Connect with us

ACTUALITATE

Tristețea acestei vacanțe mari

Publicat


În vremuri normale, rândurile ce urmează ar fi avut un alt titlu, elogiind prin cuvântul scris bilanțul unui an școlar rodnic și bucuria intrării în vacanța mare, vacanță magică pentru copilăria noastră mai mult sau mai puțin îndepărtată. Numai că, iată, vacanța mare actuală e una tristă, încărcată de întrebări și nedumeriri, cu un bilanț negativ, în ciuda rezultatelor exprimate în note bune și foarte bune la examene, rezultate ce mențin județul nostru și în acest an pe locul întâi la nivel național.

„Încercarea eșuată de trecere la școala online ne-a demonstrat cu evidență cine suntem cu adevărat”

De ce bilanț negativ, de vreme ce rezultatele noastre și ale multor altor școli și licee din țară par să fie, în condițiile date, excepționale? Pentru că pandemia de Covid-19 a fost și încă este sursa principală de probleme și consecințe negative pentru școala românească ați putea răspunde dumneavoastră, cititorii acestor rânduri. Într-un fel, pe bună dreptate! Doar că intrarea în criza pandemică prin închiderea școlilor la jumătatea lui martie a.c. și încercarea eșuată de trecere la școala online ne-a demonstrat cu evidență cine suntem cu adevărat și de ce suntem sau nu suntem în stare.

Oglinda pandemică a învățământului românesc ne-a arătat o dată în plus, mult mai clar de această dată, cât de puțin pregătită din punct de vedere material și tehnic, chiar și uman (metodic, și pedagogic) este școala românească pentru asemenea încercări, cu deosebire în zonele dezavantajate economic și social (ruralul/urbanul subdezvoltat), scoțând dramatic în evidență cât de puțin le-a păsat și le pasă cu adevărat politicienilor de școală și de oamenii ei și, mai ales, cât de centralizat și ineficient este așa-zisul management al sistemului de învățământ românesc.

„Un ”management” educațional fără principii și educație”

Un ”management” doar cu numele și cu paloarea imitativă a modelelor occidentale. Cu consecințe dezastruoase. S-a văzut bine acest lucru încă de la începutul pandemiei, nu numai în învățământ, ci și la nivelul sistemului de sănătate, sistemul cel mai lovit de consecințele pandemiei, un sistem nevoit să-l înlocuiască în punctele sale fierbinți cu rigoarea ierarhiei și a ordinii militare.

Un ”management” educațional fără principii și educație, în realitate o lipsă cronicizată de management, al unui sistem de învățământ structurat încă pe modele și tipare comuniste, pe egalitarismul nemotivant și pe salarizarea uniformă la aceeași încadrare, vechime și grad didactic, indiferent de performanța și motivația cadrelor didactice și a personalului din școli, deși, teoretic, România a abolit comunismul în urmă cu aproape 30 de ani.

Ca și cum toate acestea nu ar fi suficiente, o păguboasă politică educațională populistă a subminat autoritatea cadrelor didactice, transformând școala de acasă din perioada pandemiei în preambulul acestei vacanțe lungi și triste. Niciodată în ultimii 30 de ani de învățământ nu am avut o așa de lungă tăcere și lipsă de reacție și de măsuri la nivelul de minister al educației ca în lunile martie și aprilie ale acestui an, deși țara era în stare de urgență, necesitând, prin urmare, și în educație măsuri de urgență…

„Profesorul și școala ca instituție socială fundamentală (…) umiliți prin aservirea totală voinței părintelui și elevului”

Și când, în sfârșit, aceste măsuri au venit, legalizând parțial școala de acasă/școala online, ezitările și declarațiile controversate din birourile ministeriale sau din studiourile televiziunilor de știri au transformat obligatoriul în benevol, apoi benevolul în negociat, pentru ca, până la urmă, profesorul (cadrul didactic) și școala ca instituție socială fundamentală să fie umiliți prin aservirea totală voinței parintelui și elevului care au putut hotărî dacă va fi notat/evaluat pe semestrul al doilea pentru activitatea online din cele aproape trei luni de școală de acasă și cum va fi notat/ce notă va lua (a se citi cu ce notă va fi de acord/va pretinde) sau, dimpotrivă, dacă preferă să i se încheie media anuală cu media semestrului întâi.

Ar fi foarte interesantă aici statistica acestor situații de notare și de încheiere de medii pe/pentru semestrul II și/sau anuale, din moment ce anul școlar nu a fost înghețat (așadar, învățarea și școala, ca reflectare în documentele oficiale, au continuat de acasă), aceasta în ciuda faptului că de la închiderea școlilor din motive pandemice nu s-au mai predat conținuturi noi, materia nepredată în perioada martie-mai-iunie urmând să fie recuperată în septembrie, la redeschiderea probabilă a cursurilor noului an școlar.

O situație, ca management educațional și reglementare (respectiv de-reglementare), nepercepută la modul tragic de elevi, părinți și profesori, panica de covid epuizând atunci stările noastre emoționale, făcându-ne astfel mai puțin receptivi la începutul de dramă a scolii online din învățământul nostru.

„Au supraîncărcat elevii cu teme și cu sarcini împovărătoare”

Ca să nu fie nemulțumiri în masă, elevilor li s-a scos din programa de examen materia semestrului II de la toate evaluările și examenele curente și naționale (bucurie mare pentru cei care au dat bacul din istorie, spre exemplu, avand doar puțina materie din sem. I al clasei a XII-a!), anul școlar li s-a considerat întreg tuturor, de la mic la mare, idiferent dacă au participat sau nu au participat la nicio activitate online și chiar dacă pentru școala lor autoritățile locale și inspectoratele școlare au asigurat în această perioadă accesul gratuit și deplin al elevilor la cursurile online (cazul lăudabil al școlilor aparținătoare Primăriei Municipiului Cluj-Napoca și Inspectoratului Școlar Județean Cluj, spre exemplu!).

Nici cadrele didactice și personalul didactic auxiliar și nedidactic din școli nu au fost uitați, ministerul asigurând (incorect, în opinia noastră!) salarii integrale pentru toți, adică pentru personalul didactic, didactic auxiliar și nedidactic, pe toată perioada, ca în vremuri normale, deși, precum elevii, și o bună parte a acestora (prin fișa postului, din oportunitate, din lipsa competențelor digitale și a inițierii în pedagogia acestor activități specifice) au participat nesemnificativ la școala online sau, dimpotrivă, au supraîncărcat elevii cu teme și cu sarcini împovărătoare, uneori de-a dreptul stresante.

Cât despre sindicate, ele au tăcut și tac cuminți, pentru că liderii lor au asigurate nu numai păstrarea posturilor/catedrelor, ci și plata salariilor cuvenite acestor posturi, deși nu desfășoară activitate în școală, fiind degrevați total sau parțial de normă, plus salariile de la sindicat, privilegii pe care nici măcar inspectorii generali ai inspectoratelor școlare județene și nici inspectorii generali din ministerul de resort nu le au încă!

„Să fi fost organizate cursuri pentru cadrele didactice în folosirea tehnicii digitale și de inițiere în pedagogia școlii online”

Nu aș dori să se înțeleagă din rândurile de mai sus că am fi pledat pentru înghețarea anului școlar preuniversitar. Dimpotrivă, ne-am fi dorit măsuri imediate, eficace și eficiente pentru o școală online cu atât mai responsabilă (incluzând aici minister, inspectorate, scoli, elevi și părinții acestora) cu cât am fost si suntem într-o criză profundă cauzată de pandemia globală, măsuri care să se aplice regional, zonal sau măcar local, acolo unde școlile au putut asigura elevilor tehnica și conectarea la internet pentru lecțiile online.

Apoi, o mobilizare bugetară exemplară a guvernului pentru a asigura dotarea tehnică și conexiunea la internet pentru toate școlile, pentru toți elevii și pentru toate cadrele didactice. Avem acum și lege în acest sens. În paralel, să fi fost organizate cursuri pentru cadrele didactice în folosirea tehnicii digitale și de inițiere în pedagogia școlii online, în e-learning, blended learning și flipped learning, știindu-se cu certitudine că lecțiile clasice filmate și transmise pe internet nu înseamnă nici lecție, nici educație online. Poate, cu anumite condiționări, doar învățare online.

S-au irosit luni bune în acest sens și avem, din păcate, toate șansele să ne prindă luna septembrie la fel de nepregătiți și de neputincioși. Situație în care cadrele didactice ar trebui obligatoriu implicate în activități intensive de formare și autoformare pentru învățarea digitală, deoarece șomajul tehnic (ca variantă de austeritate bugetară) sau continuarea școlii dezorganizate de tip ”online fără online” din perioada aprilei-iunie a.c., variantă de agonie a sistemului, ar reprezenta în reluare o adevărată catastrofă.

„Educația autentică se face cu profesori bine pregătiți, motivați și remunerați ca atare”

La acestea trebuie adăgată gândirea, modelarea și simularea unor scenarii posibile și fezabile în realitatea concretă a fiecărei școli din țară, pentru situațiile în care întoarcerea elevilor în totalitate în sălile de clasă nu va fi posibilă. Scenarii ale sistemului educațional care trebuie să iasă de sub tutela Ministerului Sănătății, cu care va trebui de acum doar să colaboreze, deciziile revenind la Ministerul Educației, desigur sub rezerva asigurării condițiilor de securitate sanitară.

Un minister al Educației care trebuie scos din izolare/autoizolare și determinat să-și asume rolul său statutar. Și, o spunem direct și deschis: un minister care trebuie să înțeleagă că Educația autentică (și chiar scenariile posibile de școală bună pentru viitorul apropiat și de perspectivă) nu se fac nici cu declarații televizate, nici cu legi și reglementări contradictorii, cu vloggeri, ong-uri sau cu părinți, ci cu Profesori, deși toate aceste categorii sociale sunt stimabile și onorabile la locul și în rolul lor firesc.

Subliniem, Educația autentică se face cu profesori bine pregătiți, motivați și remunerați ca atare. Căci, numai din mâna, mintea și dăruirea profesorilor buni ies elevi buni. Dacă ministerul vrea rezultate, trebuie să se concentreze pe asigurarea infrastructurii moderne a școlilor, a ambientului educațional și, în același timp și cu aceeași măsură, pe formarea, motivarea și activitatea profesorilor/cadrelor didactice.

Altfel, ca popor, vom continua să ne furăm singuri căciula educațională și să umblăm în continuare cu ea în mâini și cu capul plecat, tristețea acestei vacanțe mari fiind, din păcate, doar începutul unei noi perioade de tristețe a învățământului românesc. (Mircea Bertea)

*Prof. dr. MIRCEA  BERTEA este directorul Colegiului Naţional Pedagogic „Gh. Lazar” Cluj-Napoca, Profesor asociat Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj, Membru al Centrului Internaţional de Cercetări şi Studii Transdisciplinare Paris, Expert al Uniunii Europene pentru Educaţie şi Cultură



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

ACCIDENT cu trei mașini la Bucea, în Cluj. O femeie de 71 de ani a necesitat îngrijiri MEDICALE

Publicat

politie masina bun

Un accident rutier a avut loc, vineri, pe raza loc. Bucea din jud. Cluj. Au fost implicate trei mașini. O femeie de 71 de ani a necesitat îngrijiri medicale.

„Accident rutier înregistrat în jurul orei 14:00, pe DN1 E60 , în interiorul localității Bucea, pe sensul de mers Huedin – Oradea, produs pe fondul nepăstrării distanței în mers, fiind implicate trei autovehicule.

ACCIDENT cu trei mașini la Bucea, în Cluj. O femeie de 71 de ani a necesitat îngrijiri MEDICALE

În urma evenimentului, o pasageră, de 71 de ani, a necesitat îngrijiri medicale.

Testările cu aparatul etilotest au indicat rezultate negative.

S-a circulat alternativ pe timpul intervenției la fața locului, iar acum se circulă pe ambele sensuri”, a transmis IPJ Cluj.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Primele trei aeronave F-16 achiziționate din Norvegia au ajuns la Câmpia Turzii

Publicat

F-16

Trei aeronave F-16 Fighting Falcon achiziționate de România de la Regatul Norvegiei au aterizat vineri, 19 aprilie, în Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu”, de la Câmpia Turzii, în vederea dotării Escadrilei 48 Vânătoare.

„Achiziția noului lot de avioane F-16 Fighting Falcon și a pachetului de bunuri și servicii aferent va asigura creșterea securității României prin executarea apărării spațiului aerian național/NATO, pe timp de pace și în situații de criză, prin Serviciul de Luptă Permanent – Poliție Aeriană (SLP-PA), sub comandă NATO.

FOTO. Primele trei aeronave F-16 achiziționate din Norvegia au ajuns la Câmpia Turzii

F-16

„Prin sosirea graduală, pe parcursul acestui an și a celui viitor, a celor 32 de aeronave multirol F-16 Fighting Falcon, care vor înzestra încă două escadrile ale Forțelor Aeriene, România își consolidează capabilitățile de apărare aeriană la un nivel adaptat provocărilor de securitate din regiune.

F-16

„Vor asigura tranziția pentru forțele noastre aeriene către era generației a V-a – înzestrarea cu aeronavele F-35”

Aceste aeronave vor avea un rol important în menținerea unei posturi aliate credibile de apărare și descurajare a oricărei agresiuni pe flancul estic și, la fel de important, vor asigura tranziția pentru forțele noastre aeriene către era generației a V-a – înzestrarea cu aeronavele F-35”, a declarat ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr.

F-16

Aceasta este a doua serie de trei aeronave F-16 achiziționate de România de la Regatul Norvegiei și a pachetului de bunuri și servicii aferent, prima fiind recepționată la finalul lunii noiembrie 2023, în Baza 86 Aeriană „Locotenent aviator Gheorghe Mociorniță” de la Borcea.

F-16

***

Conform Concepției de realizare graduală a capabilității de apărare aeriană, în cadrul programului „Avion multirol al Forțelor Aeriene”, Guvernul României a atribuit Guvernului Regatului Norvegiei contractul de achiziție a 32 de aeronave F-16, cu suport logistic inițial și a unui a pachet de bunuri şi servicii complementar (de la Guvernul Statelor Unite ale Americii).

F-16

„Aeronavele vor asigura îndeplinirea noilor cerințe existente la nivelul NATO”

Avioanele vor fi livrate în stare operațională, resursa disponibilă a acestora asigurând operarea lor pentru o perioadă de tranziție, de minimum 10 ani, către avioanele de generația a V-a, ceea ce face ca achiziția avioanelor de luptă norvegiene să reprezinte, în fapt, un transfer de capabilitate între două țări NATO aliate.

F-16

Aeronavele vor asigura îndeplinirea noilor cerințe existente la nivelul NATO, ulterior urmând a fi introduse în programul de modernizare la aceeași configurație (M6.X) cu avioanele F-16 din prima escadrilă, intrată deja în dotarea Forțelor Aeriene Române. Această soluţie asigură implicarea industriei naţionale de apărare pentru efectuarea lucrărilor de mentenanță şi modernizare a avioanelor F-16, prin compania Aerostar Bacău.

În prezent, Forțele Aeriene Române au în dotare 20 aeronave F-16 achiziționate în baza prevederilor Concepţiei de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană în cadrul programului „Avion multirol al Forţelor Aeriene”, a comunicat MApN.

Foto: MApN

Citește mai departe

EVENIMENT

„Tatăl” hamburgerului de 6.200 de euro, Avram Gal, renunță la Transylvania Steakhouse și se LANSEAZĂ în gătitul PASTELOR

Publicat

avram gal

Cunoscut pentru hamburgerul de 6.200 de euro, fostul patron al Transylvania Steakhouse, Avram Gal, se lansează în gătitul pastelor.

„Dragi prieteni, cu stimă și nostalgie vă anunț că m-am retras total din proiectul Transylvania Steakhouse!

Am decis să mă implic într-un alt proiect gastronomic, complet nou, personal, un brand nou-nouț, pe care am de gând să-l multiplic apoi la nivel național.

„Tatăl” hamburgerului de 6.200 de euro, Avram Gal, renunță la Transylvania Steakhouse și se LANSEAZĂ în gătitul PASTELOR

Conceptul meu privind acest nou proiect gastronomic constă inițial în lansarea unui restaurant cu specific în gătirea și prepararea pastelor.

Acest concept unic și inovativ are următoarele particularități, care-i vor creiona o identitate și o originalitate aparte: ne dorim să promovăm doar produse „homemade” , gătite la noi în restaurant, inclusiv producerea pastelor de la 0.

„From farm, to fork”

O altă particularitate este aceea că vom colabora doar cu producători locali, achiziționând de la aceștia materia primă și produse de calitate obținute în gospodăriile sau fermele acestora.

Vom crea astfel premisele unei dezvoltări economice pe orizontală, utilizând și conceptele promovate de Uniunea Europeană „from farm, to fork” sau “consumați produse din proximitate”.

Cu această viziune nouă și complexă, vom crea un brand nou-nouț, care va pune accent pe calitatea materiei prime înainte de toate, pe verificarea și siguranța alimentelor, pe crearea unor conexiuni și legături cu fermierii din zonă ajutându-i și sprijinându-i să-și valorifice propriile produse, fiindu-le astfel apreciată și recompensată valoarea muncii lor.

Deocamdată vă doresc “O zi minunată!” și promit să revin cu detalii cât de curând”, scrie Gal pe Facebook.

Citește mai departe

EDUCATIE

FOTO. Clădirea Anatomie, veche de peste 120 de ani, modernizată. Rectorul UMFIH: E nucleul pe care s-a dezvoltat universitatea

Publicat

De

Clădirea Anatomia din Cluj, modernizată

Clădirea Anatomie de pe strada Clinicilor 3-5 din Cluj-Napoca, care este monument istoric, va fi modernizată și reabilitată. Un simbol al educației și al progresului Universității de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu”, aceasta va intra într-un amplu proces de reabilitare, dar și de restaurare.

Investiția de peste 11,2 milioane de euro va fi finalizată în anul 2029.

Clădirea Anatomie, veche de peste 120 de ani, modernizată. Rectorul UMF Cluj: E nucleul pe care s-a dezvoltat universitatea

Proiectul, pentru care a fost semnat deja contractul, este cofinanțat de Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest (ADRNV), care a alocat 6 milioane de euro, fonduri nerambursabile.

„Este clădirea în care a început, în anul 1888, Facultatea de Medicină de la Cluj, nucleul pe care s-a dezvoltat universitatea noastră.

Aici are loc primul contact al studenților din anul I cu universitatea, prin cursurile de anatomie și lucrările practice de disecție.

Este clădirea în care studenții învață anatomia patologică, una dintre cele mai dificile materii, dar esențială pentru cariera medicală și, totodată, clădirea în care studenții, la finalul celor 6 ani de studii, promovează examenul la disciplina de medicină legală”, a declarat prof. dr. Anca Buzoianu, rectorul UMHIH Cluj-Napoca.

Componentele artistice, tîmplărie și mobillierul vechi vor fi restaurate

În clădire își desfășoară activitatea studenții și cadrele didactice din cadrul Departamentelor de Medicină Legală, Anatomie Patologică și Anatomie Umană.

În cadrul acestui proiect se vor realiza reabilitarea și modernizarea clădirii astfel:

  • Consolidarea structurilor de zidărie, stoparea degradărilor cauzate de umiditate și ploi;
  • Reabilitarea si modernizarea finisajelor în acord cu cerințele funcționale și de confort actuale;
  • Restaurarea componentelor artistice și a elementelor de tâmplărie și mobilier istorice;
  • Accesibilizarea clădirii pentru persoanele cu dizabilități și facilitarea accesului la nivelurile superioare prin introducerea unui ascensor de persoane;
  • Creșterea capacitații educaționale prin amenajarea spațiilor cu funcțiuni dedicate studenților și cercetătorilor;
  • Modernizarea și dotarea spațiilor educaționale și de cercetare.

De asemenea, clădirea Antomie va fi dotată cu mobilier, echipamente IT, echipamente de igienizare, dezinfecție și pentru protecția contra incendiilor.

„Este o clădire simbolică și avea nevoie de restaurare. Este o capodoperă pentru noi toți.

În exercițiul de finanțare 2021 – 2027, în programul de dezvotare al universităților au fost depuse opt proiecte, din care au fost aprobate deja 3, unul fiind cel al UMFIH”, a declarat și Hegedüs Csilla, directorul general al ADRNV.

Mai mulți studenți vor putea învăța în această clădire

În prezent, cladirea Anatomie, care are o suprafață desfășurată de 4.731 de metri pătrați este utilizată de studenții de la toate cele trei facultăți din cadrul universității, respectiv Facultatea de Medicina, Facultatea de Medicină Dentară și cea de Farmacie.

Proiectul își propune îmbunătățirea calității infrastructurii educaționale, astfel că, dacă în prezent există 566 de locuri destinate activității studenților, după procesul de modernizare, numărul locurilor în săli va crește la 727 în întreaga clădire, pe toate cele trei nivele, subsol, parter, etaj.

Studenții vor învăța în amfiteatre, laboratoare, săli pentru lucrări practice și săli pentru autopsii.

Practic, în urma reamenajării și modernizării vor fi disponibile și alte spații funcționale, printre care săli de lucrări practice, săli de disecții, laboratoare, cabinete, amfiteatre, biblioteci, săli de conferință, săli de autopsie și săli pentru preparare-depozitare cadavre, printre altele.

„Mobilarea tuturor spațiilor va fi flexibilă, chiar modulară în sălile de lucrări practice, astfel încât acestea să poată fi adaptate mai multor tipuri de activități specifice”, a mai precizat rectorul UMFIH Cluj-Napoca.

Peste 120 de ani de istorie

Prof. dr. Anca Buzoianu a decarat că este un proiect important pentru universitate, fiind vorba de o clădire atât de încărcată de istorie.

În octombrie 1872 a fost întemeiată Universitatea Regală Maghiară din Cluj, care din 1881 devine Universitatea Francisc Iosif, având în componență patru facultăți: Drept și Științe de Stat, Medicină, Filosofie, Litere și Istorie, Matematică și Științe Naturale.

„Începând cu sfârșitul secolului al XIX-lea, pe terenul pus la dispoziția universității de către Societatea Muzeului Ardelean care, la rândul său, l-a primit de la contele Imre Mikó, a fost ridicat ansamblul de clădiri reprezentative ale Facultății de Medicină.

Acesta a fost conceput în sistem pavilionar, având o suprafață de aproximativ 10.000 de metri pătrați”, a precizat rectorul universității.

Prima etapă a construcției datează din perioada 1886-1888, când au fost realizate clădirile Institutelor de Anatomie, Anatomie Patologică și Medicină Legală (Pavilionul Anatomia) și clădirea Institutelor de Fiziologie și Igienă.

Clădire în stil neo-renascentist

Inaugurat în 1888, Pavilionul Anatomia a fost proiectat de arhitectul Hauszmann Alajos, profesor la Universitatea Tehnică din Budapesta.

Clădirea, în formă de H, are trei niveluri, subsol, parter și etaj. Institutul de Anatomie era amplasat în jumătatea vestică a corpului central (subsol și parter) și în corpul lateral estic (la toate nivelurile).

Simetric, orientat spre est, era adăpostit Institutul de Anatomie Patologică.

Institutul de Medicină Legală ocupa etajul corpului central și trei încăperi la subsol.

Pavilionul Anatomia a fost construit în stil neo-renascentist, placat integral cu cărămidă aparentă, decorațiile (soclu, brâuri, cornișă, ancadramente și portaluri) fiind confecționate din calcar. Avea o suprafață de peste 1.400 de metri pătrați și un parc propriu de aproximativ 6.000 de metri pătrați.

Pavilionul Anatomia era dotat cu săli de disecții, săli de autopsii, amfiteatre și săli de curs. Muzeul Institutului de Anatomie avea o colecție bogată de schelete, cranii, ansambluri osoase și multe altele, iar Muzeul Institutului de Anatomie Patologică adăpostea peste 3.500 de exponate de organe și țesuturi.

Clădirea, avariată în timpul războiului

În anii care au urmat celui de Al Doilea Război Mondial, s-a realizat o extindere a clădirii care astăzi adăpostește Institutul de Medicină Legală, arată rctorul UMFIH.

În timpul bombardamentelor din cel de Al Doilea Război Mondial, Institutul „Anatomia” a fost puternic avariat

Astăzi, Disciplina de Anatomie și Embriologie își aduce și aportul didactic la formarea viitorilor medici, oferind cursuri de anatomie descriptivă, topografică, secțională clinică, de embriologie și de antropologie la programele de studii din cadrul Facultăților de Medicină și Medicină Dentară, precum și la programele de masterat Cercetări avansate în investigaţia criminalistică şi în Medicina legală.

Cursurile sunt însoțite de lucrări practice, în care anatomia este studiată atât prin disecția pe cadavre umane, cât și prin tehnici virtuale de disecție.

Asta, spune prof. dr. Anca Buzoianu, în condițiile în care învățarea pe cadavru, esențială pentru un medic, este foarte scumpă și tot mai grau accesibilă.

Lucrările vor dura 5 ani, iar pe o perioadă de 3 ani, cât se preconizează că această clădire nu va fi funcțională la interior, universitatea va închiria spații de cursuri în clădiri de birouri.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax