Connect with us

ACTUALITATE

Un bancher clujean dă soluţii pentru ieşirea din criză. „Niciun guvern nu a pus deoparte bani pentru zile grele; dimpotrivă, au risipit cu nesăbuinţă”

Publicat


Economistul Iosif Pop, fondator al Băncii Transilvania şi primul ei preşedinte, şcolit la Banca Naţională a României, face, pentru Cluj24.ro, o radiografie a situaţiei în care se află România în criza economică determinată în special de criza de coronavirus. Şi oferă şi câteva soluţii.

Cum poate Statul Român să îşi susţină economia în conjunctura vremurilor de azi şi a celor ce vin?

Zi de zi privim cu mare îngrijorare declinul economiei noastre, pe seama faptului că marile unităţi de producţie au fost lichidate ori vândute pe nimic, agricultura şi industrializarea produselor agricole s-au comprimat, comerţul cu ridicata şi cu amănuntul au fost ocupate de către marile lanţuri comerciale din afară, iar turismul nu reuşeşte să înţeleagă faptul că tarifele competitive şi calitatea serviciilor oferite sunt soluţia lor pe termen lung în dezvoltarea sectorului.

Companiile private, care au încercat să ocupe nişele disponibile aduse de procesul de restructurare din piaţa românească, nu au avut şi nu au nici astazi -decât cu rare excepţii- capitalizarea necesară pentru a rezista competiţiei europene şi internaţionale ori şocurilor provocate de perioadele de criză.

Legiuitorul nostru s-a mărginit să lase la latitudinea patronilor nivelul de capital de constituire şi de funcţionare a companiilor nou intrate în piaţă, iar băncile comerciale nu au reuşit să impună un comportament de capitalizare nici măcar la multe dintre firmele creditate.

Doar Banca Naţionala a României a cerut, încă de la constituirea noilor bănci comerciale, adecvarea capitalului cu activele administrate şi cu riscurile specifice de piaţă, iar această cerinţă a făcut ca băncile româneşti să reziste momentelor dificile de după 2008, chiar fără intervenţia statului.

Au venit, în timp, cerinţe asemanatoare pentru societăţile de asigurare, fondurile de investiţii, IFN-uri, fondurile de pensii şi încă câteva segmente financiare ce lucrează cu capitaluri atrase.

Dezordine şi neîncredere

Comportamentul companiilor subcapitalizate a fost cel care a creat dezordine şi neîncredere în relaţiile contractuale, fiecare beneficiar de marfă socotind că a trăi pe banii furnizorilor este mai potrivit decât să îşi respecte partenerii şi să îşi plătească la timp datoriile.

Atitudini similare s-au proliferat apoi  în raporturile cu obligaţiile faţă de bugetul statului ori faţă de bugetele locale până când însuşi Statul a devenit complice prin amanarea,  la fel de abuzivă şi de păguboasă, a obligaţiilor cărte companii şi uneori chiar şi către persoane fizice.

Aşa s-a ajuns la blocaje generalizate de plăţi.

Interesul pentru munca onestă s-a pierdut

Comportamentele de natura vicierii relaţiilor contractuale normale s-au extins şi asupra remunerării muncii angajaţilor, cu generoasele pilde oferite de multe companii străine, care timp de peste 25 de ani au plătit salarii indecent de mici, în timp ce majoritatea companiilor româneşti au profitat de conjunctura creată.

Aşa se face că interesul pentru munca onestă s-a pierdut şi cei mai curajoşi şi mai bine pregătiţi meseriaşi ori agricultori au luat drumul străinătăţii, lasând României o populaţie din ce în ce mai îmbătrânită, mai obosită şi concentrată pe munca de subzistenţă.

În plus, darurile electorale periodice au încurajat nemunca, iar bruma tot mai săracă a veniturilor bugetare a fost direcţionată cu precădere spre tot mai numeroşii funcţionari ai statului, spre generoasa asistenţă socială şi mai ales spre foloase individuale de grupuri restrânse.

Cu o astfel de lipsă de procupare pentru binele ţării şi pentru cetăţenii ei, România se vede tot mai expusă riscurilor recesiunii economice şi  îndatorării excesive, făcând loc intereselor celor care îşi cunosc şi ştiu cum să îşi atingă scopurile.

Deloc întâmplător, în pragul Pandemiei de Covid 19 nu mai avem fabricaţie autohtonă curentă de produse de igienă, de aparatură medicală, de echipamente de protecţie etc, fiind la mâna producătorilor externi şi la discreţia Europei Unite.

Favorurile de partid

Datele publicate înainte de imprevizibila Pandemie cu Covid 19 ne spun că împrumuturile contractate de Guvernul României, în intervalul 2017-2020, se ridicau la 139,6 miliarde de lei, potrivit estimărilor Comisiei Europene.

Suma este comparabil mai mare decât împrumuturile contractate de România în perioada anterioară sau în anii de criză, când Guvernul a semnat un acord de 20 de miliarde de euro cu FMI, Banca Mondială şi UE.

Dacă în 2009-2012 România a fost lovită în plin de cea mai dură criză economică globala, perioada 2017-2020  consemnează ani de creştere economică semnificativă, fapt care înseamnă venituri mai mari şi la buget.

Dar în toţi aceşti ani cu execuţii bugetare favorabile, niciun guvern nu a pus deoparte bani pentru zile mai grele.

Dimpotrivă, au risipit cu nesăbuinţă rezervele potenţiale în folosul favorurilor de partid, iar acum invocă  nevoia îndatorării pe termen lung, motivată de necesarul de acoperire a plaţii pensiilor şi a majorării salariilor.

6.400 de locuri de muncă dispar zilnic!

În 5 săptămâni de Pandemie şi de Stare de Urgenţă numărul persoanelor rămase făra loc de muncă a crescut de la 155.675 persoane/1 aprilie 2020, la 254.554/22 aprilie a.c., ceea ce înseamnă 6.400 de locuri de muncă dispărute în fiecare zi.

Numărul şomerilor de intrat în plată, cca 250.000 acum, poate ajunge la 390.000 de persoane în foarte scurt timp, potrivit datelor publice.

Această creştere rapidă a concedierilor sau trecerii în şomaj tehnic a fost stimulată şi de Hotărârea Guvernului de a anunţa preluarea poverii celor fără slujbe din banii publici.

Cele mai afectate activităţi sectoriale sunt: comerţul cu ridicata şi cu amănuntul -47.000 de persoane; industria prelucrătoare -44.000 persoane; construcţiile -34.000 de persoane, în timp ce datele publice ne anunţă că avem aproape 1.300.000 de contracte de muncă suspendate.

Este limpede că deficitele de cont curent dar şi deficitele bugetare se adâncesc în fiecare zi de nemuncă, întârzierea relansării activităţii economice, pe seama recomandărilor strict de natură medicală, trimit România în recesiune şi spre contractarea de noi împrumuturi externe, de cca 30-35 de miliarde de euro, după calculele preliminare ale guvernanţilor.

Plătiţi-vă ratele la bănci

Separat de indeciziile  sus arătate, generozitatea preelectorală a legiferat, în regim de urgenţă, suspendarea plăţii ratelor bancare până la finele anului în curs, gest care dacă este tradus în termeni economici sună aproximativ aşa:

“Dragi compatrioţi, nu este cazul să vă întoarceţi la muncă în următoarele luni pentru că neavând datorii scadente către bănci în acest an şi beneficiind de 75% din salariul vostru, donat de către stat, vă puteţi permite să staţi acasă, să contractaţi boli psihice ori de altă natură şi să vă periclitaţi pentru timp îndelungat viaţa, sănătatea familiă şi chiar existenţa”.

Oare câţi dintre noi şi-au făcut un calcul al fluxurilor băneşti pe termen lung (intrări de venituri, respectiv ieşiri din obligaţii băneşti de plată), ca să afle că din primăvara anului viitor pot rămâne fără casă, fără firmă, fără slujbă ori fără soluţii de viitor?

Lăsaţi băncile şi clienţii să-şi gestioneze relaţia

Băncile rămân 9 luni în aşteptarea încasării ratelor, obligate fiind să îşi vadă grevate negativ veniturile din dobânzi şi reîntregirea resurselor plasate în credite, însă după 1 ianuarie 2021 prevăd că vor fi în situaţia să treacă la executări silite de garanţii, întrucât valoarea ratei de plată lunară o să fie mărită, în timp ce veniturile celor împrumutaţi nu au de unde să crească pe termen scurt.

Din raţiuni de maximă prudenţă le-am răspuns astfel celor care mi-au cerut părerea: ”Lăsaţi băncilor şi clienţilor lor să îşi gestioneze relaţia contractuală pentru împrumuturile angajate, iar cei cu datorii faceţi tot posibilul să vă onraţi lună de lună plata ratelor, dacă vă stă în putinţă să o faceţi acum, pentru că peste 9 luni o să fie mult mai greu ori chiar imposibil”.

Dar este imposibil să le explici guvernanţilor şi politicienilor astfel de lucruri simple, deoarece ori se consideră atotştiutori, ori au alte interese, iar pe mulţi nu îi interesează ţara şi oamenii ei.

Hoţi şi proşti în fruntea ţării

Conform lui Frans Timmermans, România este o ţară care la prima vedere are toate elementele necesare pentru a deveni una dintre cele mai dezvoltate din Europa, însă e ţinută pe loc de faptul ca nu există suficienţi oameni cinstiţi şi competenţi care să o administreze:

„Problema României este una tipică pentru ţările din Lumea a Treia, adică pentru acele ţări din Africa şi Asia care, deşi sunt pline de resurse naturale, se zbat în cea mai cruntă sărăcie din cauza prostiei şi a hoţiei care colcăie în acele ţări.

Deşi părea că mergeţi pe drumul cel bun, în ultimul an aţi regresat enorm din cauza resursei umane de proastă calitate care a ajuns în fruntea ţării.

Această resursă umană e de o calitate atât de jalnică încât reprezentanţii ei, după ce că sunt hoţi, sunt atât de proşti încât îşi închipuie că pot păcăli pe toată lumea, deşi ei nu sunt capabili să comunice nici măcar în limba materna”.

Evitarea consecinţelor deciziilor greşite ori a indeciziilor  nu poate fi evitată şi fiecare zi de amânare însumează costuri nebănuit de mari şi care se vor putea măsura în scurt timp.

Câteva soluţii au fost avansate chiar de unele partide politice sau de ONG-uri, dar vocile experţilor în economie sunt departe de a fi luate în considerare.

Concluziile d-lui Timermans nu reprezintă nicio noutate pentru foarte mulţi conaţionali, personal susţin public aceste aprecieri de peste 15 ani sub vocea Consiliului Civic Local şi sunt convins că se apropie cu paşi repezi momentul în care electoratul şi partidele politice vor spune: ”a fost de ajuns, este imperativă înlocuirea oportuniştilor”.

Câteva soluţii

Şi, totuşi, ce este de făcut?

Există multe soluţii şi iniţiative de salvare ori de îndreptare, chiar unele voci şi partide le susţin prin declaraţii politice, însă atunci când se cer legiferate şi aplicate se codesc şi se contrează.

Iată câteva pe care le pot pune în lucru imediat:

-Parlamentarii PNL au propus recent un amendament la lege prin care pensiile speciale să fie impozitate. Amendamentul susţine impozitarea progresivă a pensiilor speciale mai mari de 2.000 lei, de la 10% la 95%. În categoria impozitării nu intră pensiile militarilor şi poliţiştilor, al căror cost anual depăşeşte 8 miliarde de lei.

Un proiect de lege mai vechi, care taie pensiile speciale a fost adoptat de Parlament în luna ianuarie a.c., dar se află blocat la CCR întrucât legea a fost contestată de judecătorii Curţii Supreme şi de Avocatul Poporului pentru că le sunt afectate propriile venituri.

Comunitatea Declic a transmis o scrisoare deschisă preşedintelui Klaus Iohannis în care îi solicită ca în contextul situaţiei de pandemie să plafoneze pensiile speciale până la suma de 4.000 de lei, cel puţin până la sfârşitul acestui an, precizând că dacă cele peste 185.000 de pensii speciale vor fi plafonate, atunci din sumele respective, pentru şase luni, poate fi plătită indemnizaţia de şomaj pentru 876 de persoane sau un venit unic cât salariul minim pe economie pentru 347 de persoane.

USR mai propune pe lângă impozitarea progresivă a pensiilor speciale şi alte „măsuri suplimentare de ajustare a cheltuielilor statului român”, precum:

– impozit de 90% pe orice venit de la stat (salarii plus altele surse, inclusiv pensiile cumulate cu salariul) care depăşeşte salariul preşedintelui României;

– accelerarea intrării fondurilor europene în economie;

– digitalizare şi revizuirea „labirintului” de agenţii, autorităţi, companii de stat (municipale sau nu) pe care îl are statul român;

– inventarierea activelor statului şi valorificarea multora dintre ele care sunt în prezent nefolosite sau folosite de către „grupuri de interese restrânse”.

Voci avizate susţin că astfel de iniţiative trebuiau finalizate încă de la aprobarea bugetului pe anul 2020, însă propun şi o paletă mult mai amplă de măsuri de reducere a altor cheltuieli din bugetul statului ori din bugetele comunităţilor locale, între care:

-Limitarea, din toamnă, la maxim 300 de parlamentari aleşi.

-Planul de relansare imediată a economiei, înainte de încetarea Stării de Urgenţă, cu aplicare eşalonată şi diferenţiată pe sectoare. Orice zi de aşteptare poate produce efecte financiare grave dacă se amână.

-Declararea Stării de Calamnitate în agricultură şi distribiurea gratuită a apei necesară irigării culturilor înainte de compromiterea lor totală.

-Modificarea Legii societăţilor comerciale prin introducerea cerinţelor minime de capital social, corelat cu specificul societăţii, cifra de afaceri, activele totale etc.

-Ajutoarele financiare nerambursabile, acordate firmelor afectate de întreruperea activităţii curente, să fie capitalizate la nivelul minim cerut de Legea societăţilor comerciale, modificată ca mai sus.

-Respectarea imperativă a Legii contractelor comerciale, începand cu Statul român.

-Acordarea de facilităţi fiscale menite să susţină toţi producătorii agricoli, procesatorii şi consumatorii care apelează la producţia autohtonă.

-Semnarea unui acord extins cu fermierii români pentru practicarea de salarii comparabile cu cele din statele vestice la angajaţii din sectoarele de producere şi procesare, astfel ca prin locurile de muncă suplimentar create şi prin ajustarea preţurilor să fie acoperite fondurile financiare de compensare a diferenţelor de salarii achitate.

-Limitarea strictă a ajutoarelor sociale paralel cu oferirea de locuri noi de muncă.

-Legiferarea constituirii rezervei financiare pentru situaţii speciale, de minim 15 miliarde euro şi specificarea prin textul legii a situaţiilor în care ţara poate apela la împrumuturi externe, exclusiv cu aprobarea Parlamentului.

Limitarea cheltuielilor

Fără a fi epuizat căile de intervenţie rapidă la nivel de economie naţionala, se cer aplicate măsuri  de limitare a cheltuielilor în administraţiile locale, între care enumerăm câteva:

-reorganizarea teritorială prin restrângerea numărului de regiuni (judeţe) şi  comune, în acord cu scăderea numărului populaţiei şi cu informatizarea serviciilor,

-înlocuirea rapidă a funcţionarilor cu aplicaţii informatice disponibile,

-folosirea pe scară extinsă a serviciilor funcţionăreşti de acasă,

-educaţie sporită şi responsabilă în familie, la şcoală, în societate şi mai puţină, poliţie locală. Supravegherea video centralizată, de la distanţă, ca practică uzuală în tot mai multe ţări,

-susţinerea de cursuri de pregătire pentru categorii sociale dezavantajate pentru restrângerea şi înlocuirea ajutoarelor sociale permanente,

-folosirea experienţei şi a disponibilităţii persoanelor vârstnice pentru activităţile voluntare din administraţie,

-consultarea permanentă a populaţiei în selectarea proiectelor viitoare, fundamentarea sumelor alocate pentru fiecare proiect înainte de consultarea populară şi de aprobarea lor în consiliile locale.

Iosif Pop, economist şi iniţiator al BT

***intertitlurile aparţin redacţiei

Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

ANUNȚURI PUBLICE

FOTO. Bilete de autobuz GRATIS pentru clujenii care fac o tură cu BICICLETA

Publicat

biletul de sanatate 4

S-a inaugurat o nouă stație de autobuz la Cluj-Napoca, în staţia Central de pe strada Regele Ferdinand, în cadrul proiectului „Biletul de Sănătate”, ce lansează o nouă provocare pentru călătorii pregătiţi să obţină un bilet de autobuz în schimbul mişcării: pedalare pe două trasee din oraş.

„Călătorii vor folosi o bicicletă montată în noua staţie smart şi vor parcurge virtual, la alegere, traseul care porneşte de pe Bulevardul 21 Decembrie 1989 şi se încheie pe strada Regele Ferdinand, sau pe cel care începe de pe strada Memorandumului şi se încheie pe strada Napoca, lângă Piaţa Unirii.

În timpul pedalării călătorii vor avea afişate pe ecran distanţa parcursă, dar şi viteza de deplasare. Timpul obţinut pentru parcurgerea celor două trasee va genera un clasament care se va updata permanent. Acest clasament va fi afişat la finalul traseului, înainte de emiterea biletului”, informează Sports Festival.

Cei care au reușit să parcurgă întregul traseu de 400 de metri în maxim 4 minute vor primi Biletul de Sănătate, care va fi valabil pentru o singură călătorie în reţeaua de transport public urban din municipiul Cluj-Napoca şi va putea fi folosit timp de 7 zile de la emiterea lui.

Staţia de autobuz smart va funcţiona zilnic, între orele 08.00 -20.00.

biletul de sanatate 6

Clujul sustenabil: „Am simțit nevoia unui level up”

Pe lângă stația anterior menționată, Cluj-Napoca mai are o stație de autobuz smart, staţia Memorandumului Sud, relansată în 20 septembrie, unde călătorii pot obţine un Bilet de Sănătate în schimbul a 20 de genuflexiuni.

Citește și Faci 20 de genuflexiuni şi călătoreşti gratuit oriunde în Cluj. Mişcare, sport şi bani câştigaţi

„Dacă până acum am provocat oamenii la genuflexiuni, anul acesta am simţit nevoia unui level up, aşa că am introdus şi mişcarea pe bicicletă. Am ales şi de această dată o mişcare de bază, accesibilă tuturor, indiferent de vârstă şi condiţie fizică.

biletul de sanatate 3

În plus, oraşul se dezvoltă mult în direcţia sustenabilităţii, găsim infrastructură pentru soluţii eco de mobilitate urbană şi construim împreună o comunitate atentă la calitatea vieţii. Biletul de Sănătate este unul dintre cele mai dragi proiecte la care am lucrat vreodată, cu foarte mare priză la public. Iar faptul că determinăm atât de multă lume să facă mişcare într-un mod distractiv ne bucură enorm şi sperăm să reprezinte pentru mulţi imboldul de a introduce mişcarea în rutina lor zilnică”, a spus Mirel Alexa, director executiv Sports Festival.

Proiectul Biletul de Sănătate este iniţiat de SPORTS FESTIVAL, cu sprijinul financiar al Primăriei şi Consiliului Local Cluj-Napoca. Dezvoltat de Life is Hard şi în parteneriat cu Compania de Transport Public Cluj-Napoca şi Consiliul Judeţean Cluj.

biletul de sanatate statie bicicleta

Citește mai departe

EVENIMENT

CJ Cluj vrea să modernizeze încă 3 drumuri cu fonduri europene. Unul e Căpușu Mare-Beliș. Investiții de 270 de milioane de lei

Publicat

De

drumuri cluj

Consiliul Județean Cluj a aprobat indicatorii tehnico – economici ai investițiilor care vizează, în cadrul a două mari proiecte cu finanțare europeană, modernizarea a trei drumuri județene. Investiția se ridică la 270 de milioane de lei.

„Este o sumă consistentă, din fonduri europene, pe care ne propunem să o folosim pentru a moderniza încă trei drumuri județene. E vorba de lucrări complexe, în profunzimea drumului, menite să asigure o cât mai mare durată de exploatare, în condiții optime”, a precizat președintele CJ Cluj, Alin Tișe.

3 noi drumuri din Cluj modernizate cu fonduri europene

Potrivit reprezentanților Consiliului Județean Cluj este vorba despre următoarele drumuri:

  • DJ 103K Căpușu Mare – Râșca – Beliș (de la km 9+435 la km 35+155),
  • DJ 103L (intersecție cu DJ 103K) – Râșca (de la km 5+100 la km 8+000)
  • DJ 170B Topa Mică – Așchileu Mic (de la km 0+000 la km 8+000).

În această etapă, CJ derulează deja contractul de servicii de proiectare și asistență tehnică pentru realizarea documentațiilor necesare modernizării celor trei drumuri județene.

Valoarea totală a investiției care vizează modernizarea DJ 103K și DJ 103L este de peste 216,3 milioane de lei, iar cea care are ca scop modernizarea drumului județean DJ 170B este de aproape 63,2 milioane de lei.

Intenția Consiliului Județean Cluj este ca finanțarea să fie asigurată în procent de 98% din fonduri europene și 2% din bugetul Județului.

De asemenea, cheltuielile neeligibile urmează a fi suportate din bugetul Județului.

Citește mai departe

EVENIMENT

Proiectul CEDICROM 2, la final: 7000 de TESTĂRI și 1200 de VACCINĂRI împotriva HPV

Publicat

conferinta

Peste 7.000 de femei au fost testate și 1.200 vaccinate împotriva cancerului de col uterin prin intermediul proiectului CEDICROM 2, pe care Institutul Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuță” (IOCN) din Cluj-Napoca l-a desfășurat în comunități sărace sau izolate din șapte județe ale țării.

· Anual, în România, peste 3.000 de femei sunt depistate cu cancer de col uterin, din care peste 1.700 de femei pierd lupta cu această boală.

· Prin proiectul CEDICROM 2, 7041 de femei au fost testate și 1245 vaccinate gratuit împotriva HPV.

Proiectul „Consolidarea la nivel național a capacității sectorului de sănătate românesc pentru implementarea de programe de screening pentru tipurile de cancer adecvate la intervenții de detectare precoce eficiente” – CEDICROM 2, finanțat prin fonduri norvegiene, s-a derulat în Arad, Constanța, Dolj, Gorj, Hunedoara, Timiș și Tulcea, sub forma unei asistențe medicale primare comunitare integrate și printr-o campanie de informare „din ușă-în-ușă”, folosind 20 de experți comunitari locali (mediatori și asistente).

Împreună cu echipa mobilă IOCN s-au împărțit materiale informative și au facilitat recoltarea probelor pentru testare. Au fost vizate femeile din grupa de vârstă de risc, de 25-64 de ani din comunități izolate, fie că vorbim de o izolare socială (zone sărace), o izolare etnică (grupuri etnice, de exemplu romi), ori o izolare geografică (în munți, la frontieră ori în Delta Dunării). Așa cum campania de informare a proiectului CEDICROM 1 a evidențiat intensitatea programului de screening în ceea ce privește acoperirea și îmbunătățirea accesului la testele de screening, la fel și proiectul CEDICROM 2 a urmărit să furnizeze noi dovezi privind creșterea intensității screening-ului.

„În România, în fiecare an, peste 3.000 de femei sunt depistate cu cancer de col uterin”

„Proiectul a fost gândit pentru femei care au mai greu sau nu au deloc acces la servicii medicale – de cele mai multe ori, respectiv persoane care nu sunt în sistemul asigurărilor de sănătate. Am avut o componentă de testare, cu posibilitatea urmăririi ulterioare: 7.000 de teste, aplicate atât prin intermediul cabinetelor medicale din zonă, cât și prin auto-prelevare, cu instructajul aferent. Am acordat o atenție sporită procedurilor de siguranță, pentru ca persoanele din grupul-țintă să beneficieze de cele mai bune condiții”, declară Dr. Florian Alexandru Nicula, directorul de proiect.

dr florian nicula 3

Dr. Florian Nicula

În urma miilor de teste efectuate, persoanele ale căror teste au ieșit pozitive au fost luate în evidență și, de la caz la caz, au necesitat proceduri suplimentare, de la confirmarea diagnosticului până la tratament, prin sistemul see and treat.

În România, în fiecare an, peste 3.000 de femei sunt depistate cu cancer de col uterin, din care peste 1.700 de femei pierd lupta cu această boală. Prin proiectul CEDICROM 2, 7041 de femei au fost testate și 1245 vaccinate gratuit împotriva HPV, iar 1546 de femei au beneficiat de follow-up. Vaccinul oferit de Institutul Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuță” Cluj-Napoca, se numește Gardasil 9 și este singurul vaccin de pe piață care protejează împotriva a 9 tulpini HPV cu risc înalt cancerigen. Oferă, astfel, cea mai completă protecție antivirală.

De ce este important să te testezi și vaccinezi împotriva HPV?

Deoarece cancerul de col uterin poate fi prevenit. HPV este un virus extrem de contagios care se întâlnește într-o proporție foarte mare la persoanele active sexual. Chiar dacă doar femeile pot dezvolta cancer de col uterin, virusul afectează și bărbații. În plus, aceștia pot fi purtători de HPV asimptomatici și-l pot transmite mai departe. Human Papilloma Virus – HPV (Virusul Papilloma Uman) este un virus cu numeroase tulpini – specialiștii au descoperit până acum peste 100 de genotipuri, dintre acestea unele având un potențial oncogen deosebit de mare.

Cea mai importantă metodă de prevenire și protejare împotriva infecției cu HPV o reprezintă vaccinarea împotriva HPV. Vaccinul este administrat în braț și sunt necesare 2 doze pentru o protecție completă. Vaccinurile vor preveni până la 90% din cazurile de cancer de col uterin, dar femeile trebuie să participe în continuare la programele de testare atunci când sunt invitate să facă acest lucru. Vaccinul HPV nu protejează împotriva altor infecții cu transmitere sexuală.

Cancerul de col uterin este o boală ce poate afecta femeile de orice vârstă. Această boală reprezintă înmulțirea anormală și necontrolată a celulelor care acoperă colul uterin (cervixul). Specialiștii au stabilit că există mai multe cauze care pot duce la apariția cancerului de col uterin, iar dintre acestea, cea mai frecventă cauză este infecția cu virusul Papilloma Uman (Human Papilloma Virus – HPV).

Proiectul „Consolidarea la nivel național a capacității sectorului de sănătate românesc pentru implementarea de programe de screening pentru tipurile de cancer adecvate la intervenții de detectare precoce eficiente” – CEDICROM 2 beneficiază de finanțare prin fonduri norvegiene în cadrul Programului „Provocări în sănătatea publică la nivel european”, fiind finanțat prin Mecanismul Financiar SEE 2014-2021 și cofinanțat de Ministerul Sănătății.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Acțiune „Blitz” a polițiștilor în Dej. Amenzi de 24.000 de lei, șoferi sancționați și un cal dus la un adăpost de animale

Publicat

De

foto 4 dej

Razie cu efecte mărite a polițiștilor la Dej și în comunele arondate. Polițiștii clujeni au căutat prsoane urmărite penal, dar au fost cu ochii și pe șoferi. Acțiunea „Blitz” a poliției vine și după ce un om al legii a fost agresat de un bărbat la Cămărașu.

Potrivit Poliției Cluj, acțiune a avut loc în baza planului de măsuri destinat creșterii nivelului autorității și prevenirii ultrajelor asupra polițiștilor.

Citește și: Focuri de ARMĂ trase la Cămărașu. Polițist clujean LOVIT cu pumnul în față de un tânăr. Acesta a fost prins și băgat după GRATII

În weekend, un polițist a fost lovit cu pumnul în față de un tânăr, în urma unui scandal care a avut loc în comuna Cămărașu. Polițiștii au tras focuri de avertisment și a fost nevoie de intervenția trupelor speciale și a jandarmilor.

Acțiune „Blitz” la Dej

Polițiștii au căutat persoane urmărite, date în consemn, ori care se sustrag cercetărilor și au verificat persoane depistate ca locuind fără forme legale sau cu acte de identitate expirate.

foto 3 dej

Pe linie rutieră s-a acționat cu prioritate în zonele cu risc ridicat de accidente, fiind efectuate verificări și controale în trafic pentru depistarea conducătorilor care se abat de la normele rutiere.

Totodată, au fost efectuate verificări în vederea combaterii faptelor antisociale.

Amenzi și șoferi sancționați și lăsați fără permis

Polițiștii au legitimat 197 de persoane, au verificat 144 de autovehicule, și au aplicat un număr de 124 de sancțiuni contravenționale, dintre care 104 la regimul rutier. Valoarea totală a amenzilor se ridică la 24.000 de lei.

32 de șoferi au fost sancționați contravențional pentru nefolosirea centurii de siguranță, 25 pentru depășirea regimului legal de viteză, fiind reținute și 2 permise de conducere.

În cazul a 10 conducători auto, pe lângă sancțiunea principală, polițiștii au dispus ca măsură tehnico-administrativă, reținerea certificatului de înmatriculare, 5 pentru lipsa inspecției tehnice periodice și 5 pentru alte defecțiuni tehnice.

Proprietari de animale amendați. Un cal a fost dus la un adăpost de animale

În timpul razieri, în Dej au fost găsiți 11 lăsați în libertate fără supraveghere, dintre care 3 se aflau în zona unui drum public. Cei doi proprietari ai cailor au fost identificați și amendați.

De asemenea, polițiștii din cadrul Biroului pentru Protecția Animalelor au emis un ordin de plasare în adăpost pentru o cabalină, aceasta fiind transportată în comuna Jucu, proprietarul având dreptul de a revendica animalul după achitarea contravalorii serviciilor de întreținere.

La aceste activități au participat polițiști din cadrul Poliției municipiului Dej și Secția 5 Poliție Rurală Dej împreună cu cei din cadrul Biroul pentru Protecția Animalelor, Serviciului de Ordine Publică, cu sprijinul jandarmilor Detașamentului Dej-Gherla.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax