Connect with us

ACTUALITATE

Un bancher clujean dă soluţii pentru ieşirea din criză. „Niciun guvern nu a pus deoparte bani pentru zile grele; dimpotrivă, au risipit cu nesăbuinţă”

Publicat


Economistul Iosif Pop, fondator al Băncii Transilvania şi primul ei preşedinte, şcolit la Banca Naţională a României, face, pentru Cluj24.ro, o radiografie a situaţiei în care se află România în criza economică determinată în special de criza de coronavirus. Şi oferă şi câteva soluţii.

Cum poate Statul Român să îşi susţină economia în conjunctura vremurilor de azi şi a celor ce vin?

Zi de zi privim cu mare îngrijorare declinul economiei noastre, pe seama faptului că marile unităţi de producţie au fost lichidate ori vândute pe nimic, agricultura şi industrializarea produselor agricole s-au comprimat, comerţul cu ridicata şi cu amănuntul au fost ocupate de către marile lanţuri comerciale din afară, iar turismul nu reuşeşte să înţeleagă faptul că tarifele competitive şi calitatea serviciilor oferite sunt soluţia lor pe termen lung în dezvoltarea sectorului.

Companiile private, care au încercat să ocupe nişele disponibile aduse de procesul de restructurare din piaţa românească, nu au avut şi nu au nici astazi -decât cu rare excepţii- capitalizarea necesară pentru a rezista competiţiei europene şi internaţionale ori şocurilor provocate de perioadele de criză.

Legiuitorul nostru s-a mărginit să lase la latitudinea patronilor nivelul de capital de constituire şi de funcţionare a companiilor nou intrate în piaţă, iar băncile comerciale nu au reuşit să impună un comportament de capitalizare nici măcar la multe dintre firmele creditate.

Doar Banca Naţionala a României a cerut, încă de la constituirea noilor bănci comerciale, adecvarea capitalului cu activele administrate şi cu riscurile specifice de piaţă, iar această cerinţă a făcut ca băncile româneşti să reziste momentelor dificile de după 2008, chiar fără intervenţia statului.

Au venit, în timp, cerinţe asemanatoare pentru societăţile de asigurare, fondurile de investiţii, IFN-uri, fondurile de pensii şi încă câteva segmente financiare ce lucrează cu capitaluri atrase.

Dezordine şi neîncredere

Comportamentul companiilor subcapitalizate a fost cel care a creat dezordine şi neîncredere în relaţiile contractuale, fiecare beneficiar de marfă socotind că a trăi pe banii furnizorilor este mai potrivit decât să îşi respecte partenerii şi să îşi plătească la timp datoriile.

Atitudini similare s-au proliferat apoi  în raporturile cu obligaţiile faţă de bugetul statului ori faţă de bugetele locale până când însuşi Statul a devenit complice prin amanarea,  la fel de abuzivă şi de păguboasă, a obligaţiilor cărte companii şi uneori chiar şi către persoane fizice.

Aşa s-a ajuns la blocaje generalizate de plăţi.

Interesul pentru munca onestă s-a pierdut

Comportamentele de natura vicierii relaţiilor contractuale normale s-au extins şi asupra remunerării muncii angajaţilor, cu generoasele pilde oferite de multe companii străine, care timp de peste 25 de ani au plătit salarii indecent de mici, în timp ce majoritatea companiilor româneşti au profitat de conjunctura creată.

Aşa se face că interesul pentru munca onestă s-a pierdut şi cei mai curajoşi şi mai bine pregătiţi meseriaşi ori agricultori au luat drumul străinătăţii, lasând României o populaţie din ce în ce mai îmbătrânită, mai obosită şi concentrată pe munca de subzistenţă.

În plus, darurile electorale periodice au încurajat nemunca, iar bruma tot mai săracă a veniturilor bugetare a fost direcţionată cu precădere spre tot mai numeroşii funcţionari ai statului, spre generoasa asistenţă socială şi mai ales spre foloase individuale de grupuri restrânse.

Cu o astfel de lipsă de procupare pentru binele ţării şi pentru cetăţenii ei, România se vede tot mai expusă riscurilor recesiunii economice şi  îndatorării excesive, făcând loc intereselor celor care îşi cunosc şi ştiu cum să îşi atingă scopurile.

Deloc întâmplător, în pragul Pandemiei de Covid 19 nu mai avem fabricaţie autohtonă curentă de produse de igienă, de aparatură medicală, de echipamente de protecţie etc, fiind la mâna producătorilor externi şi la discreţia Europei Unite.

Favorurile de partid

Datele publicate înainte de imprevizibila Pandemie cu Covid 19 ne spun că împrumuturile contractate de Guvernul României, în intervalul 2017-2020, se ridicau la 139,6 miliarde de lei, potrivit estimărilor Comisiei Europene.

Suma este comparabil mai mare decât împrumuturile contractate de România în perioada anterioară sau în anii de criză, când Guvernul a semnat un acord de 20 de miliarde de euro cu FMI, Banca Mondială şi UE.

Dacă în 2009-2012 România a fost lovită în plin de cea mai dură criză economică globala, perioada 2017-2020  consemnează ani de creştere economică semnificativă, fapt care înseamnă venituri mai mari şi la buget.

Dar în toţi aceşti ani cu execuţii bugetare favorabile, niciun guvern nu a pus deoparte bani pentru zile mai grele.

Dimpotrivă, au risipit cu nesăbuinţă rezervele potenţiale în folosul favorurilor de partid, iar acum invocă  nevoia îndatorării pe termen lung, motivată de necesarul de acoperire a plaţii pensiilor şi a majorării salariilor.

6.400 de locuri de muncă dispar zilnic!

În 5 săptămâni de Pandemie şi de Stare de Urgenţă numărul persoanelor rămase făra loc de muncă a crescut de la 155.675 persoane/1 aprilie 2020, la 254.554/22 aprilie a.c., ceea ce înseamnă 6.400 de locuri de muncă dispărute în fiecare zi.

Numărul şomerilor de intrat în plată, cca 250.000 acum, poate ajunge la 390.000 de persoane în foarte scurt timp, potrivit datelor publice.

Această creştere rapidă a concedierilor sau trecerii în şomaj tehnic a fost stimulată şi de Hotărârea Guvernului de a anunţa preluarea poverii celor fără slujbe din banii publici.

Cele mai afectate activităţi sectoriale sunt: comerţul cu ridicata şi cu amănuntul -47.000 de persoane; industria prelucrătoare -44.000 persoane; construcţiile -34.000 de persoane, în timp ce datele publice ne anunţă că avem aproape 1.300.000 de contracte de muncă suspendate.

Este limpede că deficitele de cont curent dar şi deficitele bugetare se adâncesc în fiecare zi de nemuncă, întârzierea relansării activităţii economice, pe seama recomandărilor strict de natură medicală, trimit România în recesiune şi spre contractarea de noi împrumuturi externe, de cca 30-35 de miliarde de euro, după calculele preliminare ale guvernanţilor.

Plătiţi-vă ratele la bănci

Separat de indeciziile  sus arătate, generozitatea preelectorală a legiferat, în regim de urgenţă, suspendarea plăţii ratelor bancare până la finele anului în curs, gest care dacă este tradus în termeni economici sună aproximativ aşa:

“Dragi compatrioţi, nu este cazul să vă întoarceţi la muncă în următoarele luni pentru că neavând datorii scadente către bănci în acest an şi beneficiind de 75% din salariul vostru, donat de către stat, vă puteţi permite să staţi acasă, să contractaţi boli psihice ori de altă natură şi să vă periclitaţi pentru timp îndelungat viaţa, sănătatea familiă şi chiar existenţa”.

Oare câţi dintre noi şi-au făcut un calcul al fluxurilor băneşti pe termen lung (intrări de venituri, respectiv ieşiri din obligaţii băneşti de plată), ca să afle că din primăvara anului viitor pot rămâne fără casă, fără firmă, fără slujbă ori fără soluţii de viitor?

Lăsaţi băncile şi clienţii să-şi gestioneze relaţia

Băncile rămân 9 luni în aşteptarea încasării ratelor, obligate fiind să îşi vadă grevate negativ veniturile din dobânzi şi reîntregirea resurselor plasate în credite, însă după 1 ianuarie 2021 prevăd că vor fi în situaţia să treacă la executări silite de garanţii, întrucât valoarea ratei de plată lunară o să fie mărită, în timp ce veniturile celor împrumutaţi nu au de unde să crească pe termen scurt.

Din raţiuni de maximă prudenţă le-am răspuns astfel celor care mi-au cerut părerea: ”Lăsaţi băncilor şi clienţilor lor să îşi gestioneze relaţia contractuală pentru împrumuturile angajate, iar cei cu datorii faceţi tot posibilul să vă onraţi lună de lună plata ratelor, dacă vă stă în putinţă să o faceţi acum, pentru că peste 9 luni o să fie mult mai greu ori chiar imposibil”.

Dar este imposibil să le explici guvernanţilor şi politicienilor astfel de lucruri simple, deoarece ori se consideră atotştiutori, ori au alte interese, iar pe mulţi nu îi interesează ţara şi oamenii ei.

Hoţi şi proşti în fruntea ţării

Conform lui Frans Timmermans, România este o ţară care la prima vedere are toate elementele necesare pentru a deveni una dintre cele mai dezvoltate din Europa, însă e ţinută pe loc de faptul ca nu există suficienţi oameni cinstiţi şi competenţi care să o administreze:

„Problema României este una tipică pentru ţările din Lumea a Treia, adică pentru acele ţări din Africa şi Asia care, deşi sunt pline de resurse naturale, se zbat în cea mai cruntă sărăcie din cauza prostiei şi a hoţiei care colcăie în acele ţări.

Deşi părea că mergeţi pe drumul cel bun, în ultimul an aţi regresat enorm din cauza resursei umane de proastă calitate care a ajuns în fruntea ţării.

Această resursă umană e de o calitate atât de jalnică încât reprezentanţii ei, după ce că sunt hoţi, sunt atât de proşti încât îşi închipuie că pot păcăli pe toată lumea, deşi ei nu sunt capabili să comunice nici măcar în limba materna”.

Evitarea consecinţelor deciziilor greşite ori a indeciziilor  nu poate fi evitată şi fiecare zi de amânare însumează costuri nebănuit de mari şi care se vor putea măsura în scurt timp.

Câteva soluţii au fost avansate chiar de unele partide politice sau de ONG-uri, dar vocile experţilor în economie sunt departe de a fi luate în considerare.

Concluziile d-lui Timermans nu reprezintă nicio noutate pentru foarte mulţi conaţionali, personal susţin public aceste aprecieri de peste 15 ani sub vocea Consiliului Civic Local şi sunt convins că se apropie cu paşi repezi momentul în care electoratul şi partidele politice vor spune: ”a fost de ajuns, este imperativă înlocuirea oportuniştilor”.

Câteva soluţii

Şi, totuşi, ce este de făcut?

Există multe soluţii şi iniţiative de salvare ori de îndreptare, chiar unele voci şi partide le susţin prin declaraţii politice, însă atunci când se cer legiferate şi aplicate se codesc şi se contrează.

Iată câteva pe care le pot pune în lucru imediat:

-Parlamentarii PNL au propus recent un amendament la lege prin care pensiile speciale să fie impozitate. Amendamentul susţine impozitarea progresivă a pensiilor speciale mai mari de 2.000 lei, de la 10% la 95%. În categoria impozitării nu intră pensiile militarilor şi poliţiştilor, al căror cost anual depăşeşte 8 miliarde de lei.

Un proiect de lege mai vechi, care taie pensiile speciale a fost adoptat de Parlament în luna ianuarie a.c., dar se află blocat la CCR întrucât legea a fost contestată de judecătorii Curţii Supreme şi de Avocatul Poporului pentru că le sunt afectate propriile venituri.

Comunitatea Declic a transmis o scrisoare deschisă preşedintelui Klaus Iohannis în care îi solicită ca în contextul situaţiei de pandemie să plafoneze pensiile speciale până la suma de 4.000 de lei, cel puţin până la sfârşitul acestui an, precizând că dacă cele peste 185.000 de pensii speciale vor fi plafonate, atunci din sumele respective, pentru şase luni, poate fi plătită indemnizaţia de şomaj pentru 876 de persoane sau un venit unic cât salariul minim pe economie pentru 347 de persoane.

USR mai propune pe lângă impozitarea progresivă a pensiilor speciale şi alte „măsuri suplimentare de ajustare a cheltuielilor statului român”, precum:

– impozit de 90% pe orice venit de la stat (salarii plus altele surse, inclusiv pensiile cumulate cu salariul) care depăşeşte salariul preşedintelui României;

– accelerarea intrării fondurilor europene în economie;

– digitalizare şi revizuirea „labirintului” de agenţii, autorităţi, companii de stat (municipale sau nu) pe care îl are statul român;

– inventarierea activelor statului şi valorificarea multora dintre ele care sunt în prezent nefolosite sau folosite de către „grupuri de interese restrânse”.

Voci avizate susţin că astfel de iniţiative trebuiau finalizate încă de la aprobarea bugetului pe anul 2020, însă propun şi o paletă mult mai amplă de măsuri de reducere a altor cheltuieli din bugetul statului ori din bugetele comunităţilor locale, între care:

-Limitarea, din toamnă, la maxim 300 de parlamentari aleşi.

-Planul de relansare imediată a economiei, înainte de încetarea Stării de Urgenţă, cu aplicare eşalonată şi diferenţiată pe sectoare. Orice zi de aşteptare poate produce efecte financiare grave dacă se amână.

-Declararea Stării de Calamnitate în agricultură şi distribiurea gratuită a apei necesară irigării culturilor înainte de compromiterea lor totală.

-Modificarea Legii societăţilor comerciale prin introducerea cerinţelor minime de capital social, corelat cu specificul societăţii, cifra de afaceri, activele totale etc.

-Ajutoarele financiare nerambursabile, acordate firmelor afectate de întreruperea activităţii curente, să fie capitalizate la nivelul minim cerut de Legea societăţilor comerciale, modificată ca mai sus.

-Respectarea imperativă a Legii contractelor comerciale, începand cu Statul român.

-Acordarea de facilităţi fiscale menite să susţină toţi producătorii agricoli, procesatorii şi consumatorii care apelează la producţia autohtonă.

-Semnarea unui acord extins cu fermierii români pentru practicarea de salarii comparabile cu cele din statele vestice la angajaţii din sectoarele de producere şi procesare, astfel ca prin locurile de muncă suplimentar create şi prin ajustarea preţurilor să fie acoperite fondurile financiare de compensare a diferenţelor de salarii achitate.

-Limitarea strictă a ajutoarelor sociale paralel cu oferirea de locuri noi de muncă.

-Legiferarea constituirii rezervei financiare pentru situaţii speciale, de minim 15 miliarde euro şi specificarea prin textul legii a situaţiilor în care ţara poate apela la împrumuturi externe, exclusiv cu aprobarea Parlamentului.

Limitarea cheltuielilor

Fără a fi epuizat căile de intervenţie rapidă la nivel de economie naţionala, se cer aplicate măsuri  de limitare a cheltuielilor în administraţiile locale, între care enumerăm câteva:

-reorganizarea teritorială prin restrângerea numărului de regiuni (judeţe) şi  comune, în acord cu scăderea numărului populaţiei şi cu informatizarea serviciilor,

-înlocuirea rapidă a funcţionarilor cu aplicaţii informatice disponibile,

-folosirea pe scară extinsă a serviciilor funcţionăreşti de acasă,

-educaţie sporită şi responsabilă în familie, la şcoală, în societate şi mai puţină, poliţie locală. Supravegherea video centralizată, de la distanţă, ca practică uzuală în tot mai multe ţări,

-susţinerea de cursuri de pregătire pentru categorii sociale dezavantajate pentru restrângerea şi înlocuirea ajutoarelor sociale permanente,

-folosirea experienţei şi a disponibilităţii persoanelor vârstnice pentru activităţile voluntare din administraţie,

-consultarea permanentă a populaţiei în selectarea proiectelor viitoare, fundamentarea sumelor alocate pentru fiecare proiect înainte de consultarea populară şi de aprobarea lor în consiliile locale.

Iosif Pop, economist şi iniţiator al BT

***intertitlurile aparţin redacţiei



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

POLITICA

AUR are membru în Comisia SRI, după șapte luni în care PNL și PSD au făcut abuz de putere

Publicat

Parlamentul a aprobat astăzi numirea domnului deputat Georgel Badiu în funcția de membru al comisiei care controlează activitatea SRI.

„După șapte luni de cenzură, majoritatea formată din PNL și PSD a decis, în sfârșit, să accepte numirea mea în comisia care controlează activitatea SRI. Voi semnala buna funcționare a comisiei și orice încercare de abuz sau încălcare a legii”, a transmis deputatul AUR, Georgel Badiu, după numirea în comisie.

De altfel, AUR a semnalat inactivitatea comisiei care, de la începutul acestui an, a avut doar 12 ședințe, toate secrete. Mai mult, faptul că AUR, principalul partid de opoziție, nu a putut participa la aceste ședințe nu reprezintă decât o slăbire a democrației și o lipsă de transparență și de respect față de românii care își pun încrederea în noi.

După demisia domnului Dorel Acatrinei, în decembrie 2023, din Comisie, AUR a depus mai multe solicitări pentru numirea unui nou membru, însă toate au fost respinse de majoritatea PNL-PSD din Birourile Permanente Reunite.

Citește mai departe

ECONOMIE

e-FACTURA, opțională de la 1 iulie 2024 și OBLIGATORIE din 2025 în tranzacțiile B2C către clienți persoane neimpozabile

Publicat

e-factura

e-Factura este opțională de la 1 iulie 2024 și obligatorie din 2025 în tranzacțiile B2C către clienți persoane neimpozabile.

Ultimul an a fost caracterizat de o dinamică accentuată a legislației privind e-Factura în relația B2B (facturare către alți operatori economici – business-to-business) și noi prevederi legale recente (OUG nr. 69/2024 – 21 iunie 2024) abordează situația facturilor emise către consumatorii finali care nu sunt persoane impozabile (inclusiv persoane fizice), în așa-numita relație B2C (business-to-consumer), scrie Alba24.ro.

e-FACTURA, opțională de la 1 iulie 2024 și OBLIGATORIE din 2025 în tranzacțiile B2C către clienți persoane neimpozabile

Concret, persoanele impozabile care emit facturi către astfel de consumatori le pot raporta opțional în sistemul e-Factura în perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024, însă de la 1 ianuarie 2025, raportarea B2C în e-Factura va fi obligatorie.

e-Factura. Relația B2C revine pe masa legiuitorului

Despre beneficiile implementării sistemului e-Factura s-a scris mult în ultima perioadă. Nu pot fi negate contribuțiile sale la raportarea în timp real a operațiunilor către autoritățile fiscale, precum și facilitarea monitorizării tranzacțiilor comerciale de către partenerii de afaceri ori reducerea riscului emiterii de facturi false ori duplicate.

S-a scris și despre problemele pe care le întâmpină emitenții facturilor în utilizarea facilităților tehnice ale sistemului e-Factura, care a fost adaptat treptat, pe măsură ce utilizarea sa a impus modificări (exemple, cod unic pe fiecare factură pentru eliminarea facturilor duplicate, autofacturarea, posibilitatea sortării facturilor în primite, emise, cu erori și cu mesaje etc.).

Dacă în relația B2B sistemul e-Factura pare să fi intrat într-o linie mai puțin sinuoasă, relația B2C revine pe masa legiuitorului, care consideră că și consumatorilor care nu sunt persoane impozabile (inclusiv clienți persoane fizice) trebuie să li se emită facturi prin intermediul sistemului e-Factura. Livrările de bunuri sau prestările de servicii efectuate către o persoană fizică care se identifică în relaţia cu furnizorul sau prestatorul prin codul numeric personal se consideră efectuate în relaţia B2C.

e-Factura B2C, opțională în perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024

Pot transmite facturile emise în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, în perioada 1 iulie 2024-31 decembrie 2024, operatorii economici – persoane impozabilestabilite în România (conform art. 266 alin. 2 din Codul fiscal), indiferent dacă sunt sau nu înregistraţi în scopuri de TVA (conform art. 316 din Codul fiscal), pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii care aulocul livrării/prestării în România (conform art. 275, 278 şi 279 din Codul fiscal), efectuate în relaţia B2C.

e-Factura pentru clienți persoane fizice titulari de vouchere de vacanță, obligatorie din 1 aprilie 2022
În cazul voucherelor de vacanţă emise pe orice tip de suport, unităţile afiliate sunt obligate, începând cu data de 1 aprilie 2022, să transmită în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura facturile emise titularilor voucherelor (OUG nr. 131/2021).

Operatorii economici cu activitate de turism din România, autorizaţi de Autoritatea Naţională pentru Turism (conform OG nr. 58/1998), care deţin structuri de primire turistice clasificate şi/sau agenţii de turism licenţiate şi care acceptă vouchere de vacanţă ca modalitate de plată, se denumesc, în mod convenţional, unităţi afiliate (OUG 8/2009).

e-Factura B2C obligatorie de la 1 ianuarie 2025

Au obligaţia să transmită facturile emise în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, începând cu data de 1 ianuarie 2025, operatorii economici – persoane impozabile stabilite în România (conform art. 266 alin. 2 din Codul fiscal), indiferent dacă sunt sau nu înregistraţi în scopuri de TVA (conform art. 316 din Codul fiscal), pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii care au locul livrării / prestării în România (conform art. 275, 278 şi 279 din Codul fiscal), efectuate în relaţia B2C.

Fac excepţie facturile simplificate (emise conform art. 319 alin. 12 din Codul fiscal) -atunci când valoarea facturilor, inclusiv TVA, nu este mai mare de 100 euro (la ultimul curs de schimb comunicat de Banca Naţională a României, valabil la data la care intervine exigibilitatea taxei).

Situația asociațiilor și fundațiilor – e-Factura obligatorie doar din 2025 (1 iulie 2025)

Au obligaţia utilizării sistemului e-Factura de la data de 1 iulie 2025, asociaţiile şi fundaţiile (constituite conform OUG nr. 26/2000 și Legii nr. 246/2005), alte asociaţii fără scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu suntînregistrate în scopuri de TVA (conform art. 316 din Codul fiscal). Acestea nu au obligaţia utilizării sistemului naţional RO e-Factura pentru facturile emise în perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025, însă pot opta pentru utilizarea sistemului naţional RO e-Factura.

Situația agricultorilor persoane fizice – e-Factura obligatorie doar din 2025 (1 iulie 2025)

Au obligaţia utilizării sistemului e-Factura de la data de 1 iulie 2025, agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori (prevăzut la art. 315,1 dinCodul fiscal). Nu au obligaţia utilizării sistemului naţional RO e-Factura pentru facturile emise în perioada 1 iulie 2024 – 30 iunie 2025, dar pot opta pentru utilizarea sistemului naţional RO e-Factura.

În concluzie, ne aflăm într-o perioadă de tranziție spre implementarea obligatorie de la 1 ianuarie 2025 a obligației de utilizare a sistemului RO e-Factura în tranzacțiile B2C, pentru operatorii economici – persoane impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistraţi în scopuri de TVA, pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii care au locul livrării / prestării în România.

Familiarizarea cu “E-urile” în fiscalitate pare a fi singura atitudine care asigură conformarea fiscală a contribuabililor, în condițiile în care din ce în ce mai multe tipuri de tranzacții se vor raporta în mod electronic fiscului.

Citește mai departe

CULTURA

Opera Aperta în Iulius Parc Cluj – „The Phenomenon”, un concert de jazz în aer liber

Publicat

 Parcul Iulius Mall Cluj găzduiește o varietate de evenimente, de la momente artistice, până la activități sportive dedicate întregii comunități. Miercuri, 26 iunie, în Iulius Parc are loc un concert de jazz din cadrul Festivalului Internațional Opera Aperta, prin care Opera Națională Română din Cluj-Napoca oferă evenimente artistice pe scene neconvenționale.

Miercuri, de la ora 20.30, clujenii sunt invitați în Iulius Parc, unde va avea loc concertul de jazz „The Phenomenon by the Preda’s”. „The Phenomenon” este o călătorie sonoră incredibilă, cu Marius Preda în rolul principal. Spectacolul îi aduce pe Marius Preda, la țambal, Eduard Preda, la pian, Taco Peter Gorter, la bass, iar pe Constantin Dragu, la tobe. Evenimentul este prezentat de Iulius Mall pentru a oferi clujenilor experiențe memorabile, iar intrarea este gratuită.

„The Phenomenon”, un concert de jazz în aer liber

The Phenomenon” nu este doar un proiect, este o călătorie sonoră incredibilă, o simfonie a genurilor care dezvăluie o călătorie muzicală de 30 de ani, pe care o vei putea descoperi în Iulius Parc.

În rolul principal este Marius Preda, un artist considerat printre cei mai originali și prolifici muzicieni contemporani. Cu o paletă muzicală diversă, Marius Preda face ca fiecare instrument să devină un actor distinct, într-o dramă sonoră excepțională. Acesta a colaborat cu mari nume, precum Arturo Sandoval, Gheorghe Zamfir și Vladimir Cosma și a urcat pe scene prestigioase, cum sunt Palais des Congrès din Paris sau Blue Note din New York. Proiectul „Preda – Fenomen: dezvăluirea armoniei” a primit laude din partea unor vedete precum Mike Stern, Arturo Sandoval și Hans Zimmer.

Festivalul Internațional Opera Aperta este realizat cu sprijinul Ministerului Culturii, Primăriei Municipiului Cluj-Napoca, Consiliului Local Cluj-Napoca și al Asociației „Opera 2 You”.

Citește mai departe

EVENIMENT

De ce a „luat-o la vale” strada Uliului? Concluziile expertizei comandate de Primărie

Publicat

De

Emil Boc, soluții strada Uliului Cluj-Napoca

Primăria Cluj-Napoca a primit rezultatele expertizei privind alunecarea de teren de pe Uliului și a dat drumul lucrărilor la fața locului. Potrivit municipalității, raportul nu stabilește o cauză exactă a surpăturii.

Alunecarea de teren de pe strada Uliului, petrecută în urmă cu aproape două luni, nu ar fi fost provocare de vreo acțiune anume. Aceasta este concluzia expertizei tehnice desfășurate de SC Geoexpert Transilvania SRL și predată Primăriei Cluj-Napoca.

Cauzele alunecării de teren

Potrivit documentului, alunecarea de teren nu a avut o cauză exactă, ci ar fi fost rezultatul degradării și erodării terenului de-a lungul timpului.

„În ceea ce privește cauza apariției fenomenului de instabilitate, nu poate fi precizată o cauză care să fi acționat și care să fi provocat singură alunecarea terenului.

Cauzele primare favorizante și declanșatoare a fenomenului de instabilitate au fost: acțiunea apei asupra pământului, tipul pământului (PUCM și pământuri prăfoase), stratificația terenului (alternanța și înclinarea stratelor, activități antropice), lipsa continuității vegetației pe suprafața versantului, variațiile termice (insolația, fenomenul de îngheț-dezgheț), posibile exfiltrații (nu s-a putut demonstra), localizarea în cadrul unui corp deluvial preexistent.

Care sunt concluziile expertizei?

Cluj24 a solicitat recent administrației locale o copie a expertizei efectuate în zona alunecării de teren de pe strada Uliului, însă biroul mass-media a refuzat să o pună la dispoziție, arătând că „documentaţia întocmită este proprietatea intelectuală a întocmitorului şi numai acesta are dreptul de a decide dacă, în ce mod şi când va fi adusă opera la cunoştinţa publică”.

Astfel, vă prezentăm principalele concluzii ale expertizei, comunicate de Primăria Cluj-Napoca.

„În urma alunecărilor de teren în zona imobilului din Municipiul Cluj-Napoca, strada Uliului, nr. 90 s-a constituit o comisie și s-au impus o serie de măsuri imediate pentru stoparea fenomenului și asigurarea securității zonei. Dată fiind situația de urgență constatată pe teren, a fost convocat Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Cluj în data de 28.04.2024 și s-au hotărât măsurile ce trebuie luate, așa cum s-a menționat în Hotărârea nr. 3/28.04.2024. În perioada 29-30.04.2024 s-au deplasat la fața locului inspectori din cadrul I.R.C Nord-Vest I.J.C Cluj și s-a dispus semnalizarea zonei afectate din strada Uliului pentru circulația rutieră și cea pietonală și efectuarea de monitorizări a deținătorilor de utilități din zona afectată și intervenția de urgență în cazul unor avarii”, se arată în comunicatul de presă.

Piloții forați, soluția aleasă pentru stabilizarea drumului

În urma expertizei tehnice, SC Geoexpert Transilvania SRL a propus două soluții, prima fiind cea recomandată de experți și aflată în curs de implementare.

„SC Geoexpert Transilvania SRL a realizat raportul de expertiză tehnică nr. E091/2024, raport prin care au fost prevăzute două soluții pentru a asigura stabilitatea amplasamentului, prima dintre aceastea fiind cea recomandată de experți.

Prima soluție presupune executarea unei sprijiniri cu piloți forați de diametru mare, solidarizați la partea superioară cu o grinda de coronament, amplasați în aval de platforma drumului. A fost propusă și extinderea structurii de sprijin pe latura estica pînă la interceptarea zidului de sprijin existent. Pe zona nealunecată se pot utiliza parametri de forfecare consolidați drenanți cu reducearea coeziunii la 50% fata de valorile date la studiul geotehnic pentru straturile 1, 2, 2a.

A doua soluție presupune efectuarea unei sprijiniri cu piloți forați ancorați amplasați în aval de platforma drumului”, se mai arată în document.

Lucrări demarate „de urgență”

Odată înaintată propunerea, Primăria Cluj-Napoca a și demarat lucrările în teren.

„Ca urmare a finalizării expertizei tehnice s-au achiziționat servicii de proiectare faza DALI, DTAC, PT, DDE, documentații pentru obținerea avizelor și verificare documentații tehnice. După finalizarea proiectului tehnic si având în vedere starea de urgență este necesară începerea lucrărilor de execuție, lucrări care au fost demarate de curând (iunie 2024)”, a mai comunicat biroul de massmedia al Primăriei Cluj-Napoca.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax