Connect with us
"

ACTUALITATE

Turcia decide azi soarta Catedralei Sfânta Sofia din Istanbul

Publicat


Președintele Turciei, Recep Tayyip Erdogan, cere intens reconversia în moschee a Catedralei Sfânta Sofia. Instanța administrativă supremă studiază problema, cu riscurile de a se isca controverse și tensiuni în interiorul țării, dar și pe plan extern, dovada fiind cererea SUA ca Turcia să nu se atingă de statutul Catedralei.

Consiliul de stat este cel care a analizat această cerere depusă azi, iar în termen de 15 zile va fi formulată și anunțată decizia finală.

Scurt istoric al Catedralei

Catedrala Sfânta Sofia a fost construită în secolul VI de către bizantini. În acest loc au fost încoronați mai mulți împărați. Mai mult, Sfânta Sofia face parte din patrimoniul UNESCO și este una din principalele atracții turistice ale țării.

A fost transformată în moschee după cucerirea Constantinopolului, iar în muzeu în 1935, de către Mustafa Kemal Ataturk, liderul Republicii Turce.

Statutul său a fost întotdeauna subiect de polemică, revenirea la statutul de moschee fiind până în prezent fără succes.

Actualul președinte a caracterizat transformarea catedralei în muzeu ca „o greșeală foarte mare”. Revenirea bisericii bizantine Chora la statut de moschee este văzută ca o testare înainte de decizia pentru Sfânta Sofia.

Simbol al islamului

„Este o moștenire a strămoșilor noștri otomani. Sper că rugăciunile noastre vor fi auzite, trebuie ca această nostalgie să se termine”, spune el.

Anthony Skinner, de la firma de consultanță Verisk Maplecroft, afirmă că revenirea la statutul de moschee i-ar permite lui Erdogan să-și satisfacă baza electorală, ar reveni la moștenirea trecutului otoman și ar irita Atena, cu care are deja raporturi tensionate, scrie hotnews.ro.

Karla Fanea

CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


ACTUALITATE

Ludovic Orban: ,,Școala va începe. Pregătim deschiderea”

Publicat

Premierul Ludovic Orban a anunțat astăzi într-o declarație oficială că anul universitar va începe, iar pregătirile se află la acest moment în desfășurare, fiind totuși prea devreme pentru a face previziuni concrete cu privire la modalitatea desfășurării cursurilor.„Suntem într-o analiză foarte serioasă, pentru că nu poți să creezi o previziune astăzi, care să fie modificată în funcție de evoluția pandemiei.”, a declarat premierul.

În ceea ce privește măsurile care vor fi luate în contextul începerii școlii, Ludovic Orban a menționat că în cadrul Ministerului există un grup care se ocupă atent de analiza factorilor care vor decide în final modalitatea în care cursurile vor avea loc. Grupul menționat va avea în vedere în cadrul analizei aspecte precum evaluarea infrastructurii, evaluarea cadrelor didactice, distribuția posibilă a elevilor în clase, fiind studiat inclusiv sistemul mixt.

Întrebat despre o dată exactă în care va fi anunțat un plan concret de desfășurare a cursurilor școlare, premierul a declarat că acest lucru se va întâmpla doar în momentul în care vor exista datele necesare pentru o informare corectă cu privire la aspectul avut în vedere. Referitor la dilema reprezentată de o presupusă prezență fizică a elevilor la școală(cu referire la județele cu număr mic de infectări), Ludovic Orban a răspuns: ,,Îmi puneți întrebări la care nu pot să vă dau în momentul de față un răspuns.”

Citește mai departe

ACTUALITATE

Cluj, pe locul I la examenul național pentru definitivare în învățământ

Publicat

Au fost afișate rezultatele finale ale concursului național pentru definitivare în învățământul preuniversitar, sesiunea 2020, rata de promovare a acestuia fiind de peste 72%, procent ușor crescut în urma constestațiilor. Clujul se află pe primul loc ca rată de promovare, cu 87% dintre candidați admiși, urmat fiind de județele Vălcea(84%), Dolj(80%) și Mehedinți(80%).

Capitala a înregistrat un procent de promovare de 76%.

Conform comunicatului de presă emis astăzi de Ministerul Educației și Cercetării, au fost prezenți la proba scrisă din 22 iulie 6480 de candidați, dintre care opt au fost eliminați pentru fraudă sau tentativă de fraudă, iar 433 s-au retras.

Condiția pentru a promova examenul de definitivare în învățământ constă în a obține cel puțin nota 8, notă care reprezintă media ponderată a probelor susținute în cadrul concursului, cea mai importantă dintre acestea fiind cea scrisă.

În urma promovării examenului, candidații declarați admiși dobândesc dreptul de practică în învățământul preuniversitar ca și cadre didactice.

Citește mai departe

ACTUALITATE

„Vreau să fac parte din soluția acestei pandemii, nu din problemă și dezastru.” Părerea studenților clujeni despre restricțiile luate în contextul COVID-19 și „Universitatea online”

Publicat

În urma apariției pandemiei de coronavirus, populația la nivel global a fost afectată pe diferite și ample planuri. Economia, viața socială, dar și sistemul de învățământ cunosc o degradarea, o lipsa de fond și de putere de muncă. Studenții din Cluj-Napoca însumează concluzii despre cele patru luni de pandemie și urmările acesteia de până acum. 

„Nu simt că e o manevră politică. Nu ne controlează nimeni”

Roxana, studentă în al patrulea an la Facultatea de Medicină și Farmacie din Cluj-Napoca rezumă totul la un virus asemănător unei gripe, mult mai ușor și rapid transmisibil. „Consider că toate restricțiile impuse de autoritățile din România sunt la locul lor. Purtarea măștii este o chestiune de bun simț și spirit civic, nu este o „botniță” cum spun unii. Oamenii care spun că le este încălcată libertatea prin acest act încalcă dreptul la o viață sănătoasă al celorlalți”. 

Cu privire la conspirațiile și ideile expuse de anumite persoane în spațiul online, mass-media sau în interacțiunea umană și viața socială, Andrei, student la Facultatea de Drept în anul trei afirmă: „Nu simt că e o manevră politică. Nu ne controlează nimeni. Eu nu mă simt nici slab și nici îngrădit când port mască. Sunt conștient că aș putea fi asimptomatic și să împraștii virusul persoanelor cu care intru în contact. Prefer să fiu responsabil.”. 

Universitatea în mediul online a fost un chin, dar și o binecuvântare

„Să fac tot ceea ce ținea de facultate în mediul online pentru mine personal a fost un chin. Cursurile nu erau la fel, înțelegerea acestora era imposibilă. Atenția mea era dusă în părți diferite și informația nu putea fi acumulată la fel de bine și repede. Examenele și învățatul pentru sesiune s-au dovedit a fi mult mai grele ca în mod normal. Interacțiunea cu profesorul și explicațiile nu erau acordate sub același format. Adaptarea a fost grea, dar sigur aș mai supraviețui.”, spune Andreea, studentă la Facultatea de Psihologie pentru primul an.

Diana, studentă la Facultatea de Arhitectură spune că „această sesiune pentru mine a fost o binecuvântare. Am avut timp să fac toate proiectele și machetele, explicațiile au fost scurte și concise, iar timpul pierdut pe drum spre facultate a fost economisit și fructificat. Sunt o fire comodă și cred că acest stil de a studia îmi prinde foarte bine. Ce îți poți dori mai mult decât să nu aștepți autobuzul în frig și să-ți bei cafeaua în timpul cursului?” 

Următorul an universitar online? Ce spun studenții? 

„Sper din tot sufletul să mă întorc la facultate. Îmi e dor să interacționez cu colegii, să beau o cafea cu ei înainte de cursuri, să ne ținem loc în față pentru a auzi profesorii în amfiteatre și să ne plângem unul altuia de cât de mult avem de învățat, fără să facem nimic în acest sens. Totuși, sunt conștientă de problema cu care ne confruntăm pe plan internațional și vreau să fac parte din soluția acestei pandemii, nu din problemă și dezastru”, concluzionează Iulia, studentă la Facultatea de Drept. 

Mircea, student la aceiași facultate, mărturisește că în pandemie a descoperit că are mai multe pasiuni și că noul coronavirus a scos la iveală multe îndeletniciri pe care nu știa că le are. „Îmi doresc să înceapă noul an universitar, dar nu știu sub ce formă. În pandemie am descoperit că știu să gătesc, să scriu poezii și să pictez. Plictiseala m-a condus spre a explora aceste domenii și nu știu dacă aș mai avea când să fac aceste lucruri dacă aș merge iar la facultate. Economisesc mult timp cu aceste cursuri online și îmi face plăcere să pot studia și face ceea ce îmi place fără să fiu limitat de cum decurgeau lucrurile înainte”. 

Frica de virus sau de urmările acestuia? 

În urma răspunsurilor pe care studenții le-au dat în legătură cu pandemia de coronavirus, conchidem că aceștia se tem mai tare de urmările pe plan economic, social, cultural și educațional decât de virus în sine. 

Unii dintre ei spun că această perioadă va conduce spre digitalizare, că multe locuri de muncă vor fi înlocuite prin sisteme electrice și că valoarea a ceea ce învață în facultăți se pierde. “Eu vreau să lucrez la bancă, dar cine știe, poate în câțiva ani voi fi înlocuit cu un ATM sau un sistem online”, spune Dacian, student FSEGA. 

În funcție de vârstă și de mediul social din care fac parte, oamenii se raportează diferit la noul virus și formează diferite credințe. “Atâta timp cât respectăm măcar măsura cu purtarea măștii și distanțarea socială suntem pe drumul bun”, adaugă Roxana, studentă UMF. 

Karla Fanea

Citește mai departe

ACTUALITATE

Boc: „Învățământul digital nu mai poate fi oprit!” Mai mult de 12 milioane de lei alocați școlilor pentru a face față unui scenariu de tip hibrid

Publicat

Primarul Clujului, Emil Boc, a anunțat în timpul ședinței extraordinare a Consiliului Local Cluj-Napoca de azi că Primăria va aloca 17 milioane de lei pentru unitățile de învățământ din oraș. Peste 12 milioane de lei vor fi alocați pentru achiziționarea de camere video, microfoane, căști și laptopuri, pentru a putea susține învățământul hibrid.

„Aș vrea ca în 15 septembrie cât mai mulți copii să meargă la școală, iar dacă se poate, toți. Acesta este scenariul de bază”, spune Boc. Cel de-al doilea scenariu, descrie Boc, este acela în care copii din clasele 0-4 o să meargă la școală strict pentru a-și forma abilitățile educaționale, pe când elevilor de gimnaziu și liceu li se va aplica o variantă hibrid.

Primarul declară în plină ședință că dacă directorii școlilor nu vor face aceste dotări din banii publici la timp, vor fi obligați public de către acesta să demisioneze. „Nu accept indolență. Ați cerut, ați primit! În 15 septembrie trebuie să avem toată infrastructura pregătită”.

Edilul spune că aceste investiții erau necesare deoarece învățământul digital nu mai poate fi oprit. „Noi luăm acum masura în 3 august ca să fim siguri că în 15 septembrie o să avem toată infrastructura pregătită”.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate