ADMINISTRAȚIE
Trenul metropolitan din Cluj așteaptă avizul de mediu. Trenuri din 30 în 30 de minute pe ruta Bonţida-Apahida-Cluj-Napoca-Gârbău

Proiectul trenului metropolitan din Cluj a fost depus de Primărie pentru obținerea avizului de mediu. Linia va avea un traseu de 48,8 kilometri, de la Bonțida până la Gârbău, iar trenurile vor circula din 30 în 30 de minute.
Primăria Cluj-Napoca a solicitat joi obținerea avizului de mediu pentru trenul metropolitan. Linia va avea o distanță de 48,8 kilometri, pe ruta Bonțida – Apahida – Cluj-Napoca – Gârbău și 23 de stații de îmbarcare-debarcare.
Trenuri din 30 în 30 de minute
Trenul metropolitan va utiliza infrastructura feroviară existentă, și nu va fi creat un fir nou de cale ferată, așa cum a cerut CFR în urma studiului de fezabilitate. Pe traseul trenului metropolitan vor fi amenajate 8 stații noi, inclusiv una la Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj.
Flota va cuprinde 9 trenuri electrice, cu o capacitate maximă de 420 locuri, care vor circula din 30 în 30 de minute. Viteza maximă care va putea fi atinsă pe traseu va fi de 150km/h.
Mii de persoane, transportate zilnic
Numărul total al călătorilor transportați va fi de aproximativ 7.600 persoane/zi în anul 2030, respectiv de circa 9.500 persoane/zi în anul 2050.
Proiectul vizează lucrări atât pe magistrala principală de cale ferată 300 Oradea – Cluj-Napoca, cât și magistrala secundară de cale ferată 401 Ilva Mică – Salva – Dej – Apahida – Cluj-Napoca.
Care sunt cele 23 de stații propuse?
Proiectul trimis spre avizare prevede introducerea serviciului de Tren Metropolitan pe infrastructura existentă a căii ferate, în lungime de 48,8 km pentru următoarele 23 puncte de îmbarcare / debarcare călători:
- Bonţida (existentă) – Comuna Bonţida;
- Răscruci (existentă) – Comuna Bonţida;
- Jucu de Jos (existentă) – Comuna Jucu;
- Jucu (existentă) – Comuna Jucu;
- Câmpenești (nou propusă) – Comuna Jucu;
- Apahida (nou propusă) – Comuna Apahida;
- Apahida (nou propusă) – Comuna Apahida;
- APAHIDA (existentă) – Comuna Apahida;
- Dezmir (existentă) – Comuna Apahida;
- Aeroport Avram Iancu (nou propusă) – Municipiul Cluj-Napoca;
- Cluj-Napoca Est (existentă) – Municipiul Cluj-Napoca;
- IRA (nou propusă) – Municipiul Cluj-Napoca;
- Fabricii de Zahăr (nou propusă) – Municipiul ClujNapoca;
- Piața 1 Mai (nou propusă) – Municipiul Cluj-Napoca;
- Cluj-Napoca (existentă) – Municipiul Cluj-Napoca;
- Tetarom (existentă – conform M300) – Municipiul Cluj-Napoca;
- Hoia (nou propusă) – Municipiul Cluj-Napoca;
- Baciu (existentă – conform M300) – Comuna Baciu;
- Suceag (existentă) – Comuna Baciu;
- Rădaia (existentă) – Comuna Baciu;
- Mera (existentă) – Comuna Baciu;
- Nădășel (existentă – conform M300) – Comuna Gârbău;
- Gârbău (existentă) – Comuna Gârbău.
Investiție de 280 milioane de lei
Finanțarea investiției va fi realizată din fonduri europene, prin Programul Transport 2021-2027, costurile fiind estimate la 280 de milioane de euro.
Investiția va cuprinde adăugarea de puncte de oprire noi, asigurarea de facilități pentru călători (bănci, zone de așteptare, toalete, puncte de procurare de bilete) și amenajarea acceselor la peroane, inclusiv a trotuarelor, pasajelor și pasarelelor pietonale, lifturilor și escalatoarelor.
Lucrările se vor desfășura pe raza a șase localități din zona metropolitană a Clujului: comunele Gârbău, Baciu, Apahida, Jucu, Bonțida și municipiul Cluj-Napoca.
Asociere între CJ Cluj și localitățile implicate
Amintim că, în aprilie 2024, Consiliul Județean Cluj anunța că se asociază cu municipiul Cluj-Napoca și cu comunele învecinate pentru realizarea trenului metropolitan.
Vor fi alocați aproape 10.000.000 euro din bugetul județului pentru materializarea obiectivului de investiții. În baza acordului de asociere, Consiliul Județean va acoperi cheltuielile neeligibile ocazionate de construirea parcărilor auto în sistem „Park&Ride”, ce vor fi amplasate în vecinătatea stațiilor feroviare din localitățile Bonțida, Răscruci, Jucu, Câmpenești, Apahida, Dezmir, Baciu, Suceag, Rădaia, Mera, Nădășel și Gârbău.
Finanțarea acestor investiții urmează a fi realizată atât din bugetul propriu al Consiliului Județean, prin alocări multianuale, cât și din alte surse, inclusiv din fonduri europene.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EVENIMENT
Sabău („U” Cluj), după înfrângerea din meciul cu FCSB: S-a văzut clar DIFERENȚA de valoare, de calitate

Duminică seara, Universitatea Cluj a suferit o înfrângere în fața FCSB, 0-2. După meci, Ioan Ovidiu Sabău, antrenorul clujenilor, s-a arătat dezamăgit de rezultat și de jocul prestat de echipa lui, vorbind despre o diferență clară de valoare între cele două echipe.
„Ca să pui în dificultate FCSB, ai nevoie să ții mingea. La 4-5 pase consecutive, dai mingea adversarului, te face să alergi. S-a văzut clar diferența de valoare, de calitate. Ca să pui în dificultate FCSB, trebuie să ții de minge. Le-am dat mingea adversarilor, s-a văzut clar diferența de valoare – ani mulți în care s-au investit bani mulți. În timp se construiește o echipă valoroasă.
Sabău („U” Cluj), după înfrângerea din meciul cu FCSB: S-a văzut clar DIFERENȚA de valoare, de calitate
S-a văzut diferența, chiar dacă am încercat să-i punem în dificultate în prima repriză. Jucătorii și-au dorit, au alergat, dar se vede calitatea unui jucător. E o diferență mare. Ce să facem?
(referitor la penalty) Am văzut faza clară, e tras discret în momentul în care se întinde după minge, poziția e mai mult lăsată pe spate. În multe situații se dă, acum cei de la VAR au considerat că nu e suficient. Probabil, dacă era invers, nu știm dacă s-ar fi dat.
Pe mine mă interesează să vedem cum suntem noi, ce vrem să facem în campionatul următor, investițiile pe care trebuie să le facem. Trebuie să fim atenți, implicați. Am făcut lucruri frumoase, dar se vor uita. Important e ce vom face de acum înainte.
Se încearcă să se găsească soluții, să se aloce buget pentru achiziții. Oamenii se străduiesc. O să vedem ce se va întâmplă”, a spus Neluțu Sabău, după meci.

România este situată în vârful unui top european al accidentelor rutiere. Din păcate, din cauza vitezei excesive, a teribilismului și inconștienței la volan, anual mor sute de persoane, multe dintre ele nevinovate.
A devenit o adevărată aventură să circuli pe drumurile țării, așa cum sunt ele, mai bune sau mai rele. Felul în care unii conducători auto înțeleg să conducă „preventiv” se soldează cu tragedii. Unde este respectul față de partenerul de trafic? Unde este bunul simț? oare toate dispar în momentul în care ai sub fund o herghelie de cai putere? Se pare că da…
Atenție, ȘOFERI! Depășiri a la Cluj sau cât de subțire e linia dintre VIAȚĂ și MOARTE
Zilnic putem de exemple de astfel de comportamente agresive în trafic. Cel mai recent petrecut în județul Cluj și surprins de o cameră de bord, a fost în dimineața zilei de luni, când, pe drumul dinspre Bonțida spre Cluj-Napoca, unul cu vizibilitate redusă din cauza ceței, șoferul unui VW a efectuat mai multe depășiri periculoase, fiind aproape să producă un accident grav, intrând în coliziune cu o cisternă. Doar reflexul șoferului cisternei, care a tras de volan spre dreapta, a făcut ca tragedia să fie evitată.
Sigur, vor exista și comentarii de genul „ce căuta cisterna pe drum” sau „de ce n-a frânat mai repede ca să treacă bravul șofer”. Ar trebui ca participanții la trafic de bună credință să renunțe la asemenea acte de susținere și laude la adresa „temerarului” și să manifeste toleranță zero vis-a-vis de astfel de conduite la volan. Asta pentru că linia dintre viață și moarte este uneori foarte subțire…
Video: Info Trafic jud.Cluj

Compania de Apă Someș anunță că, în vederea efectuării unor lucrări de remediere avarii la rețeaua publică de alimentare cu apă, care necesită intervenție imediată, se întrerupe furnizarea apei potabile, după cum urmează:
Data efectuării lucrării: 12 Mai 2025
Localitatea/Localitatile: CLUJ-NAPOCA
Strada/lista strazilor afectate: Str. Heltai Gaspar intre str. Diaconu Coresi si str. Zambilei;
Ora estimata pentru reluarea serviciului: 17:00
Se întrerupe furnizarea APEI în Cluj-Napoca și Florești. Care sunt STRĂZILE afectate
Localitatea/Localitatile: CLUJ-NAPOCA
Strada/lista strazilor afectate: Str. Viile Dambul Rotund intre str. Spicului si str. Rubinului;
Ora estimata pentru reluarea serviciului: 12:00
Data efectuării lucrării: 12 Mai 2025
Localitatea/Localitatile: FLORESTI
Strada/lista strazilor afectate: Str. Avram Iancu – tronsonul cuprins intre numerele 1 si 423; str. Muzeul Apei; str. Stadionului; str. Castanilor; str. Digului; str. Somesului; str. Plopilor; str. Tineretului; str. Horea; str. Closca; str. Crisan; str. Morii; str. Iazului; str. Izaul Morii; str. Trandafirilor; str. Andrei Muresanu; str. Gheorghe Doja; str. Barbu Lautaru; str. Mihail Kogalniceanu; str. Nicolae Balcescu; str. Tudor Vladimirescu; str. Simion Barnutiu; str. Sportului; str. Balastierei; str. Cardinal Iuliu Hossu; Colonia de Sub Deal;
Interval orar afectare furnizare serviciu: intre orele 10:00 – 15:00
Data efectuării lucrării: 14 Mai 2025
Localitatea/Localitatile: CLUJ-NAPOCA
Strada/lista strazilor afectate: Str. Fanatelor;
Interval orar afectare furnizare serviciu: intre orele 09:00 – 18:00
EVENIMENT
Numărul beneficiarilor de indemnizație socială pentru pensionari a crescut. Care este valoarea indemnizației la Cluj

Numărul total al beneficiarilor de indemnizație socială pentru pensionari a crescut, arată Casa Națională de Pensii Publice.
Astfel, în aprilie 2025, numărul pensionarilor care beneficiază de indemnizație socială a fost de 914.741, cu 7.129 mai mare în comparație cu luna precedentă.
Care este valoarea indemnizației sociale pentru pensionari la Cluj
Dintre aceștia, 828.358 erau pensionari din sistemul public, iar 86.383 pensionari proveniți din fostul sistem de pensii al agricultorilor. În cazul pensionarilor din sistemul public, valoarea medie a indemnizației suportate de la bugetul de stat a fost de 531 de lei.
La Cluj, valoarea indemnizației este de 589 de lei. Cele mai mari valori au fost înregistrate în județele: Maramureș – de 619 lei, Hunedoara – 599 lei, Bistrița-Năsăud – 592 lei. Cei mai mulți beneficiari ai acestei indemnizații erau în București, respectiv 38.606, și în județele Suceava (34.794 pensionari), Iași (30.930), Dolj (29.842), Prahova (27.430) și Maramureș (27.429).
În ceea ce privește pensionarii agricultori, indemnizația socială medie suportată de la bugetul de stat a fost de 341 de lei, valoarea cea mai mare fiind înregistrată în județele Ilfov (480 lei), Gorj (442 lei), Hunedoara (423 lei) și în Sectorul 2 al Capitalei (450 lei). Potrivit sursei citate, numărul cel mai mare de beneficiari din rândul pensionarilor agricultori se înregistra în județul Iași (5.985 persoane), urmat de județele Botoșani (5.594), Dolj (5.364), Olt (4.894) și Teleorman (4.874).
CNPP precizează că beneficiarii sistemului public de pensii, ale căror venituri din pensii și indemnizații, cumulate, se situează sub valoarea de 1.281 de lei, încasează lunar acest cuantum, denumit ‘”ndemnizație socială pentru pensionari”.