare naţională. În primul rând, nu este bine să modifici la fiecare schimbare de regim o sărbătoare naţională. Am avut timp de aproape un veac 10 mai, care este data independenţei ţării. Prin urmare, data intrării României în concertul european. Că 10 mai a coincis cu venirea prinţului Carol, ceea ce i-a facut pe acei domni din 1990 să se teamă, înţeleg. Dar, pe de altă parte, 1 decembrie nu este data României mari. Este data când două provincii, Transilvania şi Banat, au cerut să intre în Regatul României. Cu două zile înainte ceruse Bucovina. Cu şase zile înainte ceruse Basarabia. Şi toate patru au fost acceptate de şeful statului, adică de regele Ferdinand, la 24 decembrie. Deci data când s-a născut România mare este 24 decembrie, nu 1 decembrie. Pe de alta parte, mai există un motiv foarte practic. O sărbătoare naţională e bine sa fie ţinută într-un anotimp cu soare, în care vremea sa îndemne la bucurie, oamenii să poata dansa în strada. Ce te faci la 1 decembrie, cand se văd aburii vorbitorilor ieşind din gură si când bieţii ostaşi ingheaţă?”, spunea Neagu Djuvara într-un interviu pentru hotnews.

 

1 decembrie cu puţină priză la opinia publică

 

arhiva arcanum.com

1 decembrie a avut şi momentele ei de glorie, dar şi de penumbre. Odinioară, importanţa care i s-a dat în spaţiul public a fost şi foarte mică.
Spre exemplu, în Făclia din 1 decembrie 1968, tocmai atunci când se împlinea Semicentenarul Marii Unirii, spaţiul acordat evenimentului a fost foarte restrâns.

Pe prima pagină a ziarului era redat un material al istoricului Camil Mureşan, iar în rest câteva aspecte de la câteva simpozioane tematice organizate atunci.

„SESIUNE DE COMUNICĂRI Ieri a avut loc, în sala de conferințe a Bibliotecii universitare, în organizarea Universității „Babeș-Bolyai”, Institutului de istorie al filialei din Cluj a Academiei și a secției din Cluj a Institutului de studii istorice și social politice de pe lângă C.G al P.C.R., o sesiune de comunicări științifice consacrată Semicentenarului Unirii Transilvaniei cu România.

La sesiune au participat personalități marcante ale științei și culturii clujene, cadre didactice universitare, cercetători științifici, studenți. Au participat tovarășii Roman Morar, secretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R., Ioan Bojan, secretar al Comitetului municipal de partid, Grigore Drondoe, secretar al Comitetului de partid pe Centrul universitar. Deschizînd sesiunea, prof. univ. Victor Preda, membru corespondent al Academiei Republicii Socialiste România, a vorbit despre semnificația actului istoric de la 1 decembrie 1918.

Au fost prezentate următoarele comunicări științifice: Semnificația Unirii — prof. univ. dr. docent Ștefan Pascu, membru corespondent al Academiei, rectorul Universității 1 „Babeș-Bolyai”; Rolul internațional al luptei poporului român pentru desăvîrșirea statului său national — conf. univ. Ioan Bojan; Realizarea statului național unitar in concepția politică a poporului nostru in epoca modernă — Constantin Rusu, cercetător științific principal, Lupta comună româno-maghiară Împotriva stăpânirii habsburgice — Gh. Bodea, cercetător științific, Atitudinea naționalităților față de problema unității de stat a poporului I român — prof. univ. A. Cselé Inyi și conf. univ. I. Kovács,- – Presa din Transilvania, factor militant în pregătirea Unirii — ■ asistent Liviu Maior,- Lupta emigrației române in favoarea Unirii — asistent V. Vesa. Aportul mișcării muncitorești din țara noastră la făurirea statuluiromân unitar — L. Vajda, șef de sector la secția din Cluj a I Institutului de studii istorice și ■ social-politice? Acțiuni revolu ■ționare ale țărănimii din Transilvania în spiritul luptei pentru desăvîrșirea unității de stat — A. Egyed, cercetător științific principal; P.C.R., conducătorul luptei pentru democrație și socialism în cadrul statului român unitar — L. Fodor, cercetător științific. ’

SIMPOZION Aseară, la Casa de cultură a studenților, Ateneul universitar a organizat un simpozion consacrat semicentenarului Adunării Naționale de la Alba- Iulia. Au participat tovarășii: Roman Morar, secretar al Comitetului județean de partid, Grigore Drondoc, secretarul Comitetului de partid pe Centrul universitar, alți activiști de partid și de stat, universitari, oameni de știință, cultură și artă, studenți. In cadrul simapozionului au vorbit prof. univ.dr. docent Ștefan Pascu, prof. univ. Adalbert Cselényi, prof. univ. dr. docent Dimitrie Todorvan. In continuare, corul Conservatorului „George Dima” și „ echipa de teatru a Casei de cultură a studenților au prezentat un reușit poem literar”, se artăta în una dintre puţinele ştiri tematice din Făclia din 1 decembrie 1968.

Zilele naţionale ale României

1 decembrie este cea mai recentă dată care este marcată ca zi naţională, dar nu a fost singura. România a mai avut alte trei zile care odinioară erau marcate ca zi naţională: 24 ianuarie, 10 mai şi 23 august.

24 ianuarie, Ziua Unirii Principatelor. Prima atestare documentară a unei sărbători naționale, este anul în 1860, când Kogălniceanu propune aprobării Domnului prima inițiativă în acest sens. Începând cu 1861, ziua de 24 ianuarie a început să fie sărbătorită cu mult fast. După abdicarea lui Cuza, ziua de 24 ianuarie a decăzut în importanță, fiind totuși în continuare sărbătorită, mai ales în Moldova, dar a pierdut întâietatea în fața zilei de 10 Mai.

10 mai, Ziua Independenţei şi a Monarhiei:
Desemnat să fie noul Domnitor al Principatelor Române, principele german Carol de Hohenzollern-Sigmaringen (devenit, mai târziu, Regele Carol I al României) a sosit pentru prima dată în București în ziua de 10 Mai 1866. El a fost întâmpinat la Băneasa de o mare mulțime de public și de primarul Bucureștilor, Dimitrie Brătianu (fratele prim-ministrului, Ion C. Brătianu), care i-a oferit, în mod simbolic, cheia orașului. În aceeași zi, principele a depus jurământul ca Domnitor în fața Adunării reprezentative a Principatelor Române Unite.

La data de 10 Mai 1877, a doua zi după citirea și adoptarea Declarației de Independență de către ambele Adunări, Domnitorul Carol I a sancționat și promulgat Declarația – ea căpătând, conform Constituției, putere de lege prin semnătura regală. De aceea, ziua de 10 Mai 1877 rămâne în istorie ca Ziua Independenței României, „zi de naștere” a României moderne (ea a fost sărbătorită ca Zi Națională până în 1947, anul instalării totale a regimului comunist). La 10 Mai 1877, Domnitorul Carol primit închinarea Corpurilor statului, la aniversarea a 11 ani de la sosirea în România, cu care ocazie i s-a oferit, în mod simbolic, o Românie independentă. Peste ani, cele două evenimente au fost contopite într-unul singur, căpătând prin cumularea și a încoronării, o triplă semnificație. Trebuie spus că tripla semnificație nu a fost o coincidență, dimpotrivă data a fost special aleasă pentru a coincide cu aniversările precedente, în cazul de față România urmând să fie promulgată regat la data aniversară a nașterii principelui (8/20 aprilie).

Veșnica dispută între liberali și opoziție a devansat această promulgare, ea fiind realizată la data de 14/26 martie, când principele a promulgat legea. Încoronarea însă a trebuit să aștepte, din motiv de doliu (moartea țarului Alexandru al II-lea survenită la data de 1/13 martie 1881, funeraliile având loc la data de 15/27), principele refuzând să se încoroneze imediat după intrarea în vigoare a legii și, prin urmare, data aleasă a fost aceea de 10 mai s.v. la dorința viitorului rege. (wikipedia)

23 august, Ziua Marii Insurecții Armate Antifasciste și Antiimperialiste:
După abdicarea forțată a Regelui Mihai I, în 30 decembrie 1947, ziua de 10 Mai, amintind de monarhie, nu mai putea juca rolul unei sărbători naționale în noua republică comunistă, proclamată prin fraudă parlamentară chiar în aceeași seară. Astfel, o nouă zi de sărbătoare națională a fost instaurată prin Hotărârea nr. 908 din 18 august 1949 privind declararea zilei de 23 August ca sărbătoare națională. Prin această Hotărâre de Guvern, curajosul act regal de la 23 August 1944 (prin care Regele Mihai I a evitat desfășurarea ostilităților pe teritoriul României și a scurtat cu șase luni Al Doilea Război Mondial în Europa) a fost „confiscat” de propaganda comunistă, ca ziua „Marii Insurecții Armate Antifasciste și Antiimperialiste”.

23 August a fost sărbătorită ca Zi Națională pe toată durata regimului comunist (până în 1989), fiind amplu exploatată propagandistic și „devalorizată” de către acesta.

1 decembrie:

harta cluj romania mare 2

După unirea Transilvaniei cu România, și ziua de 1 Decembrie a devenit o zi de sărbătoare națională, fiind sărbătorită mai ales în Transilvania. Nefigurând însă printre sărbătorile naționale legalizate oficial, ziua de 1 Decembrie a căzut în uitare.

În anul 1990, după revoluția anticomunistă din anul 1989, parlamentul dominat de FSN a refuzat propunerea venită din partea opoziției, de a adopta ziua de 16 decembrie drept sărbătoare națională a României. Pe fondul confruntărilor interetnice de la Târgu Mureș din martie 1990 și a mineriadei din 13-15 iunie 1990, Parlamentul României a adoptat la 31 iulie 1990 legea nr. 10 din 1990, prin care a fost abrogată Hotărârea Consiliului de Miniștri nr. 903 din 18 august 1949 privind declararea zilei de 23 August ca sărbătoare națională și a proclamat în locul ei ziua de 1 decembrie drept sărbătoare națională. Legea 10 din 1990 nu precizează semnificația sau motivul alegerii zilei de 1 decembrie drept zi națională a României.

În imagine, o hartă a României Mari din 15 februarie 1919, la două luni de la Marea Unire, cu o graniţă vestică haşurată şi stabilită ulterior, la Tratatul de la Paris.

Legea adoptată în 1990 de parlamentul dominat de FSN și promulgată de Ion Iliescu a avut în vedere pe de o parte combaterea simpatiilor legate de tradiția monarhică a României, cu sărbătoarea națională istorică pe 10 mai, dar și contracararea solicitării opoziției anticomuniste, de adoptare a zilei de 16 decembrie drept sărbătoare națională.

Alegerea zilei de 1 Decembrie, deși neexplicit, a făcut trimitere la Unirea Transilvaniei, Banatului, Crișanei și Maramureșului cu România în 1918, respectiv la Proclamația de la Alba Iulia, care a avut loc la 1 decembrie 1918. Alegerea acestei zile ca sărbătoare națională a României a fost văzută drept un afront adus minorității maghiare din România, pentru care ziua de 1 decembrie a însemnat o pierdere politică.

Prima zi națională de 1 decembrie, ale cărei festivități centrale s-au desfășurat în 1990 la Alba Iulia, a fost marcată de polarizare politică, discursul lui Corneliu Coposu, liderul de atunci a obiectivei anticomuniste, fiind întrerupt în mai multe rânduri de huiduieli. Petre Roman, prim-ministrul de atunci, s-a arătat încântat de întreruperea repetată a discursului liderului opoziției, ceea ce l-a făcut pe președintele Ion Iliescu să-i dea un semn cu mâna pentru ca să înceteze, gest filmat și difuzat pe larg de mass media.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

AȚI VĂZUT-O? Tânără de 26 de ani, DISPĂRUTĂ de la domiciliul din Cluj-Napoca. Sunați la 112

Publicat

cioban tarcea elena

„La data de 28 aprilie 2024, în jurul orei 20.00, Secția 4 Poliție Cluj-Napoca a fost sesizată despre faptul că CIOBAN TARCEA ELENA, în vârstă de 26 de ani, în cursul zilei de 26 aprilie a.c., în jurul orei 18.00, a plecat de la imobilul din municipiul Cluj-Napoca, fără a se cunoaște direcția de deplasare, iar până în prezent nu a mai revenit.

SEMNALMENTE – înălțime aproximativă – 1,65 m, 60 de kilograme, păr blond, lung, prins în coadă, ochi căprui, ten deschis.

AȚI VĂZUT-O? Tânără de 26 de ani, DISPĂRUTĂ de la domiciliul din Cluj-Napoca. Sunați la 112

La momentul plecării aceasta purta un tricou de culoare gri cu inscripție “Adidasˮ, pantaloni negri cu inscripție “Adidasˮ și pantofi sport de culoare roz.

cioban tarcea elena

Aceasta are un tatuaj pe antebrațul mâinii drepte reprezentând 2 trandafiri și un tatuaj în zona gâtului, reprezentând o inimioara și numele EMANUEL.

Persoanele care pot furniza orice informaţii despre aceasta sunt rugate să se adreseze celei mai apropiate unităţi de poliţie sau să apeleze gratuit numărul unic de urgenţă 112”, a transmis IPJ Cluj.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

CTP Cluj: Trasee DEVIATE cu ocazia slujbei de Paște de la Biserica Sfântul Ioan Botezătorul de pe Fabricii

Publicat

autobuze ctp

CTP Cluj anunță trasee deviate cu ocazia slujbei de Paște de la Biserica Sfântul Ioan Botezătorul de pe str.Fabricii de duminică 5 mai 2024, în intervalul orar 9:30 – 12:30.

„Din cauza restricțiilor de circulație impuse, următoarele linii de transport vor circula pe trasee deviate, după cum urmează:

Linia 14 (Str. Bucium – Bd. Muncii) – troleibuze:

TUR: Bd. 21 Decembrie 1989 – str. Paris – str. Campul Painii – str. Fabricii – B-dul Muncii;

RETUR: B-dul Muncii – Str. Fabricii – str. Campul Painii – str. Paris – str. Bucuresti – str. Traian – P-ta M. Viteazul – str. Regele Ferdinand – str. Memorandumului.

CTP Cluj: Trasee DEVIATE cu ocazia slujbei de Paște de la Biserica Sfântul Ioan Botezătorul de pe Fabricii

Linia 48 (Al. Baisoara – Bd. Muncii)- autobuze:

TUR: Str. A. Vlaicu – Bd. 21 Decembrie – str. Buftea – str Gorunului – str. Bucuresti – str. Fabricii– B-dul Muncii;

RETUR: B-dul Muncii – Str. Fabricii – str. Bucuresti – str. Gorunului – str. Buftea – bd. 21 Decembrie – str. A. Vlaicu.

Autobuzele si troleibuzele companiei de transport public vor opri in toate statiile de pe traseul deviat”, a transmis CTP Cluj.

Citește mai departe

EVENIMENT

Lunea Mare, ziua în care începe Săptămâna Patimilor. Semnificații, TRADIȚII și obiceiuri

Publicat

paste pixabay

Azi e Lunea Mare, ziua în care începe Săptămâna Patimilor, săptămâna premergătoare Paștilor, în care creștinii se pregătesc pentru întâmpinarea sărbătorii Învierii Domnului.

Săptămâna Patimilor este o săptămână plină de tradiții și obiceiuri la creștini, scrie Alba24.ro.

La biserică, în Lunea Mare se citește istoria lui Iosif cel preafrumos, patriarhul din Vechiul Testament în care Biserica a văzut preînchipuirea lui Hristos.

Acasă femeile încep curățenia de Paște. De asemenea este și săptămâna deniilor.

Lunea Mare din Săptămâna patimilor

Tot în timpul deniei de luni se face pomenirea smochinului neroditor, smochinul blestemat de Iisus înaintea intrării în Ierusalim.

Aceasta este o pildă dată omului, din care trebuie să reţină că, la judecata de apoi, Dumnezeu nu doar va răsplăti, ci va şi pedepsi pe cei care nu au rodit.

Ca obiceiuri și superstiții, în Lunea Mare, femeile încep curățenia de Paște.

Curățenia de Paște

Se scoate totul afară, se aerisește casa ca să iasă toate relele de peste iarnă, se văruiește și se spală totul. “Să nu te prindă Paștele în necurățenie, că te blesteamă casa!

Pomenirea lui Iosif

În Lunea Mare se face pomenirea lui Iosif, fiul patriarhului Iacob și a smochinului neroditor. Numele de Iosif înseamnă „El (Domnul) adaugă”. Acesta a fost cel de-al unsprezecelea fiu al lui Iacob și primul al Rahilei.

În Biblie se povestește că într-o zi, bătrânul Iacob îl trimite pe Iosif să-i aducă vești despre frații lui, care erau plecați cu oile la câmp.

Frații săi, erau invidioși pe acesta din momentul în care le vestise câteva vise: „Eram la câmp cu toții și legam snopi.

Snopii mei stăteau drept, iar ai voștri se plecau spre ai mei”, „se părea că soarele, luna și unsprezece stele se aplecau și se închinau în fața mea”. În urma acestor descoperiri, frații săi și-au pus în gând să îl omoare.

Lunea Marea, tradiții în săptămâna Patimilor

Văzându-l de departe că vine de la casa tatălui spre ei, aceștia au zis: „Iată visătorul! Haidem să-l omorâm și să-l aruncăm într-un puț și să zicem ca l-a mâncat o fiară sălbatică și vom vedea ce se va alege de visurile lui”.

Însă Ruben, unul dintre frații săi, le-a zis: „Nu, să nu vărsați sânge! Aruncați-l mai bine în puțul acela din pustiu, dar mâinile să nu vi le puneți pe el”. Este aruncat în puț, însă, este scos de acolo pentru a fi vândut cu 30 de arginți unor negustori.

Pentru a-și acoperi fapta, frații săi au tăiat un ied, au rupt haina lui Iosif și au înmuiat-o în sânge.

Seara, ajunși acasă, i-au arătat haina lui Iacob, spunându-i acestuia că Iosif a fost mâncat de o fiară sălbatică.

Iosif, fiul patriarhului Iacob, prefigurarea lui Hristos

Iosif, aruncat de frații săi în fântână, semnifică punerea lui Hristos în mormânt. Scriptura ne atrage atenția că fântână era lipsită de apă, semn că acel loc nu mai putea dărui și întreține viața.

Până la Învierea lui Hristos, mormântul era chipul morții. Nu întâmplător, cel demonizat din ținutul Ghergheșenilor, locuia în morminte, în locul în care nu mai există relație, viață.

Și după cum fântâna în care a fost pus, rămâne goală, la fel se întâmplă și cu mormântul Domnului. Acest mormânt e o mărturie a faptului că și mormintele noastre vor rămâne goale. Prin Învierea Domnului, mormântul nu mai este loc de veci.

Iosif, vândut de frații săi în Egipt pentru 30 de arginți, este o preînchipuire a lui Hristos, vândut de Iuda.

Smochinul neroditor

Evanghelistul Marcu vorbind despre smochinul neroditor spune: „Iar a doua zi ieșind ei din Betania, Domnul a flămânzit. Și văzând un smochin de departe, având frunze, a mers să vadă dacă va găsi ceva în el. Venind la el, n-a găsit nimic decât frunze, că nu era încă vremea smochinelor. Și a zis Iisus smochinului: Nimeni să nu mai mănânce rod din tine în veac” (Marcu 11, 12-14), iar Evanghelistul Matei ne spune că: „Îndată s-a uscat smochinul” (Matei 21, 19).

În tâlcuirile unor Sfinți Părinți, acest smochin neroditor este simbolul sinagogii, care nu a adus rodul mântuirii pe care l-a odrăslit din plin Biserica creștină.

Însă, în tălcuirea lui Isidor Pelusiotul el are alt înțeles: „Pomul călcării poruncii a fost smochinul. Din frunzele lui și-au făcut acoperamant strămoșii noștri călcători de poruncă.

Din pricina că n-a fost blestemat atunci, a fost blestemat acum de Hristos, ca un iubitor de oameni, ca să nu mai facă rod, care este pricina păcatului. Iar că păcatul se aseamănă cu smochina este lucrul destul de limpede: Are dulceața plăcerii, lipiciunea păcatului, iar la urmă, usturimea și iuțimea conștiinței.

Istoria smochinului a fost așezata aici pentru a ne îndemna la umilință, după cum istoria lui Iosif a fost așezată pentru a ne înfățișa pe Hristos. Fiecare suflet lipsit de orice roada duhovnicească este un smochin.

Dacă Domnul nu găsește în el odihnă, a doua zi, adică dupa viața aceasta de acum, îl usucă prin blestem și-l trimite în focul veșnic. Smochinul uscat din Sfânta Evanghelie este ca un stâlp cu totul uscat, care îngrozește pe cei care nu fac rod potrivit de virtute”.

Săptămâna Patimilor – semnificația deniilor

Cuvântul „denie” vine de la slavonescul „vdenie” şi înseamnă priveghere sau slujbă nocturnă. În Transilvania, denia se mai numeşte „straste”, ce înseamnă „patimă”.

Luni, marţi şi miercuri se oficiază Liturgia darurilor mai înainte sfinţite. În Joia Mare se oficiază Liturghia Sfântului Vasile Cel Mare, unită cu Vecernia. În unele mănăstiri, în Joia Patimilor are loc ritualul spălării picioarelor, care aminteste de gestul de smerenie făcut de Hristos înainte de Cina cea de Taină, care a spălat picioarele ucenicilor. În mănăstiri, stareţul este cel care spală picioarele monahilor.

În Vinerea Mare, fiind o zi aliturgică, nu se săvârşeşte Sânta Liturghie. Dimineaţa, se scoate Epitaful din Sfantul Altar şi se aşează pe o masă, în mijlocul bisericii, cu Sfânta Cruce în faţă, scoasă din Joia Mare.

Seara se oficiază slujba Prohodului Domnului, în timpul căreia se înconjoară biserica cu Sfântul Epitaf (o pânză ce reprezinta scena punerii în mormânt a Mântuitorului). După aceasta procesiune, preoţii aşează Epitaful pe Sfânta Masă din Altar, unde ramane până în miercurea din ajunul Înălţării Domnului.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Primăria Cluj-Napoca despre anularea licitației la centura metropolitană: Oferta depusă nu a fost admisibilă

Publicat

De

Primăria centrură

Primăria Cluj-Napoca a transmis, luni, că, în urma analizei din cadrul Comisiei de licitație și a Avizului conform condiționat al Agenției Naționale pentru Achiziții Publice, comisia de licitație privind tronsonul 2 al centurii metropolitane  a anulat procedura de achiziție întrucât nu a fost depusă o ofertă admisibilă.

”Azi (luni – n.a.) a fost comunicat rezultatul procedurii către liderul Consorțiului participant la licitație, CON-A
Operations.

Potrivit procedurii legale, Asocierea CON-A Operations, Dimex 2000, Concelex, Hydrostroy și Automagistral Pivden poate depune contestație la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor în termen de 10 zile calendaristice de la comunicarea rezultatului procedurii (până în 9 mai 2024).

Ce pași urmează

Dacă nu se depune contestație sau contestația este respinsă, se reia imediat procedura de licitație.

În cazul în care Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor dă câștig de cauză Asocierii CON-A Operations, Dimex 2000, Concelex, Hydrostroy și Automagistral Pivden, atunci se poate trece la încheierea contractului și la demararea lucrărilor”, arată Primăria Cluj-Napoca.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax