ACTUALITATE
Tristețea acestei vacanțe mari
În vremuri normale, rândurile ce urmează ar fi avut un alt titlu, elogiind prin cuvântul scris bilanțul unui an școlar rodnic și bucuria intrării în vacanța mare, vacanță magică pentru copilăria noastră mai mult sau mai puțin îndepărtată. Numai că, iată, vacanța mare actuală e una tristă, încărcată de întrebări și nedumeriri, cu un bilanț negativ, în ciuda rezultatelor exprimate în note bune și foarte bune la examene, rezultate ce mențin județul nostru și în acest an pe locul întâi la nivel național.
„Încercarea eșuată de trecere la școala online ne-a demonstrat cu evidență cine suntem cu adevărat”
De ce bilanț negativ, de vreme ce rezultatele noastre și ale multor altor școli și licee din țară par să fie, în condițiile date, excepționale? Pentru că pandemia de Covid-19 a fost și încă este sursa principală de probleme și consecințe negative pentru școala românească ați putea răspunde dumneavoastră, cititorii acestor rânduri. Într-un fel, pe bună dreptate! Doar că intrarea în criza pandemică prin închiderea școlilor la jumătatea lui martie a.c. și încercarea eșuată de trecere la școala online ne-a demonstrat cu evidență cine suntem cu adevărat și de ce suntem sau nu suntem în stare.
Oglinda pandemică a învățământului românesc ne-a arătat o dată în plus, mult mai clar de această dată, cât de puțin pregătită din punct de vedere material și tehnic, chiar și uman (metodic, și pedagogic) este școala românească pentru asemenea încercări, cu deosebire în zonele dezavantajate economic și social (ruralul/urbanul subdezvoltat), scoțând dramatic în evidență cât de puțin le-a păsat și le pasă cu adevărat politicienilor de școală și de oamenii ei și, mai ales, cât de centralizat și ineficient este așa-zisul management al sistemului de învățământ românesc.
„Un ”management” educațional fără principii și educație”
Un ”management” doar cu numele și cu paloarea imitativă a modelelor occidentale. Cu consecințe dezastruoase. S-a văzut bine acest lucru încă de la începutul pandemiei, nu numai în învățământ, ci și la nivelul sistemului de sănătate, sistemul cel mai lovit de consecințele pandemiei, un sistem nevoit să-l înlocuiască în punctele sale fierbinți cu rigoarea ierarhiei și a ordinii militare.
Un ”management” educațional fără principii și educație, în realitate o lipsă cronicizată de management, al unui sistem de învățământ structurat încă pe modele și tipare comuniste, pe egalitarismul nemotivant și pe salarizarea uniformă la aceeași încadrare, vechime și grad didactic, indiferent de performanța și motivația cadrelor didactice și a personalului din școli, deși, teoretic, România a abolit comunismul în urmă cu aproape 30 de ani.
Ca și cum toate acestea nu ar fi suficiente, o păguboasă politică educațională populistă a subminat autoritatea cadrelor didactice, transformând școala de acasă din perioada pandemiei în preambulul acestei vacanțe lungi și triste. Niciodată în ultimii 30 de ani de învățământ nu am avut o așa de lungă tăcere și lipsă de reacție și de măsuri la nivelul de minister al educației ca în lunile martie și aprilie ale acestui an, deși țara era în stare de urgență, necesitând, prin urmare, și în educație măsuri de urgență…
„Profesorul și școala ca instituție socială fundamentală (…) umiliți prin aservirea totală voinței părintelui și elevului”
Și când, în sfârșit, aceste măsuri au venit, legalizând parțial școala de acasă/școala online, ezitările și declarațiile controversate din birourile ministeriale sau din studiourile televiziunilor de știri au transformat obligatoriul în benevol, apoi benevolul în negociat, pentru ca, până la urmă, profesorul (cadrul didactic) și școala ca instituție socială fundamentală să fie umiliți prin aservirea totală voinței parintelui și elevului care au putut hotărî dacă va fi notat/evaluat pe semestrul al doilea pentru activitatea online din cele aproape trei luni de școală de acasă și cum va fi notat/ce notă va lua (a se citi cu ce notă va fi de acord/va pretinde) sau, dimpotrivă, dacă preferă să i se încheie media anuală cu media semestrului întâi.
Ar fi foarte interesantă aici statistica acestor situații de notare și de încheiere de medii pe/pentru semestrul II și/sau anuale, din moment ce anul școlar nu a fost înghețat (așadar, învățarea și școala, ca reflectare în documentele oficiale, au continuat de acasă), aceasta în ciuda faptului că de la închiderea școlilor din motive pandemice nu s-au mai predat conținuturi noi, materia nepredată în perioada martie-mai-iunie urmând să fie recuperată în septembrie, la redeschiderea probabilă a cursurilor noului an școlar.
O situație, ca management educațional și reglementare (respectiv de-reglementare), nepercepută la modul tragic de elevi, părinți și profesori, panica de covid epuizând atunci stările noastre emoționale, făcându-ne astfel mai puțin receptivi la începutul de dramă a scolii online din învățământul nostru.
„Au supraîncărcat elevii cu teme și cu sarcini împovărătoare”
Ca să nu fie nemulțumiri în masă, elevilor li s-a scos din programa de examen materia semestrului II de la toate evaluările și examenele curente și naționale (bucurie mare pentru cei care au dat bacul din istorie, spre exemplu, avand doar puțina materie din sem. I al clasei a XII-a!), anul școlar li s-a considerat întreg tuturor, de la mic la mare, idiferent dacă au participat sau nu au participat la nicio activitate online și chiar dacă pentru școala lor autoritățile locale și inspectoratele școlare au asigurat în această perioadă accesul gratuit și deplin al elevilor la cursurile online (cazul lăudabil al școlilor aparținătoare Primăriei Municipiului Cluj-Napoca și Inspectoratului Școlar Județean Cluj, spre exemplu!).
Nici cadrele didactice și personalul didactic auxiliar și nedidactic din școli nu au fost uitați, ministerul asigurând (incorect, în opinia noastră!) salarii integrale pentru toți, adică pentru personalul didactic, didactic auxiliar și nedidactic, pe toată perioada, ca în vremuri normale, deși, precum elevii, și o bună parte a acestora (prin fișa postului, din oportunitate, din lipsa competențelor digitale și a inițierii în pedagogia acestor activități specifice) au participat nesemnificativ la școala online sau, dimpotrivă, au supraîncărcat elevii cu teme și cu sarcini împovărătoare, uneori de-a dreptul stresante.
Cât despre sindicate, ele au tăcut și tac cuminți, pentru că liderii lor au asigurate nu numai păstrarea posturilor/catedrelor, ci și plata salariilor cuvenite acestor posturi, deși nu desfășoară activitate în școală, fiind degrevați total sau parțial de normă, plus salariile de la sindicat, privilegii pe care nici măcar inspectorii generali ai inspectoratelor școlare județene și nici inspectorii generali din ministerul de resort nu le au încă!
„Să fi fost organizate cursuri pentru cadrele didactice în folosirea tehnicii digitale și de inițiere în pedagogia școlii online”
Nu aș dori să se înțeleagă din rândurile de mai sus că am fi pledat pentru înghețarea anului școlar preuniversitar. Dimpotrivă, ne-am fi dorit măsuri imediate, eficace și eficiente pentru o școală online cu atât mai responsabilă (incluzând aici minister, inspectorate, scoli, elevi și părinții acestora) cu cât am fost si suntem într-o criză profundă cauzată de pandemia globală, măsuri care să se aplice regional, zonal sau măcar local, acolo unde școlile au putut asigura elevilor tehnica și conectarea la internet pentru lecțiile online.
Apoi, o mobilizare bugetară exemplară a guvernului pentru a asigura dotarea tehnică și conexiunea la internet pentru toate școlile, pentru toți elevii și pentru toate cadrele didactice. Avem acum și lege în acest sens. În paralel, să fi fost organizate cursuri pentru cadrele didactice în folosirea tehnicii digitale și de inițiere în pedagogia școlii online, în e-learning, blended learning și flipped learning, știindu-se cu certitudine că lecțiile clasice filmate și transmise pe internet nu înseamnă nici lecție, nici educație online. Poate, cu anumite condiționări, doar învățare online.
S-au irosit luni bune în acest sens și avem, din păcate, toate șansele să ne prindă luna septembrie la fel de nepregătiți și de neputincioși. Situație în care cadrele didactice ar trebui obligatoriu implicate în activități intensive de formare și autoformare pentru învățarea digitală, deoarece șomajul tehnic (ca variantă de austeritate bugetară) sau continuarea școlii dezorganizate de tip ”online fără online” din perioada aprilei-iunie a.c., variantă de agonie a sistemului, ar reprezenta în reluare o adevărată catastrofă.
„Educația autentică se face cu profesori bine pregătiți, motivați și remunerați ca atare”
La acestea trebuie adăgată gândirea, modelarea și simularea unor scenarii posibile și fezabile în realitatea concretă a fiecărei școli din țară, pentru situațiile în care întoarcerea elevilor în totalitate în sălile de clasă nu va fi posibilă. Scenarii ale sistemului educațional care trebuie să iasă de sub tutela Ministerului Sănătății, cu care va trebui de acum doar să colaboreze, deciziile revenind la Ministerul Educației, desigur sub rezerva asigurării condițiilor de securitate sanitară.
Un minister al Educației care trebuie scos din izolare/autoizolare și determinat să-și asume rolul său statutar. Și, o spunem direct și deschis: un minister care trebuie să înțeleagă că Educația autentică (și chiar scenariile posibile de școală bună pentru viitorul apropiat și de perspectivă) nu se fac nici cu declarații televizate, nici cu legi și reglementări contradictorii, cu vloggeri, ong-uri sau cu părinți, ci cu Profesori, deși toate aceste categorii sociale sunt stimabile și onorabile la locul și în rolul lor firesc.
Subliniem, Educația autentică se face cu profesori bine pregătiți, motivați și remunerați ca atare. Căci, numai din mâna, mintea și dăruirea profesorilor buni ies elevi buni. Dacă ministerul vrea rezultate, trebuie să se concentreze pe asigurarea infrastructurii moderne a școlilor, a ambientului educațional și, în același timp și cu aceeași măsură, pe formarea, motivarea și activitatea profesorilor/cadrelor didactice.
Altfel, ca popor, vom continua să ne furăm singuri căciula educațională și să umblăm în continuare cu ea în mâini și cu capul plecat, tristețea acestei vacanțe mari fiind, din păcate, doar începutul unei noi perioade de tristețe a învățământului românesc. (Mircea Bertea)
*Prof. dr. MIRCEA BERTEA este directorul Colegiului Naţional Pedagogic „Gh. Lazar” Cluj-Napoca, Profesor asociat Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj, Membru al Centrului Internaţional de Cercetări şi Studii Transdisciplinare Paris, Expert al Uniunii Europene pentru Educaţie şi Cultură
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Viorel Băltărețu, deputat USR: „Clujul a spus prin votul de ieri că nu își alege liderii de pe Tik Tok”
În contextul unui rezultat electoral surprinzător la nivel național, deputatul USR Viorel Băltărețu a analizat semnificația calificării Elenei Lasconi în turul al doilea al alegerilor prezidențiale. Cu un scor impresionant atât în județul Cluj, cât și în municipiul Cluj-Napoca, Lasconi a demonstrat că mesajul USR răsună puternic în inima Transilvaniei.
Viorel Băltărețu, deputat USR de Cluj și candidat pentru un nou mandat, a oferit o primă reacție la vestea calificării candidatului USR la președinție, Elena Lasconi, în turul II.
Lasconi, prima în preferințele clujenilor
Lasconi a fost prima clasată în preferințele clujenilor, atât la nivelul județului, unde a obținut un scor de 30,39%, cât și la nivelul municipiului Cluj-Napoca, cu 40,48% din voturi.
Reporter: V-a surprins rezultatul alegerilor la nivel național și pe Cluj?
Viorel Băltărețu: Da, la nivel național e un rezultat surprizător. În schimb, clujenii au fost înțelepți, nu s-au lăsat manipulați și nu s-au lăsat pradă resemnării. Votul lor masiv pentru USR și Elena Lasconi e o confirmare a faptului că electoratul clujean este un electorat matur, informat și neinfluențabil.
Le mulțumesc clujenilor care ne-au votat și le spun că votul lor ne onorează și ne responsabilizează pe mai departe. Celor care nu ne-au votat, le spunem că îi vedem și îi ascultăm. Dorințele lor sunt justificate.
„Clujul a spus prin votul de ieri că nu își alege liderii de pe Tik Tok”
Clujul a spus prin votul de ieri că nu își alege liderii de pe Tik Tok. Este un mesaj de avertizare important pentru toți cei care speră că pot accede la putere pompând bani în rețele sociale, boți și mii de conturi false – fără să ne spună de unde vin banii – și cu o ofertă politică invizibilă, goală de conținut. „Invizibili” nu sunt ei, deși se auto-proclamă așa, victimizându-se. „Invizibil” e ce au făcut până acum și ce vor face în viitor pentru clujeni.
R.: Cum influențează acest vot alegerile parlamentare din 1 Decembrie?
V.B.: Alegerile parlamentare sunt cruciale, mai importante decât oricând. Parlamentul e cel care decide cât de mare e TVA-ul sau dacă stăm în trafic 2 ore pe zi sau 20 de minute pe zi. De aceea, e crucial să alegem cu discernământ cine ne reprezintă în Parlament.
Scena politică e zdruncinată în acest moment, dar, ca să sepărăm grâul de neghină, trebuie să scuturăm ciurul. Știu că în toate partidele clasice există oameni capabili, am lucrat patru ani cu ei. Sunt convins că dreapta paote fi reconstruită și că USR poate juca rolul de factor de stabilitate pentru reconstrcuția dreptei.
USR își asumă responsabilitatea de a coaliza dreapta
R.: Cum se va reconfigura viitoare guvernare? Se poate face în jurul USR?
V.B.: Pe scurt, da. USR e un partid de dreapta și își asumă responsabilitatea de a coaliza dreapta. Am lucrat pentru asta și în trecut și continuăm acest efort, pentru o dreaptă sănătoasă.
Sperăm că și celelalte partide au învățat lecția cutremurului de la turul I. Mesajul românilor a fost neechivoc. Cred că vom găsi reursele necesare pentru coaliția de dreapta: una a speranței, a stabilității și a bunăstării pentru toți românii.
EVENIMENT
Florin Danciu (Cluj24), despre rezultatul alegerilor: „Este moștenirea domnului Iohannis. A distrus Partidul Național Liberal”
Rezultatul neașteptat al primului tur al alegerilor prezidențiale, în care Călin Georgescu și Elena Lasconi au avansat în turul al doilea, a zguduit scena politică din România. Rezultatul exprimă frustrarea electoratului „lăsat în urmă”, este de părere jurnalistul Cluj24, Florin Danciu.
Acesta a declarat, luni, la Prima News, că succesul lui Călin Georgescu nu este o surpriză completă pentru cei familiarizați cu politica. În 2011-2012, numele său s-a aflat pe lista potențialilor premieri ca soluție de înlocuire a lui Emil Boc, iar în 2020 a fost propunerea AUR pentru funcția de prim-ministru.
„Domnul Georgescu este cunoscut în lumea politică, eu îl știu de vreo 15 ani, cred că a și scris la un moment dat, a fost la un moment dat o propunere de premier, pe vremea lui Traian Băsescu. Nu e chiar o figură nouă. În urmă cu trei ani, el a fost propunerea AUR de premier, a făcut echipă cu George Simion la acel moment”, a declarat Florin Danciu.
Rezultatul care a zguduit scena politică
Acesta a remarcat că ascensiunea fulgerătoare a lui Georgescu în primul tur reprezintă „un șoc politic”.
„Iată că, după trei ani, din neantul rețelelor sociale, domnul Georgescu vine și câștigă primul tur al alegerilor prezidențiale din România, într-un eveniment care este un adevărat șoc politic, o revoluție dacă mă întrebați pe mine. Practic, pulverizează eșichierul politic din România. Urmează să vedem ce vor face cei din PNL, PSD.
USR s-a repliat, ei merg cu doamna Lasconi, e logic. În același timp, polul suveranist pare că se coagulează. George Simion a spus aseară că îl va sprijini, la fel și Diana Șoșoacă. E încă prea devreme pentru a trage concluzii, este interesant de văzut cum se vor poziționa celelalte partide”, a mai arătat jurnalistul Cluj24.
USR capitalizează succesul Elenei Lasconi
Claudiu Marian, profesor la Universitatea Babeș-Bolyai, a descris rezultatul alegerilor drept o victorie clară pentru doi candidați și un eșec major pentru partidele mainstream.
„Cred că am fost cu toții surprinși de acest rezultat. Dacă ar fi să facem o analiză simplă, avem doi premianți: un super-premiant în persoana lui Călin Georgescu, un premiant în persoana doamnei Elena Lasconi și avem și doi repetenți, cuplul PNL-Nicolae Ciucă și un super-repetent, PSD-Marcel Ciolacu. Este, într-o cheie extrem de simplă, fotografia finalului zilei de ieri, cu principalii competitori pe care i-am văzut într-o anumită ierarhie după numărarea voturilor. Lucrurile sunt complexe pentru partidele mainstream. Fiecare dintre ele, în mod paradoxal, vor fi obligate să se reformeze. Problema este presiunea timpului. Înainte de a gândi un plan foarte bine așezat de reformă internă a celor două partide, eu cred că vor trebui, fiecare în parte, să ia niște decizii fulger, care să le permită să obțină un scor rezonabil la alegerile parlamentare”, a afirmat Claudiu Marian.
Moștenirea lui Klaus Iohannis asupra PNL
Florin Danciu a subliniat că actuala situație politică este rezultatul negativ al influenței lui Klaus Iohannis asupra PNL, considerând-o o moștenire distructivă.
„Toată istoria PNL-ului sub Klaus Iohannis, care are o mare răspundere pentru situația în care se află toată tabla politică acum – aceasta este moștenirea domnului Iohannis. A distrus Partidul Național Liberal, care a acceptat ca o formă de masochism intervențiile prezidențiale de la Orban dat jos, pus Cîțu, Cîțu dat jos, pus Ciucă, nebunia aceasta din campanie cu manevre ale lui Ciucă pe care nu le-a înțeles nimeni – mers la Nicușor Dan, lansat cărți, mers la Dinescu, anunțat pe Bolojan premier, Bolojan nu a zis nimic, totul a fost un haos, din păcate”, a subliniat jurnalistul.
„Hai să vedem care e semnificația acestui vot”
El a avertizat că partidele care minimalizează semnificația succesului lui Georgescu sau etichetează electoratul său drept ignorant greșesc grav.
„Dacă tot narativul acesta va fi iarăși că este cu rușii, cred că nu au înțeles nimic nici USR-ul, nici PSD-ul, nici PNL-ul din acest vot. Votul acesta reprezintă un nucleu de 20 și ceva la sută din oameni care s-au simțit lăsați în urmă, căror dezbaterea publică nu e-a oferit răspunsuri la lucruri fundamentale, de ce e mai scumpă viața, de ce e inflația mare. Hai să vedem care e semnificația acestui vot, ce înseamnă suveranismul, adică dacă îl facem pe Călin Georgescu agent rus și pe cei 2 milioane proști, nu am făcut nimic. Acesta este un segment critic în țara noastră și trebuie văzut de ce a votat cum a votat, aproape destructurând clasa politică românească.
Trebuie să ne aplecăm asupra cauzelor acestui vot: inflație, balanță comercială dezechilibrată, deficit comercial, datorii enorme, războiul din Ucraina, lucruri pe care nu le-am dezbătut. Le-a spus domnul acesta pe TikTok, a vorbit despre aceste lucruri. Oamenii l-au simțit pe acest cetățean că vorbește cumva pe limba lor, deși sunt și lucruri aberante acolo, dar l-au votat. Acolo trebuie căutată explicația, nu în a dat vina pe Putin și pe faptul că cei care l-au votat pe Călin Georgescu sunt stupizi”, este de părere Florin Danciu.
Diversitatea electoratului suveranist
În final, politologul Claudiu Marian a atras atenția asupra diversității electoratului suveranist. Pe de altă parte, Marian a criticat lipsa de viziune a PNL și PSD, afirmând că „nu am văzut teme, nu am văzut mesaje”.
„În mod cert, USR, odată cu intrarea doamnei Lasconi în al doilea tur al alegerilor prezidențiale, va beneficia de un boost, aș spune, la alegerile parlamentare, și va obține un scor mult peste ceea ce anticipam înainte. Totodată, acest rezultat obținut de Călin Georgescu demonstrează că electoratul suveranist este extrem de consistent, dacă e să ne raportăm la întreaga populație a României, dar nu este un electorat de tip monolit, ci unul care răspunde la anumite teme, la anumite mesaje, și cred că mai multe partide vor încerca, în perspectiva alegerilor parlamentare, să împrumute din aceste teme și să le livreze către acele segmente de electorat. PNL și PSD au gândit campanii electorale în care s-au bazat exclusiv pe structurile de partid, adică pe aleșii locali din 9 iunie. Nu am văzut teme, nu am văzut mesaje”, a conchis acesta.
Partidul Național Liberal și-a ales conducerea interimară, după demisia președintelui Nicolae Ciucă și a întregii sale echipe. Noul președinte este Ilie Bolojan, iar printre prim-vicepreședinți se numără și primarul Emil Boc.
Ilie Bolojan a fost validat în funcția de președinte interimar al PNL, luni seară, într-o ședință a partidului. Din echipa sa de conducere face parte și Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca, în funcția de prim-vicepreședinte.
Cine sunt lideri interimari ai PNL?
Conducerea interimară va fi asigurată de:
- Președinte – Ilie Bolojan (preşedintele Consiliului Judeţean Bihor)
- Prim-vicepreședinte – Emil Boc (primarul municipiului Cluj-Napoca)
- Prim-vicepreședinte – Ciprian Ciucu (primarul Sectorului 6)
- Prim-vicepreședinte – Dan Motreanu (europarlamentar)
- Prim-vicepreședinte – Valeriu Iftime (preşedinte CJ Botoşani)
- Secretar General – Adrian Veștea (preşedintele Consiliului Judeţean Brașov)
PNL o susține pe Elena Lasconi în turul II
În declarațiile de presă susținute de Ilie Bolojan la finalul ședinței, noul președinte PNL a anunțat că, în turul II al alegerilor prezidențiale, partidul o va susține „fără echivoc” pe Elena Lasconi.
Nicolae Ciucă și conducerea PNL și-a dat demisia
Nicolae Ciucă și-a anunțat, luni după-amiază, demisia din fruntea PNL, după rezultatul slab obținut în primul tur al alegerilor prezidențiale. Candidatul PNL s-a situat pe poziția a cincea, cu 8,79% din voturi, mult sub punctajul obținut de partid la alegerile locale.
Toată conducerea PNL demisionează, iar printre cei care pleacă din fruntea PNL sunt Gheorghe Falcă, Gheorghe Flutur, Lucian Bode și Florin Roman. Excepție face europarlamentarul Dan Motreanu, preşedintele organizaţiei judeţene a PNL Giurgiu, care rămâne în funcția de prim-vicepreședinte.
EVENIMENT
Misiune contracronometru la Mănăstireni, Cluj. Salvatorii SMURD, eroii unei nașteri critice
Misiune inedită de salvare pentru paramedicii SMURD clujeni, la 5 dimineața. Într-o cursă contracronometru, ei au asistat la nașterea micuței Ștefania, reușind să gestioneze cu succes o situație delicată.
Un miracol s-a petrecut în localitatea Bedeciu, din comuna Mănăstireni, județul Cluj. O echipă de paramedici SMURD a adus pe lume o fetiță perfect sănătoasă, în condiții critice.
Situație contracronometru, gestionată cu succes de paramedicii clujeni
Aflați într-o situație contracronometru, salvatorii au reușit să gestioneze o situație delicată, oferind șansa la viață micuței Ștefania și liniștindu-i pe părinții emoționați. Povestea lor a fost povestită pe larg de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgență (IGSU) România, pe rețelele de socializare:
„«Nu am putut închide un ochi toată noaptea. Era 5 dimineața și încă povesteam, fericiți, despre ce s-a întâmplat», așa ne-a descris plutonier adjutant șef Adrian Pop ultima tură de serviciu.
Aseară, colegii noștri au fost anunțați că o tânără însărcinată se simțea rău, așa că, în grabă, au plecat spre localitatea clujeană Bedeciu din comuna Mănăstireni.
„Micuța Ștefania s-a grăbit să vină pe lume”
Sosiți la locul indicat, paramedicii au văzut că viitoarea mămică avea contracții puternice și, din clipă în clipă, putea să nască. Adrian și-a dat seama că fiecare secundă contează, a cerut imediat sprijinul unei ambulanțe SMURD cu medic și a tinut legătura în permanență cu dispeceratul. Totuși, micuța Ștefania s-a grăbit să vină pe lume, iar salvatorii au trebuit să acționeze.
«Mămica era vizibil agitată, așa că am făcut tot posibilul să o liniștim și să îi oferim sprijin. Soțul, la rândul lui, era îngrijorat, iar noi l-am asigurat că lucrurile vor decurge bine. Situația a fost delicată, deoarece fetița risca să se sufoce din cauza cordonului ombilical, astfel că i-am explicat mamei cum să-și coordoneze respirația, iar în mai puțin de un minut am asistat la nașterea unei fetițe perfect sănătoase. La final, medicul ne-a spus că dacă nu ajungeam la timp și nu făceam ceea ce trebuie, totul se putea complica», a continuat Adrian.
„Este un sentiment minunat, îți vine să povestești tuturor”
Paramedic încă din anul 2007 si comandant de echipaj pe ambulanța SMURD a Detasamentului Huedin, Adi a ținut să sublinieze importanța echipei pe care a alcătuit-o cu plutonier adjutant Bogdan Lungu și plutonier adjutant Laviniu Pop. Cu toții s-au înțeles din priviri în acele minute cruciale, satisfacția fiind pe măsură.
«Este un sentiment minunat, îți vine să povestești tuturor, inclusiv nepoților. De-a lungul carierei, am mai avut un caz în care am scos un copil de doar trei ani din stop-cardio respirator, fiind implicat într-un accident urât la Huedin. Copilul trăiește și acum! Nu există o bucurie mai mare.»
Adi, Bogdan și Laviniu, vă felicităm! Suntem mândri de voi!”, se arată în postarea IGSU România.