ACTUALITATE
Un bancher clujean dă soluţii pentru ieşirea din criză. „Niciun guvern nu a pus deoparte bani pentru zile grele; dimpotrivă, au risipit cu nesăbuinţă”

Economistul Iosif Pop, fondator al Băncii Transilvania şi primul ei preşedinte, şcolit la Banca Naţională a României, face, pentru Cluj24.ro, o radiografie a situaţiei în care se află România în criza economică determinată în special de criza de coronavirus. Şi oferă şi câteva soluţii.
Cum poate Statul Român să îşi susţină economia în conjunctura vremurilor de azi şi a celor ce vin?
Zi de zi privim cu mare îngrijorare declinul economiei noastre, pe seama faptului că marile unităţi de producţie au fost lichidate ori vândute pe nimic, agricultura şi industrializarea produselor agricole s-au comprimat, comerţul cu ridicata şi cu amănuntul au fost ocupate de către marile lanţuri comerciale din afară, iar turismul nu reuşeşte să înţeleagă faptul că tarifele competitive şi calitatea serviciilor oferite sunt soluţia lor pe termen lung în dezvoltarea sectorului.
Companiile private, care au încercat să ocupe nişele disponibile aduse de procesul de restructurare din piaţa românească, nu au avut şi nu au nici astazi -decât cu rare excepţii- capitalizarea necesară pentru a rezista competiţiei europene şi internaţionale ori şocurilor provocate de perioadele de criză.
Legiuitorul nostru s-a mărginit să lase la latitudinea patronilor nivelul de capital de constituire şi de funcţionare a companiilor nou intrate în piaţă, iar băncile comerciale nu au reuşit să impună un comportament de capitalizare nici măcar la multe dintre firmele creditate.
Doar Banca Naţionala a României a cerut, încă de la constituirea noilor bănci comerciale, adecvarea capitalului cu activele administrate şi cu riscurile specifice de piaţă, iar această cerinţă a făcut ca băncile româneşti să reziste momentelor dificile de după 2008, chiar fără intervenţia statului.
Au venit, în timp, cerinţe asemanatoare pentru societăţile de asigurare, fondurile de investiţii, IFN-uri, fondurile de pensii şi încă câteva segmente financiare ce lucrează cu capitaluri atrase.
Dezordine şi neîncredere
Comportamentul companiilor subcapitalizate a fost cel care a creat dezordine şi neîncredere în relaţiile contractuale, fiecare beneficiar de marfă socotind că a trăi pe banii furnizorilor este mai potrivit decât să îşi respecte partenerii şi să îşi plătească la timp datoriile.
Atitudini similare s-au proliferat apoi în raporturile cu obligaţiile faţă de bugetul statului ori faţă de bugetele locale până când însuşi Statul a devenit complice prin amanarea, la fel de abuzivă şi de păguboasă, a obligaţiilor cărte companii şi uneori chiar şi către persoane fizice.
Aşa s-a ajuns la blocaje generalizate de plăţi.
Interesul pentru munca onestă s-a pierdut
Comportamentele de natura vicierii relaţiilor contractuale normale s-au extins şi asupra remunerării muncii angajaţilor, cu generoasele pilde oferite de multe companii străine, care timp de peste 25 de ani au plătit salarii indecent de mici, în timp ce majoritatea companiilor româneşti au profitat de conjunctura creată.
Aşa se face că interesul pentru munca onestă s-a pierdut şi cei mai curajoşi şi mai bine pregătiţi meseriaşi ori agricultori au luat drumul străinătăţii, lasând României o populaţie din ce în ce mai îmbătrânită, mai obosită şi concentrată pe munca de subzistenţă.
În plus, darurile electorale periodice au încurajat nemunca, iar bruma tot mai săracă a veniturilor bugetare a fost direcţionată cu precădere spre tot mai numeroşii funcţionari ai statului, spre generoasa asistenţă socială şi mai ales spre foloase individuale de grupuri restrânse.
Cu o astfel de lipsă de procupare pentru binele ţării şi pentru cetăţenii ei, România se vede tot mai expusă riscurilor recesiunii economice şi îndatorării excesive, făcând loc intereselor celor care îşi cunosc şi ştiu cum să îşi atingă scopurile.
Deloc întâmplător, în pragul Pandemiei de Covid 19 nu mai avem fabricaţie autohtonă curentă de produse de igienă, de aparatură medicală, de echipamente de protecţie etc, fiind la mâna producătorilor externi şi la discreţia Europei Unite.
Favorurile de partid
Datele publicate înainte de imprevizibila Pandemie cu Covid 19 ne spun că împrumuturile contractate de Guvernul României, în intervalul 2017-2020, se ridicau la 139,6 miliarde de lei, potrivit estimărilor Comisiei Europene.
Suma este comparabil mai mare decât împrumuturile contractate de România în perioada anterioară sau în anii de criză, când Guvernul a semnat un acord de 20 de miliarde de euro cu FMI, Banca Mondială şi UE.
Dacă în 2009-2012 România a fost lovită în plin de cea mai dură criză economică globala, perioada 2017-2020 consemnează ani de creştere economică semnificativă, fapt care înseamnă venituri mai mari şi la buget.
Dar în toţi aceşti ani cu execuţii bugetare favorabile, niciun guvern nu a pus deoparte bani pentru zile mai grele.
Dimpotrivă, au risipit cu nesăbuinţă rezervele potenţiale în folosul favorurilor de partid, iar acum invocă nevoia îndatorării pe termen lung, motivată de necesarul de acoperire a plaţii pensiilor şi a majorării salariilor.
6.400 de locuri de muncă dispar zilnic!
În 5 săptămâni de Pandemie şi de Stare de Urgenţă numărul persoanelor rămase făra loc de muncă a crescut de la 155.675 persoane/1 aprilie 2020, la 254.554/22 aprilie a.c., ceea ce înseamnă 6.400 de locuri de muncă dispărute în fiecare zi.
Numărul şomerilor de intrat în plată, cca 250.000 acum, poate ajunge la 390.000 de persoane în foarte scurt timp, potrivit datelor publice.
Această creştere rapidă a concedierilor sau trecerii în şomaj tehnic a fost stimulată şi de Hotărârea Guvernului de a anunţa preluarea poverii celor fără slujbe din banii publici.
Cele mai afectate activităţi sectoriale sunt: comerţul cu ridicata şi cu amănuntul -47.000 de persoane; industria prelucrătoare -44.000 persoane; construcţiile -34.000 de persoane, în timp ce datele publice ne anunţă că avem aproape 1.300.000 de contracte de muncă suspendate.
Este limpede că deficitele de cont curent dar şi deficitele bugetare se adâncesc în fiecare zi de nemuncă, întârzierea relansării activităţii economice, pe seama recomandărilor strict de natură medicală, trimit România în recesiune şi spre contractarea de noi împrumuturi externe, de cca 30-35 de miliarde de euro, după calculele preliminare ale guvernanţilor.
Plătiţi-vă ratele la bănci
Separat de indeciziile sus arătate, generozitatea preelectorală a legiferat, în regim de urgenţă, suspendarea plăţii ratelor bancare până la finele anului în curs, gest care dacă este tradus în termeni economici sună aproximativ aşa:
“Dragi compatrioţi, nu este cazul să vă întoarceţi la muncă în următoarele luni pentru că neavând datorii scadente către bănci în acest an şi beneficiind de 75% din salariul vostru, donat de către stat, vă puteţi permite să staţi acasă, să contractaţi boli psihice ori de altă natură şi să vă periclitaţi pentru timp îndelungat viaţa, sănătatea familiă şi chiar existenţa”.
Oare câţi dintre noi şi-au făcut un calcul al fluxurilor băneşti pe termen lung (intrări de venituri, respectiv ieşiri din obligaţii băneşti de plată), ca să afle că din primăvara anului viitor pot rămâne fără casă, fără firmă, fără slujbă ori fără soluţii de viitor?
Lăsaţi băncile şi clienţii să-şi gestioneze relaţia
Băncile rămân 9 luni în aşteptarea încasării ratelor, obligate fiind să îşi vadă grevate negativ veniturile din dobânzi şi reîntregirea resurselor plasate în credite, însă după 1 ianuarie 2021 prevăd că vor fi în situaţia să treacă la executări silite de garanţii, întrucât valoarea ratei de plată lunară o să fie mărită, în timp ce veniturile celor împrumutaţi nu au de unde să crească pe termen scurt.
Din raţiuni de maximă prudenţă le-am răspuns astfel celor care mi-au cerut părerea: ”Lăsaţi băncilor şi clienţilor lor să îşi gestioneze relaţia contractuală pentru împrumuturile angajate, iar cei cu datorii faceţi tot posibilul să vă onraţi lună de lună plata ratelor, dacă vă stă în putinţă să o faceţi acum, pentru că peste 9 luni o să fie mult mai greu ori chiar imposibil”.
Dar este imposibil să le explici guvernanţilor şi politicienilor astfel de lucruri simple, deoarece ori se consideră atotştiutori, ori au alte interese, iar pe mulţi nu îi interesează ţara şi oamenii ei.
Hoţi şi proşti în fruntea ţării
Conform lui Frans Timmermans, România este o ţară care la prima vedere are toate elementele necesare pentru a deveni una dintre cele mai dezvoltate din Europa, însă e ţinută pe loc de faptul ca nu există suficienţi oameni cinstiţi şi competenţi care să o administreze:
„Problema României este una tipică pentru ţările din Lumea a Treia, adică pentru acele ţări din Africa şi Asia care, deşi sunt pline de resurse naturale, se zbat în cea mai cruntă sărăcie din cauza prostiei şi a hoţiei care colcăie în acele ţări.
Deşi părea că mergeţi pe drumul cel bun, în ultimul an aţi regresat enorm din cauza resursei umane de proastă calitate care a ajuns în fruntea ţării.
Această resursă umană e de o calitate atât de jalnică încât reprezentanţii ei, după ce că sunt hoţi, sunt atât de proşti încât îşi închipuie că pot păcăli pe toată lumea, deşi ei nu sunt capabili să comunice nici măcar în limba materna”.
Evitarea consecinţelor deciziilor greşite ori a indeciziilor nu poate fi evitată şi fiecare zi de amânare însumează costuri nebănuit de mari şi care se vor putea măsura în scurt timp.
Câteva soluţii au fost avansate chiar de unele partide politice sau de ONG-uri, dar vocile experţilor în economie sunt departe de a fi luate în considerare.
Concluziile d-lui Timermans nu reprezintă nicio noutate pentru foarte mulţi conaţionali, personal susţin public aceste aprecieri de peste 15 ani sub vocea Consiliului Civic Local şi sunt convins că se apropie cu paşi repezi momentul în care electoratul şi partidele politice vor spune: ”a fost de ajuns, este imperativă înlocuirea oportuniştilor”.
Câteva soluţii
Şi, totuşi, ce este de făcut?
Există multe soluţii şi iniţiative de salvare ori de îndreptare, chiar unele voci şi partide le susţin prin declaraţii politice, însă atunci când se cer legiferate şi aplicate se codesc şi se contrează.
Iată câteva pe care le pot pune în lucru imediat:
-Parlamentarii PNL au propus recent un amendament la lege prin care pensiile speciale să fie impozitate. Amendamentul susţine impozitarea progresivă a pensiilor speciale mai mari de 2.000 lei, de la 10% la 95%. În categoria impozitării nu intră pensiile militarilor şi poliţiştilor, al căror cost anual depăşeşte 8 miliarde de lei.
Un proiect de lege mai vechi, care taie pensiile speciale a fost adoptat de Parlament în luna ianuarie a.c., dar se află blocat la CCR întrucât legea a fost contestată de judecătorii Curţii Supreme şi de Avocatul Poporului pentru că le sunt afectate propriile venituri.
Comunitatea Declic a transmis o scrisoare deschisă preşedintelui Klaus Iohannis în care îi solicită ca în contextul situaţiei de pandemie să plafoneze pensiile speciale până la suma de 4.000 de lei, cel puţin până la sfârşitul acestui an, precizând că dacă cele peste 185.000 de pensii speciale vor fi plafonate, atunci din sumele respective, pentru şase luni, poate fi plătită indemnizaţia de şomaj pentru 876 de persoane sau un venit unic cât salariul minim pe economie pentru 347 de persoane.
USR mai propune pe lângă impozitarea progresivă a pensiilor speciale şi alte „măsuri suplimentare de ajustare a cheltuielilor statului român”, precum:
– impozit de 90% pe orice venit de la stat (salarii plus altele surse, inclusiv pensiile cumulate cu salariul) care depăşeşte salariul preşedintelui României;
– accelerarea intrării fondurilor europene în economie;
– digitalizare şi revizuirea „labirintului” de agenţii, autorităţi, companii de stat (municipale sau nu) pe care îl are statul român;
– inventarierea activelor statului şi valorificarea multora dintre ele care sunt în prezent nefolosite sau folosite de către „grupuri de interese restrânse”.
Voci avizate susţin că astfel de iniţiative trebuiau finalizate încă de la aprobarea bugetului pe anul 2020, însă propun şi o paletă mult mai amplă de măsuri de reducere a altor cheltuieli din bugetul statului ori din bugetele comunităţilor locale, între care:
-Limitarea, din toamnă, la maxim 300 de parlamentari aleşi.
-Planul de relansare imediată a economiei, înainte de încetarea Stării de Urgenţă, cu aplicare eşalonată şi diferenţiată pe sectoare. Orice zi de aşteptare poate produce efecte financiare grave dacă se amână.
-Declararea Stării de Calamnitate în agricultură şi distribiurea gratuită a apei necesară irigării culturilor înainte de compromiterea lor totală.
-Modificarea Legii societăţilor comerciale prin introducerea cerinţelor minime de capital social, corelat cu specificul societăţii, cifra de afaceri, activele totale etc.
-Ajutoarele financiare nerambursabile, acordate firmelor afectate de întreruperea activităţii curente, să fie capitalizate la nivelul minim cerut de Legea societăţilor comerciale, modificată ca mai sus.
-Respectarea imperativă a Legii contractelor comerciale, începand cu Statul român.
-Acordarea de facilităţi fiscale menite să susţină toţi producătorii agricoli, procesatorii şi consumatorii care apelează la producţia autohtonă.
-Semnarea unui acord extins cu fermierii români pentru practicarea de salarii comparabile cu cele din statele vestice la angajaţii din sectoarele de producere şi procesare, astfel ca prin locurile de muncă suplimentar create şi prin ajustarea preţurilor să fie acoperite fondurile financiare de compensare a diferenţelor de salarii achitate.
-Limitarea strictă a ajutoarelor sociale paralel cu oferirea de locuri noi de muncă.
-Legiferarea constituirii rezervei financiare pentru situaţii speciale, de minim 15 miliarde euro şi specificarea prin textul legii a situaţiilor în care ţara poate apela la împrumuturi externe, exclusiv cu aprobarea Parlamentului.
Limitarea cheltuielilor
Fără a fi epuizat căile de intervenţie rapidă la nivel de economie naţionala, se cer aplicate măsuri de limitare a cheltuielilor în administraţiile locale, între care enumerăm câteva:
-reorganizarea teritorială prin restrângerea numărului de regiuni (judeţe) şi comune, în acord cu scăderea numărului populaţiei şi cu informatizarea serviciilor,
-înlocuirea rapidă a funcţionarilor cu aplicaţii informatice disponibile,
-folosirea pe scară extinsă a serviciilor funcţionăreşti de acasă,
-educaţie sporită şi responsabilă în familie, la şcoală, în societate şi mai puţină, poliţie locală. Supravegherea video centralizată, de la distanţă, ca practică uzuală în tot mai multe ţări,
-susţinerea de cursuri de pregătire pentru categorii sociale dezavantajate pentru restrângerea şi înlocuirea ajutoarelor sociale permanente,
-folosirea experienţei şi a disponibilităţii persoanelor vârstnice pentru activităţile voluntare din administraţie,
-consultarea permanentă a populaţiei în selectarea proiectelor viitoare, fundamentarea sumelor alocate pentru fiecare proiect înainte de consultarea populară şi de aprobarea lor în consiliile locale.
Iosif Pop, economist şi iniţiator al BT
***intertitlurile aparţin redacţiei
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Un incendiu a mistuit o anexă gospodărească din localitatea Boteni, iar o scroafă cu 14 purcei au murit în flăcări.
„Pompierii din cadrul Punctului de Lucru Mociu au finalizat intervenția din localitatea Boteni. Incendiul s-a manifestat la un grajd, de aproximativ 40 de mp. De asemenea, grajdul conținea și o anexă, unde erau depozitați baloți de fân, ceea ce a favorizat arderea și a îngreunat misiunea. Totodată, lângă grajd a fost amenajat un adăpost de animale, iar o scroafă cu 14 porci de mici dimensiuni nu au putut fi salvați.
Până la sosirea echipajelor noastre, proprietarul a reușit să își scoată din grajd calul și o vacă. La rândul lor, pe lângă operațiunile de stingere, pompierii au reușit salvarea unui câine. Referitor la bărbatul care a solicitat pe parcurs îngrijiri medicale, rănile acestuia au fost minore și a refuzat transportul la spital. Cel mai probabil, incendiul a pornit din cauza unui scurtcircuit produs la un cablu care alimenta un bec al grajdului”, informează ISU Cluj.

CFR Cluj a întâlnit, sâmbătă seara în Bănie, pe CSU Craiova, într-un meci din etapa a 18-a a Superligii la fotbal. Înaintea partidei, craiovenii erau pe locul 4 cu 29p., în timp ce clujenii ocupau locul 2 cu 32p. După un meci echilibrat, cu un plus la ocazii în repriza a doua pentru clujeni, oltenii câștigă norocos printr-un gol marcat de Kolic în min.90, urcând pe locul 2.
Echipele de start:
Universitatea Craiova: 21: L. Popescu – 2. Vlădoiu, 6. Screciu, 34. R. Silva, 11. Bancu – 4. A. Crețu, 27. Kurtic – 37. Danciu, 9. A. Ivan, 28. Mitriță, – 20. Markovic
Rezerve: 1. Lazar, 7. Ișfan, 10. Baiaram, 12. Ndong, 8. Mateiu, 19. Koljic, 24. Roguljic, 27. Căpățînă, 88. Atanas Trică
Antrenor: Ivaylo Petev
CSU Craiova-CFR Cluj, 1-0. Clujenii cu BARELE, oltenii cu golul
CFR Cluj: 90. R. Sava – 19. Mogoș, 44. Kresic, 27. M. Ilie, 45. Camora – 29. Avounou, 73. Muhar, 77. Tachtsidis- 10. C. Deac, 2. Juricic, 7. Krasniqi
Rezerve: 89. Hindrich, 3. Morgan, 42. Boben, 40. Cvek, 82. Fică, 8. R. Filip, 21. L. Mihai, 17 Otele, 30 Bîrligea
Antrenor: Andrea Mandorlini
Stadion: „Ion Oblemenco”, Craiova
Arbitru: Adrian Cojocaru (Galați) / A1: George Florin Neacșu (Câmpulung Muscel – Argeș) / A2: Mircea Orbuleț (București) / Arbitru VAR: Cătălin Popa (Pitești) / Arbitru AVAR: Marius Badea (Râmnicu Vâlcea) / R1: Iulian Dima (București) / Observator arbitri: Aron Huzu (Sibiu)
Prima repriză s-a jucat pe contre, clujenii făcând un pressing sus, în terenul advers, în timp ce oltenii încercau să construiască prin Bancu și Mitriță.
CFR se apără bine și contraatacă destul de periculos, doar inexactitățile la ultima pasă făcând ca scorul să rămână alb.
În min.30, Deac execută excelent o lovitură liberă de pe dreapta însă Popescu scoate în corner. În min.45, Tachtsidis șutează în bară de la 18m, Popescu rămânând spectator.
Repriza a doua a aparținut clujenilor, ca număr de ocazii. CFR a fost mai insistentă în atac, a recuperat multe mingi la mijlocul terenului și a fost periculoasă pentru poarta lui Popescu. Tachtsidis a mai avut o bară și alte câteva ocazii bune de a marca.
Contrar cursului jocului, cu toate că n-au avut nicio ocazie, oltenii reușesc să înscrie în min.90 printr-un șut din careu al lui Kolic.
Juricic e din alt film, lent și previzibil, în timp ce Tachtsidis și Avounou au fost cei mai buni de la CFR Cluj.

În perioada 24 – 29 noiembrie 2023, sub coordonarea Direcţiei de Poliţie Transporturi, poliţiştii din cadrul structurilor de Poliţie Transporturi au desfăşurat acţiuni specifice, pentru asigurarea climatului de ordine şi siguranţă publică din domeniul transporturilor aeriene, navale şi feroviare, precum şi pentru combaterea fenomenului infracţional şi contravenţional.
Astfel, la data de 24 noiembrie 2023, poliţiştii din cadrul Secţiei Regionale de Poliţie Transporturi Constanţa – Biroul Judeţean de Poliţie Transporturi Constanţa, cu sprijinul poliţiştilor din cadrul Serviciului Judeţean de Poliţie Transporturi Ialomiţa, au pus în executare 10 mandate de percheziţie domiciliară într-un dosar penal, având ca obiect săvârşirea infracţiunii de furt calificat, în comuna Borduşani (5 mandate), Stelnica (3 mandate) şi Făcăeni (2 mandate), judeţul Ialomiţa.
Percheziţiile au fost efectuate la locuinţele a trei bărbaţi, care, în noaptea de 14 spre 15 octombrie 2023, ar fi sustras trei motoare de barcă, în valoare de aproximativ 30.000 de euro, din zona kilometrului fluvial 252-253, al Dunării, mal drept, oraşul Hârşova, judeţul Constanţa.
În urma percheziţiilor, au fost descoperiţi şi ridicaţi 1.100 de euro, 7 motoare de bărci (o parte dintre acestea fiind recunoscute şi predate persoanelor vătămate), 8 plase monofilament în lungime de aproximativ 700 de metri, 9 telefoane mobile, 1 prostovol, aproximativ o tonă de grâu şi 2 drujbe.
În urma administrării probatoriului, s-a dispus punerea în mişcare a acţiunii penale faţă de 3 bărbaţi, din comuna Borduşani, judeţul Ialomiţa, sub aspectul săvârşirii infracţiunii de furt calificat. Ulterior, unul dintre bărbaţi a fost reţinut, pentru 24 de ore.
La data de 25 noiembrie 2023, persoana reţinută a fost prezentată instanţei de judecată, care a dispus arestarea preventivă, pentru 30 de zile.
Totodată, la data de 28 noiembrie 2023, poliţiştii din cadrul Secţiei Regionale de Poliţie Transporturi Galaţi – Biroul de Poliţie Transporturi navale Galaţi au pus în executare 8 mandate de percheziţie domiciliară, emise de Judecătoria Brăila, într-un dosar penal, având ca obiect săvârşirea infracţiunii de furt a unei ambarcaţiuni de agrement, din comuna I.C. Brătianu, judeţul Tulcea.
În urma percheziţiilor, au fost descoperite şi ridicate 2 motoare de ambarcaţiune, 2 unelte de pescuit comercial tip setcă monofilament cu lungimea de 150 de metri, 4 unelte de pescuit comercial tip ava cu lungimea de 300 metri, 2 unelte de pescuit comercial tip setcă fir textil cu lungimea de 70 de metri şi 760 de litri de benzină, depozitată în 38 de bidoane de plastic a câte 20 de litri fiecare.
În vederea continuării cercetărilor, 6 persoane au fost conduse la sediul unităţii de poliţie, pentru audierii.
În cauză, sunt efectuate cercetări, sub aspectul săvârşirii infracţiunii de furt calificat.
De asemenea, la data de 26 noiembrie 2023, poliţiştii din cadrul Secţiei Regionale de Poliţie Transporturi Iaşi – Biroul Judeţean de Poliţie Transporturi Iaşi, în zona peronului principal al staţiei CF Iaşi, au identificat un bărbat, de 39 de ani, din municipiul Iaşi, care avea un comportament suspect, acesta fiind condus la sediul Postului de Poliţie Transporturi Feroviare Iaşi.
În urma percheziţiei corporale, asupra sa au fost descoperite două bucăţi de staniol mototolite, în interiorul cărora se afla substanţă vegetală uscată, tocată mărunt, cu miros înţepător, susceptibilă a fi drog de risc (canabis).
Totodată, a fost ridicată o ţigaretă rulată artizanal, ce a fost aruncată de bărbat, în momentul depistării de către poliţişti.
Substanţa vegetală şi ţigareta rulată artizanal au fost înaintate structurilor competente, în vederea continuării cercetărilor.
„Scrisoarea nigeriană” de la Cluj
Totodată, la data de 29 noiembrie 2023, poliţiştii din cadrul Secţiei Regionale de Poliţie Transporturi Cluj – Napoca au pus în executare două mandate de percheziţie domiciliară şi două mandate de aducere, emise de Judecătoria Cluj – Napoca, într-un dosar penal privind săvârşirea infracţiunii de înşelăciune, în mediul online, prin metoda ,,scrisoarea nigeriană”.
În fapt, doi cetăţeni nigerieni, cu drept de şedere şi de muncă pe teritoriul României, ar fi indus şi menţinut în eroare persoana vătămată cu domiciliul în judeţul Cluj şi ar fi determinat-o să transfere într-un cont diferite sume de bani pentru „a-i elibera pe cauţiune”, în mai multe tranşe, acest lucru fiind nereal.
În urma percheziţiilor, au fost ridicate mai multe sume de bani şi dispozitive electronice.
Activităţile s-au desfăşurat sub coordonarea procurorului de supraveghere din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj – Napoca, cu sprijinul Grupării de Jandarmi Mobilă Cluj-Napoca.
Precizăm faptul că, în toate cazurile, pe parcursul întregului proces penal, persoanele cercetate beneficiază de drepturile şi garanţiile procesuale, prevăzute de Codul de procedură penală precum şi de prezumţia de nevinovăţie.
Poliţia Română va continua să desfăşoare astfel de acţiuni şi în perioada următoare, în vederea prevenirii şi combaterii activităţilor ilegale, informează IGPR.

Naţionala de fotbal a României va fi în grupă cu Belgia la Euro2024, în urma tragerii la sorţi care a avut loc sâmbătă, în Hamburg, Germania. Echipele din grupa României sunt: Belgia, România, Slovacia şi o echipă venită din barajul Nation League (câștigător play-off B Bosnia și Herțegovina – Ucraina / Israel – Islanda).
Grupele Euro 2024:
Grupa A: Germania, Scoţia, Ungaria, Elveţia;
Grupa B: Spania, Croaţia, Italia, Albania;
Grupa C: Slovenia, Danemarca, Serbia, Anglia;
Grupa D: câştigătoarea play-off-ului A, Olanda, Austria, France;
Grupa E: Belgia, Slovacia, România, câştigătoarea play-off-ului B;
Grupa F: Turcia, câştigătoarea play-off-ului C, Portugalia, Cehia.